eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🍃ضیافت دائمی🍃 حضرت آیت الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالي 🌹 در عالم وجود هیچ میهمان‌داری مانند خداوند تبارک و تعالی نیست که انسان را در هر آن به ضیافت خود دعوت می‌کند و این ضیافت اختصاص به ماه رمضان ندارد؛ 🌹 خودش فرموده: [فَفِرُّوا إِلَى الله]؛ فرار کنید به سوی من! فرار کنید به سوی خدا! خودتان را در دامن من بیاندازید! از غیر من ببُرید! 🌹 اگر انسان شیرینی و حلاوت ضیافت پروردگار را درک کند خدا را به هیچ چیز نمی‌فروشد. @ghazi_ir
﷽ 🔸 چرا کسی که خمر بنوشد تا چهل روز نماز او قبول نمی شود! حسین بن خالد می گوید: خدمت امام رضا علیه السلام عرض کردم: برای ما این چنین از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت کرده اند که فرمود: کسی که خمر بنوشد تا چهل روز نماز او قبول پروردگار قرار نخواهد گرفت. حضرت فرموند: درست روایت کرده اند. عرض کردم: چگونه نماز او به فاصله چهل روز مردود است، نه کمتر و نه بیشتر؟ حضرت فرمودند: زیرا خدای متعال خلقت انسان را در عدد چهل تقدیر فرموده است؛ ابتدا نطفه را در چهل روز قوام بخشید آنگاه آن را به علقه مبدل ساخت، سپس علقه را چهل روز پروراند، و پس از آن به مضغه تبدیل کرد. و این چنین است اگر کسی شرب خمر کند، این شراب در مثانه او به مدت چهل روز باقی خواهد ماند؛ چنانچه غذا و آب و جمیع مأکولات، به مدت چهل روز در مثانه انسان باقی می ماند، به مقدار همان عددی که اساس خلقت بر آن قرار گرفته است. 📚 علل الشرایع، ج2، ص345. ترجمه روایت از مرحوم صدوق @ghazi_ir
حضرت آیت الله قاضی(ره)
﷽ 🔸 چرا کسی که خمر بنوشد تا چهل روز نماز او قبول نمی شود! حسین بن خالد می گوید: خدمت امام رضا علیه
﷽ از این بیان حضرت استفاده می شود: کیفیت هضم و جذب مأکولات در بدن انسان و استفاده اعضا و جوارح از آنها و سپس مرحله دفع آنها، به مدت چهل روز طول می کشد؛ و از آنجا که کلیه ها وظیفه دفع مواد زائد بر میزان مصرف و هم چنین پس از مصرف را دارند، و این مواد به واسطه عمل کلیه ها در مثانه تجمع می نماید، لذا به مدت چهل روز می توان گفت که غذای مصرفی انسان در یک مکان واحد به تدریج جمع و دفع خواهند شد. و بر این اساس، نماز فردی که هنوز آثار و بقایای شراب در بدن او موجود می باشد،مورد پذیرش و قبول خداوند قرار نخواهد گرفت. ✒ حضرت آیه الله سید محمد محسن طهرانی قدس سره 📕 اربعین ص 35 @ghazi_ir
﷽ 🥇 مسافرِ راه خدا نباید خودش را برتر از دیگران ببیند. نکند آن زنی که عمرش را در گذرانده موفق به توبه شود و آن شخصی که از او فوت نشده، از هوای نَفس تبعیت کند و در امتحان شکست بخورد. ▫️مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی @ghazi_ir
‍﷽ ♦️یکی از موانع راه خدا♦️ آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه 💠 اگر کسی خوابها و مکاشفاتش - اگر چه مکاشفه های خوبی هم باشد - سبب دلبستگی اش شده و او را از مسیر حقّ منحرف کند، بت و نِدّ او همین مکاشفات و خوابهای او خواهد بود. 📚 «جذبۀ عشق» ص ۷۴ @ghazi_ir
‍﷽ 🌸 مرحوم علّامه والد (علامه طهرانی) قدّس ‏سرّه ‏الشّريف به دائم ‏الوضوء بودن و انجام اغسال مستحبّه تأكيد مى‏فرموده و آن را جزء لوازم سلوك مي دانستند و درباره اغسال واجب نيز سفارش زيادى ميكردند كه هر چه زودتر انجام شود. مي فرمودند: حال حدث اكبر حال سنگينى است و سالك بايد حتّى ‏المقدور هرچه زودتر با غسل خود را از آن پاك كند؛ خصوصاً خوابيدن با حال جنابت كه سنگينى و خستگى زيادى بر نفس وارد ميكند. رعايت مستحبات غسل و وضوء را به ما سفارش فرموده و آداب آن را از كودكى به فرزندان تعليم مي دادند، ولى دقّت زيادى داشتند كه در اتيان وضوء و غسل افراد به وسواس و اسراف دچار نشوند. ميفرمودند: بايد در كيفيّت وضوء و غسل نيز مانند همه چيز، به سنّت رسول خدا و ائمّه عليهم‏السّلام مراجعه نمود؛ شيخ صدوق در من‏ لايحضره ‏الفقيه از حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم روايت مى‏كند كه: الوضوء مد و الغسل صاع و سيأتى أقوام بعدى يستقلون ذلك؛ فأولئك على خلاف سنتى و الثابت على سنتى معى فى حظيرة القدس. «1» ____________________________ 📚 (1). من‏ لايحضره ‏الفقيه، ج 1، ص 34 و 35؛ و الجعفريّات، ص 16. وضوء باید با يك مدّ آب و غسل با يك صاع انجام شود و در آينده اقوامى خواهند آمد كه اين مقدار آب را براى وضوء و غسل كم مى‏شمرند. اين افراد بر خلاف سنّت من عمل مى‏كنند و هر كسى كه بر سنّت من پايدار باشد با من در عالم قدس همنشين خواهد بود.» «1» 📕 نور مجرد، ج‏2، ص: 294 @ghazi_ir
سلمه الله 🔶پروردگار عالم در مورد بلعم باعورا در قرآن مي فرمايد: "اگر مشيّت ما تعلق مي گرفت، بلعم باعورا را نيز به مقام تعالي مي رسانديم؛ ◾️اما بالا نبرديم چون او خاک را بر عالم پاک مقدم داشت و از هوی و هوس خود در عوض عشق به خداوند متعال پیروی کرد. ☑️ هرکس در اين عالم به دنبال هوي و هوس رود، سقوط خواهد کرد. انسان بايد خود را از بند هوي وهوس رهايي بخشد تا مشمول مشيّت الهي شود و رفعت مقام یابد و بالا رود. اگر خدا مي خواست، بلعم باعورا را نیز بالا مي برد؛ ولي جبری در عالم انسان وجود ندارد و او صاحب اختیار است، انتخاب زشت یا زیبا به دست خود اوست و خدا بدون دليل و اسباب در عالم کاري انجام نمي دهد. 🔶هرکاري سبب و اسبابي دارد که انسان بايد آنها را آماده کند. او بايد از نظر روحي آماده باشد تا خداوند او را به تعالي و مقام بالا برساند؛ چون بلعم باعورا آماده نبود و از آن اسبابي که به او داده شده بود، بهره درستي نبرد و به دنبال هواي نفس رفت، از او سلب درجه گرديد. دانایی او دارایی اش نشد و به همين دليل سقوط کرد. @ghazi_ir
﷽ 🔘آن چیزی که در واقع به درد انسان می خورد این است که یاد خدا باشد؛ و چون این اذکار لفظی موجب یاد کردن خدا می شد، قیمت دارد. هر ذکری می شود، هر ذکری باشد که موجب یاد کردن خدا باشد، قیمت دارد؛ و هر ذکری که خدا را به یاد انسان نیاورد، قیمت ندارد. آن کارِ کمی که انسان بکند و دوام داشته باشد، بهتر است از آن عبادتی که زیاد باشد اما دوام نداشته باشد. مثلا یک شب، هزار رکعت نماز بخواند و فردا شب هیچ نخواند، یا شب تا صبح عبادت کند اما نماز صبحش خواب بماند و قضا شود. ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 📗 شرح فقراتی از دعای ابوحمزه برگرفته از صفحهٔ ۲۵۷تا۲۵۹ ✍ حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی @ghazi_ir
‍﷽ 🌸 آیه الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره: 📌 مرحوم آیه الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی در نامه ای که برای مرحوم والد رضوان الله علیهما نگاشته اند، راجع به مراقبت از استعداد و شرایطی که مُعّد حرکت سالک است می نویسند: چیز هایی که ملالت آور است بعد از ترک هواهای ممنوعه شرعیه ( مانند امیال و آرزوهای نفسانی که حرمت آنها محرز است و شارع مردم را از آنها بر حذر داشته است) عبارت است از: کثرت طعام ( زیاد غذا خوردن) و کثرت کلام ( زیاد صحبت کردن) و کثرت مجالست با اهل غفلت. 📚 مطلع انوار.ج2،ص335 @ghazi_ir
﷽ 📌 . کیمیایی است که خداوند نصیب هر کسی نمی کند! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس اللہ سره در سخنرانی " پرسش و پاسخ تهران ،جلسه ١۴" مے فرمایند: ❖..فرج باطنى و ظهور باطنى‏ عبارت است از كشف مقام و ولايت امام عليه السلام براى انسان. چون اين ظهور ظاهرى عبارت است از ديدن امام عليه السلام خب به عنوان يك فردى كه امام است و چه است و اينها... ❖اما اين كه انسان آن حقيقت را ادراك كند و آن واقعيت امام زمان عليه السلام را بيابد و بداند كيست حضرت و چيست و چكار مى ‏كند در چه موقعيتى است؟ آن كيميايى است كه خداوند نصيب هر كسى نمى‏ كند خداوند ما را توفيق بدهد كه مشمول اين عنايت بشويم و اين كيميا و اين اكسير را خداوند به ما مرحمت كند. ❖اين منظورِ از رسيدن به ولايت امام زمان عليه السلام كه همان ظهور باطنى و فرج باطنى حضرت است كه عبارت است از رسيدن به حقيقت توحيد و معرفةالله. كسى كه امام زمان را بشناسد، خدا را شناخته است و ديگر كار او تمام است و به كمال رسيده است. @ghazi_ir
‍﷽ 🔷. مراقبه یعنی چه؟ 🔺مراقبه یعنی مواظب باشیم فعل، گفتار، افکار و خطورات ذهنی، موجب از بین رفتن استعداد ما نشود و توفیق از ما سلب نگردد. یعنی مثلا اگر قرار است در ساعت یازده و نیم یک رحمتی از ناحیه پروردگار برسد همین که یک سوء ظنی، فکر خلاف رضای حق و فکر گناهی که هنوز هم انجامش نداده ایم به ذهنمان می آوریم آن فیض و رحمت در ساعت یازده و نیم می پرد و به ما نمی رسد.🔻 🎙. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🔊. ، سنه 1438، جلسه 4. @ghazi_ir
﷽ 🔶. حالا لقاء خدا را فهمیدی؟ 🔹خداوند مرحوم آیةالله دستغیب را رحمت کند؛ بسیار مرد بزرگ، پارسا، زاهد و بی‌هوایی بود. ایشان از دوستان بسیار صمیمیِ مرحوم علامه طهرانی بود و بسیاربسیار ایشان را دوست داشت. 🔹در زمان شاه که ما از مکه به کربلا مشرّف شده بودیم، آقازادۀ مرحوم دستغیب به رحمت خدا رفته بود؛ که برخی می‌گفتند مرگ مشکوکی هم بوده است. از طرفی ایشان به کربلا مشرّف بودند و مرحوم علامه طهرانی مطلع شدند؛ مرحوم آقای حدّاد رضوان الله علیه نیز فرمودند: «برای تسلیت به نزد ایشان برویم.» حرکت کردیم و به محلّ سکونت ایشان رفتیم. مجلس بسیار عجیبی بود! 🔹در بین صحبت‌ها فرمودند: «ما هر وقت از شیراز به همدان نزد مرحوم آقای انصاری همدانی رضوان الله علیه می‌آمدیم، بسیار حال‌وهوای خوش و بانشاطی داشتیم؛ اصلاً متوجه نبودیم که روی زمین هستیم یا روی هوا! خلاصه حالمان دست خودمان نبود. در یکی از سفرهایی که خدمت مرحوم آقای انصاری رضوان الله علیه آمده بودیم، یک روز پیش از نماز ظهر ناگهان این فکر به ذهن من خطور کرد که: «لقاء خدا چیست؟! چرا برای ما که این همه نزد ایشان می‌آییم و می‌رویم، خبری از لقاء خدا نیست؟!» 🔹در همان موقع مرحوم آقای انصاری تکبیر گفتند و مشغول نماز شدند. وقتی ما هم به ایشان اقتدا نمودیم و شروع به نماز خواندن کردیم، چنان حال عجیبی برایمان پیدا شد که اصلاً به‌طورکلی تمام حالاتی که پیش از آن داشتیم و خیال می‌کردیم خوش هستیم، تحت‌الشعاع قرار گرفت! چنان حال خوش و نشاط عجیبی بود که اصلاً نمی‌فهمیدیم در چه وضعیتی هستیم و چه موقع به رکوع و سجود می‌رویم! بلکه فقط به تبعیت از آقای انصاری به رکوع و سجده می‌رفتیم. وقتی نماز ظهر تمام شد و آقای انصاری همدانی رضوان الله علیه تسبیحات را گفتند، رو به من فرمودند: "حالا لقاء خدا را در نماز فهمیدی؟!"» 🎙. حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. 1435 جلسه 6، با ویرایش @ghazi_ir
﷽ 🌸 علامه طهرانی قدس الله سره: به درستی که عالم انسانیت و اسلام و تشیع همگی منوط به شمشیر امام حسین و قلم و بیان امام صادق است! 📕 امام شناسی جلد 16 و 17 ص 354 علیه السلام @ghazi_ir
﷽ 🌸 آیه الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره: نود درصد سلوک مراقبه است! ده درصدش ذکر و ورد و نماز شب است. آنچه نفس را حرکت می دهد و از عالم حیوانیت و تعلقات خارج می کند و حقایق توحیدی را برای نفس منکشف می نماید مراقبه ای است که در روز انجام می دهد نه اوراد و اذکار! 📕 جلسات عنوان بصری، جلسه 209 @ghazi_ir
﷽ ⭕️. باید کاملاً متوجه باشیم که به‌طورکلی از هر چیزی که احساس می‌کنیم مورد نظر اولیاء خدا نیست و از طرف بزرگان نسبت به انجام ندادن آن و خودداریِ نفس از آن تأکید شده، اجتناب کنیم. 🔸بسیاری از افرادی که در زمان مرحوم علامه اصلاً به‌طورکلی رفتند و جدا شدند، به‌خاطر عدم مراقبت بر طرز صحبت کردن‌ و به‌خاطر دل‌شکستن بود؛ به‌خاطر عدم رعایت موازین بود؛ به‌خاطر این‌طرف و آن‌طرف نشستن‌ها و غیبت‌‌کردن‌ها بود؛ به‌خاطر پرداختن به امور دیگری بود که در شأن آنها نبود؛ تا آنکه شعله‌ای که افروخته شده بود، به‌تدریج کم شد، کم شد، کم شد تا رسید به یک نقطه و بعد خاموش شد! 🔸این شعله یک‌دفعه خاموش نمی‌شود، بلکه کم‌کم این آتش و اِناره از بین می‌رود و شعله خاموش می‌گردد. 🎙. حضرت آیة‌الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، 6 صفر 1430 @ghazi_ir
﷽ 📌 دستور مرحوم قاضی قدس سره به توبه در اولین یکشنبه ماه ذی القعده 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب شریف " مهرتابناک ، ج۱، ص۲۳۰ " آورده اند : ✍🏻 بر ما واجب و لازم است ، توبه ای است که دارای شرایط لازم و نمازهای معلومه است؛ مقصود همان دستور توبه ای است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ماه ذی القعده الحرام داده اند و در کتب ادعیه مثل مفاتیح الجنان آمده و چهار رکعت نمازد دارد. ❖ و کیفیت آن چنان است که در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز گزارد؛ در هر رکعت حمد یک مرتبه، و " قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ " سه مرتبه ، و معوذتين ( ناس و فلق ) یک مرتبه ، پس استغفار کند هفتاد مرتبه و ختم کند استغفار را به " لا حَول و لا قوَّةَ إلّا بِالله العَليِّ العَظيم " ، پس بگوید: " یا عَزيزُ يا غفّار، اِغفِر لي ذُنوبي و ذُنوبَ جَميعِ المُؤمنينَ و المُؤمناتِ، فإنَّه لايَغفِر الذُنوبَ إلا أنتَ " فقير گوید : ظاهر آن است که این استغفار مذکور و دعای بعد را، بعد از نماز باید بجا آورد. " @ghazi_ir _________ 🗃 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: المراقبات، ص ۴۱۴ ، ترجمه گلپایگانی
﷽ 🌸 آیه الله قاضی قدس الله نفسه الزکیه: در سکوت برای انسان حالاتی پیدا می شود که در غیر از این موقع امکان ندارد پیدا شود! 📕 مهرتابناک ج1 ص253 @ghazi_ir
﷽ 🍷. | ۰۰۱ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. خداوند به انسان عقل و شعور و ادراک داده تا با توجه به مطالبی که مطرح می شود، امهات و کلیات قضایا را گرفته و بر آن اساس ، خطی مشی زندگی خود را قرار دهد و با اتکاء به پروردگار در مسیر الی الله حرکت کند! ۞. علامه طهرانی قدس سره میفرمودند: " ما این کتاب ها و این مطالب را برای همه نوشته ایم. " یعنی این کتب برای افراد خاصی نیست بلکه برای همه است و منظور از سلوک و حرکت الی الله تقویت فهم و ادراک است و فقط دعا کفایت نمی کند. ۞. حافظ علیه الرحمه در مثنوی دیوان خود، که واقعا بسیار عالی و راقی است و در آنجا همه را نصیحت می کند و راه را نشان میدهد و خصوصیات طریق را بیان می کند، میفرماید: بالاخره باید یک کاری انجام بدهیم: نم اشکی ریختن، گفتگویی با خود نمودن، مطالعه ای در تذکره و احوال بزرگان داشتن، ساعات و لحاظاتی با آنها همدم شدن، تا اینکه بالاخره آن نسیم لطف و عنایت پروردگار بیاید و انسان را دریابد. ۞. ما از مرحوم آقا [ علامه طهرانی ] و سایر بزرگان می شنیدیم که : " حرکت به سوی خدا به حرف و زبان نمی شود و خدا با کسی قوم و خویشی ندارد و باید انسان عمل کند. " عمل ، یعنی اینکه سالک حقیقت مساله را دریافته و واقعیت آن را لمس کند، و به صرف اتکاء بر نظارت و اشراف مقام ولایت بسنده نکند، و در مقام عمل اثر تکوینی گفتار و رفتار و کارش را دریابد. ۞. حضرت آقای حداد می فرمودند: " شما باید بدانید هر حرفی را که میزنید، یک اثر تکوینی در نفس ایجاد می کند و دیگر نمی توان آن را از بین ببرید! " ۞. زن و بچه انسان امانت خدا در دست او است و باید رعایت آنها را نمود، نه اینکه آنها را به فراموشی سپرد. آن سالکی که خیال می کند بیاید و شب ها " یاهو " بگوید و حافظ بخواند و ساعاتی از شب را به این اذکار بگذراند و بعد هم هیچ گونه التفاتی به خانواده نداشته باشد، این اعمال او به اندازه سر سوزنی اثر ندارد و تمام اینها " هَباء مَنثُوراً " است. ۞. استادی مثل مرحوم قاضی داشتن و در تحت ولایت او بودن و شخصیتی چون او عهده دار کارها و رفتار انسان بودن، در صورتی صحیح است که سالک به وظیفه خود عمل کند و به وضع و موقعیتی که هست دل خوش ننماید. اگر شخصی به شما بگوید که : " شما چون مولا و آقا دارید و در تحت ولایت هستید دیگر کارتان تمام است " ، بدانید که این حرف ها به حرف های مجانین و افراد ابله اشبه است! ۞. بارها از مرحوم آقا [ علامه طهرانی ] شنیده ام که میفرمودند: " بر هر سالکی واجب و لازم است که حداقل هفته ای دوبار حدیث عنوان بصری را مطالعه کند! " و حتی خودشان در هنگام تحصیل در نجف اشرف این روایت را نوشته بودند و در جیبشان بود. ۞. واقعا [ حدیث عنوان بصری ] روایت عجیبی است که امام صادق علیه السلام تمام حقیقت سلوک و حرکت الی الله را در این روایت و با جملات مختصر و کوتاه، بیان کرده اند. ۞. انسان عاقلی که می داند شاید تا فردا یا حداکثر ده بیست سال دیگر زنده نیست، خود را در این دنیا با قانونی که برایش حیات و سعادت را تمهید می کند، وفق می دهد! 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ۱ #⃣. @ghazi_ir
﷽ 🌸 به مناسبت ایام ولادت حضرت امام رضا علیه السلام 🌸 📂 دانلود متن 240 مجلس شرح حدیث عنوان بصری بصورت فایل pdf 📌 بیانات عالم ربانی و حکیم متاله حضرت آیه الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 👇 http://seireelallahbook.blog.ir/post/82
﷽ ❈ اگر ما به مشهد برویم به این عنوان که حقیقت امام رضا در آنجاست ، این شرک است! امام رضا همه جا هست، ما امام رضا را محدود به قالب جسمانی کرده ایم، در حالی که امام در قالب نمی گنجد! امام که آن بدن نیست، گرچه آن بدن هم بدن متبرک و طاهر و مطهر است؛ ولی ولایت امام را پذیرفتن یعنی: به جای اینکه تو پیش امام رضا بروی، امام رضا و امام زمان را بیاوری در خانه ات. این سلوک است و این راه و طریق الی الله است! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. نفحات انس، ص ۱۱۲ @ghazi_ir
﷽ 🌹مثل زیارت خداوند در عرش🌹 حضرت امام کاظم علیه السلام 🔸 منْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِي كَانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ‏ سَبْعِينَ حِجَّةً مَبْرُورَةً قَالَ قُلْتُ سَبْعِينَ حِجَّةً قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعَمِائَةِ حِجَّةٍ قُلْتُ سَبْعَمِائَةِ حِجَّةٍ قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعِينَ أَلْفَ حِجَّةٍ قُلْتُ وَ سَبْعِينَ أَلْفَ حِجَّةٍ قَالَ نَعَمْ وَ رُبَّ حِجَّةٍ لَا تُقْبَلُ مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِه‏ 🍃هر کس قبر فرزند مرا زیارت کند، نزد خدا هفتاد حجّ مقبول دارد. 🍃راوی گوید: عرض کردم: هفتاد حج؟! حضرت فرمودند: 🍃بله، و هفتصد حج. عرض کردم: هفتصد حج؟! فرمودند: 🍃بله و هفتاد هزار حج. عرض کردم: هفتاد هزار حج؟! فرمودند: 🍃بله و چه بسیار حجهایی که پذیرفته نمی شود. 🍃هر کس او را زیارت کند و یک شب نزد او بماند، مانند کسی است که خدا را در عرش او زیارت کرده باشد. 📚 «کامل الزیارات» ص ۳۰۷ @ghazi_ir
﷽ 💎. بیان آیت الحق حاج سید هاشم حداد قدّس سرّه، پیرامون حقیقت معجزات امام رضا علیه السلام 🔹وجود خودِ ائمه عليهم السلام بزرگترين معجزه است، و افعالِ آنان حيّاً و ميّتاً همه معجزه است. و انسان نبايد فقط اعجازِ آنان را در موارد استثنائى بجويد و از يك دريچه به عظمتشان نظاره كند. 🔹كسى كه عملًا نه علماً به "مقام ولايت" می‌رسد و ولىّ خدا می‌‏شود و خدا ولىّ او می‌گردد، همه اعمالش و كردارش و صفاتش، فعل و كردار و صفات خدا می‌‏شود...يعنى وجودش و سرّش و واقعيتش، آينۂ محض و مرآتِ تمام و كمالِ جمال و جلالِ ذات احديّت گشته و "خدا نما" شده است...بنابراين، تنها نبايد از مقام ولايت توقّعِ انجام بعضى از "كرامات نادره" و برخى از معجزات قاهره را داشت. 🔹چشم بگشا به آسمان و زمين و ستارگان و افلاك و شجر و حَجَر و مَدَر، انسان و حيوان و نبات و جماد، فرشته و ديو و پرى؛ هر چه می‌بینی و می‌‏شنوی، همه از ولايت و از آثار ولايت و از "شئون ولايت" است. 🔹چشم بگشا به جنين در شكم مادر و رشد و عقل و كمالِ وى، چشم بگشا به حركت خورشيد و زمين و ماه و سائر سيّارات و ثوابت و كهكشان و كهكشانها، همه و همه با اين نظمِ بديع و شگفت انگيز، اينها همه از ولايت و خواص آن است. 🔹چشم بگشا به خودت، به ابتدايت و انتهايت و سِيْرت، و ظاهرت و باطنت، و خواب و بيداريت، و سكون و حركتت، و علم و قدرت و حياتت، همه از "لوازم و خصائص ولايت" است. 🔹بنابراين اگر ما ولايت را فقط در شبكه ی «شقّ القمر»، يا «تسبيح حَصَى»، يا «ناله ی ستون حَنّانه»، يا «مرده زنده كردن امير المؤمنين عليه السلام» و يا سائر معجزاتى كه از امامان معصومين (صلواتُ اللَه و سلامُه عليهم اجمعين) نقل شده است‏ بنگريم، چقدر كوتاه و سبك و بدون ارزش به ولايت نظر نموده ‏ايم! 📝. علامه طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ص 261. با تلخیص @ghazi_ir
﷽ 📌 نفس بچه قابلیت محضه است و آثار خوب یا بد را اخذ می کند و تا آخر عمر در وی ثابت می ماند! 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب شریف " روح مجرد ، ص95 " آورده اند : سید هاشم حداد قدس الله نفسه الزکیه می فرمودند : ❖. براى احترام كودكان نوزاد، خوب است انسان تا چهل روز مجامعت نكند، و قنداقه نوزادان را تا چند ماهگى در مجالس علم و محافل ذكر و حسينيّه و محالّ عزادارى كه نام حضرت سيّد الشّهداء برده مى‏شود ببرند؛ چرا كه نفس طفل همچون مغناطيس است و علوم و اوراد و اذكار و قُدّوسيّت روح امام حسين را جذب ميكند. طفل گرچه زبان ندارد ولى ادراك ميكند، و روحش در دوران كودكى اگر در محلّ يا در محالّ معصيت برده شود، آن جرم و گناه او را آلوده ميكند؛ و اگر در محلّ و يا محالّ ذكر و عبادت و علم برده شود، آن پاكى و صفا را به خود ميگيرد. نفس بچّه قابليّت محضه است و آثار خوب يا بد را اخذ ميكند و تا آخر عمر در وى ثابت مى‏ماند ❖. مي فرمودند: شما اطفال خود را در كنار اطاق روضه خوانى يا اطاق ذكرى كه داريد قرار بدهيد! علماء سابق اينطور عمل مى‏نمودند. زيرا آثارى را كه طفل در اين زمان به خود اخذ مى‏نمايد تا آخر عمر در او ثابت مى‏ماند و جزو غرائز و صفات فطرى وى ميگردد. چرا كه نفس بچّه در اين زمان، قابليّت محضه است؛ گرچه اين معنىِ مهمّ و اين سرّ خطير را عامّه مردم ادراك نكنند. @ghazi_ir
﷽ 🍷. | ۰۰۲ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. حضرت صادق به عنوان می‌فرمایند: «إنّى رجلٌ مطلوبٌ؛ من مورد نظر دستگاه هستم و آنها به دنبال من هستند، و برای من جواسیس گذاشته‌اند» و باید دید كه منظور چیست؟ آیا این قضایای خارجی و اجتماعی كه برای امام پیدا می‌شود، مانع از هدایت انسان توسّط آن حضرت است؟ ۞. ائمه علیهم السّلام در تاریخ حیاتشان در اطوار و ادوار مختلفی قرار داشتند. فرضا در زمان پیغمبر اكرم و صدر اسلام، خود پیغمبر شخصا به سراغ یك‌ یك مردم میرفت، و اصلًا كسی به دنبال آن حضرت نمی‌ آمد. او میخواست با مكارم اخلاق و كردار خاص به خود، در متن اجتماع برود و یك‌ یك افراد را به دور خود جمع كند و آنها را جذب نماید ۞. این سیره و روش در زمان أمیرالمؤمنین هم با همان خصوصیت استمرار پیدا میكند. می‌ بینیم بعد از سقیفه، أمیرالمؤمنین مردم را رها نمی‌ كند؛ چرا كه اگر رها كند دیگر علی نیست، علی آن كسی است كه از روی دلسوزی و فهم و شعور خود، مردم را در حكم فرزندان خود می‌بیند و میخواهد آنها را از جهل و ضلالت نجات دهد. ۞. همین أمیرالمؤمنین وقتی كه حجّت را بر مردم تمام می‌كند، به خانه میرود و درب را به روی مردم میبندد و میگوید: حال كه به سخن من گوش نمیدهید، بدانید كه ما حجّت را بر شما تمام كردیم ولی وقتی شیطان می آید و روی حق را می پوشاند، دیگر فاطمه زهرا را هم از یاد انسان میبرد ۞. سایر ائمّه هم، همیشه در دسترس مردم نبوده‌ اند. امام سجاد و امام صادق و موسی بن جعفر و... در زمان خلفا تحت نظر بودند. ما موارد و مقاطعی را می‌ بینیم كه خیلی به ندرت، شخصی می‌ توانست با امام ارتباط داشته باشد، در اینجا این سؤال مطرح است كه: آیا هدایت پروردگار منوط به ارتباط ظاهری با امام است؟ ۞. هدایتی كه منظور سالكین إلی الله است طبعا جنبه باطنی دارد، و حقیقت هدایت، به ربط بین نفوس و مبدأ اعلی برمیگردد. و از طرف دیگر آن واسطه فیض و هادی سُبل، و دستگیری كننده از راهیان مقصود و فقرای إلی اللَه و شیفتگان دیدار معبود و نیز آن كسانی كه در وادی نفس گرفتارند، نمیتواند غیر از مقام ولایت هیچ علّت و مبدأیی داشته باشد ۞. ولایت عبارت است از: احاطه نیروئی مرموز كه موجب نظام عالم تكوین است، و جریان فیض پروردگار را در جمیع عوالم بر ماسوی اللَه بر عهده دارد. این ولایت، امری ظاهری نیست؛ بلكه یك جنبه معنوی است، كه ممكن است مظهری هم در ظاهر داشته باشد ۞. آن امامی كه ارتباط خود را با نفوس مردم و تكامل آنها منوط به حضور خود بداند، و غیبت او حجاب و مانعی برای تربیت او نسبت به مردم باشد امام نیست، و اگر برای امام هیچ تفاوتی نداشته باشد و بتواند در زمان غیبت با بندگان خدا همان رابطه‌ ای را داشته باشد كه در زمان ظهور خود داشته است، در این‌صورت دیگر راه رسیدن به پروردگار برای همه میسر است. ۞. روزی شخصی از علامه طهرانی تقاضا كرد كه: آقا! دعا بفرمایید خدا مشكلات ما را كم كند؛ زیرا آن طور كه باید و شاید نمی‌ توانیم به وظائفمان رسیدگی كنیم. مرحوم آقا به او فرمودند: «آقاجان من! اگر توقّع این را دارید كه: همیشه بر كنار نهر آبی بنشینی و بر روی سریری به تشك و متكّایی لَم بدهی و در دنیا هیچ غم و غصّه‌ای به سراغ شما نیاید، و این‌طور به یاد خدا باشید، باید این آرزو را به آن دنیا ببرید؛ زیرا هیچ‌كدام از اولیاء، بزرگان، ائمّه و پیغمبران، اینگونه به خدا نرسیده‌اند!» ۞. كسی كه میخواهد راه صحیح و طریق رسیدن به پروردگار را بپیماید، باید خود را با تقدیر و قضا و مشیت او تطبیق بدهد. و اینكه انسان خود را با عالم مشیت الهی تطبیق دهد و در عُسر و یسر و در ضیق و رفاه، به وظیفه خود عمل كند، مسأله بسیار مهمّی است. ۞. خداوند متعال ظهور توحید و نزول فیض خود را در اطوار و ادوار مختلف قرار داده، و می‌ خواهد با زبان بی‌ زبانی اینطور به ما بگوید كه: دستگیری و هدایت افراد در احوال مختلف برای من یكسان است، و شما باید بدانید كه برای دستگیری من هیچ علت و سببی جز عنایت من در مرتبه اول، و اهتمام شما در مرتبه دوم وجود ندارد ۞. هدایتی كه در نظر بعضی مختصّ به زمان ظهور است اساسا هیچ فایده‌ای ندارد؛ بلكه هدایتی مفید است كه منشأش اراده و مشیت حقّ باشد، و هیچ‌كدام از ظهور و غیبت در آن تأثیری نداشته باشند. پس نه ظهور در هدایت دخالت دارد و نه غیبت در عدم هدایت افراد دخیل است، بلكه این مشیت الهی است كه برای هدایت و تكامل هر فرد، او را در تمام نوسانات و جریانات و اختلافات به نحوی قرار می‌دهد كه در تمام این اطوار، او غیر از یك مبدأ و یك علت نبیند 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ۲ #⃣. @ghazi_ir
﷽ 🔷نزدیک شدن به خداوند یعنی...🔷 🔶. منظور از نزديكى و تقرّب به حضرت حقّ متعال، نزديكى زمانى يا مكانى يا كيفيّتى يا كميتى و امثالها نمی‌باشد؛ بلكه منظور "رفع حجاب هاى نفسانى" است كه با هر عملى يك حجاب برداشته می‌شود، تا در نهايت امر، "همه حُجُب" مرتفع می‌گردد و ميان بنده و حقّ حجابى باقى نمی‌‏ماند. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚. ، ج 3، ص 329. @ghazi_ir