هدایت شده از مجتمعنا
📚تازههای نشر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
📙 کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی»
🖊️*به کوشش: گروه نویسندگان*
🔸از خصایص عموم انقلابها و به ویژه «انقلابهای کبیر» است که از پی خود موجی از تأملات نظری و مباحثات فکری را برمیانگیزند. اهالی نظر در فضای حاصل از رویداد بزرگ نهتنها میکوشند پاسخی برای پرسش از علل و عوامل انقلاب فراهم آورند، بلکه فراتر از آن به تأملاتی در باب سرشت جامعه و تاریخ، ملت و دولت، انسان و هستی و امثال آنها میاندیشند. بدین ترتیب، بار دیگر آشفتگی حاصل از دگرگونی جای خود را به ثبات و استقراری تازه میدهد و روح انقلاب در قالب مفاهیم و ایدههای نوآیین انتظام مییابد.
🔸در این کتاب تلاش شده تا تأملات نظری شماری از متفکران مهم دوره پساانقلابی در قالب فصولی جداگانه به بحث گذاشته شود تا از خلال آن خطوط اصلی نظریه تاریخی انقلاب اسلامی برای مخاطب روشن گردد.
🔸حوزه مطالعات نظری انقلاب اسلامی از جمله قلمروهای پژوهشی و مطالعاتی است که در سالهای اخیر در دستور کار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی قرار داشته و آثار ارزشمند و قابل استفادهای در رابطه با آن از سوی این مجموعه منتشر گردیده است. کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» در امتداد این رویکرد در دهه فجر انقلاب اسلامی منتشر شده است.
🔗 برای تهیه کتاب میتوانید از طریق سایتهای زیر اقدام کنید:
www.shop.rcica.ir
www.bookroom.ir
www.sooremehr.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
معاون پژوهش دانشگاه رضوی مطرح کرد؛
نقش نظام های ارزشی در جهت گیری اقتصادی
معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در یادداشتی به مناسبت تعیین عنوان سال از سوی امام خامنه ای(حفظه الله) به بررسی نقش نظام های ارزشی در جهت گیری دستگاه های اقتصادی پرداخت.
از اینجا بخوانید: B2n.ir/d05665
#یادداشت
#جهش_تولید
#مشارکت_مردم
#دانشگاه_رضوی
@razaviac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلح
آزادی
برابری
انسانیت
و دیگر نقابهای زیبای اینعصر، بهیکباره پیش چشم اهالیاش لگدمال میشود، بیآنکه صدایی فراتر از "محکومکردن"های تکراری بلند شود
«هرطور که میخواهی محکوم کن!
چه فایدهای دارد محکومیت آنچه در سلاخخانه میگذرد؟
محکومکردن قدرت باروت را کم نمیکند،
و نمیتواند صبح را برگرداند...»
و عریانی چهرۀ واقعی اینعصر را فریادزدن، شجاعتی میطلبید که هرکسی نداشت!
اللهم انّا نشکو الیک فقد نبیّنا...و تظاهر الزمان علینا...
@gharbshenasi_razavi
یکی از خوشبختیهای من این بوده است که دوستانی هرچند اندک مثل آوینی داشتهام و دارم و با او در غربت و مظلومیت زیستهام.
🔗 یادداشت دکتر داوری اردکانی به بهانۀ سالروز شهادت سید مرتضی آوینی
هدایت شده از ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی
📣 جمعی از انجمنهای علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار میکنند:
💠 همایش «ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی» 💠
🗓 شروع همایش از یکشنبه، ۲ اردیبهشت
🕌 مکان: حرم مطهر، صحن امام حسن مجتبی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۱، سالن شهید سلیمانی
@hamayesh_ShahidSadr
هدایت شده از ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صدای صدر
⬛ مردان اهداف بزرگ
◾والاترین اهداف و شکوهمندترین اهداف و فراگیرترین اهداف، اهدافی هستند که فراتر از عمر یک انسان و فراتر از هر موجودی هستند.
📻 بخشی از سخنرانی شهید صدر در جمع شاگردانشان، ماه صفر ۱۳۸۹ ه.ق
🆔 @shahidsadr
@hamayesh_ShahidSadr
هدایت شده از انجمن علمی اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی
💠سلسله جلسات نهج البلاغه خوانی با تدبر در نکات اقتصادی_مدیریتی... .
📍مکان : مسجد دانشگاه
🕗 ساعت : 20 الی 21
شنبه ها..
🔻از تمامی خانواده دانشگاه علوم اسلامی رضوی دعوت به حضور می نماییم
🌐 لينک کانال اطلاع رسانی جلسات در پیامرسان بله : https://ble.ir/nahj_albalagheh_razavi_economic
🆔@razavi_economic
کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
📚دوره کتاب خوانی 🔶️بررسی نقش کانونهای اقتصادی و سیاسی در تکوین جهان غرب 🔹️مطالعه کتاب زرسالاران
#گزارش_تصویری
📕جلسه پایانی خوانش کتاب زرسالاران یهودی و پارسی؛ استعمار بریتانیا و ایران
🔸با تشکر از استاد ایوبی و دانشجویان شرکتکننده
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razavi
🔷 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار میکند:
💠 نهاد علم و ایران امروز
مرحلۀ نخست
🔸محورها:
🔹لحظه تاریخی مواجهه ما و غرب
🔹تطور معنای علم از جهان سنت تا مدرنیته
🔹طبیعیات جدید و نقش آن در شکل گیری نهاد علم مدرن
🔹"دانشگاه" نهاد علم جهان جدید
🔹حوزه و نهاد علم در ایران تا مواجهه با مدرنیته
تاریخچه دانشگاه در ایران
🔸از 26 اردیبهشت الی 17 خرداد
🔗 لینک ثبت نام
https://formafzar.com/form/r6u9w
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razavi
کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
🔷 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار میکند: 💠 نهاد علم و ایران امروز
🔷برنامه هفته اول
🔸دکتر عطاالله بیگدلی با موضوع "لحظه تاریخی مواجهه ما و غرب"
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت
🔸دکتر سید حسین شهرستانی با موضوع "تطور معنای علم از جهان سنت تا مدرنیته"
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت
🔗 لینک ثبت نام
https://formafzar.com/form/r6u9w
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razavi
💠کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی برگزار می کند:
🔷 تاثیر شاهنامه در احیاء تفکر شیعی
🔸باحضور دکتر فرزاد قائمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
🔸شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه؛ ساعت ۱۲:۳۰
🔸دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛ سالن شهید سلیمانی
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razav
کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
🔷برنامه هفته اول 🔸دکتر عطاالله بیگدلی با موضوع "لحظه تاریخی مواجهه ما و غرب" چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت
#یادآوری
دومین جلسه از دوره نهاد علم و ایران امروز با عنوان «تطور معنای علم از جهان سنت تا مدرنیته»،
امروز، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت، ساعت ۱۶
با حضور دکتر سید حسین شهرستانی برگزار میگردد.
لینک حضور در جلسات دوره برای شرکتکنندگان محترم ارسال شده.
درصورت بروز هرگونه اشکال یا سوال در رابطه با دوره، به آیدی زیر مراجعه فرمایید:
@mohsen_m_m
📣 مخاطبین محترم برای اطلاع از محتواها و برنامههای کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی در پیامرسان تلگرام و عضویت در کانال تلگرامی کانون، میتوانند طریق لینک زیر اقدام فرمایند:
https://t.me/gharbshenasi_razavi
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razavi
#گزارش_تصویری
💠 تاثیر شاهنامه در احیاء تفکر شیعی
🔸باحضور دکتر فرزاد قائمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razav
کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
🔷 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار میکند: 💠 نهاد علم و ایران امروز
🔷برنامه هفته دوم و سوم
🔸دکتر علیرضا شفاه با موضوع "طبیعیات جدید و نقش آن در شکلگیری نهاد علم مدرن"
بخش اول: پنجشنبه، ۳ خرداد
بخش دوم: پنجشنبه، ۱۰ خرداد
🔗 لینک ثبت نام
https://formafzar.com/form/r6u9w
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razavi
تاثیر شاهنامه در احیای تفکر شیعی.m4a
25.84M
🔷 تاثیر شاهنامه در احیاء تفکر شیعی
🎙️دکتر فرزاد قائمی
#گزارش_صوتی
🗓️1403/02/29
هدایت شده از معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
🔴🔴🔴🔴🔴
☑️ قابل توجه طلاب و دانشجویان محترم
🟪 با توجه به برگزاری انتخابات کانونهای فرهنگی و هنری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بین اعضای هر کدام از کانونها، لطفا فرم زیر راحداکثر تا روز جمعه 11 خرداد تکمیل نموده و مشخص نمایید که عضو کدام کانونها هستید و یا علاقه به فعالیت در کدام کانون را دارید. (طبق اساسنامه کانونهای دانشگاه هر دانشجو حداکثر میتواند در سه کانون به صورت همزمان فعالیت نماید.)
🟩 ضمنا اگر تمایل به نامزدی در انتخابات هسته مرکزی کانونهای فرهنگی را دارید در فرم به آن اشاره فرمایید.
🟧 توجه داشته باشید عضویت در کانونها و هسته مرکزی آنها و شرکت در انتخابات هسته مرکزی، دارای امتیاز فرهنگی بالایی است.
🌐 https://formafzar.com/form/tbedt
✅ معاونت فرهنگی و دانشجویی
✅ دانشگاه علوم اسلامی رضوی
.
هدایت شده از مجتمعنا
دربارۀ خاصبودنِ حضور گستردۀ مردمی در مراسم درگذشت شهادتگونۀ سیدابراهیم رئیسی
[قسمت اول]
1. «آژانش شیشهای» ابراهیم حاتمیکیا بیانگر دقیقهای تاریخی در تاریخ انقلاب اسلامی بود که در آن، دوگانهای به رخ کشیده میشد که بعضاً از آن به دوگانۀ نهضت-نظام یا انقلاب-نظم تعبیر میشود. بهتعبیر دیگر، حاج کاظم، نماد شرایطی است که اگرچه ایثارگونه، خارج از قواعد عقل ابزاری مرسوم و با روحیۀ معنویت بسیار زیاد دورۀ دفاع مقدس رقم خورده، اما نمیتواند با نظم مبتنی بر عقل ابزاری حاکم بر شهر و جامعه تعامل کند و بهتعبیر دیگر، لحظۀ پایان آژانش شیشهای، ناکامی انتقال نظم هتروتوپیایی دفاع مقدس به نظم شهری مبتنی بر عقلانیت ابزاریِ روزمره است.
2. مسئلۀ آژانش شیشهای در سه دهۀ اخیر همواره در سطح کلان تعاملات اجتماعیِ جامعۀ ایرانی حضور داشته است. مردم همواره از یکسو درگیر مناسبات سفت و سخت عقلانیتِ ابزاری زندگی روزمرهاند؛ تعاملات آنها بر اساس قراردادهای منفعتطلبانه تنظیم میشود؛ اختلاس روی میدهد، بیعدالتی میشود، تضاد طبقاتی بعضاً بیداد میکند؛ اما همین مردم، در مواقعی، گویی بهشکلی غیر قابل پیشبینی و حتی ناخودآگاه و غیر قابل توضیح توسط خودِ همان مردم، ناگهان در «رویداد»ها یا «رخداد»هایی، همۀ این مناسبات منفعتطلبانه، لذتطلبانه، قدرتطلبانه را کنار می گذارند و بهتعبیری فضایی اتوپیایی شکل میگیرد. رفت و آمد میان این دو فضا یا دو جهان، در سه دهۀ اخیر جزو امور ثابتۀ حیات اجتماعی یا سیاسی جامعۀ ایرانی شده است. رویدادها زیادند؛ ...
https://eitaa.com/mojtamaona
هدایت شده از مجتمعنا
دربارۀ خاصبودنِ حضور گستردۀ مردمی در مراسم درگذشت شهادتگونۀ سیدابراهیم رئیسی
[قسمت دوم]
رویدادها زیادند؛ فارغ از رویدادهای مناسبتی مانند راهپیمایی 22 بهمن، روز قدس، پیادهروی اربعین و حتی اخیراً مراسم جشن روز غدیر در تهران یا مراسم مربوط به ولادت امام رضا (ع) در مشهد و نظایر آنها، رویدادهای خاصی همچون حضور عجیب و تا حد زیادی غیر قابل توضیح مردم در تشییع پیکر شهدای قواص، شهید حججی، شهید حاج قاسم سلیمانی و نظایر آنها حاکی از غلیانِ این شور و احساسات معنوی و مذهبی یا حتی ملی است.
3. در مواجهۀ با این رویدادها یا رخدادها، دستکم دو دسته تحلیل مختلف، مخصوصاً از سوی اصحاب علوم اجتماعی وجود دارد. در یکسو این رویدادها محصول دستکاری عظیم قدرت و حکومتِ سیاسی جمهوری اسلامی برای تامین بار ایدئولوژیک خویش است که توانسته، برخلاف حرکتِ اصلیِ جامعه که ناظر به پذیرش عقلانیت ابزاری حیات اجتماعی و سیاسی است، بخشی از جامعه را بهنحوی ایدئولوژیک، وارد میدان کند. اما در سوی دیگر، چارچوبی تحلیلی مدعی است تحلیل مذکور، ناشی از نادیدهگرفتنِ نقصانی معرفتشناختی در فهم تحولات جامعۀ ایرانی و لایههای عمیق مقاومتِ تاریخی آن در مواجهه با جهانِ مدرن یا سکولارِ غربی است. این مواجهه که نزدیک به دو قرن از آغاز آن میگذرد، چه پیش از انقلاب و پس از آن، همواره با چنین واکنشهایی از عمق لایههای هویتیِ مردم ایران روبرو بوده است. بر اساس این چارچوب تحلیلی، جامعۀ ایرانی بر اساس انباشت هزارسالۀ خود از ترکیب عناصر هویت اسلامی و ایرانی، تا پیش از مواجهۀ با جهانِ مدرن غربی، به یک ترکیب نسبتاً متلائم، در قالب یک مرکب حقیقی رسیده بود؛ هرچند این مرکب حقیقیِ هویتی، ادوار افول و زوال داشته است. از قضا در دورۀ مواجهۀ با تمدنِ غربی، این ترکیب هویتی در دورۀ انحطاط و افول خویش بوده و به همین جهت، حداقل تا دورۀ وقوع انقلاب اسلامی، اگرچه همواره شاهد جنبشهای مقاومتی پراکنده بوده، اما تاب و توان مواجههای جدی با تمدن مدرنِ غربی را نداشته است. از این منظر، اصل وقوع انقلاب اسلامی، نقطۀ اوج این جنبشهای مقاومتی است که توانسته است امکان خروج از چارچوب مواجهۀ استعماری را فراهم آورده و با اتکای به انباشت تاریخی و هویتیِ خود، امکان مواجههای فعال و متصرفانه در تمدن مدرن و سکولار غربی را فراهم کند. با اینحال به دلیل حضور ساختارهای مدرنی که عمدتاً در دورۀ مواجهۀ استعماری، مخصوصاً در دورۀ پهلوی در ایران، جایگیر شده و بهتبع ایدۀ توسعۀ غربی، در شرایط بعد از انقلاب گسترش نیز یافته است، جامعۀ ایرانی، خودآگاه یا ناخودآگاه، در میانۀ این دو جهان در کشاکش است یا به تعبیر دقیقتر، در مواجهۀ فعال و متصرفانۀ خویش، در کشاکش با عناصر هویتیِ ناشناختۀ غربی قرار میگیرد و واکنشهای مذکور را از خود نشان میدهد.
https://eitaa.com/mojtamaona
هدایت شده از مجتمعنا
دربارۀ خاصبودنِ حضور گستردۀ مردمی در مراسم درگذشت شهادتگونۀ سیدابراهیم رئیسی
[قسمت سوم]
4. یکی از آخرین واکنشهای جامعۀ ایرانی، مربوط به حضور عجیب و پر تراکم مردمی در مراسم تشییع پیکر شهید حاج قاسم سیلمانی بود. در این مراسم یا مراسم مشابه، شهید حججی، هرچند در فهم کاملِ آن، دشواریهای نظری بسیاری وجود دارد، اما میتوان بعضی از نیروهای محرک را توضیح داد. تاثیر مستقیم و موثر دشمن متخاصم در این شهادتها و سَرَیانِ نیروی تخاصم با دشمن ملی و مذهبی و نیز برجستگیِ شخصیتیِ شخصیتهای اصلی در زندگیِ ماقبل شهادتشان، مخصوصاً در موضوع شهید حججی و شهید حاج قاسم سلیمانی، از نیروی های محرکِ این حضور مردمی است. فارغ از اینکه خودِ نحوۀ شهادت آنها نیروی برانگیزانندۀ موثری ایجاد کرده است، این شخصیتها، در قبل از شهادتشان، چه از حیث حقیقی و چه از حیث حقوقی، شخصیتهایی مردمی، فراجناحی و حتی در یک معنای خاص، غیر سیاسی و غیر حکومتی بودند و این، بهخودِی خود، میتوانست نیرویِ محرکی برای حضور نیروهای متنوع از طیفهای بسیار گسترده و متکثر مردمی را فراهم سازد. از این حیث، شاید بتوان مولفههای تحلیلیِ اولیهای برای تحلیل این حضور گستردۀ مردم، فراهم کرد.
5. درگذشتِ شهادتگونۀ آیتالله سیدابراهیم رئیسی در سانحۀ بالگرد ایشان، در 30 اردیبهشت 1403، دوباره رویدادی مشابه با رویداد حاج قاسم سلیمانی و موارد مذکور دیگر را در ایران رقم زد و بهنظر میرسد دوباره موجی از هر دو چارچوب تحلیلی بروز و ظهور کرده و خواهد کرد. با اینحال این رویداد، علیرغم مشابهت با رویدادهای فوقالذکر، واجد حداقل سه خصوصیت معماگونه و خاصِ بهخود است. اولاً در این رویداد، حداقل با بررسیهایی که تا زمان حضور گستردۀ مردمی اعلام شده و میتوانست بر این حضور تاثیرگذار باشد، خبری از تاثیر نیروی دشمن متخاصم دیده نمیشود و بنابراین این حضور مردمیِ گسترده، نمیتواند تحت تاثیر نیروی برانگیزانندۀ ملی یا مذهبی در تقابل با دشمنِ متخاصمی همچون آمریکا، اسرائیل و حتی منافقین و داعش و نظایر آنها باشد. ثانیاً شخصیت حقوقیِ آیتالله رئیسی در یکی از سیاسیترین، جناحیترین و دستهبندیترین مناصبِ حقوقی یعنی ریاست جمهوری، مخصوصاً با روایتِ سه دهۀ اخیر بوده است. در سه دهۀ اخیر، ریاست جمهوری همواره یک منصبِ سیاسی و حتی جناحی بوده و به اینمعنا همواره منصبی غیر مردمی یا کمترمردمی شناخته میشود و از این جهت، تفاوت معناداری میان شخصیت حقوقیِ آیتالله رئیسی و حاج قاسم سلیمانی یا شهید حججی و نظایر آنها است. ثالثاً نحوۀ درگذشتِ شهادتگونه ایشان در سانحۀ تصادف بالگرد، فارغ از مبهمبودن علت سانحه و به لحاظ رسانه ای، نبود تصاویر برانگیزاننده احساسات، نظیر آتش گرفتنِ اتومبیل حاج قاسم یا اسارت شهید حججی، امری طبیعی و محصول یک تصادف بسیار طبیعی است، در حالیکه در ماجرای مربوط به حاج قاسم سلیمانی و حتی شهید حججی، هم نحوۀ وقوع حادثۀ شهادت، آشکار و عیان بوده و هم، تاثیر نیرویِ غیر طبیعی و و دخالت نیروی انسانی در کشتهشدن در میدانِ نبرد دربارۀ آنها موثر بوده است. از این حیث، حضور گسترده و متراکم و همراه با شور و احساسات مردمی در ماجرای درگذشت شهادتگونۀ آیتالله رئیسی، واجد وجوه معماگونۀ بیشتری از حیث علتیابی و تحلیل این حضور است. حضوری که شاید به نحوۀ سیاستورزیِ آیتالله رئیسی در منصب ریاستجمهوری بازگردد و شاید مقدمات تعریف جدیدی از دولت اسلامی در شرایط مابعد انقلاب اسلامی را فراهم سازد. در یادداشت دیگری، به این مقدمات اشاره خواهد شد.
https://eitaa.com/mojtamaona