لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکته_های_اخلاقی 2
#استاد_محمدی_قائینی
🔰️ گزیده ای از بیانات اخلاقی استاد در حاشیه درس
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💢 اهمیت ذکر یا حی و یا قیوم
💢 خاطره ای از مرحوم کافی
💢 باید بدانیم و باور کنیم همه کاره عالم خداست...
⏱ زمان: 4 دقیقه
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی ⏪ مرحله دوم: بخش 2 💢 رو
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
⏪ مرحله دوم: بخش 3
🔻🔻 چند مثال برای قسمت قبل🔻🔻
🔰️ مثلاً در روایت داریم که راه رفتن بین دو زن مکروه است. این مطلب به چند شکل در خارج تطبیق میشود:
الف) دو زن با هم راه میروند و مردی وسط این دو زن است؛
ب) دو زن ایستاده اند و مردی از بین آن دو عبور میکند؛
ج) مردی در حال راه رفتن است و دو زن از دو طرف مرد عبور میکنند و مرد قهراً بین آن دو قرار میگیرد.
این روایت کدام حالت را شامل میشود؟ آیا صرف راه رفتن ملاک است؟ عمدی یا اتفاقی بودن تفاوتی ندارد؟ آیا معنای حدوثی دارد یا حدوثی و بقایی؟ آیا صرف قرار گرفتن ملاک است یا رد شدن؟
🔰️ اگر در روایت عبارت «مشی» آمده باشد، هر سه را شامل میشود؛ اما اگر «ذهب» باشد، تنها عبور از میان آنها را شامل میشود.
🔰️ مثال دیگر: واقع شدن پشتسر زن مکروه است. آیا منظور نشستن پشتسر اوست یا توقف کردن یا رد شدن؟ باید به لغت مراجعه و ریشهیابی کنیم و معنای دقیق را بفهمیم. درست است که استاد تحقیق و مطلبی را بیان کرده است، اما شاید بهحسب عرف عام آن مطلب را بیان کرده باشد. چهبسا منظور واقعی، چیز دیگری است و مردم معنای آن را تغییر دادهاند؛ مثلاً «وصل» و «اتصال» بهنظر عرف عام یک معنا دارد، ولی در عربی بین این دو تفاوت وجود دارد. «اتصال»، متصل شدن آنی و دفعی است و «وصل» متصل بودن مستمر است. انفصال نیز غیر از ترک است و اگر در کلمهای ترک یا انفصال آمده باشد، دارای دو نوع معناست، هرچند عرف عام بهگونۀ دیگری میفهمد.
💢 پس می توان از زاویه های مختلف یک مطلب را مورد بررسی و تدقیق و چالش قرار داد و همین تدقیقات و تفریعات است که به طلبه قدرت استنباط می دهد.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#قواعد_فقهیه
💢 پیشینه شناسی نگارش قواعد فقهیه بین اهل سنت و شیعه
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️ جلسه 2
📆 تاریخ 19/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#قواعد_فقهیه
💢 انواع قواعد فقهیه و دسته بندی 5گانه قواعد
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️ جلسه 3
📆 تاریخ 19/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بحوثٌ_فی_العقل
💢 بررسی انواع دیدگاه ها درباره گستره حجیت عقل
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️ جلسه 2
📆 تاریخ 19/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 گفتاری مهم از آیت الله محمد محمدی قائینی درباره #ترور شهید #فخری_زاده 💢
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔻 انتقاد از ژست های #روشنفکری که دعوت به #خویشتنداری می کنند.
🔻 ضرورت انتقام خون شهید فخری زاده و #اقدام_متقابل
🔻 #ترور دانشمند هسته ای، حمله به حیثیت و شخصیت یک #ملت است.
🔻 لزوم حراست از حیثیت و #وجهه_ملی ایرانیان در مقابل دشمنان
🔻 ترور #سردار_سلیمانی و دانشمندان هسته ای، نتیجه عدم واکنش سریع و انفعال
🔻 انتقام و اقدام متقابل، یک اقدام منطبق بر #عقلانیت
#شهید_فخری_زاده
#دانشمند_هسته_ای
#انتقام
#اقدام_متقابل
#انفعال_روشنفکرانه
#استاد_محمدی_قائینی
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️ جلسه 45
📆 تاریخ 22/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_یزدی
#فقیه_مجاهد
💢 بیانات آیت الله #محمدی_قائینی درباره خدمات و شخصیت مرحوم آیت الله #یزدی، رئیس فقید جامعه محترم مدرسین
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
💢 گزیده ای از بیانات آیت الله محمد #محمدی_قائینی درباره مرحوم آیت الله #یزدی رحمه الله علیه 💢
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔻🔻 ارتحال #عالم_مجاهد، صابر، مومن و زاهد آیت الله یزدی را به امت انقلابی، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه و جامعه مؤمنین تسلیت عرض می کنیم.
🔻🔻 آیت الله یزدی کسی بود که مخلصا لله از ابتدای جوانی تا پایان عمرش با احساس مسئولیت، تلاش کرد و همه عمرش را #وقف_انقلاب اسلامی کرد و همه توان خود را در اختیار امام راحل و مقام معظم رهبری قرار داد.
🔻🔻 آیت الله یزدی به معنای واقعی کلمه #مجاهد_فی_سبیل_الله بود.
🔻🔻 آیت الله یزدی در همه عرصه ها و زمینه هایی که انقلاب اسلامی نیاز داشت، حاضر بود.
🔻🔻 #ثبات_قدم بر راه حق یکی از ویژگی های مهم مرحوم آیت الله یزدی بود.
🔻🔻 #صراحت و شجاعت ویژگی دیگری بود که ایشان را متمایز می کرد. ایشان در بزنگاه هایی که بسیاری سکوت می کردند، با #صراحت سخن می گفت و موضع می گرفت.
🔻🔻 کمتر کسی دارای چنین #جامعیتی بود که در صحنه علم و عمل توامان حاضر باشد.
🔻🔻 آیت الله یزدی واقعا یک #عالم_انقلابی بود. انشالله خدای متعال فقدان این عالم بزرگوار را برای امت اسلامی جبران نماید.
#عالم_انقلابی
#عالم_مجاهد
#مجاهد_فی_سبیل_الله
#آیت_الله_یزدی
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی ⏪ مرحله دوم: بخش 3 🔻🔻 چن
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
💢 #مرحلۀ_سوم: عدم اکتفا در تقریرنویسی به مطالب کلاس
🔹🔸 طلبه باید ابتدا به کتب مرجع مراجعه کند و ببیند آیا مطالب همانگونه که استاد گفته، آمده است یا نه؟ در مرحلۀ دوم باید ببیند که آیا معنایش همان است یا نه؟ امکان دارد ما بهگونۀ دیگری بفهمیم. در #اجتهاد فهم کسی برای دیگری حجت نیست. مجتهد به فهم دیگران کاری ندارد. علاوهبراین باید منابع دیگر را نیز ببیند؛ مثلاً اگر استاد سه کتاب لغت را ملاحظه کرده، طلبه باید کتابهای دیگر را نیز بررسی کند. شاید در کتابهای دیگر بهشکل دیگری آمده باشد! یا معنای دیگری ذکر شده باشد که اگر استاد نیز آن را ببیند، نظر خود را تغییر دهد!
🔹🔸 مطالب باید تجزیهوتحلیل شود. استاد شاید هنگام تدریس یک روایت را بیشتر بیان نکند. شخص محقق باید روایات دیگر را نیز ملاحظه کند تا نکات احتمالی دیگر را دریابد. ممکن است چیزی استفاده کند که در روایاتی که در کلاس بررسی شده است، وجود نداشته باشد. ممکن است مشهور به دو روایت استناد کرده باشند و روایات دیگر را نامعتبر بدانند، اما اگر طلبه بررسی بیشتری کند، روایات معتبر دیگری را تشخیص دهد. ممکن است روایات را به چند دستۀ مصححه، معتبره و مقبوله تقسیم کند. برخی از روایات را از راه #تبدیل_سند میشود احیا کرد. اینکه گاهی فتاوا کاملاً تغییر میکند، علتش همین است که محقق قبلی چیزهایی را ندیده و محقق بعدی آنها را دیده است!
تابهحال میگفتند که دیۀ کافر ذمی ۸۰۰ درهم و مسلمان ۱۰۰ دینار است؛ اما اگر روایات را بیشتر بررسی کنند، ممکن است نظر جدیدی ارائه شود. تابهحال میگفتند که زن از زمین ارث نمیبرد، ولی ممکن است شما پس از بررسی روایات، بفهمید که بین زن و مرد دراینباره فرقی نیست. البته منظور این نیست که حتماْ حرف جدیدی زده شود، بلکه مهم فهم روایت است.
🔹🔸 شما باید بهدنبال منابع دیگر بروید و به استدلال استاد اکتفا نکنید. لازم هم نیست در همان باب باشد، بلکه ممکن است در بابهای دیگر باشد. خیلی از مطالب در بابهای دیگر آمده است. شما باید هر منبعی را که احتمال میدهید مطلب جدیدی در آن آمده است، جستوجو کنید.
🔹🔸 پیشتر در باب حلق لحیه حداکثر ۶ یا ۷ دلیل پیدا میکردند؛ اما اکنون طلبه ای جوان ۲۳ یا ۲۴ دلیل از آیات، روایات، اجماع، شهرت، بنای عقلا و… بهدست آورده است. ۷ دلیل کجا و ۲۴ دلیل کجا! به ذهن علمای سابق خطور نکرده بود که ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد.
آیا ریش پرفسوری جایز است یا نه؟ بعضی مراجع میگویند جایز است و به روایتی که عبارت لحیه در آن آمده، استدلال کردهاند و میگویند: لحیه به چانه گفته میشود و تمسک به لغت کردهاند. آن مجتهد شاید تنها یک کتاب لغت را دیده باشد و یا براساس عرفِ مکانِ سکونت خود لحیه را اینگونه معنا کرده باشد، ولی شما به کتب متعدد مراجعه میکنید و میفهمید که جایز نیست. محقق در مقام نوشتن مطالب استاد باید همۀ مطالب را بنویسد و سپس توسعه دهد.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6