هر روز ما شامل تصمیمهای کوچک و بزرگ متفاوتی است. از تصمیم برای ناهار خود، تا مسیری که به سمت محل کار طی میکنید.
اما هنگامی که کلمه تصمیم سخت به گوشتان میخورد، احتمالاً ذهن شما به سمت انتخابهای بزرگتر میرود.
تصمیماتی مانند پذیرش یک پیشنهاد شغلی، خرید خانه، درخواست افزایش حقوق.
تصمیمات سخت در زندگی مقیاس بزرگتری را نیز شامل میشوند.
در این مقاله، ما روشهایی را گردآوری کردهایم که به شما کمک میکند برای تصمیمگیریهای سخت در زندگی خود آماده شوید.
برای خواندن ادامه مطلب، روی لینک زیر کلیک کنید.
http://shadkaman.com/%d8%aa%d8%b5%d9%85%db%8c%d9%85-%d8%b3%d8%ae%d8%aa/
کانال ما در ایتا: @ghanbariravanshenas
📌 کتاب صوتی | علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
🔸 زندگی و زمانه امیرالمومنین علیه السلام از زبان خودش
🌺 به مناسبت فرارسیدن ایام عید سعید #غدیر منتشر شد. 🌺
"علی (ع) از زبان علی (ع)" تالیف "محمد محمدیان" با موضوع زندگی و زمانه امیرالمومنین علیه السلام از زبان خود ایشان است."محمد محمدیان" این اثر را با روایتی اول شخص و یکدست به رشتهی تحریر در آورده است.
نویسنده ، کتاب را بر اساس واقعیات نوشته و بر خلاف بسیاری از آثار مشابه، که عنصر تخیل را با وقایع تاریخی تلفیق کردهاند، شرحی حقیقی از یک حیات واقعی مملو از ایثار، رشادت، ایمان و جهاد امیرالمومنین علیه السلام را به تصویر کشیده است
"محمد محمدیان" تاکید داشته که برای نگارش "علی (ع) از زبان علی (ع)"، علاوه بر نهج البلاغه، دیگر آثار مهم شیعیان و اهل سنت را نیز مورد پژوهش قرار داده و تلاش کرده که در تدوین این اثر چیزی را از قلم نیاندازد.
این کتاب دقیقترین و خواندنیترین زندگینامه دربارهی امیرالمومنین علی (ع) است. نویسندگی این اثر که از منابع دست اول شیعه است، مدت ۱۰ سال زمان برده و با صلابت هرچه تمامتر و ایجازی مثالزدنی، وقایع مرتبط با عصر و زندگی حضرت علی (ع) را شرح و بررسی میکند.
این #کتاب_صوتی را که در هفت جلد و چندین فصل برای هر جلد کتاب منتشر شده است از لینک زیر گوش بفرمایید :
👉 http://sharieh.com/news/624
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
#غدیر_خم
#مبلغ_غدیر_باشیم
دوستان سلام شنیدن این کتاب صوتی را به شما توصیه می کنم.ارادتمند دکتر قنبری
@mahdavi_arfae
علی را چه بنامم ؟
علی را چه بخوانم ؟
ندانم، ندانم
ثنایش نتوانم، نتوانم
علی دست خدا بود
علی مست خدا بود .
علی را چه بنامم ؟
علی را چه بخوانم ؟
ندانم ندانم
ثنایش نتوانم نتوانم
خدا خواست که خود را بنماید .
در جنت خود را برخ ما بگشاید .
علی ره بهمه خلق نشان داد .
علی رهبر مردان صفا بود
علی آینه ی پاک خدا بود .
علی را چه بنامم؟
علی را چه بخوانم؟
ندانم، ندانم
ثنایش نتوانم، نتوانم
***
علی گر چه خدا نیست
ولیکن ز خدا نیز جدا نیست
برو سوی علی تا که وفا را بشناسی
ببر نام علی تا که صفا را بشناسی .
اگر آینه خواهی که به بینی رخ حق را
علی را بنگر تا که خدا را بشناسی .
چه گویم سخن از او؟ که نگنجد به بیانم
ندانم که سخن را به چه وادی بکشانم ؟
ندانم، ندانم
ثنایش نتوانم، نتوانم
علی مرد حقیقت
عل شاه طریقت
علی مرهم دلهای خراب است
ره کوی علی راه صواب است
علی را چه بنامم؟
علی را چه بخوانم؟
ندانم، ندانم
ثنایش نتوانم، نتوانم
« پنجم شهریور ۱۳۵۰
780.5K
سلام شعر علی راچه بنامم...ازمهدی سهیلی
با صدای دکتر قنبری روانشناس
شکست خوردن یک وضعیت موقتیه،
چیزی که اونو دائمی میکنه
اینه که تسلیم بشی...
پس بهتر بگم ، شکست یعنی:
کسب تجربه تازه برای رسیدن به هدف...
41.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مداحی شهید علی حمامیان سال 1376 درجامعه مداحان کاشان به مناسبت ورودیه محرم
اگه میخواهید به پوکی استخوان دچار نشوید معجون معجزه گر👇رو مصرف کنید🤔
❶لیوان شیر
❶ق.غ پودر سنجد
❶ق.غ شیره انگور
مواد را با هم مخلوط کرده و هر روز بنوشید تا شاهد معجزه میکند.
@tebiirann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"دخترک تاب نیاورد، جلو آمد و گفت:
میشود شمر! که امسال سرش را نبری؟"
#اسماعیل_علیخانی
#شاید_امسال
@mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ❁ آوازه خون ❁
✓عنوان: #اثر_جدید_محسن_چاوشی
✓موضوع: اعتقادی ، مناسبتی ، هنری
✓اشاره: آوازهخون بود و واسه تو روضهخون شد!!
- رخت عزامو ، پیرهن سیامو ،
از بُغچه بیرون میکشم دلتنگیامو
- از غربتِ تو ، با من بخونه ،
حرفی به سینه میزنه زنگ صدامو
- دل بودُ خون شد ، جونم فدایِ ،
مَشکی که مثلِ لالههای واژگون شد
- عیبی نداره ، بذار بگن که ,
آوازهخون بود و واسه تو روضهخون شد
- داغِ جوونو ، داغ خزونو ،
گریه کنم، کوچه به کوچه، آسمونو
-بازم قراره , هر شب دوباره ،
پیدا کنم، با پرچم تو خونمونو
- این غم زیاده، این غم زیاده ،
که اشک میریزم واسه تو بیاراده
- پیرُ و جوونْ اشک ، خرد و کلون اشک ،
مثل یهایلی که جوون از دست داده
- با تو چهکردن ، ای غرق خونْ تَن ،
لعنت به هرکس که تورو رنجوند لعنت
- شرح غمِ تو ، شرح یه بغضه ،
بغضی که با من هست تا روز قیامت
- این غم زیاده ، این غم زیاده ،
که اشک میریزم واسه تو بی اراده
- پیر و جوون اشک ، خُرد و کلون اشک ،
مثل یه ایلی که جوون از دست داده
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💌 دعوتید به : پایگاه فرهنگی تبلیغی بلاغ
✅ کدام روانشناسی؟ بخش اول
محمد عالمزاده نوری
رؤسای چهار انجمن روانشناسی و روانپزشکی در نامهای به رئیس قوهی قضاییه به احکامی که بر علیه یکی دو هنرمند مشهور کشور به اتهام بیحجابی و بدپوششی صادر شده بود، اعتراض کردند و استفاده از عناوین تشخیصی روانشناسی برای برچسبزدن به رفتارهای این هنرمندان را سوء استفاده از روانشناسی و روانپزشکی دانستهاند که موجب تحقیر و نقض کرامت متهمان گشته و ارائه خدمات سلامت روان را به نیازمندان دشوار ساخته و وجههی روانپزشکی و روانشناسی کشور را در جهان مخدوش میسازد.
این اساتید، ارجاع افراد به مراکز روانشناسی و مشاوره جهت اعمال تغییر در سبک زندگی و انتخابهای فردی را متعارض با اصل اخلاقی «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روانشناسی دانستهاند.
پیش از این نیز یکی از اساتید روانشناس مدعی شده بود الزام به حجاب برای کسی که اعتقاد به آن ندارد مایه ازخودبیگانگی و بحران هویت است و چنین کسی اگر با چادر به خیابان بیاید خودیت و سلامت روانش به خطر میافتد.
این اظهار نظرها از پایگاه دانشگاهی و به استناد گزارههای علم روانشناسی جدید بیان میشود. از آنجا که نویسندگان نامه رؤسای مهمترین انجمنهای علمی روانپزشکی و روانشناسی هستند، نمایندگان تفکر علمی همهی روانشناسان و روانپزشکان دانشگاهی به شمار میروند. همان گونه که در متن نامه و در امضای خود، این نمایندگی را تصریح کردهاند. بنابراین این نظرات، مربوط به چند شخص حقیقی نیست و نگاه جریانی حاکم بر دانش مدرن به شمار میرود.
✅ خودیت و فردیت
سرچشمهی تاکید بر «خودیت و فردیت» (پیش از نظریه تفرّد کارل یونگ و بیانات شبه عالمانهی نیچه که توسط این نویسندگان تکرار و بلکه به شکل ناقصی بیان شده است)، فروید پدر علم روانشناسی جدید است. فروید دست کم در مقطعی از عمر خود بر این باور بود که احساسات سرکوبشده باعث ایجاد تعارضات و در نتیجه اضطراب میشوند. او میگفت وقتی ما در جامعه رشد میکنیم مجبور هستیم برای تطابق با محیط پیرامون خود، روی بخشهایی از وجودمان پا بگذاریم. ممکن است این جامعهپذیری به حدی در ما درونی شود که نتوانیم غرایز طبیعیمان را بپذیریم و برای فرار از اضطراب ناشی از آن، آنها را از حیطهی آگاهی خود خارج کنیم. این سرکوبگری خواستهها به ایجاد تعارض میانجامد. زیرا احساسات ابراز نشده هرگز نمیمیرند. آنها زنده دفن میشوند! و بعدها به شکل صورتهای زشتتری بیرون میزنند.
کامهای مطرود و ممنوع با آنکه از ذهن خودآگاه انسان رانده میشوند اما باز از میان نمیروند؛ بلکه در ناخودآگاه او باقی میمانند و متدرجاً انباشته و فشرده میگردند. وازدن، طرد و حبس کامها چنانچه بهتکرار واقع شود، انرژی هنگفتی را در ناخودآگاه ما متراکم و محبوس میسازد و نظم و آرامش روانی را برهم میزند. کامهایی که به شدت وازده و پس رانده شوند، در ناخودآگاه گرد میآیند دسته دسته فشرده و فروبسته میگردند و روان را جریحهدار میکنند. این جریحههای روانی را کمپلکس یا عقده میخوانند
ترجمه مختصر و ساده این جملات این است: «اگر انسان به خواستههای خود نرسد دچار عقده روانی خواهد شد». بنابراین «اگر میخواهید دچار آسیب و عقدهی روانی نشوید خواستههای خود را سرکوب نکنید و به همه خواستههای پاسخ مثبت دهید» خلاصه اینکه همة خواستههای شما مشروع و تأمینکردنی است مگر آنکه با خواستههای دیگران ناسازگار باشد!
✅ انسانم آرزوست
این دیدگاه فروید که به سرعت شیوع پیدا کرد ریشه اخلاق و ارزشهای انسانی را برکند و هیچ کار بدی باقی نگذاشت. با این تقریر همة کارها و خواستههای انسان خوب و ضروری تلقی شدند زیرا اگر انجام نشوند انسان را روانی و عقدهای میکنند، مگر آنکه به خواستههای دیگران آسیب رسانند و دیگران را عقدهای و روانی کنند. نتیجه روشن چنین تفکری، تولد لیبرالیسم و فردگرایی شد؛ یعنی تنها ارزش دنبالکردنی «آزادی» است و هرچه مخالف آزادی باشد بلکه «فقط» هر آنچه مخالف آزادی باشد زشت و بد است.
این نویسندگان در همین نامه آوردهاند: «اعمال تغییر در سبک زندگی افراد و انتخابهای فردی آنها متعارض با اصل «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روانشناسی است».
به این نویسندگان گوشزد میکنیم: اخلاقی که شما از آن یاد میکنید جز همین یک اصل (خودمختاری و آزادی) اصل دیگری ندارد و همه کارهای شنیع، خوب و خواستنی و مجاز هستند زیرا ترک آنها خودمختاری را به خطر میاندازد.
بیشک این نظریه بزرگترین بدعت عصر جدید است که تمام اخلاق و هویت انسانی را درو کرده و از انسان تنها یک جانور دوپای مستقیمالقامه باقی گذارده که در اسارت غرایز حیوانی به سر میبرد و جز در شکل و شمایل ظاهری تفاوتی با اجداد و اسلاف میمونی خود ندارد.
🔸
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
✅ کدام روانشناسی؟ بخش دوم
این نظریه به وضوح با محکمترین آموزهی اخلاقی یعنی «مبارزه با هوا و هوس» و «جهاد با نفس حیوانی» مخالف است و زیربنای نیک و بد و حسن و قبح و ارزش و اخلاق را ویران میکند و از دین و ادب و تربیت و شریعت و حکمت عملی اثری باقی نمیگذارد.
این نظریه انواع لذتجوییها و هوسرانیها و تمتعات مادی را مشروعیت بخشیده و تئوریزه کرده و به انسان نیرویی برای مقابله با خواستهها نمیدهد و او را در برابر ناکامیها مقاوم نمیسازد. انسان در این نگاه بهدنبال بهشت دنیوی (بهشت شداد) یعنی فراهمآوردن تمام مشتهیات نفسانی و برداشتن تمام امور دغدغهآفرین در این جهان میافتد و تمام همّ و غمّ خود را برای رفاه و عافیت و لذت بیشتر به کار میگیرد و البته در دنیای جدید با گسترش تکنولوژی و فراگیرسازی امکانات رفاهی، به این آرزو نزدیک شده که بدون هیچ زحمتی به خواستههای خود دست یابد و در این دنیای مادی، بهشت موعود را فراهم سازد.
✅ کدام کرامت؟
این نویسندگان دانشگاهی که دغدغه کرامت انسان را در نوشته خود آوردهاند باید توجه داشته باشند کسی که دائم از هوسهای خود شکست میخورد و اسیر خواستههای نفس است کرامت انسانی را از دست داده و در عمق ضمیر خود احساس حقارت و حیوانیت و سرشکستگی میکند. اخلاق انسانی و تربیت اسلامی برای حفظ کرامت انسان به دنبال مدلی است که اراده انسانی او و نه خواست حیوانی او را تقویت کند و انسانهای دارای عزم و پرارادهای پدید آورد که بر نفس خود امیر باشند و بتوانند بر خودمختاری حیوانی و خواستههای پست خود فایق آیند.
اکنون چند سوال از دانش روانشناسی میپرسیم:
• آیا روانشناسی تمام حقیقت انسان را به حیوانیت او فروکاسته و دغدغه تعالی و ارزش و اخلاق را ندارد؟
• آیا دانشی مانند روانشناسی نباید دغدغهمند مقام خلیفهاللهی انسان و مرتبت والای برتر از فرشتگان او باشد و به فلاح اخروی و سعادت ابدی او بیندیشد؟
• آیا انسانی که موضوع علم روانشناسی است موجودی نهایتا با ماندگاری ۱۰۰ سال است یا موجودی است که از مرتبه «لله» آغاز شده و تا ابدیت «الیه راجعون» امتداد دارد و «عند ملیک مقتدر» آرام میگیرد؟
• روانشناسی با کسی که بر خلاف عرف و اخلاق و قانون و شرع و ادب عمل میکند چه برخوردی دارد؟
• آیا از منظر روانشناسی، انسانها وظیفهای نسبت به دیگران و مسئولیتی نسبت به جامعه ندارند؟ فقط و فقط باید «آنگونه که هستند» ظاهر شوند؟
✅ بگذریم...
بنابر نظر این نویسندگان دانشگاهی، خودمختاری افراد، محترم است و حکومت باید اجازه دهد مردم آنگونه که هستند در انظار عمومی ظاهر شوند تا سلامت روانشان به خطر نیفتد. با این استدلال باید هر گونه عمل شنیعی را آزاد کرد که مبادا خودمختاری و سلامت روان شهروندان مخدوش شود. «خودمختاری در پوشش با سایر آزادیهای اجتماعی مثل آزادی در تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر، آزادی در روابط جنسی خارج از چارچوب؛ آزادی در حمل اسلحه؛ آزادی در عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی و ... چه تفاوتی دارد؟
برخلاف نظر مدعیان دانش روانشناسی آنچه مستلزم ازخودبیگانگی و مایه بحران هویت است بیحجابی است نه حجاب؛ شبیه مستی و اعتیاد و عربدهکشی که گرچه خواسته نفس حیوانی است ولی باید آن را مهار کرد. فطرت الهی زن، او را به عفت و حیا و مستوری دعوت میکند نه برهنگی و بیحیایی و پردهدری.
✅ ما کافریم!
بدون هیچ ملاحظه و لکنتی، سربلند و با افتخار و قاطع عرضه میداریم ما به دانشی که آمده است انسان را خودمختار کند و او را از بندگی خدای متعال و خضوع در مقابل ارزشهای الهی رهایی و سرکشی بخشد، کافریم. ما این دانش ذاتا مسموم را دین دنیای مدرن و رساله توضیح المسائل لیبرالیسم غربی میدانیم و برائت خود را از آن با آوای بلند اعلام میداریم و بر آستان دین محمد و اهل بیتش (صلوات الله علیهم اجمعین) سر فرود میآوریم.
✅لکم دینکم و لی دین.
🔸
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
سلام ودرود باز خوانی اشعار شهادت نامه ،👆
شاعر مرحوم حبیب الله چایچیان(حسان)،
باز خوانی :دکتر قنبری روانشناس
@ghanbariravanshenas
5 راه حل برای تبدیل افکار منفی به افکار مثبت
این طبیعی است که هرازگاهی افکار منفی به ذهنتان خطور کند.غم، ترس، تنهایی، خشم و انزجار احساسات منفیای هستند که هر فردی در زندگی خود ممکن است تجربه کند.
اما هنگامی که این کار تبدیل به عادت شود، منجر به اضطراب، افسردگی و دیگر اختلالات سلامت روان میشود. در نتیجه، افکار منفی از نظر جسمی، عاطفی، معنوی و حتی مالی، میتواند زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد.
اما خبر خوب این است که، زمانی که به طور آگاهانه متوجه این افکار غیرمفید در ذهن خود میشوید، میتوانید آنها را به افکار مفیدتری تبدیل کنید.
این مقاله به شما کمک میکند چارچوب افکار منفی خود را تغییر دهید و آنها را با افکار مثبت مجددا قالب بندی کنید.
برای خواندن ادامه مطلب، روی لینک زیر کلیک کنید.
http://shadkaman.com/%d8%a7%d9%81%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d9%86%d9%81%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%ab%d8%a8%d8%aa/
کانال ما در ایتا: @ghanbariravanshenas
🔻یک فرصت بی نظیر برای دانشجوبان، فارغ التحصیلان و فعالان حوزه روان شناسی، مشاوره و علوم تربیتی و حتی معلمان و دبیران
🔹اگر بدنبال ایجاد و یا گسترش کسب و کار تخصصی خود هستید، این فرصت را از دست ندهید.
🔹وبینار کشوری دو ساعته کارآفرینی و کسب و کار در حوزه روان شناسی، مشاوره و علوم تربیتی
🔹سه شنبه ۳۱ مرداد۱۴۰۲ از ساعت ۲۱ تا ۲۳
🔹توسط دکتر رضا برومند، دکترای تخصصی مشاوره ، با تجربه تدریس ، مشاوره، تربیت روان شناس و مشاور و کارآفرین این حوزه
🔻جهت ثبت نام روی لینک زیر کلیک کنید و پس از ورود به سایت ایسیمینار ثبت نام کنید
https://eseminar.tv/wb110866
1_6109155190.pdf
12.47M
ماهنامه الکترونیکی کیان بهبود
اجتماعی،اقتصادی
فروردین۱۴۰۲
هدایت شده از نگرش نو زندگی نو
1_6005404738.pdf
12.07M
ماهنامه الکترونیکی
اقتصادی اجتماعی کیان بهبود
اردیبهشت ۱۴۰۲
صاحب امتیاز ومدیر دکتر قنبری
10 قانون زیستن برای یک زندگی پرمعنا و رضایت بخش
همه ما میخواهیم از یک زندگی پرمعنا و رضایت بخش لذت ببریم.
برای این هدف، نیاز داریم چیزهایی که واقعا مهم هستند را بیابیم و چیزهایی که رضایت ما از زندگی را کم میکنند، حذف کنیم.
در این مقاله، 10 حقیقتی را خواهید یافت که شما را به سوی یک زندگی رضایت بخش هدایت میکند.
برای خواندن ادامه مطلب، روی لینک زیر کلیک کنید.
http://kianbehboodnews.ir/%d8%b1%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d8%b4%d8%aa%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-10-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c/
کانال ما در ایتا: @ghanbariravanshenas
*قدرتمندترین چیزی که انسان تا به حال اختراع کرده است چیست؟*
*تصور نکنید بمب اتمی یا هیدروژنی ست...*
*بلکه تلفن همراه است!*
*تلفن همراه نیرویی است که نباید آن را دست کم گرفت*
*آنقدر قدرتمند است که* :
تلفن ثابت را کشت.. ☎️
تلویزیون راکشت..📺
کامپیوتر را کشت..🖥️
ساعت را کشت..⌚
دوربین را کشت..📸
رادیو را کشت...📻
چراغ قوه را کشت..🔦
آینه را کشت ...🪞
روزنامه ها، مجلات و کتاب ها را کشت..
بازی ویدیویی رو کشت..📀🎮
کیف پول جیبی را کشت...
تقویم رومیزی و یادداشت را کشت..📆
حتی کارت اعتباری راکشت...
*و بدترین قسمت این است که
بسیاری از خانواده ها،و دوستی و صمیمیت خانوادگی را کشت* 💣
*دانش آموزان را گاهی از مسیر موفقیت دور کرد و آنها را مانند پر در مسیر باد قرار داد*
*و کم کم متوجه میشیم که چشممون را کشته
و ذهن و فرهنگ ما را تغییر داده و می کشد
و اگر مراقب خود نباشیم، اگر درست از آن استفاده نکنیم و اگر همراه با تکنولوژی روز توانایی های مهارتی خود را بالا نبریم جان و روحمان را خواهد کشت، کاری خواهد کرد که نسلهای آینده پشیمان شوند در حالیکه پشیمانی سودی نخواهد داشت*
🏞 اما در مقابل، سرعت در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه، از بین بردن رانت اطلاعاتی و اطلاع رسانی، شکستن دیوارهای جهل و نادانی و منافع گسترده و ناشناخته دیگری هم وجود دارد که در صورت داشتن مهارت در استفاده صحیح از تلفن همراه می توان از آن بهره برد.
*خطای کنکورد؛ چرا به اشتباهات خود ادامه میدهیم؟*
🖊️الهام حمیدی
*نشر:* گاهنامه مدیر
■کمیته هواپیماهای مافوق صوت انگلستان در سال ۱۹۵۶ تصمیم گرفت تولید نوع جدیدی از هواپیما را آغاز کند. نام این پروژه کنکورد بود و اهداف بلندپروازانه آن فرانسه را نیز ترغیب کرد تا در سال ۱۹۶۲ به آن ملحق شود. بودجهای که برای ساخت کنکورد پیشبینی شده بود رقمی معادل ۱۰۰ میلیون دلار (تقریباً معادل ۱/۵ میلیارد دلار امروز) بود.
□بلافاصله پس از شروع ساخت، کاملاً مشخص بود که هزینههای رو به افزایش این پروژه از درآمدهای آن بسیار بیشتر خواهد بود. به دلیل هزینه سرسامآور، فقط ۲۰ هواپیمای کنکورد تولید شد. قبل از اولین پرواز تجاری آن در سال ۱۹۷۶، شرکت کنکورد با افزایش هزینههای سرسامآور دستوپنجه نرم میکرد. با این حال این پروژه ادامه پیدا کرد و علت آن هم این بود که دولتها و سرمایهگذاران تا همان زمان هم وقت، انرژی و سرمایه زیادی را به راهاندازی و پیشرفت پروژه اختصاص داده بودند و تصور این بود که توقف تولید به هدر رفتن میلیونها دلار سرمایهگذاری منجر میشود.
●پس از مدتی مشخص شد که خطوط هواپیمایی نیز تمایلی به خرید این هواپیما ندارند. با وجود اینکه کنکورد طول زمان پرواز ۷/۵ ساعته از لندن تا نیویورک را به ۳/۵ ساعت کاهش میداد، هزینه بلیت آن ۳۰ برابر گرانتر از ارزانترین بلیت موجود در آن زمان بود. همچنین به دلیل صدای زیاد، کنکورد فقط مجاز به پرواز بر فراز دریا بود. علاوه بر آن، بالا بودن هزینههای نگهداری و نگرانیهایی در زمینه ایمنی این هواپیما از محبوبیت آن به شدت کاست. در نهایت کنکورد آخرین پرواز خود را در سال ۲۰۰۳ انجام داد و تنها دستاورد ماجراجویی مالی انگلیس و فرانسه درس مهمی در عالم تجارت و سپس روانشناسی بود که از آن به نام «خطای کنکورد» یاد میشود.
○چرا دولتهای فرانسه و انگلستان با وجود ایرادهای آشکار، بیش از ۳۰ سال پروژه کنکورد را ادامه دادند؟ اکنون میدانیم که تنها دلیل چنین رفتار لجوجانهای وجود خطای شناختی در انسانهاست که به موجب آن در فرآیند تصمیمگیریشان هزینههای دیروز بر تصمیمگیری امروزشان تاثیرگذار میشود. اگر دولتهای فرانسه و انگلستان در آن زمان درک درستی از *خطای هزینههای هدررفته* (Sunk Cost Fallacy) یا خطایی که بعدها به کنکورد معروف شد داشتند، بهطور قطع اجازه اتلاف بیشتر هزینه را نمیدادند فقط به این امید که شاید سرمایه هدر رفته به نوعی جبران شود. اکنون همه میدانیم که اگر ساخت این هواپیما را زودتر متوقف میکردند، زیان کمتری به سرمایهگذاران تحمیل میشد. از آنجا که دولتها گاهی از پول مالیاتدهندگان برای ادامه پروژههای زیانده استفاده میکنند عملاً تعهد آنها به ادامه چنین پروژههایی یعنی تحت تاثیر قرار دادن همه مردم و اتلاف سرمایههای یک کشور.
■واژه «خطای کنکورد» به رفتار لجوجانهای در انسانها اشاره میکند که همان پافشاری بر تکرار یک اشتباه در سیاست، تجارت و حتی تصمیمهای روزمره است. این در حالی است که گاهی اصرار بر اجرای تصمیمهای اشتباه هزینه بیشتری نسبت به رها کردن آن تصمیم دارد.
□همانطور که چهار قرن قبل از کنکورد ویلیام شکسپیر درباره اهمیت تصمیمگیری میگوید: «بهترین بخش شجاعت، قدرت تصمیمگیری است» و قدرت تصمیمگیری فقط محدود به شروع انجام کار نمیشود، بلکه رها کردن کار زیانده نیز به قدرت و اراده زیادی نیاز دارد.
●«ریچارد تیلر» یکی از پایهگذاران علم رفتارشناسی، خطای ذهنی «هزینه هدررفته» را در سال ۱۹۸۰ مطرح کرد. ولی یکی از جالبترین مطالعات در این زمینه را دو روانشناس به نامهای «هال آرکاس» و «کاترین بلومر» انجام دادند. آنها در مطالعه خود پرسشنامهای تهیه کردند که در آن شرکتکنندگان باید میان دو تور گردشگری اسکی یک تور را انتخاب میکردند. توری با هزینه ۱۰۰ دلار به میشیگان و تور دیگری با هزینه ۵۰ دلار به ویسکانسین. در این پرسشنامه قید شده بود که قرار است سفر ویسکانسین که ارزانتر نیز هست، اوقات بهتر و مفرحتری برایشان فراهم کند. شرایط نیز اینگونه برای آنها تعریف شده بود که فرض کنند بدون توجه به تاریخ، هر دو تور اسکی را خریداری کردهاند و پس از اطلاع از اینکه این تورها در یک روز برگزار میشوند، مجبور به انتخاب فقط یک مقصد برای اسکی هستند. از شرکتکنندگان خواسته شده بود انتخاب کنند که کدام تور را لغو میکنند؟ در کمال تعجب نتایج این مطالعه نشان داد که ۵۴ درصد شرکتکنندگان گفتند که سفر ویسکانسین را که قرار بود سفر مفرحی نیز باشد لغو کرده و به میشیگان میروند. آرکاس و بلومر با مشاهده نتایج این مطالعه اینگونه نتیجه گرفتند که برای شرکتکنندگان هزینه بیشتری که برای سفر میشیگان انجام داده بودند بر لذت سفر ویسکانسین اولویت داشت.
عملاً آنها حاضر بودند فقط به این دلیل که هزینه بیشتری پرداخت کردهاند، به سفری بروند که ممکن بود حتی کمتر به آنها خوش بگذرد.
○جملهای است که میگوید، «غرور پرچمدار ویرانی است». آنچه پروژه کنکورد را متوقف نکرد غرور ملی کشورهای انگلستان و فرانسه در ساخت این هواپیما بود. قبول شکست میتوانست برای این دولتها انبوهی از شرمساری به همراه داشته باشد. تصور کنید دو قدرت بزرگ دنیا با همکاری هم نتوانند پروژه ساخت یک هواپیما را به اتمام برسانند. در پروژههای کوچکتر نیز غرور میتواند هم انگیزهای برای تولید و هم عاملی برای شکست باشد.
■عامل دیگری که بروز خطای کنکورد را تشدید میکند، غیرمنطقی بودن و احساسی بودن انسانهاست. وقتی انتخابی کردهایم، تصمیمی گرفتهایم و در انتخاب خود سرمایهگذاری کردهایم، انصراف از تصمیم گرفتهشده ما را به ورطه عذاب وجدان و افسوس میکشاند. به زبان دیگر، بسیاری از ما مبتلا به سوگیری تعهد هستیم که به چسبندگی ما به تصمیمهای قبلی منجر شده، حتی اگر راهی که در پیش گرفتهایم منافع ما را تامین نکند و مسیرمان اشتباه باشد. ذهن ما با وجود دریافت سیگنالهایی از اشتباه بودن تصمیم، اینگونه پیام میدهد که همه زمان، انرژی و پولی که هزینه شده است به هر حال جبران خواهد شد و انصراف از مسیر پیشرو عذابآور و به معنی تجربه شکست است. این همان *سوگیری «زیانگریزی»* است که تصور ذهنی رنجآوری از شکست نسبت به پیروزی در ما ایجاد میکند و ما را بر آن میدارد از ترس شکست در سرمایهگذاری، همچنان متعهد به آن باقی بمانیم و منافع احتمالی حاصل از رها کردن را قربانی تعهد بیمنطق خود کنیم.
□در نتیجه به جای اینکه تصمیمهای ما بر اساس منافع و هزینههای حال و آینده شکل گیرد، از هزینههایی که در گذشته انجام دادیم تاثیر میپذیرند. هرچه بیشتر روی یک پروژه یا یک شخص سرمایهگذاری مالی و حتی عاطفی کنیم، رها کردن آن سختتر میشود. مغز، ما را طوری فریب میدهد که تصور کنیم ارزش هر چیزی به میزان انرژی که برای آن صرف میکنیم بستگی دارد.
●استارتآپها از جمله کسبوکارهایی هستند که میتوانند در دام خطای کنکورد گرفتار شوند. گاهی محصول یا خدمات ارائهشده در یک استارتآپ میتواند بسیار ناقص یا زیانده باشد، و صاحبان استارتآپها سعی میکنند به جای اینکه همه چیز را از نو شروع کنند، شرایط را با محصول یا خدمات معیوب خود سازگار کنند. استدلالهایی از این دست که «اگر بیشتر تلاش کنیم همه چیز درست میشود» یا «زمان بیشتر مشکل را حل خواهد کرد» عملاً لحظه از برق کشیدن پروژه و توقف آن را به عقب انداخته و زیان انباشته را بیشتر میکند.
○«جیم بلسینگام» مجری برنامه رادیویی «کسبوکارهای کوچک» در مقالهای در سایت فوربس مینویسد، گاهی باید از خود آن سوال سخت کنکورد را بپرسیم. اینکه آیا ما واقعاً روزنه امیدی برای موفقیت داریم یا فقط به باز شدن روزنهای امید بستهایم؟
■«دنیلی بئر» در مقاله خود «خطای کنکورد: چرا نمیتوانیم مبارزه شکستخورده را رها کنیم؟» در توضیح ادامه غیرمنطقی جنگ عراق اینگونه مینویسند: «قماربازان بیتجربه به آسانی گرفتار این تله میشوند. آنها میگویند که درست است که ۱۰ دست گذشته را باختهام اما اگر همین الان بازی را رها کنم همه چیز را قطعاً از دست میدهم. باید تلاش کنم همه آنچه باختهام را پس بگیرم.» این توهم که پولی که باختهایم هنوز روی میز است بدین معنی است که باور داریم قبول اشتباه و ترک بازی یعنی شکست جبرانناپذیر. خطای کنکورد ما را گرفتار یک چرخه شیطانی میکند که در آن هرچه بیشتر سرمایه در کاری خرج کنیم، تعهدمان بیشتر و در نتیجه انگیزهمان برای سرمایهگذاری مجدد بیشتر میشود.
□خطای کنکورد یک استراتژی کاربردی: یک آژانس مسافرتی در اقدامی بیسابقه تصمیم گرفت مبلغ پیشپرداخت تورهای مسافرتی خود را به یک دلار کاهش دهد. این در حالی بود که مبلغ پیشپرداخت همه آژانسهای مسافرتی حداقل صدها دلار بود. یک دلار مبلغ ناچیزی است اما این آژانس با این اقدام هوشمندانه در تلاش بود که با جذب کمترین سرمایه ممکن از مشتریان، آنها را متعهد به سفری کند که شاید هرگز در برنامه آنها گنجانده نشده بود. از نگاه تجاری، تشویق یک نفر به اختصاص اندکی از وقت یا اندکی از انرژی یا پول احتمال ادامه سرمایهگذاری از جانب آنها را بسیار افزایش میدهد.
●با این استراتژی حتی میتوان یک سخنرانی خوب را نیز پیش برد. برای شروع یک سخنرانی کافی است آن را با جذابترین بخش شروع کنید، اینگونه مانند قلابی توجه مخاطب را جلب میکنید و پس از آن میتوانید با ارائه جزئیات همچنان مخاطب را درگیر و متمرکز نگه دارید. بسیاری از فیلمنامهنویسان نیز در روایت داستانی خود از همین استراتژی استفاده میکنند.
مخاطب را با شروعی متفاوت جذب فیلم میکنند و با این روش حتی اگر از کسالت و یکنواختی فیلم در سالن سینما خسته شده باشند، معمولاً حاضر به ترک سالن سینما نمیشوند.
○بیاثر کردن خطای کنکورد: در تئوریهای اقتصاد کلان اتخاذ هر تصمیمی ملزم به ارزیابی انتخابهای موجود و منافع پیشرو است. تنها گزینهای که در تصمیمگیری از هیچ اهمیتی برخوردار نیست گزینههایی است که بر اساس روایتهایی از گذشته یا منافع فرضی که محقق نشدند، توجیه شوند. وقتی دستاورد کاری، کمتر از انرژی و سرمایه مصرفی برای آن باشد، ادامه آن غیرمنطقی و به دور از عقلانیت است.
■چرخه بیمارگونه «ادامه زیان به امید رسیدن به سود» گاهی از جایی آغاز میشود که برای شروعی جدید، تجربهای نو و سرمایهگذاری در حوزهای ناآشنا به خود میگوییم «امتحانش ضرری ندارد». این منطق میتواند انگیزه خوبی برای شروع باشد ولی بهمحض اینکه قدم در این مسیر میگذاریم، برگشت به نقطه صفر برایمان دشوار میشود. هرچه از نقطه شروع دورتر میشویم، برگشت، ناممکنتر به نظر میرسد. در چشم برهم زدنی وقت، انرژی و گاهی همه منابع خود را صرف هدفی کردهایم که قرار بود فقط «امتحانش ضرری نداشته باشد».
□تجسم واقعی این پدیده در زندگی روزمره را میتوان در فرصتهای شغلی دید که با علایق ما سازگار نیستند، ولی تصمیم میگیریم آنها را برای مدت کوتاهی امتحان کنیم. پیشنهاد کار جدید را قبول میکنیم، دوره آموزشی آن را گذرانده و هزینههایی میکنیم که کنارهگیری از کار جدید را هر روز برایمان دشوارتر میکند.
●تنها راه فرار از چنین چرخهای مشخص کردن حد زیان و تعیین زمانی برای پایان دادن کاری بیهوده است. برای مثال اگر ۲۰ دقیقه از فیلمی گذشت و نظر شما را جلب نکرد از دیدن ادامه آن منصرف شوید. اگر ۱۰ صفحه از کتابی را خواندید و به نظرتان جالب نبود، ادامه ندهید. حتی اگر به رستوران میروید و به خاطر هزینهای که کردهاید در خوردن افراط میکنید، همان ابتدا یک ظرف از رستوران بگیرید که یادتان باشید مجبور به آسیب رساندن به خود برای پولی که هزینه کردهاید نیستید. اگر میخواهید کار جدیدی را شروع کنید، یک مرز زمانی مثلاً ششماهه برای زیاندهی شرکت خود تعریف کنید.
○تصمیمگیری منطقی نیازمند ارزیابی صحیحی از منافع و زیانهای آینده است؛ نه آنچه در گذشته اتفاق افتاده، کوچکترین کاربردی دارد و نه احساسات و عواطف شما. پس باید هنگام تصمیمگیری احساسات و پیوندهای عاطفی خود را کلاً نادیده بگیرید. هیچ ابایی نداشته باشید که هر زمان لازم بود جلوی ضرر و زیان خود را بگیرید. همانطور که «وارن بافت» میگوید، وقتی خود را داخل یک چاه میبینید، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که کندن چاه را متوقف کنید.
*منبع:* هفته نامه تجارت فردا
سلام به کانال از حال بد به حال خوب بپیوندید.
https://eitaa.com/ghanbariravanshenas
هدایت شده از نگرش نو زندگی نو
1_6109097525.pdf
10.74M
ماهنامه الکترونیکی
اقتصادی اجتماعی کیان بهبود
خرداد ۱۴۰۲
صاحب امتیاز ومدیر دکتر قنبری
از حال بد به حال خوب
اراده کنیم و اقدام کنیم،،، اقدام و عمل ما،سرنوشت مارا می سازد...
اولین قدم را بر دار...گر راه روی راه برت بگشایند.
سلام به کانال از حال بد به حال خوب بپیوندید.
https://eitaa.com/ghanbariravanshenas