eitaa logo
کانون غرب‌شناسی و اندیشه اسلامی
405 دنبال‌کننده
79 عکس
12 ویدیو
4 فایل
کانال رسمی کانون غرب‌شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی کانال تلگرام: https://t.me/gharbshenasi_razavi ارتباط: @Amirhostad
مشاهده در ایتا
دانلود
32.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فقه، دربرابر چالشی بزرگ 🔸برشی از سخنرانی دکتر عطاءالله بیگدلی، با موضوع «بررسی وضعیت حقوق در ایران معاصر و آینده رابطۀ فقه و حقوق» 🔹ارائه‌شده در همایش «انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی» 🗓 اسفندماه ۱۴۰۱ ؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی @gharbshenasi_razavi
🔸کانال اطلاع رسانی کانون غرب‌شناسی و اندیشه‌ اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی: https://eitaa.com/gharbshenasi_razavi
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مطهری و پرسش از تاریخ تحقق‌نیافته! ❓چرایی
 
پرداختن شهید مطهری به 🔸برشی از سخنرانی دکتر موسی نجفی، با موضوع «انقلاب اسلامی و زایش ایدۀ فلسفۀ تحول تاریخ شیعی» 🔹ارائه‌شده در همایش «انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی» 🗓 اسفندماه ۱۴۰۱ ؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی @gharbshenasi_razavi
💠 کارکرد غیریت‌های تمدنی در صورت‌بندی امت اسلام | قسمت اول 🔸...بر اساس مدل «تئوری بازی» (theory Game) بين دو بازيكن A و B دو نوع بازی می‌توان ترسيم كرد: «بازی تعاونى» (game cooperative) و «بازی تضاد» (game conflict). 🔹برخى معتقدند رابطۀ ايران و غرب در زمان طاغوت، كم‌وبیش در قالب يك بازی «شبه‌تعاونى» بود كه با رخداد انقلاب اسلامى در ايران و موضع‌گيری امام خمينى، اين بازی عوض شد و به «بازی تضاد» تبديل شد. در وضعيت پس از انقلاب، نه فقط استثمار ايران ناممكن به نظر می‌رسيد، بلكه خطر سرايت انقلاب به ديگر كشورهای اسلامى و حتى غيراسلامى نيز وجود داشـت. 🔸كشورهای غربى كه پيش از اين در دورۀ اندلس و همين‌طور زمان امپراتوری عثمانى، آسيب‌هايى از ناحيۀ مسلمانان ديده بودند، اكنون با انقلاب اسلامى با يك موج سوم از گسترش اسلام روبرو شدند... 🔹اكنون پرسش اين است كه «بازی تضاد» كه ناخواسته برای جمهوری اسلامى رقم خورده و البته جمهوری اسلامى نيز آگاهانه آن را انتخاب كرده، چيست؟ بی‌گمان اين بازی «تضاد» - چه آنجا كه غرب آغازگر آن باشد و چه آنجا كه نقطۀ آغاز آن با انقلاب اسلامى بوده باشد - برای هر دو طرف «غربى و اسلامى» يا «آمريكايى و ايرانى» كاركرد تمدنى داشته و دارد. البته كاركرد تمدنى اسلام‌ستيزی يا ايران‌ستيزی برای غرب بسيار متفاوت از كاركرد غرب‌ستيزی يا آمريكاستيزی برای جمهوری اسلامی است. 🔸این بدان‌سبب است که اساسا غرب و اسلام، و ایران و آمریکا در نگاه به «ديگری» (other) تفاوت‌های بنيادين دارند. ديگربودهای تمدن غرب، ديگربودهای برآمده از نگرش سكولار است؛ درحالی‌كه ديگربودها در تمدن اسلامى بر پايه نگرش دينى رقم می‌خورد. اين نكته در تبيين كاركردهای تمدنى عنصر «دشمن» در ادبيات اسلامى و ادبيات مدرن غربى و تفاوت‌های آن، بسيار مهم و راهگشاست. 🗒 برشی از مقالۀ دکتر با عنوان «غیریت غربی در فرایند تمدنی جمهوری اسلامی» در کتاب «عیار تمدنی جمهوری اسلامی». 🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی @gharbshenasi_razavi
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر از دانشمندانی‌ست که این‌سال‌ها عمیقاً به تمدن، مبانی و شاخصه‌های آن می‌اندیشد. 🔸ایشان دانش‌آموختۀ رشتۀ الهیات و معارف اسلامی در مقطع ارشد و همچنین تاریخ تمدن و ملل اسلامی در مقطع دکتری است و در تحصیل فلسفه و عرفان اسلامی نیز از محضر آیت‌الله یزدان‌پناه بهره‌مند شده. 🔸 حجت‌الاسلام بابایی سابقۀ سال‌ها پژوهش و تدریس در زمینۀ غرب‌شناسی و تمدن‌‌شناسی را در کارنامه داشته و هم‌اکنون، مدیریت گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را برعهده دارد. 🔸تا کنون بیش از ۷۰ اثر علمی اعم از کتب و مقالات متعدد از این تمدن‌پژوه و استاد غرب‌شناسی به چاپ رسیده؛ که از جملۀ آنها می‌توان به: «طلبۀ تمدن‌گرا»، «کاوش‌های نظری در الهیات و تمدن»، «رنج عرفانی و شور اجتماعی»، «تنوع و تمدن در اندیشۀ اسلامی» و «تاویل عرفانی و تفسیر باطنی» اشاره‌کرد. 🔸ان‌شاءالله کانون غربشناسی و اندیشۀ اسلامی، افتخار میزبانی از این دانشمند و استاد گرانقدر را با نشست «تمدن اسلامی و جهان مدرن» خواهد داشت. 🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی @gharbshenasi_razavi
📣 کانون غرب‌شناسی و اندیشۀ اسلامی دانشگاه رضوی برگزار می‌کند: 💠 تمدن اسلامی و جهان مدرن 💠 🔸با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ؛ مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗓 زمان: یکشنبه ۲۱ آبان‌ماه؛ ساعت ۱۲:۰۰ 🕌 مکان: حرم مطهر امام رضا (ع)، صحن امام حسن مجتبی، ساختمان شمارۀ ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن شهید سلیمانی 🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی @gharbshenasi_razavi
34.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رژیم صهیونسیتی، روی فرعون را سفید کرده است. 🔹 استاد سید محمد موسوی بایگی در ابتدای چهارمین جلسه از سلسله جلسات شرح زیارت جامعه کبیره: بزرگترین جنایتکاران تاریخ، این نحوه جنایت را در حق بشریت مرتکب نشده بودند. 🔹هیچ مقطعی از تاریخ نبوده است که غیر مسلمانان، اینچنین سراغ قرآن بیایند! ۱۴۰۲/۰۸/۱۶ 🆔 @anjomanhekmat 🔗 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
❇️ انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه رضوی به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار می کند 🔸 نظریه اعتباریات و امتداد اجتماعی آن 🔻 سخنران: دکتر سید محمد معلمی استاد و پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی ⏱️ زمان: سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۲ 🏠 مکان: سالن اجتماعات ساختمان شماره ۲
📣 انجمن علمی حکمت و انجمن علمی علوم قرآنی و حدیث دانشگاه رضوی برگزار می‌کنند: 💠 بزرگداشت مفسر، متفکر و فیلسوف زمان‌شناس، 💠 🔸نشست اول: سخنرانی دکتر حسین غفاری ، مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران با موضوع: «نظریۀ اعتباریات و تاثیر بر مبانی علوم انسانی» 🗓 زمان: شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۰ 🔹🔹🔹 🔸نشست دوم: سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین نخاولی ، با موضوع: «علامه طباطبایی و قرآن‌محوری در حوزه‌های علمیه» 🗓 زمان: یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۰ 🕌 مکان: حرم مطهر امام رضا (ع)، صحن امام حسن مجتبی (ع)، ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن شهید سلیمانی. 📚 انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat 📚 انجمن علوم قرآنی و حدیث @quran_tradition
✅ گزارشی از مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی (بخش سوم) 🔹 حجت الاسلام والمسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی: متأسفانه امروز قضیه علوم انسانی اسلامی، سیاسی شده است. برخی مخالفان به این تلقی غلط رسیدند که دفاع از علوم انسانی اسلامی حربه سیاسی برای مقابله با استکبار و غرب است و مخالفت خود را مبارزه سیاسی با نظام تلقی می‌کنند؛ گویا که کسی از علوم انسانی اسلامی دفاع کند از سیاست جاری کشور دفاع کرده است. 🔹 نگاه اقتدارگرایانه و پروژه‌ای به مقوله علوم انسانی اسلامی خطا است. قطعاً ما احتیاج داریم که در ساختار و قوانین کشور علوم انسانی اسلامی مورد حمایت قرار گیرد. در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و سیاست‌های شورای انقلاب فرهنگی باید مسأله علوم انسانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد. علوم انسانی اسلامی وقتی بدل به فرهنگ علمی می‌شود که بدنه علمی جامعه در مراکز رسمی و غیررسمی به آن لبیک وجدانی و اعتقادی بدهد. 🔸 دکتر محمود حکمت‌نیا، استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: تمدن اسلامی توان «شناخت» را دارد اما توان «تغییر» را ندارد بسیاری از مسائل حقوقی مثل شرکت و بیمه و بانک اختراع بشر هستند و این اختراعات توانمندی خلق و تولید است. ما در تمدن اسلامی در شناخت قواعد پایه‌گذار بوده ایم و در علوم انسانی هم با این وضعیت مواجه بوده‌ایم اما باید علوم انسانی توانمندی ساخت که توانایی حل مشکلات را داشته باشد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=35672 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ علم اصول با توجه به علوم انسانی و نیازهای زمانه نیاز به تکمیل و توسعه دارد 🎥 استاد آملی لاریجانی؛ مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع اصول۳ 🔺 خیلی از اشکالات [و اعتراضات] به علم اصول برنمی‌گردد؛ بلکه به نحوه کار ما [برای سیاست‌گذاری نظام آموزشی] در حوزه علمیه برمی‌گردد. 🔹چه کسی گفته همه حوزویان باید همه علم اصول را بخوانند؟!! مثل این است که همه کشور را اجبار کنیم به خواندن طب!! [نتیجه چیست؟] می‌گویند این چه طب بی‌خودی است که همه را گرفتار کرده است!! 🔹 فقه و اصول ایراد ندارد؛ بلکه برنامه‌ریزی [نظام آموزشی] حوزه نباید اینگونه باشد. 🔹 نیاز به تقسیم کار معقول در حوزه داریم: هر دسته [از طلاب و استعدادها] باید به مقدار متناسب فقه و اصول بخوانند: ➖ عده‌ای برای اجتهاد نهایی کار کنند؛ ➖ عده‌ای دنبال کار تبلیغی هستند؛ ➖ و .... 🔹 چه لزومی دارد همه فقه و اصول را موسع بخوانند؟!! 🔹 حتی علم اصول با توجه به علوم انسانی و نیازهای زمانه نیاز به تکمیل و توسعه دارد؛ ولی ما باید چاره‌ای کنیم در تقسیم کار و برنامه‌ریزی برای طلاب. 🔹 در زمان ما جمهوری اسلامی نیازمند استنباط فروعات زیادی است که در مقام اجرا بکار می‌آید و همچنان روی زمین مانده است و تنقیح نشده‌اند؛ در قضاء، در معاملات و .... 🔹 پس اشکالی به توسعه فقه و اصول وارد نیست؛ اشکال به نحوه برنامه‌ریزی حوزه است... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از حمید پارسانیا
🔸 ا 🔳بیانات حضرت آقا در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه طباطبائی(ره) ◽️از برجستگی‌های مرحوم آقای طباطبائی که بنده را خیلی متوجّه خودش می‌کند و جذب می‌کند؛ یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کم‌نظیرِ آقای طباطبائی در بحبوحه‌ی تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه است، در بحبوحه‌ی تهاجم به معنای واقعی کلمه. ▫️این پایگاه فکری را آقای طباطبائی به وجود آورد؛ هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری که این تفسیر، دریایی از معارف سیاسی و اجتماعی است؛ این پایگاه فکری تهاجمی را مرحوم آقای طباطبائی به وجود آورد؛ این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاه‌های فکری پُرکننده‌ی خلأ‌ها و دارای جنبه‌ی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی. این، یک خصوصیّت که برای من خیلی جذّاب است. ▫️در ابتدای این دیدار،حجّت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا (عضو هیئت‌مدیره‌ی مجمع عالی حکمت اسلامی و دبیر علمی کنگره) گزارش‌هایی ارائه کردند. 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
دکتر بابایی؛ تمدن اسلامی و جهان مدرن.mp3
16.16M
📻 💠 نشست «تمدن اسلامی و جهان مدرن» 🎙 با سخنرانی دکتر 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ 🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی @gharbshenasi_razavi
43.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آخرالزمان؛ عصر غروب و استتار حقیقت نمایندگی اندیشۀ از «بیگانگی با جهان» در عصر غیبت 🔸برشی از سخنرانی دکتر حسین شهرستانی، با موضوع «زبان حضور در زمانۀ غیبت» 🔹ارائه‌شده در همایش «انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی» 🗓 اسفندماه ۱۴۰۱ ؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی @gharbshenasi_razavi
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کسانی که در این چهل روز سکوت کردند، امر به منکر می‌کنند. 🔹حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی بایگی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه رضوی در جلسه شرح زیارت جامعه کبیره: یکی از منکرات این است که انسان‌های بی‌گناه کشته بشوند. وظیفه انسان‌ها این است که این قضیه را انکار کنند‌. 🔹نباید فراموش کرد که چه کسانی در این چهل روز نزدیک به دو ماه سکوت کردند. اینها با همین سکوتشان دارند امر به منکر می‌کنند. ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ 🔴 قسمت دوم 🆔 @anjomanhekmat 📎 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
37.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فلسفۀ اسلامی و پرسش از کارآمدی چه تاثیری بر ساحت اجتماعی دارد؟ 🔸برشی از سخنرانی دکتر حمید پارسانیا، با موضوع «امتداد اجتماعی حکمت اسلامی» 🔹ارائه‌شده در همایش «انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی» 🗓 اسفندماه ۱۴۰۱ ؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی @gharbshenasi_razavi
💠 بسیج بیش از آنکه یک سازمان باشد، یک فرهنگ است، یک تفکّر است. بنابراین، همه‌ی کسانی که این فرهنگ را پذیرفته‌اند، در این راه حرکت کرده‌اند، این تفکّر را ممشای خودشان قرار داده‌اند، ولو داخل سازمان نباشند، بسیجی‌اند؛ و این یک جمع کثیری از ملّت ایران را شامل می‌شود. فرهنگ بسیج... در مقابل قضایای جاری کشور و مؤثّر در آینده‌ی کشور است؛ انقلابی‌بودن است، قدر انقلاب را دانستن و را دانستن است... فرهنگ بسیجی پرهیز از کار نمایشی و ویترینی است؛ کارهای بی‌محتوایی که فقط برای نمایش دادن خوب است. [بسیجی] اگر چیزی هم داخل جعبه‌آینه و ویترین میگذارد، یک چیز بامعنا است، یک چیز باحقیقت است؛ فرهنگ بسیجی ترحّم به ضعیف است، شدّت در مواجهه‌ی با ظالم است، خدمت به همه است؛ همه. فرهنگ بسیجی دوری از کبر و غرور است؛ فرهنگ بسیجی دوری از طلبکاری است... بسیجی طلبکار نیست؛ خود را موظّف میداند، تکلیف‌گرا است، دنبال اداء وظیفه است. که می‌گفت: من افتخار میکنم که یک بسیجی‌ام، همه‌ی این خصوصیّات را داشت. 🗓 رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ 🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی @gharbshenasi_razavi
🔷معاونت‌ پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می کند نشست علمی 📚🔍بایسته های پژوهش های کاربردی و مسئله محور در علوم اسلامی و انسانی با تکیه بر مسائل آستان قدس رضوی 🔶با حضور استاد محترم دکتر احد فرامرز قراملکی(رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی) 🗓سه شنبه 28 آذر 1403 ⏰ساعت 12:30 🕌دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۱، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (آمفی‌تئاتر) @razaviac
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ایام فاطمیه ✅بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت" ( نشانه گذاری و نقش بی بدیل حضرت فاطمه سلام الله علیها در شناساندن امامت و ولایت و جریان شناسی در سرچشمه های انحراف) 🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد: ۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر میگیرد ۰ 🔹🔸🔹 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بعد از رحلت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) است ؛ 🔸🔹🔸 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰ 🔹🔸🔹اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi