eitaa logo
غذای روح
479 دنبال‌کننده
796 عکس
271 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بهره مندی ازغذای روح تشکیل شده و در آن تنها از تعلیمات حضرت آیةالله سید حسن ابطحی رحمه الله استفاده شده
مشاهده در ایتا
دانلود
{به چه علت لقب ثارالله برای سیدالشهداء علیه السلام به کار می رود؟} «ثارالله» استعاره و تعبیر برای خون خداست. در روایت به خون حضرت امیر المؤمنين علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام نیز گفته شده است ولی چون خون حضرت سيد الشهداء علیه السلام خیلی مؤثر بوده است در اسلام به حضرت نسبت داده شده است. منظور از خون خدا یعنی خونی که برای خدا ریخته شده است و هر چیزی را که خدا قبول کند، به خودش نسبت می‌دهد مثل خانه کعبه که چون خدا آن را قبول کرده، گفته است «بیت الله» خون حضرت سيد الشهداء الله را هم خدا قبول کرده و شده «ثارالله». (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{خصوصیات شهید} اصحاب‌ ابی عبدالله‌ الحسین‌ علیهم‌ الصلاة‌ و السلام‌ شب‌ عاشورا قرآن‌ می‌خواندند، روایت‌ هم‌ دارد، با قرائت‌ قرآن‌ خودشان‌ را به‌ خدا نزدیک می کردند، فردا می خواهند از آن‌ حجاب‌، از آن‌ حجابی که‌ ‌ در دنیا لازمه زندگی انسان‌ است‌، از آن‌ حجاب‌ هم‌ نجات‌ پیدا بکنند، از این‌ قفس‌ بدن‌ رهایی پیدا کنند، شهید بشوند، یک خصوصیتی در شهید هست‌ -شهیدی که‌ واقعا شهید باشد- به مجرد اینکه‌ شهید شد تمام‌ صفات‌ رذیله‌ از روحش‌ دور می شود، اصلا معنای شهید همین است، و دارای کمالات‌ می شود، روحش‌ هم‌ آزاد می شود، در ردیف‌ ارواح‌ اولیاء خدا «اولئک الذین‌ انعم‌ الله‌ علیهم‌ من‌ النبیین‌ و الصدیقین‌ و الشهداء» می بینید «نبیین»‌ و «صدیقین»‌ و «شهداء» را ردیف‌ هم‌ قرار داده‌، یک شهید این‌ خصوصیات‌ را دارد، حالا هر چه‌ هم‌ مثلا خدای نکرده‌ فاسق‌ و فاجر باشد، برای خدا و برای ترویج‌ دین‌ و برای اینکه‌ مردم‌ مسلمان‌ به‌ حقایق‌ اسلام‌ برسند، زیر سایه فرمانده‌ الهی کشته‌ بشود، حالا اگر فاسق هم باشد، فاجر هم باشد، حتی دارای صفات‌ رذیله‌ هم‌ باشد، تا کشته‌ شد صفات‌ رذیله‌اش‌ از بین‌ می رود و صفات‌ حسنه‌ای در او بوجود می آید و در ردیف‌ انبیاء و صالحین‌ و صدیقین‌ قرار می گیرد. اصحاب‌ ابی عبدالله‌ شب‌ عاشورا می‌دانند دیگر فردا می خواهند در ردیف‌ انبیاء قرار بگیرند، در ردیف‌ صالحین‌ قرار بگیرند، و اینها خوب‌ رفقایی هم‌ هستند برای هم‌ «و حسن‌ اولئک‌ رفیقا». یکی از این‌ اصحاب‌ یا از فرزندان‌ یا از اهلبیت، حضرت قاسم‌ ابن‌ الحسن است. شب‌ عاشورا وقتی که‌ سیدالشهداء فرمود: هر که‌ از مردها در اینجا بماند کشته‌ می‌شود، حضرت‌ قاسم‌ چون‌ سنشان‌ ظاهرا سیزده‌ سال‌ بوده‌، با خودش‌ فکر می‌کرد که‌ آیا این‌ فرمایش‌ عمو شامل‌ حال‌ من‌ هم‌ می‌شود یا نه‌! آمد خدمت‌ عمو، عرض‌ کرد که‌ من‌ هم‌ کشته‌ می‌شوم‌؟ حضرت‌ فرمود: مرگ‌ در ذائقه‌ات‌ چگونه‌ است‌؟ خیلی عجیب است! این‌ چقدر به‌ کمال‌ رسیده‌، چقدر به‌ یقین‌ رسیده‌! عرض‌ کرد که‌ احلی من‌ العسل‌، از عسل‌ برام‌ شیرین‌ تر است! حضرت‌ فرمود: تو هم‌ کشته‌ می‌شوی، این‌ طفل‌ شیرخوارم هم‌ شهید می‌شود. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب ۶ محرم ١۴٢٠) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد در این سخنرانی را مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/6-1420/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{فعالیت شیطان برای فراموشی مسئله وجود مقدس حضرت بقیة الله ارواحنافداه} امروز جمعه‌ بوده‌ است‌ و روز انتظار ظهور حضرت‌ بقیة‌ الله‌ ارواحنا فداه، طبق‌ آنچه‌ که‌ در زیارت‌ آن‌ حضرت‌ هست‌ در روز جمعه‌ میخوانیم‌: «هذا یوم‌ الجمعة و هو یومک»، این‌ روز جمعه‌ است‌ و این‌ روز جمعه‌ روز توست‌، «المتوقع‌ فیه‌ ظهورک»، ما انتظار داریم‌، توقع‌ داریم‌ که‌ در این‌ روز، ظهور تو انجام‌ شود، و فرجی برای مؤمنین‌ بوجود بیاید «و الفرج‌ فیه‌ للمؤمنین‌ علی یدیک» به‌ دست‌ تو، به‌ وسیله‌ی‌ تو. مسئله‌ی‌ وجود مقدس‌ حضرت‌ بقیة‌ الله‌ ارواحنا فداه از مسائلی است‌ که‌ شیطان‌ خیلی فعالیت‌ دارد که‌ این‌ مسئله‌ را به‌ دست‌ فراموشی بسپارد. شیاطین‌ بر دو قسمند: شیاطین‌ جنی هستند، و شیاطین‌ انسی. هر دو دسته‌ با هم‌ متحدند که‌ نامی از امام‌ عصر علیه‌ الصلاة‌ و السلام‌ در دنیا برده‌ نشود. آن‌ روزی که‌ خدا حضرت‌ آدم‌ را خلق‌ فرمود و ملائکه‌ سؤال‌ کردند که‌ «اتجعل‌ فیها من‌ یفسد فیها و یسفک الدماء» آیا در روزی زمین‌ می خواهی بشری را خلق‌ کنی که‌ خونریزی کند؟ فساد کند؟ ما هستیم‌، تسبیح‌ تو را می کنیم‌، تقدیس‌ تو را می کنیم‌، حمد تو را می کنیم‌ و پاکیم‌، فرمود: «انی اعلم‌ ما لا تعلمون»‌، من‌ چیزی را می دانم‌ که‌ شما نمی دانید، «و علم‌ آدم‌ الاسماء کلها»، خدای تعالی اسماء - طبق‌ تفاسیر، اسماء به‌ معنای نشانه‌ و معرفی جمعی است‌ که‌ در آیه‌ی‌ بعد معرفی می کند و اشاره‌ فرموده‌ است‌- خدا آنها را، نشانه‌ هایشان‌ و خصوصیاتشان ‌را برای حضرت‌ آدم‌ بیان‌ کرد و به‌ او تعلیم‌ داد، بعد او را به‌ عنوان‌ یک استاد در کرسی درس‌ نشاند و ملائکه‌ را به‌ عنوان‌ شاگرد پای سخن‌ حضرت‌ آدم‌ نشاند و به‌ آدم‌ فرمود که‌ برای ملائکه‌ بیان‌ کن‌ که‌ چه‌ خواهد شد. «ثم‌ عرضهم‌ علی الملائکه‌»، اول‌ از ملائکه‌ پرسید: «انبئونی باسماء هؤلاء ان‌ کنتم‌ صادقین»‌، اگر شما راست‌ میگویید، ارزش‌ آنچنانی دارید، معرفی کنید این‌ نشانه‌های الهی را؟ که‌ همه‌ی‌ روایات‌ دارد منظور، ائمه‌ی‌ اطهار علیهم‌ الصلاة‌ و السلامند، «قالوا لا علم‌ لنا الا ما علمتنا»، پروردگارا تو خود می دانی که‌ برای ما علمی نیست‌ مگر آنچه‌ را که‌ تو تعلیم‌ فرموده‌ای. بعد خدای تعالی به‌ ملائکه‌ خطاب‌ کرد که‌ حالا پس‌ گوش‌ بدهید ببینید این‌ استادتان‌، این‌ بشری – که‌ اگر بشر باشد، اگر انسان‌ باشد، اگر خلیفة‌ الله‌ باشد این‌ چه‌ ارزشی دارد و باید استاد ملائکه‌ گردد – «قلنا یا آدم‌» ما گفتیم‌ به‌ آدم‌، «انبئهم‌ باسمائهم‌» برای ملائکه‌ بیان‌ کن‌ معرفت‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ را، برای اینها شرح‌ حالات‌ آنها را بگو، حضرت‌ آدم‌ شروع‌ کرد یک یک از ائمه‌ را معرفی کردن‌ تا رسید به‌ نور مقدس‌ حضرت‌ بقیة‌ الله‌ ارواحنا لتراب‌ مقدمه‌ الفداء، او را که‌ معرفی کرد، در حالات‌ آن‌ حضرت‌ – ملائکه‌ دارند‌ گوش‌ می دهند -‌ حضرت‌ آدم‌ فرمود که‌ او می آید، دنیا را پر از عدل‌ و داد می کند، ظلم‌ را از روی زمین‌ برمی چیند، او می آید تمام‌ اعمال‌ خوب‌، عقاید خوب‌، رفتار خوب‌، اخلاق‌ خوب‌ را به‌ مردم‌ یاد می دهد و مردم‌ را وادار به‌ عمل‌ هم‌ می کند، در نتیجه‌ دنیا پر از عدل‌ و داد می شود اگر چه‌ قبلش‌ پر از ظلم‌ و جور شده‌ باشد. این‌ مطلب‌ را آن‌ روز که‌ بیان‌ شد، – از آیات‌ و روایات‌ استفاده‌ می شود که‌ – ارواح‌ بشر هم‌ در آن‌ وقت‌ وجود داشتند و این‌ جریان‌ را دیدند، یعنی من‌ و شما روحمان‌ در آن‌ وقت‌ حیات‌ داشت‌ و این‌ مسئله‌ را می دیدیم‌، در فطرتمان طبعا گذاشته‌ شد. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب ٧ محرم ١۴٢٠) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد در این سخنرانی را مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/%db%b7-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-%db%b1%db%b4%db%b2%db%b0-%d9%82%d9%85%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%aa%e2%80%8c-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85%e2%80%8c-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%e2%80%8c-%d8%b1/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{حرکت حضرت امام حسین را به طرف کربلا دقیقه به دقیقه شرح دهید. گرچه ما روضه زیاد شنیده ایم اما حقیقت مطالب بر ما روشن نیست} شرح وقایع کربلا لحظه به لحظه حتی به صورت فهرست وار هم در این مجلس قابل بیان نیست اما نکته ای که اشاره کردند توضیح می‌دهم. در روضه هایی که برایمان خواندند اگر دقت کنیم همه وقایع کربلا را شنیدیم حتی بعضی از منبریها برای گرفتن مجلس پیاز داغش را زیاد می کنند و غالباً آنها برای روضه خواندن می گویند و ما برای گریه کردن گوش می‌دهیم. طبعاً زیادی هم شنیده ایم. ولی دقت در فلسفه مسائل نداریم. اگر ما با چشم عبرت بین و اعتبار و پند آموختن گوش کنیم و روضه خوان به عنوان پند دادن از جریانات روزگار بگوید، هم به فلسفه عزاداری بیشتر آگاه می شویم و هم اینکه مطالب را بهتر یاد می‌گیریم و به یادمان می‌ماند. گاهی برای گرفتن و گرم کردن مجلس هر چه روضه خون می‌خواند شما هم با همان آهنگ به سینه می زنید و لازم هم نیست مطلب صحیح باشد. مخصوصاً خانمها. گاهی روضه خوان صدای حزینی از خودش در آورده و لو روضه نخوانده اینها گریه می کنند و گاهی اگر صدای حزینی از خودش در نیاورد هر چه روضه تندی بخواند اینها گریه نمی کنند. رسم جریان این نیست. وقتی می‌گویند حضرت سید الشهداء علیه السلام طفل شیر خوارش را در مقابل دشمن آورد، دقت کنید چرا اینکار را کرد؟ این را باید منبری توضیحی دهد. یکی از دانشمندان آلمانی کتابی به نام «حسین و یارانش» نوشته و گفته است، اگر حضرت سيد الشهداء علیه السلام طفل شیر خوارش را نیاورده بود و او را نمی کشتند، ما فکر میکردیم دو دسته طالب حکومت با هم جنگ میکنند. ولی با این عمل حضرت حسین فرمودند من با انسانها جنگ نمی کردم با افرادی که انسانیت نداشتند، وجدان نداشتند فرق بین آدم بزرگ و شیرخوار را نمی گذاشتند، همه چیز را پایمال می‌کردند با یک چنین آدمهایی جنگ می‌کردم و می خواستیم اینها را از سر راه مسلمانها برداریم خودش در کلماتش می فرمایند: اگر من طرف مقابل شما هستم دشمن شما هستم به من مهربانی ندارید، ولی هر انسانی به طفل شیرخوار یک ترحمی دارد و این گناه ندارد «بای ذنب قتلت» به چه گناهی این بچه کشته شد و عمداً با یک تیر سه شعبه طفل را هدف قرار دادند. نویسنده می گوید: به تمام دنیا حسین بن علی علیه السلام فهماند که اصحاب عمر سعد و یزید، حکومتشان حکومت انسانها بر انسانها نبوده بلکه حکومت درنده ها و حیوانات بر انسانها بوده و نباید گذاشت چنین حکومتی پا بگیرد. لذا در تمام قضایای کربلا باید این توجه را داشته باشیم. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{توجه به غذای روح و درمان امراض روحی} «أَ هُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُم‏» (آیا آنها رحمت پروردگارت را تقسیم می کنند؟ ما بین آنها معیشتشان را در زندگی دنیایشان تقسیم کرده ایم) آیاتی را تلاوت کردند که بسیار فرازهای پر اهمیتی داشت و ای کاش ما می توانستیم و از این آیات کمال استفاده را می کردیم. یکی از آن آیات این جمله بود که آیا آن ها قسمت می کنند رحمت پروردگارت را؟ بلکه این طور نیست ما هستیم که معیشت شان را تقسیم می کنیم. انسان دو بعد دارد: یکی بعد بدنی و دیگر بعد روحی. هر دوی این ابعاد، باید روزی بخورند و بهره مند شوند. غذای بدن را ما می شناسیم بلکه همه ی فکرمان در شبانه روز این است که غذای بدن را تأمین کنیم، به سلامتی بدن خیلی اهتمام داریم، به معیشتی که باید برای زندگی دنیای مان وجود داشته باشد بسیار اهمیت می دهیم، ولی بُعد دیگری که ما باید به آن اهمیت بدهیم بعد روحی مان هست، روح ما هم با ماست . معیشت روحی، غذای روح، توجه به امراض روحی و دوای امراض روحی و معالجه ی امراض روحی. این ها از چیزهایی است که متأسفانه ما به آن ها اهمیت نمی دهیم و حال این که پروردگار متعال، یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر و کتب آسمانی بالاخص قرآن مجید را فرستاده برای این که ما سلامت روح مان را دریافت کنیم و معیشت روح را بشناسیم، غذای روح را درک کنیم، امراض روحی را بفهمیم و معالجه ی امراض روحی را بدانیم. یکی از کارهایی که باید همه ی افراد بشر متوجه آن باشند شناختن روح است که «مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه‏» کسی که خودش را بشناسد پروردگارش را شناخته. شناختن روح بر عکس آنچه که تا به حال شاید به شما گفته باشند که بسیار مشکل است من معتقدم که بسیار آسان است، چون هر چیزی را از آثارش انسان می شناسد و روح را هم باید از آثارش شناخت. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب ٨ محرم ١۴٢٠) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد در این سخنرانی را در خصوص حقیقت روح مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/%db%b8-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-%db%b1%db%b4%db%b2%db%b0-%d9%82%d9%85%d8%b1%db%8c-%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%ad-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
✳️ نتیجه عدم تزکیه نفس، روضه حضرت علی اکبر علیه السلام در آپارات مشاهده بفرمایید: https://www.aparat.com/v/42NJb
{شبيه ترين مردم به رسول خدا صلي الله عليه و آله} بسمه تعالي در خصوص حضرت علی اکبر علیه السلام حضرت سیدالشهدا علیه السلام فرمود: (أشبه الناس خَلقا و خُلقا و منطقا برسول الله) این مطلب خیلی مهم است.یعنی علی اکبر در بهشت است.هیچ صفت رذیله که ندارد،تمام صفات حمیده هم در وجودش هست. در طول مسافرت اگر به حالات حضرت علی اکبر علیه السلام دقت کرده باشید، یک اظهاراتی دارد که انسان فکر می کند در بهشت موعود زندگی می کند. (از فرمایشات حضرت استاد آیت الله سيد حسن ابطحي "رحمة الله عليه") 🆔 @Ghazayeroohemofid
{علت عظمت حضرت اباالفضل علیه‌السلام} شبِ تاسوعاست، تعلّق کاملی از جهات مختلف به حضرت اباالفضل‌العباس دارد، امشب و فردا اگر در مجالس عزاداری بروید اکثراً روضه‌ی حضرت اباالفضل ‌العباس را می‌خوانند و به عزاداری درباره‌ی آن حضرت می‌پردازند، کمتر توجه به این معنا می‌شود که حضرت عباس، قمر بنی‌هاشم چه امتیازاتی داشته که در همه‌جا در کنار سیدالشهداء قرار گرفته است، اگر کربلا مشرف بشوید می‌بینید قبر مطّهر آن حضرت در کنار حضرت سیدالشهداء است، در زیارت‌ها همه‌جا بعد از زیارت حضرت سیدالشهداء، زیارت حضرت اباالفضل است، در تولّد آن حضرت (ولو این‌که فاصله‌ی زیادی از نظر زمانی بین تولد حضرت سیدالشهداء و حضرت اباالفضل‌العباس بوده ولی) طبیعتِ تاریخ برای ما طوری تنظیم کرده که تولّد حضرت، پشت سر تولّد حضرت سیدالشهداء در سوم و چهارم شعبان است، با این‌که ایشان پسر فاطمه‌ی زهرا سلام‌اللّه‌علیها نیست، مقام عصمتی که ما برای چهارده‌معصوم عرض کرده‌ایم، آن مقام را ندارد و با آن‌که از اصحاب کساء نیست، در عین حال آن‌چنان به رشد روحی‌اش در زیر سایه‌ی یک کلمه پرداخته و به این‌جا رسیده که گفته می‌شود: «حسین و اباالفضل». در روایت دارد که هر چه روز عاشورا بلا بر حسین‌بن‌علی بیشتر فشار می‌آورد، رنگ سیدالشهداء برافروخته‌تر و خوشحال‌تر می‌شد، ولی وقتی که حضرت اباالفضل شهید شدند، «بانَ الانکسارُ فِی وجهِ الحُسین» (مقتل ابی مخنف/۸۱-۸۳)، همه متوجه شدند که شکستگی در صورت سیدالشهداء پیدا شد و خودش هم وقتی از بالین حضرت اباالفضل بلند شد دست‌ها را به کمر گرفت، در مقابل دشمن صدا زد: «الْانَ إِنْکَسَرَ ظَهْری وَ قَلَّتْ حِیلَتی» (مفاتیح الجنان/ص۴۳۵)، الان کمرم شکست… این برای چه بود؟ این عظمت که در چشم سیدالشهداء و در چشم همه‌ی اصحاب، در خصوص حضرت اباالفضل بود برای چه بود؟ یک مقدار امشب روی این مسأله فکر کنیم، چون عاشوراء و عزاداری سیدالشهداء یک دانشگاهی است یا بگوییم یک مدرسه‌ای است، یک حوزه‌ای است که باید از این دانشگاه و این مدرسه و این حوزه درس زندگی گرفت. نمی‌شود انسان با همین مقدار عزاداری، روضه‌خوانی، چند شعر خواندن و اشکی گرفتن (که بهترین کار است و از کارهای بسیار خوب است) بگذرد و از خودش سؤال نکند که چرا اباالفضل این مقام را پیدا کرد؟ فرزندان علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام باز هم بودند، از مادر اباالفضل علیه‌السلام چهار پسر دیگر هم بود و لذا به حضرت ام‌البنین، ام‌البنین گفته‌اند، یعنی: مادرِ پسرها، ولی آن‌ها این عظمت را نداشتند، شاید در کربلا سه امام وجود داشت: حضرت باقر، حضرت سجاد و حضرت ابی‌عبدالله‌الحسین، ولی سرپرست همه‌ی این جمعیتی که در کربلا بود حضرت اباالفضل‌العباس بود. چرا باید ما این مقدار در مقابل حضرت اباالفضل کرنش کنیم و آن قدر خدای تعالی بخواهد حضرت اباالفضل را آقا کند که اگر یک ارمنی، یک مسیحی در سر کوه اللّه اکبر درگز (وقتی ما مشهد بودیم این جریان معروف شد)، آن‌جا می‌گوید: یا اباالفضل! معجزه‌وار ماشینش سر گردنه متوقف بشود و مردم تعجب کنند که چرا این در دره نیفتاد. چرا باید حضرت اباالفضل علیه‌ الصلوة والسلام، باب‌الحوائج باشد؟ باب‌الحوائج می‌دانید یعنی چه؟ یعنی هر کس هر حاجتی دارد، درِ خانه‌ی حضرت ابالفضل باید برود و بعضی از بزرگان معتقد بودند که اگر انسان وارد کربلا شد، اول زیارت حضرت اباالفضل برود و از ایشان حوائجش را بخواهد تا ایشان به حضرت سیدالشهداء عرضه کند و حاجتش برآورده شود. چرا؟ این چراهایی هست که باید ان‌شاءالله بتوانیم امشب حلّش کنیم. بفهمیم که چرا؟ ... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب ٩ محرم ١۴٢٧) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد در این سخنرانی را در خصوص مقام حضرت اباالفضل العباس علیه السلام مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/%db%b8-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-%db%b1%db%b4%db%b2%db%b7-%d9%82%d9%85%d8%b1%db%8c/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
✳️ درس از مکتب حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در آپارات مشاهده بفرمایید: https://www.aparat.com/v/pao66nb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ایها العبد الصالح. بخشی از سخنان حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب در سال ۱۴۱۸ هجری قمری - ۱۳۷۶ شمسی در خصوص معنای «صالح»
{حزن اهل بیت و شیعیان در ایام محرم} شب‌ِ عاشوراست، امشب و فردا بزرگترین شب‌ و روزی است که برای اهل بیت عصمت‌ و طهارت بوده است و حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌الصلوةوالسلام در روز اول محرم به ابن‌شبیب می‌فرماید: «أصائم أنت؟» امروز روز اوّل ماه محرم است، روزه‌دار هستی؟ و بعد می‌فرماید: از روز اوّلِ محرم که هِلال محرم ظاهر می‌شود، حزن قلوب ما اهل بیت را می‌گیرد و روز به‌روز اضافه می‌شود تا آن‌که به شب و روز عاشورا می‌رسیم دیگر طاقت‌مان طاق می‌شود و نمی‌توانیم بدون گریه‌ و زاری تحمّل داشته باشیم، بعد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا روضه می‌خواند، ابن‌شبیب گریه می‌کند و این برنامه‌ای است که بعد از هزار و سیصد سال هنوز مردم در شب و روزِ عاشوراء در هر کجای عالَم که شیعه‌ای باشد و بلکه حتّی اهل سنّت و از سائر ادیان یک حالت انقلابی عجیبی دارند. یقیناً شما امشب با شب‌های دیگر برای‌تان فرق می‌کند، حزن تمام قلوب شیعیان را می‌گیرد، فرمود: شیعیان ما از زیادی طینت ما خلق شده‌اند و به آب ولایت‌مان معجون گردیده‌اند، با خوشحالی ما خوشحال و با حزن ما محزون می‌شوند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه در شب ١٠ محرم ١۴٢٧) 📖 از طریق لینک زیر می توانید متن کامل فرمایشات حضرت استاد در این سخنرانی را مطالعه بفرمایید: https://www.ayatollah-abtahi.com/%db%b9-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-%db%b1%db%b4%db%b2%db%b7-%d9%82%d9%85%d8%b1%db%8c-%db%b1%db%b8-%d8%a8%d9%87%d9%85%d9%86-%db%b1%db%b3%db%b8%db%b4-%d8%b4%d9%85%d8%b3%db%8c-%d8%b4%d8%a8-%d8%b9%d8%a7/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
هدایت شده از انهار حکمت
🌹بسمه تعالی🌹 🏴 سخنرانی شماره: ۸۲۴ 🌙 روز دهم ماه محرم الحرام ⚫️روز عاشورای حسینی⚫️ 🕋 قرائت زیارت عاشوراء و مقتل از لسان نورانی حضرت آیة اللّه استاد سیّد حسن ابطحی خراسانی (اعلی اللّه مقامه الشریف). 📅 تاریخ: ۱۰ محرم الحرام سال ۱۴۲۴ قمری. ☑️ زیارت عاشوراء با صد لعن و صد سلام کوتاه ☑️ قرائت مَقتَل قبل و بعد از زیارت عاشوراء ▪️اضافه زیارت عاشورا از سال دیگر▪️ ⚪️تدوین شده مناسب استفاده در مجالس⚪️ 🔹 حجم: ۴۸ مگابایت 🕒 مدت زمان: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه ☑️ با همکاری: ☑️ @abtahisout (تلگرام) 🔘کانال انهار حکمت🔘 ☑️ @anharehekmat
✳️ سه کار مهم امام سجاد علیه السلام در دوران امامتشان در آپارات مشاهده بفرمایید: https://www.aparat.com/v/vEXMz
{امام سجاد علیه السلام در شام} روزى حضرت على بن الحسين امام سجّاد (عليه السلام) از خرابه خارج شده و در بازار شام راه مى رفت. منهال گفت: من خدمتش رسيدم و عرض كردم: اى پسر پيغمبر! حالتان چطور است؟ فرمود: حالمان مثل بنى اسرائيل است كه قوم فرعون پسران آنها را مى كشتند و زنانشان را اسير مى كردند. اى منهال! عرب بر عجم فخر مى كند كه محمّد (صلى الله عليه و آله) از ما است و قريش بر عرب فخر مى كند كه او از ما است، ولى ما كه اهل بيت و خويشاوندان وى هستيم، اموالمان را غصب كرده، مردانمان را كشته و ما را از بلادمان آواره كرده اند. انّا للّه و انّا اليه راجعون. چقدر ما سخت روز را شب مى كنيم. (از فرمايشات حضرت آيت الله سيد حسن ابطحي رحمة الله عليه) كتاب سلام الله عليها علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{تشرف آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی} يكى از بزرگان مراجع شيعه مرحوم آيه اللّه العظمى آقاى "سيّد ابوالحسن اصفهانى" است. او يكى از مراجع اعلاى دينى و زعيم اعظم و فقيه مؤيّد و زمامدار تشيّع، از آيات و مراجعى كه بى واسطه به فيض ملاقات حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه مشرّف گشته و مورد تأئيدات غيبى بوده اند و در طول تاريخ غيبت كبراى امام عصر (عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف) كمتر مرجعى و زعيمى به كياست و فراست و سعه صدر و بخشندگى و مؤثّر آثار و خدمات آن بزرگوار و كرامات باهرات و سجاياى گرانمايه و سخاوتها و احسان هاى عجيبه و اخلاق نيكويش بوده است. يكى از كرامتهاى امام عصر ارواحنا فداه، به اين نايب بزرگوار و زعيم امّت توقيع شريفى است كه براى آن بزرگوار، صادر مى كنند و مى فرستند و بدين ترتيب ايشان را تحت عنايات خاصّه خويش قرار مى دهند و به الطاف و عناياتشان مى نوازند. توقيعى كه حضرتش ارسال مى دارند، توسط مرحوم ثقه الاسلام والمسلمين، زين العلماء الصّالحين حاج شيخ "محمّد كوفى شوشترى" در نامه اى واصل مى شود كه متن مبارك آن نامه عبارت از اين است: "قل له: ارخـص نفسـك و اجعـل مجلسـك فـى الـدّهليـز واقـض حـوائـج النّـاس نحـن ننصـرك". يعنى (به او بگو: خودت را براى مردم ارزان كن، و خودت را در دسترس همه قرار بده، و محلّ نشستنت را دهليز خانه ات انتخاب كن تا مردم سريع و آسان با تو ارتباط داشته باشند، حاجتهاى مردم را برآور ما ياريت مى كنيم). (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{راه ايجاد علاقه و محبت بين مردم اجتماع در بيان امام سجاد} حضرت امام سجاد (عليه السلام) به محمد بن مسلم زهرى فرمود: هيچگاه گمان مبر كه تو بر افراد ديگر اجتماع فضيلت و برترى دارى، همه مردم را به منزله خويشاوندان خود فرض نما، پيرمردان و پيرزنان را بجاى پدر و مادر، و خردسالان را بجاى فرزندان، و افرادى كه سنّا با تو مساوى مى باشند به منزله برادران خود به حساب آور، و همه آنان را به همان اندازه دوست بدار كه آن سه دسته را دوست مى دارى و اگر شيطان اعمالت را در نظرت جلوه داد و به تو گفت كه تو بر مسلمانان ديگر فضيلتى دارى، با خود بگو: اما آنكه از من بزرگتر است، در ايمان به خدا و اعمال نيك بر من پيشى گرفته است و من حتما بايد او را مانند پدر دوست بدارم چون او از من بافضيلت تر است، و اما آنكه از من كوچكتر به نظر مى آيد مسلما من در اثر زندگانى بيشترى در دنيا زيادتر از او دست به جنايت و گناه زده ام پس او از من بهتر است و من بايد شديدا به او علاقه مند باشم، و اما كسى كه در سن با من مساوى است درباره او بايد معتقد شوم كه او بر من شرف و مزيت دارد چون يقين به گناه و نواقص خود دارم ولى درباره برادر مسلمان خود اين موضوع را ترديد دارم و كجا مى توان گناهكار واقعى را بر كسى كه معصيت او قطعى نيست فضيلت داد؟ پس بايد همه افراد اجتماع را سخت دوست بدارم. اى محمد بن مسلم! اگر به آنچه گفتم عمل نمودى ديگر با استراحت كامل زندگى خواهى كرد دوستانت زياد و دشمنانت بسيار كم مى گردند. (از فرمايشات حضرت آيت الله سيد حسن ابطحي رحمة الله عليه) كتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
{اخلاق امام عصر ارواحنافداه} دشمنها براى ما فقط شمشير به دست گرفتن حضرت بقية الله (عليه السلام) را مى گويند. به خدا قسم اينها تبليغات دشمنان امام زمان است. ايشان خيلى دشمن دارند. اينها به شما كه محب و شيعه خاندان عصمت (عليهم السلام) هستيد نمى گويند امام زمانى نيست چون توى دهنشان مى زنيد، امّا چه مى گويند؟ مى گويند: برو دعا كن امام زمان نيايد كه اگر بيايد اوّل گردن من و تو را مى زند! يك امام خونخوار تُندِ بداخلاقى كه همه را مى كشد و خون هم تا ركابش بالا مى آيد! ولى نمى گويند آن آقا اخلاق پيغمبر را دارد. مى فرمايد: به عموى من جعفر جسارت نكنيد ما او را عفوش كرديم «و ورثنا العفو من آل يعقوب» اينها وارث تمام انبياء هستند. ما عفو را از حضرت يوسف (آل يعقوب يعنى حضرت يوسف) به ارث برده ايم. همانطور كه يوسف برادرانش را عفو كرد، خوب ما هم اين را عفو مى كنيم. به ما اذيّت وارد كرد، امّا نگوئيد جعفر كذّاب، بگوئيد: جعفر تائب. آن حضرت عفو دارد، بزرگوار است، خيلى از چيزها را نديده مى گيرد، آن وقت مى آيد گردن من و شما را بزند؟ اينها را تبليغ نكنيد. اگر محبت پدر و مادر شما را صد ميليارد اضافه اش كنند باز محبّت امام زمان (عليه السلام) نسبت به شما بيشتر است. (از فرمايشات حضرت آيت الله سيد حسن ابطحي رحمة الله عليه) كتاب عليه السلام ارواحنافداه 🆔 @Ghazayeroohemofid
✳️ پرسش: بسمه تعالي، سلام عليکم. سوال من در مورد حجاب مي باشد. لطفا درمورد آن توضيح دهيد. آيا جزء ضروريات دين مي باشد؟ و اگر کامل رعايت نشود -مثلا کمي از موها بيرون باشد- حکم آن چگونه است؟ ممنون ✅ پاسخ: سلام علیکم و رحمة الله حجاب براي زن از ضروريات دين است و مو مسلّماً جزو زينت زن است كه بايد آنرا كاملاً بپوشاند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) 🆔 @Ghazayeroohemofid
{عباد الرحمن چه كسانى هستند؟} ١/ ✳️ «عباد» جمع عبد يعنى بنده، كسى كه جان و مال و هر چه دارد مال خدا است. «رحمن» هم اسم خداى تعالى است، يعنى بندگان خدائى كه به همه مهربان است. چه شما خدا را قبول داشته باشيد چه قبول نداشته باشيد رحمانيّت خدا شامل حالتان هست. 👈 اينجا نكته ى دقيقى است كه شايد همه متوجّه نشوند. انسان به جايى مى رسد كه رحمانيّت خداوند را مشاهده مى كند حتّى دشمنان خدا، آنهايى كه خدا را قبول ندارند و با او درگير مى شوند، مى بينيد كه خداوند به آنها هم روزى مى دهد. در سراسر عالم وجود رحمانيّت پروردگار مشهود است. لذا يك مرحله ى كامل بندگى اين است كه انسان به رحمانيّت پروردگار توجّه كند. 🔷 بنده ى خدا كه به كمال مى رسد در مرحله ى اوّل كارهاى فوق العاده ى پروردگار توجّهش را جلب مى كند امّا اگر انس و بندگى اش بيشتر و كاملتر شود همه ى كارهاى خدا را معجزه مى بيند، همه ى كارهاى خدا در كره ى زمين غير عادى است، اگر چشم بينا داشته باشيد مى گوييد فوق العاده است. اين چشمها و بدنهاى سالم و اعضاى بدن كه به نظرمان نمى آيد براى اين است كه عادى شده والاّ غير عادى است. 🌹 عباد الرحمن همه چيز را مصنوع پروردگار مى دانند. آيات الهى را در همه چيز مشاهده مى كنند. 🌹 ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب ج ۴ 🆔 @Ghazayeroohemofid
✳️ مربی خداست در آپارات مشاهده بفرمایید: https://www.aparat.com/v/fle91y2
{عباد الرحمن چه كسانى هستند؟} ٢/ بخش پایانی... ✳️ عباد الرحمن همه چيز را مصنوع پروردگار مى دانند. آيات الهى را در همه چيز مشاهده مى كنند "و فى كلّ شىء له آية" علاوه بر اينكه آيت را مشاهده مى كنند توحيد را هم از همين جا مشاهده مى كنند چون يك قدم بالاتر از بندگى توحيد است، خداى تعالى عباد الرحمن را انتخاب فرموده، نفرموده عباد الرحيم، 🔷 عبادالرّحمن كسانى هستند كه تمام مراحل تزكيه ى نفس را گذرانده اند و به مقام بندگى و بالاتر از آن رسيده اند "و عباد الرحمن الّذين يمشون على الارض هونا" وقتى اينها روى زمين راه مى روند هر چند قدرتمند و با شخصيّت باشند آسان مى گيرند و سخت نمى گيرند، وقتى كه جهّال به آنها خطاب و جسارت مى كنند اينها مى گويند سلام، يعنى هر چه تو بد باشى از ناحيه ى من در سلامت هستى. همان طور كه خداوند نسبت به بندگان معصيتكارش رحمان است من هم رحمان هستم و مى گويم سلام. 🔸 يك كارى بكنيد كه عملاً در ميان بندگان واقع شويد. نمونه ى بارز عباد الرحمن ائمّه ى اطهار (عليهم السلام) هستند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب ج ۴ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{تزكيه نفس} ١/ همه مى دانيم كه قرآن كريم بيش از هر چيز به مسأله ى "تزكيه نفس" براى هر جمع و هر قشر و هر فرد، از عالى تا دانى، از عالم تا جاهل، از سياستمدار تا مردم معمولى، از مسئولين دولتى تا رعيّت و خلاصه همه ى افراد در هر مقام و پستى كه باشند اهميّت داده و به طور قاطع فرموده: افراد بشر براى هر گونه موفّقيّتى در مرحله ى اوّل بايد تزكيه ى نفس كنند و خود را از رذائل اخلاقى پاك نمايند. خداى تعالى با يازده قَسَم در سوره "وَالشَّمس" تمام فلاح و رستگارى را مربوط به تزكيه نفس دانسته و بر اين موضوع كاملا تأكيد فرموده است. چنانكه مى فرمايد: بِسْمِ اللّه ِالرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَالشَّمْسِ وَ ضُحها قسم به خورشيد و قسم به شعاع آن. وَالْقَمَرِ اِذا تَلاها قسم به ماه زمانى كه در پى خورشيد در حركت است. وَالنَّهارِ اِذا جَلّيها قسم به روز زمانى كه جهان را روشن كند. وَاللَّيْلِ اِذا يَغْشيها قسم به شب وقتى كه عالم را به تاريكى بپوشاند. وَالسَّمآءِ وَ ما بَناها قسم به آسمان و قسم به كسى كه آن را بنا نهاد. وَالاَْرْضِ وَ ما طَحاها و قسم به زمين و قسم به كسى كه آن را پهن نمود. وَ نَفْسٍ وَ ما سَوّاها قسم به جان انسان و قسم به كسى كه آن را مساوى آفريد. فَاَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْويها پس به او بديها و خوبيها را الهام نمود. قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّيها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّيها (اين همه قسم براى اين است كه بفرمايد) قطعا و حتما رستگار كسى است كه نفسش را از آلودگيها پاك كند و خسارت و ضرر مخصوص كسى است كه آن را با صفات رذيله پليد و ناپاك گرداند. ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
✳️ پرسش: با عرض سلام، لطفا معني جمله زير را برايم بگوييد. «اللهم ارنا الطلعة الرشيده» با تشكر ✅ پاسخ: بسمه تعالي، سلام عليكم، يعني اي خداي مهربان؛ آن خورشيد مقدس را كه با ظهورش تلألوء الهي خواهد كرد و همه را به كمال خواهد رساند را به ما لطف فرما و نشان بده. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) 🆔 @Ghazayeroohemofid