eitaa logo
قرآن#پژوهی
127 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
632 ویدیو
97 فایل
مشاوره و راهنمایی جهت تالیف مقاله و پایان‌نامه های قرآنی و انواع کتب مذهبی https://eitaa.com/ghoranpazhoohi 🆔️ @S_t_moshavere
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 تفسیر آیه 1⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰قَالَ نُوحٌ رَّب إِنهُمْ عَصوْنى وَ اتَّبَعُوا مَن لَّمْ يَزِدْهُ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ إِلا خَساراً1⃣2⃣ 🔸در اينجا نوح عليه السلام به شكايتى كه قبلا از قوم خود مى كرد برگشته، قبلا به طور تفصيل گفته بود كه: من چگونه قومم را دعوت كردم و به آنان چه مطالبى گفتم، گاهى به بانگ بلند، گاهى آهسته، (تا آخر آيات ) و قبل از اين تفصيل به طور اجمال هم شكايت كرده و گفته بود كه: (رب انى دعوت قومى ليلا و نهارا فلم يزدهم دعائى الا فرارا). 🔸پس اينكه دوباره به طور اجمال شكوه كرد، خواسته است بفهماند: بزرگان قومش و توانگران عياش، مردم را عليه او مى شورانند، و بر مخالفت و آزار او تحريك مى كنند. 🔸ومعناى اينكه گفت: (من لم يزده ماله و ولده الا خسارا)، و در آن و را مايه خسران شمرد - با اينكه قبلا آن دو را از نعمتها شمرده بود - اين است كه آن مال و ولدى كه از نعمت توست، و واجب است شكرش بجا آورده شود، در اين گونه افراد جز زيادتر شدن كفر ثمره اى نبخشيد، و به همين جهت مستوجب خسران از رحمت تو شدند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 🌹
🌺 تفسیر آیه 1⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰قل انى لا املك لكم ضرا و لا رشدا1⃣2⃣ 🔸آنچه از سياق آيات كريمه استفاده مى شود اين است كه: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به دستور پروردگار موقعيت خود نسبت به پروردگارش و نسبت به مردم را بيان كرده، درباره موقعيتى كه نسبت به خداى تعالى دارد گفته كه من او را مى خوانم و كسى را شريك او نمى دانم، (انما ادعوا ربى و لا اشرك به احدا) و درباره موقعيتش نسبت به مردم فرموده: من هم بشرى مثل شمايم، و مثل شما مالك رشد و ضرر خودم نيستم، تا چه رسد به اينكه با اراده خودم به شما ضرر برسانم، و يا با قدرتى كه دارم شما را به خيرى كه خودم مى خواهم ارشاد كنم، بلكه من تنها مأمورى از ناحيه خدا هستم كه شما را دعوت كنم، و جز امتثال او چاره اى ندارم، و كسى كه مرا از كيفر خدا پناه دهد سراغ ندارم، نه تنها من سراغ ندارم بلكه چنين ملجا و پناهى براى مخالفان و عصيانگران او وجود ندارد، نه براى من و نه براى شما، پس شما هم چاره اى جز اطاعت خدا و رسولش نداريد و كسى كه خدا و رسولش را عصيان كند، آتش جهنم را دارد، كه در آن تا ابد جاودانه بسر ببرد، و به زودى يعنى وقتى وعده خدا را ببينيد همه خواهيد فهميد. و لازمه اين سياق اين است كه مراد از ، قدرت بر واقع ساختن ضرر بر مشركين باشد، هر وقت كه بخواهد. و مراد از (مالكيت رشد)، قدرت بر رساندن نفع به ايشان از راه اصابه واقع باشد. و بنابراين، معناى آيه اين مى باشد كه: من ادعا نمى كنم كه مى توانم به شما ضرر و يا نفع برسانم. بعضى گفته اند: مراد از ضرر،  (گمراهى و خطا) است، كه در مقابلش رشد را آورده، و تعبير از  به ضرر از باب تعبير به مسبب از سبب است. ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات🌹
📣📣 مراحل رشد عقلی انسان بخش ۱👇👇 ✅ انسان تا سن بيست و هفت سالگى و يا سى سالگى و يا مقدارى كمتر و بيشتر در ترقى و نمو است(البته قوه ناميه) ✅ سن سى سالگى تا چهل سالگى، زمان وقوف است يعنى تفاوتى ظاهر نمى‌شود و قد و قامت به یک اندازه مى‌ماند. و اگر ترقى يا تنزل هم باشد، غير محسوس مى‌باشد. ✅ چون به چهل سالگى رسيد، ديگر بعد از آن، قوا رو به تنزل است و رو به تنزل شدن قواى بدنيه بعد از چهل سالگى كلى است و در پيرى امكان ندارد كه چشمش و قوه سامعه‌اش به تدريج زيادتر شود. ✿←البته گاهى گرچه بعد از چهل سالگى ممكن است آدم چاق شود، ولى چاق شدنش با قوه ناميه نيست بلكه با قوه تغذيه است. ✍ادامه دارد... 📙 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره جلد : 3 ص:29 کانال قرآن پژوهی 🌹👇 https://eitaa.com/ghoranpazhoohi
📣📣 مراحل رشد عقلی انسان بخش ۲👇 ✅ تا سن سى سالگى، نفس به تقويت مزاج مشغول است از اين رو تا اين سن قوه عاقله انسانى كمتر مى‌باشد ✅انسانها بعد از آنكه از سى سالگى و يا از چهل سالگى گذشتند، قوه عاقله‌شان بلا اشكال از سن بيست سالگى و يا بيست و پنج سالگى بيشتر است؛ ▪️👈👈 زيرا نفس تا خود را متوجه به بدن كرده، به تقويت قواى بدنى مشغول و حافظ مزاج است، و لذا بدن رو به ترقى است. ✅ بعد از آنكه به چهل سالگى رسيد، نفس، توجه خود را از بدن كم مى‌كند در نتيجه مزاج رو به تنزل مى‌رود. ✅ هر قدر نفس علايق خود را كم كند و به خود متوجه شود، قوه نفسانيه زيادتر بوده و قوه عاقله بيشتر و محكم‌تر مى‌شود. ✍ادامه دارد... 📙منبع: تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره جلد : 3 ص:30 کانال قرآن پژوهی 🌹👇 https://eitaa.com/ghoranpazhoohi
خیلی وقته دنبال یه میگردی تا قرآنی بنویسی و پیدا نمیکنی ؟ 😔 خیلی وقته برای نامه ات دنبال موضوع جدید قرآنی میگردی و پیدا نمیکنی ؟ 😔 برای نوشتن دانشگاهت کسی بهت کمک نمیکنه و وقت و حوصله هم نداری؟😔 با اصول پایان نامه نویسی و ویراستاری اون آشنا نیستی؟ بیا اینجا تا قرآن پژوهی رو بهت یاد بدم با کلی آیات قشنگ که هر روز بررسی میکنیم مشاوره و ثبت سفارش هم دارم 👇👇👇 لینک کانال https://eitaa.com/ghoranpazhoohi آیدی مشاوره @S_t_moshavere
📣📣📣 مراحل رشد عقلی انسان ۳ ✅روى سير طبيعى، نفس مادامى كه در بدن است، طبعاً اشتغال به بدن دارد، منتها از اولين ايام تا سى سالگى، بيشتر به بدن توجه دارد و توجه طبيعى‌اش بيشتر است و چون از آن حدود گذشت، توجهش وقوف پيدا مى‌كند، در نتيجه ترقى بدنى هم متوقف خواهد شد. ✅و به چهل سالگى كه رسيد، آن علاقه طبيعى به تدريج كم مى‌شود. و اگر آفات و ناملايماتى براى مزاج رخ بدهد، نفس مجبور است بيشتر توجه داشته باشد؛ ✅چون بدنى كه مزاجش اختلال پيدا كرده، علاوه بر تحليل طبيعى، بنايش با مرض و آفت نيز متزلزل مى‌گردد. ✅پس نفس بايد سعى بسيار داشته باشد و توجه خودش را از جاى ديگر قطع كرده و نظر به مركوبش داشته باشد و اين معنى باعث مى‌شود كه ادراكات عقليه نفس ضعيف باشد؛ ✅چون بايد همّش در تقويت مزاج زيادتر باشد و هر قدر به اين طرف توجه بيشتر نمايد از آن طرف ادراكات عقليه كمتر مى‌شود، ✅و معناى «عقل سالم در بدن سالم» همين است.😊 ✍ادامه دارد... 📙منبع: تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره جلد : 3 ص:30 کانال قرآن‌پژوهی🌹👇 https://eitaa.com/ghoranpazhoohi
📣📣📣 مراحل رشد عقلی انسان بخش ۴ معناى جمله «عقل سالم در بدن سالم است» اين است كه؛👇 ✅ وقتی مزاج و بدن سالم باشد،لازم نيست نفس بيشتر از توجه طبيعى به كار بدن و مزاج بپردازد و تا اشتغالش از بدن كم شد، به باطن خود توجه پيدا مى‌كند و تعقلاتش قوى و بيشتر مى‌شود. ✅و اگر بدن سالم نباشد، ادراكات عقلانى نفس كم مى‌شود. ۩←مثلا اگر در يك بيابانى شخصى سوار بر مركوب چموش و بد رفتار يا حيوانِ كُند رفتار شود، و بخواهد چنين مركوبى را به منزل برساند، بايد تمام توجهش را صرف راندن اين مركوب كند و از خود غافل مى‌شود و نمى‌تواند به خودش توجه داشته باشد. ✅نفس انسان هم كه راكب اين بدن است، يك علاقه طبيعى دارد كه اشتغال به اصلاح مزاج است، ✅و اين توجه طبيعى رفته رفته بعد از چهل سالگى كم مى‌شود ولى تا دم مرگ بايد مشغول كار مزاج و قواى بدنى باشد ✅و چون بعد از چهل سالگى به تدريج علاقه‌اش را از طبيعت و از بدن كم مى‌كند، بدن ضعيف مى‌شود و ادراكات عقليه بيشتر مى‌گردد و اين توجه طبيعى، قطعى است ✅و اگر اين توجه طبيعى نفس به بدن نباشد، بدن از بين مى‌رود و هر چه هم توجه بيشتر باشد، ادراكات عقليه و ادراكات باطن نفس كمتر مى‌گردد. ✍ادامه دارد... 📙منبع: تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره جلد : 3 ص:31 کانال قرآن پژوهی🌹👇 https://eitaa.com/ghoranpazhoohi
13.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سه تا مسئله کلیدی که تمام تلاش‌تون رو باید بکنید فرزندانتون یاد بگیرن! ✅محبت پیامبر و اهل بیت و قرآن خوندن کانال قرآن‌پژوهی 🌹👇 https://eitaa.com/ghoranpazhoohi
مقام عرشی حضرت‌زهرا_10.mp3
13.53M
(س) 👈 قسمت : دهم 👤 استاد ✨بزرگترین آموزه‌ی حضرت زهرا "س"، برای شیعیان این بود؛ اگر درخطر افتاد، و تو میان ولایت و حتی "یک صورت مقدس" "مخیّر شدی؛ باید دفاع از ولایت را برگزینی! ✦ دفاعی که، نه جنسیّت، نه بیماری، نه سن و سال و ... هــرگز مانع آن نیست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا