eitaa logo
طب و منطق
307 دنبال‌کننده
21 عکس
6 ویدیو
1 فایل
⭕️کپی باذکر منبع بلا مانع است. ادمین: @Ad_k_e_15 کانال در تلگرام: @noskheh_teb_sonnati سایت: http://as937183.blogfa.com/ ترجمه کتاب طبی ترجمه نسخه های خطی طب سنتی تایپ نسخه های خطی طب سنتی
مشاهده در ایتا
دانلود
طب و منطق
[افضل البراز] قال المؤلف و افضل البراز ما كان سهل الخروج متشابها خفيف النارية معتدل القوام و القدر و
که نشانه سلامتی است : 1⃣ آسان خارج شود : منقطع نباشد همه با هم خارج شود ، مجبور نباشد چند بار برود دستشویی. منقطع بودن نشانه ی ضعف قوه دافعه است که نمی تواند همه را با هم بیرون بفرستد . 2⃣ مدفوع ایجاد گزش ( و سوزانندگی ) نکند مقعد را ، چون گزش نشانه این است که مدفوع مخلوط با صفرای داغ است . 3⃣ اجزای مدفوع همگی یکسان و یک شکل باشند ، بعضی خشک و بعضی تر نباشند که در این صورت نشان از هضم نیکوی معده مینماید . 4⃣ خیلی تر و خیلی خشک نباشد که در این صورت نشان از این است که اسباب تغییر مدفوع وجود ندارند ( مانند خشک کننده ها و تر کننده ها ) 5⃣ میزان مدفوع به اندازه آنچه خورده شده باشد بیشتر و کمتر نباشد 6⃣ زمان خروج مدفوع متناسب با زمان خوردن باشد یعنی به میزانی طول بکشد که توقع هضم غذا در این مدت رفته باشد ( خیلی بعد از غذا خوردن نباشد و بلافاصله بعد از غذا خوردن نباشد ) 7⃣ بوی بسیار بد نداشته باشد که نشانه عفونت در مدفوع است و بی بو هم نباشد که نشانه غلبه سردی است . 8⃣ خروج مدفوع همراه با صدا ی (بق بق و قر قر ) و همراه با کف نباشد چون صدا و کف داشتن ، نشان از باد دارد ( که چیز مناسبی نیست و بهتر است نباشد) https://eitaa.com/ghanoonfeteb
هر کس بتواند بیماری را درمان کند یا بهبود ی ببخشد ، پیروز میدان است و الا اگر چیزی در چنته نداشته باشیم با این حال ، خود را از قبر در اوریم و اتش بزنیم ، راه به جایی نخواهیم برد . مردم دنبال اسم و رسم نیستند دنبال درمان با هزینه کم و با عوارض کمتر هستند . وقتی درمان کم هزینه و کم عوارض نباشد مجبور هستند سراغ این دارو های شیمیایی بروند ولو سازنده اش کافر و یا اصلا شیطان پرست باشد . https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺛﻔﻞ ﭼﺮﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭼﺮﺑﻮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﻟﻴﻞ ﮔﺪﺍﺯﺵ ﺍﻧﺪﺍﻣ ﻬﺎﻯ ﺍﺻﻠﻰ ﺑﺎﺷﺪ 🔹اگر مدفوع چرب باشد با این که غذای چرب خورده نشده است ،(یا دارویی که چربی زاست ، مثل کورتون ها ) دلیل بر این است که اندام اصلی در حال ذوب شدن است . https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و اعلم أنه : «كل ما غَزَّر المني، فإنه يغزر في أكثر الأبدان اللبن» 🔹 مثل التودرين، و بزر الخشخاش، و ضرع الماعز، و الضأن و نحوه ✅هر چیزی منی را زیاد کند شیر را نیز در بیشتر بدن ها زیاد می کند . 👈مانند تودری ، تخم خشخاش ، شیر بز و گوسفند . @noskheh_teb_sonnati 📚 فی الطب ✅ صغری : «بزر خشخاش زیاد کننده منی است» ✅ کبری : «هر چیزی زیاد کننده منی باشد زیاد کننده شیر نیز هست» ✅ نتیجه : «بزر خشخاش ، زیاد کننده شیر است .» @noskheh_teb_sonnati📚
✅ اگر طب اسلامی برای همه بیماری ها دوا داشت و به مصلحت بود درمان همه بیماری ها باید ائمه معصومین به ، پیروانشان در هر بیماری دوا میدانند . 🔹لکن برای هر بیماری دوا نداده اند ✅ پس همه بیماری ها در اسلام درمان نداشته است یا مصلحت نبوده است درمان شوند . 🔹 بعضی بیماری ها در زمان معصومین بوده اند ، که بخاطر بیماری شان امده اند نزد امام و مساله ی شرعی مربوط به این بیماری را پرسیده اند امام در جوابشان نفرموده اند که این بیماری درمانش فلان است . بلکه فرموده اند حکم این بیماری این است . مثلا برای فرموده اند : برای نماز همان یک وضو کافی است لازم نیست وسط نماز دوباره بروند وضو بگیرند . امام در این بیماری ، راه درمان سلس البول را عرضه نکردند . 🔹عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَخَذَهُ تَقْطِیرٌ مِنْ قُرْحِهِ إِمَّا دَمٌ وَ إِمَّا غَیْرُهُ قَالَ فَلْیَضَعْ خَرِیطَةً وَ لْیَتَوَضَّأْ وَ لْیُصَلِّ 🔹 فَإِنَّمَا ذَلِکَ بَلَاءٌ ابْتُلِیَ بِهِ فَلَا یُعِیدَنَّ إِلَّا مِنَ الْحَدَثِ الَّذِی یُتَوَضَّأُ مِنْهُ 📚 @noskheh_teb_sonnati
[182] مسألة: ✅ استحمام از براى دفاع « دفع » بلغم مستحب است، به شرط آنكه معده از‌ طعام ممتلى نباشد، ✅ در فقيه گفته: قال رسول اللّه (ص): « الداء ثلاثة و الدواء ثلاثة، فأمّا الداء: فالدم و المرّة و البلغم، فدواء الدم الحجامة، و دواء البلغم الحمام، و دواء المِرّة المشيّ » 📚 النجاة في أحكام العبادات، ص: 380‌ 🔹نويسنده: استرآبادى، داماد، محمّد باقر حسينى‌ 🔹تاريخ وفات مؤلف: 1041 ه‍ ق‌ https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ [عمده دردها و مرضها سه است] ✅ (و قال رسول اللّٰه صلّى اللّٰه عليه و آله الدّاء ثلاثة و الدّواء ثلاثة فامّا الدّاء فالدّم و المرّة و البلغم فدواء الدّم الحجامة و دواء البلغم الحمّام و دواء المرّة المشىّ) ✅و حضرت صلى اللّٰه عليه و آله فرمودند كه : "عمده دردها و مرضها سه است و عمدۀ دوا نيز سه است اما درد پس از زيادتى خون و بلغم و مره است كه آن صفرا و سوداست پس دواء خون حجامتست، و دواء زيادتى بلغم حمامست كه به عرق دفع مى‌شود، و دواء صفرا و سودا جلابست و مسهل كه مى‌دواند اين كس را به بيت الخلا". 📚 صاحبقرانى، ج‌2، ص: 74‌ 🔹 نويسنده: اصفهانى، اول، محمد تقى 🔹‌ تاريخ وفات مؤلف: 1070 ه‍ ق‌ https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ فصل اول [نشانيهاى متعدد از سوء مزاج گرم معده‏] 🔹نشانيهاى متعدد از سوء مزاج گرم معده خبر مى‏دهند كه از اين قرارند: 1- : تشنگى در حالى نشانى از سوء مزاج گرم معده دارد كه سوء مزاج گرم معده به آن شدت نرسيده باشد كه مايه نابود شدن نيروى بيمار گشته باشد. 2- دودى. 3- آب دهن كه بوى گوشت و عرق بدهد. 4- دارنده معده از سرد و سردى‏بخش ها بياسايد و بهره بيند. 5- سوختن غذاى لطيف در معده، نوع غذايى كه اگر معده مزاج طبيعى داشت در معده نمى‏سوخت. 6- غذاى غليظ و پرمايه زودتر و سريع‏تر در معده هضم مى‏شود، زودتر و سريع‏تر از آنكه در معده طبيعى و معتدل مزاج هضم مى‏شد، باز مشروط به اينكه سوء مزاج گرم به حدّى از شدّت نرسيده باشد كه نيروهاى معده را از بين برده باشد و معده را از وظيفه خود عاجز كرده باشد. 7- زياد تشنه شدن و از بين رفتن اشتهاى خوراك در اكثر اوقات، و به‏ويژه اگر سوء مزاج گرم معده سوء مزاج گرم صفرايى شديد باشد- كه حتما اشتهاى غذا را به كلّى نابود مى‏كند- ليكن با وجود سوء مزاج گرم شديد صفرايى، هضم قوّت و قدرت خود را از دست نمى‏دهد، مگر اينكه حالت سوء مزاج گرم شديد صفرايى به اعلا درجه برسد و دستگاه گوارشى را ناتوان كرده باشد. 8- دق كه همراه سوء مزاج گرم شديد معده ممكن است رخ دهد. 9- گاهى اتفاق افتد كه سوء مزاج گرم معده قبل از آنكه اشتهاى غذا را از بيمار سلب كند، احساس گرسنگى فوق العاده در بيمار برمى‏انگيزد؛ زيرا گرمايى كه از سوء مزاج ناشى مى‏شود، مواد داخل معده را تحليل مى‏برد و از گزشى كه بر دهانه معده وارد مى‏آورد، مواد داخل معده به جنبش وادار مى‏شوند و براى گداختن و تحليل رفتن آمادگى مى‏يابند. گو اينكه گرماى سوء مزاج معده مواد را از معده مى‏مكد. در چنين حالت گرسنگى اگر غذا هرچه زودتر به معده نرسد، دارنده‏ معده غش مى‏كند و اگر كمى ديرتر باشد و غذا به معده نرسيد اشتهاى غذا اصلا از بين مى‏رود. 📚 (ترجمه شرفكندى)، ج‏4، ص: 40 https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅فصل نهم علاج سوء مزاج گرم معده‏ 🔹اگر معده سوء مزاج گرم دارد و التهاب كرده است، دارنده معده از داروهاى زير فايده بيند: ماست، سركه، كشنيز، ماست خوب بند آمده از شير گاو مغز خيار، ماهى تازه صيد شده، كه در تسكين التهاب معده ويژگى دارد، آب سرد، ميوه‏هاى سرد و سردى‏بخش، كاسنى، خيار چنبر خوردنى، هلو، از آن نوع هلو كه بسيار آبدار نيست كه هلوى بسيار آبدار به ماده صفرايى تبديل مى‏شود، كاهو، برنج، عدس، گشنيز سبز با سركه، كدو حلوايى، و امثال آن و اگر نياز بود و صندل و گل محمدى را هم همراه اين داروها تجويز كرده و با داروهاى نامبرده مخلوط كن. قرصهاى ساخته از تباشير نيز خوب است؛ به‏ويژه اگر اختلاف مرارى (مدفوع زهره‏آلوده) موجود باشد، خلط مرارى، خلط سودايى، و خلط صفرايى در به وجود آوردن سوء مزاج گرم معده دست داشته باشند. (ترجمه شرفكندى)، ج‏4، ص: 51 https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
✅ اگر طب اسلامی برای همه بیماری ها دوا داشت و به مصلحت بود درمان همه بیماری ها باید ائمه معصومین به
[الفصل العشرون: فى سلس البول و البول في الفراش ] ✅سلسل البول هو أن يخرج البول بلا إرادة و 🔹 سببه فرط برد المثانة و استرخاء العضلة المحيطة بها بسبب الرطوبة . 🔹و علامته: علامات سوء المزاج البارد على ما مرّ و بياض البول بلا حرقة. ✅صغری هر گاه مثانه سرد شود عضله ی ان سست میگردد ✅کبری هر گاه عضله ی مثانه سست گردد ادرار بی اختیار خارج گردد 🔹نتیجه هر گاه مثانه سرد شود، ادرار بی اختیار خارج گردد
🔹و هرگاه حين دخول ( در حمام ) مراعات تدريج لازم دانسته‏اند در وقت خروج زياده بر آن تأكيد نموده‏اند، بهر آن كه وقت خروج مسام مفتّح مى‏باشد و بدن نرم و قوى ضعيف، پس در اين حالت اگر رعايت تدريج خروج نكند و دفعةً برآيد آفت عظيم احداث كند. ✅ و در اينجا احوال حمام بر خود نتوان كرد، ✅ بهر آن كه آنها را دخول و خروج حمام بلا توقف عادت شده است و آن ساقط الاعتبار است. القلوب (شرح قانونچه)، ص: 335 https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹انتباه [مقدم بودن تجربه بر قياس‏] ✅ بر طبيب واجب است كه پيوسته متأمل حال و مزاج معده باشد و هر شخصى را حسب وى تدبير نمايد و اينجا را بر مقدم دارد، چه بعض ابدان و بعض امزجه را خواص مقرر شده كه قياس عقلى را در آن دخل نيست كما لا يخفى على المجرّبين. 📚 القلوب (شرح قانونچه)، ص:313📚 https://eitaa.com/ghanoonfeteb