eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ▪️مقامات حضرت رقیّه سلام الله علیها▪️ علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔹 حضرت رقيّه سلام ‏الله ‏عليها از أولاد حضرت سيّدالشّهداء عليه‏السّلام بوده و نفس پاک و طاهر او حكايت از نفس نفيس حضرت أبى عبد الله الحسين عليه‏السّلام دارد. 🔹...حضرت رقيّه سلام‏ الله‏ عليها در اثر مصائب و مشكلاتى كه در وقائع عاشورا برآن حضرت وارد شده و عاقبت تاب و توان حضرت را ربود، در همان مدّت منازل قرب و ترّقى رابه سرعت طى نمودند و اگر از فعليّتِ تامّه مرتبه‏ اى نيز باقى مانده بود، در عوالم پس از شهادت آن را واجد شده و به مقام ولايت رسيده‏ اند. 📚«نور مجرّد» ج ۱ ص ۳۳۲ @ghazi_ir
﷽ 🔍 | ۰۰۰۴ 📌 راه وصول به خدا 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/hReKL ☑️ سوال: ~ با سلام و عرض ادب واحترام؛ نزدیکترین باب مفتوح خود خدا کدام است؟ اگر دعاست کدام دعا؟ اگر توبه است چه توبه ای؟ میخواهم با خود خدا حرف بزنم و مطالب و حاجات مادی و معنوی ام را با او در میان بگذارم و از او بخواهم و او هم به من عطا کند؟ عطای غیر محدود و مبارک. ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ آنچه از مضامین آثار بدست می آید و برهان عقلی نوید آنست نفوس مقدسۀ معصومین علیه السلام باب الله و حبل الله و صراط الله می باشند. و انسان برای تحصیل تجرّد و تقرّب و عبور از مهالک نفسانی و حجاب های غیب باید از آن ذوات مقدسّه مدد جوید و از آنان استمداد نماید. متأسفانه امروزه این نکتۀ حیاتی از میان جوامع مسلمین رخت بربسته و شیعیان نیز به بهانه اتّصال مستقیم به ذات پروردگار آن را به بوته نسیان سپرده اند، توجّه و توسّل به حضرت بقیة الله ارواحنا فداه که ریسمان ممدود بین پروردگار و مخلوق می باشند همانند اکسیری است که مس وجود ما را به طلا مبدّل می سازد و ما را در مسیر و مکتب او پایدار و ساعی می گرداند. ❖ توجه به آن بزرگوار یعنی تطبیق جمیع برنامه زندگی بر طبق خواست و رضای او و این مسئله است که انسان را از کریوه های عالم نفس رها می گرداند و به عالم تجرّد متصل می نماید. و اما مسئله دعا و توبه، در هر حال انسان باید خود را نسبت به اعمال خویش تائب فرض نماید و از خداوند استمداد نماید که او را موفّق به انجام عمل مرضیّ خویش گرداند. @ghazi_ir
سیری_در_تاریخ_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام_جلد_اول.pdf
4.68M
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📚. جلد: اول 📑. صفحه: ۲۹۳ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما @ghazi_ir
﷽ 🔳. او قلب خدا است! 🔹امام حسن علیه السلام از خیابان های مدینه رد می‌شوند و چند فقیر که در حال غذا خوردن هستند، حضرت را دعوت می‌کنند. ایشان از مرکب پیاده می شود و با آنها هم‌غذا می‌گردند. 🔹حضرت نمی‌خواهند تواضع کنند یا به آنها فخر بفروشند یا مثلا فردا در روزنامه بگویند که فلانی آمده با فقرا نشسته و بعد هم در تلویزیون نشان دهند! نه، امام حسن علیه السلام اهل این حرفا نیست. مردم بگویند یا نگویند؛ کسی ببیند یا نبیند، فرقی نمی‌کند! وقتی امام به این فقرا نگاه می‌کند، می‌بیند اینها با یک صفایی ایشان را دعوت به این طعام می‌کنند؛ حضرت در اینجا خود را با آن جمعیت، واحد می‌بیند بنابراین با آنها همراه می‌شوند. 🔹امام تواضع نمی‌کند! در ذهن امام خطور نمی‌کند که "من امام هستم؛ من حجّت خدا بر همۀ خلق هستم و حالا تواضع می‌کنم و ببینید الان با چهار تا رفیق دارم غذا می‌خورم!" شاید این در مخیّلۀ ما بیاید اما تا روز قیامت در فکر امام نخواهد آمد. 🔹. چون قلب امام، قلبُ اللَه شده است و خدا هم که فقیر و غنی برایش فرقی نمی‌کند لذا برای امام هم فرقی نمی‌کند. این اختلاف طبقاتی بین ما باعث می‌شود که در رفتار و اعمال ما اختلاف پیش بیاید. اما برای امام اختلاف طبقاتی مطرح نیست. غنی غنایش را از کجا آورده؟ آن فقیر که ندارد مگر گناهی کرده؟ 🔹قلب امام می شود مصدر تفکر و بصیرت و بینش نسبت به عالم وجود. در اینجا احساس وحدت حاکم می‌شود. یعنی من یک بندۀ خدا هستم اینها هم بندگان خدا هستند و نشسته‌اند غذا می‌خورند. حضرت هم به نحوی می‌نشیند و با آنها غذا می‌خورد که آنها احساس نکنند که حضرت خودش را به تکلّف انداخته و با حالتِ ثقل و سنگینی، با آنها هم غذا شده است. 🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔊. ، سنه 1428، جلسه 2. علیه السلام @ghazi_ir
﷽ 🔘. 9 صفر رحلت حضرت علامه طهرانی قدّس الله سرّه 🔶افق عرفان! 🔹يك روز مرحوم علّامه طهرانى به شخصى به طور خصوصى و سرّى گفته بودند: «من در ضمير و سويداى خودم؛ وقتى كه با خدا هستم و مناجات مى‏‌كنم، اين حال را دارم که از خدا و امام زمان خواسته‏‌ام كه برای آنچه در مقام بيانش هستم و در كتاب‏ها می‌نویسم، در عوض اينكه آن مقاماتِ بالایی که بزرگان مطرح می‌کنند همچون مقامِ فناء و بقاء، به من بدهى، دين خودت را كه براى مردم آورده‌‏اى تأييد كن.» 🔹براى يك رجل الهى بالاترين هدف و مقصد اين است كه به رضاى الهى برسد و کسب مقامات کند؛ امّا مرحوم علّامه در افق بالاترى است؛ به طوری که این سختی‌ها و مصائبی که ائمه داشته‌اند در ایشان حالتی به وجود آورده بود که می‌گفتند: «خدایا، اگر شده این مقامات را به من نده ولی آن جنبۀ عطوفت و رحيميت و محبّت برای ارشاد و هدايت مردم، و آن مطالبی که انبیاء و اولیای الهی برای آن به زحمت و سختی‌ افتاده‌اند را به منصّۀ ظهور برسان!» 🔹اين مطلب، نهايت فداكارى و از خود گذشتگىِ يك رادمرد الهى را در مقام ايثار مى‏‌رساند؛ يعنى ديگر از اين بالاتر نمى‌‏شود! من كه نمى‌‏توانم تصوّر كنم و براى من اینچنین حالتى پيش نيامده است؛ امّا به نحو اجمال و ابهام مى‌‏توانيم اين مسأله را تصوّر كنيم كه: ”یک شخص حاضر است حتّى از بهشت و رضوان الهى و مصاحبت با ائمّه هم بگذرد، امّا زحماتِ ائمّه از بين نرود.“ 🔹اگر امام زمان عليه‏‌السّلام به ما بگويد: «اگر اين عمل را انجام دهى، نه سعادت دنيا به تو مى‌‏دهم و نه سعادت آخرت. پاداش آن، مصاحبت با من هم نيست. ولى اين عمل مورد رضايت من است» ما این درخواست امام را انجام نمى‌‏دهيم، امّا مرحوم علّامه انجام مى‌‏داد. برای همین است که می‌گویم: «اصلًا قابل تصّور نيست كه یک شخص به چه مرتبه‌‏اى از ايثار و از خود گذشتگى باید رسیده باشد تا بتواند اینچنین مطلبى را بیان کند!» 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه 70 قدس سره @ghazi_ir
به فقه‌الله‌ الاکبر نائل شده بودند.. ▪️بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در درگذشت «عالم ربانی» و «سالک مجاهد روحانی»؛ علامه آیةالله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی «ايشان از جمله فرزانگان معدودى بودند كه مراتب برجسته‌ى علمى را با درجات والاى معنويت و ، توأماً دارا بودند و در كنار فقاهت فنى و اجتهادى، به فقه‌اللَّه الاكبر نيز كه از مقوله‌ى و محصول تجربه‌ى حسى و مجاهدت معنوى است، نائل گشته بودند. فقدان آن عزيز، براى آشنايان و ارادتمندانشان خسارتى دردناك و غمى هائل است. این‌جانب با قلبی اندوهگین و ملول، به شما... تسلیت می‌گویم» ۱۳۷۴/۴/۱۸ لینک در پایگاه رسمی: farsi.khamenei.ir/message-content?id=33693 🏴 نهم صفر؛ سالروز درگذشت علامه آیةالله حسینی طهرانی... @ghazi_ir
﷽ 📌 دانلود کتاب کتاب مهر فروزان، نمایی اجمالی از شخصیت علمی، عرفانی و اخلاقی عارف بالله حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس سره. دانلود رایگان 👇 http://seireelallahbook.blog.ir/post/31
﷽ 🔹سرّ القاب متفاوت انبیاء علیهم السلام🔹 علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔸علوم الهیّۀ انبیاء همگی بر یک صراط نبوده بلکه از نقطه نظر درک مقام عظمت و توحید خدا، هر یک از جنبۀ خاصّ و اسم مخصوص به بارگاه الهی باریافته و از مخلَصین شده اند. 🔸و القاب روح الله یا کلیم الله یا خلیل الله یا نجیّ الله یا صفیّ الله و امثال آنها القاب تشریفاتی و اعتباری نیست، بلکه حکایت از یک نوع خاصّ از ملکه و کیفیّت مخصوص از نفوس آنها می نماید؛ 🔸هر یک از طریقی خاص و روشی مخصوص با صفای باطن خود سیر در اسمی از اسماء الهیّه نموده و حقیقتِ آن اسم در آنها ظهور کرده است. 🔸امّا وجود مقدّس خاتم الانبیاء و المرسلین که جامع جمیع ظهورات اسماء الهیّه هستند، دارای نفسی وسیع و قلبی فسیح و دارای اسم اعظم و مقام فناء در اسم أحد و ذات مقدّس باری تعالی می باشند. 🔸آنچه خوبان همه دارند، تو به هزاران مرتبه بالاتر و والاتر از آنها داری. 📚 «امام شناسی» ج ۴ ص ۲۴ با تلخیص @ghazi_ir
﷽ 🔍 | ۰۰۰۵ 📌 تفاوت میان عارف بالله و بامرالله 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/Uingo ☑️ سوال: ~ با سلام ، مرحوم حضرت علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف روح مجرد، القابی را که برای حضرت آیة الله العظمی حاج سید علی قاضی قدس الله نفسه الزکیه ذکر می فرمایند آورده اند که: " عارف بالله و بامرالله " ، مستدعی است بفرمائید این دو عبارت به چه معناست ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ عارف و عالم بالله به شخصی گفته می شود که به مرتبه معرفت شهودی ذات اقدس حقّ در هر سه مرتبه فعل و صفت و اسم رسیده و آنگاه با فناء ذات خود در ذات پروردگار هیچ تعیّن و استقلالی را برای خود باقی نگذارد، وجود او وجود حضرت حقّ و اوصاف و کردارش همه و همه منبعث از او باشد، در این صورت دیگر قیاس او با سایر افراد بشر در هر مرتبه از کمال باطل است زیرا وجود او و حقیقت بشریّت او متحوّل به وجود و حقیقت حضرت حقّ شده گرچه هنوز ملبّس به لباس بشر است. ❖ و امّا عالم بأمر الله به فردی گفته می شود که با صرف عمر و مجاهدت در تحصیل آداب و مبانی شرع به مرتبه و مرحله اجتهاد رسیده باشد؛ چنین فردی که به علوم اسلامی چون حکمت و فلسفه متعالیه، عرفان نظری، تفسیر، تاریخ، فقه و اصول وحدیث و غیره به اجتهاد مطلق رسیده باشد، عالم به امر و نهی الهی در مقام حکم و فتوی خواهد بود و صد البته کسی که مشام جانش به نفحات قدسی عالم قدس معطّر نشده باشد و بر ضمیر و قلبش بارقه های جلال و جمال الهی نتابیده باشد و از مواهب خاصّه و عنایات ویژه اولیای الهی نصیبی نیافته باشد طرفی از این علوم متعارفه نخواهد بست. چنین فردی که جامع بین دو مرتبه و حائز این دو مرحله باشد به عالم بالله و بأمر الله خوانده می شود امثال: مرحوم بحرالعلوم، علّامه قاضی طباطبائی، علّامه طباطبائی و علّامه طهرانی قدس الله اسرارهم. @ghazi_ir
﷽ 💠 برای سالک راه حق زیارتش چیز دیگری است 🔹عجیب است که راجع به زیارت امام رضا علیه السّلام تعبیراتی هست که حتّی راجع به زیارت سیّدالشّهداء آن تعبیرات نیست! و ما در این مسئله مانده ایم که جهتش چیست؟! که خلاصه این همه راجع به زیارت امام حسین علیه السّلام هست و چه مطالبی هست!و فرق نمی‌کند چه در روز و چه در شب و در همۀ هفته این زیارت مطلوبیت دارد ولی راجع به‌خصوص شب جمعه، از همۀ عراق و از همه جا برای زیارت سیّدالشّهدا علیه السّلام در شب جمعه می‌آیند؛ به خاطر روایتی که از پیغمبر اکرم نقل شده است... 🔹..حتّی بعضی از بزرگان در زمان گذشته، زیارت سیّدالشّهداء را برای کسانی که مستطیع هستند چهار سال یک مرتبه واجب می‌دانستند؛ با اینکه مکّه و حجّ یک مرتبه واجب است ولی اهمّیت زیارت سید الشهداء علیه السلام خیلی زیاد است! البته اینها قابل توجیه است و اشکالی هم ندارد که شخصی فتوایش به این نحو باشد! 🔹ولی صحبت در این است که دربارۀ زیارت علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام در لسان ائمّه و در لسان پیغمبر تعبیرهایی شده است که از آنها می شود ارجَحیّت آن بر زیارت سیّدالشّهداء را استفاده کرد و ما در این مطلب ماندیم که جهتش چیست که می‌تواند این خصوصیّت را داشته باشد؟! عَلَی کُلّ حالٍ مرحوم آقا می‌فرمودند: « برای سالکین راه خدا، علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام چیز دیگری است!» این سرّی بود که من فاش کردم؛ حال که توفیق به‌دست آمده است دیگر باید قدر بدانیم! 🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه. 🗒. متن جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 7 . علیهما السلام @ghazi_ir
﷽ 🔍 | ۰۰۰۶ 📌 حصول نیت صادق در سیر و سلوک الی الله 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon .ir/Cdr7e ☑️ سوال: ~ با سلام؛ مرحوم علامه طهرانی رضوان الله عليه در کتاب " روح مجرد، ص۳۴۸ " در ضمن تحقيقي راجع به سير و سلوک افراد در اديان و مذاهب مختلفه و نتيجه مثبت يا منفي بودن آن آورده اند: گروهی که در وصول به حقيقت صادق هستند و غرض ديگری را با اين نيت مشوب نميسازند ، نهايتا به فنا در ذات حق ميرسند و گروهی که در نيتشان پاک نيستند و در سير و سلوک به جهت دواعي نفسانيه وارد شده اند. اين گروه ابدا به مقصود نميرسند. " و حقير ذره ای شک ندارم که جزء دسته دوم هستم. انسان چه کاری ميتواند بکند که جزء گروه اول قرار بگيرد.⁉️ چون حقير احساس مي کنم همه مشکلاتم به خاطر همين نيت است و هر وقت کمی عمل کردم به مطالب بزرگان و اثر آن را مشاهده کردم و نفسم حض خود را دريافت کرد دفعتا همه چيز را رها کردم ... يعني انسان چکار مي تواند بکند که نيتش را تغيير بدهد ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ «بر سر تربت ما چون گذری همّت خواه // که زیارتگه رندان جهان خواهد شد» همه چیز با همّت به نهایت می رسد و بدون آن مطلب ناقص و بی فرجام خواهد بود. آیه شریفه می فرماید: « الّذینَ قالوا رَبّنا اللهُ ثُمّ استَقامُوا تَتَنَزّلُ عَلَیهِمُ المَلئکۀُ ألّا تَخافُوا وَ لا تَحزَنُوا و أبشِرُوا بِالجَنّۀِ الّتی کُنتُم تُوعَدوُن - فصلت/۳۰ » در بسیاری از افراد حلاوت اشتغال به ذکر الهی و انجام برنامه های سلوکی برای مدّتی آنان را سرخوش و مسرور می سازد و نفس و قلب از این التذاذ روحانی مسرور و نسبت به ادامه سیر شائق می شوند و برای برخی از ابتداء آن شوق و رغبت و حلاوت وجود ندارد بلکه باید بواسطه مجاهده نفسانی و مبارزه با نفس، انسان به راه و طریق ادامه دهد و از امور صارفه دلسرد نشود و فراز و نشیب زندگی و اشتغال به کسب و کار او را در مسیر سلوک سست نکند و از مطالبی که برای ازدیاد شوق و عشق و رغبت، بزرگان در کتب خود ذکر کرده اند، بهره ببرد. @ghazi_ir
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📄 آيا پرداختن به مسأله ظهور و مردم را به اين مطالب سرگرم كردن آنان را به اين درجه مى‏رساند؟ اينكه ما دائماً بنشينيم و به مردم وعده دهيم كه در سال ديگر يا در سال ديگر حضرت ظهور مى‏كند و موجب ابتهاج مردم و شادى و مسرّت مجازى آنها شويم و اوقات آنها را با اين سخنان تلف كنيم، چه حاصلى در پى خواهد داشت؟ مگر ائمّه عليهم‏السّلام نفرمودند: «كذَبَ الوَقّاتونَ!» كسى نمى‏تواند وقتى و حدّى براى ظهور تعيين كند. آن‏وقت چگونه ما مى‏توانيم به خود جرأت بدهيم و از مسأله ‏اى كه علم آن را فقط خداى متعال و وليّش مى‏داند، براى مردم رَجماً بالغيب تيرى در تاريكى بپرانيم و آنان را ساده‏ لوحانه دل‏خوش نماييم و آن حقيقت و واقعيّت والا را از آنان مخفى كنيم و از آن مطلبى به زبان نياوريم؟! صحبت از ظهور حضرت در صورت عدم وجود ما در زمان ظهور، چه دردى از ما دوا خواهد ساخت؟ مگر ما به مدّت زمان حيات خود واقفيم كه دل به ادراك زمان ظهور خوش نماييم و پيوسته به انتظار ادراك آن، عمر را به پايان برسانيم؟ تازه تمام اين مطالب در صورتى است كه اين اخبارها و سخنان راست باشد، و در صورت خلاف، مسأله صورت ديگرى پيدا خواهد نمود. حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 227 @ghazi_ir
حضرت آیت الله قاضی(ره)
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ #قسمت_اول 📄 آيا پرداختن به مسأله ظهور
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره ❖. حدود چند سال پيش حقير به اتّفاق يكى از دوستان جهت زيارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها به قم مشرّف شديم. در ضمن زيارت، آن شخص به من گفت: «مايلم از فلان عالم كه مى‏گويند نسبت به مسائل ظهور حضرت و ارتباط با آن حضرت مطالبى دارد ديدن كنم، آيا شما موافقيد با من به ديدن ايشان برويم؟» عرض كردم: «مانعى ندارد؛ امّا بدانيد آنچه را شما به دنبال آن هستيد در اينجا نخواهيد يافت.» بالأخره با اصرار آن دوست به ديدن آن شخص محترم به راه افتاديم. تابستان بود و هوا بسيار گرم، ساعت حدود شش بعدازظهر بود كه به منزل ايشان رسيديم. در زديم، خود آن عالم محترم درب را باز نمودند. سلام نموديم و درخواست ملاقات كرديم. ❖. ايشان درحالى‏كه مشخّص بود از تعب حرارت تابستان در اذيّت و التهاب مى‏باشند پاسخ دادند: «فقط به مدّت پنج دقيقه مى‏توانم ملاقات كنم.» عرض كرديم: «اشكالى ندارد.» وارد شديم و در اطاق نشستيم. ايشان شروع كردند به صحبت، و از مكاشفات و قضايايى كه حاكى از تعيين زمان ظهور بود به مدّت قريب دو ساعت براى ما صحبت كردند! در اين وقت افراد ديگرى نيز به جمع ما پيوستند و مجلس تقريباً حدود ده نفر جمعيّت داشت. پس از اتمام سخنان ايشان، من رو كردم به آن عالم محترم و عرض كردم: «اگر اجازه مى‏فرماييد سؤالى از حضورتان دارم.» فرمودند: «بفرماييد!» ❖. عرض كردم: الآن حدود دو ساعت است كه ما خدمت شما هستيم و در تمام اين مدّت صحبت از زمان ظهور و نقل مكاشفات و خواب‏ها و بيان بعضى از امور غير عادى در اين زمينه بود، حال سؤال من اين است كه: آيا شما نسبت به صحّت و اتقان اين خواب‏ها و مكاشفات علم داريد يا خير؟ فرمودند: «خير، من علم ندارم.» عرض كردم: پس بر چه اساسى و چه دليل شرعى شما اين مطالب را به مردم مى‏گوييد؟ شما به عنوان يك عالم دينى مطالبى را به مردم مى‏گوييد كه خود به صحّت آن اطمينان نداريد، اين صحيح است؟! و بر فرض صحّتِ اين خواب‏ها و مكاشفات آيا نقل اين مطالب مورد رضا و امضاى ائمّه عليهم‏السّلام مى‏باشد؟! و اگر هست چرا خود آنها تعيين نكردند و وقت خاصّى براى آن معيّن نكردند؟ مثلًا بگويند: در سنه فلان و ماه فلان و روز فلان، ظهور آن حضرت قطعى خواهد بود. چرا يك هم‏چنين مطلبى وجود ندارد، و چرا فقط به ذكر كلّياتى اكتفا كرده ‏اند؟ ❖. ايشان در جواب فرمودند: «شايد مصلحت اقتضا مى‏كرد كه آن حضرات وقت دقيقى را براى اين مسأله تعيين نكنند.» حقير عرض كردم: آيا همان مصلحت اقتضا نمى‏كند كه شما هم تعيين نكنيد و بگذاريد امور بر جَرى عادى خود به سمت رشد و كمال استمرار يابد؟ تازه شما خود اعتراف‏ كرديد كه علم به صحّت و سقم اين مسائل نداريد! در اينجا ايشان سكوت كردند و ديگر هيچ صحبتى نكردند و ما هم خداحافظى كرده از منزل بيرون آمديم. ❖. پس از خروج از منزل، آن رفيق ما كه بسيار مشتاق زيارت اين عالم بود روكرد به من و گفت: فلانى حالا مى‏فهمم كه پدر تو چه حقّ بزرگى بر گردن ما دارد و ما از آن به كلّى غافليم. او كجا و اينها كجا؟! صحبت او كجا و مطالب اين جماعت كجا؟! هدايت و ارشاد او كجا و مسائل و رهنمودهاى اينها كجا؟! انسان تا بعضى از مسائل را با چشم خود نبيند باور نمى‏كند. ❖. من رو كردم به آن شخص و گفتم: من حيا كردم به آن عالم محترم بگويم كه خود حقير از شما وقت خاصّى را جهت ظهور حضرت شنيدم و الآن سال‏ها است كه از آن تاريخ مى‏گذرد و هنوز ظهور محقّق نشده است! 📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 228 و 229 @ghazi_ir
﷽ ❈. پدر و مادر مقدمه وجود انسان اند و تا رحمت به ایشان نرسد، رحمت به انسان نمی رسد. اول انسان باید [ برای آنان ] صلوات بفرستد و دعا کند، بعد برای خودش دعا کند، چون آنها اصل هستند و انسان فرع. پدر و مادر نباید فراموش شوند... ✍🏻. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚 شرح فقراتی از ابوحمزه ثمالی ،ج۱ ، ص۲۷۰ @ghazi_ir
حضرت آیت الله قاضی(ره)
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهران
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره ❖. آيا اين صحيح است؟! و مگر مطلب ديگرى وجود ندارد كه ما بياييم و به اين مطالب بپردازيم؟! و مردم را گيج و گنگ و پا در هوا در عالم تخيّل و اوهام رها سازيم و با وعده‏هاى سر خرمن، عمر و وقت آنان را به انتظار واهى و بى‏اساس بگذرانيم؟! و هر وقت كه از آن وعده تخلّف شد بگوييم بداء حاصل شده است و دوباره وعده ديگرى و بدائى ديگر، إلى آخره ... ❖. عزيزِ من، بداء حاصل نشده است و هيچ مسأله‏اى تغيير پيدا نكرده است، بلكه جهل و بى‏اطّلاعى اين افراد اثبات شده است. چه كسى از شما خواسته به اين امورى كه هيچ ارتباطى به شما ندارد وارد شوى و خلقى را در حيرت و سرگردانى قرار دهى؟ مانند فردى ديگر و عالمى ديگر در يكى از شهرستان‏ها كه به مردم وعده مى‏داد كه پس از جنگى كه در منطقه در گرفته است حضرت ظهور خواهند كرد، و وقتى خلاف آن ثابت شد گفته بود: بداء حاصل شده است، و موعد را به وقت ديگرى موكول‏ نموده بود. ❖. و عجب از اين خلق عوام و بى‏تدبّر و بى‏ادراك كه هنوز به اين سخن‏ها دل خوش مى‏كنند و هنوز پاى صحبت اينان مى‏نشينند، و با اينكه دروغ و خلافش ثابت شده است باز دست از سر اينها برنمى‏دارند و از دور اين افراد كنار نمى‏روند! 📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 228 @ghazi_ir
﷽ 🔶. رمز رستگاری شیعه! 🔹رمز فلاح و رستگاری شیعه در متابعتِ او از سُنَن و دستوراتِ ائمهٔ خود می‌باشد و بس! و او هرگز حق ندارد در دستورات و مبانیِ القاء شده از طرف زُعَمای معصومین علیهم السلام، دخل و تصرّفی نماید و از حدودِ تعیین شده در قضایا و موضوعاتِ عبادی و اجتماعی، قدمی فراتر بگذارد؛ که اگر بگذارد به همان خسارت و مهلکه ای دچار خواهد گشت که سایرین در آن مهالک، گرفتار آمدند. 🔹شیعه نباید خودسرانه عمل کند و از پیشِ خود، حُکمی را کم و زیاد کند؛ و تمام چشم و گوش و حواسش باید متوجهِ مرام و مبانی ائمۀ خود باشد و به تلقینات و القائاتِ عوام توجه نکند و برای خوش آمدنِ عوام از اصول موضوعۀ خود دست بر ندارد. 📝. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ص۷۷ @ghazi_ir
﷽ 🖇. 📌. موضوع: جلسات 🎙. سخنران: سیدالطائفتین علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزکیه 💽. ۱۳۰ مجلس 🔻 شامل: جلسات تفسیر آیه نور، مبانی تشیع، ملکوت روزه، ملکوت نماز، معادشناسی، آیین رستگاری، شرح دعای افتتاح، شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سالک آگاه، مباحث فقهی، مبانی اخلاق 📥. برای دانلود روی لینک کلیک بفرمایید: http://seireelallahbook.blog.ir/post/101
﷽ 🔍 | ۰۰۰۷ 📌 ملاقات با امام زمان علیه السلام 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/hE2Ob ☑️ سوال: ~ با سلام ؛ چگونه و با چه وسيله اي ( ذكر، زيارت، عمل ) میتوان با ولی عصر حضرت بقيه الله الاعظم ارتباط برقرار كرد ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ انسان همیشه با امام زمان ارواحنا فداه خود مرتبط است ولی خود، این ارتباط را احساس نمی کند . امام زمان علیه السلام از خود ما به ما نزدیک تر است و او هیچگاه از ما نخواسته است که برای عرض حاجت کاری انجام دهیم تا او را حضوراً مشاهده کنیم. آنچه از ما خواسته شده است قیام وظیفه و تکلیف الهی است، خواه موفق به زیارتش بشویم یا نشویم. بزرگان از این راه به مقصد رسیده اند نه از این طرف و آن طرف رفتن و سر خود را به این امور غیر مفید گرم کردن. @ghazi_ir
﷽ 🔘 برخی از مجالس عزاداری در شأن سیدالشهدا علیه السلام نیست🔘 🔸متأسفانه امروزه، مسألۂ مرثيه و روضه و عزاىِ حضرت أباعبداللَه الحسين -أرواحنا له الفداء- از صورت منطقى و عبادىِ خود به "جهات اعتبارى و وهميّات دنيوى" تغييرِ مسير و جهت داده است. 🔸هدف و غايت ذاكرين و نوحه خوانان بر هر چه "پر رنگ و لعاب كردنِ ظاهرىِ اين مصائب" متمركز شده است؛ و "تهييجِ احساسات مردم" به خصوص طبقۂ جوان به هر وسيله، و با هر تعبير، و به هر ترفند و جلوه‏ اى انجام می‌پذیرد، و هر كه در اين راه موفّق تر است مطلوب تر است. 🔸 و اگر بخواهيم قدرى به خود جسارت دهيم و اين مجالس را با مجالس عادىِ ديگر مقايسه كنيم، بايد بگوئيم به "مجالس تئاتر و هنرپيشه ‏گى" شبیه تر است تا به مجالسى كه در خورِ شأن و متانت و منزلتِ يك امام معصوم عليه السّلام قرار دارد. 📝. آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚اربعین در فرهنگ شیعه، ص 54. @ghazi_ir
﷽ 📌 مظلومیت امام حسین علیه السلام در فرهنگ تشیع چیست؟ 🔹 مظلومیت حضرت سیدالشهداء علیه السلام در فرهنگ تشیع این نیست که گروهی از خدا بی خبر با یورش بر عده ای از ذراری و اولاد پیامبر، آنان را از دم تیغ گذراندند و از بزرگ و کوچک، حتی طفل شیرخوار نگذاشتند؛ و پس از شهادتشان، اهل بیت رسول خدا را با آن وضع فجیع و شرم آور، از این شهر به آن شهر در شوارع و ملأ عام به اسارت و غل و زنجیر کشاندند، و کردن آنچه را که تاریخ از ذکر آن به شرم آید! 🔹 مظلومیت سیدالشهداء در این است که کسی به حقیقت و روح و جان این حادثه پی نبرده، و از جاهل و عامی تا عالم و خبیر، همه و همه این واقعه را از دریچهٔ نفس و روح آشفته و ناخالص و افکار کودکانهٔ خود تفسیر و توجیه می کنند.۱ ▪️هر کسی از ظنّ خود شد یار من ▪️وز درون من نجُست اسرار من۲ ۱_📕اربعین در فرهنگ شیعه صفحه ۵۴ ۲_مثنوی معنوی، دفتر اول 🖊حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه @ghazi_ir
﷽ 📿 | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " مَن تَواضَعَ لِغنّی لِغِناه، فَقَد کَفَر " | ١ | 📜 ترجمه: " کسی که به آدم غنی و دارا به جهت غنای او تواضع کند، این تواضع کفر است! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. اگر در مواقعی که با اساس شخصیت انسان - از نظر شخصیت الهی ، نه از نظر شخصیت نفسی - مبارزه می کنند ، مثلا یک شخص متکبری در مقابل انسان تکبر می کند و مَنیّت به خرج می دهد، انسان نباید بگوید: آقا این مَنیت تو درست است ، و به تواضع بیفتد ، و به خاک بیفتد و سجده کند! اینجا باید بگوید که : نه ، من از تو بالاترم، تو که هستی؟! اینجا انسان باید تکبر کند، و اگر او بگوید: " من! " انسان ده برابر بگوید: " من ! " و هیچ در مقابل او سر فرود نیاورد، و محکم بایستد! ❖. در میدان جنگ که دو نفر در مقابل همدیگر قرار می گیرند، و این می خواهد او را از بین ببرد و هستی او را ساقط کند، یعنی با کبریائیت خودش پیش می آید؛ آن هم همین طور با کبریائیت خود پیش می آید در مقابل این. اینها هر دو در مقابل همدیگر اعظم المتجبرین هستند. او می گوید : شخصیت من، مقام من ، ارزش من، چنین و چنان، و اصلا تو نباید در صفحه روزگار باشی، و با یک شمشیر تو را با خاک یکسان می کنم! این هم همینطور. منتها کفاری که با مسلمان ها برخورد می کنند و آن انانیت را بر اساس کفر و شرک ابراز می کنند، غلط است؛ ولی مومنین که این کبریائیت را بر اساس ایمان ابراز می کنند، صحیح است! پس اساس کبریائیت و خودمنشی و استقلال، صفت ممدوحی است، نه صفت مذموم، منتها انسان باید در جای خودش اعمال کند. اگر اظهار کبریائیت و شخصیت مطلقا مذموم بود، که خدا در انسان قرار نمی داد. شخصیت و آقایی و آقامنشی و خودمحوری و استقلال، مثل بعضی از صفات دیگر غریزه ای است از غرائز انسان. ❖. امیرالمومنین علیه السلام در موقعی که شمشیر دست می گیرد، نمی آید به عمرو بن عبدود بگوید: من آن کسی هستم که سر به سجده می گذارم و برای پروردگار خاضع و خاشع هستم، برای تو هم خاشع ام؛ نه ، این سجده را آنجا من برای خدا می کنم تا اینکه کبریائیت و عظمت خدا در این صحنه ، ظهور و بروز کند. [ عَمرو بن عبدود ] به حضرت گفت: " برو ای بچه ! من با پدر تو دوستی و آشنایی داشتم و نمی خواهم دستم به خون تو آغشته شود! " امیرالمومنین علیه السلام گفت: " من خیلی دوست دارم دستم به خون تو آغشته بشود و توی مشرک را از روی زمین بردارم ! " | ۲ | - | ۳ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. تحف العقول، ص ۲۱۷ ۲. مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص ۱۳۶ ۲. شرح فقراتی از دعای افتتاح، ص ۴۹ @ghazi_ir
﷽ 🔍 | ۰۰۰۸ 📌 مدعیان دروغین ظهور 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/e77aP ☑️ سوال: ~ با سلام؛ مدتی است فردی در عراق مدعی شده که سید یمانی و نایب امام زمان (عج) است و به نام سيد احمد الحسن يمانی مي باشد و ايشان مستندا طبق احاديث و وصيت رسول(ص) خود را اثبات مي كند و کراماتی از او نقل شده است بالاخص از لحاظ علمی و تأویل قرآن، پیشگویی آینده و خواندن اندیشه افراد و درمان بیماریهای سرطانی... تاچه حد باید به این مطالب اعتنا شود؟ او حتی از تمام مخالفان تقاضای مناظره و يا مباهله کرده، وظیفه ما چیست⁉️ ✅ جواب : ~ هو العالم؛ تا کنون افراد بسیاری آمده اند و از این قبیل دعوت ها بعمل آورده اند و آنها هم دارای بعضی از حالات غیر عادی چون شفای بعضی از بیماران بوده اند، و یا نسبت به آینده پیشگوئی هایی کرده اند و بعد معلوم شده است که تمامی کاذب و مدّعی بیش نبوده اند. و در همین عراق نیز خیلی ها چنین ادّعائی کرده اند و مدّتها بعد حال و وضع آنها بر همگان روشن شده است. مطلبی که باید دقّت نمود صرف نظر از کذب و صدق مسئله اینست که بر فرض صادق بودن او چه دلیلی بر اطاعت و انقیاد از او هست؟ متابعت از فرد مشکوک بدون حجّت و دلیل شرعی قطعاً حرام است، گر چه او خود امام زمان علیه السّلام باشد. • آیا با صرف شفا دادن و یا پیشگوئی و نظائر آن حجّت شرعی و تکلیف الهی برای انسان منجّز می شود؟ • آیا ایشان تمام امراض و گرفتاری ها را بطور قطعی شفا و بهبود می بخشد؟ ( اگر اینطور است که دیگر باید بیمارستانها و مطب اطبّاء در سراسر دنیا بسته شود؟) • آیا پیشگوئی های ایشان نسبت به حوادث گذشته نیز صادق است؟ • آیا از معارف الهیّه و حقائق توحید چیزی می داند؟ ( و این مطلب مهمتر از همه اینهاست.) الآن افراد بسیاری مدّعی همان سیّد یمانی بودن هستند و هر کدام برای خود ادلّه ای ذکر می کنند و امّا پاسخ صریح و روشن اینکه تا از ناحیه خود امام علیه السّلام دلیل قاطع و غیر قابل تردید بر اطاعت از فردی نرسد انقیاد و پیروی از او موجب هلاکت و دخول در آتش است. @ghazi_ir
﷽ 🕯 || امام زمان علیه السلام راه و طریق سیر به سوی خداوند متعال ❖. وجود حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ، مرآتیت و آیتیت دارد برای وجود اقدس حق تعالی ؛ و بنابراین شناخت و معرفت به آن حضرت نیز باید به عنوان آیتیت و مرآتیت شناخت حضرت حق تعالی بوده باشد. راه و جاده و طریق سیر به سوی خداوند متعال، آن حضرت است؛ ولی مقصد و مقصود خود خداوند است جل و عز. و معلوم است که اگر ما طریق را مقصد بپنداریم ، چقدر اشتباه کرده ایم! قدس الله سره 📚 سرالفتوح ، ص ۵۶ @ghazi_ir
﷽ 🔺 مکتب عرفان ، مکتب آشتی است ، مکتب اهل بیت است، مکتب آزادی است 🔸 رسول الله که آمد برای هدایت مردم، برای هدایت چه کسانی آمد؟ برای هدایت کسانی که آنها قائل به توحید بودند ؟ اگر قائل به توحید بودند که نمی‌رفتند بُت بپرستند. برای هدایت کسانی که رسالت او را قبول داشتند ؟ اگر قبول داشتند که نمی آمدند با او بجنگند. پس برای هدایت افرادی آمد که نه اهل توحیدند و نه رسالت او را قبول دارند و نه معاد و هیچی را قبول ندارند. آمد با آنها رفیق شد ، آمد به آنها گفت تو هم مثل من هستی؛ تفاوت نمی کنی، ولی خدا چشم من را باز کرده ، قلب من را باز کرده ، تو هم بیا قلبت باز شود ، چشمت باز شود ، از این منجلاب بیرون بیا، از این فساد بیرون بیا، تو هم موحد بشوی و آن سفره ای که پهن شده است، این را خداوند برای من به خصوص پهن نکرده است. برای تویِ مشرک هم پهن کرده، برای تو که مویت هم پیداست تو دختر و زنی که موهایت پیداست؛ برای تو هم پهن شده برای تویِ جوانی که مطلب را اشتباه فهمیدی درک نکردی، برای تو هم پهن است! مکتب عرفان مکتب آشتی است نه مکتب جنگ و ستیز ، نه مکتب کتک زدن و بیرون کردن و این طرف و آن طرف فرستادن! مکتبی است که همه را بر سر سفره جمع می‌کند و بعد به آنها فهم و بینش می دهد. عرض بنده این است که: مکتب عرفان که مکتب اهل بیت علیهم السلام است به شخص کار ندارد ، به دین شخص کار ندارد ، بلکه به فطرت او کار دارد ، به ذات انسان کار دارد به وجدان‌ انسان کار دارد.۱ ۱_سخنرانی گراش استان فارس مجلس۲_ ۱۴۳۲🕰 ۵۷ 📺حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه @ghazi_ir
سیری_در_تاریخ_امام_رضا_علیه_السلام.pdf
5.14M
﷽ 💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۴۲۳ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام رضا علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما @ghazi_ir