eitaa logo
سیداحمد غفاری
1.3هزار دنبال‌کننده
532 عکس
280 ویدیو
27 فایل
بنده‌ی خدا دانشیار و معاون پژوهش موسسه حکمت و فلسفه ایران عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت admin: @naseralhosain
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: نقد و بررسی کتاب: عقلانیت در معنویت دینی و معنویت سکولار؛ چیستی و جایگاه 👤 ارائه‌کننده: آقای حجت الاسلام و المسلمین 👤 ناقد: جناب حجت الاسلام و المسلین آقای دکتر 👤 مدیر کرسی: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای 🗓 دو‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ⏰ ۱۸:۳۰ 🌐 حضور مجازی👇 🔸 میهمانان محترم: 🌐 iki.ac.ir/su/?u=1 🔸 ورود اعضای پورتال: 🌐 http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
014-Aboozar-Rouhi-www.ziaossalehin.ir-Farmandeh-Shahidam-AF01.mp3
17.63M
‌●━━━━━━─────── ⇆ㅤㅤ ㅤㅤ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤㅤㅤ↻ ⚜ کار جدید گروه به دعات محتاجم ؛ مثل قطرھ‌ای کہ آرزوۍ دریا رو داره💔! رفیق شهیدم چقدر دوست دارم ♥️🥀" . . . - حاج‌ابوذر‌روحـے ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ از غزل‌خوانی چشمان پر از ناز تو آه من فدای رخ زیبای تو ای حضرت ماه ... همه گفتیم که بر دلبری‌ات «آمنّا» تو ولی زمزمه‌ی زیر لبت «لا اکراه» جان من بر کف و عشقم همه‌اش تقدیمت نور چشمم! تو ببین و تو بگو و تو بخواه کار من نیست تحمل، که تو چون معجزه‌ای به خداوند، به نقاش ظریف تو پناه شاعر: حمیدرضا گلشن ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. . ✨﷽✨ ✨امام رضا جانم؛ خیلی دوستت دارم.. باید غبار صحن تو را توتیا کنند «آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند» هو هوی باد نیست که پیچیده در رواق خیل ملائکند رضا یا رضا کنند «هرگز نمیرد آنکه دلش» جَلد مشهد است حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند ━💠🍃🌺🍃💠━━ 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ 📣 نخستین کرسی از سلسله کرسی‌های ترویجی «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی» با عنوان «تقریر علامه طباطبایی از اختیاری بودن اراده با توجه به نظریه ادراکات اعتباری» 🟦 سخنران: محمد حسین‌زاده، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🟨 ناقد: سیداحمد غفاری قره‌باغ، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🟪 دبیر کرسی: ابوالحسن غفاری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⬜ تاریخ: سه‌شنبه ۲۴ خرداد ساعت ۱۸ 🟫 آدرس حضوری: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🟩 آدرس مجازی: (https://www.irip.ac.ir/u/136) 🟦 برای کسب اطلاعات بیشتر، به این لینک(https://www.irip.ac.ir/fa/news/331) مراجعه نمایید. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
📸 برنامه زنده‌ی «چراغ» در شبکه جهانی ولایت ⚜ با کارشناسی استاد سیداحمد غفاری همراه با امکان پرسش و پاسخ از سوی بینندگان محترم ✍️ چهارشنبه‌ها رأس ساعت ۲۰:۳۰ ☎️ شماره تماس برای پرسش زنده: 02537841481 «تلفن مستقیم و زنده» 09308768004 «واتساپی و زنده» ⚜ آدرس اینترنتی شبکه: 🌐 www.velayat.tv ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✨﷽✨ ⚜ نسخه‌ی بحرینی ⚜ سلام یا مهدی ⚜ یا سیدی عجّل إنا علی العهد ⚜ سلام یا مهدی ⚜ بـِ یا علی صحنا..خذنا..إنا علی العهد ‎ ⚜ عهدًا منا .. أن نصونَ القِیَما ⚜ عهدا منا...خلف نهج العلماء ⚜ ..نحفظ الصلاة..نحفظ الحجاب و القرآن..عهداً قسماً ⚜ عهداً قسماً ⚜ عهداً منّا .. إلی الظهور.. لک ندخل السرور... ⚜ عهداً منا..حتی اللقاء..أن نقتدی بالفقهاء..فی طریق الشهداء ⚜ لبیک یا مهدی ⚜ إنّنا الانصار جئنا بالوفاء علی الموعد ⚜ لک ندعو بدموع الاشتیاق یامهدی ⚜ بأبی أنت و أمی لک روحنا نفتدی ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ / آیا دین از دوران کودکی بواسطه خانواده بر کودک تحمیل می شود⁉️ ✍️در این کلیپ از برنامه چراغ که در تاریخ 1401.3.25 پخش شده است استاد غفاری در این باره سخن می گویند✅ . . 🖥 برنامه 📅روزهای چهارشنبه ⏰ساعت 20:30 به وقت ایران 🗣با کارشناسی 🆔@velayattv ♦️لینک برنامه کامل در کانال یوتیوب : 🌐https://youtu.be/W7TH_FzqPPg لینک برنامه در کانال آپارات: 🌐https://www.aparat.com/v/MztgO ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ سخنان گهربار آیت‌الله تألهی در دیدار با علامه حسن‌زاده آملی 🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ / اگر اسلام دین واحد است چرا مذاهب مختلف در آن وجود دارند⁉️ ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
کرسی ترویجی نقد وبررسی کتاب عقلانیت در معنویت دینی - استاد علی قربانی - 1401.03.10.mp3
47.54M
. ✨﷽✨ نشست علمی ✅ موضوع: نقد و بررسی کتاب: عقلانیت در معنویت دینی و معنویت سکولار؛ چیستی و جایگاه 👤 ارائه‌کننده: آقای حجت الاسلام و المسلمین 👤 ناقد: جناب حجت الاسلام و المسلین آقای دکتر 👤 مدیر کرسی: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ 🟦کرسی ترویجی «بررسی نسبت علم الهی با معلوم از منظر عرفانی و صدرایی» 📆 روز دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۸ 📌 به صورت حضوری و مجازی 🔴 در این کرسی، حجت‌الاسلام دکتر سیداحمد غفاری قره‌باغ، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سخنرانی خواهد کرد. https://simap.irip.ir/cv/ghaffari/ 💢ناقد این کرسی حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد رودگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، خواهد بود. https://iict.ac.ir/2019/05/j-roodgar ⚜ دکتر غفاری به طرح ایده خود بر اساس مقاله‌ای با عنوان «بررسی نسبت علم الهی با معلوم از دو منظر عرفانی و صدرایی» خواهند پرداخت. 👈 لینک دانلود مقاله: https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_7272_1a2232cfa0ac93bc44544441a80211e8.pdf 📣 علاقه‌مندان به مشارکت حضوری می‌توانند با مراجعه به این آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل ع، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱) در این نشست شرکت کنند. 🔸همچنین، علاقه‌مندان به مشارکت مجازی می‌توانند از طریق این لینک در این سخنرانی شرکت کنند: https://www.skyroom.online/ch/irip/ch ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ ❇️دوفصلنامه اسلام و مطالعات معنویت 🔘صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔘سردبیر: دکتر سیداحمد غفاری 📌 این نشریه از مقالات پژوهشگران محترم در حوزه معنویت پژوهی اسلام و غرب استقبال می کند. 📌 مراحل آماده سازی جهت اخذ رتبه علمی-پژوهشی در حال انجام است. 👈 سامانه نشریه: http://jsr.isca.ac.ir ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜ به مناسبت ؛ روز نیایش و دعا ۱. هدف اصلی نیایش بر اساس مبانی حکمت متعالیه، انسان نه تنها محتاج خداست، بلکه عین احتیاج است و بلکه هویتی غیر از احتیاج ندارد؛ این سخن، بر وفق مضامین قرآنی و روایی است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» چنین موجودی با چنین حقیقتی، اگر بخواهد صداقت را در زندگی رعایت کند، باید اظهارکننده‌ی همین حقیقت باشد؛ هدف اصلی نیایش اظهار همین حقیقت هست. انسان با نیایش، صادقانه و به دور از هرگونه نفاق، وابستگی‌اش را اعلام می‌کند و فقر خودش را علنی می‌کند. پس خداوند، گریاندن بنده را خوش ندارد، بلکه هدفش از دعوت انسان به دعا و پرستش، صادق‌نمودن انسان و پرهیزدادنش از نفاق است. نیایش، غبار غفلت و زنگار خودپسندی و غرور را از صفحه‌ی دل و جان می‌زداید، حجاب‌های متعدد «من و ما» را کنار می‌زند، دیده‌‌ی حق‌بین دل را به سیمای محبوب می‌دوزد، و روح نشاط و امید را در کالبد پویندگان کوی دوست می‌دمد. پس هرکس که اهل عقلانیت و حقیقت است، نیایش‌گرتر است، و به همین دلیل است که حکیمان و فیلسوفان، نیایش‌کننده‌تر از سایرین هستند. ۲. استجابت نیایش‌گر توسط هستی و خدا: اثر تکوینی نیایش ابراز صادقانه‌ی هر حقیقتی، تاثیر تکوینی خودش را به همراه دارد؛ به همین دلیل است که معصوم علیه‌السلام فرمود: «النجاة فی الصدق». انسان‌ تا زمانی که صداقت می‌ورزد، با حقیقت همراهی می‌کند و همین همراهی با حقیقت، سبب همراهی تمام ارکان هستی با او می‌شود. اظهار صادقانه‌ی فقر و وابستگی به خداوند، سبب همراهی همه‌ی هستی و از جمله خداوند با انسان می‌شود. به همین دلیل است که خدای متعال در قرآن کریم، نتیجه‌ی دعا را «استجابت» معرفی می‌کند و به بندگانش اینگونه نوید می‌دهد که قطعاً در پس دعا، استجابت خدا خواهد بود. استجابت، صرفا یک واکنش ساده نیست، بلکه پاسخی سرشار از التفات و توجه ویژه است که فقط نصیب انسان نیایش‌گر می‌شود. همچنین، استجابت خدا، نشانه‌ای از همراهی کل هستی با انسان نیایش‌گر است. «چون که صد آمد، نود هم پیش ما است.» ۳. فلسفه نیایش؛ خواسته‌های انسان و خواسته‌ی خدا همانگونه که گفته شد، هدف اصلی نیایش، اظهار صادقانه‌ی فقر از سوی انسان است، و نتیجه‌ی اظهار فقر، برقراری ارتباط دوسویه میان انسان و خداست. انسان دعا می‌کند و خدا استجابت. ولی مقرر نیست که خدای متعال آنگونه پاسخ بدهد که بنده ضعیف به صلاح می‌داند؛ بنده ضعیف، بنده ضعیف هست و خواسته‌هایش هم ضعیف است، و چه بسا آنچه می‌خواهد، به مصلحت او نیست؛ خدای حکیم در پاسخ به دعای انسان، باید حکمت را رعایت کند، نه خواسته‌ی انسان را. هرچند همین رعایت کردن مصلحت انسان، پاسخی پر از لطافت است به نیایش صادقانه‌ی انسان. ۴. فلسفه‌ی نیایش/ فایده‌ی نیایش فلسفه‌ی نیایش و پرستش، غیر از فایده‌ی آن است؛ هدف اصلی نیایش، در اظهار فقر و وابستگی به خدا است؛ اما نیایش فوائدی دارد که نباید با هدف دعا خلط شود؛ به عنوان مثال، شخص نیایش‌کننده به آرامش می‌رسد؛ به قول سعدی: «گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم/ چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی». همچنین، شیوع دعا و نیایش در جامعه، سبب تعالی آن جامعه است؛ به تعبير الکسیس کارل: «فقدان نيايش در ميان ملتى برابر با سقوط آن ملت است! اجتماعى كه احتياج به نيايش را در خود كشته است معمولاً از فساد و زوال مصون نخواهد بود.» اما هدف اصلی دعا، رسیدن به آرامش نیست؛ بنابراین هرچند این سخن درست است که انسان‌های نیایش‌گر، انسان‌های دارای آرامش هستند، اما این سخن نادرست است که بگوییم هدف از نیایش، رسیدن به آرامش است. ۵. دعا و نیایش؛ مخدر یا پیش‌ران؟ برخلاف گمان نادرست برخی، نیایش ابزاری برای کنار گذاشتن دنیا نیست؛ همچنین، نیایش ابزاری برای نادیده گرفتن ابزارهای دنیوی نیست؛ همچنین، نیایش مسیری برای عزلت و کناره‌گیری از جامعه و بی‌اعتنایی به مشکلات آن نیست؛ برخلاف این گمان‌های نادرست، نیایش مسیری برای متصل‌شدن به قدرت و اراده بی‌نهایت است؛ انسان نیایش‌گر به هنگام نیایش، «یک به‌علاوه بی‌نهایت» می‌شود و معلوم است که چنین توانی، شکست‌ناپذیر است؛ دقیقا به همین دلیل است که ایمان، قدرتی دارد که می‌تواند در مقابل همه‌ی قدرت‌های محدود و غیر الهی استقامت نموده و آنها را شکست دهد. ⚜ روزنامه ایران شماره امروز ۱۸ تیر 💻 https://www.irannewspaper.ir/?nid=7952&pid=19&type=0#pagedetails ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ ❓پرسش وارده: ❓یکی از اساتید محترم اینگونه گفته است که «نقل قول از کودکی که در مجلس سرود «سلام فرمانده» گفته بود امام زمان را دیده است، کمرنگ کردن ارزش‌های این سرود است». دلیل ایشان این است که در روایات به‌خصوص در توقیع آخر حضرت ولیعصر ارواحنافداه آمده است ادعای مشاهده را باید تکذیب کرد. نظرتان را بفرمایید. ✅ پاسخ: بطور کلی و فارغ از آنچه آن کودک عزیز گفته است: 1⃣ توقیع آخر امام زمان علیه‌السلام، به لحاظ سند مخدوش است؛ لکن بر فرض صحت سند، دلالت بر تکذیب هرگونه مشاهده نمی‌کند؛ زیرا اگر مقصود کسی که مشاهده با امام زمان علیه‌السلام را نقل می‌کند، ادعای ارتباط با آن حضرت و آوردن اخبار از جانب ایشان باشد، بطور قطع باید تکذیب شود. روایاتی که در زمینه‌ی تکذیب ادعای مشاهده وارد شده است، برای همین است و برای جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده است. 2⃣ اما اگر مقصود کسی که دیدار با امام زمان علیه‌السلام را نقل می‌کند، ارتباط و نیابت نباشد و صرفا مشاهده‌اش را توصیف کند، دلیلی بر تکذیب چنین مشاهده‌ای وجود ندارد. به سخنان مرحوم مجلسی در بحارالانوار در ج ۵۳ ص ۳۱۸ و ۳۲۵ مراجعه شود. 3⃣ حکایات فراوانی از سوی انسان‌های پاک روزگار، در نقل مشاهده‌ی حضرت حجت علیه‌السلام وجود دارد. مرحوم آیت‌الله صافی در کتاب منتخب‌الاثر چنین نوشته است: «این توقیع منافات دارد با آنچه کلّ افراد بر آن ظاهراً اتفاق نظر دارند. حتّی شیخ طوسی که این توقیع را نقل کرده، شمار زیادی را نام برده که حضرت را مشاهده کرده اند... (خود وی ) به آن عمل نکرده و اصحاب از آن اعراض کرده اند. پس توان معارضه با این وقایع و حکایاتی که از مجموع آنها قطع حاصل می شود، ندارد» ⚜ پ.ن: اگر ما از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم، به مقامی می‌رسیم که غیبت و حضور برایمان فرقی ندارد، امام سجاد علیه‌السلام به ابوخالد کابلی می‌فرماید: «ای ابوخالد! به درستی که مردم زمان غیبت حضرت مهدی(عج) آنان که معتقد به امامت هستند و در انتظار ظهور او به سر می‌برند، با فضیلت‌ترین مردم همه زمان‌ها هستند؛ به دلیل اینکه خداوند متعالی عقل و فهمی به آنان عنایت کرده که غیبت در نزد آنان به منزله ظهور و مشاهده گشته است». ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ 🌟 امام رضا علیه‌السلام و استدلال به آیه‌ی برای اثبات برتری و امامت حضرت علی علیه‌السلام ⚜ سيّد مرتضى ره مى‌گويد: از شيخ مفيد ره شنيدم كه مى‌گفت: ⚜ روزى مأمون به امام رضا علیه‌السلام گفت: بزرگ‌ترين فضيلت امير مؤمنان على ع در قرآن كدام است؟ ✨ امام رضا ع پاسخ فرمود: فضيلتى كه آيه مباهله بر آن حكايت دارد. خداوند متعال مى فرمايد: «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَكُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبينَ». «هر گاه بعد از علمى كه به تو رسيده، كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آن‌ها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را؛ ما نفوس خود را دعوت كنيم، شما هم نفوس خود را؛ آن‌گاه مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‌گويان قرار دهيم.» در پى نزول اين آيه، رسول خدا ص، حسن و حسين و فاطمه و علی عليهم‌السلام را فراخواند. آن‌ها به حكم خداوند متعال در جايگاه فرزندان، زنان و نفس ايشان قرار داشتند. مشخص است كه هيچ يك از بندگان خداى سبحان، برتر و شريف‌تر از رسول خدا ص نيست. از همين رو مى‌بايست از كسى كه به حكم خداوند سبحان، نفس رسول خدا ص است، احدى برتر نباشد. ⚜ مأمون گفت: مگر نه اين است كه خداوند «أَبناء و نِساء» را به صورت جمع بيان كرده، ولى پيامبر تنها دو پسر و دخترش را فراخوانده است. چرا احتمال نمى‌دهيد كه منظور از «نفس»، خود پیامبر باشد. بنابراين، آن چه گفتيد، نمى‌تواند فضيلت اميرالمؤمنين علی را نشان دهد. ✨ امام رضا ع در پاسخ فرمود: « ليس بصحيح ما ذكرت وذلك أنّ الداعی إنّما يكون داعياً لغيره، كما يكون الآمر آمراً لغيره، ولا يصحّ أن يكون داعياً لنفسه في الحقيقة، كما لا يكون آمراً لها في الحقيقة، وإذا لم يدعُ رسول اللّه صلّى الله عليه وآله رجلا في المباهلة إلاّ أمير المؤمنين عليه السلام، فقد ثبت أنّه نفسه التي عناها اللّه تعالى في كتابه، وجعل حكمه ذلك في تنزيله; «آنچه شما مى‌گوييد، درست نيست؛ چرا كه دستوردهنده و دعوت‌كننده، صرفاً به غير از خود، مى‌تواند دستور دهد و او را به چيزى دعوت كند، و معنا ندارد اين عمل را در مورد نفس خود انجام دهد.» ✨ با اين توصيف، چون رسول خدا ص در روز مباهله از بين اصحاب، تنها امير مؤمنان على ع را با خود همراه كرد، بنابراين، وى مقصود از نفس پيامبر ص است كه خداى متعال در قرآن از او سخن گفته و شايستگى آن بزرگوار را براى مباهله اثبات كرده است. ☣ مأمون گفت: پاسخ قانع كننده‌اى بود. 📜 آدرس: الفصول المختارة من العيون والمحاسن: ۳۸. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به بچه های دهه‌نودی میگن همین الان گرونترین و بهترین چیزی که میخوای رو برات میخریم ؛ عوضش امام حسین رو دوست نداشته باش... ▪️ واکنش‌های خاص و جالب بچه‌ها رو ببینید... ▪️ مخصوصاً اون بچه‌ای که گفت حاضرم ps4 خودمو هم بدم ولی امام حسین رو دوست داشته باشم... 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜ سه‌نکته‌ی تبیینی در بررسی دیدگاه دکتر عبدالکریم سروش درباره‌ی عاشورای حسینی تاکنون درباره‌ی قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، تحلیل‌های مختلفی از سوی اندیشمندان و پژوهشگران عرصه‌ی دین‌پژوهی و تاریخ‌پژوهی صورت گرفته است، که در این تحلیل‌ها، نگرش‌های مختلف و حتی متضاد نسبت به انگیزه‌ی حرکت اجتماعی حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام مشاهده می‌شود. دکتر عبدالکریم سروش صاحب نگرشی روشنفکرانه نسبت به حرکت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام است که بر اساس آن نمی‌توان به این حرکت، «قیام» نام نهاد و یا آن را به عنوان یک الگو به جامعه‌ی اسلامی معرفی کرد. در عبارات ذیل، به تبیین و بررسی این نگرش پرداخته شده است. ۱. خروج امام از مدینه؛ خروجی سیاسی یا از سر ناچاری؟ اولین نکته‌ای که در تبیین دیدگاه دکتر سروش درباره واقعه کربلا حائز اهمیت است، تاکید وی بر این نکته است که خروج امام حسین از مدینه به سوی مکه و به سوی کوفه، صرفا به این دلیل بوده است که در مدینه امنیت جانی نداشته است و نامه‌های دعوت کوفیان، وطن دیگری را پیش روی حضرت شکل داده است. در بررسی این نکته، ابتدا به تبارشناسی این نگرش می‌پردازیم. این دیدگاه در میان تاریخ‌نویسان و تحلیل‌گران غیرشیعی، به وفور مشاهده می‌شود؛ به عنوان نمونه، ابن‌کثیر در کتاب البدایه و النهایه، دقیقا همین نگاه را برمی‌گزیند، بلکه کمی افراطی‌تر، نامه‌نگاری کوفیان را سبب وسوسه‌شدن امام حسین علیه‌السلام به حرکت به سمت کوفه و کمک‌گرفتن از آنها تلقی می‌کند. لکن حلقه مفقوده‌ای که دکتر سروش و پیشینیان او در میان صاحبان این نگرش، بدان نپرداخته‌اند، منشاء عدم امنیت جانی امام حسین علیه السلام در شهر مدینه است و اینجا است که مغالطه‌ی خلط علت و دلیل، رخ داده است. اگر دکتر سروش در سخنان خودش به منشأ عدم امنیت جانی امام حسین علیه السلام به خوبی التفات می نمود، هیچگاه این حرکت را عاری از ابعاد سیاسی و هدایتی توصیف نمی‌کرد؛ بر همه کسانی که به تاریخ قیام امام حسین علیه السلام آگاهی دارند، روشن است که منشأ خروج امام حسین علیه السلام از مدینه به سوی مکه، نپذیرفتن یزید به عنوان حاکم مسلمین است. پذیرش و عدم پذیرش حاکم اسلامی، به طور قطع یک واکنش سیاسی است؛ در این میان، دست رد زدن به تقاضای بیعت حاکم مستقر و آغاز یک حرکت اجتماعی بر علیه او ، قطعاً در نگاه همگان یک حرکت سیاسی-اجتماعی است؛ بنابراین، حرکت اجتماعی امام حسین علیه‌السلام، متصف به «قیام» در سطح اجتماع می‌شود؛ حقیقتی که دکتر سروش از پذیرش آن، سر باز می‌زند. ━━💠▪️▪️▪️💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ ۱. در نقل‌های متواتر آمده است که حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در مسیر مکه به سمت کوفه، بسیار آرام حرکت کردند و در این مدت، با افراد فراوانی مواجه شد و افرادی همچون زهیر سقیفه‌ای را جذب کاروان سعادت نمود و به قله رساند؛ برخی نیز در همین فاصله‌ی طولانی، فرصت ریزش پیدا کردند، که چه بسا اگر حضرت سریعتر طیّ طریق می‌کردند، اینان فرصت فکر و تردید نمی‌یافتند و همراه حضرت به شهادت می‌رسیدند. ▪️حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام چهارده قرن است که آرام آرام در پهنای تاریخ، از مکه‌ی عبادت فردی به سمت کوفه‌ی سیاست و عبادت اجتماعی گام برمی‌دارد و جامعه‌ی انسانی را نهیب می‌زند، که فقط کسانی عارف به شریعت و طریقت و حقیقت هستند که مبدء سلوکشان عبادت فردی شود و مقصد سلوکشان شکوه عبادت اجتماعی؛ مبدء عزمشان حرکت از مدینه‌ی خود به سوی مکه خدا باشد، و مقصد همّتشان، حرکت در میان خلق برای دستگیری به سوی حضرت معشوق. 🌟هان! که این فرصت طولانی، سبب تردید و ریزش نشود. کاروان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام فقط اهالی صبر و بصر را دربر می‌گیرد و بقیه حیران و سرگردان در بیابان تاریخ، شبانه از سیطره‌ی رأفت نور به ظلمات بردگی و غرب‌پرستی و غرب‌گدایی خارج می‌شوند. وای به حال من و تو اگر وهب مسیحی، لیاقت همراهی امام‌المسلمین یابد و من و تو که نام خود را شیعه و موالی حسین علیه‌السلام گذاشته‌ایم، از این کاروان بهشت جا بمانیم. ۲. برخی در این مسیر، از جان و مال و آبروی خود می‌گذرند و حبیب‌وار اجازه‌ی ورود اهل‌بیت را به میدان کارزار نمی‌دهند و تا جان به تن دارند، خود را درگیر با دشمن می‌کنند. برخی دیگر، فقط امکانات خودشان را نثار امام می‌کنند و سخن که به جان می‌رسد، دریغ کرده و جان امام را کم‌مایه‌تر از جان خود می‌انگارند. گروه سوم در میادینی حضور می‌یابند که اصلا دشمنی در آنجا نیست؛ البته دست به دعا برمی‌دارند که امامی که در کارزار است، به سلامت بماند! گروهی نیز خودشان را نوکر خود خود امام می‌دانند و نماینده‌ی امام برایشان هیچ است. گروه پنجمی هم هستند که امام حاضر در صحنه را مذمت کرده و بخاطر اینکه قصد کوفه‌ی سیاست نموده است، مذمتش نموده و دنیاطلبش می‌خوانند. افّ بر این چهار گروه! . 🌟هان ای نفس! ببین در کدامین جمع نشسته‌ای؟ ▪️اگر در میدان مبارزه هستی و تیرهای پرتاب‌شده، قامتت را خم نکرده و مایه‌ی زخم امامت نشده‌ای، زهیروار و سلیمانی‌وار، مدافع امام زمانت هستی. فرود تیرها نگرانت نکند، که اگر دشمن در مقابلت نبود، تیری هم به سویت پرتاب نمی‌شد. پس تیرباران به سوی تو علامت درستی اقدام تو و درستی جا و مکان تو است. طُوبی لَکَ و حُسنُ مَآب! ▪️اگر در میدان مبارزه، فقط آماده‌ی خدمات مالی هستی و جان خودت را شیرین‌تر از خدمت به امام می‌بینی، همان عبیدالله حر جعفی هستی که اسبش را لایق خدمت به امام می‌دید، نه خودش را! و نه خودش و نه اموالش به درد امام نخورد و بی‌برکت شد. ▪️اگر در میدان مبارزه نیستی و دعاگو و ثناگوی امام حاضر در صحنه‌ای، و زمانی که مسئولیت دفاع از جامعه‌ی اسلامی متوجه تو می‌شود، به کُنجی می‌خزی و مشغول ذکر می‌شوی، به جایی کوچ کن که ندای طلب یاری امامِ حاضر در صحنه به گوش تو نرسد، وگرنه شریک قتل امام و مقام امامتی. ▪️اگر مانند سلیمان صُرَد خزاعی، مطیع شخص امام هستی و تکبر به تو اجازه نمی‌دهد که مطیع نائبش شوی، سرانجامت در بهترین حالت مثل سلیمان می‌شود که تائب می‌شوی و خونت بدون هیچ فایده‌ای برای اسلام ریخته می‌شود، و در بدترین حالت، مثل منتظری می‌شوی که توفیق توبه هم برایش معلوم نشد و تا آخرین روزهای عمر، نوکری بی‌بی‌سی برایش ماند. ▪️و اما آن که دین را جدای از دنیا و سیاست می‌پندارد و امام جامعه را از ورود به سیاست پرهیز می‌دهد و او را از فرجام تلخ سیاست کربلایی نگران می‌کند و شربت خنک مذاکره را به امام پیشنهاد می‌دهد، از محرومین اولین و آخرین است. چنین کسی در مکه‌ی عبادات فرعی‌اش جا می‌ماند و به کربلای تاریخ حیاتش نخواهد رسید. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ✍ سیداحمد غفاری قره‌باغی 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜ سه‌نکته‌ی تبیینی در بررسی دیدگاه دکتر عبدالکریم سروش درباره‌ی عاشورای حسینی قیام امام حسین علیه‌السلام؛ قاعده یا استثنا؟ در بخش دیگری از تحلیل دکتر سروش، مشاهده می‌شود که او قیام امام حسین علیه‌السلام را به مثابه‌ی یک استثنا و برخلاف قاعده‌ی رایج در میان اهل‌بیت علیهم‌السلام توصیف می کند و آن را از جایگاه الگوبخشی به حرکت‌های اجتماعی، تهی می‌کند. دکتر سروش در تحلیل خود، با نگاهی انتقادی به رویکرد دکتر شریعتی در نقد نگاه سنتی به واقعه عاشورا، دکتر شریعتی را سبب ترویج قاعده‌انگاری اقدام امام حسین علیه السلام معرفی کرده و روحانیت معاصر شیعی را متأثر از رویکرد دکتر شریعتی معرفی می کند. در بررسی این نگرش، ابتدا به این نکته دقت می‌کنیم که دکتر سروش به دلیل عدم هم‌شکلی رفتار امام حسین علیه السلام با سایر ائمه طاهرین، اقدام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را اقدامی استثنایی و برخلاف قاعده توصیف می کند؛ حال آنکه اگر این نگرش درست باشد، آنگاه باید به همه اقدامات و رویکردهای امامان معصوم تعمیم داده شود و همه آنها استثنایی تلقی شوند؛ به عنوان نمونه، رفتار سیاسی امام رضا علیه‌السلام و پذیرش ولیعهدی مأمون، باید رفتاری استثنایی تلقی شود چرا که سایر امامان معصوم چنین رفتاری نداشته اند، و اگر چنین نگرشی را بپذیریم، دیگر قاعده و الگویی نمی‌ماند تا رفتار امام حسین را برخلاف قاعده معرفی بکنیم. نکته دیگر در نقد نگرش دکتر سروش، عدم التفات این روشنفکر به اقتضائات زمانی و مکانی و تناسب اقدام با بستر زمان و مکان است؛ بی‌توجهی کنش‌گر به عنصر زمان و مکان، سبب عدم استحکام در کنش می شود؛ همچنین، چنانچه پژوهشگر به این دو عنصر در تحلیل حرکت اجتماعی کم‌توجهی بکند، در این صورت نمی‌توان تحلیل او را تحلیلی همه‌جانبه و قابل دفاع دانست. سیدالشهدا علیه‌السلام در بستر زمانی دهه ۶۰ و در مواجهه با عنصر حکومتی آن روز و با توجه به تضعیف جایگاه دین در اثر اقدامات تخریب‌گر معاویه و یزید، و با وجود یاران باوفایی که هم در میان خانواده خویش و هم در میان دوستان خویش سراغ داشت، بهترین اقدام را انتخاب کرد و توانست منشاء حرکتی اجتماعی بشود که پس از ۱۴۰۰ سال ، همچنان الهام‌بخش حرکت های اجتماعی در میان امت اسلامی است. از سوی دیگر، متاثر دانستن روحانیت معاصر شیعه از دکتر شریعتی در تلقی انقلابی از حرکت امام حسین علیه السلام را صرفاً باید حاصل حدس و گمان و تخیلات غیر پژوهشی این روشنفکر سالخورده دانست ؛ روحانیت معاصر شیعه با رویکرد متن‌محور و با التفات به وجود پارادایمی کاملاً منظومه‌وار در حرکت اهل بیت علیه السلام در طول ۲۵۰ سال، به درکی منظومه‌ای و چند بعدی و عمیق از شخصیت متعالی اهل بیت علیهم السلام دست یافته اند که در این پارادایم، هم قیام معنا پیدا می‌کند و هم تقیّه. هم انقلاب اسلامی امام خمینی معنادار می شود و هم سکوت برخی فقیهان مجاهد و انقلابی مانند مرحوم کاشف‌الغطاء در برابر برخی پادشاهان پیشین. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
متن موسوی، ضد ایرانی‌ترین اقدام یک سیاست‌مدار است. شاید اگر بایدن بخواهد بر ضد ایران بنویسد، ملایم‌تر بنویسد. کاش موسوی بیشتر سخن بگوید تا چهره‌ی او آشکارتر شود. البته از طایفه‌ای که در محرم ۸۸، پرتاب‌کنندگان سنگ به عزاداران امام حسین علیه‌السلام را «خداجو» خواندند، عجیب نیست که در محرم ۱۴۰۱ به و سایر مدافعان حرم توهین کنند. ━━💠💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. . ✨﷽✨ ⚜ سه‌نکته‌ی تبیینی در بررسی دیدگاه دکتر عبدالکریم سروش درباره‌ی عاشورای حسینی تصمیم امام حسین علیه‌السلام؛ عاشقانه یا فقهی؟ دکتر عبدالکریم سروش در بخشی دیگر از نگرش عاشورایی‌اش، بر عاشقانه‌بودن این حرکت تاکید می کند و به همین دلیل، این حرکت را خارج از چهارچوب فقه معرفی می‌کند؛ بر این اساس، تصمیم امام حسین علیه‌السلام، تصمیمی عاشقانه بوده است، نه فقهی. در بررسی این سخن، اولین محل تأمل در تفکیک رویکرد عاشقانه و فقیهانه است؛ دکتر سروش توضیح نمی‌دهد که آیا به عنوان مثال نمی‌توان نمازی را که فقه، آن را واجب تلقی کرده است، عاشقانه برگزار کرد؟ به عبارت دیگر، چه اشکالی وجود دارد که ما اقدام حسین بن علی علیه السلام را اقدامی هم فقهی و هم عاشقانه تلقی کنیم؟ تفکیک میان عشق و فقه، تداعی‌کننده‌ی رویکرد ایمان‌گرایی در مسیحیت است و بسیار بعید است که با وجود انتقادات فراوانی که امروز بر این رویکرد وجود دارد، همچنان دکتر سروش بر آن گرایش داشته باشد. از سوی دیگر، عالمان کلامی و فقیهان دین‌شناس، بر این نکته تاکید نموده‌اند که حفظ کیان دین از واجب‌ترین واجبات است و در صورتی که دفاع از دین، واجب عینی بشود، دیگر جای تقیه نیست و شخص باید تا پای جان، به دفاع از کیان دین بپردازد و جلوی نابودی آن را بگیرد. حضرت اباعبدالله علیه السلام نیز در چنین موقعیت تاریخی قرار گرفت و به تکلیف شرعی خویش در دفاع از دین و جلوگیری از فراموشی آن، عاشقانه عمل کرد. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
سال ۹۷ حاج قاسم از جنگ ۳۳ روزه گفت و فقط از نقش سیدحسن نصرالله عزیز و عماد مغنیه صحبت کرد و از خودش هیچ نگفت. سال ۱۴۰۰ نصرالله از ناگفته‌های آن جنگ، فقط از نقش حاج قاسم گفت و از خودش هیچ نگفت. خوشا به حال آسمانی‌ها و اخلاص آنها... کاش مانند آنها شویم. 🆔 @ghafari_ir
. . ✨﷽✨ ⚜ دعوت مولوی گرگیج به حضور در مناظره‌ی زنده و علنی جناب آقای مولوی گرگیج باسلام و تقدیم احترام اخیرا بیانیه‌ و فیلمهایی از جنابعالی در فضای مجازی منتشر شده است که در آنها، ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام، از جسارت برخی مسئولان به محترمان اهل‌سنت گلایه نموده‌اید. لزوم رعایت محترمان اهل‌سنت عزیز و عدم جواز توهین به آنان، اصلی اساسی برای ما شیعیان است و تخطی از آن را روا نمی‌داریم و قاطعانه از همه‌ی مسئولان می‌خواهیم بیش و پیش از همه، متعهد به این اصل دینی باشند. لکن چند پرسش، ناظر به سخنان اخیرتان وجود دارد که ضمن دعوت شما عالم محترم به علنی و علمی، به آنها اشاره می‌کنم تا چنانچه آماده بودید، در یک مناظره‌ی زنده به آنها پاسخ بدهید: ۱. آیا احترام همه‌ی صحابه، لازم است؟ در میان سخنان خود، به صحابی بودن جناب معاویه و لزوم رعایت احترام صحابه‌ی رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله اشاره کردید. پرسش این است که اگر همه‌ی اصحاب رسول خدا مورد احترام هستند، پس منافقان زمان رسول خدا چه می‌شوند؟ آیا زمان حیات پیامبر، منافقی نبوده است که همزمان با پیامبر زندگی کند؟ اگر چنین باشد، سوره‌ها و آیات قرآنی متعدد در مورد منافقان مانند آیه‌ی ۱۰۱ سوره توبه، در مورد چه کسی یا کسانی است؟! حال اگر وجود منافقان را در عصر حیات پیامبر اسلام پذیرفتید، متوجه خواهید شد که قانون «لزوم احترام به همه‌ی اصحاب رسول خدا» قانون نادرستی است و موارد نقض فراوان دارد. ۲. آیا دوران حکومت جناب معاویه، دوران خوشبختی امت اسلام بوده یا بدبختی آنان؟ در بخشی از سخنان خود فرموده‌اید که: «در طول چهل سال حکومت‌داری معاویه، هیچ اغتشاش و بدبختی نبوده است». پرسش اول: آیا جناب معاویه با سابقه‌ی دوسال همراهی با پیامبر اسلام ص، به حضرت علی علیه‌السلام، که امام اول شیعیان و خلیفه چهارم اهل‌سنت و صحابی اصیل پیامبر اسلام ص با سابقه‌ی سی‌سال همنشینی رسول اکرم ص بود، لعنت نمی‌فرستاد؟ (طبری، تاریخ الطبری، ج۵، ص۲۵۳؛ ابن‌کثیر، البدایة والنهایة، ج۱۱، ص۵۰؛ صحیح مسلم، ص ۱۸۷۱.) آیا این، عین فلاکت و بدبختی امت اسلامی نیست که استاندارش جناب معاویه به همنشین اصلی رسول خدا علی‌بن‌ابیطالب که به بیان رسول‌الله «فقط مؤمن او را دوست می‌دارد و فقط منافق از او بغض و نفرت دارد» (صحیح مسلم ۲/۲۷۱) لعن بفرستد و به دیگران نیز سفارش کند که به او لعن کنند؟ شما از جسارت -و نه لعن- یک مسئول به جناب معاویه آشفته شده‌اید، ولی آیا در قبال لعن به علی‌بن‌ابیطالب علیهماالسلام تاکنون واکنشی داشته‌اید؟ پرسش دوم: ظاهراً از جنگ صفین که بین جناب معاویه و حضرت علی علیه‌السلام رخ داده، اطلاع دارید. در این جنگ، عمار صحابی بزرگ رسول خدا به شهادت رسید، که پیامبر در وصف او فرموده بود: «عمار را گروه طغیان‌گر و فاسق خواهند کشت، در حالی‌که عمار آنان را به بهشت، و آنان عمار را به دوزخ دعوت می‌کنند.» (صحیح بخاری، حدیث رقم ۴۲۸.) آیا فلاکت بالاتر از این، که شخصی مانند جناب معاویه حاکم شام باشد و به جنگ با خلیفه مسلمانان جهان اقدام کند و عمار را به شهادت برساند و شما در عین بی‌انصافی علمی، امروز دوران حکومت معاویه را خالی از بدبختی توصیف کنید؟! ━━💠🍃🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir