✅تركيب الحيوان
🔹الحيوان مركب من النبات،
🔹 و النبات مركب من المعدن،
🔹 و المعدن مركب من العناصر،
🔹 و العناصر مركبة من الطبائع،
🔹و الطبائع مركبة من الحرارة، و البرودة منفعلة و هى متولدة من الحرارة الفاعلة بعد السكون.
📚📚📚#الدرة البهية في منافع أبدان الإنسانية (تحفة ابن بيطار)، ص: 49
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅بيان الأخلاط الأربعة
🔷الأخلاط الأربعة متولدة من العناصر الأربعة:
1️⃣أ- «الأول» الخلط الصفراوى: و هو حار يابس متولد من عنصر النار و مسكنه «المعدة».
2️⃣ب- «الثانى» خلط الدم: و هو حار رطب متولد من عنصر الهواء و مسكنة «الكبد».
3️⃣ج- «الثالث» خلط البلغم: و هو بارد متولد من عنصر الماء و مسكنه «الرئة».
4️⃣د- «الرابع» خلط السوداء: و هو بارد يابس متولد من عنصر الأرض و مسكنه «الطحال»- و الجميع يخدم القلب الذى هو بيت الحياة.
📚📚📚#الدرة البهية في منافع أبدان الإنسانية (تحفة ابن بيطار)، ص: 50
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅#سده كبد
#خلاصة التجارب، متن، ص: 378
سبب بسته شدن مجارى و منافذ جگر اكثر #حركت_عنيف باشد متعاقب خوردن طعام بتخصيص آنچه غليظ و كثيف باشد و آنچه لزج يا شيرين باشد زودتر سده كند
🔹 و همچنين #استحمام و #جماع نيز بعد از چنين طعام ها سده آورد
🔹زيرا كه اين افعال قبل از تمامى هضم معده غذا را بجگر دربرند و فضلات غير منهضم آنجا بماند
و 🔹نفس اين طعام ها نيز بىاين افعال گاهى سده كند بجهت غلظت و تنگى مجارى كبد
🔹و #شراب شيرين اگرچه تفتيح سده شش كند در جگر سده كند جهت سرعت نفوذ ان در جگر و جذب كبد مر آن را قبل از قبول هضم كبدى و تمامى هضم معده
🔹و اغلب شيريني ها و اين حكم دارند و گل و
🔹 چيزهاى #خاكناك و #سوخته سده بد كند و بلمس ظاهرست
🔹و گاه باشد كه خوردن #آبهاء سخت قابض بود چون آب بعضى معادن و ميوههاى بسيار قبض زعرور و اشباه آن سده كبد آورد بجهت #درهم كشيدن جوانب عرق را و گاه باشد كه بواسطه غلبه لين كه در جرم عرق پديد آيد اطراف آن را بهم درنشايد
🔹1 و گاه باشد كه غلبه خلطى يا غلظى آن يا لزوجت آن سبب سده كبد شود و اين اغلب از ماده خون افتد و سده كبد بيشتر در جانب مقوى پديد آيد
📚آدرس کانال :
https://t.me/noskheh_teb_sonnati📚
🔹فصل [سوم]: در سدّه كبد
اين را چند سبب است:
1️⃣يكى آنكه رگهاى جگر در اصل خلقت باريك و تنگ باشد پس به اندك سبب مسدود همى شود.
2️⃣دوم، آنكه ورم در جگر افتد.
3️⃣سوّم، آنكه خلط غليظ لزج متولّد شود و سدّه آرد و اين، اكثر الوقوع است.
4️⃣و بدانكه #حركت بعد از طعام خاصه كه#غليظ و #لزج و #شيرين بود و #استحمام عقب غذا از موجبات سدّه كبد است.
5️⃣ و كذالك، #آبهاى بد نوشيدن و اشياى #فاسده چون گل و گچ و انگشت [يعنى زغال] و چيزهاى #قابض به غايت، چون زعرور و مانند آن خوردن.
#طب أكبرى، ج2، ص: 702
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅اكنون بدانكه سدّه را چند علامت است :
1️⃣يكى، آنكه در موضع جگر #گرانى محسوس شود؛ خاصه اگر سدّه در #محدّب بود. و وقوع سدّه در محدب جگر نسبت به مقعر وى كمتر است؛ زيرا كه هرچه به محدب مىرسد صافى است و با وجود آن رگهاى محدب وسيع و فراخ است.
2️⃣ دوم، آنكه #تب نباشد و اين، در ابتدا است؛
🔹زيرا كه هرگاه سدّه مزمن شود و بسيار گردد، #عفونت مىپذيرد و تب احداث مىنمايد.
و كذلك آنجا كه آماس سبب باشد.
3️⃣سوّم، آنكه #درد نباشد. و اين نيز عند قلت سدّه و نابودن(نبودن) ورم است.
4️⃣چهارم، آنكه #اسهال_غسالى بود.
5️⃣پنجم، آنكه #براز بسيار و #كثير الرطوبت برآيد و اين، وقتى است كه سده در مقعر بود؛ زيرا كه چون سدّه در مقعر باشد، كيلوس به سوى جگر نتواند رفت و [مدفوع]، همچنان برآيد كشكاب شده [و جذب نشده]. و گاه باشد كه در سدّه حدبه هم براز نرم آيد.
6️⃣ششم، آنكه بول رقيق و قليل المقدار باشد و اين، آنگاه است كه سدّه در محدب بود و شدت رقت و قلت بول به حسب كثرت سدّه است .
🔹بدانكه از لوازم سدّه كبد آن است كه #خون در بدن صاحبش كم بود و #رنگ او مايل به زردى باشد، مثل يرقانى. و بسيار باشد كه #ضيق نفس پديد آيد از جهت مشاركت جگر با اعضاى نفس. و آنجا كه سبب سدّه، ضيق خلقت رگهاى جگر بود، #كثرت وقوع سدّه به اندك مخالفت [يعنى ناپرهيزى از امور سدّهآور] از [همان] صغر سن، بدان گواهى دهد.
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹#طب أكبرى، ج2، ص: 703
#فوت كردن همراه با حبس كردن نفس (تنفس عميق) ورزشى است براى تمام بدن
و مجراها را فراخى مىبخشد .
📚📚📚#قانون (ترجمه شرفكندى)، ج1، ص: 370( همراه با تصرف در ترجمه )
و يراض بالنفخ مع حصر النفس ، فيكون ذلك رياضة ما للبدن كله و يوسع مجاريه
📚📚📚 #القانون في الطب (طبع بيروت)، ج1، ص: 209
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ و استعمل حصر النفس فإنه كثيراً ما يحلل الفواق .
✅ بکار بگیر #حبس_نفس را, چرا که خیلی اوقات بیماری فواق را تحلیل می برد .
📚#كامل الصناعة الطبية، ج4، ص: 77
🔹#الفواق :
تشنّجى است كه معده را فرا مىگيرد به جهت چيزى كه در آن سوزاننده است و يا
بادى كه آن را مى كشد يا يبوستى كه به دنبال استفراغ مفرط مى آيد و آن را تقليص (- بهم كشيدن) مى كند.
📚📚📚#مفتاح الطب و منهاج الطلاب، ص: 304
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ أمّا الرّياضَة : هي حَرَكَةٌ إراديَّةٌ تُضطَرُّ إلى التَّنَفُّسِ العَظيمِ.
✅ اما رياضت، پس او نزد اطبا حركت ارادى است كه مضطر كند انسان را به سوى تنفس عظيم.
🔹و شيخ در قانون در اين تعريف ؛ تواتر نفس زياده كرده مى بايست، بهر آن كه عظم نفس بدون تواتر به حد رياضت نمى رساند.
🔹انتباه آنچه تعريف رياضت كرده مخصوص به رياضتى است كه عام بود و اثر وى به جمله بدن سرايت كند وگرنه در كتب اين قوم "هر حركتى كه مفيد بود ارادى باشد يا عرضى، بدنى بود يا نفسى، آن را رياضت گفته اند، قطع نظر از آن كه به تنفس عظيم انجامد يا نه."
🔹نكته
اكثريه اطبا آن است كه در تعريف اشيا متعرض به ذكر حد حقيقى نمى شوند تا جامع و مانع باشد، بل بر سبيل بيانٌ ما تعريف مى كنند و حد رياضت از اين قبيل است.
#هر_حرکت_مفیدی_ورزش_است
#شیوه_تعریف_نزد_اطبا
#تعریف_جامع_و_مانع_نمیکنند
#حد_حقیقی_ذکر_نمیکنند
#ریاضة
#ورزش
📚📚📚#مفرح القلوب (شرح قانونچه)، ص: 327
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹فصل في حفظ صحة الأسنان
🔹من أحب أن تسلم أسنانه، فيجب أن يراعي ثمانية أشياء :
✅ منها : أن يتحرّز عن تواتر فساد الطعام و الشراب في المعدة لأمر في جوهر الطعام،
و هو أن يكون قابلا للفساد سريعاً، كاللبن، و السمك المملوح، و الصحناة، أو لسوء تدبير تناوله مما قد عرف في موضعه.
#القانون في الطب (طبع بيروت)، ج2، ص: 44
#حفظ_دندان
🔹هر کس پیوسته غذا و نوشیدنی در معده اشت فاسد شود ؛ دندان هایش در معرض فساد است
🔹 فاسد شدن غذا و نوشیدنی در معده دو صورت دارد :
1️⃣ یکی این که جوهر غذا این طور است که این قابلیت را دارد که سریعا فاسد گردد
2️⃣و دیگری این که در شیوه غذا خوردن رعایت نکات طبی را ننماید .
#ارتباط_معده_با_دندان
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
قال الآملى
🔹 اعلم أن حفظ الصحة من أهم الأمور خاصة فى هذا الزمان
🔹 فإن الطبيب الحاذق الذى يوثق بتدبيره للأمراض و تشخيصا متعذر بل مفقود
✅ همانا طبیب حاذقی که در تدبیر امراض و تشحیص امراض به او اطمینان شود متعذر است بلکه مفقود است.
🔹 أقول هذا فى زمان الآملى أما فى هذا الزمان فهو معدوم مطلق و صار مثل العنقا و الكيميا
📚📚📚#عين الحياة - رسالة آطريلال (عين الحياة)، ص : 67
🔹نويسنده: هروى، محمد بن يوسف- عماد الدين شيرازى
🔹تاريخ وفات مؤلف: 938 ه. ق- قرن 10
#طبیب_حاذق_زمان_جناب_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و الرياضة امنع سبب لاجتماع مبادى الامتلاء
لانّها تُثير حرارة لطيفة فتُحلّلُ ما اجتمع من فضل كل يوم
و تصلب المفاصل و الاوتار فتقوى على الافعال لتحليلها الرطوبات المرخية
و تعد الاعضاء لقبول الغذاء بما تنقص منها من الفضل انتهى ملخصا
📚📚📚#قاموس الأطباء و ناموس الألباء، ج1، ص: 241
#قیاس1
✅ صغری :
"ورزش معتدل ، موجب می شود حرارتی لطیف بر انگیخته گردد"
✅ کبری :
"هر چیزی موجب شود که حرارت غریزی برانگیخته شود ، فضولات را تحلیل می برد."
🔷 نتیجه :
ورزش معتدل ؛ فضولات را تحلیل می برد . "
#قیاس2
✅ صغری :
"ورزش معتدل ، موجب می شود ، حرارتی لطیف بر انگیخته گردد"
✅ کبری :
"هر چیزی موجب شود که حرارت غریزی برانگیخته شود ، رطوبات سست کننده اطراف مفاصل را از بین می برد در نتیجه مفاصل را محکم می سازد .
🔷 نتیجه :
"ورزش معتدل ، رطوبات سست کننده اطراف مفاصل را از بین می برد در نتیجه مفاصل را محکم می سازد .
https://eitaa.com/ghanoonfeteb