eitaa logo
📚📖 مطالعه
62 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
901 ویدیو
67 فایل
﷽ 📖 بهانه ای برای مطالعه و شنیدن . . . 📚 توفیق باشه هر روز صفحاتی از کتاب های استاد شهید مطهری را مطالعه خواهیم کرد... و برخی کتاب های دیگر ... https://eitaa.com/ghararemotalee/3627 در صورت تمایل عضو کانال اصلی شوید. @Mabaheeth
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴۶ - معجزه علوی (علیه السلام) ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ در اوقات مجاورت حقیر در نجف اشرف در ماه محرم، سنه 1358 از طرف حکومت عراق اکیداً از قمه زدن و سینه زدن و بیرون آمدن دستجات منع شده بود. شب عاشورا برای اینکه در حرم مطهر و صحن شریف سینه زنی نشود از طرف حکومت، اولِ شب، درهای حرم و رواق را قفل کردند و همچنین درهای صحن را و آخرین دری که مشغول بستن آن شدند درِ قبله بود و یک لنگه آن را بسته بودند که ناگاه جمعیت دسته سینه زن هجوم آورده وارد صحن شده و رو به حرم مطهر آوردند، درها را بسته دیدند، در همان ایوان مشغول عزاداری و سینه زنی شدند. ناگاه عده ای شُرطی با رئیس آنها آمده و آن رئیس با چکمه ای که بپا داشت در ایوان آمده و بعضی را می زد و امر کرد آنها را بگیرند. سینه زنها بر او هجوم آوردند و او را بلند کرده و در صحن انداختند و سخت او را مجروح و ناتوان ساختند و چون دیدند ممکن است قوای دولتی تلافی کنند و بالأخره مزاحمشان شوند، با کمال التجا و شکستگی خاطر، همه متوجه در بسته حرم شده و به سینه می زدند و می گفتند ( یا عَلی فُکّ الْبابَ ) ما عزادار فرزندت هستیم . پس در یک لحظه، تمام درهای حرم و رواق و صحن گشوده گردید و بعضی موثقین که مشاهده کرده بودند برای حقیر نقل کردند که میله‌ای آهنین که بین درها و دیوار بود وسط آنها بریده شده بود . و بالجمله سینه زنان وارد حرم مطهر می شوند. سایر نجفی ها که با خبر می شوند همه در صحن و حرم جمع می شوند و شُرطی ها پنهان می گردند. موضوع را به بغداد گزارش می دهند دستور داده می شود که مزاحم آنها نشوید. در آن سال در و بیش از سالهای گذشته اقامه عزا شد و این معجزه باهره را شعرا در اشعار خود نقل نموده و منتشر ساختند. از آن جمله یکی از فضلای عرب اشعار یکی از ایشان را بر لوحی نوشته و به دیوار حرم مطهر چسبانده بود و بنده هم چند شعر آن را همانوقت یادداشت کردم بدین قرار : مَنْ لَمْ یُقِرَّ بِمُعْجِزاتِ الْمُرْتَضی (علیه السلام) صِنْوِ النَّبِیِّ ( صلی الله علیه وآله ) فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ فَتَحَتْ لَنَا اْلاَبْوابَ راحَةُ کَفِّهِ اَکْرِمْ بِتِلْکَ الرّاحَتَیْنِ و َاَنْعُمِ اِذْ قَدْ اَردُوا مَنْعَ اَرْبابِ الْعَزاءِ بِوُقوُع ما یَجْرِی الدَّمُ بِمُحَرَّمٍ فاذا الْوَصِیُّ بِراحَتَیْهِ ارْخُوا اَوْمأ فَفُکَّ الْبابُ حِفْظا لِلدَّمِ و چنانچه در شعر آخر اشاره شده، راستی اگر این عنایت از طرف آن حضرت نشده بود، فتنه عظیمی برپا می شد و خونها ریخته می گردید، صَلَواتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیْهِ . 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳 https://eitaa.com/mabaheeth/48015 ╭═══════๛ - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - -
این همه نقش عجل بر در و دیوار وجود هر که فکرت نکند،نقش بود بر دیوار ...
انسان شناسی 008.mp3
11.89M
۸ 🎤 حجت‌الاسلام عظیمی 🔭 سال‌ها تلاش محققان برای کشف رموز کیهان، آنان را به این نتیجه رسانده که ؛ 🌌 جهان قابل مشاهده از زمین، خود به تنهایی، میلیاردها سال نوری، وسعت دارد! و بدیهی‌ست که جهان قابل مشاهده از زمین، بخش بسیار کوچکی از آسمان به‌ظاهر بی‌انتهاییست که «آسمان اول» می‌نامندش! آسمان دنیا! 🌟 آن‌وقت، خداوند، عظمت بهشت هر انسان را، به اندازه‌ی تمام هفت آسمان، و زمین می‌داند! - انسان مگر کیست که روح، یا حقیقت وجودش، دارای چنین وسعت و عظمتی‌ست؟! @Ostad_Shojae ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنوع خلقت 🐡🐠🐟🐙 و زیبایی سِحرآمیز موجودات دریایی
┅═┄⊰༻ 🍒 ༺⊱┄═┅ ❒ مثل استخر! ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ چرا استخر ها اين قدر زلال اند؟ چرا اين همه روشن و شفاف اند؟ چرا اين همه پاك و تميزند؟ چون كريم و بخشنده اند! چون هواي اطرافيان خود را دارند! اطراف استخرها دريچه هايي است كه دائم به آن ها آب مي دهند، يعني استخر ها بر خلاف بركه ها همه ي آب ها را براي خود نمي خواهند، بلكه سرريز مي كنند تا اطراف آن ها هم لبي تر كنند. ما هم اگر بخواهيم زلال شويم مثل استخر، پاك و صاف باشيم مثل استخر، بايد سخا را، كرامت و بخشش را پيش گرفته و ديگران را هم برخوردار سازيم. چون آدمي وقتي همه چيز را براي خود مي خواهد مثل بركه كدر مي شود، آلوده مي شود، بو بر مي دارد، بي مشتري مي شود، تنها مي شود. به خاطر همين است كه علي(علیه السلام) مي كرد: «عَلَيكم بِالسَخَاء» سخاوتمند باشيد! ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═┄⊰༻ 🍒 ༺⊱┄═┅ ❒ مثل نعنا! ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ نعنايي كه توي سبد سبزي فروش است، حتي اگر يك برگ هم از آن بچيني، جايش هرگز سبز نمي شود؛ اما همين نعنا وقتي توي باغچه است و ريشه در خاك دارد حتي اگر ساقه اش را هم بچيني باز سبز مي شود؛ زيادتر مي شود كه كمتر نمي شود. پس هر چه مي خواهي نعنا بچين! اصلاً اگر مي خواهي بيشتر شود بايد بچيني! حال، ما هم چيزي شبيه نعناييم اگر اهل بخشش باشيم به شرط اين كه بخشش هاي ما ريشه در خدا داشته باشد و بُريده از او نباشد، يعني با انگيزه هاي الهي ببخشيم باور كنيد چيزي كه از دست نمي دهيم هيچ، بلكه برخوردارتر هم خواهيم شد. و اين حقيقتي است كه علي(علیه‌السلام) از آن پرده بر مي دارد: «اِستَنزِلُوا الرِزقَ بِالصَدَقَةِ» رزق و روزي را با و بخشش فرود آوريد. يعني تو وقتي از پول، و از اعتبار و از قدرت خود مايه مي گذاري، اين خود موجب فرود آمدن رزق و روزي خواهد شد. ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═┄⊰༻ 🍒 ༺⊱┄═┅ ❒ مثل جنگل! ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ جنگل، چرا اين قدر سبز و خرّم و شاداب است؟ چون تعرّق دارد، يعني بخارهايي از خود به آسمان مي فرستد و به ابر ها مي رساند؛ ابر ها هم كيسه شُل مي كنند و مي بارند. و اين همان معناي سخن حافظ است كه مي گفت: «ارادتي بنما تا سعادتي ببري» يعني، بي مايه فطير است. يعني هر كَس مي خواهد گيرنده باشد، اول بايد فرستندگي كند. چرا راه دور برويم. 📞 توي تلفن، تا فرستنده نباشي، گيرنده مي شوي؟! 🗣 تا حرفي نزني حرفي مي شنوي؟ ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═┄⊰༻ 🍒 ༺⊱┄═┅ ❒ مثل طناب كشي! ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ 🪢 بازي طناب كشي را ببين! دو طرف دارد، يكي اين طرف، يكي آن طرف. اين مي كشد، آن هم مي كشد. بيچاره ها چه زوري هم مي زنند و چقدر انرژي هدر مي دهند تا اين كه بالاخره يكي پيروز مي شود. فرد پيروز هم چيزي در دست ندارد جز يك سر طناب! كشاكش ها و كشمكش هاي زندگي شبيه به همين طناب كشي است كه جز خستگي و هدر دادن وقت و انرژي، فايده و منفعتي ندارد. بهترين و راحت ترين كار اين است كه آدمي كوتاه بيايد. اينجاست كه هم خود خسته نمي شود و هم اگر قرار است كسي آسيب ببيند، حريف اوست كه آسيب مي بيند نه خود او. درست مثل همان بازي طناب كشي كه اگر يك طرف كوتاه آمد و طناب را رها كرد طرف مقابل به زمين خواهد خورد. من با اين حرف مي خواهم همان نسخه (علیه‌السلام) را پيچيده باشم كه فرمود: «داوُوا الغَضَبَ بِالصَمتِ» كشمكش ها و خشم و غضب هاي خود را با سكوت، يعني با پاسخ ندادن يا رها كردن درمان كنيد. ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═┄⊰༻ 🍒 ༺⊱┄═┅ ❒ مثل كيف قاپ! 👜 ⿻◌⿻◌⿻◌⿻ وقتي يك كيـ💼ـف قاپِ مـوتـ🏍ـورسوارِ حرفه اي با شتاب تمام به سوي شما مي آيد چه مي كنيد؟ آغوش باز مي كنيد يا نه، پرشتاب تر از خود او به گوشه و كناري مي رويد تا ردّ كارش را بگيرد و برود؟ يادمان باشد خشم و عصبانيت 🤬 كيف قاپ ماهري است كه مي آيد تا سرمايه ما را كه همان ، انصاف و است سرقت كند؛ پس تنها راه براي در امان ماندن همين است كه در وقت خشم😡، سريع از فضاي موجود فاصله بگيريم و هرگز آن را استقبال نكنيم. درست مثل ظرفي كه روي اجاق جوش آمده باشد؛ يا بايد اجاق را خاموش كرد يا بايد ظرف را از روي اجاق برداشت و كناري گذاشت. ┗━━━━━━─━━⎚𑁍✐━ 📚 @ghararemotalee 📳 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⎚ سیری در علیهم السلام | ۱۱ ╭ ─━─━─• · · · · · · ❒ موجبات شهادت امام موسی كاظم علیه السلام ◣ تأثیر مقتضیات زمان در شكل مبارزه ◣ امام در زندان بصره ◣ امام در زندانهای مختلف ◣ درخواست هارون از امام ◣ علت دستگیری امام ◣ سخن مأمون ◣ نفوذ معنوی امام ◣ دو سنت معمول میان ائمه علیهم السلام ◣ نقشه ی دستگاه هارون ◣ بِشر حافی و امام كاظم علیه السلام ◣ صفوان جمّال و هارون ◣ چگونگی شهادت امام ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موجبات شهادت امام موسی كاظم علیه السلام بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد للّه رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، و الصلاة و السلام علی عبد اللّه و رسوله و حبیبه و صفیّه سیّدنا و نبیّنا و مولانا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله و آله الطیّبین الطاهرین المعصومین، أعوذ باللّه من الشیطان الرجیم: اَنْتُمُ الصِّراطُ الْاَقْوَمُ وَ السَّبیلُ الْاَعْظَمُ وَ شُهَداءُ دارِ الْفَناءِ وَ شُفَعاءُ دارِ الْبَقاءِ [1]. همه ی ائمه ی اطهار علیهم السلام به استثنای وجود مقدس حضرت حجّت عجّل اللّه تعالی فرجه كه در قید حیات هستند، شهید از دنیا رفته اند، هیچ كدام از آنها با مرگ طبیعی و با أجل طبیعی و یا با یك بیماری عادی از دنیا نرفته اند، و این یكی از مفاخر بزرگ آنهاست. اوّلا خودشان همیشه آرزوی در راه خدا را داشتند كه ما مضمون آن را در دعاهایی كه آنها به ما تعلیم داده اند و خودشان می خوانده اند می بینیم. علی علیه السلام می فرمود: من تنفر دارم از اینكه در بستر بمیرم؛ هزار ضربت شمشیر بر من وارد بشود بهتر است از این كه آرام در بستر بمیرم. و ما هم در دعاها و زیاراتی كه آنها را زیارت می كنیم یكی از فضائل آنان را كه یادآوری می كنیم همین است كه آنها از زمره ی شهدا هستند و شهید از دنیا رفته اند. جمله ای كه در آغاز سخنم خواندم از زیارت است كه می خوانیم: «اَنْتُمُ الصِّراطُ الْاَقْوَمُ وَ السَّبیلُ الْاَعْظَمُ وَ شُهَداءُ دارِ الْفَناءِ وَ شُفَعاءُ دار الْبَقاءِ» شما راست ترین راهها و بزرگترین شاهراهها هستید. شما شهیدان این جهان و شفیعان آن جهانید. 🌷 در اصطلاح، «شهید» لقب وجود مقدس امام حسین علیه السلام است و ما معمولاً ایشان را به لقب «شهید» می خوانیم: «الحسین الشهید». همان طور كه لقب علیه‌السلام را می گوییم «جعفرٌ الصادق» و لقب امام موسی بن جعفر را می گوییم «موسی الكاظم» ، لقب سید الشهداء «الحسین الشهید» است. ولی این بدان معنی نیست كه در میان ائمه ی ما تنها امام حسین‌ علیه‌السلام است كه شهید است. همان طور كه اگر موسی بن جعفر را می گوییم «الكاظم» معنایش این نیست كه سایر ائمه كاظم نبوده اند [2]، یا اگر به امام رضا می گوییم «الرّضا» معنایش این نیست كه دیگران مصداق «الرضا» نیستند، و یا اگر به امام صادق علیه‌السلام می گوییم: «الصادق» معنایش این نیست كه دیگران العیاذ باللّه صادق نیستند، همچنین اگر ما به حضرت سید الشهداء علیه السلام می گوییم «الشهید» ، معنایش این نیست كه ائمه ی دیگر ما شهید نشده اند. ____________ [1] . زیارت جامعه ی كبیره. [2] . «كاظم» یعنی كسی كه بر خشم خود مسلّط است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأثیر مقتضیات زمان در شكل مبارزه ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ اینجا این سخن به میان می آید كه سایر ائمه چرا شهید شدند؟ آنها كه تاریخ نشان نمی دهد كه در مقابل دستگاههای جور زمان خودشان قیام كرده و شمشیر 🗡 كشیده باشند. آنها كه ظاهر سیره شان نشان می دهد كه روششان با روش امام حسین علیه‌السلام متفاوت بوده است. بسیار خوب، علیه‌السلام شهید شد، چرا امام حسن علیه‌السلام شهید بشود؟ چرا امام سجّاد علیه‌السلام شهید بشود؟ چرا امام باقر و امام صادق و امام كاظم علیهم‌السلام شهید بشوند؟ و همین طور سایر ائمه. ✓ جواب این است: ❌ اشتباه است اگر ما خیال كنیم روش سایر ائمه با روش امام حسین علیه‌السلام در این جهت اختلاف و تفاوت داشته است. 💭 برخی این طور خیال می كنند، می گویند: در میان ائمه، امام حسین علیه‌السلام بنایش بر مبارزه با دستگاه جور زمان خود بود ولی سایر ائمه این اختلاف را داشتند كه مبارزه نمی كردند. ⭕️ اگر اینجور فكر كنیم سخت اشتباه كرده ایم. تاریخ خلافش را می گوید و قرائن و دلایل همه بر خلاف است. بله، اگر ما مطلب را جور دیگری تلقی كنیم، كه همین جور هم هست، هیچ وقت یك مسلمان واقعی، یك مؤمن واقعی- تا چه رسد به مقام مقدس امام- امكان ندارد كه با دستگاه ظلم و جور زمان خودش سازش كند و واقعاً بسازد، یعنی خودش را با آن منطبق كند، بلكه همیشه با آنها مبارزه می كند. تفاوت در این است كه شكل مبارزه فرق می كند. یك وقت مبارزه علنی است، اعلان جنگ است، مبارزه ی با شمشیر است. این یك شكل مبارزه است. و یك وقت، مبارزه هست ولی نوع مبارزه فرق می كند. ← در این مبارزه هم كوبیدن طرف هست، لجن مال كردن طرف هست، منصرف كردن مردم از ناحیه ی او هست، علنی كردن باطل بودن او هست، جامعه را بر ضد او سوق دادن هست، ولی نه به صورت شمشیر كشیدن. این است كه در شكل مبارزه می تواند تأثیر بگذارد. هیچ وقت مقتضیات زمان در این جهت نمی تواند تأثیر داشته باشد كه در یك زمان سازش با ظلم جایز نباشد ولی در زمان دیگر سازش با ظلم جایز باشد. خیر، سازش با ظلم هیچ زمانی و در هیچ مكانی و به هیچ شكلی جایز نیست؛ اما شكل مبارزه ممكن است فرق كند. ممكن است مبارزه علنی باشد، ممكن است مخفیانه و زیر پرده و در استتار باشد. تاریخ ائمه ی اطهار عموماً حكایت می كند كه همیشه در حال مبارزه بوده اند. اگر می گویند مبارزه ی در حال تقیّه، [مقصود سكون و بی تحركی نیست ] . «تقیّه» از ماده ی «وَقْی» است، مثل تقوا كه از ماده ی «وَقْی» است. تقیّه معنایش این است: در یك شكل مخفیانه ای، در یك حالت استتاری از خود دفاع كردن، و به عبارت دیگر سپر به كار بردن، هرچه بیشتر زدن و هرچه كمتر خوردن؛ نه دست از مبارزه برداشتن، حاشا و كَلاّ. روی این حساب است كه ما می بینیم همه ی ائمه ی اطهار این افتخار را- آری این افتخار را- دارند كه در زمان خودشان با هیچ خلیفه ی جُوری سازش نكردند و همیشه در حال مبارزه بودند. شما امروز بعد از هزار و سیصد سال- و بیش از هزار و سیصد سال، یا برای بعضی از ائمه اندكی كمتر: هزار و دویست و پنجاه سال، هزار و دویست و شصت سال، هزار و دویست و هفتاد سال- می بینید خلفایی نظیر عبد الملك مروان (از قبل از عبد الملك مروان تا عبد الملك مروان، اولاد عبد الملك، پسر عموهای عبد الملك، بنی العباس، منصور دوانیقی، أبو العباس سفّاح، هارون الرشید، مأمون و متوكّل) 👹👺 از بدنام ترین افراد تاریخند. در میان ما شیعه ها كه قضیه بسیار روشن است؛ حتی در میان اهل تسنن، اینها لجن مال شده اند. چه كسی اینها را لجن مال كرده است؟ اگر مقاومت ائمه ی اطهار علیهم السلام در مقابل اینها نبود، و اگر نبود كه آنها فسقها و انحرافهای آنان را برملا می كردند و غاصب بودن و نالایق بودن آنها را به مردم گوشزد می نمودند، آری اگر این موضوع نبود، امروز ما هارون و مخصوصاً مأمون را در ردیف قِدّیسین می شمردیم. اگر ائمه، باطن مأمون را آشكار نمی كردند و وی را معرفی كامل نمی نمودند، مسلّم او یكی از قهرمانان بزرگ علم و دین در دنیا تلقّی می شد. بحث ما در موجبات شهادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام است. چرا موسی بن جعفر علیهماالسلام را شهید كردند؟ اولاً اینكه موسی بن جعفر شهید شده است از مسلّمات تاریخ است و هیچ كَس انكار نمی كند. بنا بر معتبرترین و مشهورترین روایات، موسی بن جعفر علیه السلام چهار سال در كُنج سیاهچالهای زندان بسر برد و در زندان هم از دنیا رفت؛ و در زندان، مكرر به امام پیشنهاد شد كه یك معذرت خواهی و یك اعتراف زبانی از او بگیرند، و امام حاضر نشد. این متن تاریخ است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام در زندان بصره ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ امام در یك زندان بسر نبرد، در زندانهای متعدد بسر برد. او را از این زندان به آن زندان منتقل می كردند؛ و راز مطلب این بود كه در هر زندانی كه امام را می بردند، بعد از اندك مدتی زندانبان مرید می شد. اول امام را به زندان بصره بردند. عیسی بن جعفر بن ابی جعفر منصور، یعنی نوه ی منصور دوانیقی والی بصره بود. امام را تحویل او دادند كه یك مرد عیّاش كیّاف و شراب 🍷 خوار و اهل رقص و آواز بود. به قول یكی از كسان او «این مرد عابد و خداشناس را در جایی آوردند كه چیزها به گوش او رسید كه در عمرش نشنیده بود. » در هفتم ماه ذی الحجه ی سال 178 امام را به زندان بصره بردند، و چون عید قربان در پیش بود و ایام به اصطلاح جشن و شادمانی بود، امام را در یك وضع بعدی (از نظر روحی) بردند. مدتی امام در زندان او بود. كم كم خود این عیسی بن جعفر علاقه مند و مرید شد. او هم قبلاً خیال می كرد كه شاید واقعاً موسی بن جعفر همان طور كه دستگاه خلافت تبلیغ می كند مردی است یاغی كه فقط هنرش این است كه مدعی خلافت است، یعنی عشق ریاست به سرش زده است. دید نه، او مرد است و اگر مسأله ی خلافت برای او مطرح است از جنبه ی معنویت مطلب مطرح است نه اینكه یك مرد دنیاطلب باشد. بعدها وضع عوض شد. دستور داد یك اتاق بسیار خوبی را در اختیار امام قرار دادند و رسماً از امام پذیرایی می كرد. هارون محرمانه پیغام داد كه كلك این زندانی را بكن. جواب داد من چنین كاری نمی كنم. اواخر، خودش به خلیفه نوشت كه دستور بده این را از من تحویل بگیرند و الاّ خودم او را آزاد می كنم؛ من نمی توانم چنین مردی را به عنوان یك زندانی نزد خود نگاه دارم. چون پسر عموی خلیفه و نوه ی منصور بود، حرفش البته خریدار داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا