🔅پاسخ مستدل دکتر محمدرضایی استاد و عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران به مدعیات جدید دکتر سروش در خصوص تشیع
🔸 yon.ir/NbQlX
🔅@ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅روشنگری ظریف حضرت استاد آیتاللهالعظمی بهجت ره در خصوص انگلیس و آمریکا و خیانت نوکران آنها در مناطق اسلامی
🔅نشر حداکثری بفرمایید.
🔅 @ghafari_ir
🌞
🎗بسمهتعالی🎗
🔅آیتاللهالعظمی خامنهای در جلسه درس خارج فقه:
🌸در موقف قیامت همهٔ سختیها و وحشتها و ترسها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن:
🔸یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ وَ اُمِّه وَاَبیهِ وَ صاحِبَتِه وَ بَنیهِ لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه
🌸یک چنین روزی است روز قیامت، که در آیات کریمهٔ قرآن، بخصوص در سورههای اواخر قرآن، خیلی زیاد به اهوال در قیامت پرداخته شده.
🌸خوب! در یک چنین معرکهٔ سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف، اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن پناه ببرد، به آن تکیه کند، در زیر سایهٔ آن باشد.
🏵آن کسی و آن جایگاهی که از همهٔ اشخاص و جایگاهها در قیامت، امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است.
💐 @ghafari_ir
🌼 صلوات خاصه امام صادق علیهالسلام
💐 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ
💐 اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ.
💐 خدایا درود فرست بر جعفر بن محمد صادق، خزانهدار دانش، دعوتکننده به سوى تو بر پایه حق، آن نور آشکار! خدایا چنانکه او را قرار دادى معدن کلامت، و وحیات، و خزانهدار دانشت، و زبان توحیدت و سرپرست فرمانت، و نگاهبان دینت، پس بر او درود فرست؛ بهترین درودى که بر یکى از برگزیدگانت، و حجّتهایت فرستادی، که تو ستوده و بزرگوارى.
💐 @ghafari_ir
Nebarek....mp3
15.11M
💐سرود بسیار زیبای «نُبارِک یاباالزهرا»
💐با نوای دلنشین محمد فصولی و حاج محمود کریمی
💐 @ghafari_ir
🔸یکی از ضرورتهای معنویتپژوهی در عصر کنونی، تبیین هویت معنویت حنیف و برخاسته از وحی الهی است، که از آسیبهای معرفتی و آیینی در سایر الگوهای معنوی در امان است.
🔸این نوشتار، به توصیف تفصیلی هویت معنویت و ویژگیهای آن از منظر اندیشهٔ اسلامی پرداخته است؛ همچنین، خوانندهٔ محترم را با معنویتهای تحریف شده در دیگر ادیان ابراهیمی، آشنا مینماید.
🔹این کتاب توسط موسسه حکمت و فلسفه ایران، به زیور طبع آراسته شده است.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂حضرت آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره:
🍂ما خرابیم؛ خدا کند بفهمیم که خرابیم، تا به فکر اصلاح و درمان برآییم.
🍂 @ghafari_ir
🔅
🎗بسمه تعالی🎗
💢وظیفه #شرعی ما در مقابل شایعاتی که میشنویم چیست؟
#شهید_مطهری
✅اگر فردی درباره فردی یا مؤسسهای حرفی زد ما چه وظیفهای داریم؟ آیا وظیفه داریم سکوت کنیم؟ نه. آیا وظیفه داریم حتی بگوییم «ما که نمیدانیم، خدا عالم است»، «من چه میدانم، شاید باشد شاید نباشد»؟ نه. آیا وظیفه داریم در مجالس نقل کنیم، بگوییم «چنین چیزی میگویند»؟ به طریق اولىٰ نه.
✅پس وظیفهمان چیست؟ مادام که بینه شرعی اقامه نشده و شرعاً بر ما ثابت نشده است، باید بگوییم دروغ است. اگر کسی گفت، ما بگوییم: #دروغ است. نه تنها مثبت حرف نزنیم و خودش را پخش نکنیم، بلکه باید #منفی حرف بزنیم، یعنی در جواب دیگران بگوییم دروغ است.
✅هر وقت شرعاً #ثابت شد، در هر موردی وظیفهای داریم. در بعضی از مسائل، ما باید مبارزه کنیم، در بعضی از مسائل، حاکم شرعی باید وظیفهاش را انجام بدهد، مثل مورد زنا.
📚آشنایی با قرآن، ج۴، ص ۴۶-۴۵.
🔹 @ghafari_ir
📜اجیر کردن شاگرد برای نشر علم
🔸بهمناسبت روز بزرگداشت محمد بن محمد بن نعمان، معروف به شیخ مفید رضواناللهعلیه
✍شمس الدین ذهبی در کتاب تاریخ الاسلام ج ۲۸ مینویسد:
🔹شیخ مفید نسبت به نشر علم از حریصترین عالمان بود. او در مکتبخانهها و دکانها میگشت و تا نوجوانی باهوش را مییافت، نزد پدر و مادر او میرفت و به آنان مبلغی میپرداخت و آن نوجوان را اجیر میکرد تا به او علم بیاموزد. اینچنین بود که شاگردانش افزایش مییافتند.
🆔 @ghafari_ir
🔅
🎗بسمهتعالی🎗
🔸شیخ مفید که نام کاملش «محمد بن محمد بن نعمان» است، در سال ۳۳۶ هجرى در حوالى بغداد، دیده به جهان گشود.
🔸دفتر زندگى شیخ مفید، صفحات نورانی دارد که در آنها، نامههای مبارک امام زمان حضرت بقیةالله الاعظم عجلاللهفرجه به چشم مىخورد.
🔸دانشمند بزرگوار، احمد بن علی طبرسی در اواخر کتاب «احتجاج» برخی از توقیعهای (نامه) حضرت ولیعصر علیهالسلام را که به شیخ مفید صادر کرده، آورده است. در این نامهها حضرت حجت (عج) شیخ مفید را مشمول عنایات خاص و الطاف مخصوص خود قرار داده است. به عنوان نمونه امام زمان(ع) در یکی از خطابهایش به شیخ مفید چنین مى فرماید:
🌸للأخ السدید و الولیّ الرشید الشیخ المفید؛ به برادر با ایمان و دوست رشید، شیخ مفید ...
🔅استادان شیخ مفید
🔸برخی از استادان شیخ مفید عبارتند از: ابن قولویه قمى، شیخ صدوق، ابن ولید قمى، ابو غالب زرارى، ابن جنید اسکافى.
🔅شاگردان شیخ مفید
🔸برخی از شاگردانش عبارتند از: سید مرتضى علم الهدى، سید رضى، شیخ طوسى، نجاشى، ابو الفتح کراجکى، ابو یعلى جعفر بن سلار.
▪️وفات
▪️شیخ مفید در سال ۴۱۳ هجرى، در بغداد و پس از ۷۵ سال تلاش و خدمت ارزنده درگذشت و مورد تجلیل فراوان مردم و قدردانى علما و فضلا قرار گرفت. شیخ طوسى، که خود در تشییع جنازه او حضور داشته است، مىگوید: روز وفات او از کثرت دوست و دشمن براى اداى نماز و گریستن بر او، همانند و نظیر نداشته است. هشتاد هزار تن از شیعیان او را تشییع کردند و سید مرتضى علم الهدى بر او نماز گزارد و در حرم مطهر امام جواد علیهالسلام، پایین پاى آن حضرت، نزدیک قبر استادش ابن قولویه، مدفون شد.
▪️در گذشت شیخ مفید، مصیبت بزرگ برای آل پیامبر
▪️سرسلسله داغداران و سوگواران این ماتم عظمى، قلب حضرت بقیةالله علیهالسلام بود. از غیب، بر قبر شیخ مفید نوشته شد:
لا صوت الناعی بفقدک انه / یوم على آل الرسول عظیم
ان کنت قد غیبت فی جدث الثرى / فالعدل و التوحید فیک مقیم
و القائم المهدیّ یفرح کلما / تلیت علیک من الدروس علوم
صداى آنکه خبر مرگ تو را اطلاع داد به گوش نرسد که مردن تو روزى است که بر آل رسول مصیبت بزرگى است.
اگر در زیر خاک پنهان شدهاى حقیقت عدل و توحید و خداپرستى در تو اقامت گزیده است.
قائم مهدى (ع) خوشحال مىشد هرگاه تو از انواع علوم تدریس مىکردى.
🔸@ghafari_ir
﷽
🔹پیام یکی از اعضای محترم کانال:
✍سرکار خانم دکتر غفاری فوق تخصص و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز
🔅متأسفانه با تبليغات منفی كه عليه حجاب و عفاف به صورتهای مختلف میشود تا زن را با پوشش غیراسلامی و رنگارنگ وارد جامعه کنند، باعث میشود تا بیشتر از همه، خود زنان آسیب ببینند و مدام در معرض نگاههای هرزه قرار بگیرند و بعضا با تعرض و بیحرمتی افراد بیماردل روبهرو میشوند، که این خود در ایجاد افسردگی و ترس و نگرانی آنها، نقش مهمی ایفا میکند.
🔅 اخیراً در کشورهای غیراسلامی نیز به سمت تفکیک محیط حضور زنان و مردان میروند تا از این طریق، امنیت سلبشدهٔ زنان را به آنان بازگردانند.
🔅لیکن معالاسف، دامنهٔ تخریب حجاب در جامعهٔ ما به شکلهای مختلفی تعقیب میشود، تابدانجا که امروزه برخی علت آسیبهای جسمی خود را نیز به #چادر نسبت میدهند، ولی خوشبختانه تحقيقات، موافق اين سخن مضحک نيست، و آمار مراجعات نشان میدهد که غالباً خانمهای غيرچادری دچار چنین معضلاتی هستند.
🆔 @ghafari_ir
﷽
✍ديشب در جلسه دفاع رسالهٔ دکتری در دانشگاه معارف بودم؛ یکی از محترمین جلسه، اصرار میکرد که صفات سلبی به معنای صفاتی با محتوای نقص است، مانند جهل و عجز، و صفت سلبی به خود عجز و جهل اطلاق می شود.
🔸به هر شکلی که سخن وی را نقد کردم، افاقه نکرد؛ تصمیم گرفتم چند نکته در این باره بنویسم برای مخاطبان طلبه و دانشجو، که اگر با چنین سخنی مواجه میشوند، مشتبه نشود.
🔸این سخن چند اشکال دارد:
🔹۱. اشکال اول: اصطلاحات علمی باید آنگونه معنا شوند که رايج نزد اهالی آن علم است؛ من نمیتوانم برای واژهای که معنای اصطلاحی خودش را دارد، معنای جدیدی اختراع کنم و واژه را در آن معنا جعل کنم. چهار آدرس زير را از مفاتيحالغيب ملاصدرا و حکمةالاشراق شيخ اشراق و منظومهٔ حکیم سبزواری و تعليقه حکيم بر اسفار، براي همين منظور آوردهام:
🎐الف. مفاتيح الغيب، ص ۲۵۳:
المشهد الثانی في الصفات السلبية: اعلم أن الصفات إما سلبية و إما ثبوتية، ... فصفة الجلال ما جلّت ذاته عن مشابهةالغير، و صفةالإكرام ما كرمت ذاته بها و تجمّلت؛ فالأولى «سلوب» عن النقائص و جميعها يرجع في حقه تعالى إلى سلب واحد هو سلب الإمكان عنه تعالى ... فمن جملة الصفات السلبية أنه ليس بجوهر إذ لا ماهية له ...
🎐ب. شرح حكمة الاشراق(قطب الدين الشيرازى)، ص ۳۰۴: و أمّا الصّفات السّلبيّة ... فكالقدّوسيّة و الفرديّة، ... فإنّ هذه كلّها، إمّا «سلوب» لعوارض، كالقدّوسيّة، و إمّا «سلوب» لقسمة، كالفرديّة و الأحديّة ...
🎐ج. منظومه، در: شرح المنظومة ج۳ ص ۵۴۸: و وصفه السلبي «سلب السلب» جا فی سلب الاحتياج كلّاً أدرجا
🎐د. تعليقه حاجی بر اسفار، ج ۶، ص ۱۱۸: الصفة إما سلبية و إما ثبوتية و يندرج في السلبية ما ليس في لفظه حرف سلب كالعمى و الأمية الموضوعين لعدم البصر و عدم الكتابة و التعلم للعلم و في الحق الأول كالقدوسية ... إذا عرفت هذا فنقول: الصفات السلبية ليست عين ذات الموصوف و إلا لكان الموصوف عدما؛ ... إن قلت: سلوب الباري تعالى عندكم من باب سلب السلب فيكون إثباتا؛ قلت: السلب مطلقا -أينما تحقق و أیّ شيءٍ كان مسلوبه، بما هو سلب لا يحاذيه شيء، و كونه إثباتا و ثبوتا إنّما هو شأن فرده العرضی لا بما هو طبيعة سلب و عدم.
💫(دقت شود: حاجی در عبارت فوق، عمی و امّی بودن را صفت سلبی برای انسان می داند، و با تعبیرِ «وفی الحق الأول...» خداوند را جداگانه طرح نموده است و صفت قدوسیة را براي خداوند به عنوان صفت سلبی طرح نموده است.)
🔹۲. اشکال دوم: روشن است که وصف به آن ويژگی گفته میشود که موصوف با او متّصف میشود؛ مثلا من اوصافی مانند علم و قدرت و شجاعت دارم، که ويژگیهای من هستند؛ حال در خصوص خداوند، اوصاف خداوند به ويژگیهايي گفته میشود که خداوند متّصف به آنها میشود؛ اگر صفات سلبی خداوند، اموری مانند عجز و جهل باشند، به این معنا است که خداوند متّصف به جهل و عجز می شود، حال آنکه واضحالبطلان است. خداوند متصف به عدم عجز میشود، نه به عجز.
🔅بنابراين: صفت سلبی صفتی است که سلب نقص میکند، مانند عدم جهل و عدم عجز.
🔸نکته: به انتهای عبارت حاجی سبزواری در تعلیقه دقت شود که فرمود: اينکه صفت سلبی بازگشت به معنای ایجابی می کند، مستلزم آن نيست که معنای صفت سلبی، همان معنای صفت ايجابی باشد، مثلا عدم عجز معنایش فقط عدم عجز است، و ملازمهاش با قدرت، مستلزم آن نيست که معنای عدم عجز، قدرت باشد.
✍@ghafari_ir
﷽
✍حجت الاسلام والمسلمين دکتر محمدجواد رودگر:
✅ از علامه طباطبایی پرسیدند معنای این بیت خواجه حافظ چیست که میگوید:
💐نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی
💐که بسی گل بدمد باز و تو در گِل باشی
🔅فرمودند: نوبهار کنایه از ایام جوانی و نشاط زندگی انسانی است.
🔅خواجه در این بیت به سالک خطاب میکند که دوران جوانی را پیش از فرارسیدن فصل کهولت و فرسودگی و پیری مغتنم شمار که همیشگی نیست، و روزگار عمر و حیات را پیش از حلول موت دریاب و قدم همتی در راه رسیدن به کمالات و حیات طیبهٔ دیدار حضرت حق که به منظور آن آفریده شدهای، بردار!
📚در محضر علامه طباطبایی، ص ۳۸۵.
🆔@ghafari_ir
﷽
🔹دلایل موفقیت دانشگاه استنفورد
🔹مؤسسه Thomson & Reuters هر ساله و بر مبنای شاخصهای علمی متعدد، فهرستی از صد دانشگاه نوآور جهان را منتشر میکند. استنفورد چهار سال است که صدرنشین این فهرست است.
🔹دلایل موفقیت این دانشگاه را در دو عامل زیر میدانم:
🔹نوآوری در استنفورد، فرهنگ حاکم بر آن مجموعهٔ علمی است. دانشجو و هیئتعلمی خود را به طراحی ایدههای جدید تشویق میکند؛ بودجه، حمایت دولتی و شبکه ارتباطی در اختیار آنها میگذارد و مطمئن است که در میان دهها طرح شکستخورده، یک طرح موفق خواهد بود که سرمایهٔ هزینهشده را برمیگرداند.
🔹برهمین اساس، آموزشِ شیوههای نوآوری و کارآفرینی برای ارتقای مهارت در نوآوری، یکی از اولویتهای استنفورد در تمامی دانشکدهها (و نه فقط دانشکده تجارت یا مهندسی) است.
🔹استنفورد، تنها هفت دانشکده دارد؛ اما ۱۸ مؤسسه تحقیقاتی مستقل از دانشکدهها دارد که با رویکرد بینرشتهای طراحی شدهاند. حیطه کاری هر مؤسسه، یکی از مهمترین مسئلههای ملی یا بینالمللی است، و اساتید یا دانشجویان از هر یک از دانشکدهها میتوانند با مؤسسه همکاری نمایند، و همین، عامل پیونددهندهٔ دانش و تولید در آن مجموعهٔ علمی است.
🔹در راستای تسهیل ارتباط دانش و تولید، جالب است که از مکان فیزیکی این دانشگاه مطلع شویم. استنفورد در مجاورت «درهٔ سیلیکون» واقع شده و این مجاورت برای هر دو طرف، پرسود است. شرکتهای تجاری واقع در سیلیکون، مشتاقانه نیروی کار تخصصی خود را از استنفورد میجویند، و استفورد نیز متقابلاً با تکیه بر سرمایهها، آموزشها و شبکهٔ موجود در سیلیکون، رشد میکند.
🔹بهدلیل رویکرد تولیدی در ساحت علم، و به دلیل ارتباط نزدیک میان دانش و تولید، سال ۲۰۱۷ - ۲۰۱۸، حدود ۶۲۰۰ پروژهٔ علمی در استنفورد طراحی و اجرا شده که همگی دارای حمایتگران خارج از دانشگاه داشتهاند. این اسپانسرها خصوصی یا دولتی بودهاند و در مجموع، ۱.۶۴ بیلیون دلار به دانشگاه کمک کردهاند.
🔹برایند عوامل بالا، نتایج زیادی به دنبال میآورد. استنفورد نه تنها از نظر علمی سرآمد است و مثلاً تا امروز ۸۱ برنده نوبل داشته است، بلکه از نظر درآمدزایی نیز بینظیر است.
🆔@ghafari_ir
﷽
🔅نقش ریاضیدانان مسلمان در ابداع واژهٔ x در معادلات علم جبر
🔸دانش جبر در خاورمیانه و در دوران طلایی تمدن اسلامی متولد شد. (در حدود سالهای ۷۵۰ تا ۱۲۴۸ بعد از میلاد مسیح).
🔸حالت اولیه این علم، در کارهای محمد بن موسی خوارزمی و کتابش در قرن نهم به اسم کتاب الجبر و المقابله دیده میشود.
🔸در این دوران طلایی، حکمرانی فرهنگ مسلمانان تا شبه جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا، که شامل اسپانیا و آندورا و پرتغال امروز میشود، رسیده بود.
🔸به تازگی در برنامه TED Talk، مدیر موسسه خیریه The Radius Foundation ، آقای تدی مور طبق تبیینی استدلالی، اثبات کرد که استفاده از x، به نحوی که امروز متداول است، به عدم توانایی محققان و دانشپژوهان اسپانیایی در ترجمهٔ بعضی از صداهای عربی مثل شین برمیگردد.
🔸در عربی به فاکتور مجهول «الشیئ» میگویند و در کارهای اولیه ریاضیات بارها این کلمه دیده میشود (مثلا میبینید ۳ ضربدر عامل ناشناخته برابر با ۱۵ است که عامل ناشناخته در اینجا برابر با ۵ است).
🔸اما چون دانشپژوهان اسپانیایی صدایی مناسب شین نداشتند، حرف چ را انتخاب کردند که در یونان قدیم با نماد X نشان داده شده و چی (Chi) خوانده میشود.
🔸این شبیه Xmas که کریسمس خوانده میشود، است؛ چرا که دانشپژوهان در قدیم از حرف چی یا X به عنوان حالت کوتاهشدهٔ کریسمس استفاده میکردند.
🔸دیکشنری وبستر نیز نظریهای شبیه همین ارائه میدهد. کلمه شئ به یونانی Xei ترجمه و بعدها به اختصار x نوشته شد.
🆔@ghafari_ir
✍مهدی مسعودی، یکی از فعالین حوزه علوم انسانی اسلامی:
🔶عبدالحسین خسروپناه و نجات انجمن حکمت و فلسفه
✅این روزها شاهد فرصتطلبی برخی حضرات روشنفکرنما و اصلاحطلب برای انتقامگیری از استاد خسروپناه هستیم. عبدالحسین خسروپناه یکی از فضلای توانمند، نوآور و انقلابی حوزه است که طی دهه اخیر، آثار علمی او در عرصه کلام و فلسفه اسلامی، محل مراجعه گسترده و مؤثر جوانان دانشپژوه حوزه و دانشگاه قرار گرفته است.
🔅ادامه در:
🌐 talie.ir/?p=78777
🆔 @ghafari_ir
﷽
🔹آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
🔹ورود طلاب به فعالیتهای سیاسی، یکی از عوامل مهم کمشدن محبوبیت آنان است.
🔹نوع طلبهها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته، این صنف محبوب و مورد احترام بود، اکنون ممکن است شخصی به خاطر رفتارش در جایی مورد احترام باشد، اما این موضوع درباره نوع طلبهها نیست.
🔹بسیاری از افراد، تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد؛ مخصوصا اینکه طلبه پرچم به دوش بکشد و بگوید «زید» را شما انتخاب کنید و «عمرو» را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد؛ یک بازاری محترم این کار را نمیکند که یک طلبه انجام میدهد.
✍سخنی از حجتالاسلام والمسلمین سیفی مازندرانی:
🏵بانهایت احترام و با رعایت ادب در نقد فرمایش معظمله عرض میکنم:
🏵سلام علیکم و رحمةالله
🏵به راستی محبوبیت و یا عدم محبوبیت روحانیت، فینفسه ارزشمند است؟ و آیا اهلبیت علیهمالسلام در زمان خودشان، محبوب اکثریت جامعه بودند؟ آیا امام حسین علیهالسلام نزد همه مردم محبوبیت داشت؟
🏵گذشته از مردودبودن صغرای این فرمایش -که ما آن را غیر کارشناسانه و القاء بعضی مذبذبین بیوت میدانیم- آیا نباید به دلائل این واکنش اجتماعی توجه کرد؟ چهگونه است که مردم امام خمینی و مقام معظم رهبری را عاشقانه دوست دارند، اما نسبت به روحانیت فاسد و فریبکار و خودباخته، مانند آنانی که در آن مهمانی کذایی خدمت حضرتعالی رسیدند، متنفرند.
🏵بلی! بهراستی مردم نسبت به عملکرد و رفتار بعضی روحانیون تجملگرا و لیبرال و اهل اشرافیت ناراحتاند.
🏵اما نباید این عدم محبوبیت را به پای دخالت در سیاست دانست؛ چرا که امام راحل به معنای واقعی کلمه در سیاست دخالت کرد و تشییع جنازه ایشان را میتوان منحصر بهفرد دانست.
🏵مردم از روحانیت پاپ صفت بیزارند؛ روحانیتی که همانند بعضی علمای زمان طاغوت، پشت پرده با شاه و ساواک مراوده داشتند و طلاب را از راه امام خمینی بر حذر میداشتند! و با شعار قداست مرجعیت، نه تنها امام را همراهی نکردند، بلکه ایشان را چه آزارها که ندادند!
🏵ایجاد حکومت دینی، وظیفه ذاتی روحانیت و فقهای شیعه است، تا از این رهگذر، بستر هدایت برای عموم جامعه ایجاد کند.
🏵آیا حضرات آقایان به وظیفه خود در قبال این نظام اسلامی عمل کردند؟ آیا دلسوزانه از این حکومت، که ثمره خون هزاران شهید است، حمایت نمودند؟
🏵این چه منطقی است که ما کاری به سیاست نداشته باشیم و سرمان به وعظ و درس گرم باشد تا محبوب باشیم؟ به راستی باید تامل کنیم محبوبیت به چه قیمت؟؟
🏵والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.
🆔@ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂امام جواد علیهالسلام:
📿کسى كه عمهام را در قم زيارت كند، پاداش او بهشت است.
#معصومه
#فاطمه_معصومه_س
📖کامل الزیارات ص٣٢٤
-------------------
◾️. @ghafari_ir
▪️فرمایش امام صادق علیهالسلام پیش از ولادت حضرت معصومه سلاماللهعلیها و پیش از ولادت امام کاظم علیهالسلام:
▪️«إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّة؛ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینة؛ُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفة؛ أَلَا وَ إِنَّ قُم الْکُوفَة الصَّغِیرة؛ُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُم؛ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تدْخلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ»
▪️آگاه باشید که خدا حرمی دارد و آن مکه است، و پیامبر خدا حرمی دارد و آن مدینه است و امیرالمومنین حرمی دارد و آن کوفه است. آگاه باشید که حرم من و فرزندان من بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفهٔ کوچک ماست. آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه در آن به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی در آنجا رحلت میکند که همهٔ شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت میشوند.
📚بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۲۸.
▪️ @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بیژن عبدالکریمی، مدرس فلسفه دانشگاه تهران:
🔸با چند آیه و حدیث نمیشود جامعه را اداره کرد! با این مدیریت اسلامی، گند زدید به تمام تجربیات بشریت، و مردم ایران را به خاک سیاه نشاندید!
🔅پاسخ:
🔹پیشفرض اول این سخن، این است که هماکنون مدیریت کشور، اسلامی است.
🔹پیشفرض دوم این سخن، این است که مدیریت اسلامی، برخلاف تجربهٔ بشری است.
🔹پیشفرض سوم این سخن، این است که هماکنون غالب مدیران کشور، در حال اجرای آیات و احادیث در جامعه هستند.
🔹نیز، پیشفرض چهارم این سخن، این است که همان بخشی که مجری آیات و روایات هستند، یا همان مدیران اسلامی، سبب نابسامانی کشور شدهاند.
🔹و پیشفرض پنجم این است که مردم این کشور، به خاک سیاه نشستهاند.
🏵هر پنج پیشفرض فوق، غیرموجّه هستند.
🏵حکیم کسی است که بیشتر فکر کند و کمتر سخن گوید، تا در یک عبارت کوتاه به پنج اشتباه مبتلا نشود.
🆔 @ghafari_ir
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
✍نقدی بر امکان امر دینی :
✍چندی است بیژن عبدالکریمی پیش و پس از چاپ کتاب امکان امر دینی در جهان معاصر ،در این دانشگاه و آن دانشگاه به تییین امکان امر دینی می پردازد و گویا مانند اسلاف روشنفکر خود بنا بر آن دارد که به عنوان یک ایدئولوگ در این عرصه شناخته شود . بنده کتاب را نخوانده ام اما یکی دو سخنرانی را از وی در این زمینه شنیده ام و بر پایه همان چند نکته را متذکر می شوم : ✍ایشان در مباحث خود به دنبال نفی علم دینی و به تعبیر دقیقتر علوم انسانی دینی است اما عنوان کتاب و یا سخنرانی هایشان ،به هیچ وجه وافی به مقصود نیست . زیبنده یک کار علمی، شفافیت مفاهیم کلیدی آن است . این اشکال به کار قبلی عبدالکریمی هم که تحت عنوان پایان تئولوژی به چاپ رسیده بود، وارد است که مراد از پایان یافتن الهیات در دوره معاصر چیست ؟ و غرض وی از این ایهام و ایهامها چیست ؟
✍ عبدالکریمی مدعی آن است که امر دینی در عرض امر عرفی قرار گرفته است و از دستاوردهای آن خود را محروم نموده است. اگر مراد از امر عرفی، تجدد و مبانی آن باشد این ثنویت کاملا قابل دفاع است زیرا مبانی تجدد کاملا سکولار است . اما هیچ گاه نگرش دینی خود را از دستاوردهای دنیای مدرن نه در عرصه علمی و نه در عرصه فناوری محروم نکرده است . هیچ یک از اندیشمندان برجسته و صاحب نظر حوزوی در عرصه علوم انسانی ، اسلامی سازی را به معنای نفی علوم رایج انسانی غرب نگرفته اند بلکه تاکید بر پالایش و تکمیل آن بر اساس مباحث عقلی و دینی دارند اما وی آگاهانه این نگرشها را مغفول قرار می دهد و صرفا از برخی نظریات شاذ سخن می گوید . لذا این مقوله که ما از ظرفیتهای تمدنی عرفی یا غربی بی بهره مانده ایم ، اساسا ادعایی است بی دلیل.
✍ نقطه دال مرکزی اندیشه عبدالکریمی در راستای نفی حکومت دینی است و دفاع از سکولاریسم . پایان کار او هم مانند سایر روشنفکران چه دینی و چه لائیک از همین الان روشن است : نفی دین و دیانت در عصر حاضر . اساسا جامعه سکولار که در آن دین هیچ نقشی در نظامات اجتماعی ندارد ، جامعه ای دیندار نیست و نهایتا دین در این جامعه به محاق می رود . عبدالکریمی آگاهانه یا ناآگاهانه در این راستا حرکت می نماید گرچه خود تاکید نماید که نظریه اش نافی اعتقادات و مناسک دینی نیست بلکه صرفا جهان دینی و قدسی را نفی می کند؛ نفی جهان قدسی یعنی نفی حضور و ضرورت تحقق دین در دنیای مدرن . عبدالکریمی نهایتا به همین نظریه خواهد رسید . ✍ محمد جعفری
🌳نقل است که یک روز، یکی را دید زار میگریست.
🔸گفت: چرا میگریی؟
🔹گفت: دوستی داشتم، بمرد.
🔸گفت: ای نادان! چرا دوستی گیری که بمیرد؟
🆔@ghafari_ir