eitaa logo
قرآن‌ومعارف‌مدافعان‌حریم‌‌‌‌‌ولایت
324 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
3.7هزار ویدیو
82 فایل
اهداف 🔷 ترویج قرآن و معارف اهل بیت(ع) 🔷 تفسیر و تجوید 🔷 داستانگویی 🔷 روشنگری و بصیرت افزایی 🔷 تقوا و خوسازی آیدی مدیر @Mohamadjalili1 __________ ادمین پاسخگو @yakhoodaaaa _________________ http://eitaa.com/joinchat /3990290446C9b55326945 _______
مشاهده در ایتا
دانلود
۲ ساکنین.. هرگاه که در حکم نون ساکن است به حروف دیگری برسد" ساکنین" ایجاد می‌شود (یعنی دو ساکن به هم رسیده است). 🌺 مانند: الْاُولی که در این کلمه نون ساکن تنوینی (عاداً) به لام ساکن (الْاولی) رسیده است و چون ادای دو حرف ساکن پهلوی هم سخت است لذا قاعدة ساکنین جاری می‌کنیم، یعنی یکی از تنوین را به کوچک مکسوره تبدیل می‌کنیم، یعنی «عاداً» می شود «عادَنِ» پس آن را این جور می خوانیم (عادَنِ الْاُولی) و اما این جور نوشته شده است (عاداًنِ الْاُولی یا عاداً اْلاولی) و همچنین است: 🌺غُلامٍ‌نِ اسْمُهُ یَحْیی ـ کَرَمادٍنِ اشْتَدَّتْ ـ اَموالٌ‌نِ اقْتَرَ فْتُمُوها 🌺که می‌خوانیم: غُلامِنِ اسْمُهُ یَحْیی ـ کَرَمادِنِ اشْتَدَّتْ ـ اَموالُنِ اقْتَرَ فْتُمُوها.
ا☺️صولاً باید دانست که التقاء ساکنین در خود کتابت قرآن کریم انجام شده و با عارض کردن حرکت، رفع شده است 🌺 مانند: قالَتِ الْمَلائِکَهُ ـ مِنَ الِّرجال ـ لَکُمُ اللَّیْل که قبل از متحرک شدن، قاَلتْ الْمَلائِکهُ ـ مِن الرِّجالِ ـ لَکُمْ اللَّیْلُ بوده است و در قرائت قرآن کریم همان طور که توضیح داده شد التقاء ساکنین فقط بین نون ساکنه تنوینی و حرف ساکن بعد می باشد و توجیه دانشمندان ادبی در مورد به وسیله سه حرکت فتحه، کسره و ضمه به شرح زیر است: 👇👇👇👇👇👇
🌺الف) کسره: گویند به دلیل اینکه سکون بوی کسره می‌دهد مخصوصاً اگر محکم تلفظ گردد و لذا اکثر قریب به اتفاق دانشمندان نظرشان این است که هرگاه برای رفع التقاء ساکنین خواسته باشیم حرکت دهیم به کسره حرکت می‌دهیم، مانند: ارْتَضی.   🌺ب) فتحه: به دلیل اینکه فتحه اَخَفِّ حرکات است(سبکترین صداها است) مانند: مِنَ النّاسِ.   🌺ج) ضمه: چون مخرج میم مانند "واو" در قسمت لبها می‌باشد و لذا حرکتی از جنس "واو" که ضمه باشد به آن داده می‌شود، مانند: هُمُ اقْتَدِهْ. 🌺🌺🌺🌺
و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق.
🌺🌺🌺🌺🌺 و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق. 🌺🌺🌺🌺🌺
💠 ذلك الكتاب لا ريب ۛ فيه ۛ هدى للمتقين 📖 ... کتاب‌هاى وحيانى بسيارى وجود دارد، ولى قرآن در اين ميان ﴿الکتاب﴾ نام يافته، زيرا خود عصاره همه کتاب‌هاى آسمانى و مطالبى والاتر است، و از نظر نگارش وحى برترين و پاى برجاترين آنها است، و (292) مرتبه کلمه کتاب به کار رفته، و قسمت عمده اش همين قرآن مقصود است ... ﴿لا ريب ۛ فيه ۛ هدى للمتقين﴾ بدون هيچ ريبى براى فرهيختگان و پارسايان هدايت است، اينجا قرآن هدايت متّقيان است، و در جاى جاى قرآن به عنوان هدايت همه مردم و تمامى مکلّفان مطرح گشته، همچون ﴿هدى للناس ﴾ [2:185]، [3:4] و مانندش مخاطب عمومى قرآن را کل مکلّفان دانسته است ... اين دو هدايت عمومى: ﴿هدى للناس ﴾ و خصوصى: ﴿هدى للمتقين﴾، که از نظر موقعيت و رهنمايى کلى و جزيى قرآن مى باشد، 👇👇👇👇👇 ✴️✴️ براى هر عاقلى کافى است، چه گروهى به آن عناد ورزند، و چه کسانى که پى‌جوى حق اند، و يا دست‌کم اگر حق برايشان آشکار گردد، پذيرايى آن مى‌باشند، راهنمايى ويژه اى قرآنى است ...✴️✴️ 📚 ترجمان فرقان،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢کلیپی تکان دهنده درباره روز قیامت(از دست ندهید☝️) . 💠همانا پس از نابودی جهان تنها خدای سبحان باقی می ماند ، تنهایِ تنها که چیزی با او نیست ، آنگونه که قبل از آفرینش جهان چیزی با او نبود، نه زمانی و نه مکان ، بی وقت و بی زمان . در آن هنگام مهلت ها به سر آید ، سال ها و ساعت ها سپری شود و چیزی جز خدای یگانه قهّار باقی نمی ماند که بازگشت همه چیز به سوی اوست. 📘 ۱۸۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💛 مطالب زیبا با آیات 💛 اَلَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمٰاوٰاتٍ طِبٰاقاً مٰا تَرىٰ فِي خَلْقِ اَلرَّحْمٰنِ مِنْ تَفٰاوُتٍ فَارْجِعِ اَلْبَصَرَ هَلْ تَرىٰ مِنْ فُطُورٍ (٣)ملک همان که هفت آسمان را به صورت طبقه طبقه آفرید . تو اى کسى که چشم بینا دارى ، در آفریده هاى خداىِ رحمان هیچ اختلاف و تفاوتى نمى بینى ، چرا که همه روى به سوى هدفى دارند که برایشان مقرر شده است و براى رسیدن به مقصد خود از شرایط لازم برخوردارند . باز چشم به سوى آفریده ها برگردان و با دقت در آنها بنگر ، آیا خلل و نقصانى در آنها مى بینى ؟ 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃 ‍ سراى هستى يك كتابخانه بزرگ است و اين همه هستي ها هر يك كتابى از اين كتابخانه است. اين كتابها را فهميده ورق بزنيد، ببينيد آيا يك خط خطا حتى يك كلمه ناروا درآنها پيدا مى شود؟
📚 خوب است بدانیم خطاب👇 🍁 يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا 🍁 در سوره مائده بالاترین تکرار را دارد👈 16 بار
💠 الذين يؤمنون بالغيب ويقيمون الصلاة ومما رزقناهم ينفقون | والذين يؤمنون بما أنزل إليك وما أنزل من قبلك وبالآخرة هم يوقنون البقره۴-۳ 📖 اين آيات بيانگر کلى و اجمالى براى حالات #متقيان است، که داراى پنج ويژگى زيرين اند: 💎به غيب ايمان مى آورند _ که بر مبناى عقل و علم _ ايمانشان در انحصار محسوسات نيست، بلکه به غيب به طور مطلق، غيب مطلق الوهيت، ربّانيت، وحى رسالت و آخرت، ايمان مى‌آورند، 💎و پى آمد اين ايمان به غيب⤵️ 🏜 به پا داشتن نماز 🏜 و انفاق از روزى خدادادى، 🏜 و ايمان به کل کتاب‌هاى وحيانى است، 🏜 و نيز هم اينان به آخرت يقين مى آورند، 🏜 و هم اينان بر هدايت ربانى استوار و رستگار کننده اند. 📚 ترجمان فرقان،