eitaa logo
قمر در عقرب
82 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
2 فایل
قمر در عقرب یک پدیده نجومی است که در برخی روایات به آن اشاره شده و در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه از متن قبل: اگر در یکی از روزهاى محذور انسان مضطرّ به پیگیری برخی از امور گردید؛ پس از هر نماز فریضه این چنین خداى را بخواند تا از آفت آن هنگام محفوظ بماند: ادامه در مطلب بعد همین کانال👇 بسم الله الرحمن الرحیم لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الاّ بِاللهِ اُفرِّجُ بِها کُلِّ کُربَةِ ، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اُحِلُّ بِها کُلِّ عُقدَةِ، لا حَولَ و لا قُوَّةَ الاّ بِالله اَجلو بها کلّ ظلمة، لا حول و لا قُوَّةَ اِلاّ بِالله اَفتَحُ بِها کُلِّ باب، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَستَعینُ بِها عَلى کُلِّ شِدَّةِ و مُصیبَةِ، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَستَعینُ بِها عَلى کُلِّ اَمرِ یَنزُلُ بی، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَعتَصِمُ بِها مِن کُلِّ مَحذُور اَحاذِرهُ، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَستَوجِبُ بِها العَفوِ و العافِیَةِ و الرِّضا مِن الله، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله تَفرَّقَ اَعداءَ الله و غَلَبَتْ حُجَّةُ الله و بَقِیَ وَجهُ الله، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اللّهمَّ رَبَّ الاَرواحِ الفانِیَة و رَبِّ الاَجسادِ البالِیَة، و رَبِّ الشُّعُورِ المُتِمَعِّطَة و رَبِّ الجُلُودِ المُمَزَّقَة و رَبَّ العِظامِ النَّخِرَة، و رَبَّ السّاعَةِ القائِمَة، اَسئَلُکَ یا رَبِّ اَن تُصَلِّیَ عَلى محمّد و آل محمد و أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین و (حاجت بخواهد) بِخَفیِّ لُطفِکَ یا ذاالجَلالَ و الاِکرام، آمین آمین یا ربّ العالمین. پی‌نوشت از این کانال: برای دقت بیشتر در نحوست ایام به منابع معتبر در باره ایام محاق ماه، چهارشنبه آخر ماه‌ و... مراجعه نماید.
قمر در عقرب در تیرماه ۱۴۰۳: اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب تیرماه امسال بدین شرح است: بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۱۷:۴۵ یکشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۴ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۶ صبح چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۷ خواهد بود. بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۷ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۸:۳۰ صبح جمعه ۱۴۰۳/۴/۲۹ از آن خارج می شود. 🌖🌖🌖 توضیح مختصر: محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام می‌شود که در گذشته بر هم منطبق بوده‌ و اکنون از هم جدا افتاده‌اند. لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار می‌دهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر می‌رسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد. ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلام‌شده فوق، چند ساعت احتیاط شود. والله اعلم. 🌑🌑🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کرده‌اند. 🌑🌑🌑 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود. اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید: https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
ghamar-dar-aghrab.pdf
1.06M
🌖🦂 بالای چهارصد قمردرعقرب پیش رو بر اساس محاسبات برجی. با دقت دقیقه ♏️ توصیه: چند ساعت قبل از قمر در عقرب هم رعایت کنید. 🔮منبع محاسبات: @skyvent در تلگرام
قمر در عقرب
با اختلاف زمانی مختصر حداکثر چند ساعته، این اوقات قابل اعتماد هستند
قمر در عقرب در مرداد ۱۴۰۳: اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب مردادماه امسال بدین شرح است: بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۲:۳۰ یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۲۱ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه ۱۴۰۳/۵/۲۳ خواهد بود. بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۱۹:۳۰ سه‌شنبه ۱۴۰۳/۵/۲۳ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۱۵:۳۰ پنجشنبه ۱۴۰۳/۵/۲۵ از آن خارج می شود. 🌖🌖🌖 توضیح مختصر: محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام می‌شود که در گذشته بر هم منطبق بوده‌ و اکنون از هم جدا افتاده‌اند. لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار می‌دهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر می‌رسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد. ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلام‌شده فوق، چند ساعت احتیاط شود. والله اعلم. 🌑🌑🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کرده‌اند. 🌑🌑🌑 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود. اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید: https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
📌 متن شبهه👇 اول ماه صفر است خونریزی یا شکستن تخم مرغ و دود کردن اسفند فراموش نشود... ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید. ✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨ حضرت رسول فرمودند هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود 📌 پاسخ به شبهه👇 👌این خرافات را منتشر نکنیم. ✅این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند. ✅معنای صفر چیست؟ «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. ✅ در مورد ماه صفر، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد. ◀️بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ... اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم. ✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند. ◀️حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد. ◀️اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد: 👈این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است. ✅خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم. ◀️درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید: ✅پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم. 👇👇 (سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇 ◀️چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند، نپذیرید. ◀️متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند. ✅البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که از بزرگترین گناهان می باشد. 🌱 ⚠️انتشار و کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج لینک کامل کانال مورد رضایت ماست 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋      ╭┅──────┅╮ @porseshgar ╰┅──────┅╯
قمر در عقرب در شهریور ۱۴۰۳: بر اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب «شهریور» امسال بدین شرح است: بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۷ صبح شنبه ۱۴۰۳/۶/۱۷ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۲۲:۳۰ دوشنبه ۱۴۰۳/۶/۱۹ خواهد بود. بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۳ صبح روز سه شنبه ۱۴۰۳/۶/۲۰ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۳ صبح روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۶/۲۲ از آن خارج می شود. 🌖🌖🌖 توضیح مختصر: 🌑 محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام می‌شود که در گذشته بر هم منطبق بوده‌ و اکنون از هم جدا افتاده‌اند. لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار می‌دهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر می‌رسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد. ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلام‌شده فوق، چند ساعت احتیاط شود. والله اعلم. 🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کرده‌اند. 🌑 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود. اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید: https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
قمر در عقرب
قمر در عقرب در مهرماه ۱۴۰۳: بر اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب «مهر» امسال بدین شرح است: بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۳ بعد از ظهر جمعه ۱۴۰۳/۷/۱۳ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۳ صبح دوشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۶ خواهد بود. بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۷ و نیم صبح روز دوشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۶ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۷ و‌ نیم صبح روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۸ از آن خارج می شود. 🌖🌖🌖 توضیح مختصر: 🌑 محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام می‌شود که در گذشته بر هم منطبق بوده‌ و اکنون از هم جدا افتاده‌اند. لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار می‌دهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر می‌رسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد. ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلام‌شده فوق، چند ساعت احتیاط شود. 🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کرده‌اند. 🌑 والله اعلم 🌘 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود. سایر اوقات قمر در عقرب امسال را در اینجا ببینید: https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
قمر در عقرب در آبان ماه ۱۴۰۳: بر اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب «آبان» امسال بدین شرح است: بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۲۱ پنجشنبه ۱۴۰۳/۸/۱۰ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۷ صبح یکشنبه ۱۴۰۳/۸/۱۳ خواهد بود. بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۱۵ روز یکشنبه ۱۴۰۳/۸/۱۳ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۱۳ روز سه شنبه ۱۴۰۳/۸/۱۵ از آن خارج می شود. 🌖🌖🌖 توضیح مختصر: 🌑 محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام می‌شود که در گذشته بر هم منطبق بوده‌ و اکنون از هم جدا افتاده‌اند. لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار می‌دهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر می‌رسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد. ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلام‌شده فوق، چند ساعت احتیاط شود. 🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کرده‌اند. 🌑 والله اعلم 🌘 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود. سایر اوقات قمر در عقرب امسال را در اینجا ببینید: https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
افکار نیوز: قمر در عقرب چیست؟ اصطلاح قمر در عقرب به این معنا است که برای ساکنین زمین ، کره ماه برابر صورت فلکى عقرب‌‌ واقع شده است ، ماه (قمر)در طول یک سال قمری ، که حدود ۲۹٫۵ روز است ، یکبار به طور کامل دور زمین می چرخد! که به دوازده قسمت تقسیم شده و برج هایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب شده ؛ حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، حوت، دلو، جدی . قدما واقعه قمر در عقرب را شوم می‌دانسته اند و دلیل این نحوست نیز از نظر آن وجود ستاره سرخ قلب عقرب در صورت فلکی عقرب بوده است. وقتی که کره ماه در سیر خود، در مقابل صورت فلکی عقرب قرار می‌گیرد، واقعه قمر در عقرب رخ می‌دهد. البته این مسائل از منظر ساکنان کره زمینی محاسبه می‌شود. پدیده قمردرعقرب با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست (البته اگر با صور فلکی و بروج آشنا باشید، در زمان شب از طریق فاصله میان ماه و صورت عقرب می‌توانید زمان قمر در عقرب را متوجه شوید) و مقصود از قمر در عقرب هم این است که در یک ماه قمری، کره ماه یک دور کامل به دور آن می گردد و طبعاً در هر ماه قمری یک بار از برج عقرب عبور می‌کند. اعمال منع شده در روزهای قمر در عقرب قمردرعقرب حدود دو و نیم روز ( ۶۰ ساعت )می باشد، اما با توجه به اینکه در روایات عبارت “قمردرعقرب” آمده و مشخص نشده که آیا منظور قمر در صورت فلکی عقرب است یا این که قمر در برج عقرب است؟ لذا بهتر است مراعات احتیاط گردد و دو روز به آن افزود و جمعاً چهار روز و نیم محاسبه کرد ، البته روزهای قمردرعقرب در هر سال متفاوت است و باید هر سال محاسبه شوند. بر اساس روایات و نیز علم نجوم و اخترشناسی ؛ خواندن عقد ازدواج ،مسافرت ،اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه) ،افتتاح کار و کسب و تجارت ،حجامت ،تعیین و تغییر نام ، گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم و بطور کلی انجام هر یک از کارهای اساسی در روزهای نحس و قمر در عقرب از نظر منجّمین و برخی علما توصیه نمی گردد. منظور از قمر در عقرب نحس بودن قمر در عقرب را برخی منجمان و حکما به دلیل وجود ستاره سرخ قلب العقرب در صورت فلکی عقرب می دانند، صور فلکی دوازده گانه می باشند به نامهای؛ حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، حوت. زمانی که ماه در زبان عربی قمر برابر صورت فلکی عقرب قرار می گیرد که به اصطلاح به آن قمر در عقرب گفته می شود، در این ایام کارهایی وجود دارد که انجام دادنش موجب ضرر انسان خواهد بود به همین دلیل به این کارها اعمال مکروهه می گویند. لیست این اعمال بدین شرح می باشند(پی‌نوشت👇: فقط از سفر و ازدواج در روایات نهی شده): مسافرت اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه) خواندن عقد ازدواج افتتاح کسب و کار و تجارت تعیین و تغییر نام گذاشتن سنگ بنای کار‌های مهم حجامت دیگر امور اساسی زندگی نحوه محاسبه روزهای قمر در عقرب فرض کنید که امروز ۲ مهر مصادف با ۱۵ شوال است. ۱. یک واحد به روزها اضافه کنید (۳ مهر و ۱۶ شوال) ۲. روز قمری را در عدد ۱۲/۲ ضرب کنید (۱۹۵/۲) و حاصل را با روز شمسی جمع کنید (۱۹۸/۲) ۳. عدد به دست آمده را بر عدد ۳۰ تقسیم کنید (۶/۶۱) ۴. عدد را با عدد ماه شمسی (در این مثال ماه مهر هفتمین ماه شمسی است) جمع کنید (۱۳/۶۱) ۵. اگر عدد به دست آمده بیش از عدد ۱۲ بود عدد ۱۲ را از آن کم کنید (۱/۶۱) عدد به دست آمده تعیین کننده موضع ماه در برج های دوازده گانه است. اگر این عدد برابر ۸ بود نشان دهنده آن است که زمان قمر در عقرب است. منبع: افکار نیوز پی‌نوشت: در باره پرهیزات در زمان قمر در عقرب، در بعضی روایات، سفر و ازدواج نهی شده است؛ مطلب بعدی را بخوانید
ویکی شیعه: قَمَر در عقرب قرار گرفتن کره ماه در برج عقرب یا در مقابل صورت فلکیِ آن است. فقها در معنای قمر در عقرب اختلاف نظر دارند. از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر مراد از قمر در عقرب، قرار گرفتن ماه در برج عقرب است نه صورت و منازل منسوب به آن؛ صاحب عروه شامل هر دو دانسته است. علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی، بر آن است که به لحاظ عقل، چنین چیزی قابل اثبات یا انکار نیست؛ هر چند اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی پذیرفتنی است. به عقیده وی روایت امام صادق(ع) یا حمل بر تقیه می‌شود یا منظور زمینه‌ساز بودن اوضاع و احوال ستارگان (نه علت) درباره حوادث خاص زمینی است. عبدالله جوادی آملی، قمر در عقرب را تأثیرگذار در حوادث زندگی بشر شمرده است. فقیهان شیعه، اجرای صیغه ازدواج و سفر کردن در هنگام قمر در عقرب را با اتکا به روایتی از امام صادق(ع) مکروه شمرده‌اند؛ اما این حکم را شامل مراسم جشن ازدواج نمی‌دانند. محقق کرکی، از فقیهان بزرگ شیعه در دوره صفویه، حتی سفر حج را در این هنگام مکروه دانسته است. از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر مراد از قمر در عقرب، برج عقرب است، نه صورت و منازل منسوب به آن.[۶] چنانکه حسن حسن‌زاده آملی، فیلسوف شیعه اهل ایران، گزارش کرده است، فقیهان در معنای قمر در عقرب که در روایت منقول از امام صادق(ع) آمده است اختلاف‌نظر دارند؛ از نظر شهید ثانی در شرح لمعه، و فاضل هندی در کشف اللثام، مراد از قمر در عقرب، معنای اصطلاحی و تخصصی آن نزد منجمان است که ماه باید به صورت دقیق در برج عقرب قرار گیرد، اما از دیدگاه صاحب جواهر مقصود معنای عرفی آن است؛ یعنی قرار گرفتن ماه در مقابل صورت فلکی عقرب به گونه‌ای که مردم آن را با چشم عادی مشاهده کنند.[۷] از سوی دیگر، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، در کتاب عروة الوثقی، روایت مذکور را شامل هر دو معنا می‌داند؛ یعنی هم معنای تخصصی، دقیق و علمی آن، و هم آنچه با چشم قابل دیدن است. حسن‌زاده آملی نظر سید محمدکاظم یزدی را در راستای احتیاط دانسته[۸] و در کتاب هزار و یک کلمه گفته است که مراد از قمر در عقرب در کتب فقهی، معنای متعارف نزد اهل نجوم و هیئت است و فقط صاحب عروه آن را به صورت مطلق (تخصصی و عرفی) معنا کرده است.[۹] تأثیر قمر در عقرب، جزو باورهایی است که کم‌وبیش در میان مردم وجود دارد[۱۰] و روایاتی[۱۱] نیز در تأیید آن نقل شده است، اما روایاتی[۱۲] نیز از چنین باورهایی نهی کرده‌اند... از جمله احادیثی که چنین باورهایی را تأیید می‌کند، حدیثی از امام صادق(ع) است که بر اساس آن، کسی که در هنگام قمر در عقرب مسافرت یا ازدواج کند، خیر و خوشی نخواهد دید.[۱۵] علامه طباطبایی معتقد است از لحاظ عقل، دلیلی بر اثبات یا انکار بدیُمن یا خوش‌یمن بودن روز یا زمان خاصی در دست نیست، و روایات در این باره هم گرچه فراوان است، اما بیشتر آنها به دلیل مرسل بودن یا مرفوع بودن، ضعیف هستند.[۱۶] از نظر وی خود روز یا زمان نمی‌تواند وصف بدیمن یا خوش‌یمن داشته باشد، و روایاتی که دلالت بر چنین مطلبی داشته باشند حمل بر تقیه می‌شوند یا کنار گذاشته می‌شوند.[۱۷] علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی نیز بر آن است که چنین امری به‌لحاظ عقلی قابل اثبات یا انکار نیست؛ البته وی اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی را انکار نکرده و آن را مخالف ضروریات دینی نیز ندانسته است.[۱۸] به گفته او روایت منقول از امام صادق(ع) و امثال آن ممکن است حمل بر تقیه شود و ممکن است مراد این باشد که اوضاع و احوال ستارگان زمینه‌ساز (نه علت) حوادث خاصی در زمین هستند.[۱۹] از نظر عبدالله جوادی آملی، مفسر و فیلسوف شیعه نیز نحس بودن ذاتی روز یا زمانی خاص صحیح نیست، اما منع روایات از عقد ازدواج یا مسافرت هنگام قمر در عقرب برحق است؛ زیرا حوادث جهان می‌تواند در زندگی انسان مؤثر باشد.[۲۰] فقیهان شیعه با استناد به روایت امام صادق(ع)، ازدواج هنگام قمر در عقرب را مکروه شمرده‌اند.[۲۱] گفته شده مراد از تزویج در روایت، عقد ازدواج است[۲۲] و شامل مراسم جشن ازدواج نمی‌شود.[۲۳] علامه مجلسی در کتاب حلیة المتقین، آمیزش در زمان قمر در عقرب را مکروه شمرده است.[۲۴] مسافرت در هنگام قمر در عقرب کراهت دارد؛ دلیل این حکم نیز روایت امام صادق(ع) دانسته شده است.[۲۵] محقق کرکی، از فقیهان بزرگ شیعه در دوره صفویه، حتی سفر حج را در هنگام قمر در عقرب مکروه دانسته است.[۲۶] حجامت در روز چهارشنبه در صورتی که ماه در برج عقرب باشد، مکروه شمرده شده است.[۲۷] در سایت جامع المسائل، وابسته به دفتر آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه آمده است، برای از بین بردن اثر شوم قمر در عقرب می‌توان از دعا و صدقه بهره برد.[۲۸]
قمر در عقرب
قمر در عقرب در آذر ماه ۱۴۰۳: بر اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب «آذر» امسال بدین شرح است: بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۲ صبح پنجشنبه ۱۴۰۳/۹/۸ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۱۶:۳۰ شنبه ۱۴۰۳/۹/۱۰ خواهد بود. بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۲۱:۳۰ روز شنبه ۱۴۰۳/۹/۱۰ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۲۱:۳۰ روز دوشنبه ۱۴۰۳/۹/۱۲ از آن خارج می شود. 🌖🌖🌖 توضیح مختصر: 🌑 محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام می‌شود که در گذشته بر هم منطبق بوده‌ و اکنون از هم جدا افتاده‌اند. لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار می‌دهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر می‌رسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد. ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلام‌شده فوق، چند ساعت احتیاط شود. 🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کرده‌اند. 🌑 والله اعلم 🌘 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود. سایر اوقات قمر در عقرب امسال را در اینجا ببینید: https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10