بسمه تعالی شانه
شرح لیلةالقدر
قسمت ۱۸
تو معدوم بودی. حق متعال و انسان کامل به اسم غالب تو را از عدم به منصه ظهور آورد.
پس عدم گردم عدم چون ارغنون
گـــویـــدم کـــانّا الــیــه راجــعون
دوباره باید به عدم برگردی. دوباره تو را معدوم میکند. (نه عدم مقابل وجود) این قید تو را برمیدارد. كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ. کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ. این وجه باقی چیست؟ این همین حسب و نسب پیغمبر است. همین نطفهی نوریه است. این همین مقام نورانیت است که ازلی و ابدی است و از عالم برداشته شدنی نیست. همهی مقیدات به کناری میروند اما این قید کنار نمی رود. این قید مطلق و قدر مطلق است که همان اسم جامع الله می باشد. لیل فاطمه است و القدر الله که مظهر اتم این قدر مطلق و اسم جامع مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام است. اسماء الله باقی و برقرار اند. ما چطور؟ ما مقیدیم.
این نطفهی نوریه دو وجه دارد. یک وجه از آن حیث که صادر اول و تجلی اعظم حق متعال است. کسی است که به مقام احدیت وجود راه یافته است. احدیت الجمع عالَم است. مقام جمعالجمع و قیامت است. لیلةالقدر اول است. چون این عالم طبیعت نیز لیلةالقدر است. حضرت علامه در دفتر دل از نشئهی طبیعت به لیلةالقدر صعودی تعبیر کرده است. چرا؟ چون اینجا لیلةالقدر است و مرتبهی بعد از این عالم در قوس صعود میشود یوم القیامة. خود این عالم طبیعت لیلةالقدر است. شما نمیتوانید یوم القیامة را در اینجا پیاده کنید. عالم طبیعت یوم القیامة نیست بلکه لیلةالقدر است. انزل مراتب لیلةالقدر است. خب میگویید حضرت فاطمه زهرا و انسان کامل لیلةالقدر هستند. بله ایشان جامع همه مراتب لیلة القدر است لذا در همین عالم طبیعت نیز لیلةالقدر است. انسان کامل دو وجه دارد. یک وجه، مرتبهی یومالقیامة است یعنی اینکه او در مرتبهی احدیت قرار دارد و در مرتبهی احدیت، علیِ عالیِ اعلا است و بر همهی مخلوقات مادون خودش محیط است. اصل و مبدأ است. بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ. یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ؛ سیل همهی ممکنات از من ساری و جاری شده است. من مبدأ هستم لذا چون مبدأ هستم همهی مخلوقات مادون، همهی مخلوقات دانی زیر بال و پر من هستند. آدم و مِن دونه تحت لوائی. همه تحت لواء من هستند. و به حیث حضور در نشئه طبیعت، انسان کامل، سافلی است که همهی عالی ها تحت احاطهی او هستند. این یعنی چه؟ انسان کامل کون جامع است. کون جامع یعنی او هم قید مطلق است، هم قید مضاف است [که قید مضاف می شود عقل و نفس] و هم نشئهی طبیعت است. میشود ۴ عالَم و خودش پنجمین عالم است که میشود حضرات خمس و کون جامع.
خب این کون جامع است و یک مرتبهاش قید مطلق است. چون قید مطلق است، آدم و من دونه تحت لوايي. جبرائیل و میکائیل و عالم جبروت و عالم ملکوت و عالم لاهوت همه میشوند مراتب رقیقت او. او لیلةالقدر اعلی است و اینها رقیقت اویند. مراتب مادون فرعند و او احاطهی تام دارد. علیِ عالیِ اعلایی است که بر همهی ماسوی الله احاطه دارد و محیط بکل شیء. اما همین آدم، فرد سافلی است که بر همهی عالی های خودش احاطه دارد. این به چه معناست؟ این به همین معنای نطفهی نوریهی بحر مسجور در عالم طبیعت است. انسان کامل در عالم طبیعت است و خداوند عقل خودش را محصور در او کرده است. یعنی او به اصطلاح حاصر امر الهی است. امر الهی در او محصور و مقید شده است. در نشئهی طبیعت (سافل) است و تمام مقیدات عالم مافوق را با خود دارد. این انسان کامل سافلی است که همهی مقیدات عالم مافوق خودش را [چون از آن بالا که انا لله به پایین هی قید میخورد، قید می خورد. یک قید در عالم اسماء و صفات حسنای الهی می خورد، قید بعدی در عالم اعیان ثابته میخورد و به عالم عقل میآید و قید می خورد. به عالم نفس میآید و قید میخورد و به عالم طبیعت میآید] شامل میشود. لذا سافلی است که در مرتبهی عالم نشئه ی عنصری قرار دارد اما همهی مقیدات عالم را در خودش دارد. لذا انسان کامل مطلقی است که همهی مقیدات در درون او هستند. هر مقیدی به تنهایی فانی است اما این مطلق که شامل همهی مقیدات است فانی نیست بلکه باقی است. چون این مطلقی است که تنها قید آن قید اطلاق است. یعنی او حَسَب و اندازهای است که صفتش بیاندازگی است. خوب توجه کنید. کُلُّ حَسَبٍ و نَسَبٍ مَقطوعٌ چرا؟ چون هر حسبی قید است. مقید است، اندازه دارد و اندازه محکوم به فنا است...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺⊰✨﷽✨⊱🌺
چند نعمت خداوند: ایمان و امان و تندرستی فتح و فرج و فراخ دستی
🔛تلاوتسوره #فتح ۱۷تا ۲۱
🌼معلولین،احساس حقارت نکنند،هیچ گناه و تقصیری بر آنان نیست. لَیْسَ عَلَی الْأَعْمی/ عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ
🍀 تکالیف الهی،به مقدار توان است.لَیْسَ عَلَی الْأَعْمی/ حَرَجٌ
🌼دین از سیاست جدا نیست.رضایت خداوند از مؤمنانی است که در مسائل اجتماعی و سیاسی با پیامبرشان بیعت نمایند. رَضِیَ اللّهُ/ إِذْ یُبایِعُونَکَ
🍀یک حرکت خالصانه از انسان،الطاف متعدّد الهی را در پی دارد.یُبایِعُونَکَ/فَأَنْزَلَ السَّکِینَهَ/ وَ أَثابَهُمْ/وَ مَغانِمَ
🌼آرامش،مقدّمه پیروزی است.فَأَنْزَلَ السَّکِینَهَ/ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً
🍀گسترش و توسعه اقتصادی مسلمانان، موهبتی الهی است و سبب ایجاد انگیزه می شود.وَعَدَکُمُ اللّهُ مَغانِمَ کَثِیرَهً
🌼دست کشیدن دشمن از شما،یک نعمت الهی است.کَفَّ أَیْدِیَ النّاسِ
🍀مال و ثروت،لغزشگاهی خطرناک است و لطف الهی زمانی است که ثروت همراه با هدایت باشد.مَغانِمَ کَثِیرَهً/یَهْدِیَکُمْ
🌼 دست کشیدن دشمن از شما،یک نعمت الهی است.کَفَّ أَیْدِیَ النّاسِ عَنْکُمْ
🍀حوادث را تلخ نپندارید،بلکه هر یک در جای خود نشانه قدرت نمایی خدااست.لِتَکُونَ آیَهً لِلْمُؤْمِنِینَ
🌼غنیمت،امنیّت و هدایت،پاداش مؤمنان است. مَغانِمَ/ کَفَّ أَیْدِیَ/ یَهْدِیَکُمْ
🍀به دست آوردن غنایم را به زرنگی خود نپندارید.وَ أُخْری لَمْ تَقْدِرُوا عَلَیْها
🌼مسلمانانِ ضعیف،به عزّتی رسیدند که دشمنان،تاب درگیری با آنان را نداشتند.وَ لَوْ قاتَلَکُمُ/لَوَلَّوُا
🍀هر کس خدا ندارد،هیچ یاوری ندارد.لا یَجِدُونَ وَلِیًّا وَ لا نَصِیراً
javad moghaddam - Tarane Eshgh Bahane Eshgh(320).mp3
3.7M
#مقدم
🎶 ترانه ی عشق بهانه ی عشق
ترانه عشق بهانه عشق ❤️
تو میراث جاودانه عشق
ز دیده نهان امیر جهان
به دور تو گردم امام زمان ...❤️
❤️اللهم عجل لولیک الفرج ❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌علّت علاقهی شدید امام زمان علیهالسلام به حضرت عباس علیهالسلام، دقیقاً نقطهی ضعف شیعه را در تمام قرون نشانه گرفته است!
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
🌸 🌸
🪴 🌸 🪴 🌸
🪴 🪴
ســـلام روز قشنگ بهاریتون بخیر🌸🍃
دراولین روز از شروع هفته🌸🍃
بهترینها را براتون آرزومندم
الهی حـال دلـتـون خـوب🌸🍃
رزق و روزی تون افزون 🌸🍃
و دنیا همیشه به کامتون باشه
اول هفتتون بخیرو خوشی🌸🍃
شنبه تـون عـالـی و پـراز مـوفـقیـت🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکلمه زیبای تجربه گر در برنامه زندگی پس از زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این حکایت را از دست ندهید حتما حتما گوش کنید واقعا که چه روزگاری داریم؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مکتب قرآن (زندگی قرآنی )
از حکیمی پرسیدند:
چرا هیچ از عیب
مردم سخن نمی گویی؟
حکیم گفت:
هنوز از محاسبه ی
عیب های خودم فارغ نشده ام
تا به عیب های دیگران بپردازم
مرو راهی که با ریگی بلغزی
مشو بیدی که با بادی بلرزی
تو را قدر و تو را قیمت گران است
مکن کاری که یک ارزن نیرزی...
بسمه تعالی شانه
شرح لیلةالقدر
قسمت ۱۹
چرا محدود محکوم به فنا است؟
چون خیلی چیزها را ندارد. آن چیزهایی که ندارد بر او غلبه میکند و او را از بین میبرد. مقید یعنی همین. محدود یعنی یک چیزی را دارد، هزار هزار هزار چیز را ندارد و آنها بر او غلبه میکنند و بر او قاهر هستند و او را فانی میکنند.
لذا حق متعال که حقیقت لایتناهی است، بر هرمطلق و مقیدی غالب و قاهر است.
وَ بِقُوَّتِكَ الَّتِي قَهَرْتَ بِهَا كُلَّ شَيْ وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِي غَلَبْتَ بِهَا كُلَّ شَيْ.
این ملکوت بر او غلبه دارد. جبروت هم بر او قهر و غلبه دارد.
ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَميعُ خَلْقِكَ عظمت،
چون عظمت تو بر او غلبه دارد، این مغلوب است.
قَلْبِی مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِی مَعْیُوبٌ وَ عَقْلِی مَغْلُوبٌ وَ هَوَائِی غَالِبٌ؛
ما هم محجوبیم، هم مغلوبیم، هم مقهوریم، هم ضعیفیم و همهی این چیزهایی که امیرالمؤمنین علیهالسلام در مناجات مسجد کوفه بیان فرمود. ما مقهور و مغلوبیم و مغلوب نیز محکوم به فنا است. و محدود محکوم به فنا است. کلُّ مَنْ عَلیها فَان.
اما حسب پیغمبر چطور؟ حَسَب یعنی اندازه. حسب پیغمبر اندازه ای است که بی اندازگی اندازهی اوست و همهی اندازه ها در او تحقق پیدا کرده است.
چون اگر اندازه یک زمینهی بی اندازه نداشته باشد نمیتواند شکل بگیرد. مقید همیشه یک متن مطلق می خواهد. کثرت یک متن وحدت میخواهد. کجا کثیر، کثیر میشود؟!
در یک متن واحد. اگر واحد نباشد کثیر معنا نمییابد. اگر مطلق نباشد مقید معنا پیدا نمی کند. لذا قرآن میفرماید،
كُلَ شَي اَحْصَيْناهُ في اِمامٍ مُبينٍ. احصاء یعنی چه؟ یعنی حَسَب. احصاء یعنی شمارش.
حسب نیز یعنی شمردن. این شمارش یعنی تحقق! این که خدا میفرماید ۹۹ اسم دارد و هر کس اسماءالله را احصاء کند وارد بهشت میشود. دو روایت در این باب داریم،
👈 نخست آنکه هر کس ۹۹ اسم خدا را متخلق شود وارد بهشت میشود و دیگری اینکه هرکس این ۹۹ اسم را احصاء کند وارد بهشت میشود، پس احصاء یعنی تخلق. حسب یعنی تخلق.
لذا میفرماید که همهی مخلوقات در امام مبین شمرده شدهاند. یعنی چه؟ یعنی تحقق پیدا کرده اند. همهی مقیدات در دل این مطلق تحقق یافته اند. مطلق باقی و برقرار است. این متن است. اندازهای است که اندازهاش بیاندازگی است. یک اندازهی بی اندازه است. یک مقید مطلق است.
مقید مطلق یعنی چه؟ قید دارد، او نسبت به ذات حق متعال قید دارد. قید او چیست؟ خدا قید او را بی قیدی قرار داده است. چون قیدش بی قیدی است، لذا فنا ندارد. وجه الله است.
قید او چیست؟ همین وجه بودن است. چون حق متعال وجه هم نیست! ذات حق متعال وجه هم نیست. اما این ذات یک وجهی دارد که وجه او بی اندازه است. چون بی اندازه است مایه هر اندازه ای است. چون مطلق است و قید او اطلاق است
لذا هر مقیدی در او تحقق مییابد. جامع همهی قیود است. سافلی است که محیط بر همهی عالیهای خود است! این نطفه وقتی از آن مرتبه پایین آمده است، همهی قید ها را با خود دارد. این نطفهی حضرت ختمی مرتبت شامل همهی حقایق عالم وجود است.
خدا استعداد همهی حقایق، اسماء، صفات و کمالات خود را در این نطفه قرار داده است، این نطفه از صلب حضرت ختمی مرتبت آمده است و به صورت مجمل در رحم حضرت خدیجه مستکن شده است. این لیةالقدر میشود. لذا همهی حسب ها و نسب ها در این نطفه است. جناب شبستری میفرماید:
ز احـمد تا احد یڪ مـیم فـرق است
جهانے اندر ایـن یڪ میم غرق است
ادامه دارد...◀️
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 سوال عجیب از مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» و پاسخ جالب عباس موزون
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری اخلاق
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
📣 فراخوان دعا برای موفقیت #جبهه_مقاومت و #آزادی_قدس
🔹با توجه به تشدید درگیریها در جبهههای مقاومت و تاثیر دعا بر سرنوشت جنگ؛
برخی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی با دعوت به قرائت همگانی بخشهایی از دعای #امام_سجاد (ع) در حق #مرزبانان خواستار حمایت از رزمندگان شدند.
1⃣ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ،
وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ،
وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ،
وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ
(1) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگریات کامل و سرشار کن
2⃣ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ،
وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ،
وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ،
وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ،
وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ،
وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ،
وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ،
وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ،
وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ،
وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ،
وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ
(2) خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پیدرپی برسان و سختیهایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومند ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چارهجویی، دقت نظر عنایت کن
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
این سوره رو خیلی تکرار کنیم
به امید پیروزی رزمندگان اسلام✌️🏻
🔻بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
🔻إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾
چون يارى خدا و پيروزى فرا رسد (۱)
🔻وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾
و ببينى كه مردم دسته دسته در دين خدا درآيند (۲)
🔻فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾
پس به ستايش پروردگارت نيايشگر باش و از او آمرزش خواه كه وى همواره توبه پذير است (۳)
#سوره_نصر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ویژگی موشک های خیبر از زبان فرمانده هوا و فضای سپاه
هرموشک خیبر در منطقه دشمن تبدیل به 80 راکت میشود
سردار حاجیزاده:
🔻 هر موشک خرمشهر قابلیت هدف قراردادن 80 هدف را داراست.
🔻درصورت شلیک 100 فروند موشک، امکان انهدام 8 هزار هدف در سرزمین دشمن وجود دارد.