🔹الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ
🔹كسانی كه ربا میخورند [در میان مردم برای امور زندگی خود] به پای نمیخیزند، مگر مانند به پای خاستن كسی كه شیطان او را با تماس خود آشفته حال كرده
[و تعادل روانی و عقلیاش را مختل ساخته]
🔹سؤال:
در اینجا سؤالی پیش میآید و آن این است که آیا سرچشمه #جنون و #صرع از #شیطان است که در آیه بالا به آن اشاره شده است با این که میدانیم صرع و جنون از #بیماریهای_روانی هستند و غالبا عوامل شناخته شده ای دارند.
🔹پاسخ:
1⃣جمعی معتقد هستند که تعبیر"مس شیطان"کنایه از بیماری روانی و جنون است و این تعبیر در میان عرب معمول بوده نه اینکه واقعا شیطان تاثیری در روح انسان بگذارد
2⃣ ولی هیچ بعید نیست که بعضی از کارهای شیطانی و اعمال بی رویه و نادرست سبب یک نوع #جنون_شیطانی گردد، یعنی به دنبال آن اعمال، شیطان در شخص اثر بگذارد و تعادل روانی او را بر هم زند از این گذشته اعمال شیطانی و نادرست هنگامی که روی هم متراکم گردد اثر طبیعی آن از دست رفتن حس تشخیص صحیح و قدرت بر تفکر منطقی میباشد .
#تاثیر_شیطان_در_بیماری
#شیطان
#تفسیر_نمونه
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb :
✅#خُشاب :
خوشاب بواو نیز آمده بفارسی #اسم_آب_مطبوخ_میـــوها است مانند آلوبالو و زردآلو و سیب و به و امرود و مویز و امثال اینها که با شکر طبخ دهند تا بقوام آید و مانند شراب آنها است
🔹#طبیعت مجموع آنها
#الطف از اصل آنها است
🔹*افعال و خواص آن
هریک آن راجع است بانچه از ان اخذ مینمایند
🔹مثلا از آلوبالو جهت #تسکین عطش و #التهاب و #اصلاح_خلط_محترق و درد سپرز و از به جهت #تقویت_اعضای_رئیسه و ارواح و قوت هاضمه و #رفع_عفونات
🔹 و از #سیب جهت #رفع_خفقان و #غثیان و #قئ_صفراوی و #التهاب و #حرارت_کبد و #یرقان_اصفر و #استسقای_حار
🔹 و از مویز جهت #تصفیۀ_صوت و #تفتیح_سدد و #یرقان
و از مویز جهت #تقویت_معده و #تسکین_حرارت_کبد و بواسیر حار و لبنت_طبع_صفراوی
🔹و #زبون ترین همه خشاب #زردآلو است
🔹و مجموع #مولد_ریاح #مصلح آنها #انیسون و #مصطکی است
#خواص_میوه_پخته
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🌷و مما يحوج الإنسان إلى الهرب عن الهزال الضعف، و شدّة الإنفعال
۱ _ عن الحر و البرد،
۲_ و عن المصادمات والمصاكات،
۳_ و عن الانفعالات النفسانية و
۴_ النصب و التعب و
۵ _ الأرق،
۶_ و عن الاستفراغ
۷_ و الجماع،
۸_ و يحتبس غذاؤه في عروقه فلا ينفذ فيعفن.
🌸اموری که باعث می شود انسان از لاغری فرار کند و خود را چاق نماید:
۱_ ضعف ( برای دوری از ضعف باید چاق شد )
۲_ اثر پذیری زیاد از سرما و گرما
۳_ اثر پذیری زیاد از صدمات و جراحات ( لاغرها سریعتر زخم انها را از پای در می آورد )
۴ _ اثر پذیری سریع از انفعالات نفسانی ( زود رنجی بین شان شایع است )
۵ _ زود خسته شدن ( لاغر ها زود خسته می شوند )
۶_ بی خوابی زود در آنها اثر می گذارد
۷ _ از استفراغ و جماع نیز زود اثر می پذیرند.
۸_غذا در عروقش حبس میشود، و متعفن میشود.(تب رخ میدهد)
📚آدرس کانال :
https://t.me/noskheh_teb_sonnati
🔹ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ #ﺍﻭﻋﻴﻪ_ﻣﻨﻰ ﭘﺮ ﺷﻮﺩ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺑﻪ ﺩﻓﻊ ﺁﻥ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﮔﺮﺩﺩ.
🔹 ﺍﮔﺮ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﺮﻳﻖ #ﻣﺠﺎﻣﻌﺖ ﺩﻓﻊ ﻛﻨﻨﺪ، #ﺍﺳﺘﻔﺮﺍﻏﻰ_ﻃﺒﻴﻌﻰ ﺑﺎﺷﺪ
🔹ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﻴﻔﺘﺪ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺭ #ﺧﻮﺍﺏ ﺩﻓﻊ ﻛﻨﺪ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺍﺳﺖ
🔹 ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ ﺍﻧﺪﺭ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ #ﺳﺒﻜﻰ ﻭ #ﻧﺸﺎﻁ ﻭ #ﻗﻮﺕ ﻳﺎﺑﺪ
🔹ﻭ #ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ_ﻫﺎﻯ_ﺑﺪ ﻭ #ﻭﺳﻮﺍﺱ ﻭ #ﻣﺎﻟﻴﺨﻮﻟﻴﺎ ﺍﺯ ﻭﻯ ﺯﺍﻳﻞ ﺷﻮﺩ
🔹ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺘﻔﺮﺍﻍ ﻧﻴﻮﻓﺘﺪ ﻭ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺍﺯ ﺩﻓﻊ ﺁﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﺎﻧﺪ، ﺍﻧﺪﺭ ﻫﻤﻪ ﺗﻦ #ﮔﺮﺍﻧﻰ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻳﺪ
🔹 ﻭ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ #ﻣﻨﻰ ﺍﻧﺪﺭ ﻣﻮﺿﻊ ﺧﻮﻳﺶ #ﮔﺮﻡ ﺷﻮﺩ ﻭ ﮔﺮﻣﻰ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﻣﻰ ﺁﻥ ﮔﺮﻣﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻧﺪﺍﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﺗﺎ ﺑﻪ ﺩﻝ ﺭﺳﺪ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ #ﺗﺐﻫﺎ ﺗﻮﻟﺪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺨﺎﺭ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺩﻣﺎﻍ ﺑﺮ ﺁﻳﺪ ﻭ #ﻣﺎﻟﻴﺨﻮﻟﻴﺎ ﻭ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﻭ #ﺧﻴﺮﮔﻰ_ﭼﺸﻢ ﻭ #ﺧﻔﻘﺎﻥ ﻭ #ﺩﻭﺍﺭ ﻳﻌﻨﻰ ﺳﺮ ﮔﺸﺘﻦ
ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻳﺪ، ﻭ #ﻃﻌﺎﻡ ﻫﻴﭻ ﺁﺭﺯﻭ ﻧﻜﻨﺪ.
📚#ذخیره_خوارزمشاهی
#حکمت_احتلام
#فواید_احتلام
#بیماری_های_حاصل_از_محتلم_نشدن
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ ﻭ #ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻨﻰ ، ﺧﻮﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ #ﻏﺬﺍﻯ_ﺍﻧﺪﺍﻡ_ﻫﺎﻯ_اﺻﻠﻰ ﺷﻮﺩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺪﺭ #ﺟﻤﺎﻉ #ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﻨﺪ، ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻨﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻭﻯ ﺟﺪﺍ ﮔﺮﺩﺩ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ #ﭘﻨﺠﺎﻩ_ﺩﺭﻣﺴﻨﮓ ﻧﻪ ﺭﺳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﮒ ﺯﻧﺪ ﻭ #ﺩﻭﻳﺴﺖ_ﺩﺭﻣﺴﻨﮓ ﺧﻮﻥ ﺑﻴﻚ ﺑﺎﺭﻩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺧﻮﻥ ﻛﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﻨﺪ ﺍﻧﺪﺭ ﻭﻯ ﺁﻥ ﺿﻌﻒ ﺗﻮﻟﺪ ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻤﺎﻉ ﻛﻨﺪ .
#ذخیره_خوارزمشاهی
#منی_خونی_است_که_میتوانست_غذای_اندام_گردد
#ضعف_بدن_با_خروج_منی
#ضعف_ناشی_از_خروج_خون
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#ماء_الشعير
🔹؛ فإن فيه #عشر_خصال صار بها #أفضل_الأغذية للأمراض الحارة على ما حقّقه ابقراط »
✅ و هو أنه بارد،
✅منضج للأخلاط
✅، مستفرغ للمحترقة منها،
✅منقّ للمعدة،
✅سهل النفوذ إلى جميع البدن،
✅ لذيذ ليس بالبشع و العفص
✅، معتدل الغذاء،
✅مسكّن للعطش،
✅لا يهيج الأخلاط الفاسدة
✅و لا ينتفخ
✅ و لا يربو في المعدة
#خواص_ماالشعیر_طبی
@tebsonnatyvajadid
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
اين دعا و توسل حداقل در پنج بخش اثر دارد يك وقت است كسي حمد ميخواند بيمار فوراً شفا پيدا ميكند آن يك كرامت است يا با دعاي نوراني كسي كه دم مسيحايي دارد فوراً درمان ميشود آن كرامت است اما اين حمدهاي ما يقيناً اثر دارد اين در پنج بخش اثر دارد
1⃣اولاً خود بيمار #متحيّر است به كدام پزشك مراجعه كند خداي سبحان با اين حمدها با اين توسلها با اين استشفاها فكرش را هدايت ميكند كه نزد كدام طبيب برود
2⃣ خب اطبّا هم اينچنين نيست كه كاملاً به همه علوم آگاه باشند #گاهي_اشتباه_ميكنند با يك «ببخشيد» ميخواهند مسئله را حل كنند رهبري و #هدايت_فكر_طبيب به تشخيص مرض تصادفي نيست اين به بركت آن حمد است
3⃣بخش سوم اگر بيماري را تشخيص داد داروي معالجش چه چيزي هست گاهي اشتباه ميكند گاهي به مقصد ميرسد اينكه تصادف در كار نيست هدايت فكر طبيب به تشخيص داروي معالج به بركت آن حمد است
4⃣ حالا وقتي كه اين سه كار تمام شد اين به كدام #داروخانه برود كه خوشانصاف باشد آن تاريخ مصرف گذشته را به او ندهد با يك ببخشيد بخواهد مسئله را حل كند
✅ اين حمد او را هدايت ميكند از كسي دارو بخرد كه دارويش تاريخ مصرف گذشته نباشد آن دارو مؤثر باشد
5⃣ بخش پنجم اين است كه حالا آورده كدام #پرستار اشتباه نكند دارو را اشتباهی ندهد با يك ببخشيد بخواهد مسئله را حل كند كسي پرستاري او را به عهده ميگيرد يا خودش به عهده ميگيرد كه اشتباه نكند به موقع مصرف بكند
6⃣حالا ششم بماند كه دستگاه گوارش او را پذيراي درمان بكند قدم به قدم .
✅ اين حمدها اثر دارد ما نبايد توقّع داشته باشيم حمدي كه خوانديم #كار_مسيحا(عليه السلام) را بكنيم.
#تفسیر_آیت_الله_جوادی_آملی
#تاثیر_دعا_در_درمان
#تشخیص_صحیح_دکتر
#تاثیر_دعا_در_فکر_طبیب
#هدايت_فكر_طبيب
#برکات_حمد
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹 اين بيان نوراني امام رضا(سلام الله عليه) را مرحوم كليني نقل كرده است :
🔷«كلّما أحدث العباد مِن الذنوب ما لم يكونوا يعملون أحدث الله لهم من البلاء ما لم يكونوا يعرفون»
✅فرمود گناهان تازه, عذابهاي تازه ميآورد گناهاني كه سابقه نداشت اگر انجام دادند عذابهايي ميآيد كه اصلاً نميدانند از كجاست
🔷 اين تلازم هست انسان چيزي جداي از عالَم نيست
🔷 همانطوري كه حوادث عالَم در انسان اثر ميگذارد اعمال انسان هم در رخداد عالَم بياثر نيست
🔹اينطور نيست كه آدم بگويد چه بد چه خوب #زلزله يک #امر_طبيعی است،
🔹بله زلزله امر طبيعي است اما چه وقت بيايد و كجا بيايد و چقدر بيايد نظمي دارد حساب و كتابي دارد باران يك امر طبيعي است اما چه وقت بيايد و كجا بيايد و چقدر بيايد هر قطرهاي را فرشتهاي ميآورد حساب و كتابي دارد
🔷در روايات هست كه اگر مردم نالايق بودند ما به اين ابرها دستور ميدهيم باران را ببرد در دريا بريزد
🔷 اين طور نيست كه اعمال ما اثري نداشته باشد
#تفسیر_آیت_الله_جوادی_آملی
#گناه_جدید_بلای_جدید
#تاثیر_گناهان_بر_ایجاد_بیماری
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹 لا شيء أنفع للقوباء المزمنة من أن تطلى بالزفت بعد أن تضمد بالماء الحار ثم تنزع عنه و تكمد و تطلى بشحم الدجاج أو البط، و يكرر ذلك عليها؛ أو قيروطي فيها تافسيا،
و التكميد بالماء الحار كل مرة حتى يحمر،
✅و بالجملة فإن آفة القوباء الدهن،
✅و في المثل أن القوباء تقول: لا كنت في دار يكون فيها دهن.
#زفت
#قیر
#ضماد_با_آب_گرم
#روغن_مرغ_مالیدن
#روغن_مرغابی_مالیدن
✅ضرب المثل : قوبا می گوید در خانه ای که روغن باشد من نیستم .
✅آفت بیماری قوبا روغن است .
📚#الحاوي في الطب، ج7، ص: 469
✅نويسنده: #رازى، محمد بن زكريا
✅تاريخ وفات مؤلف: 313 ه. ق
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹و اصلاح مسكن در اين هنگام چنان كنند كه خانهاى اختيار نمايند كه در آنجا آب و فواره باشد و مانند آن هيچ نباشد، بهر آن كه #بيشتر_فساد_هوا از #كثرت_رطوبات است
✅و سركه كه انگزه در آن آميخته باشند در سطح خانه و بر جدران اكثر بپاشند چيزهايى كه تبخّر وى مصلح عفونات اهويه است،
چون #سعد و #كندر و #آس و#ورد و #صندل پيوسته بسوزند به نوعى كه دخان آن ايذا ندهد دماغ را.
#تدبیر_وبا
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅ فنقول ان الالحاح على الجماع
🔹يطفىء الحرارة الغريزية _(#خاموش_کردن_حرارت غریزی )
🔹فتضعف لذلك الاعضاء الطبيعية ( ضعف اعضای طبیعی )
🔹و ترى العوارض الخارجة عن الطبيعة
🔹فتسقط القوة بذلك ( #سقوط_قوه بدن )
🔹فيقل نشاط البدن ( #کم_شدن_نشاط )
🔹و یثقل حركاته ( #سنگینی_جرکات )
🔹و تضعف المعدة و الكبد ( #ضعف_معده_و_کبد )
🔹 و يسوء الهضم فيها و في جميع البدن ( #سوء هضم کبد و معده و همه بدن )
🔹فيفسد الدم و ( #فاسد_شدن_خون )
🔹 تلين العروق. ( #نرمی_عروق )
🔹و هو ايضا يضعف الاعضاء الاصلية
🔹و يسرع الهرم و الذبول ( #پیری و #پژمردگی_زود_رس )
🔹و يقل اللحم و الدم، ( #کم_گوشت_شدن و #کم_خون_شدن )
🔹و يذهب نضارة الوجه و اللون و بهاءه ( #زیبایی و #نشاط چهره را می برد )
🔹و يضعف البصر ( #ضعف_بینایی )
🔹 و يرق الشعر الاسيل و يضعفه حتى انه يورث الصلع ( #نازکی_مو و_ریزش مو )
🔹 و يخفف الدم ( #کم_شدن_خون )
🔹و يضر بالعصب ( #ضرر_به_عصب )
🔹و يورث الرعشة و ضعف الحركات الارادية ( #لرزش_اندام و #حرکات_غیر_ارادی رخ می دهد )
🔹و يضر بالصدر و الرئة ( آسیب_سینه_و_ریه )
🔹 و يرق الكبد ( #نازک_شدن_کبد )
🔹و يهزلها فيضعف لذلك اكثر افاعليها. ( #لاغری_کبد و #ضعف_فعالیت_های_کبد )
🔹فمن كانت تحت شراسيفه بالطبع نفخ اعيد ذلك في بطنه و خاصرته فلذلك ينبغي ان يتوقاه
و من يكون به جروح الكولنج الكائن من الربع بالاخلاظ الباردة كان به و منه الورك و المفاصل أهاجه عليه و اولجه فيه خاصة اذا كان ذلك مع امتلاء البطن و العروق او حركة او تعب شديد
🔹صغری :
اصرار ورزیدن بر جماع حرارت غریزی را خاموش می کند
🔹کبری :
هر چیزی حرارت غریزی را خاموش کند اعضای بدن را ضعیف می کند در عملکردشان
✅ نتیجه :
اصرار ورزیدن بر جماع ؛ اعضای بدن را ضعیف می کند در عملکردشان
#رجوع الشيخ إلى صباه في القوة على الباه، ص: 13
#مضرات_کثرت_جماع
📚نويسنده: ابن كمال پاشا، احمد بن سليمان
📚تاريخ وفات مؤلف: 940 ه. ق
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و قال # ارسطو: المدمن الباه يضعف عينيه و خاصرته، اما خاصرته فلضعف كلاه، و اما عيناه فلكثرة ما يجف بدنه.
و قال: كثرة الجماع تجحظ العينين و ترفع الناظر كما يدرك الانسان عند الموت لان الجماع و الموت يجففان الدماغ
#عوارض_کثرت_جماع
#ضعف چشمان
#ضعف_استخوان_لگن
#ضعف_کلیه_ها
#خشکی_بدن
#خیره_شدن_چشمان
#بیرون_زدگی_حدقه_چشم
🔶صغری
کسی که پیوسته جماع کند کلیه هایش ضعیف می گردد
🔶کبری
هر کس کلیه هایش ضعیف گردد استخوان خاصره اش (لگن) ضعیف می گردد
🔷 نتیجه
کسی که پیوسته جماع کند ، استخوان خاصره اش (لگن) ضعیف می گردد
🔶 صغری
پیوسته جماع کردن موجب خشک شدن بیش از حد بدن می گردد
🔶 کبری
هر چیزی موجب خشک شدن بیش از حد بدن گردد موچب ضعیف شدن چشم می گردد
🔷 نتیجه
پیوسته جماع کردن موچب ضعیف شدن چشم می گردد
#رجوع_الشيخ_إلى_صباه_في_القوة_على_الباه، ص: 13
📚نويسنده: #ابن_كمال_پاشا، #احمد_بن_سليمان
📚تاريخ وفات مؤلف: 940 ه. ق
📚#آدرس_کانال_:
https://eitaa.com/ghanoonfeteb