eitaa logo
گفتار عصر
87 دنبال‌کننده
21 عکس
7 ویدیو
1 فایل
Goftare_Asr
مشاهده در ایتا
دانلود
(13) چرا رهبری با همه مسایل را اصلاح نمی کند؟ https://www.aparat.com/v/xB29c @goftare_asr
#گفتار_عصر17 عصر امام خمینی امام و چالش های کنونی جامعه ما: #مهدی_کلهر دیپلماسی امام: رئال یا ایده آل؟: دکتر #علی_سروش دوشنبه 14 خرداد، ساعت 17 چهارطبقه، مدرس 4، پلاک 10، حسینیه هنر @Goftare_asr
(۱۸) ✅ فروپاشی اقتصادی؛ از ادعا تا واقعیت 💢 علل و آثار بی‌ثباتی‌های اخیر در اقتصاد ایران 💢 تصویر فروپاشیده از اقتصاد ایران به نفع کیست؟ دوشنبه 28 خرداد،مدرس 4،حسینیه هنر مشهد @Goftare_asr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شباهت سیاست های اقتصادی کنونی با سیاست های اقتصادی منتهی به قطع نامه ۵۹۸ گزیده ای از سخنرانی آقای در هفدهمین نشست @goftare_asr
بازی دراماتیک: حجت الاسلام بده بستان های فوتبال و فرهنگ عمومی: دیمنتورها در آفساید: دوشنبه ۴ تیر ۹۷ ساعت ۱۷:۳۰، چهارطبقه ، شهید مدرس۴ ، حسینیه هنر مشهد @goftare_asr
(1) 💢بازدید جمعی از فعالان فرهنگی_ اجتماعی مشهد از تشکل ♨️ تبادل نظر بر سر تجربه ها و ایده پردازی پیرامون چالش ها 🔺پنج شنبه ۷ تیرماه ۹۷ ساعت۱۸ مکان: شهرک شهید رجایی، حر۹، شهید معقول۱۸، پلاک ۱۸ @tajrobe_asr
(۱۸) 🎥 تحلیل التهابات اقتصادی اخیر اقتصاد ایران از منظر مکاتب منتقد سخنرانی آقای دکتر در هیجدهمین نشست https://www.aparat.com/v/TkoJ2 @goftare_asr
(۱۹) 🎥بازی دراماتیک سخنرانی حجت الاسلام https://www.aparat.com/v/PRY42 🆔@Goftare_asr
(۲۰) 💢 واقعه گوهرشاد؛ حماسه ای در دفاع از ◀️ بازخوانی حماسه های تاریخی و بازتولید هویت: مهندس ◀️ دیدگاه های متفاوت به مساله حجاب و پوشش در غرب: دکتر ◀️ حجاب و مقابله با منافع نظام سلطه: خانم دکتر ⭕️ دوشنبه ۱۸ تیرماه ۹۷، ساعت۱۸ چهار طبقه، شهید مدرس۴ ، حسینیه هنر مشهد @goftare_asr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ارتقاء شخصیت ملی پس از ✅ گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام محمدی در نوزدهمین نشست 🆔 @goftare_asr
و مقابله با منافع 📽 سخنرانی خانم در (۲۰) https://www.aparat.com/v/24ang ♨️ طرح بحثی متفاوت در تبلیغ مساله حجاب و عفاف ✍پاسخی تئوریک به شبهه رایج «اصالت و اولویت داشتن مسائل اقتصادی و معیشتی نسبت به مساله حجاب و پوشش 🆔 @goftare_asr
✅ دیدگاه های متفاوت به مساله در غرب 📽 سخنرانی آقای دکتر در (۲۰) https://www.aparat.com/v/6jXx4 @Goftare_asr
(۲۱) بازخوانی پیام امام به مناسبت پذیرش تاریخ سازان چه کسانی هستند؟ مقایسه دو نظام محاسباتی و در ماجرای قطعنامه: دکتر تاثیر پیام پذیرش قطعنامه بر روحیه رزمندگان: دوشنبه ۲۵ تیرماه ساعت۱۷:۳۰ ♨️مکان: بلوار پیروزی، پیروزی۱۷، شهید محدثی ۱۹، پلاک ۳۰، منزل برادر دلبریان، 🆔 @goftare_asr
(۲۱) 🎥 بررسی نظام محاسباتی و در موضوع دکتر https://www.aparat.com/v/LAhSt 🆔 @goftare_asr
#گفتار_عصر (21) سخنرانی آقای #احسان_صفرزاده با عنوان «تاریخ سازان چه کسانی هستند؟» @gftare_asr
(۲۱) ✍ گزیده سخنرانی آقای با عنوان «تاریخ سازان چه کسانی هستند؟» بخش اول جنگها را معمولا از منظر نظامي، اقتصادي، سياسي، روابط بين المللي، حقوق بين المللي و... بررسي مي كنند. اين ها دانش هايي هم عرض هستند كه هر كدام با توجه به مباني خود سوژه را تحليل مي كند. براي درك كامل تر بايد به سراغ دانش هايي رفت كه از جايگاه بالاتري به سوژه نگاه مي كند. يكي از اين دانش ها است و ديگري . مبناي نظري ما براي اين تحليل، آموزه های است. استاد مطهري صحبت از نبردي در درون انسان ها ميان دو قوه عقل و نفس مي كند. امام اين نبرد را با عنوان عقل و جهل توصيف مي كند كه البته جهل نه به معني كم دانشي و كم اطلاعي بلكه به معني همان قوه دروني (نفس) معني شده است كه هر كدام از اين دو قوه، جنود (سربازان) خود را دارند و كشمكشي سخت را در روح بشر به راه انداخته اند. كتاب امام توصيف همين دو جبهه است به علاوه ارائه راهكارهاي عملياتي براي پيروزي جنود عقل. استاد مطهري مي نويسد بازتاب اين نبردهاي دروني در درون انسان ها باعث ايجاد كشمكش هايي در اجتماع بشري مي شود. اين كشمكش ها گاهي در قالب جنگ هاي بزرگ خود را نشان ميدهد. جنگ ها انواع مختلف دارند. گاهي دو طرف جنگ با تحريك نيروي نفس به ميدان آمده اند ولي موضوع اين بررسي جنگهايي است كه يك سو با تحريك نيروي نفس به ميدان آمده و در سوي ديگر انسانهايي هستند كه جنود عقل آنها را به ميدان جنگ كشانده است. شهيد مطهري از اين نبردها با عنوان «» نام مي برد. طبيعي است كه ماهيت جنگ كشتن و كشته شدن و خونريزي و آوارگي و... است. يعني رنج! ولي در كنار رنج بشر، كه در هر جنگي بيش و كم هست استاد مطهري مي نويسد نبردهاي اين دسته يك ويژگي ديگر دارند: اين نبردها انسانيت را به جلو برده و تكامل مي دهد. يعني اگر جنگ روز دهم محرم به وقوع نمي پيوست جلوه هايي از استعدادهاي بشر هيچ وقت ظاهر نمي شد. شهيد مطهري مي گويد اين جنگ ها علاوه بر تكامل انساني، پيش برنده تاريخ هستند. يعني تاريخ را به سمت غايت خود نزديك مي كند كه بر اساس آموزه هاي اسلام، پايان تاريخ (مرحله پاياني جهان) حكومت و حيات صالحان است. گزاره معرفتي شهيد مطهري در توصيف اين روند اين است: «نبردهاي بشر به مرور تاريخ جنبه ايدئولوژيك بيشتري پيدا كرده و خواهد كرد و انسان [با وجود نوسان ها به مرور] متكامل تر خواهد شد تا برسد به حكومت و جامعه ايده آل مهدوي.» فراواني جنگ ها كه در دوره هايي از تاريخ متعلق به جنگهاي شاهان با هم بر سر رقابت هاي كشورگشايانه با انگيزه هايي در همين سطح بود به مرور زمان به سمت جنگ هايي رفته و خواهد رفت كه يك سوي آن نيروهايي با انگيزه متعالي (ايدئولوژيك) در برابر ظلم نيروهايي با انگيزه نفساني (كه آن هم مي تواند در قالب ايدئولوژي سامان يافته باشد) تصميم به مقاومت گرفته اند.به بيان ايشان طبق نظريه اسلام، اين نبردها درآمدي هستند براي نبرد نهايي كه به مرحله نهايي تاريخ (حيات و حكومت صالحان) خواهد انجاميد. دفاع مقدس به مثابه «نبرد پيش برنده تاريخ يا نبردي تاريخ ساز» يعني رفتار انسان متعالي در روزها و ساعات دفاع مقدس تعيين كننده سرنوشت جهان بعد خود است. اين تحليل از دفاع مقدس و انسان انتخابگر اين ميدان، محور روايت مجموعه روايت فتح شهيد سيد مرتضي آويني بود... امام در اسفند 67 در پيام به روحانيت جمله هايي در تحليل دفاع مقدس دارند كه نشان از تحليل غايت شناسانه است. مثلا يكي از گزاره هاي اين پيام اين است «جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت» امام مي داند كه فتح فلسطين وعده قطعي است و دفاع مقدس به عنوان يكي از «نبردهاي پيش برنده تاريخ» بخشي از سلسله علل اين رويداد آخرالزماني خواهد بود. «تاريخ سازان چه كساني هستند؟» يكي از قسمت هاي روايت فتح به همين نام است و مسئله شهيد سيد مرتضي آويني در آن قسمت پاسخي انسان شناسانه به همين سوال است. در دو قسمت قبل ترش كه موقعيت شب عمليات را در زمستان 1364 نمايش مي دهد با شماري از رزمندگان گفتگو مي كند و پس از آن است كه چند هفته بعد با سوال تاريخ سازان چه كساني هستند به پشت جبهه آمده تا شخصيت رزمندگان آن شب را دقيق تر بررسي كند. مصاحبه شوندگان شب عمليات، مشهدي بوده اند و سيد مرتضي آويني نشان يكي از آنها را پي مي گيرد تا به مغازه اي لبنياتي در مشهد مي رسد. آويني مي گويد اين لبنيات فروش يكي از تاريخ سازان است. @goftare_asr
(۲۱) ✍ گزیده سخنرانی آقای با عنوان «تاریخ سازان چه کسانی هستند؟» بخش دوم يكي از منابع دست اول در شناخت تاريخ سازان كتابي از مرحوم است با عنوان «با سرودخوان جنگ در خطه نام و ننگ» اين كتاب هرچند كم حجم برآمده از سفر نويسنده به جبهه و توصيف شخصيت هايي است كه در اين سفر ديده است. در جايي از كتاب مي نويسند «شبي در چادر بي چراغ مردي به نام «صادقي» مي مانيم در اردوگاه كوثر. و اين صادقي هم حكايت غريبي است واقعا. انگار كن كه به عصر تذكره الاولياي عطار، انسان الكامل عزيزالدين نسفي، و مقامات ژنده پيل محمد غزنوي بازگشته ايم. عصر ابوسعيد و منصورهاي نو. عصر آدم هايي كه اگر اراده معطوف به قدرت حق كنند بر سطح درياها به آسودگي راه مي روند در اعماق آسمان ستاره مي شوند و در قلب كوير خشك، تشنه مي ميرند حال آنكه به يك اشاره مي توانند برهوت را به جنگل چشمه تبديل كنند.» و در ادامه نويسنده رفتار و گفتار آن «بسيجي» را توصيف مي كند. وقتي سطح تحليل، تاريخ سازان و نقش نبردشان در رسيدن به مراحل غايي و نهايي آخرالزماني است ديگر بحث از نژاد و مليت و قوميت بي معني مي شود. اين دسته چارچوب ها از گرفته تا ، متغيرهايي اعتباري هستند. به عنوان نمونه وطن و مليت در مفهوم امروزي آن برآمده از نشست چند نفر در منطقه وست فاليای آلمان در سال 1648 است. از آن جا بود كه نظام دولت ملت مدرن به مرور به يك مد جهاني تبديل شد. كه از يك سو خود را در ادامه نهضت چند هزار ساله پيامبران مي داند و از ديگر سو مسئول در برابر غايت تاريخ و رساندن بشر به نقطه نهايي، دليلي نمي بيند كه بخواهد خود را در حصارهاي تنگي از اين دست محدود كند. پس طبيعي است كه «انسان رزمنده بسيجي» انگيزه اش را «امام حسيني» مي داند (آنگونه كه در مجموعه روايت فتح آويني ديده مي شود و در توصيف و تحليل حكيمانه نادر ابراهيمي نيز آمده است) نه «آب و خاك و...» وقتي اين مرزبندي هاي محدود كننده كنار رفت دعوت جهاني مي شود. يعني بسيجي رزمنده در ضمن نبرد خود را دعوتگر مي داند. در مجموعه روايت فتح و ديگر مستندها و اسناد دفاع مقدس به ويژه وصيتنامه هاي شهدا مشهود است كه او ايده هاي جهاني دارد. ايده هايي كه مرتبط با خيزش و انقلاب جهاني است. يعني او براي مردم جهان پيام دارد و انگار چون چنين پيام و رسالتي دارد به جبهه آمده است. گویی به باور او جبهه محمل يا مقدمه اي است براي جهاني شدن پيامش. 🆔 @Goftare_asr
(۲۱) ✍ گزیده سخنرانی آقای با عنوان «تاریخ سازان چه کسانی هستند؟» بخش سوم به فراخور همين دعوت جهاني است كه وقتي اسراي عراقي در اردوگاه هاي ايران، واقعيت برايشان روشن شده و تبليغات را در مورد خلاف واقع مي يابند آنگونه دچار تحول مي شوند كه گزارشهاي كه امروز به جزئي از اسناد سازمان ملل تبديل شده گوياي آن است. اين گزارشها خبر از تحول در منش بخشي از اسرا مي دهد كه از ايشان با عنوان «» نام برده شده در مقابل كساني كه بر موضع دفاع از صدام همچنان پافشارند گروهي كه نام خود را «» گذاشته اند. دسته دوم، دسته اول (مومنين) را تهديد مي كنند كه خبر تحول شان را به بغداد رسانده تا نيروهاي صدامي خانواده ايشان را به مسلخ برند. با اين وجود مومنين حاضر نيستند آنچه يافته اند را ناديده گرفته و حقيقت انقلاب اسلامي و انسان هايش را انكار كنند. مزاحمت دسته دوم براي دسته اول در اردوگاه ها ادامه دارد تا جايي كه گزارش هاي صليب سرخ خبر از درگيريهايي ميان اين دو دسته مي دهد كه از جمله آن درگيري خونيني در اردوگاه گرگان است. چند نفر از دسته اول (مومنين) در اين درگيري به شهادت مي رسند. اين ها با اين كه مي دانند احتمالا دير يا زود در عمليات مبادله به عراق بازخواهند گشت و سرنيزه نيروهاي صدام در انتظارشان خواهد بود ولي به دفاع از انقلاب اسلامي به هر شكلي در اردوگاه ها اصرار دارند. از راه اندازي گروه تئاتر و سرود گرفته تا فعاليت هاي فرهنگي و خلق آثار هنري. در پادگان تهران كه ستاد مشترك در آن قرار گرفته چشمم به تابلوهايي نقاشي افتاد كه زير باد و باران و آفتاب در حال پوسيدن بود. علاوه بر تصاوير امام خميني و شهيد صدر نقاشي هايي مفهومي هم در ميان شان بود كه نشان از تقابل خير و شر داشت. پرسيدم اين آثار متعلق به كيست كه اينگونه رها شده؟ گفتند اينجا پيش از اين اردوگاه اسرا بوده و اينها بخشي از آثار هنري به جا مانده از اسراي عراقي است. اگر مسئول آن مجموعه يك دهم دغدغه اي كه براي بازسازي ويلايش داشته را صرف حفظ چنين داشته هایی مي كرد اكنون گنجينه اي از هنر انسان آزاده شیفته انقلاب اسلامي داشتيم... حكايت اسراي عراقي حكايت عجيبي است. اواسط جنگ پيشنهادي را طرح مي كنند. درخواست حضور در جبهه است. مدت ها اين ايده با مخالفت روبرو مي شده. از سوي اين اسرا اصرار و از ديگر سو انكار. تا اين كه به صورت آزمايشي شماري از ايشان به جبهه اعزام ميشوند و درخششان باعث موافقت تدريجي با درخواستهاي ديگراني بوده كه در اردوگاه ها براي حضور به عنوان نيروي داوطلب بسيجي در جبهه براي دفاع از انقلاب و جمهوري اسلامي صف كشيده بودند. اين ها در پادگاني در كرمانشاه كه به فراخور روحيه شان به نام «» نام گذاري مي شود سازماندهي و به جبهه اعزام مي شدند و در ادامه دفاع مقدس برخي شهيد و بسياري ديگر رزمندگاني شدند كه در كنار نيروهاي به عنوان بخشي از اين مجموعه درآمدند. حكايت اين احرار عراقي را بگذاريد در كنار ايراني زادگاني كه با شروع جنگ به صدها و هزاران كيلومتر آن سو تر از مرزهاي ايران از تركيه گرفته تا اروپا و امريكا نقل مكان كردند. و باز هم جالب است كه نيروهايي از همين مجاهدين عراقي در كرمانشاه در برابر هجوم منافقين صف آرايي كرده و نقش آفرين مي شوند. و جالب تر از همه اين است كه همين احرار عراقي به عنوان بخشي از سپاه بدر، فرماندهي نسلي جديد را در عراق به عنوان به عهده گرفته و با پنجه در پنجه مي اندازند و شكستش ميدهند و به يك نيروي قدرتمند جديد در منطقه تبديل مي شوند. شايد امروز با تاملي بر پديده هايي مانند حشدالشعبي عراق و گروه هاي مقاومت در ديگر بخش هاي منطقه كه الگوهايشان را مستقيم يا غير مستقيم از بسيجي هاي دفاع مقدس -فارغ از مليت و نژادشان- گرفته اند عيني تر بتوان دفاع مقدس را به عنوان يكي از «نبردهاي پيش برنده تاريخ» تحليل كرد. 🆔 @Goftare_asr
#گفتار_عصر (۲۲) انقلاب اسلامی و احیای #حج_ابراهیمی ظرفیتهای فرهنگی-اجتماعی حج: #حجت‌الاسلام_حسن_اخلاقی ظرفیتهای فرهنگی-هنری حج: #علیرضا_باغشنی حج به روایت روشنفکران بومی: #جمال_یزدانی دوشنبه ۲۹ مردادماه ساعت ۱۷:۳۰ مکان: چهارطبقه، شهید مدرس۴، حسینیه هنر @goftare_asr
(۳۷) ♨️ نشست همفکری پیرامون: راه‌کارهای کاهش فشار اقتصادی و روانی اصلاح قیمت بنزین بر مردم ✅ با حضور: دکتر میثم ظهوریان، دکتر سعید شعرباف، دکتر جمال یزدانی، دکتر رضا تنهایی، حجت الاسلام علی شاملو ، محمدمهدی خالقی، سیدرضا حسینی زاده، علی اصغری، امیر سعادتی، امیر جلیلی نژاد، محمدجواد میری، امیرحسین خانی، احسان صفرزاده، محمد جعفری‌نژاد و ... 🔸 دوشنبه ۲۷ آبان ماه، ساعت ۱۸ 🔸 چهارطبقه، شهید مدرس ۴، حسینیه هنر مشهد @goftare_asr
🔴 تاملی در مدلهای انتخاباتی و نسبتشان با مبانی شیعی (قسمت اول) 👇
🔴 تاملی در مدلهای انتخاباتی و نسبتشان با مبانی شیعی (قسمت اول) ⁦✏ ️⁩ (پژوهشگر و فعال فرهنگی) در 40 🔹پيروان مكتب اهل‌بيت، بعد از تجربه كوتاه حكومت علوي، در طول تاريخ محروم از قدرت بوده‌اند. در دوره‌هایی مانند و و حتي امكان ظهور و نظام‌سازي ایده‌های بنيادين مكتب اهل بيت وجود نداشته است. حتی در حکومت که یک مجتهد شیعه در رأس قدرت بود عملاً فرصت نظام سازی و تفصیل ایده‌های ایشان فراهم نشد. 🔹حکومت‌های مقابل از خلافت گرفته به بعد، جز چند استثنا اغلب درونمايه هاي يا داشته‌اند. دقیقاً نقطه مقابل تفكرات شيعي كه بر و تاكيد دارد. عقلانيت شيعه موضوعي معرفت شناختي است ولي وقتي حكومت و قدرت و امكانات به دست عالمان شيعه مي‌افتد طبيعي است كه در سطوح مختلف نظام سازي دلالت‌هایی پيدا كند. 🔹در سطح كلان، تدوين قانون اساسي در مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ يكي از جلوه‌های ظهور اين عقلانيت بود. نکته اینجاست که در سطوح مياني و پاييني هم نخبگان انقلابی بايد ملزم به همان عقلانیت باشند. 🔹انتخابات يكي از ساحت‌های نمايان شده اين عقلانيت است. تصويري كه از انتخابات ساخته می‌شود هم در دنيا نشان از ميزان آزادی و انتخاب است و هم در تاريخ به عنوان امتحان عملی پيروان مكتب اهل بيت(ع) به ثبت می‌رسد. 🔹مدل‌هایی مانند نه تنها تقويت كننده انتخابگری و عقلانيت نيستند بلكه بر جبری مسلكی و فروكاستن تعقل بنا شده‌اند. رهبر انقلاب بر حق انتخاب به‌عنوان يكی از حقوق مدني مردم تاكيد می‌کنند. در نقطه مقابل، كسانی كه انتخاب مردم را با محدود می‌کنند و با حذف تكثر و تنوع گزینه‌ها، مردم را مجبور به انتخاب بين دو گزينه می‌کنند بخشی از حقوق مدنی مردم را سلب کرده‌اند. 🔹 در نهی آقای در سال ۱۳۹۶ از كانديداتوری جمله‌ای داشتند كه مبنای تكثر را در نگاه ايشان نشان می‌دهد: «دوقطبی در كشور مضر است به حال كشور.» انتخابگری واقعی بين گزینه‌های متنوع و متكثری روی می‌دهد كه هركدام نقاط قوت خود را عرضه کرده‌اند نه اينکه دو قطب هر كدام بر اساس دافعه‌های قطب مخالف كاسبی به راه بيندازند و مردم را جذب كنند. 🔹حزب‌الله و بسيجيان در جمهوری اسلامی بايد به سان اهل فتوت از حقوق مردم دفاع كنند نه اين كه بر خلاف مبنای رهبری، باشند و آنها را مجبور به انتخاب بين دو گزينه حداقلی كند. 🔹تلاش برای دوقطبی‌سازی انتخابات‌ها يك رفتار انقلابی نيست. چون مبنای انقلاب، اختیار و عقلانيت شيعی بوده و تئوری‌های جمهوری اسلامی هم (آنگونه كه در آثار امام و شهيد مطهری و آيت الله خامنه‌ای و شهید بهشتی پيدا است) گسترش و تفصيل عقل و عدل و اصولی از اين دست می‌باشد نه جبری مسلكی و اشعری‌گری كه نقطه مقابل است. 🔹پذیرفتنی نیست که خود را در میدان نظر پیرو و میراث دار و و بدانیم ولی آنگاه که قدرت و امکان پیدا کردیم ضد مبانی آنها را پیاده و نهادینه کنیم. ✅@goftare_asr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 انتخابات یعنی: مشارکت، انتخاب اصلح و رشد مردم 🔸 گزیده ارائه دکتر در چهلمین جلسه با عنوان حزب‌الله و درس‌هایی از انتخابات ۹۸ ✅ @goftare_asr