eitaa logo
سیداحمد غفاری
1.3هزار دنبال‌کننده
536 عکس
283 ویدیو
28 فایل
بنده‌ی خدا دانشیار و معاون پژوهش موسسه حکمت و فلسفه ایران عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت admin: @naseralhosain
مشاهده در ایتا
دانلود
6.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ✨ ✍ سیداحمد غفاری و ، نقطه‌ی مقابل نیست، بلکه بر اساس واقعیت است. انسان امیدوار و امیدآفرین، درصدد است که از وضع موجود رهایی یابد و به وضع مطلوب برسد. پس حکیمانه نیست که از واقعیت موجود، بی‌اطلاع باشد. چرا که در اینصورت، نمی‌تواند از آسیب‌شناسیِ وضع موجود، به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل پیشرفت، بهره ببرد. ولی این هم حکیمانه نیست که بجای امیدآفرینی، پمپاژ یأس کند و خودش و همه را از دست‌یابی به آینده‌ی مطلوب، مأیوس کند. چرا که به امیدواری خودش و دیگران، به عنوان در رقم زدن وضع مطلوب آینده نگاه می‌کند. ✅ نمادها و اسطوره‌های موجود در سایر سنت‌های الهی و قدیمی نیز، حکایت از محوری بودن امید در جامعه‌سازی دارد. به عنوان نمونه، در اسطوره‌های یهود، کبوتر به دلیل ارتباط آن با داستان کشتی نوح، نماد امید است. هنگامی که حضرت نوح در ماجرای طوفان بزرگ، در کشتی بود، کبوتری را برای جستجوی خشکی فرستاد. سرانجام کبوتر با شاخه‌ای زیتون برگشت که نشان می‌دهد سیل کاهش یافته و زمین‌های خشک بار دیگر در دسترس است. این رویداد، نمادی از امید برای پایان رنج و آغاز دورانی جدید به حساب می‌آید، زیرا پایان یک سیل ویرانگر است و فصل جدیدی را در تاریخ بشریت رقم می‌زند. توانایی کبوتر برای یافتن شاخه زیتون در میان ویرانه‌های سیل، نمادی از ظرفیت زندگی جدید حتی در تاریک‌ترین زمان‌ها است. 📹 پ.ن: نماهنگی از بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره بروز امثال شهید صدرزاده در میان جوانان، با وجود فعالیت‌های زیاد دشمن 🆔 @ghafari_ir
▪️ امام محمد باقر علیه‌السلام: ▪️ هر كس از خرج كردن دارایی‌اش در راه خداپسندانه بخل ورزد، چند برابر آن را در راه غير خداپسندانه هزينه خواهد كرد. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۱۷۳. 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜ به مناسبت ؛ روز نیایش و دعا ۱. هدف اصلی نیایش بر اساس مبانی حکمت متعالیه، انسان نه تنها محتاج خداست، بلکه عین احتیاج است و بلکه هویتی غیر از احتیاج ندارد؛ این سخن، بر وفق مضامین قرآنی و روایی است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» چنین موجودی با چنین حقیقتی، اگر بخواهد صداقت را در زندگی رعایت کند، باید اظهارکننده‌ی همین حقیقت باشد؛ هدف اصلی نیایش اظهار همین حقیقت هست. انسان با نیایش، صادقانه و به دور از هرگونه نفاق، وابستگی‌اش را اعلام می‌کند و فقر خودش را علنی می‌کند. پس خداوند، گریاندن بنده را خوش ندارد، بلکه هدفش از دعوت انسان به دعا و پرستش، صادق‌نمودن انسان و پرهیزدادنش از نفاق است. نیایش، غبار غفلت و زنگار خودپسندی و غرور را از صفحه‌ی دل و جان می‌زداید، حجاب‌های متعدد «من و ما» را کنار می‌زند، دیده‌‌ی حق‌بین دل را به سیمای محبوب می‌دوزد، و روح نشاط و امید را در کالبد پویندگان کوی دوست می‌دمد. پس هرکس که اهل عقلانیت و حقیقت است، نیایش‌گرتر است، و به همین دلیل است که حکیمان و فیلسوفان، نیایش‌کننده‌تر از سایرین هستند. ۲. استجابت نیایش‌گر توسط هستی و خدا: اثر تکوینی نیایش ابراز صادقانه‌ی هر حقیقتی، تاثیر تکوینی خودش را به همراه دارد؛ به همین دلیل است که معصوم علیه‌السلام فرمود: «النجاة فی الصدق». انسان‌ تا زمانی که صداقت می‌ورزد، با حقیقت همراهی می‌کند و همین همراهی با حقیقت، سبب همراهی تمام ارکان هستی با او می‌شود. اظهار صادقانه‌ی فقر و وابستگی به خداوند، سبب همراهی همه‌ی هستی و از جمله خداوند با انسان می‌شود. به همین دلیل است که خدای متعال در قرآن کریم، نتیجه‌ی دعا را «استجابت» معرفی می‌کند و به بندگانش اینگونه نوید می‌دهد که قطعاً در پس دعا، استجابت خدا خواهد بود. استجابت، صرفا یک واکنش ساده نیست، بلکه پاسخی سرشار از التفات و توجه ویژه است که فقط نصیب انسان نیایش‌گر می‌شود. همچنین، استجابت خدا، نشانه‌ای از همراهی کل هستی با انسان نیایش‌گر است. «چون که صد آمد، نود هم پیش ما است.» ۳. فلسفه نیایش؛ خواسته‌های انسان و خواسته‌ی خدا همانگونه که گفته شد، هدف اصلی نیایش، اظهار صادقانه‌ی فقر از سوی انسان است، و نتیجه‌ی اظهار فقر، برقراری ارتباط دوسویه میان انسان و خداست. انسان دعا می‌کند و خدا استجابت. ولی مقرر نیست که خدای متعال آنگونه پاسخ بدهد که بنده ضعیف به صلاح می‌داند؛ بنده ضعیف، بنده ضعیف هست و خواسته‌هایش هم ضعیف است، و چه بسا آنچه می‌خواهد، به مصلحت او نیست؛ خدای حکیم در پاسخ به دعای انسان، باید حکمت را رعایت کند، نه خواسته‌ی انسان را. هرچند همین رعایت کردن مصلحت انسان، پاسخی پر از لطافت است به نیایش صادقانه‌ی انسان. ۴. فلسفه‌ی نیایش/ فایده‌ی نیایش فلسفه‌ی نیایش و پرستش، غیر از فایده‌ی آن است؛ هدف اصلی نیایش، در اظهار فقر و وابستگی به خدا است؛ اما نیایش فوائدی دارد که نباید با هدف دعا خلط شود؛ به عنوان مثال، شخص نیایش‌کننده به آرامش می‌رسد؛ به قول سعدی: «گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم/ چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی». همچنین، شیوع دعا و نیایش در جامعه، سبب تعالی آن جامعه است؛ به تعبير الکسیس کارل: «فقدان نيايش در ميان ملتى برابر با سقوط آن ملت است! اجتماعى كه احتياج به نيايش را در خود كشته است معمولاً از فساد و زوال مصون نخواهد بود.» اما هدف اصلی دعا، رسیدن به آرامش نیست؛ بنابراین هرچند این سخن درست است که انسان‌های نیایش‌گر، انسان‌های دارای آرامش هستند، اما این سخن نادرست است که بگوییم هدف از نیایش، رسیدن به آرامش است. ۵. دعا و نیایش؛ مخدر یا پیش‌ران؟ برخلاف گمان نادرست برخی، نیایش ابزاری برای کنار گذاشتن دنیا نیست؛ همچنین، نیایش ابزاری برای نادیده گرفتن ابزارهای دنیوی نیست؛ همچنین، نیایش مسیری برای عزلت و کناره‌گیری از جامعه و بی‌اعتنایی به مشکلات آن نیست؛ برخلاف این گمان‌های نادرست، نیایش مسیری برای متصل‌شدن به قدرت و اراده بی‌نهایت است؛ انسان نیایش‌گر به هنگام نیایش، «یک به‌علاوه بی‌نهایت» می‌شود و معلوم است که چنین توانی، شکست‌ناپذیر است؛ دقیقا به همین دلیل است که ایمان، قدرتی دارد که می‌تواند در مقابل همه‌ی قدرت‌های محدود و غیر الهی استقامت نموده و آنها را شکست دهد. ⚜ خبرگزاری شبستان 💻 http://shabestan.ir/detail/News/1275208 ✍ سیداحمد غفاری 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ✅ تأکید بر امید در مسیر مقاومت در راه حق، تأکیدی برخاسته از درام هیجانی یا خلسه‌ی تخدیری نیست؛ بلکه اصرار بر امید برای مبارزان در مسیر حق، ناشی از وعده‌های قطعی خدای متعال برای کسانی است که در طریقت سلوک نبوی و علوی واقع شده‌اند و بر حضور در این صراط مستقیم و نفی مسیرهای دیگر اصرار دارند. ✅ یکی از وظایف رهبرانِ طریقت حق، ایجاد امیدِ مبتنی بر اعتماد قطعی به نصرت الهی و مبتنی بر یقین به قوی‌تر بودن جنود ظاهری و باطنی خدا نسبت به جنود شیطان است. به همین جهت است که حضرت موسی علیه‌السلام، فقط اینگونه نبود که به رود نیل ورود کند و آن معجزه را رقم بزند؛ بلکه پیش از آن، با تاکید بر اینکه ایجاد امید می‌کند و این امیدآفرینی را وظیفه‌ی خود می‌بیند. ✨ مسیر مقاومت، سختی‌های خودش را دارد؛ ولی مهم این است که در حال سلوک این مسیر سخت باشیم و در برابر شیاطین این مسیر، تسلیم نشویم. ✍ سیداحمد غفاری 🆔 @ghafari_ir
. 💢برگزاری نشست علمی «حکمت و غدیر» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🎙 سخنرانان علمی: 1⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاری 2⃣ دکتر قاسم پورحسن 🕰 روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۸ صبح در محلّ مؤسسه در تهران 🌏 لینک برگزاری مجازی: https://irip.ac.ir/u/14r 📎برای کسب اطلاع بیشتر لینک زیر را ببینید: https://www.irip.ac.ir/fa/news/593 🆔 @ghafari_ir
. ✨بِســـمِ‌اللهِ‌الرّحمـــــنِ‌الرَّحيـــــمِ✨ 🌺 به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت امام هادی علیه‌السلام 🌟حکایتی درباره‌ی یکی از یاوران صادق امام هادی علیه‌السلام 🌟دو فرزند متوکّل خلیفه‌ی عباسی، نزد یعقوب‌بن‌اسحاق اهوازی معروف به ابن‌سِکّیت، از شیعیان و اصحاب امام هادی علیه‌السلام و از بزرگان اهل لغت و ادب، درس می‌خواندند. 🌟متوکّل از طریق فرزندان خود، کم کم متوجه شد که ابن‌سکّیت از هواخواهان امام هادی علیه‌السلام است. 🌟متوکّل که از دشمنان سرسخت آل علی علیهم‌السلام بود، روزی ابن‌سکّیت را به حضور خود خواست و از وی پرسید: آیا فرزندان من شرف و فضیلت بیشتر دارند یا حسن و حسین فرزندان علی؟ 🌟ابن‌سکّیت بدون ترس و ملاحظه، جواب داد: به خدا سوگند، قنبر خادم على‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام، از تو و دو فرزندت نزد من بهتر است. ⚜️ متوکل از این پاسخ شجاعانه، سخت برآشفت. در همان دم، دستور داد زبان ابن‌سکّیت را از پشت سر درآوردند و بدین صورت، آن یار راستین امام دهم را شهید کرد. 📕الکُنیٰ و الألقاب، ج۱، ص ۳۰۹. ⚜️رحمت و رضوان خداوند بر ابن‌سکّیت و همه‌ی یاوران صادق امام هادی علیه‌السلام. 🆔 @ghafari_ir
. ✅ سخنرانی علمی در نشست مجازی با موضوع: «غدیر و مسأله حکمرانی» 🕰 ساعت ۱۱ امروز پنجشنبه ۱۵ تیر 📡 آدرس جهت شرکت در نشست مجازی: ☣ https://www.skyroom.online/ch/urmia.university/shoray-markazi 🆔 @ghafari_ir
. ✅ در تهران و مهمانی‌های چند کیلومتری در شهرهای دیگر در روز غدیر، هرچند مایه‌ی افتخار جامعه‌ی ایرانی اسلامی است، لکن اتفاق خیلی عجیبی نیست؛ صرفاً ابراز واقعیتی است که همیشه در قلب ایرانی‌ها موج زده است و روز غدیر امسال، خود را نشان داده است. 👏 آفرین باید گفت به مسوولان فرهنگی و کنش‌گران مردمی، که همت نشان دادند و با رفعت نام أمیرالمؤمنین علیه‌السلام، خدمت ماندگاری را رقم زدند. ☣ این رویداد عظیم، عجیب نیست؛ واکنش تلخ برخی از گرفتاران در سنت غربی نیز، در هجمه به این مهمانی میلیونی و ناراحتی از خوشحالی و همدلی مردم، عجیب نیست. فقط جهت تذکر به این جاماندگان از قافله‌ی علوی عرض می‌کنم که اگر مهمانی ده کیلومتری اینقدر برایتان ناراحتی به ارمغان آورده، حدود دو ماه دیگر، یک مهمانی دیگر، این بار به طول هشتاد کیلومتر در راه است. 🆔 @ghafari_ir
ادبیات زشت و غیراسلامی اقای رحیم‌پور ازغدی در نقد وزیر علوم، در حالی است که الزام به نمایه‌سازی مقالات علمی در سامانه‌های بین‌المللی، نه ربطی به غرب‌سالاری دارد و نه به مهاجرت نخبگان. مخصوصاً امروز در جشنواره‌ی فارابی، وزیر محترم علوم، تصریح کرد که حدود ۲۰۰ نشریه‌ی ایرانی، در این سامانه‌های بین‌المللی ثبت شده‌اند. https://virasty.com/mohebbolhosain/1689013922618055578 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ✍️ سيداحمد غفاری 🌟 تفاوت اميد و خيال‌پروری 🌟 برخی اميدواری را با آرزوپردازی و خوش‌خيالی اشتباه می‌گيرند، در حاليکه تفاوت فاحشی ميان اميدواری و خيال‌پردازی و آرزوپروری وجود دارد. ✅ به عنوان نمونه، در منابع قرآنی به مؤمنان تأکيد شده است که هيچ‌گاه و در هيچ شرايطی، اميد به خدا را از دست ندهيد. زيرا خدای متعال وعده‌ی قطعی نصرت به ناصران راه حق داده است. در همين راستا، چهل و چند سال است که رهبران حکيم جمهوری اسلامی ايران با وجود مواجهه با صدها مانع داخلی و خارجی، صرفاً با اميد به قدرت لايزال الهی و با اعتماد به بازوان زنان و مردان توانا و مسلمان ايرانی، توانسته‌اند نه تنها سکان اين کشور را از خطرها عبور دهند، بلکه پيشرفت‌های شگرفی را در عرصه‌های مختلف صنعت پزشکی و صنعت دريایی و صنعت هوايی و صنعت هسته‌ای و صنايع مختلف ديگر رقم بزنند. هرچند همچنان مشکلات فراوانی پيش‌روی اين مسير است. ✅ اساساً انسان به اميد زنده است؛ در همين راستا، پيامبر اکرم فرمود: «الأمل رحمة لأمتي و لولا الأمل ما رضعت والدة ولدها و لا غرس غارس شجرها» اميد و آرزو، رحمت براي امت من است و اگر اميد و آرزو نبود، هيچ مادری فرزندش را شير نمی‌داد و هيچ باغبانی نهالی نمی‌کاشت.» مولوی نيز می‌گويد: گر نبودی ميل و اميد ثمر کي نشاندی باغبان بيخ شجر ✨ در عين حال، در منابع روايی، بطور مکرر بر اين محتوا تأکيد شده است که از تکيه کردن بر خيال‌پردازی و آرزوهای دامنه‌دار بپرهيزيد که آرزو سرمايه احمقان و مانع خير آخرت و دنيا است. مولوی در قالب داستانی کوتاه، دل‌بستن بيهوده به امور واهی و دور از حقيقت را چنين ترسيم کرده است که شخص غريبی با شتاب به دنبال خانه‌ای می‌گشت؛ دوستش که خانه‌ی خرابی داشت، وی را با خود برد و به او گفت: اگر اين خانه سقف می‌داشت، تو را در کنار خود جای می‌دادم. اگر در اين خانه اتاق ديگری می‌بود، همسرت نيز آسوده در اين جا اقامت می‌کرد. اگر اتاق ديگری بود، ميهمانت را نيز در آن جای می‌دادی. آن شخص در پاسخ گفت: گفت آری! پهلوی ياران خوش است ليک ای جان! در (اگر) نتوان نشست 🆔 @ghafari_ir
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ✅ کشور پیشرفته اینجاست؛ همین ایران. ✅ مردم پیشرفته ما هستیم؛ ما ایرانی‌ها. 👈 کشوری که مردمش اینگونه پشت هم نیستند، عقب مانده‌ترین هستند. 🆔 @ghafari_ir