به فقهالله الاکبر نائل شده بودند..
▪️بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در درگذشت «عالم ربانی» و «سالک مجاهد روحانی»؛ علامه آیةالله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی
«ايشان از جمله فرزانگان معدودى بودند كه مراتب برجستهى علمى را با درجات والاى معنويت و #سلوک، توأماً دارا بودند و در كنار فقاهت فنى و اجتهادى، به فقهاللَّه الاكبر نيز كه از مقولهى #شهود و محصول تجربهى حسى و مجاهدت معنوى است، نائل گشته بودند. فقدان آن عزيز، براى آشنايان و ارادتمندانشان خسارتى دردناك و غمى هائل است. اینجانب با قلبی اندوهگین و ملول، به شما... تسلیت میگویم» ۱۳۷۴/۴/۱۸
لینک در پایگاه رسمی: farsi.khamenei.ir/message-content?id=33693
🏴 نهم صفر؛ سالروز درگذشت علامه آیةالله حسینی طهرانی...
@ghazi_ir
﷽
📌 دانلود کتاب #مهرفروزان
کتاب مهر فروزان، نمایی اجمالی از شخصیت علمی، عرفانی و اخلاقی عارف بالله حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس سره.
دانلود رایگان 👇
http://seireelallahbook.blog.ir/post/31
﷽
🔹سرّ القاب متفاوت انبیاء علیهم السلام🔹
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🔸علوم الهیّۀ انبیاء همگی بر یک صراط نبوده بلکه از نقطه نظر درک مقام عظمت و توحید خدا، هر یک از جنبۀ خاصّ و اسم مخصوص به بارگاه الهی باریافته و از مخلَصین شده اند.
🔸و القاب روح الله یا کلیم الله یا خلیل الله یا نجیّ الله یا صفیّ الله و امثال آنها القاب تشریفاتی و اعتباری نیست، بلکه حکایت از یک نوع خاصّ از ملکه و کیفیّت مخصوص از نفوس آنها می نماید؛
🔸هر یک از طریقی خاص و روشی مخصوص با صفای باطن خود سیر در اسمی از اسماء الهیّه نموده و حقیقتِ آن اسم در آنها ظهور کرده است.
🔸امّا وجود مقدّس خاتم الانبیاء و المرسلین که جامع جمیع ظهورات اسماء الهیّه هستند، دارای نفسی وسیع و قلبی فسیح و دارای اسم اعظم و مقام فناء در اسم أحد و ذات مقدّس باری تعالی می باشند.
🔸آنچه خوبان همه دارند، تو به هزاران مرتبه بالاتر و والاتر از آنها داری.
📚 «امام شناسی» ج ۴ ص ۲۴ با تلخیص
@ghazi_ir
﷽
🔍 #اجوبة_الصالحين | ۰۰۰۵
📌 تفاوت میان عارف بالله و بامرالله
📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله
🌐 منبع: yon.ir/Uingo
☑️ سوال:
~ با سلام ، مرحوم حضرت علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف روح مجرد، القابی را که برای حضرت آیة الله العظمی حاج سید علی قاضی قدس الله نفسه الزکیه ذکر می فرمایند آورده اند که: " عارف بالله و بامرالله " ، مستدعی است بفرمائید این دو عبارت به چه معناست ⁉️
✅ جواب :
~ هوالعلیم؛ عارف و عالم بالله به شخصی گفته می شود که به مرتبه معرفت شهودی ذات اقدس حقّ در هر سه مرتبه فعل و صفت و اسم رسیده و آنگاه با فناء ذات خود در ذات پروردگار هیچ تعیّن و استقلالی را برای خود باقی نگذارد، وجود او وجود حضرت حقّ و اوصاف و کردارش همه و همه منبعث از او باشد، در این صورت دیگر قیاس او با سایر افراد بشر در هر مرتبه از کمال باطل است زیرا وجود او و حقیقت بشریّت او متحوّل به وجود و حقیقت حضرت حقّ شده گرچه هنوز ملبّس به لباس بشر است.
❖ و امّا عالم بأمر الله به فردی گفته می شود که با صرف عمر و مجاهدت در تحصیل آداب و مبانی شرع به مرتبه و مرحله اجتهاد رسیده باشد؛ چنین فردی که به علوم اسلامی چون حکمت و فلسفه متعالیه، عرفان نظری، تفسیر، تاریخ، فقه و اصول وحدیث و غیره به اجتهاد مطلق رسیده باشد، عالم به امر و نهی الهی در مقام حکم و فتوی خواهد بود و صد البته کسی که مشام جانش به نفحات قدسی عالم قدس معطّر نشده باشد و بر ضمیر و قلبش بارقه های جلال و جمال الهی نتابیده باشد و از مواهب خاصّه و عنایات ویژه اولیای الهی نصیبی نیافته باشد طرفی از این علوم متعارفه نخواهد بست. چنین فردی که جامع بین دو مرتبه و حائز این دو مرحله باشد به عالم بالله و بأمر الله خوانده می شود امثال: مرحوم بحرالعلوم، علّامه قاضی طباطبائی، علّامه طباطبائی و علّامه طهرانی قدس الله اسرارهم.
#آیةالله_طهرانی #اصطلاحات_عرفانی
@ghazi_ir
﷽
💠 برای سالک راه حق زیارتش چیز دیگری است
🔹عجیب است که راجع به زیارت امام رضا علیه السّلام تعبیراتی هست که حتّی راجع به زیارت سیّدالشّهداء آن تعبیرات نیست! و ما در این مسئله مانده ایم که جهتش چیست؟! که خلاصه این همه راجع به زیارت امام حسین علیه السّلام هست و چه مطالبی هست!و فرق نمیکند چه در روز و چه در شب و در همۀ هفته این زیارت مطلوبیت دارد ولی راجع بهخصوص شب جمعه، از همۀ عراق و از همه جا برای زیارت سیّدالشّهدا علیه السّلام در شب جمعه میآیند؛ به خاطر روایتی که از پیغمبر اکرم نقل شده است...
🔹..حتّی بعضی از بزرگان در زمان گذشته، زیارت سیّدالشّهداء را برای کسانی که مستطیع هستند چهار سال یک مرتبه واجب میدانستند؛ با اینکه مکّه و حجّ یک مرتبه واجب است ولی اهمّیت زیارت سید الشهداء علیه السلام خیلی زیاد است! البته اینها قابل توجیه است و اشکالی هم ندارد که شخصی فتوایش به این نحو باشد!
🔹ولی صحبت در این است که دربارۀ زیارت علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام در لسان ائمّه و در لسان پیغمبر تعبیرهایی شده است که از آنها می شود ارجَحیّت آن بر زیارت سیّدالشّهداء را استفاده کرد و ما در این مطلب ماندیم که جهتش چیست که میتواند این خصوصیّت را داشته باشد؟! عَلَی کُلّ حالٍ مرحوم آقا میفرمودند:
« برای سالکین راه خدا، علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام چیز دیگری است!»
این سرّی بود که من فاش کردم؛ حال که توفیق بهدست آمده است دیگر باید قدر بدانیم!
🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه.
🗒. متن جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 7 .
#سالک #زیارت #امام_رضا #سیدالشهداء علیهما السلام
@ghazi_ir
﷽
🔍 #اجوبة_الصالحين | ۰۰۰۶
📌 حصول نیت صادق در سیر و سلوک الی الله
📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله
🌐 منبع: yon .ir/Cdr7e
☑️ سوال:
~ با سلام؛ مرحوم علامه طهرانی رضوان الله عليه در کتاب " روح مجرد، ص۳۴۸ " در ضمن تحقيقي راجع به سير و سلوک افراد در اديان و مذاهب مختلفه و نتيجه مثبت يا منفي بودن آن آورده اند: گروهی که در وصول به حقيقت صادق هستند و غرض ديگری را با اين نيت مشوب نميسازند ، نهايتا به فنا در ذات حق ميرسند و گروهی که در نيتشان پاک نيستند و در سير و سلوک به جهت دواعي نفسانيه وارد شده اند. اين گروه ابدا به مقصود نميرسند. " و حقير ذره ای شک ندارم که جزء دسته دوم هستم. انسان چه کاری ميتواند بکند که جزء گروه اول قرار بگيرد.⁉️ چون حقير احساس مي کنم همه مشکلاتم به خاطر همين نيت است و هر وقت کمی عمل کردم به مطالب بزرگان و اثر آن را مشاهده کردم و نفسم حض خود را دريافت کرد دفعتا همه چيز را رها کردم ... يعني انسان چکار مي تواند بکند که نيتش را تغيير بدهد ⁉️
✅ جواب :
~ هوالعلیم؛ «بر سر تربت ما چون گذری همّت خواه // که زیارتگه رندان جهان خواهد شد» همه چیز با همّت به نهایت می رسد و بدون آن مطلب ناقص و بی فرجام خواهد بود. آیه شریفه می فرماید: « الّذینَ قالوا رَبّنا اللهُ ثُمّ استَقامُوا تَتَنَزّلُ عَلَیهِمُ المَلئکۀُ ألّا تَخافُوا وَ لا تَحزَنُوا و أبشِرُوا بِالجَنّۀِ الّتی کُنتُم تُوعَدوُن - فصلت/۳۰ » در بسیاری از افراد حلاوت اشتغال به ذکر الهی و انجام برنامه های سلوکی برای مدّتی آنان را سرخوش و مسرور می سازد و نفس و قلب از این التذاذ روحانی مسرور و نسبت به ادامه سیر شائق می شوند و برای برخی از ابتداء آن شوق و رغبت و حلاوت وجود ندارد بلکه باید بواسطه مجاهده نفسانی و مبارزه با نفس، انسان به راه و طریق ادامه دهد و از امور صارفه دلسرد نشود و فراز و نشیب زندگی و اشتغال به کسب و کار او را در مسیر سلوک سست نکند و از مطالبی که برای ازدیاد شوق و عشق و رغبت، بزرگان در کتب خود ذکر کرده اند، بهره ببرد.
#آیةالله_طهرانی #صدق_سلوکی
@ghazi_ir
﷽
📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال
#قسمت_اول
📄 آيا پرداختن به مسأله ظهور و مردم را به اين مطالب سرگرم كردن آنان را به اين درجه مىرساند؟ اينكه ما دائماً بنشينيم و به مردم وعده دهيم كه در سال ديگر يا در سال ديگر حضرت ظهور مىكند و موجب ابتهاج مردم و شادى و مسرّت مجازى آنها شويم و اوقات آنها را با اين سخنان تلف كنيم، چه حاصلى در پى خواهد داشت؟
مگر ائمّه عليهمالسّلام نفرمودند: «كذَبَ الوَقّاتونَ!» كسى نمىتواند وقتى و حدّى براى ظهور تعيين كند. آنوقت چگونه ما مىتوانيم به خود جرأت بدهيم و از مسأله اى كه علم آن را فقط خداى متعال و وليّش مىداند، براى مردم رَجماً بالغيب تيرى در تاريكى بپرانيم و آنان را ساده لوحانه دلخوش نماييم و آن حقيقت و واقعيّت والا را از آنان مخفى كنيم و از آن مطلبى به زبان نياوريم؟! صحبت از ظهور حضرت در صورت عدم وجود ما در زمان ظهور، چه دردى از ما دوا خواهد ساخت؟ مگر ما به مدّت زمان حيات خود واقفيم كه دل به ادراك زمان ظهور خوش نماييم و پيوسته به انتظار ادراك آن، عمر را به پايان برسانيم؟ تازه تمام اين مطالب در صورتى است كه اين اخبارها و سخنان راست باشد، و در صورت خلاف، مسأله صورت ديگرى پيدا خواهد نمود.
حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره
📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 227
@ghazi_ir
حضرت آیت الله قاضی(ره)
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال #قسمت_اول 📄 آيا پرداختن به مسأله ظهور
﷽
📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال
📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره
#قسمت_دوم
❖. حدود چند سال پيش حقير به اتّفاق يكى از دوستان جهت زيارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها به قم مشرّف شديم. در ضمن زيارت، آن شخص به من گفت: «مايلم از فلان عالم كه مىگويند نسبت به مسائل ظهور حضرت و ارتباط با آن حضرت مطالبى دارد ديدن كنم، آيا شما موافقيد با من به ديدن ايشان برويم؟» عرض كردم: «مانعى ندارد؛ امّا بدانيد آنچه را شما به دنبال آن هستيد در اينجا نخواهيد يافت.» بالأخره با اصرار آن دوست به ديدن آن شخص محترم به راه افتاديم. تابستان بود و هوا بسيار گرم، ساعت حدود شش بعدازظهر بود كه به منزل ايشان رسيديم. در زديم، خود آن عالم محترم درب را باز نمودند. سلام نموديم و درخواست ملاقات كرديم.
❖. ايشان درحالىكه مشخّص بود از تعب حرارت تابستان در اذيّت و التهاب مىباشند پاسخ دادند: «فقط به مدّت پنج دقيقه مىتوانم ملاقات كنم.» عرض كرديم: «اشكالى ندارد.» وارد شديم و در اطاق نشستيم. ايشان شروع كردند به صحبت، و از مكاشفات و قضايايى كه حاكى از تعيين زمان ظهور بود به مدّت قريب دو ساعت براى ما صحبت كردند! در اين وقت افراد ديگرى نيز به جمع ما پيوستند و مجلس تقريباً حدود ده نفر جمعيّت داشت. پس از اتمام سخنان ايشان، من رو كردم به آن عالم محترم و عرض كردم: «اگر اجازه مىفرماييد سؤالى از حضورتان دارم.» فرمودند: «بفرماييد!»
❖. عرض كردم: الآن حدود دو ساعت است كه ما خدمت شما هستيم و در تمام اين مدّت صحبت از زمان ظهور و نقل مكاشفات و خوابها و بيان بعضى از امور غير عادى در اين زمينه بود، حال سؤال من اين است كه: آيا شما نسبت به صحّت و اتقان اين خوابها و مكاشفات علم داريد يا خير؟ فرمودند: «خير، من علم ندارم.» عرض كردم: پس بر چه اساسى و چه دليل شرعى شما اين مطالب را به مردم مىگوييد؟ شما به عنوان يك عالم دينى مطالبى را به مردم مىگوييد كه خود به صحّت آن اطمينان نداريد، اين صحيح است؟! و بر فرض صحّتِ اين خوابها و مكاشفات آيا نقل اين مطالب مورد رضا و امضاى ائمّه عليهمالسّلام مىباشد؟! و اگر هست چرا خود آنها تعيين نكردند و وقت خاصّى براى آن معيّن نكردند؟ مثلًا بگويند: در سنه فلان و ماه فلان و روز فلان، ظهور آن حضرت قطعى خواهد بود. چرا يك همچنين مطلبى وجود ندارد، و چرا فقط به ذكر كلّياتى اكتفا كرده اند؟
❖. ايشان در جواب فرمودند: «شايد مصلحت اقتضا مىكرد كه آن حضرات وقت دقيقى را براى اين مسأله تعيين نكنند.» حقير عرض كردم:
آيا همان مصلحت اقتضا نمىكند كه شما هم تعيين نكنيد و بگذاريد امور بر جَرى عادى خود به سمت رشد و كمال استمرار يابد؟ تازه شما خود اعتراف كرديد كه علم به صحّت و سقم اين مسائل نداريد! در اينجا ايشان سكوت كردند و ديگر هيچ صحبتى نكردند و ما هم خداحافظى كرده از منزل بيرون آمديم.
❖. پس از خروج از منزل، آن رفيق ما كه بسيار مشتاق زيارت اين عالم بود روكرد به من و گفت: فلانى حالا مىفهمم كه پدر تو چه حقّ بزرگى بر گردن ما دارد و ما از آن به كلّى غافليم. او كجا و اينها كجا؟! صحبت او كجا و مطالب اين جماعت كجا؟! هدايت و ارشاد او كجا و مسائل و رهنمودهاى اينها كجا؟! انسان تا بعضى از مسائل را با چشم خود نبيند باور نمىكند.
❖. من رو كردم به آن شخص و گفتم:
من حيا كردم به آن عالم محترم بگويم كه خود حقير از شما وقت خاصّى را جهت ظهور حضرت شنيدم و الآن سالها است كه از آن تاريخ مىگذرد و هنوز ظهور محقّق نشده است!
📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 228 و 229
@ghazi_ir
﷽
❈. پدر و مادر مقدمه وجود انسان اند و تا رحمت به ایشان نرسد، رحمت به انسان نمی رسد. اول انسان باید [ برای آنان ] صلوات بفرستد و دعا کند، بعد برای خودش دعا کند، چون آنها اصل هستند و انسان فرع. پدر و مادر نباید فراموش شوند...
✍🏻. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره
📚 شرح فقراتی از ابوحمزه ثمالی ،ج۱ ، ص۲۷۰
@ghazi_ir
حضرت آیت الله قاضی(ره)
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال 📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهران
﷽
📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال
📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره
#قسمت_پایانی
❖. آيا اين صحيح است؟! و مگر مطلب ديگرى وجود ندارد كه ما بياييم و به اين مطالب بپردازيم؟! و مردم را گيج و گنگ و پا در هوا در عالم تخيّل و اوهام رها سازيم و با وعدههاى سر خرمن، عمر و وقت آنان را به انتظار واهى و بىاساس بگذرانيم؟! و هر وقت كه از آن وعده تخلّف شد بگوييم بداء حاصل شده است و دوباره وعده ديگرى و بدائى ديگر، إلى آخره ...
❖. عزيزِ من، بداء حاصل نشده است و هيچ مسألهاى تغيير پيدا نكرده است، بلكه جهل و بىاطّلاعى اين افراد اثبات شده است. چه كسى از شما خواسته به اين امورى كه هيچ ارتباطى به شما ندارد وارد شوى و خلقى را در حيرت و سرگردانى قرار دهى؟ مانند فردى ديگر و عالمى ديگر در يكى از شهرستانها كه به مردم وعده مىداد كه پس از جنگى كه در منطقه در گرفته است حضرت ظهور خواهند كرد، و وقتى خلاف آن ثابت شد گفته بود: بداء حاصل شده است، و موعد را به وقت ديگرى موكول نموده بود.
❖. و عجب از اين خلق عوام و بىتدبّر و بىادراك كه هنوز به اين سخنها دل خوش مىكنند و هنوز پاى صحبت اينان مىنشينند، و با اينكه دروغ و خلافش ثابت شده است باز دست از سر اينها برنمىدارند و از دور اين افراد كنار نمىروند!
📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 228
@ghazi_ir
﷽
🔶. رمز رستگاری شیعه!
🔹رمز فلاح و رستگاری شیعه در متابعتِ او از سُنَن و دستوراتِ ائمهٔ خود میباشد و بس! و او هرگز حق ندارد در دستورات و مبانیِ القاء شده از طرف زُعَمای معصومین علیهم السلام، دخل و تصرّفی نماید و از حدودِ تعیین شده در قضایا و موضوعاتِ عبادی و اجتماعی، قدمی فراتر بگذارد؛ که اگر بگذارد به همان خسارت و مهلکه ای دچار خواهد گشت که سایرین در آن مهالک، گرفتار آمدند.
🔹شیعه نباید خودسرانه عمل کند و از پیشِ خود، حُکمی را کم و زیاد کند؛ و تمام چشم و گوش و حواسش باید متوجهِ مرام و مبانی ائمۀ خود باشد و به تلقینات و القائاتِ عوام توجه نکند و برای خوش آمدنِ عوام از اصول موضوعۀ خود دست بر ندارد.
📝. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
📚. #اربعین_در_فرهنگ_شیعه، ص۷۷
#سنت #بدعت #ولایت #امامت #اطاعت
@ghazi_ir
﷽
🖇. #جلسات_عمومی
📌. موضوع: جلسات #نجوای_جاوید
🎙. سخنران: سیدالطائفتین علامه آیة الله سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزکیه
💽. ۱۳۰ مجلس
🔻 شامل: جلسات تفسیر آیه نور، مبانی تشیع، ملکوت روزه، ملکوت نماز، معادشناسی، آیین رستگاری، شرح دعای افتتاح، شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سالک آگاه، مباحث فقهی، مبانی اخلاق
📥. برای دانلود روی لینک کلیک بفرمایید:
http://seireelallahbook.blog.ir/post/101
﷽
🔍 #اجوبة_الصالحين | ۰۰۰۷
📌 ملاقات با امام زمان علیه السلام
📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله
🌐 منبع: yon.ir/hE2Ob
☑️ سوال:
~ با سلام ؛ چگونه و با چه وسيله اي ( ذكر، زيارت، عمل ) میتوان با ولی عصر حضرت بقيه الله الاعظم ارتباط برقرار كرد ⁉️
✅ جواب :
~ هوالعلیم؛ انسان همیشه با امام زمان ارواحنا فداه خود مرتبط است ولی خود، این ارتباط را احساس نمی کند . امام زمان علیه السلام از خود ما به ما نزدیک تر است و او هیچگاه از ما نخواسته است که برای عرض حاجت کاری انجام دهیم تا او را حضوراً مشاهده کنیم. آنچه از ما خواسته شده است قیام وظیفه و تکلیف الهی است، خواه موفق به زیارتش بشویم یا نشویم. بزرگان از این راه به مقصد رسیده اند نه از این طرف و آن طرف رفتن و سر خود را به این امور غیر مفید گرم کردن.
#آیةالله_طهرانی #انتظار_صالحان
@ghazi_ir
﷽
🔘 برخی از مجالس عزاداری در شأن سیدالشهدا علیه السلام نیست🔘
🔸متأسفانه امروزه، مسألۂ مرثيه و روضه و عزاىِ حضرت أباعبداللَه الحسين -أرواحنا له الفداء- از صورت منطقى و عبادىِ خود به "جهات اعتبارى و وهميّات دنيوى" تغييرِ مسير و جهت داده است.
🔸هدف و غايت ذاكرين و نوحه خوانان بر هر چه "پر رنگ و لعاب كردنِ ظاهرىِ اين مصائب" متمركز شده است؛ و "تهييجِ احساسات مردم" به خصوص طبقۂ جوان به هر وسيله، و با هر تعبير، و به هر ترفند و جلوه اى انجام میپذیرد، و هر كه در اين راه موفّق تر است مطلوب تر است.
🔸 و اگر بخواهيم قدرى به خود جسارت دهيم و اين مجالس را با مجالس عادىِ ديگر مقايسه كنيم، بايد بگوئيم به "مجالس تئاتر و هنرپيشه گى" شبیه تر است تا به مجالسى كه در خورِ شأن و متانت و منزلتِ يك امام معصوم عليه السّلام قرار دارد.
📝. آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
📚اربعین در فرهنگ شیعه، ص 54.
#محرم #عزاداری #عقلانیت
@ghazi_ir
﷽
📌 مظلومیت امام حسین علیه السلام در فرهنگ تشیع چیست؟
🔹 مظلومیت حضرت سیدالشهداء علیه السلام در فرهنگ تشیع این نیست که گروهی از خدا بی خبر با یورش بر عده ای از ذراری و اولاد پیامبر، آنان را از دم تیغ گذراندند و از بزرگ و کوچک، حتی طفل شیرخوار نگذاشتند؛ و پس از شهادتشان، اهل بیت رسول خدا را با آن وضع فجیع و شرم آور، از این شهر به آن شهر در شوارع و ملأ عام به اسارت و غل و زنجیر کشاندند، و کردن آنچه را که تاریخ از ذکر آن به شرم آید!
🔹 مظلومیت سیدالشهداء در این است که کسی به حقیقت و روح و جان این حادثه پی نبرده، و از جاهل و عامی تا عالم و خبیر، همه و همه این واقعه را از دریچهٔ نفس و روح آشفته و ناخالص و افکار کودکانهٔ خود تفسیر و توجیه می کنند.۱
▪️هر کسی از ظنّ خود شد یار من
▪️وز درون من نجُست اسرار من۲
۱_📕اربعین در فرهنگ شیعه صفحه ۵۴
۲_مثنوی معنوی، دفتر اول
🖊حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#مظلومیت_سیدالشهداء
#مــحرم #اربعین
@ghazi_ir
﷽
📿 #معارف_الصالحین |
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
🕯 حدیث: " مَن تَواضَعَ لِغنّی لِغِناه، فَقَد کَفَر " | ١ |
📜 ترجمه: " کسی که به آدم غنی و دارا به جهت غنای او تواضع کند، این تواضع کفر است! "
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
✍🏻 شرح از سیدالطائفتین #علامه_طهرانی قدس سره:
❖. اگر در مواقعی که با اساس شخصیت انسان - از نظر شخصیت الهی ، نه از نظر شخصیت نفسی - مبارزه می کنند ، مثلا یک شخص متکبری در مقابل انسان تکبر می کند و مَنیّت به خرج می دهد، انسان نباید بگوید: آقا این مَنیت تو درست است ، و به تواضع بیفتد ، و به خاک بیفتد و سجده کند! اینجا باید بگوید که : نه ، من از تو بالاترم، تو که هستی؟! اینجا انسان باید تکبر کند، و اگر او بگوید: " من! " انسان ده برابر بگوید: " من ! " و هیچ در مقابل او سر فرود نیاورد، و محکم بایستد!
❖. در میدان جنگ که دو نفر در مقابل همدیگر قرار می گیرند، و این می خواهد او را از بین ببرد و هستی او را ساقط کند، یعنی با کبریائیت خودش پیش می آید؛ آن هم همین طور با کبریائیت خود پیش می آید در مقابل این. اینها هر دو در مقابل همدیگر اعظم المتجبرین هستند. او می گوید : شخصیت من، مقام من ، ارزش من، چنین و چنان، و اصلا تو نباید در صفحه روزگار باشی، و با یک شمشیر تو را با خاک یکسان می کنم! این هم همینطور. منتها کفاری که با مسلمان ها برخورد می کنند و آن انانیت را بر اساس کفر و شرک ابراز می کنند، غلط است؛ ولی مومنین که این کبریائیت را بر اساس ایمان ابراز می کنند، صحیح است! پس اساس کبریائیت و خودمنشی و استقلال، صفت ممدوحی است، نه صفت مذموم، منتها انسان باید در جای خودش اعمال کند. اگر اظهار کبریائیت و شخصیت مطلقا مذموم بود، که خدا در انسان قرار نمی داد. شخصیت و آقایی و آقامنشی و خودمحوری و استقلال، مثل بعضی از صفات دیگر غریزه ای است از غرائز انسان.
❖. امیرالمومنین علیه السلام در موقعی که شمشیر دست می گیرد، نمی آید به عمرو بن عبدود بگوید: من آن کسی هستم که سر به سجده می گذارم و برای پروردگار خاضع و خاشع هستم، برای تو هم خاشع ام؛ نه ، این سجده را آنجا من برای خدا می کنم تا اینکه کبریائیت و عظمت خدا در این صحنه ، ظهور و بروز کند. [ عَمرو بن عبدود ] به حضرت گفت: " برو ای بچه ! من با پدر تو دوستی و آشنایی داشتم و نمی خواهم دستم به خون تو آغشته شود! " امیرالمومنین علیه السلام گفت: " من خیلی دوست دارم دستم به خون تو آغشته بشود و توی مشرک را از روی زمین بردارم ! " | ۲ | - | ۳ |
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
📚 منابع:
۱. تحف العقول، ص ۲۱۷
۲. مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص ۱۳۶
۲. شرح فقراتی از دعای افتتاح، ص ۴۹
@ghazi_ir
﷽
🔍 #اجوبة_الصالحين | ۰۰۰۸
📌 مدعیان دروغین ظهور
📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله
🌐 منبع: yon.ir/e77aP
☑️ سوال:
~ با سلام؛ مدتی است فردی در عراق مدعی شده که سید یمانی و نایب امام زمان (عج) است و به نام سيد احمد الحسن يمانی مي باشد و ايشان مستندا طبق احاديث و وصيت رسول(ص) خود را اثبات مي كند و کراماتی از او نقل شده است بالاخص از لحاظ علمی و تأویل قرآن، پیشگویی آینده و خواندن اندیشه افراد و درمان بیماریهای سرطانی... تاچه حد باید به این مطالب اعتنا شود؟ او حتی از تمام مخالفان تقاضای مناظره و يا مباهله کرده، وظیفه ما چیست⁉️
✅ جواب :
~ هو العالم؛ تا کنون افراد بسیاری آمده اند و از این قبیل دعوت ها بعمل آورده اند و آنها هم دارای بعضی از حالات غیر عادی چون شفای بعضی از بیماران بوده اند، و یا نسبت به آینده پیشگوئی هایی کرده اند و بعد معلوم شده است که تمامی کاذب و مدّعی بیش نبوده اند. و در همین عراق نیز خیلی ها چنین ادّعائی کرده اند و مدّتها بعد حال و وضع آنها بر همگان روشن شده است. مطلبی که باید دقّت نمود صرف نظر از کذب و صدق مسئله اینست که بر فرض صادق بودن او چه دلیلی بر اطاعت و انقیاد از او هست؟ متابعت از فرد مشکوک بدون حجّت و دلیل شرعی قطعاً حرام است، گر چه او خود امام زمان علیه السّلام باشد.
• آیا با صرف شفا دادن و یا پیشگوئی و نظائر آن حجّت شرعی و تکلیف الهی برای انسان منجّز می شود؟
• آیا ایشان تمام امراض و گرفتاری ها را بطور قطعی شفا و بهبود می بخشد؟ ( اگر اینطور است که دیگر باید بیمارستانها و مطب اطبّاء در سراسر دنیا بسته شود؟)
• آیا پیشگوئی های ایشان نسبت به حوادث گذشته نیز صادق است؟
• آیا از معارف الهیّه و حقائق توحید چیزی می داند؟ ( و این مطلب مهمتر از همه اینهاست.)
الآن افراد بسیاری مدّعی همان سیّد یمانی بودن هستند و هر کدام برای خود ادلّه ای ذکر می کنند و امّا پاسخ صریح و روشن اینکه تا از ناحیه خود امام علیه السّلام دلیل قاطع و غیر قابل تردید بر اطاعت از فردی نرسد انقیاد و پیروی از او موجب هلاکت و دخول در آتش است.
#آیةالله_طهرانی #انتظار_صالحان
@ghazi_ir
﷽
🕯 #جنگ_خطی || امام زمان علیه السلام راه و طریق سیر به سوی خداوند متعال
❖. وجود حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ، مرآتیت و آیتیت دارد برای وجود اقدس حق تعالی ؛ و بنابراین شناخت و معرفت به آن حضرت نیز باید به عنوان آیتیت و مرآتیت شناخت حضرت حق تعالی بوده باشد. راه و جاده و طریق سیر به سوی خداوند متعال، آن حضرت است؛ ولی مقصد و مقصود خود خداوند است جل و عز. و معلوم است که اگر ما طریق را مقصد بپنداریم ، چقدر اشتباه کرده ایم!
#علامه_طهرانی قدس الله سره
📚 سرالفتوح ، ص ۵۶
@ghazi_ir
﷽
🔺 مکتب عرفان ، مکتب آشتی است ، مکتب اهل بیت است، مکتب آزادی است
🔸 رسول الله که آمد برای هدایت مردم، برای هدایت چه کسانی آمد؟ برای هدایت کسانی که آنها قائل به توحید بودند ؟ اگر قائل به توحید بودند که نمیرفتند بُت بپرستند. برای هدایت کسانی که رسالت او را قبول داشتند ؟ اگر قبول داشتند که نمی آمدند با او بجنگند. پس برای هدایت افرادی آمد که نه اهل توحیدند و نه رسالت او را قبول دارند و نه معاد و هیچی را قبول ندارند. آمد با آنها رفیق شد ، آمد به آنها گفت تو هم مثل من هستی؛ تفاوت نمی کنی، ولی خدا چشم من را باز کرده ، قلب من را باز کرده ، تو هم بیا قلبت باز شود ، چشمت باز شود ، از این منجلاب بیرون بیا، از این فساد بیرون بیا، تو هم موحد بشوی و آن سفره ای که پهن شده است، این را خداوند برای من به خصوص پهن نکرده است. برای تویِ مشرک هم پهن کرده، برای تو که مویت هم پیداست تو دختر و زنی که موهایت پیداست؛ برای تو هم پهن شده برای تویِ جوانی که مطلب را اشتباه فهمیدی درک نکردی، برای تو هم پهن است! مکتب عرفان مکتب آشتی است نه مکتب جنگ و ستیز ، نه مکتب کتک زدن و بیرون کردن و این طرف و آن طرف فرستادن! مکتبی است که همه را بر سر سفره جمع میکند و بعد به آنها فهم و بینش می دهد. عرض بنده این است که: مکتب عرفان که مکتب اهل بیت علیهم السلام است به شخص کار ندارد ، به دین شخص کار ندارد ، بلکه به فطرت او کار دارد ، به ذات انسان کار دارد به وجدان انسان کار دارد.۱
۱_سخنرانی گراش استان فارس مجلس۲_ ۱۴۳۲🕰 ۵۷
📺حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#هدایت #رهایی #آزادی
#مکتب_عرفان
@ghazi_ir
سیری_در_تاریخ_امام_رضا_علیه_السلام.pdf
5.14M
﷽
💠. مقاله : #سیری_در_تاریخ_امام_رضا
🔠. زبان: فارسی
📌. موضوع: #امام_شناسی #تاریخ
🖇. گروه: #مقالات
📊. سطح : #عمومی
📑. صفحه: ۴۲۳
💾 حجم: ۵.MB
📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام رضا علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما
@ghazi_ir
هدایت شده از سیر الی الله
﷽
کتاب سیری در تاریخ پیامبر اکرم صلوات الله علیه اثر عالم ربانی آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره.
📥 برای دانلود روی عنوان آبی رنگ کلیک نمایید :
دانلود رایگان دو جلد کتاب
دانلود صوت
﷽
▪️نزدیکترین حالت بنده به خدا▪️
حضرت امام رضا علیه السلام
🔹أقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِب*
▪️نزدیکترین حال بنده نسبت به خداوند عزّوجلّ زمانی است که در سجده است؛ و این است معنای کلام خدا تبارک و تعالی: «سجده کن و نزدیک شو»
📚«عیون أخبار الرضا علیه السلام» ج ۲ ص ۷
*سورۀ العلق، آیة ۱۹
@ghazi_ir
﷽
🏴 ظهور ولایت امام رضا علیه السلام در تمام عوالم...
امام رضا همه جا هست، امام رضا در منزل خود انسان هم هست، امام رضا اختصاص به مشهد و نقطه خاص ندارد؛ ولايت امام عليه السّلام، با خون و گوشت و پوست انسان قرين و عجين است، با نفس و ضمير و سِرّ و روح انسان عجين است.
📝حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
📘نفحات انس ؛ ص108
#شهادت_امام_رضا
#ولایت_امام_رضا علیه السلام
@ghazi_ir