࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
@Quran124
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
📩 نامه ای به زبانم 1⃣3⃣
⛔️فریاد زدن
.🍃🍂🍃🍂
🍀لقمان به پسرش سفارش کرد:
«و اقصِد فی مَشیِک واغضُض من صوتِک ان انکرَ الاصواتِ لصوتُ الحمیرِ» (لقمان، ۱۹)
[پسرم! در راه رفتن، اعتدال را رعایت کن، از
صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) که زشت ترین صداها صدای خران است.]
🌸رسول اکرم (ص) فرمود:
«ان الله یحب الصوت الخفیض، و یبغض الصوت الرفیع »(بحارالانوار، ج ۲، ۶۲)
خداوند صدای کوتاه و ملایم را دوست دارد، و صدای بلند را ناپسند می داند.»
🍂 افراد زیادی فریاد میزنند؛ به این دلیل که در موقعیتهای مشکل زندگی نمیدانند چطور با مشکلات برخورد کنند. اما این فرایند نتایج خوبی بههمراه ندارد.
👈اعتدال در اسلام مورد تاکید است.
.
┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄
بسمه تعالی شانه
موسی_و_خضر_علیهماالسلام
قسمت ۱
یکی از داستانهای قرآنی که سیر_انفسی را به زیباییِ تمام تبیین میکند، داستان حضرت_خضر و موسی علیهماالسلام است. به اسم جناب خضر در قرآن اشارهای نشده است اما در روایات ما به اینکه ایشان حضرت خضر است تصریح شده است. در روایتی داریم که این داستانها از مکاشفات و تمثلات حضرت موسی بوده است اما نمیتوانیم بگوییم که این موارد در متن واقع اتفاق نیفتادهاند. در روایتی از حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله داریم که ایشان میفرماید خدا برادرم موسی را رحمت کند، اگر صبر میکرد، صد واقعه از وقایع عمر او برایش متمثل میشد، یعنی این احتمال هست که حضرت موسی علیهالسلام در سیر_باطنی و معراج_انفسی خودش این وقایع را دیده است.
در هر صورت، سیر، سیرِ انفسی است و در این سیر، خضر موضوعیت دارد. نمیشود انسان، بدون خضر سیر انفسی کند، هرچند سیر_آفاقی هم خضر خود را میطلبد اما اینگونه نیست که ما در سیر آفاقی لابد نیاز به یک راهنما داشته باشیم اما در سیر انفسی و باطنی، خضر اصالت و موضوعیت دارد؛
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلـمـات است بـترس از خطر گمراهی
و دیدهایم که خیلی ها که در این مسیر افتادهاند و استادی ندارد یا بهتر بگوییم، استاد_راه_طی_کرده ندارند، معمولا یا متوقف میشوند و یا دچار انحرافات میشوند که بعضی از این انحرافات خیلی هم خطرناک هستند...
این داستان میخواهد به ما بگوید که اگر موسی هم باشی، در سیر باطنی خضر میخواهی. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امام علی علیهالسلام فرمود: «كُنْتَ مَعَ الأنْبياءِ سِرّاً وَ مَعِیَ جَهراً» همهی انبیاء الهی خضر داشتهاند و خضرشان عبارت است از ولایت. اصلا خضر یعنی ولایت. عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا همان ولی_باطنی است. در اینجا قصد داریم ان شاء الله به برخی از بطون این داستان پی ببریم...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
عشق و عرفان
(قسمت دویست وهشتاد و ششم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل سی و یکم : ذکر و یاد حق
نقش ذکر در پدید آمدن حالات عرفانی
حالت هشتم :مشاهده
ادامه...
اگرچه تأثیر ذکر در رسیدن سالک به حالت مشاهده انکارناپذیر است، به
اعتقاد برخی از عرفا نظیر بایزید بسطامی، سـالک پـس از درك شـهود
حق به ذکر نیازي ندارد؛ زیرا سالک تا قبل از رسیدن به مرتبۀ مشاهده در غیبت و فراق از حضرت حق
به سر می برد؛ ذکر و یاد محبوب غایب او را آرامش و تسلّی می دهد. امـا
همین که حالت مشاهده براي سالک به وقوع پیوست، دیگر به ذکـر احتیـاجی نـدارد؛ زیـرا ذکـر واسـطه و
حجابی می شود بین ذاکر و مذکور . «الذّکر واسطۀ یحجبک عـن نظـري »
بایزید گفته است: «من سی سال خدا را یاد می کردم سپس سـاکت شـدم چـون
که دیدم ذکر من باعث حجاب من گشته است»
حکیم سنایی غزنوي در مثنوي حدیقۀالحقیقۀ، به صراحت به این مطلب اشـاره مـی کنـد .
به اعتقاد این عارف و شاعر معروف قرن ششم، تا زمانی کـه سـالک در مرحلـۀ «مجاهـده »
به سر می برد، پرداختن به ذکر و یاد الهی برایش واجب است. اما پس از رسـیدن بـه مرحلـۀ
مشاهده، دیگر به ذکر نیازي ندارد . اساساً کسی که به مقام حضور نائل مـی شـود،
هیبت و جلال حضرت حق او را از ذکر و یاد الهی باز میدارد.
در کلمات قصار باباطاهر نیز به این اشاره شده است که ذکر همراه است با دوري
ذاکر از مذکور یا دوري مذکور از ذاکر . بنابراین، هنگامی که بعد به قرب و غیبت بـه حـضور و
مشاهده بدل می شود، ذکر ذاکر در مشاهدة مذکور محو میشود "
باباطاهر بیان می کنـد کـه ایـن حقیقـت
مشاهده است که سالک را از ذکر منع میکند."
خواجه عبداالله انصاري از جملۀ عرفایی است که پس از رسیدن به مقام شهود،
ذکر را ترك می گوید: «الهی یک چندي به کسب، یاد تو ورزیدم، باز یک چندي به یاد تو خود تو را را نازیدم، دیده بر تو آمد، با نظاره پردازیدم ! اکنون که یاد بشناختم خاموشی گزیدم. چون
من کیست که این مرتبت را سزیدم؟».
شایان ذکر است که بر اساس عقیده ی عرفای معاصر، انجام واجبات از جمله نماز ، در هیچ مرتبه ای از سالک ساقط نمی گردد.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
موضوع: تشبیه صبر ما و صبر حضرت موسی علیه السلام
موسی_و_خضر_علیهماالسلام
(قسمت دوم)
✳️ وقتی حضرت موسی علیهالسلام به جناب خضر رسید،
«فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا» (کهف/۶۵)
این رحمت که در این آیه آمده است، رحمت رحیمیه است که همان علم است؛ ما به او فهم باطنی و علم لدنی دادیم. البته همه علوم الهی لدنی هستند منتها برخی قدرت اخذ علم بدون واسطه از حق متعال را دارند و برخی چنین نیستند، برای کسب علم نیاز به معدات دارند.
الحق ان فاض من القدس الصور
و انـــمــا اعــداده مـــن الـــفــکر
✳️موسی به جناب خضر گفت:
میخواهم از شما تبعیت کنم تا از آن علم لدنی خود به من بدهید که من به رشد برسم. اینجا حرف معد که معلم است مطرح میشود.
جناب خضر پاسخ داد:
«قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا» (کهف/۶۷)؛
[تو نمیتوانی مرا همراهی کنی...]
واقعا باطن بسیار سنگین و سخت است... اگر حقایق باطنی بخواهد نمود پیدا کند، خیلی ها متوقف میشوند. وقتی موسی که رسول است و مقام اولوالعزم دارد در مقابل سه واقعهای که حضرت خضر در باطن برای او پیش آورد نمیتواند صبر کند.
خب حساب من و شما مشخص است! اگر به یک خضر باطنی برخورد کردید خیلی باید مراقب باشید. خضرهای راه گاهی رفتارهایی میکنند که به حیث ظاهر هم ممکن است خلاف شریعت باشد، میبینیم که ما نیز در مواردی نمیتوانیم صبر کنیم و به خطا میرویم.
دلیل اینکه موسی نتوانست صبر کند این است که «وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا»، تا وقتی که علم و آگاهی نداری نمیتوانی صبر کنی.
جناب موسی گفت: ان شاء الله صبر خواهم کرد و مخالفتی نمیکنم.
نشانه صبر چیست؟ این است که هر اتفاقی که پیش میآید از من سوال نکن که
«لَا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ» (انبیاء/۲۳)
موسی نیز پذیرفت. با هم سوار کشتی شدند. جناب خضر شروع به سوراخ کردن کشتی کرد! شما تصور کنید کسی در دریا دارد کشتی را سوراخ میکند!
موسی گفت:
«قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا إِمْرًا...»
تو میخواهی همه این اهل کشتی را هلاک کنی؟! این چه کاریست که تو انجام میدهی؟! و به حیث ظاهری هم درست میگوید! جناب خضر به او تشری میزند که آیا نگفتم که سخنی نگویی؟! و موسی از او عذر خواهی کرد. جلوتر که رفتند، خضر به سراغ پسربچهای رفت و او را سر برید! موسی برافروخت و گفت که ای جناب خضر! شما قتل نفس کردی! این کار دیگر خیلی زشت تر از کار اولت بود! باز خضر به او تشر زد! این بار موسی باز عذرخواهی کرد اما گفت اگر بار دیگر حرفی زدم دیگر با من صحبت نکن و من دیگر عذری ندارم و میتوانی دست از دوستی من برداری. این شرط گذاشتن برای خضر باطن خوب نیست. چرا شرط میگذاری؟! خب او داشت این وقایع را پیش میآورد تا قیامت باطنی شما را آشکار سازد.....
✳️ رفتند و به روستایی رسیدند. گرسنه بودند و از اهل آنجا غذایی خواستند. موسی نیز این وقایع را دیده و لابد گرسنه و خسته است! حالا ایشان به دیوار خرابی میرسند و خضر میخواهد این دیوار را از نو و بدون اجر بسازند!! شما تصور کنید! موسی گفت که آخر اینها تکه ای نان هم به ما ندادهاند!! میخواهی دیوار را نیز درست کنی؟!
خضر گفت: «هَٰذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِك»... حال تأویل این وقایع را به شما میگویم...
ادامه دارد...⏮
التماس دعا
🎙صادقزاده
عشق و عرفان
(قسمت دویست وهشتاد و هفتم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل سی و یکم : ذکر و یاد حق
ادامه...
ذکر و فنا
«فنا» از با لاترین مراتب سیر و سلوك است . سالک پس از کسب حالات و مقامات عرفانی
و مجاهـدت هـاي بـسیار، در حـضرت حـق فـانی مـی شـود.
بدان که حقیقت فنا به رسیدن رونده است در خویشتن چنـان کـه از وي هـیچ
اوصاف حیوانی و صفات بشري و اخلاق شیطانی نماند و یک باره در وي منعدم
گردد و بیخ و اصل و شاخهاي او فانی شود...
خواجه عبداالله انصاري با آیۀ «کلّ شیءٍ هالک الّـا وجهـه »، مبحـث خـود را
درباره فنا آغاز می کند و آن را نیست گشتن سه چیز در سه چیـز مـی دانـد : «نیـست گـشتن جـسته در
یافته، نیست شدن شناختن در شناخته و نیست گشتن دیدن در دیده»
بنا بر اعتقاد اهل عرفان ، فنا میتواند به دو گونه براي بنده عارض شود:
۱ .فنای صفات بشري در صفات ربوبی؛ 2 .فناي عبد در حق. مداومت بر ذکر و یاد خداوند، به ویژه ذکر لا
إِلَه إِلَّا اللَّه، سالک را در نفی صفات بشري و به طـور کلّـی ، نفـی و نـسیان ماسـوي
الله یاری میدهد. از این طریق ، فناي صفات بشري در صفات ربوبی محققّ میشـود . همچنـین ، دوام
ذکر باعث استغراق ذاکر در مذکور و در نهایت، فناي عبد در حق میشود.
عارف در این مقام موجودات دیگر را نمی نگرد و صدای آنها را هم نمی شنود و فقط مستقیما صدا را از خود ذات اقدس خداوند می شنود و برای غیر خدا سهمی قایل نیست. نه این که کثرتی را ببیند و آنگاه بگوید اینها، آیینه دار جلال و جمال او هستند. در این مرحله هم همه اشیا در جای خود محفوظ است و چیزی نابود نمی شود؛ اما عارف سالک به جایی رسیده است که جز خدا نمی بیند نه این که همه را می بیند ولی آیینه و آیت خدا می داند، بلکه غیر از خدا، هیچ کس را نمی بیند.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
سلام علیکم سلام بر شما اولیای خدا که انشاالله طلب ومقصودتان وامال ارزویتان را لقاالله قرار داده ای وعزم را جزم کرده تا در معیت ورکاب امام زمان عج الله در دارالسلام در جایکاه عند ربهم از مقربین ومجذوبین حضرت رب الارباب در حضور محمد وال محمد که شاهد بر مقربین هستن برسید انشاالله الرحمن الرحیم
انشاالله دعای بنده درحق شما واهل بیت شما به اجابت برسد
شبتان مهدوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
⚠️توصیه به حفظ خانواده
🌼ایمان داشتن کافی نیست، حفظ آن از خطرات و آسیب ها مهم است. پس باید مراقبت کرد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ»
🌸 اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است.
🌼 ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمی در ایجاد تقوا و اصلاح خود و دیگران دارد. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُ»
🌸 تربیت دینی فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً»
🌼اولی ترین فرد به حفظ انسان، خود انسان است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ»
🌸 تا زنجیر از پای خود باز نکنیم، نمی توانیم دیگران را آزاد کنیم.خودسازی شرط موفقیّت در ساختن خانواده و جامعه است. «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ»
🌼کیفر رها کردن خانواده و نزدیکان، هیزم آتش دوزخ شدن است. «وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُ»
🌸 کسانی که در دنیا سنگدل باشند، «فَهِیَ کَالْحِجارَهِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَهً در آن روز نیز در ردیف سنگ قرار می گیرند. «وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَهُ»
🌼کفر، در قیامت بخشیدنی نیست و توبه کافر در آن روز بی ثمر است. آری، عناد و لجاجت و عصبیّت در برابر منطق و موعظه و معجزه، راه هر عذری را می بندد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ کَفَرُوا لا تَعْتَذِرُوا الْیَوْمَ»
تلاوت تصویری ترجمه گویا تفسیر مختصر سوره تحریم ۶ و ۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😴#خواب_قیلوله در مدارس چین!
👀 گفته میشود با توجه به آثار بسیار مثبت #خواب کوتاه در میانه روز بر سلامتی انسان، این موضوع در دستور کار مدارس چین قرار گرفته است.
🛏 آنها حتی میز و نیمکت مناسب این کار را هم ساخته و در اختیار دانش آموزان قرار دادهاند.
⁉️ عجیب است که همه این دستورات در #دین ما وجود دارد اما تا #غرب و #شرق به آن عمل نکند و برایش مقاله و کتاب ننویسد سراغ دین خود نمیرویم!
#خواب_قیلوله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍🥲 چالشی راه افتاده با آهنگ "سلام یا مهدی" در حمایت از فلسطین
قدس رمز ظهور است.. 🇵🇸
♥️الان بهترین زمان هست همین چالش در تمام دنیا منتشر بشه...
تا الان 200 هزار ویدیو ضبط شده 🥹
#کار_جهانی
💌پیر ما گفت؛ قضییه ی فلسطین کلید رمزآلود ظهورست..
الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَــرَج بحق زینب کبری سلام الله علیها "
ابوالفضل روحی - یوم الانتقام.mp3
5.73M
🇵🇸 قطعه ی حماسی یوم الانتقام
🎙 با نوای حاج ابوذر روحی
❇️ ما آیه والتین والزیتونیم
ما عاشقان جنگ با صهیونیم
ما در دو عالم با حسین معروفیم
ما بچه های فکه و مجنونیم
❇️ غیرت ایرانی ما دیدن دارد
نسل سلیمانی ما دیدن دارد
در دل حیفا و تل آویو بزودی
شور رجز خوانی ما دیدن دارد
❇️ ای قدس به تو از جان سلام
الیوم یوم الانتقام الیوم یوم الانتقام
❇️ تیغ مظلوم ندیدید چنین شیر شدید
یادتان هست در احزاب زمین گیر شدید
عمرتان رو به زوال است دگر پیر شدید
با دم شیر در این معرکه درگیر شدید
❇️ ای خنجر انصارالله
ای ارتش سید نصرالله
ای نجباء ای حشد الشعبی ای کتائب حزب الله
ای فاطمیون ای زینبیون شیران اباعبدالله
ای نیروی قدس ای معنی سوره زلزال روح الله
وقت نبرد با صهیون است
ای لشکر حق بسم الله
❇️ قله زیر قدم ماست بیا برخیزیم
حاج قاسم دلش آنجاست بیا برخیزیم
ته این معرکه ی سرخ چراغِ سبزِ
خیمه ی مهدی زهراست بیا برخیزیم
🏷 #فلسطین #طوفان_الاقصی #یوم_الانتقام
بسمه تعالی شانه
⚠️کشتی عجب و غرور ما
موسی_و_خضر_علیهماالسلام
(قسمت سوم)
✳️ و اما آن کشتی، «أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءَهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا» (کهف/۷۹).
[ این کشتی برای مساکین است و در آن سوی دریا پادشاهی است که هر کشتی سالمی را غصب میکند، من این کشتی را معیوب کردم تا از غصب آن جلوگیری کنم. ]
این تأویل جناب خضر است اما ببینیم که تفسیر انفسی مناسب حال ما پیرامون داستان این کشتی است چیست؟
👈این کشتی همین کشتی_نفوس من و شما است که دارد در این دریای_وجود سیر میکند و پادشاه ظالمی نیز هست که میخواهد ما را غصب کند و مترصد فرصتی است.
👈 این پادشاه ظالم، همان #عُجب است. در روایات داریم که پرسیدهاند آیا بالاتر از مطلقِ گناه داریم؟ فرمود بله، بالاتر از گناه عُجب است... عُجب هم غیر از تکبر است.
تکبر در قیاس با نفر دیگر پیش میآید اما عُجب برای درون تو است، در درون خودت، خودت را #برتر میدانی.
امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام میفرمایند:
اگر در درون خودت، حقیقتاً و به معنای واقعی کلمه، شخص دیگری را از خودت بهتر و برتر ندانی، بویی از ایمان نبردهای. حق متعال به جناب موسی گفت که برو و کسی را پیدا کن که از تو پایینتر باشد. او هرچه گشت نیافت تا این که به مردار بدبوی سگی رسید. با خود گفت اینکه دیگر مردار است و من از این یکی دیگر برترم تا اینکه گفت از کجا معلوم؟! که حق متعال گفت موسی! اگر خودت را از آن سگ مردار برتر میدانستی نبوت را از تو میگرفتم...
✳️ لازم است که هر از چند گاهی، اولیاء خدا کشتی ما را سوراخ کنند تا این پادشاه ظالم ما را تصاحب نکنند. کسی که میخواهد در مسیر حق متعال حرکت کند، دچار ابتلائات خضرهای_باطنی میشود؛ مثلا او که چندی است نماز شب میخوانده و با خودش میگفته دیگر وقتش است که ملائکه را ببینم! ناگهان میبیند نماز صبحش قضا شده! این مسئله در بین دوستان مؤمن زیاد پیش میآید که مثلا با یک تعریف و تمجید یک ولی خدا یا مثلا دیدن یک خواب، شیطان ایمان ما را میدزدد. بلعم باعور مستجاب الدعا بوده است،
⭕️خیلی از قتلهی امام حسین علیهالسلام برای خودشان کسی بودهاند... این که ولی باطنی بیاید و کشتی ما را سوراخ کند خیلی هم خوب است. یک دفعه میبینیم که بیمار شدهایم، این مریضی ها خیلی بیشتر از هزاران بار استغفرالله گفتن در تطهیر ما مؤثر است. یک نقصی در اموال ما پیش میآید... این ها خیلی خوب است.
ادامه دارد...⏮
التماس دعا
🎙صادقزاده
بسمه تعالی شانه
چگونه بدی ها به خوبی ها تبدیل می شود؟
داستان موسی_و_خضر_علیهماالسلام
قسمت چهارم
وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَكُفْرًا (کهف/۸۰)
[و اما آن غلام که او را کشتم؛ میگوید که این بچهی ناصالحی بود که پدر و مادر صالحی داشت. این غلام نشان از عمل_ناصالح است.]
اگر ولی_خدا سر آن عمل ناصالح ما را نبُرَد و قرار باشد که یک عمل ناصالح در درون من و شما بماند، این میتواند تا ۷۰ نسل ایمان ما را بر باد بدهد... انسان بایستی با استغفار و توبه و با توجه_به_خود (پس از نجات از دام عُجب) از عمل ناصالح خلاصی یابد. باید آن عمل ناصالح را محو کنی، یکی از اسماء حق متعال که برای انسان رجا میآورد، «یَا مَاحِي السَّیِّئات» است. خدا گناهان را محو میکند.[ ای کسی که گناهان را محو میکنی! ]
💠 باید دست به دامان این اسم شویم تا گناهان ما محو شود... نفس ناطقه انسانی مؤمن است؛ کُلّ مُولِدٍ یُولِدُ عَلي الفِطْرَة. نفس تو مؤمن است، زکی و پاک و طاهر است، وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي اما عمل میآید و کار را خراب میکند. خراب کند چه میشود؟ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَ كُفْرًا... دچار طغیان و کفر میشود. ارادهی ولیّ خدا بر این است که مُبَدّلَ السَّیّئاتِ بِالحَسَنَات باشد.
💠 یکی از اسرار حضرت اباعبدالله_الحسین علیهالسلام در کربلا همین است. ایشان این اسم یا مُبَدّلَ السَّیّئاتِ بِالحَسَنَات حق متعال را به اوج خودش رساند. کسی اگر به دستگاه اباعبدالله_الحسین وارد شود به راحتی میتواند سیّئات را به حسنات تبدیل کند.
💠 در روایت داریم که از این پدر و مادر (که در این داستان قرآنی از آنان یاد شده)، هفتاد پیغمبر به دنیا آمد. چقدر این نکته لطیف است! وقتی که این عمل ناصالح در درون من و شما به توبه و استغفار پاک شود چنین برکاتی دارد حال آنکه اگر تصرف انسان_کامل نباشد این توبه و استغفار نیز حاصل نمیشود!
💠 این که میگوییم بدون توسل به اهلبیت علیهمالسلام نمیشود یعنی همین. او باید بیاید و گناه ما را تطهیر کند. او نیاید نمیشود! به استغفرالله گفتن من و شما مسئله حل نمیشود، باید به در خانه امیرالمؤمنین و اهلبیت علیهم السلام برویم! اگر او بیاید و این گناه را از باطن من و شما محو و ریشهکن کند، به جای آن گناه، هفتاد حسنه ظهور خواهد کرد. هفتاد عدد کُن است یعنی اینکه این هفتاد انتها ندارد!
حضرت علامه_حسنزاده_آملی حفظه الله تعالی ایشان می فرماید انجام_واجبات و ترک_محرمات این دو اصل سلوک_الی_الله هستند اما مهمتر، ترک محرمات است.
اگر گناه نکنی در آنسو هر کاری که کرده باشی به تعبیر قرآن صدبرابر میشود که از هر دانهی گندم صد دانه به عمل میآید ولی اگر انسان اجازه دهد که این فرزند ناصالح در درونش بماند، از این هفتاد پیغمبر دیگر خبری نیست... ما در اینجا داریم باطن خود را کنکاش میکنیم اما در عالَم ظاهر خیلی ها را دیدهایم که آدم های خیلی خوبی بودهاند اما فرزندانشان آنان را بیچاره کردهاند... الی ماشاء الله هم مصداق داریم، از دور و بر خودمان گرفته تا مقامات و شخصیت های برجسته... ما کاری به ظاهر نداریم اما میبینیم که این قضیه در ظاهر نیز صدق دارد و در درون ما نیز چنین است؛ فرزند کنایه از عمل است. اگر در خواب دیدید که بچهای دارید بدانید که عملتان را به شما نشان میدهند. حضرت ابراهیم دید که دارد سر پسرش را میبرد، نه اینکه برود و سر او را ببرد بلکه این عمل خودش است!
ادامه دارد⏮
التماس دعا
🎙صادقزاده
عشق و عرفان
(قسمت دویست وهشتاد و نهم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل سی و یکم : ذکر و یاد حق
ذکر و فنا
ادامه...
با استمرار ذکر و یاد ِ محبوب در همه حال ،سالک به آخرین منزل از عرفان و بندگی می رسد و شاهد وصل را در آغوش می کشد و فانی در ذات حق می شود .
فنا به معناى نابودى و نیستى است. نقطه مقابل بقا و ماندن است؛ مثلاً خداوند از مقوله بود و بقا است و سایر موجودات از مقوله نبود و فنا هستند.
فنا در اصطلاح؛ به معناى خود را ندیدن و نیافتن است. البته نه به معناى از خود بی گانگى، بلکه آدمى به دلیل حضور در ساحت قدسى پروردگار، خود را هیچ مى بیند و از هر چه غیر خدا است، دل تهى مىکند.
مقام فنا در عرفان:
مقام به منزل و مرتبه اى گویند که عارف پس از سالها رنج و تهذیب و مرارت بدان دست یافته است، بنابراین، زوال و تغییر چیزى که با صعوبت طى شده، عادتاً و غالباً به سهولت انجام نمىگیرد و ثابت و ماندنى است.
در مقام فنا، انسان خود و بندگى خود، تمایلات و تمنیات خود و جهان اطراف را در قبال حضرت حق هیچ مى پندارد و فقط به خدا نظر دارد. اولیاى الهی هر چه مشاهده مىکنند حق است؛ خواه با واسطه یا بى واسطه. این واسطه گاه، همان اسما و صفات الاهی است که براى ارباب سلوک و معرفت، حتى این حجابهاى نورى هم برطرف مىگردد: "الاهی هَب لى کمال الانقطاع إلیک... حتى تخرق ابصار القلوب حجب النور...". آرى این نهایت درجه فنا است که بعد از آن، انسان محو کلى مىشود و اضمحلال تام رخ مىدهد. این جا است که با گوش حق مىشنود، با چشم حق مىبیند و به لسان حق نطق مىکند.
در عرفان دو اصطلاح وجود دارد:
1. مقام
2. حال.
"مقام"؛ یعنى به منزل و مرتبهاى گویند که عارف، پس از سالها رنج و تهذیب و مرارت با اختیار خود بدان دست یافته است. بنابراین، زوال یا تغییر آن عادتاً یا غالباً تحقق ناپذیر است. به عبارتى، رنج تدریجى و سلوک همواره عارف، در مسیر زهد و از خودگریزى، او را لایق مقام خاص کرده است و چون این مراحل و منازل با صعوبت طى شده، به سهولت از میان نخواهد رفت.
اما "حال" ، بر عکس مقام است. نوعى کیفیت و دگرگونى است که با طی مقامات بدون اختیار بر قلب عارف، حادث مىشود. همان گونه که ممکن است به صورت دفعى به وجود آید، به صورت دفعى نیز زایل مىشود. پس "حال"، کیفیت ثابتى نیست و دایم در تغییر و تحول است.
در مقام فنا، انسان، خود و بندگى خود، تمایلات و تمنیات و جهان اطراف خود را در قبال حضرت حق، هیچ نمىپندارد و فقط به خدا نظر مىاندوزد.
در این صورت، فنا، آن معناى لغوى را که نشانه نوعى نقص است، ندارد. بلکه از مراتب عالى کمال است. همین است که عرفا مىگویند: نتیجه فنا، بقا و پایندگى در محضر حق است. به تعبیر سعدى:
بلندى از آن یافت کو پست شد
در نیستى کوفت تا هست شد
به این فنا، در اصطلاح عرفا، "فناء فى اللَّه" مىگویند.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁اولین روز آبان ماه
💫را معطر میکنیم به ذکر
🍁عطر خوش صلوات
💫بر حضرت محمد (ص)
🍁و خاندان پاک و مطهرش
🍁الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ
وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ🍁
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍂•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍂•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
سـ🍁ـلام
🍁روزتون بخیر و نیکی
☀️امروز دوشنبه
☀️۱ آبان ١۴٠۲ ه. ش
🌙۷ ربیع الثانی ١۴۴۵ه.ق
🌲۲۳ اکتبر۲۰۲۳ميلادی
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍂•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍂•°━━━━┛
ali-fani-8.mp3
21.06M
🌸دعــــــــــاۍعــــــــــــــــــــــھد🌸
صبحٺ بخیر آقاۍ مݩ
آقاۍ دݪتنگۍ💔
صبحٺ بخیر آقاۍ مݩ
آقاۍ تنهایۍ💔
قرارصبحگاھےموݩ💕:)
العجݪالعجݪیآصاحبالزماݩ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️مهم فقط خداست.
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍂•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍂•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌️ جمعیت باورنکردنی نماز جماعت در واشینگتن، قلب آمریکا!
بعد از تظاهرات محکومیت رژیم صهیونیستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نماهنگ زیبای اللّهم انا نشکو الیک
🎙 حاج سید مجید بنی فاطمه
اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا
غیبه ولینا کثرة عدونا
و قلة عددنا آقا بیا آقا بیا
به کی شکایت ببرم به کی بگم دردامو
جوونیمم رفت و هنوز من ندیدم آقامو
أین الطالب بدم المقتول بکربلا
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍂•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍂•°━━━━┛