eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.3هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🍃ضیافت دائمی🍃 حضرت آیت الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالي 🌹 در عالم وجود هیچ میهمان‌داری مانند خداوند تبارک و تعالی نیست که انسان را در هر آن به ضیافت خود دعوت می‌کند و این ضیافت اختصاص به ماه رمضان ندارد؛ 🌹 خودش فرموده: [فَفِرُّوا إِلَى الله]؛ فرار کنید به سوی من! فرار کنید به سوی خدا! خودتان را در دامن من بیاندازید! از غیر من ببُرید! 🌹 اگر انسان شیرینی و حلاوت ضیافت پروردگار را درک کند خدا را به هیچ چیز نمی‌فروشد. @ghazi_ir
﷽ 🔸 چرا کسی که خمر بنوشد تا چهل روز نماز او قبول نمی شود! حسین بن خالد می گوید: خدمت امام رضا علیه السلام عرض کردم: برای ما این چنین از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت کرده اند که فرمود: کسی که خمر بنوشد تا چهل روز نماز او قبول پروردگار قرار نخواهد گرفت. حضرت فرموند: درست روایت کرده اند. عرض کردم: چگونه نماز او به فاصله چهل روز مردود است، نه کمتر و نه بیشتر؟ حضرت فرمودند: زیرا خدای متعال خلقت انسان را در عدد چهل تقدیر فرموده است؛ ابتدا نطفه را در چهل روز قوام بخشید آنگاه آن را به علقه مبدل ساخت، سپس علقه را چهل روز پروراند، و پس از آن به مضغه تبدیل کرد. و این چنین است اگر کسی شرب خمر کند، این شراب در مثانه او به مدت چهل روز باقی خواهد ماند؛ چنانچه غذا و آب و جمیع مأکولات، به مدت چهل روز در مثانه انسان باقی می ماند، به مقدار همان عددی که اساس خلقت بر آن قرار گرفته است. 📚 علل الشرایع، ج2، ص345. ترجمه روایت از مرحوم صدوق @ghazi_ir
حضرت آیت الله قاضی(ره)
﷽ 🔸 چرا کسی که خمر بنوشد تا چهل روز نماز او قبول نمی شود! حسین بن خالد می گوید: خدمت امام رضا علیه
﷽ از این بیان حضرت استفاده می شود: کیفیت هضم و جذب مأکولات در بدن انسان و استفاده اعضا و جوارح از آنها و سپس مرحله دفع آنها، به مدت چهل روز طول می کشد؛ و از آنجا که کلیه ها وظیفه دفع مواد زائد بر میزان مصرف و هم چنین پس از مصرف را دارند، و این مواد به واسطه عمل کلیه ها در مثانه تجمع می نماید، لذا به مدت چهل روز می توان گفت که غذای مصرفی انسان در یک مکان واحد به تدریج جمع و دفع خواهند شد. و بر این اساس، نماز فردی که هنوز آثار و بقایای شراب در بدن او موجود می باشد،مورد پذیرش و قبول خداوند قرار نخواهد گرفت. ✒ حضرت آیه الله سید محمد محسن طهرانی قدس سره 📕 اربعین ص 35 @ghazi_ir
﷽ 🥇 مسافرِ راه خدا نباید خودش را برتر از دیگران ببیند. نکند آن زنی که عمرش را در گذرانده موفق به توبه شود و آن شخصی که از او فوت نشده، از هوای نَفس تبعیت کند و در امتحان شکست بخورد. ▫️مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی @ghazi_ir
‍﷽ ♦️یکی از موانع راه خدا♦️ آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه 💠 اگر کسی خوابها و مکاشفاتش - اگر چه مکاشفه های خوبی هم باشد - سبب دلبستگی اش شده و او را از مسیر حقّ منحرف کند، بت و نِدّ او همین مکاشفات و خوابهای او خواهد بود. 📚 «جذبۀ عشق» ص ۷۴ @ghazi_ir
‍﷽ 🌸 مرحوم علّامه والد (علامه طهرانی) قدّس ‏سرّه ‏الشّريف به دائم ‏الوضوء بودن و انجام اغسال مستحبّه تأكيد مى‏فرموده و آن را جزء لوازم سلوك مي دانستند و درباره اغسال واجب نيز سفارش زيادى ميكردند كه هر چه زودتر انجام شود. مي فرمودند: حال حدث اكبر حال سنگينى است و سالك بايد حتّى ‏المقدور هرچه زودتر با غسل خود را از آن پاك كند؛ خصوصاً خوابيدن با حال جنابت كه سنگينى و خستگى زيادى بر نفس وارد ميكند. رعايت مستحبات غسل و وضوء را به ما سفارش فرموده و آداب آن را از كودكى به فرزندان تعليم مي دادند، ولى دقّت زيادى داشتند كه در اتيان وضوء و غسل افراد به وسواس و اسراف دچار نشوند. ميفرمودند: بايد در كيفيّت وضوء و غسل نيز مانند همه چيز، به سنّت رسول خدا و ائمّه عليهم‏السّلام مراجعه نمود؛ شيخ صدوق در من‏ لايحضره ‏الفقيه از حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم روايت مى‏كند كه: الوضوء مد و الغسل صاع و سيأتى أقوام بعدى يستقلون ذلك؛ فأولئك على خلاف سنتى و الثابت على سنتى معى فى حظيرة القدس. «1» ____________________________ 📚 (1). من‏ لايحضره ‏الفقيه، ج 1، ص 34 و 35؛ و الجعفريّات، ص 16. وضوء باید با يك مدّ آب و غسل با يك صاع انجام شود و در آينده اقوامى خواهند آمد كه اين مقدار آب را براى وضوء و غسل كم مى‏شمرند. اين افراد بر خلاف سنّت من عمل مى‏كنند و هر كسى كه بر سنّت من پايدار باشد با من در عالم قدس همنشين خواهد بود.» «1» 📕 نور مجرد، ج‏2، ص: 294 @ghazi_ir
سلمه الله 🔶پروردگار عالم در مورد بلعم باعورا در قرآن مي فرمايد: "اگر مشيّت ما تعلق مي گرفت، بلعم باعورا را نيز به مقام تعالي مي رسانديم؛ ◾️اما بالا نبرديم چون او خاک را بر عالم پاک مقدم داشت و از هوی و هوس خود در عوض عشق به خداوند متعال پیروی کرد. ☑️ هرکس در اين عالم به دنبال هوي و هوس رود، سقوط خواهد کرد. انسان بايد خود را از بند هوي وهوس رهايي بخشد تا مشمول مشيّت الهي شود و رفعت مقام یابد و بالا رود. اگر خدا مي خواست، بلعم باعورا را نیز بالا مي برد؛ ولي جبری در عالم انسان وجود ندارد و او صاحب اختیار است، انتخاب زشت یا زیبا به دست خود اوست و خدا بدون دليل و اسباب در عالم کاري انجام نمي دهد. 🔶هرکاري سبب و اسبابي دارد که انسان بايد آنها را آماده کند. او بايد از نظر روحي آماده باشد تا خداوند او را به تعالي و مقام بالا برساند؛ چون بلعم باعورا آماده نبود و از آن اسبابي که به او داده شده بود، بهره درستي نبرد و به دنبال هواي نفس رفت، از او سلب درجه گرديد. دانایی او دارایی اش نشد و به همين دليل سقوط کرد. @ghazi_ir
﷽ 🔘آن چیزی که در واقع به درد انسان می خورد این است که یاد خدا باشد؛ و چون این اذکار لفظی موجب یاد کردن خدا می شد، قیمت دارد. هر ذکری می شود، هر ذکری باشد که موجب یاد کردن خدا باشد، قیمت دارد؛ و هر ذکری که خدا را به یاد انسان نیاورد، قیمت ندارد. آن کارِ کمی که انسان بکند و دوام داشته باشد، بهتر است از آن عبادتی که زیاد باشد اما دوام نداشته باشد. مثلا یک شب، هزار رکعت نماز بخواند و فردا شب هیچ نخواند، یا شب تا صبح عبادت کند اما نماز صبحش خواب بماند و قضا شود. ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 📗 شرح فقراتی از دعای ابوحمزه برگرفته از صفحهٔ ۲۵۷تا۲۵۹ ✍ حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی @ghazi_ir
‍﷽ 🌸 آیه الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره: 📌 مرحوم آیه الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی در نامه ای که برای مرحوم والد رضوان الله علیهما نگاشته اند، راجع به مراقبت از استعداد و شرایطی که مُعّد حرکت سالک است می نویسند: چیز هایی که ملالت آور است بعد از ترک هواهای ممنوعه شرعیه ( مانند امیال و آرزوهای نفسانی که حرمت آنها محرز است و شارع مردم را از آنها بر حذر داشته است) عبارت است از: کثرت طعام ( زیاد غذا خوردن) و کثرت کلام ( زیاد صحبت کردن) و کثرت مجالست با اهل غفلت. 📚 مطلع انوار.ج2،ص335 @ghazi_ir
﷽ 📌 . کیمیایی است که خداوند نصیب هر کسی نمی کند! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس اللہ سره در سخنرانی " پرسش و پاسخ تهران ،جلسه ١۴" مے فرمایند: ❖..فرج باطنى و ظهور باطنى‏ عبارت است از كشف مقام و ولايت امام عليه السلام براى انسان. چون اين ظهور ظاهرى عبارت است از ديدن امام عليه السلام خب به عنوان يك فردى كه امام است و چه است و اينها... ❖اما اين كه انسان آن حقيقت را ادراك كند و آن واقعيت امام زمان عليه السلام را بيابد و بداند كيست حضرت و چيست و چكار مى ‏كند در چه موقعيتى است؟ آن كيميايى است كه خداوند نصيب هر كسى نمى‏ كند خداوند ما را توفيق بدهد كه مشمول اين عنايت بشويم و اين كيميا و اين اكسير را خداوند به ما مرحمت كند. ❖اين منظورِ از رسيدن به ولايت امام زمان عليه السلام كه همان ظهور باطنى و فرج باطنى حضرت است كه عبارت است از رسيدن به حقيقت توحيد و معرفةالله. كسى كه امام زمان را بشناسد، خدا را شناخته است و ديگر كار او تمام است و به كمال رسيده است. @ghazi_ir
‍﷽ 🔷. مراقبه یعنی چه؟ 🔺مراقبه یعنی مواظب باشیم فعل، گفتار، افکار و خطورات ذهنی، موجب از بین رفتن استعداد ما نشود و توفیق از ما سلب نگردد. یعنی مثلا اگر قرار است در ساعت یازده و نیم یک رحمتی از ناحیه پروردگار برسد همین که یک سوء ظنی، فکر خلاف رضای حق و فکر گناهی که هنوز هم انجامش نداده ایم به ذهنمان می آوریم آن فیض و رحمت در ساعت یازده و نیم می پرد و به ما نمی رسد.🔻 🎙. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🔊. ، سنه 1438، جلسه 4. @ghazi_ir
﷽ 🔶. حالا لقاء خدا را فهمیدی؟ 🔹خداوند مرحوم آیةالله دستغیب را رحمت کند؛ بسیار مرد بزرگ، پارسا، زاهد و بی‌هوایی بود. ایشان از دوستان بسیار صمیمیِ مرحوم علامه طهرانی بود و بسیاربسیار ایشان را دوست داشت. 🔹در زمان شاه که ما از مکه به کربلا مشرّف شده بودیم، آقازادۀ مرحوم دستغیب به رحمت خدا رفته بود؛ که برخی می‌گفتند مرگ مشکوکی هم بوده است. از طرفی ایشان به کربلا مشرّف بودند و مرحوم علامه طهرانی مطلع شدند؛ مرحوم آقای حدّاد رضوان الله علیه نیز فرمودند: «برای تسلیت به نزد ایشان برویم.» حرکت کردیم و به محلّ سکونت ایشان رفتیم. مجلس بسیار عجیبی بود! 🔹در بین صحبت‌ها فرمودند: «ما هر وقت از شیراز به همدان نزد مرحوم آقای انصاری همدانی رضوان الله علیه می‌آمدیم، بسیار حال‌وهوای خوش و بانشاطی داشتیم؛ اصلاً متوجه نبودیم که روی زمین هستیم یا روی هوا! خلاصه حالمان دست خودمان نبود. در یکی از سفرهایی که خدمت مرحوم آقای انصاری رضوان الله علیه آمده بودیم، یک روز پیش از نماز ظهر ناگهان این فکر به ذهن من خطور کرد که: «لقاء خدا چیست؟! چرا برای ما که این همه نزد ایشان می‌آییم و می‌رویم، خبری از لقاء خدا نیست؟!» 🔹در همان موقع مرحوم آقای انصاری تکبیر گفتند و مشغول نماز شدند. وقتی ما هم به ایشان اقتدا نمودیم و شروع به نماز خواندن کردیم، چنان حال عجیبی برایمان پیدا شد که اصلاً به‌طورکلی تمام حالاتی که پیش از آن داشتیم و خیال می‌کردیم خوش هستیم، تحت‌الشعاع قرار گرفت! چنان حال خوش و نشاط عجیبی بود که اصلاً نمی‌فهمیدیم در چه وضعیتی هستیم و چه موقع به رکوع و سجود می‌رویم! بلکه فقط به تبعیت از آقای انصاری به رکوع و سجده می‌رفتیم. وقتی نماز ظهر تمام شد و آقای انصاری همدانی رضوان الله علیه تسبیحات را گفتند، رو به من فرمودند: "حالا لقاء خدا را در نماز فهمیدی؟!"» 🎙. حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. 1435 جلسه 6، با ویرایش @ghazi_ir