.
از مکه تا کوفه (بخش اول)
📚 در این پست می خوانید:
🔸️زوایای پنهان مسیر مکه به کوفه
🔹️حضور پررنگ اباعبدالله الحسین (ع) و یارانشان در جوامع انسانی
🔸️ویژگی همراهان کاروان اباعبدالله الحسین (ع) در عرصه جهانی
#ماه_محرم
#یادداشت_بخش_اول
#حجتالاسلام_والمسلمین_سید_احمد_قره_باغی
#جامعه_اسلامی_دانشجویان_دانشگاه_ارومیه
@urmiajad
🆔 @ghafari_ir
.
"بخش دوم از مکه تا کوفه"
📚 در این پست میخوانید:
🔹️ معرفی پنج گروه در مسیر اباعبدالله الحسین(ع)
🔸️چگونگی میدان مبارزه
🔹️ویژگی های میدان مبارزه
🔸️اقدامات لازم برای حسینی شدن
به قلم حجتالاسلام والمسلمین سید احمد قرهباغی؛ عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
#ماه_محرم
#یادداشت
#جامعه_اسلامی_دانشجویان_دانشگاه_ارومیه
@urmiajad
🆔 @ghafari_ir
.
▪️ غربال شدن مردم در آخرالزمان، مثل غربال شدن اصحاب امام حسین علیهالسلام در شب عاشوراست.
▪️ پس مراقب خودمان باشیم که بهیکباره، حنجره و انرژی و حتی سکوت خودمان را خرج دشمنان حضرت صاحبالزمان علیهالسلام نکنیم.
🌟 شاید فتنهگران خودشان نیز از ابتدا تصور نمیکردند که چنین قابلیتی برای فتنهگری داشته باشند؛ امان از نفس! که به هنگام زاویه یافتن از صراط مستقیم، ابتدا به اندازهی سر سوزن زاویه پیدا میکند؛ ولی بعدها این زاویه گسترش مییابد...
#ما_ملت_امام_حسینیم
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️ اولین ضربه به پیکر حضرت علی اکبر را شخصی به نام «مرة بن منقذ» با نیزهی خود زد!
❓ ابنمنقذ کیست؟ او از یاران امیرالمؤمنین علیهالسلام و علمدارِ قبیله عبدالقیس در جنگ جمل بود! در فتنهی جمل، در رکاب حق جنگیده، اما در عاشورا، در سپاه عمربنسعد ایستاده و بر ضد نور اباعبدالله علیهالسلام حرکت میکند.
✨ ابنمنقذ و امثال او را در دوران کنونی، دو گونه میتوان تحلیل کرد:
🚶♂ برخی از امثال ابنمنقذ، چنین هستند که از ابتدا معیارشان حقیقت نیست، بلکه تابع حاکم غالب هستند؛ امروز حاکم غالب، علی علیهالسلام است؛ پس طرف او میشوند. فردا حاکم غالب، یزید است، پس طرفدار او میشوند.
🚶♂ برخی دیگر از نمونههای مشابه، مبتلا به تغییر مسیر هستند. ابتدا در مسیر حق حضور دارند و سپس، مبتلا به شهوت نفس شده و از مرتبهی رفیع قدس سقوط میکنند و خودشان را با اختیار خودشان، بیچاره و پست میکنند.
🌟 چارهی گروه اول، تأمین بصیرت و آگاهی برای آنان است، تا بفهمند که لزوماً هر حاکمی، قابل پیروی نیست.
اما چارهی گروه دوم، فقط و فقط مراقبه و تقوا است. اهالی حق هیچگاه نباید خودشان را رها از تغییر ببینند، که این حالت، بسیار خطرناک است؛ بلکه همواره باید با نگاه به کسانی که بسیار جلوتر از آنها در دفاع از حریم حق و ولایت، همت میکنند، به سرزنش خود بپردازند و با انواع مراقبتها، که شاید مهمترینش، مراقبت از همراهی و دوستی با دوستان نااهل و ناشایست است، کشیک نفس بدهند.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✅ آیتالله سیدحسن نصرالله:
▪️ ما از لبنان به همهی جهانیان اعلام میکنیم که امام ما، رهبر ما، آقای ما، عزیز ما و حسین ما در این زمان، حضرت آیتاللهالعظمی امام سید علی حسینی خامنهای است.
🆔 @ghafari_ir
.
🚩 سلسله نشستهای مجازی حسینیه حکمت (روایت حکمی از قیام حسینی)
نشست هشتم
روایت عرفانی از امام حسین(ع) و عاشورا
➖ با ارائه دکتر سید احمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
زمان: چهارشنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۱
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
لینک حضور 👇
http://irip.ac.ir/u/136
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔴 صلوات پهلوی پسند ☺️
🎗 یکعده سلطنتطلب رفتند سر قبر محمدرضا پهلوی و اینگونه صلوات میفرستند
😳 یکی نبود بپرسه چرا صلوات عربی؟ شما که عربپرست نبودید!
🆔 @ghafari_ir
.
🟩 پاسخ عرفانی به یک پرسش؛ چرا امام حسین(ع) با وجود علم به شهادت قیام کرد؟
✨ بهگزارش ایکنا، نشست «روایت عرفانی از امام حسین(ع) و عاشورا» از سلسله نشستهای حسینیه حکمت، امروز چهارشنبه 11 مردادماه از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
✨ حجتالاسلام والمسلمین سید احمد غفاری قرهباغی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این نشست به سخنرانی پرداخت که در ادامه، گزیده سخنان وی را میخوانید.
🌟 قیام سیدالشهدا به دلیل اینکه زوایای متعددی دارد، میتوانیم از آن خوانشهای مختلفی داشته باشیم؛ خوانش عرفانی یکی از بهترین خوانشها نسبت به این واقعه تاریخی است. در عالیترین مرتبه واقعه عاشورا با یک انسان کامل مواجهیم که جامع وحدت و کثرت، جامع ظاهر و باطن و جامع جلال و جمال است و در ذیل این شخصیت عالی پیروانی را میبینیم که عاشقانه در کنار این انسان کامل هم به عالم صغیر متوجه هستند و هم عالم کبیر.
ادامه مطلب در لینک زیر 👇
https://iqna.ir/fa/news/4159858
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✅ قابل اعتنای جدی برای اهالی مراقبه و سلوک: توصیه آقاسیدجمال گلپایگانی به حاج آقا رحیم ارباب و دو نکتهی سلوکی بسیار مهم از لسان مرحوم آقاجواد ملکی تبریزی
🆔 @ghafari_ir
.
⚜ مشکل اصلی در قلمرو فرهنگ از جمله در موضوع عفاف و حجاب، بیش از آنکه ناشی از اقدام تهاجمی دشمن باشد، بخاطر عدم احساس مسئولیت بهموقع نیروهای مؤثر در حوزهی فرهنگ است.
⚜ در هر استان، حدود ۳۲ واحد فرهنگی وجود دارد و همگی سر ماه، منتظر دریافت حقوق ماهانه هستند! آیا ما شاهد ۳۲ اقدام فرهنگی در هر ماه هستیم؟
https://virasty.com/mohebbolhosain/1691128860019211177
🆔 @ghafari_ir
37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
✨
ظهر عاشورای امسال و ظاهر شدن رگههای خون در سنگهایی که در حفاری چند سال پیش قتلگاه سیدالشهدا علیه السلام خارج شده بود.✨ کسانی که در متافیزیک تردید دارند، یا در ظهور کرامت و معجزه تشکیک میکنند، بسیار مناسب است که کمی برای تحقیق در این موضوع، فرصت بگذارند. حقیقتاً سیدالشهداء علیهالسلام چه در حیاتش و چه پس از شهادتش، چراغ راه هدایت و سفینهی نجات برای راهماندگان است. ✨ و در آن، نشانههایی است برای کسانی که اهل فکر و عقل هستند. 🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ جوابیهای به #بیانیهی_هزینهساز
🌟 یکی از اساتید محترم فقه و اصول، بیانیهای نگاشته است تحت عنوان «دفاعی عقیم و پرهزینه» و در آن بیانیه، به برخی از سخنرانان محترم و مدافعان حریم اندیشهی حسینی، با نیشها و طعنههای متعدد، عتاب نموده است.
⚜ روح سخن این استاد محترم، که در ایام اغتشاش سال قبل، اعتراضی به اغتشاشگران نکرد و در واقعهی کشف حجاب اخیر، واکنشی ناشایست از خود نشان داد، این است که برای دفاع از انقلاب اسلامی و برای توجیه مفاسد موجود در حکومت اسلامی کنونی، از دوران حکومت حضرت علی علیهالسلام، بدگویی و سیاهنمایی نکنید.
👈 نکته اول: ایشان نوشته است: «مدتیست برخی مبلغان و واعظان محترم و مشهور کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، ....»
✍ #پاسخ: هیچ عاقلی در صدد دفاع یا توجیه مفاسد اقتصادی و سیاسی کنونی نیست. برعکس، همهی واعظان خبیر منابر حسینی، شاکیان و معترضان اول نسبت به فساد و رانت و ربا هستند. بلکه این، دوستان همسلیقهی شما هستند که هیچگاه به دلیل گرایش به دولت سابق، حاضر به اعتراض علنی به مفاسد اقتصادی و سیاسی در دولت قبل نشدند، که باعث تلنبار بدهی سنگین برای دولت فعلی شد.
✨ نکتهی اصلی که این سخنرانان محترم تلاش کردهاند آن را به مخاطب بفهمانند، این است که سهلانگاری یا #فساد_کارگزار، که قطعاً امری مذموم و غیرقابل اغماض و غیرقابل عبور است، نباید به #حساب_حاکمیت نوشته بشود. در غیر این صورت، باید سهلانگاری یا تخلف کارگزار حکومت حضرت علی علیهالسلام را نیز به حساب حاکمیت علوی بنویسیم.
حال آنکه هیچگاه خلط بین کارگزار حکومت حضرت علی علیهالسلام و حاکمیت علوی نمیکنیم.
بنابراین، در جمهوری اسلامی ایران نیز، مفاسد قبیح برخی کارگزاران نظام را به حساب جمهوری اسلامی نمینویسیم.
👌 ما معتقدیم همانگونه که تاکنون با مفسدان صف اوّل و گردنکلفت، مانند طبریها و جزایریها و بابک زنجانیها، با قاطعیت برخورد شده است، از این به بعد نیز، باید با مفسدان درجه اول، همچون برخی دولتمردان دولت سابق، با قاطعیت باید برخورد شود و این برخورد باید ادامه داشته باشد. و این برخوردها با دانه درشتها، نه تنها عیب نظام نیست، بلکه نشانهی روشن سلامت نظام و #عدم_فساد_سیستمی است.
⚜ ادامه دارد ...
✍ سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ جوابیهای به #بیانیهی_هزینهساز
#بخش_دوم
🌟 یکی از اساتید محترم فقه و اصول، بیانیهای نگاشته است تحت عنوان «دفاعی عقیم و پرهزینه» و در آن بیانیه، به برخی از سخنرانان محترم و مدافعان حریم اندیشهی حسینی، با نیشها و طعنههای متعدد، عتاب نموده است.
⚜ روح سخن این استاد محترم، که در ایام اغتشاش سال قبل، اعتراضی به اغتشاشگران نکرد و در واقعهی کشف حجاب اخیر، واکنشی ناشایست از خود نشان داد، این است که برای دفاع از انقلاب اسلامی و برای توجیه مفاسد موجود در حکومت اسلامی کنونی، از دوران حکومت حضرت علی علیهالسلام، بدگویی و سیاهنمایی نکنید.
👈 نکته دوم: ایشان نوشته است: «طبیعی است که این حضرات، خود را موظف به دفاع از عملکردها و وضعیت موجود دانسته و به گمان خویش، تکلیف خود را انجام دادهاند و از نظام، انقلاب و مسئولان دفاع جانانه کردهاند»
✍ #پاسخ: بارها گفتهایم و مجدد تکرار میکنیم: #دفاع_عقلانی از انقلاب اسلامی، دفاع از مشروعیت جمهوری اسلامی و دفاع از جایگاه ولایت و رویکرد عدالتخواهانه و کارآمدی مجموع نظام است، نه دفاع از عملکرد جزء به جزء. بنابراین، منطقی است که ما همانند رهبر حکیم انقلاب، از وضعیت موجود در برخی عرصهها، گلهمند باشیم و در عینحال، از روند کلی نظام و انقلاب دفاع کنیم و #مدعی_کارآمدی آن باشیم.
👈 نکته سوم: ایشان نوشته است: «حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات، جسیم میکنند؛ از برخورد قاطع، روشن، سریع و عبرتآموز حضرت هم بگویند تا معلوم شود بیانها تا چه پایه ناقص است!!»
✍ #پاسخ: اولاً تخلفات کارگزاران در دوران حضرت امام علی علیهالسلام، چندان اندک هم نیست؛ مثلا کارگزارانی مثل اشعث یا شریح یا ابوموسی اشعری یا جریر بن عبدالله یا منذر بن جارود و زیاد بن أبیه و ... تخلفات و ترکفعلهای فراوان داشتند که گزارش آنها در منابع تاریخی آمده است.
ثانیاً مگر در مفاسد کنونی در جمهوری اسلامی، برخوردهای قاطع با دانهدرشتهایی مانند دختر و پسر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، به سمع این استاد نرسیده؟ مگر ایشان اطلاع ندارد که هم اکنون، نفر دوم قوه قضاییه، جناب طبری، در زندان بهسر میبرد ؟ یا مگر از اعدام کلانسرمایهداران فاسد کشور یعنی امیر منصور آریا و فاضل خداداد و ... اطلاع ندارد؟ مگر برخورد قاطع و حبس چندسالهی آقایان حمید بقایی و رحیمی و مشایی، که نفرات اصلی دولت احمدینژاد بودند، یا حبس حسین فریدون، برادر رییسجمهور اخیر، عبرتآموز تلقی نمیشود؟
❓ آیا بهتر نبود که این استاد ارجمند، قبل از اقدام به نگارش آن نامهی پر از نِقاش، کمی تأمل میکرد و نظام مظلوم جمهوری اسلامی را که ثمرهی خون شهیدان مظلوم انقلاب اسلامی است، متهم به #سازش_با_فساد نمیکرد؟
⚜ ادامه دارد ...
✍ سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ جوابیهای به #بیانیهی_هزینهساز
#بخش_سوم
👈 نکته چهارم: استاد علیدوست نوشته است: «نباید تردید کرد دفاعهایی این چنین، هرگز منتقدِ به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به این روش حاکمیتی نمیکند؛ بر عکس، چوب حراج بر تراث میزند که بگویند: پس هر حکومتی از اسلام، وضعیتش چنین است!»
✍ #پاسخ: سطوح متفاوت انتقاد به جمهوری اسلامی ایران را باید از هم تفکیک کرد؛ گاه، برخی از افراد، به لزوم حاکمیت اسلام در زمان غیبت امام زمان معتقد هستند؛ لکن با مشاهدهی فساد اداری و اختلاسهای متعدد، ذهنشان مشتبه میشود.
در چنین فرضی، با تاکید بر این نکته که «باید میان کارآمدی ساختار حکومت اسلامی و عملکرد غلط برخی کارگزاران تفکیک کرد، و نباید فساد کارگزار را به حساب ناکارآمدی حکومت اسلامی نوشت» میتوان ذهن او را به آرامش رساند.
از سوی دیگر، خوب است با تشبیه حکومت در عصر غیبت با حکومت علوی، همگان بدانند که شکلگیری حاکمیت اسلامی، نافی سنت اختیار در میان کارگزاران نیست. بر این اساس، نزدیکترین اشخاص به امام معصوم علیهالسلام، ممکن است به دلیل کجروی و شهوترانیِ اختیاری، مانند علیبنابیحمزه بطائنی که نمایندهی مالی امام کاظم علیهالسلام بود، ملعون اولین و آخرین شوند. امثال بطائنی، اگر امام کاظم علیهالسلام صاحب حکومت میشدند، ممکن بود در جرگهی مدیران امام علیهالسلام قرار گیرند و سپس با انحراف خود، آسیب به حاکمیت بزنند. لکن بطور قطع، انحراف بطائنی را شاهد بر انحراف حکومت امام کاظم علیهالسلام تلقی نمیکردیم.
👈 نکته پنجم: استاد علیدوست نوشته است: «این گونه سخنرانیها، تأمین خاطر دادن به مسئولانی است که هیچ نیازمند به تأمین خاطر نیستند، بلکه بیش از هر چیز و هر زمان، محتاج شنیدن نقدهای منصفانه هستند»
✍ #پاسخ: قطعاً چنین نیست. پاسخ به شبههی مربوط به ناکارآمدی نظام، مقامی متفاوت از التفات یا غفلت نسبت به ترکفعل یا فساد کارگزار است. قوای تبیینگر باید مراقب آسیب نرمافزاری به کارآمدی نظام باشند و قوای نظارتی با افزایش پایش نسبت به کارگزاران، باید مانع سوءاستفاده آنان و بهتر نمودن عملکرد کارگزاران شوند.
✍ سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
.
وزیری برای نساختن نیروگاه بوده ایشان. و همین بود که برقها مدام قطع بود.
ممنون مدیران کنونی وزرات نیرو هستیم که در دمای بسیار متفاوت امسال، تقریباً هیچ قطعی گستردهی برق نداشتیم.
✍ سید احمد غفاری قرهباغ
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 راهيان كربلا را بنگر! آنان خوب دريافتهاند كه زندگی به خون وابسته است و پيكر تاريخ، بیخون خدا _ثار الله_ مردهای بيش نيست
▪️ و سر مبارك امام شهيد بر فراز نی، رمزی است بين خدا و عشاق
▪️ يعنی كه اين است بهای ديدار...
🆔 @ghafari_ir