eitaa logo
غذای روح
484 دنبال‌کننده
802 عکس
285 ویدیو
51 فایل
این کانال برای بهره مندی ازغذای روح تشکیل شده و در آن تنها از تعلیمات حضرت آیةالله سید حسن ابطحی رحمه الله استفاده شده
مشاهده در ایتا
دانلود
غذای روح
{فرق بین علم و فلسفه چیست؟} ٢/ ادامه مطلب... فلاسفه ى قديم مى گفتند اين آسمان بناى ضربى زده روى كر
{فرق بین علم و فلسفه چیست؟} ٣/ ادامه مطلب... با الهيّات فلسفه هم عرفا و صوفيه صد درصد مخالفند. يعنى ملاّى رومى با صاحب كتاب "اسفار" مخالف است و محى الدّين عربى با فلاسفه مخالف است. يا افرادى از عرفا بودند سهروردى، شيخ محمود شبسترى و امثالهم با فلاسفه صد درصد مخالفند. حتّى ملاّى رومى مى گويد: پاى استدلاليان چوبين بود پاى چوبين سخت بى تمكين بود يا عطّار مى گويد: كاف كفر اى جان بحقّ المعرفة خوشترم آيد ز فاء فلسفه پاى چوبين يعنى پاى فلاسفه، قدرت و ارزش ندارد و مى گويند غزالى چون از عرفا بود و بوعلى سينا از فلاسفه بود، درباره ى بوعلى سينا گفت: ما هر چه از كمالات انسانى بالا رفتيم و به مقاماتى رسيديم، اين كور هم با عصاى علم و فلسفه آمد. مى خواست در عظمت بوعلى بگويد كه اين شخص كور از معنويت است و در اواخر هم مرحوم سيّد احمد كربلائى كه از عرفا بوده، با مرحوم كمپانى كه از فلاسفه بوده، بحثهاى زيادى كرده اند كه ما سابقا به عنوان مكاتبات يادداشت مى كرديم و اخيرا چاپ شده است. ادامه دارد... ‌ (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
کلید ١١٣.m4a
4.2M
قسمت صد و چهاردهم: تو هم می توانی جزء یاران حضرت بقیة الله (ارواحنافداه) باشی 🆔 @Ghazayeroohemofid
غذای روح
{فرق بین علم و فلسفه چیست؟} ٣/ ادامه مطلب... با الهيّات فلسفه هم عرفا و صوفيه صد درصد مخالفند. يعن
{فرق بین علم و فلسفه چیست؟} ۴/ ادامه مطلب... علم هم هر چيزى است كه انسان صد درصد به آن يقين پيدا كند. توضيح علم و ظنّ و شكّ و وهم، هم اين گونه است: علم صد درصد است؛ ظنّ، هفتاد و پنج درصد است؛ شك پنجاه درصد است؛ وهم هم بيست و پنج درصد است. درباره ى هر چيزى علمى هست. درباره ى خدا علم داريم. درباره ى پيامبر علم داريم. در بعضى مسائل علم داريم. منجمله علوم مختلفى كه هست از قبيل علوم پزشكى و رياضى و غيره. كه در مورد علم گاهى اتّفاق افتاده. در روايات اسم آن علم را برده اند، مثلاً علم طب را گفته اند تعليم بگيريد يا "تعلّموا العربية" علم عربى را ياد بگيريد. ولى مثلا "طلب العلم فريضة على كلّ مسلم و مسلمة" طلب علم واجب است بر هر زن مسلمان و مرد مسلمان. يا داريم كسى كه دنبال علم برود، خداى تعالى به ملائكه دستور مى دهد بالهايشان را پهن كنند، زير پاى طالب علم. علمى كه واجب است و اين همه ثواب دارد، قطعا بايد بگوئيم همان علمى است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله خودش بيان فرموده. يك روز پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) وارد مسجد شد و ديد يك نفرى نشسته و مردم دورش جمع شدند. حضرت فرمود چه خبر است؟ گفتند: "علاّمه"، شخصى آمده كه خيلى عالم است. (الان هم اگر چنين فردى پيدا شود از يك مرجع تقليد بيشتر قبولش داريم.) او از تمام مردم به اشعار زمان جاهليّت و عرب آشناتر است. دوّم انساب عرب را از همه بهتر مى داند. اگر مى گفتى پدرم چه كسى است او پدرها را تا حضرت آدم مى شمرده. حضرت فرمود: "انّما العلم ثلاثة" علم سه تا است. ادامه دارد... (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
کلید ١١۴.m4a
1.12M
قسمت صد و پانزدهم: سربازگیری حضرت شروع شده 🆔 @Ghazayeroohemofid
غذای روح
{فرق بین علم و فلسفه چیست؟} ۴/ ادامه مطلب... علم هم هر چيزى است كه انسان صد درصد به آن يقين پيدا ك
{فرق بین علم و فلسفه چیست؟} ۵/ بخش پایانی... علمى كه از نظر دين و پيامبر و اسلام ارزشى دارد (و من اثبات مى كنم كه همين سه علم ارزش الى الأبد دارد. بشر را تا آخر مى بيند، مى فهمد كه اين سه علم است كه ارزش دارد) سه علم است: اوّل: اصول اعتقادات، دوّم: علم تزكيه ى نفس، سوّم: علم به احكام اسلام و دين. اين سه چيز است كه ارزش دارد. چون هر علمى را كه شما داشته باشيد ولو پرفسور هم كه باشيد تا لب قبر با شما هست، داخل قبر دكتر و مهندس و هر دانشمندى علمش تا همان جا است و ديگر بدرد نمى خورد. امّا اين سه علمى كه پيامبر فرموده، اينجا بدرد مى خورد. در عالم برزخ بدرد مى خورد. در بهشت بدرد مى خورد و همه جا همراه انسان هست. لذا در معناى اين روايت مرحوم شيخ بهائى كتابى به نام "اربعين" دارد و يكى از رواياتى كه نقل مى كند همين روايت است و مى گويد علم نافع ابدى براى بشر سه تا است "وما سويهنّ" هر چه غير از اين سه علم باشد "فهو فضل" فضل را برخى به عنوان "زيادى" گفته اند كه اين نيست بلكه به معناى فضيلت است. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
{یکی از اصول مهم مناظره در کلام امام صادق علیه السلام} پيشواى ششم مسلمانان حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: "اياكم والخصومة فى الدين فانها تشغل القلب عن ذكر اللّه عز وجل وتورث النفاق وتكسب الضغائن وتستجير الكذب". بر شما باد كه در مناظرات و بيان كردن معارف عاليه ى دين اسلام با تندى و خشونت سخن نگوئيد (چون نفعى كه بر آن بار نيست بماند چهار نتيجه ى سوء هم دارد) قلب را از ياد خدا باز مى دارد، نفاق و دشمنى ايجاد مى كند، بغض و حسد كسب مى نمايد و ممكن نيست كه در ضمن بحث و مناظره اى كه با خصومت انجام گيرد، انسان به دروغ و پشت هم اندازى پناهنده نشود. شاعر شيرين زبان گفت: تندى مكن كه رشته ى چل سال دوستى در حال بگسلد چو شود تند آدمى عجيب است، انسان در اثر تندى و خشونت، هر چه داراى فضيلت باشد پايمال است، از شخص تند خو و عصبانى همه ى افراد منزجرند. اين مرض بزرگترين آفت دوستى و اتحاد است، هيچكس حاضر نيست كه با او رفاقت و آشنائى داشته باشد، سخن درست و صحيح او غلط و زشت جلوه مى كند. پس اگر مى خواهيد در قلوب مردم محبوبيت پيدا كنيد و سخنان شما مورد قبول همه واقع گردد در مباحثات به يكديگر اهانت و جسارت ننمائيد. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
{امام هر زمانی رئیس مذهب در زمان خود است} در زمان امام صادق عليه السلام، آن حضرت با بيان معارف و حقايق دين اسلام، بخشى از تاريكى هاى پس از وفات پيامبر را برطرف نمود و مذهب تشيع كه حقيقت و لبّ اسلام است را رونق بخشيد. اينكه دشمنان می گويند امام صادق عليه السلام رئيس مذهب جعفرى است، مى خواهند امام صادق عليه السلام را هم رديف ابوحنيفه و مالك بن انس و امثال آنها قرار دهند و بگويند اين پنج نفر در اسلام، پنج مذهب ايجاد كردند و حال آنكه مذهب شيعه از زمان پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله و قبل از علني نمودن اسلام وجود داشت. امام صادق عليه السلام رئيس دين و امام زمان در زمان خودش بوده است، اما خطاب به حضرت بقية الله عليه السلام عرض مي كند: «سيدی غيبتك نفت رقادی » و مي فرمايد : اگر زمانش را درك می كردم تمام عمرم خدمتگزارش بودم . و وای بر ما كه در زمان آن حضرت هستيم و خاك پای امام صادق عليه السلام هم نيستيم و خدمتگزار حضرت بقية الله ارواحنا فداه نمی شويم. (از فرمايشات حضرت آية الله سيدحسن ابطحى رحمة الله عليه) @Ghazayeroohemofid
با عرض سلام خدمت همه همراهان گرامی کانال غذای روح؛ به لطف خدا کتاب صوتی به طور کامل برای استفاده عزیزان در کانال قرار داده شد. ان شاءالله تا چند دقیقه دیگر صوت اولین قسمت از کتاب خدمت شما بزرگواران تقدیم خواهد شد. 🆔 @Ghazayeroohemofid
از طریق لینک زیر می توانید کتاب شریف را دانلود نموده و استفاده بفرمایید. https://www.ayatollah-abtahi.com/%d9%85%d8%b5%d9%84%d8%ad-%d8%ba%db%8c%d8%a8%db%8c/ 🆔 @Ghazayeroohemofid
مصلح غیبی.m4a
12.77M
مقدمه؛ سوال اول: چرا پروردگار متعال انبياء عليهم السلام را مبعوث كرده و آنها را در بيان احكام موظّف فرموده است؟ 🆔 @Ghazayeroohemofid
مصلح غیبی- سوال دوم.m4a
5.6M
سوال دوم: اگر اديان براى از بين بردن اختلافات بشرى و تنظيم قوانين عادلانه ى اجتماعى در دنيا مبعوث شده اند پس چرا وظائف خود را به مرحله ى اجرا نگذاشته و مردم جهان را از ناامنى و نابسامانى نجات نداده اند؟ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{چگونه انسان با خدا مأنوس مى شود؟} در اثر بندگى و اطاعت خداى تعالى، انسان به جائى مى رسد كه حالت انس با خدا را پيدا مى كند. يعنى روح انسان به طورى قدرت پيدا مى كند كه جز با خدا با ديگرى حال و حوصله ى حرف زدن ندارد. در بعضى احاديث هست كه مؤمن به جائى مى رسد كه از ديگران وحشت مى كند ولى با خداى تعالى مأنوس است. روزها را شب مى كند، شب منتظر مى شود كه ساعاتى با پروردگارش مناجات كند و حرف بزند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب ج چهارم 🆔 @Ghazayeroohemofid