.
✨ به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم #فردوسی:
1⃣ قطعه شعر فوق، نمونهی کوچکی از ارادت شاعرانهی حکیم فردوسی به اهلبیت علیهمالسلام است. خیلی شایسته است که در ایام بزرگداشت حکیمان و شاعران ایرانی، فرصتی بگذاریم و با شعر حکیمان ایرانی آشنا شویم تا مانند برخی، قضاوت غافلانه نکنیم.
2⃣ در #شاهنامه، اغلب بانوان ایرانی، اهل عفت و پاکدامنی توصیف شدهاند. به عنوان مثال، تهمینه همسر رستم و مادر سهراب، ضمن بیان اینکه زیباتر از من در گیتی کسی نیست، چنین میگوید:
به گیتی ز خوبان مرا جفت نیست
چو من زیر چرخ کبود اندکیست
کس از پرده بیرون ندیدی مرا
نه هرگز کس آوا شنیدی مرا
همچنین، در داستان بیژن و منیژه از زبان منیژه، دختر افراسیاب، چنین میگوید:
منیژه منم دخت افراسیاب
برهنه ندیدی رخم آفتاب
✍ سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
.
✨ علت مهم آشوب در قلب
✅ علامه طباطبایی: گردش زبان، دل را به گردش آورد؛ اگر زبان به ذکر خدا مترنم گردد، دل نیز در حرم خدا حرکت میکند، و اگر زبان به گناه حرکت کند، دل نیز در این مرتع شیطانی، جولان میکند. علت مهم آشوب دلها، تکثیر در کلام است.
✅ به روایت علامه، حضرت رسول صلیالله علیه و آله فرمودند: اگر نبود تشویش و اضطراب در قلوب و زیاده سخن گفتن شما، حتماً مشاهده میکردید آنچه را که من میبینم و میشنیدید آنچه را که من میشنوم.
#علامه_طباطبایی
#تناسب_سخن_و_قلب
#فضیلت_سکوت
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✨ بهمناسبت سالگرد رحلت نماد فضیلت و عرفان، آیتالله بهجت ره
✅ دعایی که حضرتش به رهبر معظم انقلاب توصیه میکردند، دعای تثبیت ایمان بود. البته تثبیت ایمان در هر درجه، متناسب با همان درجه، معنا دارد.
👈 انصافاً امروزه و با توجه به بلاهای اجتماعی امروز، این دعا جلوهی ویژهای دارد. مراقبت از ایمان خود و اطرافیان در هر زمانهای سخت است و امروزه سختتر.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 بیان حسرتبار أمیرالمؤمنین حضرت امام علیبنابیطالب علیهماالسلام نسبت به آرزوی شهادت
🆔 @ghafari_ir
.
🌟 آیت الله العظمی بهجت ره:
✅ به #فکر_خود باشیم، خود را اصلاح کنیم.
اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم، نمیتوانیم دیگران را اصلاح کنیم. با توجه به عیوب خویش و اصلاح آنها، فرصت رسیدگی به حساب هر روز خود را نداریم، چه رسد به حساب مردم!
✨ پ.ن: روشن است که مقصود این نبوده است که اصلاح دیگران، وظیفهی ما نیست. بلکه مقصود این است که راه اصلاح دیگران، از اصلاح خود میگذرد. اساساً عدم اصلاح خود، یکی از علل عدم اصلاح دیگران است. همچنین، اصلاح خود، نقش تکوینی در اصلاح دیگران دارد.
🆔 @ghafari_ir
.
چه صفایی میکنید شماها
در بهشت امام حسین علیهالسلام
حرفی برای گفتن نیست؛ دستمان را بگیرید...
#روز_زیارتی
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 نماهنگ #دختر_ایران با صدای زیبای عبدالرضا هلالی در آستانه میلاد حضرت معصومه علیهاسلام منتشر شد.
🌸 پیشاپیش #روز_دختر مبارک
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
✅ نکاتی برای اربعین موسوی- بخش اول
🌟 درخواست دیدار حضرت موسی علیهالسلام، بعد از ریاضت اربعین کلیمى بوده است؛ چه این که «وَ واعَدنا موسٰى ثَلاثینَ لَیلَة» ماه ذىالقعده بوده است، «وَ أتمَمناها بِعَشْر» دهه نخستین ذى الحجة.
✨ در علّت اتمام به ده روز بیشتر، آمده است که «لسِواكٍ استاک آخر الثلاثین قبل الإفطار»
✨ چون اربعین را به اتمام رسانید، به آن نعمتهای الهى که در سوره اعراف آمد، تشرف یافت:
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِینَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ وَ لَمَّا جاءَ مُوسى لِمِیقاتِنا وَ كَلَّمَهُ رَبُّهُ قالَ رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَيْكَ قالَ لَنْ تَرانِی وَ لكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکانَهُ فَسَوْفَ تَرانِی فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى صَعِقاً فَلَمَّا أَفاقَ قالَ سُبْحانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ قالَ یا مُوسى إِنِّی اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسالاتِی وَ بِكَلامِی فَخُذْ ما آتَيْتُكَ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرِینَ وَ كَتَبْنا لَهُ فِی الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَ تَفْصِیلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْها بِقُوَّةٍ وَ أْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِها سَأُرِیكُمْ دارَ الْفاسِقِینَ «اعراف ۷: ۱۴۲ ـ ۱۴۷».
━━💠🍃🌺🍃💠━━
✍ سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
.
✅ نکاتی برای اربعین موسوی-بخش دوم
✨ از دستورات مهم سلوکی برای چلهی موسوی علیهالسلام، همین نماز است که تأثیرش از مجرّبات است و در روزهای یکشنبهی ماه ذیقعده قرائت میشود.
✨ آنها که کشیک نفس را میکشند، خوب میدانند که این عمل را نباید غفلت کرد. پس فرصت را غنیمت بدانیم که فرمود: « ألا و إنّ للّهِ فی أیامِ دَهرکُم نَفَحات؛ ألا فَتَعَرّضوا لَها»
⚜ و جناب حافظ است که نگاشت:
سحرگه رهروى در سرزمینى
همى گفت این معمّا با قرینى
که اى صوفى! شراب آنگه شود صاف
که در شیشه بماند اربعینى
#نماز_یکشنبه_ذی_القعدة
#اربعین_موسوی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
✍ سیداحمد غفاری
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✅ مدرسهعلمیه تخصصی علومعقلی عباسقلیخان مشهد برگزار میکند:
❇️ همایش بزرگداشت صدرالمتألهین محمدبن ابراهیم قوام شیرازی قدسسرهالشریف
🎙 باحضور اساتید سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی در حوزه و دانشگاه
⚜️ حجةالاسلاموالمسلمین حسینی شریف (عضو گروه علمی فلسفه وکلام مدرسه تخصصی عباسقلیخان)
⚜️ حجةالاسلاموالمسلمین رضایی طهرانی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام)
⚜️ حجةالاسلاموالمسلمین غفاری قره باغ (عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران)
📝 محورهای همایش:
🔆 امتداد حکمت صدرایی در علوم اجتماعی
🔆 رسالت حکمت متعالیه در جهان معاصر
🔆 امر بین الأمرین با خوانش صدرایی
⏰ دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۰ صبح
🕌 مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی خان
📌 پخش زنده ایتا
#همایش
#ملاصدرا
#حرم_امام_رضا
#مدرسه_علمیه_عباسقلی_خان_مشهد
•┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈•
🆔 b2n.ir/magk
🌐 www.magk.ir
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
✅ نکاتی برای اربعین موسوی-بخش سوم
❓ چرا این همه تلاش و تضرع معنوی میکنیم و سود چندانی نمیبینیم ؟
✅ پاسخ: وجود ذرهای از حب دنیا در کنار انبوه عبادات و تضرعات، همانند فضلهی موش در دیگ بزرگ غذا عمل میکند و همهی آن عبادات و اعمال صالح را آلوده میکند. بههمینجهت است که خدای متعال در قرآن کریم فرمود: دستیابی به مقصد را #فقط برای کسانی مهیا کردهایم که هیچ فسادی را طلب نکنند.
👈 علامه طباطبایی در این باره میفرماید:
«سالک باید متوجّه باشد که در جنگ انفسی به طور کامل از عهدهی جنود شیطان برآید و آثار نفسانیّهی خود را به کلّی قطع کند و اصول آنها را از زوایای مخفیّهی خانهی دل برکند؛ چه اگر ذرّهای از حبّ مال و جاه و منصب و کبر و شخصیّت طلبی و خویشتن دوستی در او باقی باشد، هرگز به کمال نخواهد رسید. لهذا بسیار دیده شده است که کثیری از کمّلین پس از سالها ریاضت و مجاهده به کمالات نرسیده و در جنگ انفسی شکست خوردهاند. و علّت آن اینست که ریشهی بعضی از صفات هنوز در خانهی دلشان باقی بوده، لیکن پنداشتهاند که آن ریشه به کلّی از بین رفته است؛ لذا در مواقع امتحان الهی و در مظانّ بروز نفس و جلوه ی آثارش، آن ریشهها ناگهان جوانه داده و نموّ نموده و کار سالک را ساختهاند. توفیق غلبه بر نفس و جنود آن منوط به دستگیری و عنایات خاصّهی حضرت ربّ الأرباب است؛ چه طیّ این مرحله بدون توفیق و دستگیری خاصّ او صورت نبندد. گویند: روزی مرحوم سیّد بحرالعلوم -رضوان اللّه علیه- را شاگردانش خندان و متبسّم یافتند، سبب پرسیدند، در پاسخ فرمود: پس از بیست و پنج سال مجاهده، اکنون که در خود نگریستم، دیدم دیگر اعمالم ریائی نیست و توانستهام به رفع آن موفّق گردم. فتأمّل جیّدا!» رساله لب اللباب، ص۳۱.
👈 چلهگیری و چلهنشینی برای مطالعهی احوال درون نفس و تنظیف و تطییب آن، بسیار ضروری است. نظامی گنجوی چه زیبا سرود:
جثّه خود پاکتر از جان کنى
چون که چهل روز به زندان کنى
مرد به زندان شرف آرد بدست
یوسف ازین روى به زندان نشست
رو به پس پرده و بیدار باش
خلوتى پرده اسرار باش
هرچه خلاف آمد عادت بود
قافله سالار سعادت بود
✍ سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
.
⚜ دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ گفتمان عمومی، مسئولیت ملی»
⚜ زمان: سوم و چهارم خرداد ۱۴۰۲
✅ در این همایش، به عنایت الهی، مدیر پنل «معنویت در الگوی پیشرفت» از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح فردا هستم و مقالهای نیز در این میزگرد، ارائه خواهم کرد.
🆔 @ghafari_ir
.
✅ روحانیت، پناهگاه و امین مردم
⚜ در مورد این تصویر، نظرات منفی فراوانی طرح شده است. لکن در کنار همهی آن نکات منفی، این جنبهی مثبت، کمتر مورد توجه قرار گرفته است 👇
⚜ نه این خانم را میشناسم و نه عالم محترمی را که بهعنوان پاسخگو در حاشیهی نمایشگاه کتاب، روبروی این خانم نشسته است. محتوای گفتگو را هم اطلاعی ندارم. اما تصویر، حکایت از یک گفتگوی کاملاً جدی دارد. حال، یا پرسش مسأله شرعی است یا بیان یک مشکل از مشکلات زندگی است یا شکایت از مسئولان میکند و خیال میکند این طلبه محترم، نمایندگی از مسئولان دارد! اینها مهم نیست.
👈 آنچه در این تصویر، مهم است، پناهبردن این خانم با این ظاهر غیراسلامی به یک طلبه است. این دقیقاً یعنی #پیروزی_اندیشه_اسلامی در #کف_اجتماع. این یعنی بانوان جامعه با هر شکل و رنگ، فقط به اهل علم حوزوی اعتماد میکنند و فقط او را امین میبینند. شما هیچ وقت مشابه این تصویر را در گفتگوی یک خانم با یک استاد دانشگاه کتشلواری حتی متدین نخواهد دید.
✅ من این عکس را دوست دارم. این تصویر، نماد عقلانیت روحانیت است؛ نماد پناهگاه بودن آن طلبه است! نشان ایران ماست و آنچه که از شیعیان انتظار میرود.
🌟 پ.ن: قطعاً ظاهر این بانوی ایرانی، ظاهر غیراسلامی است. اما بهرحال امثال این بانوان، در گفتگوهای روشنگرانه خواهند توانست نادرستی این سبک زندگی را بشناسند. کمبود این گفتگوها دقیقاً همان خلأ فرهنگی است که مسئولان فرهنگی باید به فکر حل آن باشند.
✍️ سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
#اعلام_برنامه
💡#برنامه_زنده "چــــــراغ"
💢#کارشناس_این_هفته :
🎙استاد دکتر سید احمد غفاری
📤بامــــــوضوع : پاسخ به شبهات دین ستیزان
⏱ساعت پخش: 19:30 به وقت تهران
📡@velayattv
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 حکايت دانشجویی که در تحقيق دانشجويیاش، به نتيجهی عجيبی در مورد زنان بليغ عرب رسيد.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💫 تبیین معنای آیهی کریمهی «الرجال قوّامون علی النساء»
🔥 برخی گفتهاند این آیهی قرآنی، دلالت میکند که مردان سرپرست زنان هستند؛ آیا چنین نگاهی درست است؟
🆔 @ghafari_ir
.
✅ #احترام_به_سادات
✨ یکی از وکلای مورد اعتماد و تامالاختیار حضرت عسکری علیهالسلام، جناب احمدبناسحاق قمی است.
⚜ یکی از نوادگان امام صادق علیهالسلام بنام ابوالحسن، که ساکن قم و مبتلا به شرابخواری بود، یکبار برای درخواست حاجتی به در خانه وکیل امام عسکری علیهالسلام رفت و اجازه خواست تا با او ملاقات کند، اما احمدبناسحاق به او راه نداد. سید با غصه و ناراحتی به خانهی خود برگشت.
🌟 در همان سال، احمدبناسحاق به حج مشرف شد. در بین راه به سامراء رسید و اجازه خواست که با امام حسن عسکرى علیهالسلام ملاقات کند، ولی بر خلاف انتظارش، امام به او اجازه نداد. احمد گریه طولانی و تضرع نمود تا امام به او اجازهی حضور دادند.
⚜ همین که خدمت آن حضرت رسید، عرض کرد ای پسر رسول خدا! برای چه مرا از زیارت خود منع نمودی و حال آنکه من از شیعیان و پیروان تو هستم؟!
✨ امام فرمودند: برای آنکه تو پسر عموی ما را از در منزل خود راندی. احمد با شنیدن این جمله گریه کرد و گفت به خداوند قسم که او را رد نکردم مگر به خاطر آنکه از گناهانش و شرابخواری توبه کند.
✅ امام فرمودند: راست گفتی ولی چارهای نیست جز آنکه به سادات احترام بگذاری و به آنها اهانت نکنی؛ که در غیر این صورت، از زیانکاران خواهی بود؛ آنها منتسب به ما هستند.
✨ وقتی احمدبناسحاق به قم برگشت، طبقات مختلف مردم به دیدن او آمدند و ابوالحسن نیز با ایشان بود. همین که چشم احمد به او افتاد، از جای خود بلند شد و او را در آغوش گرفت و بالای مجلس نشاند. ابوالحسن با توجه به رفتار سابق احمد این کار را از او بعید میدانست و به همین خاطر، علت را پرسید.
✨ احمدبناسحاق ماجرای دیدار خودش را با امام عسکرى علیهالسلام و فرمایشات ایشان را توضیح داد. ابوالحسن با شنیدن این سخنان و توجه به مقام معنوی سادات، از کردهی خود پشیمان شد و در همان جا از کارهای زشت خویش توبه کرد و به خانه آمد و آنچه از آثار گناه وجود داشت نابود کرد و پرهیزکاری و ورع را پیشه نمود و در نهایت، در نزدیکی قبر مطهر حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها به خاک سپرده شد.
#روایت
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_منتخب
⭕️#چراغ
👈آیا جامعه ی مشرکان مکه اهل تساهل بودن؟⁉️🧐
✍️کارشناس شبکه ی معاند ادعا میکنه مشرکان مکه اهل تساهل و مماشات بودن و بالعکس پیامبراکرم(ص) و مسلمانان اهل مدارا با دیگران نبودن و حتی به پیروان ادیان دیگر هم اجازه نمیدادن به مناسک دین خودشون رفتار کنن‼️😳
اما بشنوید پاسخ زیبای استاد غفاری رو که نشون میده این افراد چطور با جعل و سانسور تاریخ با افکار مخاطب بازی میکنن👌
🎙استاد #غفاری
#تاریخ_پخش : 1402.03.03
✅ #به_اشتراک_بگذار
☑️ برای پیوستن به کانال کافیه روی لینک بزنی👇
🔰 @velayattv
عضو شو و کانال ما رو معرفی کن🎀👆
🆔 @ghafari_ir
.
👈 نیم کیلو باش، ولی مرد باش!
🔹همقد گلوله توپ بود …
گفتم : چه جوری اومدی اینجا ؟
گفت : با التماس !
گفتم : چه جوری گلوله رو بلند میکنی میاری ؟
گفت : با التماس !
به شوخی گفتم : میدونی آدم چه جوری شهید میشه ؟
لبخندی زد و گفت : با التماس !
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
.
✨﷽✨
✨امام رضا جانم؛ خیلی دوستت دارم..
باید غبار صحن تو را توتیا کنند
«آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند»
هو هوی باد نیست که پیچیده در رواق
خیل ملائکند رضا یا رضا کنند
«هرگز نمیرد آنکه دلش» جَلد مشهد است
حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند
#امام_رضا
#دهه_کرامت
━💠🍃🌺🍃💠━━
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
📡 وبینار درآمدی بر منظومهی فکری و سیرهی عملی امام خمینی(ره)
🎙 سخنران: حجت الاسلام سید احمد غفاری قرهباغی؛ عضو محترم هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
💫 ویژهی دانشگاهیان / همراه با ارائهی گواهی
🕰 زمان : روز شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
🎗 لینک وبینار:
b2n.ir/khomeinii
🆔 @ghafari_ir
.
✅ مولفههای اندیشهی عرفانی حضرت امام خمینی ره
✍ سیداحمد غفاری قرهباغ
▪️ #بخش_اول
✨ چند ویژگی محوری را میتوان در عرصهی اندیشههای عرفانی امام راحل، مورد توجه قرار داد، که میتوانند چراغ راه پژوهشهای اندیشمندان گردد.
1⃣ نخستین مساله در رابطه با این موضوع، آن است که امام خمینی (ره) احیاگر عرفان اصیل است؛ ما در عصری زندگی میکنیم که دورهی بروز معنویتنماها است؛ معنویتهای رنگارنگی که هم به سلوک معنوی انسان آسیب میزنند و هم به سبک زندگیاش نفوذ کرده و به لایههای مختلف زندگیاش صدمه میزنند. امام خمینی (ره) میخواست معنویت اصیل اهلبیتی را در عصر کنونی جلوهگر کند و لذا همواره تلاش میکرد که از ادبیات موجود در کلام اهل بیت (ع) که سرچشمهاش در کلام امیرالعارفین علی بن ابی طالب (ع) است، استفاده کرده و به کار بندد.
2⃣ دومین ویژگی در میان خصایص عرفانپژوهی امام خمینی (ره) ویژگی جامعهگرایی در عرفان است؛ این ویژگی از اهمیت بهسزایی برخوردار بوده و بسیار ضروری است که اندیشمندان حوزه حکمرانی، برای آن وقت بگذارند. در آثار عرفانی امام خمینی (ره) میان مُلک و ملکوت جمع شده است، بین زندگی اجتماعی و سیاسی با معنویت و زهد و پارسایی جمع شده است. امام خمینی (ره) در کنار پرداختن به امور معنوی و پرداختن به زهد، مساله توجه به رهبری سیاسی و تلاش برای برقراری عدالت در ساحت های مختلف را مورد توجه قرار میدهد و نه تنها تزاحمی را میان این دو نمیبیند، بلکه این امور را از وظایف عارفان راستین میداند که این رویکرد، همان رویکرد انبیا و اولیای الهی است که ولایت معنوی را با رسالت و امامت اجتماعی بر عهده داشتند.
✅ امام خمینی (ره) سخن شنیدنی خطاب به فرزندشان در جلد ۱۸ صحیفه نور صفحه ۵۱۲ دارد: «پسرم! نه گوشه گیری صوفیانه دلیل پیوستن به حق است، و نه ورود در جامعه و تشکیل حکومت، شاهد گسستن از حق. میزان در اعمال، انگیزههای آنها است. چه بسا عابد و زاهدی که گرفتار دام ابلیس است و آن دام گستر، با آنچه مناسب او است چون خودبینی و خودخواهی و غرور و عُجْب و بزرگبینی و تحقیر خلق الله و شرک خفیّ و امثال آنها، او را از حق دور و به شرک میکشاند. و چه بسا متصدی امور حکومت که با انگیزه الهی به معدن قرب حق نائل میشود، چون داود نبی و سلیمان پیامبر -علیهماالسلام- و بالاتر و والاتر چون نبی اکرم -صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم- و خلیفه بر حقّش علیبنابیطالب -علیهماالسلام- و چون حضرت مهدی -ارواحنا لِمَقْدَمِه الفداء- در عصر حکومت جهانیاش. پس میزان عرفان و حرمان، انگیزه است. هر قدر انگیزهها به نور فطرت نزدیکتر باشند و از حُجب حتّی حُجب نور وارستهتر، به مبدأ نور وابسته ترند تا آنجا که سخن از وابستگی نیز کفر است».
👆 این تعبیر امام خمینی (ره) به خوبی نشان میدهد که ایشان گوشهگیری را مساوی با رویکرد عرفانی نمیدانند؛ امام راحل، عرفان را وارد عرصه اجتماع کرد و به این ترتیب، عارف کامل در نگاه امام خمینی (ره) می تواند یک مصلح اجتماعی و حاکم حکیم باشد و این نشاندهندهی پیوند میان اندیشه عرفانی و سیاسی امام خمینی (ره) است.
🆔 @ghafari_ir
.
✅ مولفههای اندیشهی عرفانی حضرت امام خمینی ره
✍️ سیداحمد غفاری قرهباغ
▪️ #بخش_دوم
3️⃣ سومین ویژگی در اندیشه عرفانی امام خمینی (ره) خصیصه ولایت محوری است، البته در رویکرد عرفانی مکتب «ابن عربی» و تقریبا همه عارفان اسلامی تصریح به جایگاه محوری ولایت به عنوان عنصر اصلی و عصاره و جوهر عرفان ناب، شده است.
⬅️ اینجاست که پیوند مفهوم ولایت با مفاهیمی نظیر حکمت و عدل بسیار جلوهگر و مهم می شود؛ ولیّ کسی است که هم حَکَم و هم عادل است و سلطنت وحدت، مقتضی ویژگی حکمیت و ویژگی ابراز اسم حَکَم و عادل است، به بیان دیگر، ولیّ مظهر اسم مبارک ترکیبی حَکَم عدل است و از هیچ حقی تجاوز نمیکند و به هیچ بنده ای نیز ستم روا نمی دارد؛ گاهی حکم بر کثرت می کند، گاهی همین کثرت را ظهور وحدت می بیند و عدالت اَسمایی را تدبیر می کند و این، رویکرد بسیار مهمی در ولایتاندیشی است که در درون خودش عدالتمحوری و پذیرش حکمیت را دارد که جلوههای مختلف ولایت تکوینی و تشریعی است.
4️⃣ چهارمین ویژگی در اندیشه عرفانی امام خمینی(ره)، مسئولیت پذیری است. شاید بشود گفت غالب مکاتب عرفانی متمرکز بر کلیدواژه عدم پذیرش مسئولیت هستند، از سوی دیگر معمولا عرفان با مردم گریزی و ترک دنیا و عزلت عجین شده است اما ویژگی خاصی که عرفان امام راحل دارد این است که ایشان در عین اوج عرفانی، هرگز از خلق گریزان نبود و خدمت به خلق را عبادتی بزرگ و عین سلوک می دانست.
⬅️ امام خمینی (ره) نظر کسانی که تصور می کردند عرفان مردم را از فعالیت باز می دارد با این عبارت نقد کرده و در جلد 20 صفحه 166 صحیفه نور می نویسد: «امیرالمؤمنین در عین حال که اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در این امّت، به حق تعالی بود مع ذلک، نرفت کنار بنشیند و هیچ کاری به هیچی نداشته باشد، هیچ وقت هم حلقه ذکر نداشت، مشغول بود به کارهایش، ولی آن هم بود. یا خیال میشود که کسی که اهل سلوک است، اهل سلوک باید به مردم دیگر کار نداشته باشد، ... این سلوک در انبیا زیادتر از دیگران بوده است، در اولیا زیادتر از دیگران بوده است، لیکن نرفتند خانه شان بنشینند و بگویند که ما اهل سلوکیم و چه کار داریم که به ملت چه می گذرد... اگر بنا باشد که اهل سلوک بروند کنار بنشینند، پس باید انبیا هم همین کار را بکنند و نکردند. موسی بن عمران اهل سلوک بود، ولی با این وجود، رفت سراغ فرعون و آن کارها را کرد، ابراهیم هم همینطور، رسول خدا هم که همه میدانیم. رسول خدایی که سالهای طولانی در سلوک بوده است، وقتی که فرصت پیدا کرد، یک حکومت سیاسی ایجاد کرد برای اینکه عدالت ایجاد بشود. بهتبع ایجاد عدالت فرصت پیدا می شود برای اینکه هر کس هر چیزی دارد بیاورد. وقتی که آشفته است نمی توانند، در یک محیط آشفته نمی شود که اهل عرفان، عرفانشان را عرضه کنند»؛ بنابراین، امام خمینی (ره) مبادرت به طرح عرفان جامعهگرا می کند نه عرفان جامعهگریز، امام (ره) عرفان جلوتپذیر و نه خلوت پذیر را پیشنهاد می کند و این عرفان را به عنوان عرفان ناب معرفی می کند.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
آقای ظریف! #ترکمنچای با همهی ننگهایش، مربوط به اوائل سال ۱۲۰۰ شمسی است که حدود ۲۰۰ سال با ما فاصله دارد.
آیا بهتر نیست بجای پرداختن به آن در این چند روز اخیر، پاسخگوی ننگهای حاصل از #برجام میشدید؟ که بهرحال محصول خودتان است و اولویت دارد! و اگر گشایشی هم داشت، برای جیب مبارک شما و دوستانتان بود که صدها سکه طلا بابتش پاداش گرفتید، نه مردم!
🆔 @ghafari_ir