eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
206 دنبال‌کننده
78 عکس
22 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✍️واقعه غدیر را نباید به یک حادثه تاریخی صرف و تعیین جانشین سیاسی تقلیل داد. غدیر یک ، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای در گسترۀ است. 🔸غدیر هرچند منجر به جانشینی امیرالمومنین علیه‌السلام، در مسند خلافت نشد، و حتی پس از قتل عثمان نیز جامعه ظرفیت ظهور تام آن را نداشت، اما همواره در طول تاریخ در به حیات خود ادامه داده و جریان‌ها و نهضت‌های خرد و کلان سیاسی اجتماعی بوده است. 🔸در شرایط کنونی غدیر ظرفیت جدید در برابر غرب را فراهم آورده است. عقلانیت، عدالت‌، قدرت، اقتدار، قاطعیت، احسان و ایثار، از جمله عناصری است که ظرفیت جذب حداکثری در فرایند هویت‌یابی جدید را برای ما به ارمغان آورده است. 🔸این عناصر عده‌ای را با استدلال و عده دیگری را با اقناع به قلمروی «ما»ی جدید می‌افزاید و «آنها» را به غرب غارت‌گر محدود و یک را تقدیم جهان اسلام می‌کند. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
، ✍️ خود می‌داند که ادعایش امکان وقوعی ندارد، پس چرا چنین می‌گوید؟ ✅ از منظر جامعه‌شناسی، انسان موجودی است فرهنگی و بدون فرهنگ مثل ماهی بدون آب اصلا قادر به هیچ عملی نیست. زیرا 🔹رفتار انسان مبتنی بر هنجارهای اجتماعی (بایدها و نبایدها) شکل می‌گیرد؛ 🔹هنجارها مبتنی بر ارزش‌ها (خوبها و بدها) تحقق می‌یابند؛ 🔹و ارزش‌ها خود مبتنی بر باورها (هست‌ها و نیست‌ها) می‌باشند. 👈پس هزاران باور(عقیده) در بنیان فرهنگ قرار می‌گیرد تا رفتار رخ دهد. ✅ او زندگی معتقدانه را آفت پیشرفت و حرکت می‌داند؛ 🔹اما پیشرفت و حرکت بدون اعتقاد به وجود مشکل، توانایی‌ حل آن، درستی راه حل و صدها باور دیگر ممکن نیست. 🔹آیا این همه پیشرفت در عرصه‌های مختلف بدون اعتقاد به نصرت الهی میسر بود؟ ✅ به نظر می‌رسد مشکل اصلی او (البته با نگاهی خوشبینانه)، تعارضات اجتماعی است که وی با تقلید از جان هیک، ریشه آنرا اعتقادات مذهبی می‌داند و با این سخن که تفسیر دیگری از همان تز تساهل و تسامح است، تلاش می‌کند راه حل اجتماعی تعارضات را در نفی اعتقادات جست‌وجو نماید. 🔹اما با غفلت از تفاوت اسلام و مسیحیت، پشتوانه‌های برهانی عقاید اسلامی که هر انسان سلیم العقلی را به تواضع و پذیرش وامی‌دارد، تفکری دائمی که هیچ گاه به پذیرش و باور منتهی نشود را پیشنهاد می‌کند. 🔹درحالی که اداره جامعه‌ای بدون اعتقاد(دینی)، تنها با پلیس و خشونت ممکن است و تفکری که او پیشنهاد می‌دهد اگر به اعتقاد منجر نشود، خرج سوداگری، منفعت‌طلبی و تبهکاری می‌شود. https://eitaa.com/ghebrahimipour
کلاس مبانی جامعه‌شناسی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، خرداد 1402.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
1593853152ali.n.pdf
999.4K
کتاب "علی و شهر بی آرمان" هدیه ویژه عید غدیر
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1️⃣ هنگام و ورود یک علم از جغرافیایی دیگر و پذیرش مفاهیم و تعاریف آن علم، در جامعۀ مقصد مورد غفلت قرار گرفته و کنار گداشته می‌شود. علومی چون ، و در ایران چنین سرنوشتی داشتند. 2️⃣ اغلب پژوهشگران تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه آثار یونانی در قرن دوم را نقطه آغاز تاریخ فلسفه اسلامی می‌دانند. 3️⃣ و حال این که در آیات قرآن و سخنان معصومین به ویژه خطبه‌های نهج‌البلاغه مطالب ناب فلسفی فراوانی وجود دارد که هرچند نامیده نمی‌شود اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. 4️⃣ شاید اولین شخصی بود که با به کارگیری اصطلاح تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از منتقل نمود. 5️⃣ چرا که از منظر وی ریشه‌های حکمت اسلامی علاوه بر فلسفه و از سرچشمه‌های نیز سیراب می‌شود. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از روزنامه جوان
♦️ گفتاری درباره تیپ‌شناسی یک رفتار 🌐 از بی‌حجابی اجباری تا حجاب اختیاری ‌✍️ ‌حجت‌الاسلام قاسم ابراهيمي‌پور 🔺 بررسی‌های علمی با رویکرد‌های مختلفی در مورد حجاب انجام می‌شود، مثلاً با رویکرد فقهی اینکه حکم حجاب چیست. وجوب حجاب یا حرمت بی‌حجابی و قلمرو حجاب از جمله مواردی است که در این حوزه بحث می‌شود. برای بررسی حجاب رویکرد‌های فلسفی، کلامی و عرفانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر کدام از این رویکرد‌ها زوایای مختلفی از حجاب باز می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. آثاری هم که در مورد حجاب نوشته شده است، می‌توان ذیل این رویکرد‌ها تقسیم‌بندی کرد، اما از منظر جامعه‌شناختی بیشتر در سطوح مختلف خرد، میانه و کلان با رویکرد‌های تفسیری، تبیینی و انتقادی مسائلی، چون عوامل، قصد و نیت افراد از حجاب یا بی‌حجابی، پیامد‌های حجاب یا بی‌حجابی و کارکرد‌های این مسئله و تأثیر مسئله حجاب یا بی‌حجابی بر دیگر پدیده‌های اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ‌👈🏻 متن کامل در لینک زیر: 🔗 Javann.ir/1169167 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌎 @NewsJavan
3773_56102-۱.pdf
245.5K
✍️از بی‌حجابی اجباری تا حجاب اختیاری، مصاحبه با حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی‌پور، ، 17 تیر 1402. 👈حجاب امروز به یک تبدیل شده است. ❇️محورهای گفت‌وگو: ♦️ کشف حجاب ♦️ و پیامدهای کشف حجاب ♦️ و بزرگترین مدافعان و مخالفان حجاب در سطح تمدنی https://eitaa.com/ghebrahimipour
❤️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ❤️ 🔸مخالفان مسئله ولایت و امامت، سالیان سال و به روش های مخلف تلاش کردند مسئله امامت و ولایت را کمرنگ کنند و امت اسلامی را از یک محور اساسی در زندگی به نام امام غافل کنند تا همان چیزی که در صدر اسلام اتفاق افتاد و مسئله هدایت بشر را بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تغییر دادند، ادامه پیدا کند‌. 🔸جشن غدیر یک فرصت بسیار ناب است و این روز را بزرگترین عید اسلامی نامیده اند و خواستند که این مسئله امامت در ذهن کهنه نشود و همواره یادآوری و تجلیل شود. خود پیامبر(ص) در خطبه غدیر خواسته‌اند که مسئله ولایت و امامت به دیگران ابلاغ شود. 🔸اما تلاش های زیادی صورت گرفته تا این مسئله مندرس شده و کم تر گفته شود‌ و اهمیت این عید به عنوان جانشینی رسول مکرم اسلام مطرح نشود و در حد دوستی با اهل بیت(ع) باقی بماند‌. البته گاهی غفلت خود شیعیان و مؤمنان نیز باعث شده باشد تا آن هایی که مخالف شیعه و امامت هستند در هدفشان موفق شوند. 🔺یکی از مواردی که مسئله امامت و ولایت را به حاشیه می برد، طرح موضوع عید سادات است. چند سالی است در جامعه ما تا حدودی عید امامت و عید ولایت، تبدیل به عید سادات شده و گاهی مهم ترین عمل این روز دیدار با سادات و عیدی گرفتن از آنان مطرح می شود. در حالیکه این مطالب مبنا و مستندی ندارد بلکه سبب می شود تا جامعه اسلامی آرام آرام فلسفه این عید را فراموش کرده و مسئله ولایت را به حاشیه بکشاند. در آداب این عید نیز اگر دقت کنیم می‌بينيم که مسئله دیدار و مصافحه با سادات به طور خاص در آداب این عید وجود ندارد. اما این که این مسئله در سال های اخیر از کجا پیدا شده است، معلوم نیست. 👈در کتاب مفاتیح‌الجنان نیز چنین آدابی را نمی بینید. بلکه از آداب این عید، دیدار با مومنان است و این عمل بسیار ارزشمند و مطابق با فلسفه عید غدیر است. زیرا واژه مومن در غالب روایات ما خصوصا در روایات صادر شده در قرن دوم به معنای شیعه است و مومن دلالت بر شخص باورمند به امامت و ولایت دارد. پس دیدار از مومنان در روز غدیر معنای بلندی دارد که همان تقویت بنیان و ارتباطات شیعه و استحکام جامعه شیعی است. هدف و ماهیت عید غدیر و آداب عید غدیر مشخص است‌. پس اگر مسائل این چنینی را پر رنگ کنیم، مسائل اصلی فراموش می شود. چنانکه مثلا در عید قربان نیز که عید توحید و بندگی است و یادآور این است که انسان باید تمام زندگی و هوی و هوس خود را به قربانگاه توحید ببرید و در مقابل خداوند متعال فدا کند، اما او ذهن خود را معطوف به این می کند که نهایتا باید در عید قربان گوسفندی قربانی شده و تقسیم شود. گرچه که این عمل، کار بسیار ارزشمندی بوده و بسیاری نیز توفیق این مهم را هم پیدا نمی کنند. پس باید هوشمندی داشته باشیم و دقت کنیم تا هر حقیقت و نمادی به خصوص عید ولایت و امامت، هدف خود را دنبال کند و منحرف نشود. امام صادق علیه السلام در خصوص اهمیت عدم جایگزینی ارتباط خونی و ژنی با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با مسئله ولایت پذیری آنان می فرمایند: من بیش از این که به فرزندی علی بن ابی طالب(ع) افتخار کنم به اینکه شیعه علی بن ابی طالب(ع) و ولایت پذیر او هستم افتخار می کنم. حقیقت هم این است. زیرا فرزند پیامبر(ص) شدن انتخاب ما نیست ولی شیعه اهل بیت(ع) شدن برای همگان ممکن بوده و انتخابی است و همین امر سبب افتخار بالاتر از ارتباط خونی و نسبی است. 🔸خلاصه آنکه در گرامیداشت و تبلیغ عید غدیر به گونه ای عمل نکنیم که ناخواسته، جریان تبلیغ و گسترش و تجدید بیعت با مسئلة ولایت و امامت را به حاشیه ببریم. اما این ها دلیلی بر تقلیل جایگاه سادات نمیباشد زیرا وقتی یک شخص در مقام انتساب به اهل بیت دیده می شود، (سید بودن او مد نظر است) احترام بیشتر به او، جهت در نظر گرفتن نسبت اوست. و دلیلی برای پاسداشت حرمت اهل بیت (علیهم السلام) می باشد. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
چرا معاویه (لعنت خدا بر او باد) می‌گفت خدا علی را نیامرزد؟ ‏زنی به معاویه مراجعه کرد، و با او بر سر موضوعی بحث و جدل کرد‌ معاویه از این گستاخی و جسارت زن در گفتگوی بی محابایش ناراحت شد و به او گفت : خدا علی را نیامرزد که او این رسم را فراگیر کرد. ✅منظور او چه رسمی بود؟ رسم هم‌ترازی حاکم و شهروند، پارادایم نقد پذیری حاکمان، آیین اعتراض بدون لکنت به حاکم و رسم بدهکاری حاکم و طلبکاری شهروند. 🔰 ‏این روایت را که در یک سخنرانی شنیدم و به فکر فرورفتم. آیا علی(ع) فقط همین هنجارشکنی را انجام داد؟ جواب این بود: هنجار شکنی‌های او بیش از اینهاست! به ۷ نمونه اشاره می کنم. ‏1️⃣ به روایت محققان تاریخ، در دوران حکومت ایشان ، زندانی سیاسی گزارش نشده است. آن هم آن زمانی که امیر، مالک جان و مال و ناموس مردم بود و زندانی سیاسی امری رایج. 2️⃣ امروزه می‌شنویم که مدیران ارشد کشورها شامل نخست‌وزیران و روسای جمهور، به خاطر تخلفات مالی در زمان مسوولیت یا بعدش محاکمه می‌شوند و این را نشانه آزادی و عدالت می دانیم. باید بدانید امیرالمومنین به دادگاه فراخوانده ‌شد نه از طرف یک جایگاه والا بلکه به شکایت یک فرد عادی. نه یک رئیس قبیله بلکه یک شهروند معمولی! نه یک مسلمان بلکه یک اقلیت دینی ! و هنگامی که قاضی به ایشان ادای احترام کرد ، حضرت تذکر دادند که نباید در میزان احترام بین دو طرف دعوا تبعیض قائل شوی ! جالب اینجاست که حضرت محکوم شد و جالب تر اینکه پذیرفت! اعتراف می‌کنم همین که او توسط یک شهروند معمولی اقلیت غیرمسلمان به دادگاه فراخوانده می‌شود و در دادگاه حاضر می‌شود هنوز برای من قابل هضم نیست. چه برسد به محکوم شدنش! 3️⃣ خود را بدهکار مردم می‌دانست نه طلبکار. حتما حضور ناشناس حضرت امیر در خانه زنی که همسرش را در یکی از جنگ‌ها از دست داده بود، شنیده‌اید! برایشان نان می‌پخت و با بچه‌ها بازی می‌کرد و آن زن هم پیاپی علی را نفرین می‌کرد و در انتها که متوجه شد او همان علی است حاکم سرزمین‌های پهناور ، علی خاضعانه گفت: ببخشید که تا کنون مشکلات شما را حل نکرده بودم، از درگاه خدا بخواهید که على را ببخشد. ‏4️⃣ به گواهی تاریخ، مخالفینش در مسجد رودررو و بر علیه او سخن می‌گفتند و چند ساعت بعد برای گرفتن حق خود از بیت‌المال می‌آمدند. هنوز هم باور کردنش سخت است. 5️⃣ زمانی که در جنگ‌های عرب، مثله کردن (بریدن گوش یا بینی و اعضا) امری رایج بود ایشان دستور نظامی شدید می‌داد که کشتگان را مثله نکنید، فراریان را تعقیب نکنید و مجروحان را نکشید و ... 6️⃣ کافیست امروز تصویر حضرت علی را در گوگل جستجو کنید، فردی جدی و مقتدر در کنار شیر و شمشیر (ذوالفقار) را مشاهده خواهید کرد. این تصویر سال‌هاست در ذهن من و شما نشسته چه بخواهیم چه نخواهیم. اما کمتر می‌دانیم، در یکی از جنگ‌ها ۱۲ هزار نفر از متعصب‌ترین افراد اعلام جنگ با حضرت کردند. حضرت صبورانه با آن‌ها گفت‌وگو کرد و آن قدر مدارا و نرمش و تعامل کرد که ۱۲ هزار نفر به ۴ هزار نفر رسید سپس به ۱۵۰۰ نفر. هنر استراتژیست‌های جنگی آن است که در جنگ با کمترین خونریزی فاتح شوند و علی اینگونه بود. اما متاسفانه ذوالفقار علی بیش از گفتگو و مدارای علی تبلیغ و ترویج شده. در صورتی که زمانی که او برای گفتگو، تعامل، مکاتبه، محاجه، توافق، مذاکره گذاشت بسیار بسیار بیشتر از جنگ بوده است... 7️⃣ ایشان با زندانیان مانند یک انسان برخورد کرد. گفته می‌شود تا قبل از ایشان زندانیان در چاه‌های عمیق و به شیوه‌ای غیرانسانی نگه داری می‌شدند. حضرت برای اولین بار برای زندانیان فضای مناسبی برای طی کردن دوران محکومیت فراهم کرد و برای حقوق زندانیان مانند یک انسان ارزش قائل شد. ‏ ‏هنجارشکنی‌های امام علی علیه‌السلام بسیار بیشتر از این ‏حرف هاست... ❇️ ‏تا ابد نام علی(ع) به بلندای تاریخ انسان ایستاده ... ✍️. https://eitaa.com/ghebrahimipour
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت سالروز واقعه غدیر خم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگویی پیرامون نقش واقعه غدیر در هویت‌سازی جامعه‌اسلامی 📋 دوشنبه 1402/4/19 ساعت 18:30 🗂 موضوع: غدیر؛ هویت جامعه‌اسلامی قسمت اول 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمی‌پور؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیک‌رایگان 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom