eitaa logo
غَلَیان
104 دنبال‌کننده
157 عکس
22 ویدیو
2 فایل
یادداشت های علی محمدی راد(طلبه سطح۲) @Alirad2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهارنفری که فکرش رو هم نمیکنی❗️😳 🎥محصول جدید خانه طلاب دوربین به دست رفتیم تو خیابون و با طرح یک معما مردم رو به چالش کشیدیم❓🤭 چالشی که فقط از آخوندا برمیاد😉 نظراتتون رو با ما در میون بذارید @mokaber1 •┈••✾🔹✾••┈• 🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا" دنبال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا کسی بهت گفته بر پدرت لعنت؟ وقتی مهدی باکری شهردار بود یه کسی واقعا تو صورتش گفت خدا لعنت کنه پدرشهردار رو😂 (سکانسی از سریال عاشورا) 💠 @mrmohamadirad
دسته دختران فیلم از وسط درگیری خرمشهر شروع می‌شود و دو‌سه زن در حال حرکت به سمت خط مقدم جبهه‌اند. جایی که فقط مردان هستند و حضور آنها مورد اعتراض واقع می‌شود. به دنبال یک ماموریت خیلی مهم و جدی‌اند که به آنها واگذار شود و در نهایت از سمت خود فرمانده یعنی جهان‌آرا به آنها ماموریتی داده می‌شود که آن را با موفقیت انجام میدهند. فیلم به لحاظ فیلم نامه متوسط است و شخصیت ها، مخاطب را همراه نمی‌کنند. البته دیالوگ های خوبی از آب در آورده. به لحاظ خط داستانی ضعیف است؛ پرش زیادی دارد و پایان بندی آن خیلی معمولی است. در مجموع فیلم داستان یک خطی ساده‌ای دارد و اینگونه نیست که میخکوبش شوید. اما صحنه‌هایش پر از جزئیات است و خرمشهرِ در معرض سقوط را در سکانس‌های مختلف به تصویر می‌کشد. اما این محصول به دنبال چیست؟ کارگردان در کشاکش درگیری های خرمشهر با کاشتن چند زن وسط درگیری‌ که مقداری با ابَر روایت موجود از فضای جبهه‌ها در تعارض است گویا به دنبال پاسخی به سوال چندین ساله جامعه ایرانی است؛ اگر بنا است زن در جامعه نقش آفرین باشد این حضور به چه شکل است؟ او دسته‌ای دختر را وسط صحنه‌ای کاملا مردانه نشانده و سعی دارد با تمام تعارضاتی که این حضور دارد آنها را موفق نشان دهد. آنها همگی آموزش دیده‌اند؛ البته جایی ضعف‌هایی که ممکن است بر هر زنی در این موقعیت عارض شود را به تصویر کشیده و مطمئنا کاراکتر زنانگی خود را از دست نداده. اما سوال این است که چرا زنانگی را محدود به روحیات فردی دانسته و نتوانسته نقش زن را به معنای واقعی کلمه به تصویر بکشد و آنها را در موقعیتی کاملا مردانه اسیر کرده؟ ولو اینکه روحیات زنانه‌شان به قوت خود باقیست. به نظر میرسد روایت صحیح از نقش آفرینی زن در مسائل اجتماعی که در طول انقلاب اسلامی نیز به وضوح شاهد آن بودیم اینگونه نیست. بلکه باید نقش زن را وسط عنصر تشکیل دهنده جامعه یعنی خانواده به تصویر کشید. نمیتوان زنان را مثل دسته یا جوخه‌ای تصور کرد که هیچ ربطی به خانواده‌اش ندارد و مجبور شویم با وصله و پینه این جنس حضور را به او تحمیل کنیم. در واقع آنچه که مسئله این روزهای جامعه ایرانی است عدم تبیین صحیح از موقعیت حساس کانون خانواده بودن است. و الا بانوی ایرانی مدتهاست نقش خود را درک کرده و این فرهنگی بی‌هویت کننده غربی است که سعی دارد او را از جایگاه که طی سالیان به آن پایبند بود متزلزل کند. غَلَیان @ghalayan
تبیین شخصیت مقام معظم رهبری با تکیه بر کتاب خون دلی که لعل شد1 نکات کلی 1.دو عامل تعیین کننده در ساخت یک شخصیت وجود دارد که برای آشنایی و اخذ آن شخصیت به هردو عامل نیازمندیم. اول تفکرات او است که از بیاناتش اخذ میشود دوم رفتار و گرایش هایش است که برای درک این دو مورد نیازمند سیره‌ایم 2.کتاب خون دلی که لعل شد علاوه بر اینکه سیره مقام معظم رهبری را به مخاطب ارائه میدهد دو ویژگی منحصر به فرد دارد. اول اینکه از زبان شخص رهبری است که لازمه این اتفاق بیان گزیده هایی از زندگی ایشان است که برای مخاطب آموزنده است و همه جزئیات زندگی به صورت زیاده نویسی بیان نشده. البته گزیده هایی نیز بیان شده که در شکل گیری این شخصیت حایز اهمیت بوده. و ویژگی دوم متن مختصر و نثر روایی آن است که به متن جذابیت بخشیده و تیپ های مختلف شخصیتی میتوانند با آن ارتباط بگیرند 3.کتاب دو بخش اصلی دارد که در واقع، زندگی مقام معظم رهبری نیز به این دو بخش تقسیم میشود. بخش اول زندگی ایشان از ابتدای تولد و کودکی تا قبل از آشنایی با امام. و بخش دوم از آشنایی با امام به بعد. در واقع آشنایی با امام نقطه عطفی در زندگی ایشان محسوب میگردد. 4.به نظر میرسد فصل بندی و سیر مباحث کتاب نیز هم دارای ترتیب زمانی است هم مراحل شکل گیری شخصیت مقام معظم رهبری را روشن میسازد. ابتدائا به خانواده پرداخته سپس اساتید و آشنایی با نواب و امام خمینی و مبارزات و.... فصل های زندگی 🌿خانواده -شخصیت مقام معظم رهبری هم متاثر از پدر ایشان بوده و هم مادر. نسبت به پدر مناعت طبع و اهتمام به علم آموزی و استفاده از وقت را اخذ کرده و از مادر ظلم ستیزی و ذوق هنری و علاقه به زبان عربی و البته انس زیاد با قرآن. و به نظر میرسد شخصیت قرآنی ایشان به همان معنایی که خود راجع به امام فرمودند(کان خلقه قرآن) ریشه در همین موانستی است که مادر ایشان برایشان به یادگار گذاشته. البته ظاهرا ایشان در مواجهه با روحیات پدر و مادر کمی حالت خودآگاه داشته و روحیه انزوای پدرشان را پس زده و سعی کرده با افراد مختلف جامعه ارتباط بگیرد که حاصل این مواجهه را در آینده خواهیم دید. -از آنجا که خانواده ایشان چه از سمت پدر و چه از سمت مادر روحانی تبار بودند او نیز راهی حوزه های علمیه شد و البته این انتخاب متاثر از تاکید های پدر نیز بود. نفس ورود ایشان به حوزه در شکل گیری شخصیت او موثر بود. گرایش های مذهبی شدت یافت و دارای یک ذهن تیز و آخوندی شد. 🌿حوزه علمیه و اساتید ایشان عمده تحصیلات خود را نزد پدر آموختند و با توجه به اینکه پدرشان قائل به تعطیلات نبودند در طول سال مستمرا در حال تحصیل بودند. به گفته ایشان دروس مقدمات و سطح را تا ابتدای درس خارج طی پنج سال و نیم به پایان رساندند. سفری به نجف و عراق داشتند و در درس علمای آن روزگار شرکت کردند و پس از بازگشت به مشهد دو سال و نیم در درس صلاه آیت الله میلانی حاضر شدند. اینگونه به نظر میرسد که رهبری اساتید زیادی را تا قبل از آشنایی با امام تجربه کرده اند و اظهار نظری که بعد از حضور در درس امام داشتند دارای چنین پشتوانه ای است. با توجه به جو غالب حوزه علمیه آن زمان که در ستیز با حکومت وقت بود گویا روحیه ظلم ستیزی و مبارزه با دستگاه جبار که بذر آن توسط مادر ایشان کاشته شده بود در فضای حوزه علمیه آن روزگار رشد یافت و تبدیل به نهالی مستعد گردید. 🌿انس با رمان و داستان های مشهور جهانی میتوان گفت گرایش ابتدایی به هنر که با خواندن شعر های حافظ توسط مادر برای ایشان حاصل شد با مطالعه گسترده رمان های مشهور قوت گرفت. علاوه بر این، مطالعه رمان های دسته اول جهان به ایشان نگاهی واقع بینانه نسبت به مسائل جهانی و فرهنگ و خرده فرهنگ های گوناگون و اصلاحات اجتماعی در ملت های مختلف عطا کرد. تقویت بعد هنری منجر به جامعیت هرچه بیشتر این شخصیت گردید. نکته: در فصلی از کتاب که به نظر میرسد با اغراضی اصلاح گرایانه نسبت به جماعت عرب زبان بیان شده نکات جالب توجهی یافت میشود. فرصت طلبی ویژه ایشان که یادگار پدر است در زندان و حفظ اشعار و آموزش های دیگر خود را مینمایاند.دیگر اینکه ترجمه کتاب هایی از جبران و سید قطب که نشان دهنده روحیه تغییر و نگاه جهان شمول اوست. و در نهایت توجه جدی به شاعر معاصر عرب زبان یعنی جواهری ارجاعی معنا دار برای مردم جهان عرب است که نیازمند روشن شدن مشعل اصلاح طلبی و تغییر و تحول در وجودشان هستند و چه چیزی بهتر از یک شاعر تحول خواه. غَلَیان @ghalayan
تبیین شخصیت مقام معظم رهبری با تکیه بر کتاب خون دلی که لعل شد2 🌱آشنایی با نواب در دوره آشنایی با نواب اصول وستون های شخصیتی این فرد شکل گرفته و نیازمند تکامل است. ابتدائا همه خواسته خود را در نواب میبیند. لذاست که شیفته او میشود. نواب نیز تاحدودی شخصیت جامعی دارد. هم دارای قوت علمی و معنوی است و هم به شدت در میدان. و این خصوصیت حضور در میدان مبارزه است که بیش از سایر خصوصیت ها مقام معظم رهبری را مجذوب میکند. چنین گرایشی در ایشان در آن مقطع بسیار معنا دارد است. یک طلبه جوان فاضل که میل شدیدی به مبارزه دارد. یعنی بستری کاملا مهیا جهت تبدیل شدن به یکی از استوانه های نهضت بعدی است. البته اگر نهضت نواب ادامه پیدا میکرد مشخص نبود در آینده چه رخ خواهد داد. اما بعد از شهادت او رشته اتصال به نواب صفوی نیز گسسته شد و این عطش باقی ماند. باتوجه به اماراتی که در متن وجود دارد و مویدات دیگری که در خارج از کتاب وجود دارد میتوان چند عامل که باعث شکل گیری این روحیه مبارزه در مقام معظم رهبری شده اند را برشمرد: اول حضور شخصیت هایی مثل شیخ محمد خیابانی در خانواده ایشان دوم روحیات شخصی مادر ایشان و سوم تنفس در فضای حوزه علمیه آن زمان که به شدت با حکومت پهلوی پنجه در پنجه شده بود. البته لمس نهضت فدائیان در تشدید این گرایش تاثیر بسزایی داشته. در ادامه ایشان نخستین اقدام سیاسی‌شان را برمیشمرد که بسیار قابل توجه است. به گفته خودشان ایشان به همراه چندطلبه که پیوند عاطفی داشته و حتما به لحاظ اندیشه ای مباحثاتی نیز داشته اند با یکی از نزدیکان نواب مجالست داشته و راجع به نواب گفتوگو میکردند. سپس همین جمع تصمیم میگرد اقدامی نیز داشته باشند و آن تکثیر اعلامیه ای در سالگرد نواب است. یعنی در دوران اختناق آن زمان که هر کس سرش در لاک خود بوده او دارای تشکیلاتی منسجم بوده که دست به اقدام سیاسی نیز میزدند. قطعا از عوامل موثر در تشکیلاتی بودن ایشان روحیه اجتماعی بوده که در مقابل انزوای پدرش برگزیده. پس از اتصال به نواب و دیدن مبارزات او در سالهای ورود به قم تبدیل به آهن گداخته‌ای میشود که اندیشه اصلاحات اجتماعی در سرش موج میزند تاجایی که با نگاه تیز بین خود در آن سالها متوجه نهادی که نقطه شروع همه اصلاحات است یعنی حوزه علمیه میشود و در حضور یکی از نزدیکان آیت الله بروجردی که رئیس حوزه علمیه آن روزگار بوده به شدت شروع به انتقاد از حوزه علمیه میکند. 🌱منطق رفتاری اصلاح ایشان در بیان منطق رفتار خودشان در اصلاحات اجتماعی نکته‎ای را بیان میفرمایند که با آن میتوان بسیاری از مصلحان تاریخ را مورد ارزیابی قرار داد. ایشان تبیین میکنند که من در هیچ یک از دوران مبارزه، چه دوران آزادی عملکرد و چه دوران اختناق دو بال را رها نکردم. یکی تبیین و روشنگری و شناساندن آرمان های اسلامی و الهی و دیگری حضور در میدان و رهبری جماعت انقلابی. در سخت ترین شرایط نیز حاضر به هزینه دادن شدند از قبیل زندان تبعید شکنجه و... اما دست از حضور در میدان نکشیدند. مبارزین نهضت چند دسته بودند دسته ای تنها به تبیین اکتفا میکردند و در میدان حضور نداشتند که در دام محافظه کاری می افتادند و دسته ای در میدان بودند و نسبت به ارتقاء معرفت خود و امت تلاشی نمیکردند که در ادامه دچار تحجر و جمود شدند و همانند خنجری دست صاحب خود را بردیدند و دسته دیگر هردو این بال ها را داشتند. البته باید تفکیک کرد بین افرادی که به لحاظ راهبردی تک عاملی بودند و افرادی که به لحاظ تاکتیکی در مقاطعی یکی از این دوبال را کنار میگذاشتند که ایشان به مصداق ها نیز اشاره میکنند. در واقع این جنس اصلاح پیامبر گونه است. انبیا نیز تنها به تبیین و دعوت اکتفا نمیکردند بلکه خودشان از پیش میرفتند و امت را نیز به دنبال خود میکشیدند. و اینکه رهبری به هیچ وجه بال حضور در میدان مبارزه را رها نکردند میتواند نشان دهنده شخصیت حداکثری ایشان باشد. همان طور که در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی نیز یکی از مولفه های ایمان اسلامی را حداکثری بودن آن برمیشمرند. جمع بندی قسمت اول در همه این ایام موضوعی که جلب توجه میکند چندوجهی بودن شخصیت ایشان است. بعد از خواندن زندگی نامه او احساس نمیکنیم بخشی از ابعاد یک بیرون زدگی جدی دارد. یعنی به طور مثال خیلی اهل مبارزه و حضور در میدان است و علم را رها کرده یا به عکس. هم اهل کار میدانی است و هم علمی. هم هنر میفهمد هم به شدت اهل معنویت است. کاملا احساس میکنیم که هرچیزی در جای خود قرار گرفته و به هرموضوعی متناسب با اقتضائات زمان به حد مکفی پرداخته. و اگر از همه سیره رهبران انقلاب همین موضوع دستگیر ما شود میتوانیم بگوییم انسان انقلاب اسلامی را درک کرده ایم. غَلَیان @ghalayan
غلیان @ghalayan
تبیین شخصیت مقام معظم رهبری با تکیه بر کتاب خون دلی که لعل شد۳ 🔹آشنایی با امام خمینی و آغاز نهضت -با توجه به گرایشات شکل گرفته در ایشان نسبت به اصلاحات اجتماعی، بعد از شهادت نواب همچنان به دنبال مسیری برای تحقق اهداف و آرمان هایشان بودند و هنگام مهاجرت به قم به گفته خودشان افکار تحولی در ذهنشان موج میزد که در آن مقطع با شخصیت امام خمینی آشنا میشوند و هرآنچه را که میخواستند در ایشان یافتند. -شخصیت امام را اینگونه توصیف میکنند که در مسائل تهذیبی و علمی جدیت داشتند و تا قبل از سال1341 هیچ بروز و ظهور مبارزاتی نداشتند. و این سکوت امام را از بزرگترین ریاضت ها میشمرند. چرا که گرایش عمیق به برخی ارزش ها در جان ایشان شکل گرفته بود و چون مترصد فرصتی مناسب برای اقدامات مقتضی بودند در رفتار ایشان بروز و ظهور نداشت و این انتظار زمان مناسب نسبت به تحقق ارزش هایی که تمایل شدید نسبت به آن وجود دارد خود نوعی صبر است که روح بزرگی میطلبد. 🔸روحیه حداکثری بودن با توجه به مسئولیت هایی که متوجه ایشان بوده در ایام نهضت و انتخاب هایی که میکردند مشخص میشود که شخصیتی حداکثری در مبارزه داشته اند. از حضور در جلسات حلقه افراد نزدیک به امام گرفته تا رهبری گروه های طلاب و دانشجو، سفر تبلیغی به مناطق دور افتاده کشور، چاپ و تکثیر اعلامیه، ارتباط با علما، برگزاری جلسات تدریس معارف اسلام انقلابی برای جوانان مبارزو... . به عبارتی اینگونه نبوده که دسته‌ای گزیده شده از فعالیت ها را برای خود انتخاب کنند. و این حداکثری بودن یکی از مولفه های ایمان اسلامی است که خود در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی به آن میپردازند. 🔹یک انتخاب معنا دار در انتخاب بیرجند به عنوان اولین مقصد سفر تبلیغی در ماه محرم سال 1342 میتوان به نکاتی در شخصیت ایشان اشاره کرد:1.بیرجند پایگاه اسدالله علم از شخصیت های تراز اول رژیم شاه بوده که نفوذ بالایی در آن منطقه داشته. ایشان با انتخاب این نقطه از کشور نشان میدهند که آنچه ملاک انتخاب است راهبردی بودن آن منطقه است. چرا که اگر بتواند در میان مردم بیرجند که تحت تاثیر شخصیت اسدالله علم است نفوذ کند پس میتواند در دیگر مناطق کشور که نفوذ آن شخصیت کمتر است نیز نفوذ کند و اندیشه خود را به ذهن قلب مردم برساند. یعنی به عبارتی با این حرکت سعی داشت پایگاه یکی از شخصیت های دست اول رژیم یا به عبارتی دومین نفر بعد از شاه را بزند.2. در انتخاب خود با توجه به روحیه حداکثری که ذکر شد منطقه با رفاه بالا را انتخاب نکرد. بلکه ترجیح داد در منطقه ای با صعوبت و محروم را انتخاب کند. 3.ایشان با انتخاب این منطقه محروم صف اول مخاطبین پیام انقلاب و نهضت را محرومین قرار دادند چرا که این دست از افراد را مستعدتر نسبت به دیگر طبقات جامعه برای قیام لله میدانستند. 🔸انس با قرآن از مراتب انس ایشان با قرآن تفال های مکرری است که به قرآن میزنند و از متن آن برای اتفاقات پیش رو یاری میجویند. 🔹شخصیت انفعال ناپذیر در اوج فعالیت های نهضت موارد متعددی رخ میدهد که بستر انفعال ناشی از ترحم، ترس، غم و... در ایشان وجود دارد. حالاتی که ریشه ایمانی ندارند و ناشی از نفس است. چه در حالات شخصی و چه در مواجهه با افراد رژیم. اما ایشان به شدت نسبت به اولا ایجاد انفعال در قلب و روحشان و ثانیا نسبت به بروز و ظهور آن حساسیت دارند. یعنی جایی که افراد رژیم سعی میکنند در ایشان حال مهربانی یا ترس ایجاد شود در مقابل این احساس می ایستند و کاملا برخلاف آنچه که میخواهند رفتار میکند. در مواردی نیز حال ایجاد میشود اما جلوی بروز و ظهور آن را میگیرند که همه این ها نشان دهنده قوت ایمان است. البته باید توجه داشت مواردی که حال ایجاد شده اما جلوی بروز و ظهور را میگیرند عمل منافقانه ای شکل نگرفته بلکه سعی میشود روح را با این رفتار تربیت کنند و در واقع حرکتی است که از رفتار به سمت قلب و روح در جریان است. غلیان @ghalayan
تبیین شخصیت مقام معظم رهبری با تکیه بر کتاب خون دلی که لعل شد۴ 🔸مراقبه در خطورات هنگام انتقال ایشان از زاهدان به تهران توسط ماموران ساواک در هواپیما، افکاری به ذهن ایشان خطور میکند. اینکه آینده این نهضت چه میشود یا امام چه میشود، پدرم در چه حالی است در حالی که دچار بیماری در بینایی شده اند و... اما در لحظه ای از فکر به این امور که جز خدا کسی از این ها آگاه نیست منصرف میشوند. به عبارتی در آن لحظه متوجه حجابی که این افکار در عمل او ایجاد میکنند میشود و با وجود همه تلاطم هایی که دچارشان شده از این حجاب عبور میکنند و متوجه خداوند متعال میشوند. باید توجه داشت برای ملکه شدن چنین مراقبه ای نیاز به مراقبه های شدید در اندیشه و رفتار است. 🔹افراد جبهه مقابل در یک وزان نیستند در جای جای نهضت ایشان به افرادی برمیخورند که به نوعی در خدمت رژیم هستند و اهداف او را پیش میبرند. اما نوع تعامل‌شان با هریک متفاوت است. به عنوان نمونه دو مورد را ذکر میکنیم. شیخ مزدور: راجع به روحانی ای است که در ایام ماه رمضان به زاهدان سفر کرده و به عنوان شیخی که از طرف رژیم است و مردم را به سمت سازش و همراهی با رژیم هدایت میکند معرفی میکنند. ایشان در تعاملشان با این شیخ ذره ای ملاطفت و انعطاف ندارند و او را طرد و رسوا میکنند. و به این موضوع اعتنایی ندارند که شاید بشود با او وارد گفتوگو شد و همراه کرد. استوار ساقی: یکی از افسران رژیم در زندان که روحیه خاصی داشته. او نسبت به کسانی که سست عنصر بودند و شروع به عجز و لابه میکردند شدت عمل به خرج میداده و نسبت به افراد با اراده و صلابت با انعطاف رفتار میکرده. حضرت آقا تاجایی با او همراه میشود که بعد از انقلاب همراه عده ای دیگر نامه میزنند که ما شکایتی از او نداریم بلکه در مجازاتش تخفیف داده شود. به نظرمیرسد ایشان همه افراد همراه جبهه باطل را دریک وزان نمیدیده. شیخ مزدور هم نسبت به عمل رژیم آگاه بوده و برای منافع فردی در خدمت آن رژیم بوده و هم دایره اثرگذاری وسیعی داشته و مشغول گمراه کردن مردم بوده اما ساقی فردی جاهل نسبت به عملکرد رژیم بوده و تنها به علت استخدام در ساختار نظامی آن مجبور به چنین اعمال ورفتاری شده و در همان حیطه نیز سعی داشته که حق وانصاف را رعایت کند. 🔸جامعیت هم‌افزا آیت الله خامنه‌ای شخصیت جامعی و ذو ابعادی اند. اما این ابعاد بی ربط به یکدیگر نیستند. گاهی فردی ادعای جامعیت دارد اما فعالیت علمی او هیچ ربطی به حضور درمیدان ندارد و تهذیبش در علم دیده نمیشود و قس علی هذا. این فرد درواقع جامع نیست بلکه رفتار های بی ربط با صورت های متفاوت نسبت به یکدیگر دارد. اما ایشان اثر تهذیبشان در مبارزه، حال معنویشان هنگام مبارزه، فعالیت علمی مدد دهنده به مبارزه و مهذبانه و... مشهود است. مثلا کتبی را ترجمه میکنند که اثر مستقیم در مبارزه دارد. مطالبی را تدریس میکنند که افراد را برای قیام اماده میکند. در تهذیبشان میل به مبارزه پیدا میکنند و در هنگام مبارزه توجه به خداوند متعال دارند. این آن جامعیتی است که انسان انقلاب اسلامی بدان نیازمند است. غلیان @ghalayan
غلیان @ghalayan
این کفش‌ها برای خونی شدن زیادی کوچک بودند... غلیان @ghalayan
پایگاه بسیج در لندن 🇵🇸آیا پایگاه بسیج داشتن در لندن چیز بدی است؟ آیا نشان دهنده عمق نفوذ جمهوری اسلامی در قلب دنیای استکبار نیست؟ آن ابله چرا اقدام به پراکندن چنین شایعه‌ای میکند؟ و رهبری چرا این را نفی میکند؟ و چه چیزی را اثبات میکند؟ 🇵🇸از ابتدای حماسه طوفان الاقصی، جمهوری اسلامی همه آن چیزی که در فلسطین رخ داده را به خود فلسطینیان منتسب و نقش جمهوری اسلامی در این عملیات را نفی کرد. در طرف مقابل اما اصرار بر این مسئله وجود داشت که این عملیات با حضور ایران بوده اما در ادامه به دلیل برخی ملاحظات سیاسی-نظامی انکار کردند. 🇵🇸اما هر اتفاقی در حاشیه این عملیات رخ میدهد، از تظاهرات در کشورهای اسلامی و اروپایی گرفته تا زدن پایگاه آمریکایی و حملات حزب‌الله گرفته و موشک های یمن همگی به دنبال دستی ناپیدا از سمت جمهوری اسلامی هستند. به خیالشان ایران مثل آمریکا به عنوان گادفادر بازی مهره‌هایش را چیده و در هرلحظه به هریک دستور فلان کار به خصوص را میدهد و او آن کار به خصوص را انجام میدهد. 🇵🇸در حالی که ایران همواره تاکید کرده که نقش حامی را در این میدان بازی میکند. اصلا رهبری را حمایت معنا میکند. یعنی حفاظت از قیامی که شکل گرفته. اساسا بنا نیست جمهوری اسلامی به جای کسی یا کشوری یا گروهی تصمیم بگیرد و عمل کند. چرا که وقتی قیام صورت گرفت او خود را متصل به جبهه‌ای هماهنگ و دارای اهداف و راهبرد‌های مشخص میبیند و او خود است که میفهمد و تصمیم میگیرد و اراده میکند 🇵🇸تظاهرات اروپا منشاش صبر مردم فلسطین است در مقابل ظلم. صبر و توکلی که دلهای آماده را مشتاق قیام میکند. چرا که صبر آنها بروز قدرتی است که هر انسان دارای فطرت روشن خود را متصل به آن میبیند و اجازه قیام در مقابل ظالم را به خود میدهد. 🇵🇸آن که به دنبال ابزار قدرتی از جنس نفوذ و ایجاد پایگاهی در لندن است برای انتساب تظاهرات اروپا به کشور ایران حقیقتا یک ابله است. چرا که منطق قدرت جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت را درک نکرده. غلیان @ghalayan
دمنده‌گان روح مقاومت صبر مردم غزه پدیده عجیبی است. باید فعل‌شان دقیق دیده شود. باید بفهمیم چه اتفاقی را رقم میزنند. مردم غزه و رژیم صهیونیستی نماینده دو جبهه اند. دو جبهه که به قدمت کل تاریخ با یکدیگر درگیر شده‌اند در هر مقطع اراده‌ یکی در تقابل با دیگری قرار گرفته. در هر مقطع صبر و توکل جبهه حق بوده که در مقابل ابزار مادی جبهه باطل قرار گرفته. اما شدت درگیری در کل جبهه همواره به یک اندازه نیست. گاهی یک نفر نوک پیکان درگیری است، گاهی یک خانواده، گاهی یک قوم و گاهی یک ملت. نوک پیکان بودن که میدانید به چه معناست؟ یعنی در آن نقطه است که همه چیز رقم میخورد. در آن نقطه است که همه اراده‌های حق و باطل تجمیع میشود و در آن نقطه‌ است که تنش بالاست، هزینه ایستادگی بالاست. در آن جاست که خیلی بیش از آن چیزی که تصور کنیم صبر و توکل لازم است. غزه امروز، ته گودال سال شصت و یک هجری است. دقیقا نوک پیکان مصاف حق و باطل. و اراده‌های نوک پیکان هستند که بیش از همه اراده‌ها تعیین کننده‌اند. و اصلا آنها هستند که دمندگان روح ایستادگی به کل جبهه اند. مردم غزه سرو قامتانی هستند که حال معنوی دلواپسی‌مان برای جبهه حق را، اتحادمان را، دست و پا زدن برای فهم نقشه ولی را، خلاص شدن از حال بد انفعال را مدیونشان هستیم. مردم غزه دست ما را گرفته و بالا می‌کشند. غلیان @ghalayan
اقدام عملی دولت‌های اسلامی چرا در چنین شرایطی عمده تمرکز نظام روی دیپلماسی با کشور‌های منطقه است؟ از ابتدای ماجرای طوفان الاقصی، هدف جمهوری اسلامی در میدان کنونی فلسطین آتش بس بوده که سعی داشته این مهم را از طریق دیپلماسی عملی کند. دیپلماسی‌ای که به دنبال اقدام عملی دولت‌های اسلامی است. اینکه چرا آتش بس هدف است واضح است. اما چرا از طریق دیپلماسی با دولت‌های اسلامی؟ آنچه که در حال اقدام است در چند لایه مورد توجه قرار میگیرد لایه اول مسئله خود غزه است که لازم است هرچه زودتر این جنایت پایان یابد و خون‌های کمتری ریخته شود و به گونه‌ای باید ورود کرد که در دستگاه محاسبه هزینه فایده اسرائیل دست کشیدن از این حملات ناگزیر باشد و این تنها در صورتی محقق میشود که اسرائیل حیات کنونی‌اش که با مواد غذایی و نفت تامین میشود به خطر بیافتد. نرسیدن مواد غذایی باعث ایجاد التهاب در مردم و قطع واردات نفت خالی کننده دست حاکمیت است. طبیعی است که این نتیجه تنها با همکاری همه کشور‌های منطقه قابلیت تحقق دارد. هدف بعدی برهم زدن توافق‌های پیش از ۷اکتبر است. یعنی خراب کردن طرح آمریکا در منطقه. اقدام عملی علیه یک کشور در دیپلماسی کشور‌ها معنا دارد. یعنی هرکشور در جمع بندی خود نسبت به اسرائیل باید به این نتیجه برسد که منافعش در طولانی مدت با اقدام علیه اسرائیل به خطر نمی‌افتد. اقدام عملی صرفا مربوط به زمان حال نیست و اینگونه نیست که پس از پایان این درگیری همه چیز به شکل ابتدایی خود بازگردد. اقدام عملی یعنی ضربه زدن به روابط دوطرفه هدف بعدی جمهوری اسلامی اقدامی در راستای وحدت امت‌های مسلمان است. هر عملکرد دولت‌های اسلامی برآیندی از اراده عمومی آن ملت است و آثار آن به خود آن ملت بازگشت دارد. به عبارتی اگر به دنبال فهم اراده یک ملت هستید ببینید دولت آن دست به چه اقدامی میزند. و ملت‌ها ناگزیر از آثار فعل دولتشان هستند. حال در این ماجرا که بیداری در ملت‌های مسلمان شکل گرفته تا زمانی که تبدیل به اقدام عملی دولت‌ها نشود عقیم است. یعنی بیداری مردم فعلی را در صحنه درگیری کنونی رقم نزده. و اما اگر اقدام در این راستا صورت گیرد یعنی یک ملت به تمامه فعلی را تحقق بخشیده که مدد دهنده به یک جبهه واحد است. تکمیل کننده اراده جبهه حق و بر هم زننده اراده جبهه مقابل است. در صورت تحقق چنین فعلی دو اتفاق رخ میدهد. اولا اتصال به این جبهه شدید تر میشود و این یعنی بیداری بیشتر و جریان یافتن روح مقاومت. دوما پس زدن دست‌ و پای جبهه مقابل و شفاف شدن مرز بندی با طاغوت. و این جدی ترین اتفاق در به هم زدن پروژه ایجاد کشور اسرائیل است. غلیان @ghalayan
کالاهای جذاب و مادران مبارز 🪴گلی را تصور کنید که به ملاحت در گلدانی جا گرفته و با طراوت خودسرانه اش، محیط را از رایحه‌ای ذاتی پر میکند. دو نفر با گل مواجه میشوند. یکی از زیبایی و خوش عطری آن میگوید و حس خوشایند ملاقات گل اما دیگری به آتشی که بر افروخته می‌اندیشد و ساقه خشک شده این گل را هیزم متاعی برای آتشش می‌یابد. او فقط یک گل است و نامش گویای حقیقتش. اما این زاویه نگاه هریک از آن دو فرد است که گل را به سمتی میکشد. 🔻جنس زن در طول تاریخ همواره مورد ظلم واقع شده. اما در هیچ دوره‌ای به اندازه این دوران به او ستم نشده. در دوره های پیشین لااقل به گوشه ای واگذاشته بودندش و سرش در کارهای خود بود. و حضرت ختمی با بعثتش دست نوازش بر سر دختران کشید و سیاهی را از قلب جاهلین دانست و نه در این حقیقت پاک. و طولی نکشید که دختر مطهرش شد سیده نساء العالمین و بلکه الگوی احاد بشر. 🔺اما در این دوران زن واگذارده نشده. بلکه شیاطین به قدرت او پی برده و آن را وسط معرکه آورده اند. آنان که به دنبال پول و قدرت اند مانند آن شخص آتش افروز که به دنبال هیزم است زن را صرفا کالایی جذاب برای کسب منافع خود میبینند و البته گاهی ابزاری برای لذت جویی و عیاشی‌. و همه منطق نمای تمدن غرب در موضوع زن خلاصه میشود در سودجویی و لذت جویی. 🔹اسلام اما زن را آنگونه که هست میبیند. آن را همان گل با طراوتی میبیند که کارش عطرافشانی است و زینت بخشی. اسلام زن را در مجرای خلقتش قرار میدهد. اسلام زن را نه در کنج انزوا میخواهد و نه وسط معرکه کامیابی دیگران. بلکه اسلام زن را مادران مبارز میخواهد. زن را حقیقتی میداند که هم میتواند به اقتضای زن بودنش، در خانواده نسل پروری کند و نیروی خورشیدی باشد که منظومه خانواده را در مدار خود نگه میدارد و هم به اقتضای انسان بودنش میتواند نسبت به حرکت کل جامعه احساس مسئولیت کند و دوشادوش مردان بلکه جلوتر از آنان حرکت کند و کل جامعه را به سمت خیر وصلاح حرکت دهد. زنان مبارزان گمنام بلکه رهبران قیامند. 🔹و جامعه ایرانی جامعه ای است که نظام ارزشی خود را بر اساس ارزش های اسلام آراسته. ارزش های جامعه ایرانی ارزش های اسلامی است و این ارزش ها هستند که نسبت به حقیقت زن زاویه نگاه میدهند. و این ارزش ها هستند که زن ایرانی را جایابی میکنند و به او هویت واقعی خودش را هدیه میدهند. و این ارزش های جامعه ایرانی است که سیده نساءالعالمین را الگوی زنان ایرانی قرار میدهد. زنان ایرانی مادران مبارزی هستند که در خط مقدم تهاجم به تمدن غرب اند. غَلَیان @ghalayan
اخراج قدرتمندانه 🔺این دوکلمه عبارتی است که حضرت آقا در معنای کلمه حشر بیان میکنند. نام سوره‌ای که اشاره به یک واقعه سیاسی در صدر اسلام یعنی اخراج یهودیان از شهر مدینه دارد. آیه‌ اول و آخر آن تسبیح خداوند متعال است و صفات عزیز و حکیم را توجه میدهند. 🔺آنچیزی که در این اخراج قدرتمندانه مورد توجه است یک سنت الهی است. و آن اینکه کفار و منافقین در مقابل ایمان مومنان و مکر الهی تاب مقاومت ندارند و کاملا آسیب پذیرند. البته آسیب پذیر بودنشان نه به این معنا که آنها نیز تدبیر میکنند و تدبیرشان خطا میرود و مومنین تدبیر میکنند و آنها را از پای در می‌آورند. 🔺با نگاهی دقیقتر باید گفت تدبیر آنها در واقع تدبیر خداوند را تکمیل میکند. آنها خود بخشی از طرح حرکت مومنین هستند. مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین. یعنی هر دست و پایی که آنها میزنند در واقع در حال جلو بردن طرح جبهه حق و مومنین‌اند و این است معنای انتم الاعلون ان کنتم مومنین. این اخراج را در حالی قدرتمندانه وصف میکنند که اصلا جنگی بین مسلمانان و یهودیان شکل نگرفت. یعنی قدرتمندانه به این معنای سخت ظاهری محقق نشد. بلکه از اتفاق دیگری تعبیر به قدرت میکند و آن را آتاهم الله من حیث لم یحتسبوا میداند که همان قذف فی قلوبهم الرعب است. از جایی ضربه خوردید که گمان نمیکردید. 🔺این است معنا موضع برتر و دست بالا را داشتن. تا جایی که خود بیوتشان را تخریب کردند و فعلشان نقشه مومنین را تکمیل کرد. از جهت دیگری نیز این اخراج قدرتمندانه است. اخراج یهودیان تسبیح امت مسلمان بود. تسبیحی که بروز و ظهور میدهد صفت عزیز و حکیم را. نفی و تنزیهی که خود از بروزات صفت عزیز خداوند متعال است. 🔹مومن اگر به ایمانش تکیه کند و آن را بالا بگیرد احساس ضعف و انفعال نمیکند. هیچ گاه در فکرچاره جویی برای برون رفت از مشکلات نیست. بلکه همواره در موضع تهاجم است. در موضع حمله است. مومن از موضع اعلی به جبهه کفر ضربه میزند توجه به این سنت الهی به مومنین احساس قدرت میدهد. مومنین را امیدوار میکند. گره امید را همین احساس قدرت باز میکند. سوره حشر را این روزها بیشتر قرائت کنیم. غَلَیان @ghalayan
قشنگ ترین صف دنیا غلیان @ghalayan
تقریبا ۹۰ سالش بود. خواستم ازش مصاحبه بگیرم، اما نمیتونست تکلم کنه. صندوق سیار گیرشون نیومده بود که این دقایق پایانی اومده بودن. بعد از رأی دادن اینجور خدا رو شکر میکرد... 🔹ستاد ملت امام حسین غلیان @ghalayan
🇮🇷انتخابات۱۴۰۲ مشارکت۴۱درصدی میتوان گفت افرادی که در این انتخابات حضور یافتند از حاضرین در میدان‌های سخت نظام‌اند. افرادی که در سخت‌ترین روزهای معیشتی‌ هم از امر ولی دست نمیکشند. ۴۱ درصدی که به نسبت معترضین و معاندین در اقلیت نیست. نظام جمهوری اسلامی ۲۵میلیون جمعیت آماده حضور در میدان‌های سخت دارد و این ضامن گذر او از گردنه‌های دشوار است ۵۰ و خورده‌ای درصد باقیمانده ۳۵میلیون نفر نیز در انتخابات شرکت نکردند. که قطعا عده بسیار کمی از اینها معاندین هستند و بخش زیادی معترضین. معترضین گلایه‌های روشن معیشتی داشتند و عدم حضور خود را نشانه اعتراض میدانند. آنهایی که نه با اصل نظام مشکلی دارند و نه با آرمان‌ها مخالفند. اما راه اصلاح را در رأی ندادن تشخیص دادند. یعنی در اهداف با جماعت۴۱ درصدی تفاوتی ندارند بلکه مسیر را در جای دیگری جستوجو میکنند. رأی ندادنشان هم از سر بی مسئولیتی نیست بلکه برای حل مسئله نه به رأی را برگزیده‌اند. این یعنی دشمن در تزیین عمل خطا خوب عمل کرده. کار شیطان همین بوده و هست که عمل اشتباه را در زرورق اهداف متعالی زیبا میکند و این کار را کرد اما انتهای پیچ و ‌واپیچ این دو گروه خواص مسئولند. جماعت۴۱ درصدی نسبت به معترضین مسئول است. خواص باید دست سایر مردم را بگیرد و به میدان آورد. این انتخابات تنها یک فقره از مسئولیت‌های سنگینی بود که ما داشتیم. ما جماعت ۴۱ درصدی که خواص خطاب شدیم دست چند نفر را گرفتیم و به میدان آوردیم؟ آیا برنامه خاص دشمن برای خواص عملی شد؟ آیا درگیر بازی‌های حناحی و داخلی شدیم یا صحنه را برای معترضین روشن کردیم؟ آیا اصلا خود را توانمند کردیم برای امامت جامعه ایرانی؟ آیا اگر ما نتوانیم جامعه خودمان که جامعه ایران است را امامت کنیم میتوانیم داعیه امامت تمدنی داشته باشیم و خود را امت وسط خطاب کنیم؟!.. غلیان @ghalayan
مقایسه‌ای متفاوت 🔹مسئله مقایسه مشارکت در جمهوری اسلامی و سایر کشورها از دو جهت عمده مورد توجه است 🔹اولا درصد مشارکت است که به طور میانگین جمهوری اسلامی حدنصاب بالاتری را نسبت به عموم حاکمیت‌های سیاسی دنیا دارد و این در جای خود ارزشمند است و از منظر عقلانیت حاکم بر دنیا دلالت بر مشروعیت این نظام دارد. این مقایسه سمت و سوی نگاهش به حاکمیت است و مسئله مشروعیت آن را دارد. 🔹اما آنچه که در نگاه هیچ یک از ناظران خارجی بلکه بسیاری از افراد داخلی مورد توجه قرار نمیگیرد احساسی است که یک ملت نسبت به رأی خود دارد. یعنی فارغ از اینکه به چه دستگاه سیاسی‌ای آری میگویند میتوان خود رای دادن آن‌ها را مورد توجه قرارداد. 🔹به طور مثال دو شخص ارادتمند به اباعبدلله(ع) را تصور کنید که هر دو در دهه محرم مبلغ یکسانی را به مجلسی کمک میکنند. با این تفاوت که یکی به دلیل رفع حاجت شخصی‌اش کمک میکند اما دیگری اصلا عنایتی به خودش ندارد بلکه صرفا برای رونق مجالس عزا دست به جیب میبرد و آن مبلغ را اهداء میکند. هردو فعل یکسان انجام دادند اما حال قلبی هر یک از آنها با دیگری توفیر دارد. اولی خودش را میبیند اما دست به دامان اهل بیت شده. دومی اصلا خود را نمیبیند و کمک میکند. هردو مأجورند اما اولی کجا و دومی. 🔹رأیی که مردم ما به صندوق میاندازند خیلی احساسات عمیق‌تری پشت سر دارد در مقایسه با رأی فلان شهروند در فلان کشور اروپایی. شهروندان دیگر کشور‌ها در انتخابات شرکت میکنند اما اوج خواسته آنها غالبا رفع نیاز‌های اولیه زندگی است. اگر نیازی نداشته باشند و شکمشان سیر باشد اصلا انتخابات برایشان محلی از اعراب ندارد. 🔹اما در ایران حضور در انتخابات، جهاد است. یعنی شخص هنگامی که رأی خود را به صندوق. میاندازد احساس مجاهد فی سبیل‌الله دارد. احساس مبارزه برای اهداف متعالی را دارد و این رأی را گامی به سمت اهدافش میبیند. اهدافی که فاصله نجومی از نیاز‌های ابتدایی زندگی دارد. احساس مردم ایران در پس رأی‌شان یک احساس عمیق انسانی است. غلیان @ghalayan
آراء تمدن ساز 🔸رهبری در بیان اخیر خود از مشارکت در انتخابات تعبیر به وظیفه تمدنی کردند. او چه تصویری از تمدن سازی دارد که شرکت در انتخابات را در راستای این مسئله جدی راهبردی جمهوری اسلامی میشمارد؟ مشارکتی که ظاهرا جزء مسائل اختصاصی مردم ایران است و ارتباطی با دنیای خارج ندارد. 🔸به نظر می‌رسد تصویری که ما از تمدن سازی داریم نیاز به ترمیم دارد. هرچند تمدن اسلامی جزء مسائل درجه اول بدنه نخبگان است اما مسیری که رهبر انقلاب برای رسیدن به این نقطه در حال مدیریت آن است، فاصله روشنی از اقدامات دغدغه‌مندان این عرصه دارد. 🔸رهبری در یکی از بیانات خود خطوطی را به عنوان تصویری از نظم آینده بیان می‌کنند که از مهم ترین آن گسترش منطق مقاومت است. این مهم ترین اتفاقی است که میتوان آن را گامی مهم در راستای شکل گیری تمدن اسلامی در نظر گرفت. و به نظر می‌رسد رهبر انقلاب طرحی برای شناساندن این منطق به نگاه‌های چاره جوی جهانی دارد اما این منطق چگونه گسترش پیدا میکند؟ 🔸برای فهم چگونگی گسترش منطق مقاومت باید نمونه عینی آن را مشاهده کرد. حماسه غزه و گروه‌های مقاومت همچون خورشیدی در صحنه جهانی میدرخشند. آنچه که موتور محرک این گروه‌ها و مردم مقاوم فلسطین است همین منطق مقاومت است. چنین معرفت ایمانی عمیقی است که میتواند حماسه‌ای نظیر آنچه که میبینیم را رقم بزند. 🔸اما این منطق از محور آن یعنی ایران جوشیده. هر بیننده بی قصد و مرضی بعد از مشاهده مردم ایران حتما از خود خواهد پرسید چه چیزی چنین قدرتی به اینها داده؟ مردمی که هیچ پشتوانه مادی‌ای و هیچ یک از مولفه‌های قدرتی که جهانیان میشناسند نداشته اما به آنچه که از ابتدا شعارش را داده پایبند مانده و بر خلاف نظم حاکم حرکت کرده. و این یعنی اصلی ترین پایگاه محقق کننده تمدن اسلامی وجود جمهوری اسلامی است. 🔸مشارکت در انتخابات یعنی با وجود همه تلاش‌ها برای دست کشیدن از حضور در صحنه مدیریت کشور ۲۵میلیون نفر از مردم در اصلی ترین و بارز ترین عرصه حضور و مشروعیت بخشی به نظام حضور پیدا میکنند. آیا هر بیننده بی قصد و مرضی از خود نخواهد پرسید چه منطقی است که اینها را در چنین شرایط سختی به صحنه کشانده؟ رهبر انقلاب از این پدیده تعبیر به رایحه خوشی که به مشام مردم جهان میرسد میکند. غَلَیان @ghalayan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حال امروز جماعت حزب‌اللهی و نسخه مکتب حاج قاسم غَلَیان @ghalayan
اگر از کل سواد رسانه فقط و فقط آیه إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٖ فَتَبَيَّنُوٓاْ رو تو ذهن مردم می‌کاشتیم خیلی از مسائل تبیینی از مسئله بودن ساقط می‌شد.. غَلَیان @ghalayan
فیلم سفارشی یعنی اوپنهایمر جشنواره فرمایشی یعنی اسکار یکی به اینا بگه دورانشون سر اومده؛ نشونه‌ش؟ دست به دامن گذشته برای اثبات حال حاضر غَلَیان @ghalayan