فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 نذر صد صلوات برای سلامتی فرزند فاطمه زهرا سلاماللهعلیها در لبنان
و هذا یوم فرحت به آل صهیون...
مُردن برای آل صهیون، پایان است و برای آل علی، آغاز؛ آغاز دوره جدید اثرگذاری.
شهادت مردان خدا، آغازگر دوره جدید نقشآفرینی است...
پس ای آل صهیون، کمی بخندید که بسیار گریه خواهید کرد
🌐 صفحات مجازی
#راهبرد_بازدارندگی
⁉️چگونه میتوان اسرائیل را مهار کرد؟
قرآن چه میگوید؟
1⃣ اسرائیل بدترین دشمن مسلمانان است....
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا....
یقیناً سرسخت ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت....
2⃣ فقط یک چیز اسرائیل را میترساند و آن مرگ است...
وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ...
ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺁﻧﺎﻥ(یهودیان) ﺭﺍ ﺣﺮﻳﺺ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ زندگی ﺧﻮﺍهی ﻳﺎﻓﺖ ﻭ [ﺣﺘﻲ ﺣﺮﻳﺺ ﺗﺮ] ﺍﺯ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ . ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﺭﺯﻭﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻱ ﻛﺎﺵ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﻋﻤﺮﺵ ﺩﻫﻨﺪ...
✅ پس برای کنترل اسرائیل باید او را تا آستانه مرگ برد.
شهید سید حسن نصرالله سالها پیش به مرحوم آیتالله ریشهری گفته بود ما با الهام از آیه (وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ) عملیاتهای استشهادی را طراحی و در نهايت اسرائیل را از لبنان بیرون کردیم.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
من چیزی را که میبینم میگویم:
اگر انتقام حاج قاسم و ابومهدی، سهل گرفته شود، آغازِ اتفاقات خطرناک است.
سید حسن نصرالله در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس در لبنان.
🗓 ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
و او خود قربانی شد... 🥀🥀
🌐 صفحات مجازی
فرعونِ دیروز، کودکان را کشت تا شاید پیامبر خدا ظهور نکند؛
و فرعونِ امروز، فرماندهان را میکشد تا شاید شکست نخورد.
غافل از آنکه اگر خدا خواهد، گهواره موسی را در خانه فرعون فرود میآورد.
هان ای آل صهیون! موسای شما از جایی ظهور میکنند که فکرش را هم نمیکنید
منتظر باشید تا زمان آن فرا رسد....
شما آن روز را دور می دانید و ما نزدیک
(انّهم یرونه بعیداً و نراه قریباً)
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از اندیشکده تولید متن خوب و فاخر | دفاع مقدس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️❤️❤️ سلام و درود بر همراهان فرهیخته و گرامی.
⏪⏪⏪ و چقدر سیدحسن عزیزما، #ولایت حقیقی# را به شایستگی، فهم کرده و در او، ذوب شده بود!!!
◀️ حتی اگر #احتمال# بدهد امام جامعه مسلمین جهان به امری راضی هستند، انجام و اگر احتمال به عدم رضایت بدهند، اصلا و ابدا!!!
✍✍✍ بسیاری از اهل فن و فکور بایستی در مورد جملات بالا و اینکه مطالبات مکرر امام جامعه برای #واکاوی# گنجینه ارزشمند دفاع مقدس و مقاومت به منظور جانمایی در متون آموزشی عمومی و عالی/ کشوری و لشکری، آیا صرفا توصیه و خواهش است، یا #صراحت و فرمان#، فکر کنند!!!؛**
✅ در تیرماه ۱۳۷۴ فرمان به تولید متن و پرداختن به اسوه ها و الگوهای حماسه و جهاد!!!
✅ در ۶ مهرماه ۱۳۷۹ تهیه فهرستی از هزاران هزار حادثه دفاع مقدس (نظام موضوعات) و تبیین آن!!!
✅ در ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۹ گلایه از کوتاهی در تولید متن خوب و فاخر!!!
✅ در ۴ مهرماه ۱۴۰۳ تاکید به گزارش #تبیینی# از درس آموزهای دفاع مقدس و مقاومت به جای گزارش توصیفی!!!
📕 آدرس های بالا نمونه های محدودی از مطالبات مکرر و احکام حکومتی قطعی و مسجل امام جامعه مسلمین جهان در ۳۰ سال گذشته، نه فقط احتمال نصراللهی!!!، و اسناد بالادستی مرتبط برای جهاد تبیین و جانمایی این گنجینه ارزشمند بوده و قطعا در سالهای آینده نیز تکرار خواهد شد!!!
👈 بنده و شمای فرهیخته گرامی که در مقابل این احکام مسلم و قطعی قرار داریم، با سیدالشهدای مقاومت لبنان که مشق های احتمالی هم جدی می گیرند، در کجای این راه و تکلیف قرار داریم؟؟؟!!!
📣📣📣 ان شاالله رسانه باشیم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👉 https://eitaa.com/motounfakher
#یادداشت
فهمیدگی و نافهمی سیاسی
انسانها در مراتب فهم و رشد، چند دستهاند:
▫️برخی فقط با تجربه کردن، میفهمند که پایینترین مرتبه رشد خِرد است.
▫️برخی بدون تجربه شخصی، میتوانند از تجربههای دیگران درس(عبرت) بگیرند که در رتبه میانی قرار دارند.
▫️گروهی دیگر حتی بدون تجربه شخصی و غیرشخصی، قادر به درک ماهیت پدیدهها و عواقب آنها هستند که در عالیترین مرتبه فهم و خِرد قرار دارند.
⚠️اما گروه دیگری نیز هستند که حتی با تجربه شخصی نیز به درک و فهم نمیرسند و اشتباهات را مرتب تکرار میکنند. اينان گويا بهرهای از خرد نبردهاند.
🔻مقامات سیاسی اعلام کردهاند آمریکا و اروپای در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه، وعده آتشبس میدادند که تماما دروغ بود.
این نخستین بار نبوده است. از زمان مرحوم آقای هاشمی تا الآن، کشورهای غربی در پروندههای مختلفی، مکرر وعدههای دروغ دادهاند و ما هر بار بدون درس گرفتن از قبل، باز اعتماد کرده و فریب خوردهایم. آخرین آن انتقام خون شهید هنیه بود که کوتاه آمدیم و در نتیجه سیدحسن نصرالله قهرمان بینظیر مقاومت را از دست دادیم.
⁉️سوال اینکه این فهم سیاسی است یا جهل سیاسی؟ سیدحسن نصرالله در شهادت سردار سلیمانی گفته بود اگر سهل بگیرید، آغاز اتفاقات بزرگتر است. او پیشبینی کرد و ما باز عبرت نگرفته و اعتماد کرده و یک فرصت استراتژیک را برای ایجاد بازدارندگی از دست دادیم و بدتر آنکه شهید سیدحسن نصرالله نیز قربانی این نابخردی شد.
🤔بیجهت نبود که رهبری معظم انقلاب پس از تاخیر سیاسیون در انتقام، فرمودند عقبنشینی غیرتاکتیکی عذاب الهی را در پی دارد!
🌐 صفحات مجازی
✍🏻 وصیت شهید سید حسن نصرالله
بسم الله الرحمن الرحیم
برای خیر دنیا و آخرتتان، به شما وصیت میکنم که ایمانتان به رهبری حضرت امام خامنهای _که سایهاش مستدام باد_ قوی و محکم باشد.
🌐 صفحات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔷وقتی فردی نشان میدهد که نمیخواهد یا نمیتواند بجنگد (از نظر جسمی یا روانی)، ممکن است دیگران او را بهعنوان فردی ضعیف ببینند و بخواهند قدرت خود را با حمله یا پرخاشگری علیه او نشان دهند.
این مسئله به نظریه تسلط اجتماعی برمیگردد، جایی که افرادی که ضعیفتر بهنظر میرسند، بهعنوان هدفی آسانتر برای پرخاشگری انتخاب میشوند.
🔹وقتی فرد تصمیم میگیرد که خود به مهاجم تبدیل شود (چه در واقعیت و چه بهصورت روانی)، دینامیک قدرت تغییر میکند. این میتواند به تئوری قدرت مرتبط باشد که در آن فرد با نمایش پرخاشگری، خود را در موقعیت قدرت قرار میدهد و دیگران بهطور ناخودآگاه این تغییر را احساس میکنند.
🔹در روانشناسی، این تغییر رفتار بهعنوان واکنش جنگ یا گریز شناخته میشود، جایی که فرد یا تسلیم ترس میشود یا با آن مقابله میکند و مهاجم میشود.
💠 نکته:
در روایات اسلامی آمده است که وقتی از شما احساس امنیت کنند، با شما دشمنی خواهند کرد. به دیگر بیان، وقتی خصم احساس امنیت کند، حمله خواهد کرد.
این موضوع در یادداشت دیگری توضیح داده شده است. (کلیک کنید)
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
#موازنه_قدرت
📖 قرآن کریم و موازنه قدرت
الگوهای ارزیابی توازن
از مسایل مهم در مواجهه با دشمن، موضوع موازنه قدرت است. بر اساس توازن قوا، دو نیرو وقتی در حال توازن باشند، میتوانند بجنگند؛ اما اگر موازنه قدرت به نفع یکی باشد، جنگ طرف مقابل با او منطقی نخواهد بود. اینجاست که مسئله توازن قوا و معیارهای آن اهمیت مییابد.
📖 قرآن کریم به این موضوع پرداخته است. خداوند متعال با نقل تجربهای تاریخی میفرماید:
▫️هنگامی که طالوت به فرماندهی لشکر بنی اسرائیل منصوب شد، و سپاهیان را با خود بیرون برد، به آنها گفت: «خداوند، شما را به وسیله یک نهر آب، آزمایش میکند؛ آنها که از آن بنوشند، از من نیستند؛ و آنها که جز یک پیمانه با دست خود، بیشتر از آن نخورند، از من هستند» جز عده کمی، همگی از آن آب نوشیدند.
▫️سپس هنگامی که او، و افرادی که با او ایمان آورده بودند، و از بوته آزمایش، سالم بهدر آمدند، از آن نهر گذشتند، از کمی نفرات خود، ناراحت شدند؛ و عدهای گفتند: «قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ؛ امروز، ما توانایی مقابله با جالوت و سپاهیان او را نداریم.» این یعنی بررسی توازن قوا.
🔹مؤمنان از آبردشده، هنگام مواجهه با دشمن به ارزیابی توازن قدرت پرداختند. ارزیابی توازن قوا، دو الگوی اساسی دارد که در این آیات قرآن کریم به آن اشاره شده است. یکی «الگوی کمی» است که توازن قدرت بر اساس میزان تجهیزان و نفرات برآورد می شود.
🔸الگوی دوم «الگوی کیفی و ایمانی» است. در قرآن کریم آمده اما آنها که میدانستند خدا را ملاقات خواهند کرد و به روز رستاخیز، ایمان داشتند، گفتند: «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ؛ چه بسیار گروههای کوچکی که به فرمان خدا، بر گروههای عظیمی پیروز شدند! و خداوند، با صابران و استقامتکنندگان) است» بر اساس الگوی دوم، عدّه و عُدّه کم میتواند بر لشگر بزرگ پیروز شود، آن گاه که خدا به آنها اضافه شود و مجاهدان، صبور باشند.
❇️ در آیات مطرح شده چند نکته مهم وجود دارد:
1- در مواجهه با دشمن انسانها سه دسته اند:
▫️الف) همراهان تا لب آب و پیش از شدت گرفتن میدان که از امتحان جا می مانند؛
▫️ب) مؤمنان از آب گذشتهای که در برابر کثرت دشمن اظهار عجز می کنند؛
▫️و ج) مؤمنان از آب گذشتهای که از فراوانی دشمن نمیهراسند.
2- الگوی کمی موازنه قدرت که مبتنی بر ارزیابی کمی تجهیزات و نفرات است.
3- الگوی کیفی موازنه قدرت که مبتنی بر ارزیابی کیفی میدان با دو شاخص «ایمان و صبر» است
و اما امروز
👈این روزها، روزهای سخت مواجهه ایران اسلامی با اسرائیل و نظام سلطه است. یکی از مسایلی که مورد بحث قرار می گیرد، موازنه قدرت است. به وضوح دو الگوی مطرح شده در جامعه دیده می شود. به ویژه طرفداران الگوی نخست، موجب ایجاد ترس و دلهره در مردم میشوند.
✅ قرآن کریم بیان می دارد الگوی واقعی و صحیح موازنه قدرت، الگوی کیفی و ایمانی است. به گزارش قرآن کریم، وقتی سپاه طالوت با تعداد کم در برابر دشمن قرار گرفتند، از خدا طلب صبر و نصرت کردند (آیه:۲۵۰) در این هنگام بود که خداوند سپاه جالوت را شکست داد و حضرت داود، جالوت را کشت(آیه:۲۵۱) این یک تجربه تاریخی است، نه یک ادعای تو خالی!
💠 و خداوند این جریان را برای پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان نقل می کند تا نشانه قدرت او باشد و در برابر دشمن، احساس سستی به خاطر نابرابری تجهیزات و نفرات نداشته باشند(آیه ۲۵۲).
👈 بنا بر این، ملتهای مسلمان و در رأس آنها ملت مسلمان ایران باید بدانند برتری کمی و نظامی، به معنی برتری قدرت نیست و موازنه قدرت را باید بر اساس دو معیار ایمان و صبر سنجید.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
🎙 خطبههای ملی و بین المللی
🕌 نماز جمعه یک امر اجتماعیِ ابتکاری اسلام است که در آن جمع مسلمانان شکل گفته و امور سیاسی-اجتماعی مسلمانان در بستر و با محوریت دین و معنویت، مورد بررسی قرار میگیرد و بصیرت و انسجام اجتماعی را افزایش میدهد.
نمازهای جماعت گسترهای محلی و نمازهای جمعه گسترهای شهری دارند و در هر شهری، یک نماز جمعه برگزار میشود؛ مانند نماز جمعه تهران.
❗️ اما گاه نماز جمعه تهران به نماز جمعه ملی و بلکه اسلامی یا بین المللی تبدیل میشود. دو عنصر در این تغییر اثر دارد:
▫️یکی امامت ولیّ امر مسلمین حضرت آیت الله خامنهای؛
▫️و دیگری شرایط سیاسی-اجتماعی منطقه.
آن گاه که ایشان به خاطر مسایل داخلی شخصا به اقامه نماز اقدام میکنند، نماز جمعه تهران به نماز جمعه ملی؛ و آن گاه که پای مسایل جهان اسلام و مسایل بین المللی در کار باشد، نماز جمعه ایشان به نماز جمعه اسلامی-بین المللی تبدیل میشود.
💪افزون بر این، وقتی پای تهدید شخص ایشان به میان بیاید، اقامه نماز جمعه توسط ایشان، نماز جمعه قدرت نیز هست. اقامه این نماز توسط رهبر معظم انقلاب یعنی هیچ باکی از تهدیدات دشمن نداریم و همانند شیر در میدان مبارزه حاضریم.
▫️از سوی دیگر، با توجه به ترور ناجوانمردانه شهید سیدحسن نصرالله و شرایط خاص لبنان، این نماز جمعه پیام نصرت و یاری نیز دارد.
❇️ از این رو، نماز جمعه این هفته تهران (۱۴۰۳/۷/۱۳) نه یک نماز جمعه معمولی و شهری، بلکه نماز جمعه ملی و بین المللی است و لذا جمع مشتاقان را از ایران و حتی عراق، هند و پاکستان به سمت خود کشانده است.
#جمعه_نصر
#جمعه_قدرت
🌐 صفحات مجازی
آسیبشناسی سبک زندگی ۲.mp3
42.45M
#بشنوید
#سبک_زندگی
01:42 | سبک زندگی سیاسی
🔹 وابسته نبودن مقاومت به اشخاص
📖 افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم...
با شهادت رهبران، بازگشت وجود نخواهد داشت
05:31 | شجاعت و شهامت
قدرت تهدیدکننده، عامل امنیت
احساس امنیت کردن دشمن، عامل حمله و جنایت
08:50 | نماز جمعه نصر
▪️ نهراسیدن از عظمت دشمن
▫️ جنگ روانی بر سر عظمت نظامی دشمن
▫️ نتیجه معکوس و افزایش ایمان
📖 الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا
🔹 تکیه بر خدا عامل غلبه بر هراس عظمت
📖 وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
🔸 سبک زندگی در خوشایند و ناخوشایند
دوگانه رنج و شادی(۳)
16:02 | اجتنابناپذیری رنج
زندگی ترکیب رنج و شادی
اهمیت آسیبشناسی موقعیتهای دوگانه
آسیب ۱: انسان شاد - ناامید
20:12 | آسیب ۲: انسان شاد-ناسپاس
سرمستی در خوشایند و ناسپاسی در ناخوشایند
📖 وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَإِنَّ الْإِنسَانَ كَفُورٌ(شورا:٤٨)
23:53 | توضیح مدل:
▪️ داشتن دید تونلی و نعمت گزینشی
▫️ تمرکز بر نعمتی خاص؛ و ندیدن دیگر داشتهها
▫️ تمرکز بر مصیبت
36:34 | سببشناسی
🔻 تفکر اومانیسم و خودمالکی
احساس مالکیت، عامل رفتار نادرست
▫️ خودمالکی عامل نارضایتی و فشار روانی
✅ تفکر اسلامی و خدامالکی
▪️ خدامالکی عامل مهار سرمستی و ناسپاسی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
جبهه مقاومت .mp3
14.8M
#بشنوید
#قطعه_سخنرانی
📜 وابسته نبودن مقاومت به اشخاص
📖 افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم...
با شهادت رهبران، بازگشت وجود نخواهد داشت
05:31 | شجاعت و شهامت
قدرت تهدیدکننده، عامل امنیت
احساس امنیت کردن دشمن، عامل حمله و جنایت
08:50 | نماز جمعه نصر
▪️ نهراسیدن از عظمت پوشالی دشمن
▫️ جنگ روانی بر سر عظمت نظامی دشمن
▫️ نتیجه معکوس و افزایش ایمان
📖 الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا
🔹 تکیه بر خدا عامل غلبه بر هراس عظمت
📖 وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 راهبردهای شکسته
1⃣ در نبرد ۲۰۰۶ لبنان، راهبرد اسرائیل تخریب خانهها و زیرساختهای لبنان بود تا فشار اجتماعی به رهبران مقاومت، سبب تسلیم آنها شود.
▫️اما این راهبرد نتیجه معکوس داد و به شکست اسرائیل منجر شد. دلیل این امر تابآوری مردم جنوب لبنان بود.
📖 این همان ویژگی است که قرآن کریم آن را اینگونه بیان میکند:
وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيࣲّ قَٰتَلَ مَعَهُۥ رِبِّيُّونَ كَثِيرࣱ فَمَا وَهَنُواْ لِمَآ أَصَابَهُمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا ٱسۡتَكَانُواْۗ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلصَّـٰبِرِينَ
و چه بسيار از پيامبرانى كه همراه او گروه هاى زيادى از عالمان عارف كارزار كردند، پس در برابر مصيبت هايى كه در راه خدا به ايشان رسيد، سستى نورزيدند و ناتوان نشدند و تسليم نگرديدند، و خدا همواره شكيبايان را دوست دارد
2⃣ و اما در نبرد ۲۰۲۴ که به نبرد طوفانالاقصی معروف شد، راهبرد اسرائیل ترور رهبران و حذف فرماندهان است تا با خالی کردن نیروهای مقاومت از کادر اثرگذار، شکست را بر آنان تحمیل کند.
▫️ اما اين بار نیز شکست خواهند خورد؛ زیرا نیروی مقاومت اسلامی قائم به شخص نیست.
📖 قرآن کریم در این باره میفرماید:
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولࣱ قَدۡ خَلَتۡ مِن قَبۡلِهِ ٱلرُّسُلُۚ أَفَإِيْن مَّاتَ أَوۡ قُتِلَ ٱنقَلَبۡتُمۡ عَلَىٰٓ أَعۡقَٰبِكُمۡ؛ و محمد نيست مگر فرستادهاى كه پيش از او نيز پيامبرانى آمده و درگذشتند، پس آيا اگر او بميرد يا كشته شود، به عقيدۀ گذشتگانتان بازمىگرديد؟!
💠 این ویژگیها پیش شرط این جمله قرآن کریم است که: فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ
🌐 صفحات مجازی
#معرفی_کتاب
📘 حكمتنامه حضرت عبد العظيم حسنی عليهالسلام
اين حكمتنامه، شاملِ شناختنامه عبد العظيم عليهالسلام و يكصد حكمت، از سخنان حكيمانهاى است كه بى واسطه يا با واسطه، توسط ايشان، از اهل بيت عليهمالسلام روايت شده است.
كار اصلىِ نگارنده در اين مجموعه، شرح اكثر احاديث آن است، و نكته قابل توجّه در اين باره، اين است كه در بسيارى از موارد، پيوند سخنان حكيمانه پيامبر صلىاللَّهعليهوآله و اهل بيت عليهمالسلام با قرآن كريم، مشخص گرديده است، و اگر ديگر سخنان آن بزرگواران نيز بر همين منوال شرح داده شوند، معلوم مىشود كه رهنمودهاى آنان، چيزى جز تفسير قرآن و شرح پيامها، اشارات و لطايف اين كتاب آسمانى نيست.
سند كامل روايات، همراه با متن عربى آنها آمده تا معلوم شود كه حضرت عبد العظيم عليهالسلام در چه نقطهاى از سند قرار گرفته است. البته در مواردى كه روايتى به منظور شرح دادن آن تقطيع شده باشد، در پانوشت، به متن كاملِ آن در فصل پنجم ارجاع مىگردد.
⭕️ خرید کتاب 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔴 کتاب «آسیب شناسی خانواده با نگرش به منابع اسلامی منتشر شد.
کتاب «آسیب شناسی خانواده با نگرش به منابع اسلامی» اثر آقایان دکتر محمدرضا سالاریفر، سجاد فروزش، عباسعلی هراتیان و یحیی داوری از مجموعه آثار گروه خانواده توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حمایت دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی منتشر شد.
🔴 چکیده:
آسیبشناسی خانواده به مطالعه زمینهها و عوامل تضعیف سلامت و پایداری خانواده میپردازد و هدف آن توصیف و تبیین آسیبها در روابط اعضای خانواده و کارکردهای خانواده است. این کتاب، نظریههای آسیبشناسی خانواده را از منظر روانشناختی، جامعهشناختی و معنوی اسلامی ارائه داده است. برخی آسیبهای خانوادگی عبارتاند از: همباشی، همجنسگرایی، تجردزیستی، ازدواج نابهنگام، مشکلات دوران عقد، ضعف دانش و مهارت همسرداری، مشکلات ارتباطی و ساختاری خانواده، مشکلات جنسی، تعارض، پیمان شکنی، خشونت زناشویی، ناباروری، اعتیاد و طلاق. آسیبهای روابط با فرزندان در موارد زیر بررسی شد: بیمیلی به فرزندآوری، سبک تربیتی نامناسب، چالشها در تربیت دینی، علمی، اجتماعی و اخلاقی فرزندان؛ کودکآزاری، شکاف نسلی، مشکلات هویتی، فرار از خانه، مشکلات فرزندان بزرگسال در خانواده و مسائل فرزندان تکسرپرست. آسیبهای محیطی خانواده در ضمن موارد زیر بررسی شد: مشکلات در روابط با خانوادههای اصلی، خویشان و دوستان، مشکلات مربوط به اشتغال زن و شوهر، مشکلات ناشی از مسائل اجتماعی و آسیبهای مرتبط با رسانهها.
نمایشگاه الکترونیکی آثار پژوهشگاه:
🟢 https://rihu.ac.ir/fa/book
همراهمان باشید
🟢 @rihu_ac_ir
🟢 @research_hu
سخنرانی استاد پسندیده 20مهر1403.mp3
19.62M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 میلاد امام حسن عسکری و جنبههای آن
06:26 | دوگانه رنج و شادی
▫️ آنچه گذشت: مدل انسان «شاد - ناامید»
و انسان «شاد - ناسپاس»
▪️ مدل سوم: انسان «مأیوسِ ناسپاس» در ناخوشایندها و «سرمستِ فخرفروش» در خوشایندها
12:02 | دلیل مدل معیوب
🔹 تمرکز بر حال
▫️ «مأیوسِ ناسپاس» به دلیل ندیدن احتمال خوشایند آینده
▫️ «سرمستِ فخرفروش» به دلیل ندیدن احتمال ازدست رفتن نعمت
❇️ صبر عامل واکنش مثبت
16:34 | هوشمندی بلاها
▪️ بلا؛ هوشمند یا ابله؟!
▫️ ابله دانستن بلا عامل افزایش درد و رنج
🔸 شاخصهای هوشمندی پدیدهها:
▫️ زمانمند بودن
▫️ اندازهمند بودن
▫️ هدفمند بودن
22:54 | هوشمندی پدیدهها در کلام امام عسکری
▪️ امام عسکری و تبیین ناامیدی
▫️ قاعده زمانمندی روزی
🔻 پیامد اصرار: از بین رفتن آبرو و افزایش رنج
🔹 واکنش مثبت: صبر و انتظار تا گشایش
30:11 | قاعده هدفمندی بلاها
🔹 هر انسان یک برنامه رشد
🔸 امام جواد و بی نظیر بودن هر انسان
38:45 | قاعده زمانمند بودن
🔹 واکنش مثبت: شتاب نکردن برای دستاورد
41:10 | منبع هوشمندی⁉️
خداوند، منبع هوشمندی پدیدهها
واکنش مثبت: اعتماد به انتخاب خدا + عدم شتاب در خواستهها
پیامد شتاب: فشار روانی و ناامیدی
🗓 ۱۴۰۳/۰۷/۲۰
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت_مهمان
✳️ طلسم اعظم
✍ فردین قریشی؛
استاد دانشگاه تهران
روایت حمید عنایت از مقاله سیدجمال در عروةالوثقی با عنوان "اسطوره" در شرایط امروز ایران نیز محل تأمل است:
«بیرون شهر استخر پرستشگاهی بود که مسافران به هنگام شب از ترس تاریکی به درون آن پناه می بردند، ولی هر کس که درون آن می رفت به طرزی مرموزی در میگذشت.
کم کم همه مسافران از این پرستشگاه ترسیدند و هیچکس پروای آن را نداشت که شب را در آنجا بگذراند، تا سرانجام مردی که از زندگی بیزار و خسته شده بود ولی اراده ای نیرومند داشت به درون پرستشگاه رفت.
صداهای سهمگین و هراس انگیز از هر گوشه برخاست که او را به مرگ تهدید می کرد، ولی مرد نترسید و فریاد زد: پیش آئید که از زندگی خسته شدهام. با همین فریاد یکباره صدای انفجاری برخاست و طلسم پرستشگاه شکسته شد و از شکاف دیوارهایش گنجینه های معبد پیش پای مرد فرو ریخت. بدینسان آشکار شد آنچه مسافران را میکشته ترس از خطری موهوم بوده است».
https://t.me/+R7F8stZZMWC8AWcM
نکته:
امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید؛
الناس من خوف الذلّ في الذل؛ مردم از ترس خوار شدن، خود را خوار میسازند.
ترس یک لطف الهی برای ایمنی است؛ مشروط بر آن که بهجا و بهاندازه باشد...
ترس نابهجا و بیش از اندازه، نه تنها ایمنی بخش نیست، بلکه ناایمنساز است...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
گفتار پسندیده
همزمان با هشتم ربیعالثانی، سالروز ولادت آقا امام حسن عسکری(ع) توضیحات حجتالاسلام دکتر عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی و استاد تمام دانشگاه قرآن و حدیث را درباره شخصیت متعالی حجت یازدهم(ع) میخوانید. امامی که با وجود فشارها و سختیهای زیاد حکومت خبیث عباسى، فعالیتهاى سیاسى و علمى اثرگذاری را در راستای حفظ اسلام و تشیع انجام داد.
امام حسن عسکری(ع) چراغ هدایت در تاریکی خفقان
دکتر پسندیده در ابتدا با اشاره به شرایط زندگی امام عسکری(ع) میگوید: امام حسن عسکری(ع) آخرین امام از دوره خاص امامت است. از زمان حضرت رضا(ع) به بعد، یعنی امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) دوره تاریخی خاص را شاهد هستیم که آخرین این شخصیتها امام عسکری(ع) است. به اتفاق نظر اغلب سیرهنویسان اسلامی میلاد امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیعالثانی سال ۲۳۱ یا ۲۳۲ هجری است. مدت کوتاه حیات این امام بزرگوار را میتوانیم به سه دوره تقسیم کنیم. آن حضرت تا حدود پنج سالگی از عمر شریفشان را در مدینه به سر برد. ۱۶سال به اتفاق پدر بزرگوارشان در سامرا زیسته و حدود هفت سال در سامرا ولایت و زعامت را برعهده داشت. لقب عسکری، مشترک میان امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) است زیرا آن بزرگواران مجبور به زندگی در شهر نظامی سامرا بودند و بیشتر طول عمر خود را در حبس خانگی به سر بردند.
ایشان یادآور میشود: برای پی بردن به مشخصههای دوران حیات معصومان(ع) باید سه شاخص را در نظر داشته باشیم. ابتدا اینکه عمر یک امام چقدر بوده است؟ پس از شهادت امام رضا(ع) کوتاهترین عمرهای معصومین(ع) مربوط به همین دوره بوده و کمترین نیز مربوط به امام جواد(ع) است. شاخص دیگر اینکه یک امام در چند سالگی به امامت میرسد؟ این شاخص نشان میدهد چه فضای خفقانی حکمفرما بوده و در این فضا پدران بزرگوار ائمه(ع) در سن کم به شهادت رسیده و امامان بعدی مجبور بودهاند زودتر به امامت برسند. شاخص سوم نیز مدت زمان امامت آن بزرگواران است. امام عسکری(ع) حدود بیستویکساله بودند که به امامت رسیدند. این نشان میدهد پدر بزرگوار ایشان سن زیادی نداشتند. دیگر اینکه حضرت در ۲۸سالگی به شهادت رسیدند و مدت کوتاه حدود هفت ساله امامت حضرت نشاندهنده شرایط بسیار سخت و دشوار در تاریخ امامت است.
راهبرد و زمینهسازیهای امام حسن عسکری(ع) در جامعه
این کارشناس دینی در ادامه توضیح میدهد: در فهم آیات قرآن کریم و احادیث پیشوایان دین، آشنایی با فضای نزول آیات الهی و یا صدور احادیث، سهم فراوانی در فهم مراد و معنای آیات الهی و یا احادیث دارد. جریانهای پس از رحلت پیامبر(ص) و دوران امامت امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نشان داد جامعه اسلامی قابلیت و ظرفیت پذیرش معصومان را بهعنوان حکمرانان جامعه ندارد. مردم، معصومان(ع) را شخصیتهای محترمی میدانستند و مایل بودند از آنان به عنوان شخصیتهای مقدس یاد کنند که با قداست مشغول عبادت هستند. این واقعیتی سیاسی اجتماعی است. یعنی جامعه ظرفیت و قابلیت پذیرش امامان را ندارد و از این رو میبینیم پس از واقعه کربلا، پس از اینکه تلاشهای معصومان به نتیجه نرسید، راهبرد معصومان(ع) تغییر پیدا کرد.
دکتر پسندیده تصریح میکند: با مطالعه تاریخ و کلمات معصومان(ع) میشود ادعا کرد معصومان ما استراتژیستهای ماهر و زبردستی بودند. اگر امام معصومی بخواهد امامت در جامعهای حاکمیت پیدا کند، باید مردم تابع او باشند و فرمان او را برده و امر و منویات او را در جامعه زنده کنند. با چنین سابقهای شاهد گسست میان امامت و مردم هستیم. مردم حاضر به احترام بودند اما حاضر نبودند برای امامت سرمایهگذاری کرده و از ائمه(ع) تبعیت داشته باشند، به تعبیر دیگر، حکمرانی معصومان(ع) را نمیپذیرفتند. در چنین شرایطی ائمه(ع) بهعنوان استراتژیستهای خوب، برای پر کردن این خلأ باید بهترین راهبردها و مسیرها را پیدا میکردند. شاهد هستیم از زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تا زمان امام عسکری(ع)؛ معصومان راهکارهایی را انتخاب کردند.
انتظارات امام حسن عسکری(ع) از شیعیان
این استاد حوزه و دانشگاه به راهکار امام عسکری(ع) برای راهبری جامعه اشاره و تشریح میکند: امام عسکری(ع) از راهبرد محبوبسازی، زینت اجتماعی یا همان اعتبار اجتماعی استفاده کردند. به این معنا که معصومان(ع) به پیروانشان اعلام کردند آبروی اجتماعی، زینت و جمال ما در دستان شما شیعیان است و اگر میخواهید به حاکمیت رسیده و نظام سیاسی اجتماعی در دستان امام قرار بگیرد شما شیعیان باید از راه محبوبسازی و نشان دادن زیباییها و ایجاد اعتبار اجتماعی، این کار را انجام دهید. این راهبرد و نکته مهم در روایات امام عسکری(ع) بیان شده است. ایشان انتظارات خود را از شیعیان در روایتی بیان کرده است.
گفتار پسندیده
این کارشناس دینی بیان میکند: امام حسن عسكرى(ع) در روایتی فرمودند: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كونوا زَيناً وَ لا تَكونوا شَيناً جُرُّوا اِلَينا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادفَعوا عَنّا كُلَّ قَبيحٍ فَاِنَّهُ ما قيلَ فينَا مِن حُسنٍ فَنَحنُ اَهلُهُ وَ ما قيلَ فينا مِن سوءٍ فَما نَحنُ كَذَلِك» یعنی ای شیعیان، تقوای الهی را در همه امور رعایت کنید، زينت ما باشيد و موجب وهن و زشتى ما نشوید، محبتها را به سوى ما جلب و زشتیها را از ما دفع کنید كه هرگونه خوبى به ما نسبت دهند ما اهلش هستيم و هر عيبى به ما اسناد دهند ما از آن به دوريم... بر این اساس مودت لازمه تبعیت اجتماعی است. مهم این است ببینیم برای تحقق حاکمیت اجتماعی معصومان(ع) چه راهکاری باید داشته باشیم. راهبرد معصومان(ع) زینت و اعتبار اجتماعی است و این زینت و اعتبار اجتماعی در دست شیعیان و پیروان است نه در دست خود حضرات معصومین(ع). فعل، رفتار و سلوک ما در جامعه ائمه(ع) را زینت داده و نمایان میکند. اگر ما خوب رفتار کنیم، معصومان(ع) زیبا دیده میشوند. این راهبرد بزرگ از زمان امام صادق(ع) آغاز شد و در زمان امام حسن عسکری(ع) نیز این توصیهنامه وجود دارد. ما شیعیان مسئولیت اجتماعی بسیار بزرگی داریم؛ اینکه ائمه(ع) را چگونه به مردم معرفی کنیم تا آنها هم پیرو معصومان(ع) شوند.
دکتر پسندیده در پایان با اشاره به برخی موارد توصیهنامه امام عسکری(ع) میگوید: در تحفالعقول از امام(ع) روایتی نقل شده که آغاز با ورع و تقواست «اوصیکم بتقوی الله و الورع فی دینکم». تقوا یعنی قدرت مراقبت از خود و خویشتنداری. هر رفتار، حرکت، خلق و اخلاق درست و... نیازمند قدرت تقوا و قدرت مهار و بازدارندگی نفس است. ما انسانها همیشه میان وسوسههای نفسانی و دعوت رحمانی قرار داریم. انسانها هر رفتار شایسته، عمل صالح و افکار نیکی که بخواهند داشته باشند، باید تقوا را در نظر بگیرند. هر آنچه حضرت عسکری(ع) در ادامه این حدیث شریف از شیعیان خواستهاند و توصیه به انجام آن کردهاند، بستگی به نیروی تقوا دارد. باید هر کار، احساسات، حب و بغض، سخن، سکوت، رفتار، تأیید و... را با معیار الله بسنجیم و در نظر داشته باشیم آیا این عمل رضایت خداوند را در پی دارد؟ تقوا از طلاییترین آموزههای اسلامی و مادر تمامی رفتارهای اخلاقی و خلقیات حسنه است. در ادامه نیز به امانتداری، سجدههای طولانی، راستگویی، همسایهداری، معاشرت زیبا و ارتباطات نیکو با مخالفان اشاره شده که در این فرصت محدود مجال پرداختن به آن نیست.
#نظر_سنجی
پس از عملیات موشکی وعده صادق۲، مسئولان نظامی اعلام کردند در صورت حمله اسرائیل، مجدد به اسرائیل حمله خواهند کرد.
از شما خواسته شده بود پاسخ دهید کدام جمله "حسّ قدرت و اقتدار بیشتری در آن دیده میشود؟
۱. اگر اسرائیل پاسخ دهد، دوباره به اسرائیل حمله میکنیم.
۲. منتظریم اسرائیل پاسخ دهد تا فرصت حمله مجدد به دست آید.
نتیجه:
در مجموع ۲۳۳ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند (۱۸۱ نفر ایتا و ۵۲ نفر ویراستی)
۳۵٪ گفتهاند جمله نخست
و ۶۵٪ گفتهاند در جمله دوم قدرت و اقتدار بیشتری دیده میشود.
توضیح:
در جمله نخست، نوعی موضع انفعالی دیده میشود؛ کسی ضربه انتقام را وارد کرده و احتمال میدهد دشمن پاسخ دهد، لذا تهدید میکند که اگر پاسخ دهید، دوباره ضربه خواهیم زد. این جمله به نوعی ترس و دلهره اقدام متقابل دشمن را در خود دارد.
اما جمله دوم بیشتر در موضع آفندی است و اين را القا میکند که نه تنها نگران حمله متقابل نیستیم، بلکه منتظر آن هستیم تا برای حملات بیشتر، وجاهت قانونی پیدا کنیم.
همان گونه که مشاهده میکنید، از نظر اثرگذاری، جملاتی که در این شرایط انتخاب می شوند، مهماند. از این رو طراحان برنامههای نظامی باید در کنار تدابیر نظامی موفق در این دست اقدامات، جنبههای روانشناختی را نیز با دقت بیشتر مورد توجه قرار دهند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 میلاد امام حسن عسکری و جنبههای آن 06:26 | دوگانه رنج و شادی ▫️ آنچه گذشت:
#خلاصه_سخنرانی
#سبک_زندگی
دو جنبه در ولادتهای امامان وجود دارد:
۱. طبق آیه تطهیر، امامان، بینقص و بیعیباند، به همین خاطر گرامیداشت ولادت آنها مهم است.
۲. امام، انسانی حیاتساز است. حیات به ما میبخشد. راه و رسم زندگی را میآموزد. به این جهت نیز گرامیداشت آنها مهم است.
💠 دوگانه رنج و شادی
قبلا بحثی را آغاز کردیم به نام دوگانه غم و شادی. یعنی انسان هم ناخوشایند دارد و هم خوشایند. گفتیم در این دو موقعیت، انسانها متفاوت عمل میکنند. مدل برخی «شاد - ناامید»، و مدل برخی دیگر «شاد - ناسپاس» است.
امشب مدلی دیگر.
سوره هود آیات ۸ تا ۱۰ نکاتی دارد بدین شرح:
وقتی نعمت از دست میدهند مایوس و ناامید و ناسپاس میشوند.
میگویند: خدا هیچ نعمتی به من نداده است.
وقتی نعمت به آنها میدهیم، سرمست میشوند و باد به غبغب میاندازند و فخر میفروشند.
این، مدل «مأیوس ناسپاس» و سرمستِ فخر فروش» است.
دلیل آن از نظر علامه طباطبایی: این انسانها نقطهبین و حالنگر هستند. فقط زمان حال را میبینند؛ وقتی در ناخوشایند هستند، فقط بلا را دیده و هیچ نکته مثبتی را نمیبینند و ناامید میشوند، و وقتی در خوشایند هستند، فقط نعمت را دیده و احتمال از دست دادن آن را نمیدهند و سرمست میشوند.
قرآن میگوید فقط اهل صبر دچار این حالت نمیشوند. اهل صبر به آینده هم توجه دارند. انسانهای صبور وقتی نعمت دارند فخرفروشی نمیکنند و وقتی نعمت ندارند مأیوس نمیشوند.
قبل از آن، توضیح چند نکته مهم است: اولاً آیا بلاها ابله و نادان هستند یا حساب شده و هوشمند؟ برخی بلاها را مبهم میدانند و یا دیوانه و نادان که هیچ حساب و کتابی ندارند و بیخودی میآیند. از دیدگاه مکتب اسلام بلاها و پدیدههای زندگی هوشمند و حساب شدهاند. کسانی که این مقوله را مبهم میدانند، رنج بیشتری میکشند.
💠 ویژگیهای پدیده هوشمند
هوشمندی پدیده در این ۳ چیز است:
۱. زمانمند بودن؛
۲. اندازهمند بودن؛
۳. هدفمند بودن پدیده.
حال به روایت امام حسن عسکری توجه کنید که در باره بلاها و پدیدههای زندگی این نکتهها را به زیبایی بیان کرده است.
۱. زمانمند بودن: هر روز رزق مختص به خودش را دارد. پس حرص نزن زیرا روزی به موقعش خواهد رسید و بدان اگر اصرار بیش از حد کنی که چیزی بیشتر از روزیات بدست آوری رنج تو را زیاد میکند و عزت اجتماعی تو را از بین میبرد (و طبق مکتب اسلام چیزی به روزیت اضافه نمیشود) و همچنین صبر کن و تحمل کن و نا امید نشو. وقتی زمانش برسد، درها راحت باز میشوند. این، هوشمند بودن و زمانمند بودن پدیده را میرساند.
۲. هدفمند بودن: امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: دنیا دو روز است و مثل موجها بالا و پایین دارد. برخی فکر میکنیم این بالا و پایینها ابلهاند. اما امام عسکری علیهالسلام میفرمایند بلا هدفمند است.
هدف بلا تربیت و رشد انسان است. انسان مثل عروسک نیست که همه یک شکل باشند. در مدرسه ۴۰ نفر را سر یک کلاس مینشانند و یک درس میدهند، اما کلاس خدا اینطوری نیست و خدا برای هر نفر یک کلاس و تربیت دارد. هر انسان یک برنامه رشد دارد. حتی سگ هار خونآشام که در غزه و لبنان ظلم میکند و شخصیت مهمی را مانند سید مقاومت ترور میکند، باز برای رشد انسان مفید است. مگر مردم به حسین بن علی علیهالسلام خیانت نکردند؟ با این حال به بقاء اسلام کمک کرد.
۳. بهرهها و نعمتها زمانمند هستند و به وقت خود میرسند.
۴. این هوشمندی از کجا آمده؟ آیا خودشان هوشمندند؟
در ادامه روایت امام حسن عسکری: خیر. این ها مدبری دارد که پشت صحنه همه اینهاست و آن خدای حکیم است و همه چیز به دست اوست و باید به خدای حکیم اعتماد کنیم.
آیا ما اعتماد داریم به خداوند متعال؟ اگر این قانون وجود دارد ما چه کنیم؟
امام حسن عسکری میفرمایند: و لا تجعل؛ عجله نکن برای رزقی که هنوز زمانش نرسیده که دو عیب دارد:
الف) سینه انسان به تنگ میآید؛
ب) و ناامید میشود.
✍🏻 تهیه و تنظیم: محمدحسین پسندیده
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
با شهادت سنوار، او از یک قهرمان به یک اسطوره تبدیل شد.
قهرمان الهامبخش اکنون است و اسطوره، الهامبخش تاریخ.
شهادت او را باید تولد یک اسطوره دانست...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
14030727-sabke zendegi eslami-pasandideh_zamani.mp3
15.11M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 ترموستات لذت
02:14 | واقعیت: دوگانه رنج و شادی
▪️واکنش: نوسانات شدید روانی
▫️نوسان سرست - ناامید
▫️نوسان سرست - ناسپاس
▫️نوسان سرمستِ فخرفروش - مایوسِ ناسپاس
05:50 | اثر مخرب نوسانات
▫️ تعادل، راز زندگی خوب و راحت
07:25 | شیوه تعادل بخشیدن❓
🔸 ترموستات درون
▫️ سیستم هوشمند تنظیم روان / تعدیل نوسان
🔹 ترموستات لذت
▫️ لذت جویی عامل نوسانات شدید
▫️ لذت تعدیل شده عامل تعادل
20:03 | راز تعادل اهلبیت
23:42 | راه فعالسازی ترموستات لذت
▫️ تفاوت ترموستات بدن با ترموستات روان
28:00 | یاد مرگ، عنصر فعال ساز
‼️ یاد مرگ ویرانگر؛ یاد مرگ سازنده
▫️ مکانیزم اثرگذاری: پایان پذیری
33:45 | اثر مثبت یاد مرگ
🔻 تعادل بخش خوشایند و ناخوشایند
38:03 | معرفی کتاب و خلاصه سخن
📘 کتاب مواجهه مثبت با خوشی و ناخوشی
🗓 ۱۴۰۳/۰۷/۲۷
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
28.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
پریشانیم از این غمها، دمی اما پشیمان نه
شکسته گر چه دلهامان، ولیکن عهد و پیمان نه
به یاد شهدای خدمت و مقاومت 🥀
#سید_ابراهیم_رئیسی
#اسماعیل_هنیه
#سید_حسن_نصرالله
#عباس_نیلفروشان
#یحیی_سنوار
#سید_هاشم_صفی_الدین
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
نحوهٔ مواجهه با رژیم صهیونیستی از زبان شهید حاج قاسم سلیمانی:
🔹ما دشمنمان را میشناسیم. اگر ترسیدیم، مثل سگ هار تعقیب میکند...
______________________________________
سگشناسی در قرآن کریم
أعراف: ١٧٦
... فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ذَّٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
ﭘﺲ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﺶ ﭼﻮﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﮓ ﺍﺳﺖ اگر ﺑﻪ ﺍﻭ ﻫﺠﻮم ﺑﺮی، ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﻛﺎم ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ، ﻭﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩﺵ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭی ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﻛﺎم ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰﺁﻭﺭﺩ. ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ؛ ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻛﻦ، ﺷﺎﻳﺪ [ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺧﻮﻳﺶ] ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ.
نکته:
✍🏻 ای کاش سگهار در دنیا وجود نداشت...
🔻اما اکنون که هست،
▫️ترسیدن و عقب کشیدن یعنی دریده شدن؛
▫️و ایستادن و جنگیدن یعنی امنیت داشتن
👈 انتخاب با ماست
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
📣💠 جلسه بررسی زمینه های همکاری مشترک پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز مشاوره رشد و آگاهی خانواده لبنان برگزار شد.
🔸به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، به منظور بررسی دیدگاه ها و زمینه های همکاری بین پژوهشگاه قرآن و حدیث با محوریت پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی با المرکز الاستشاری للترشید و التوعیة الاسریة بیروت، جلسه مشترک وبیناری در روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۳ با حضور آقایان دکتر پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه، دکتر حسینی زاده، معاون پژوهشی ، دکتر محمدی، مدیر همکاری های علمی و دکتر حکیم، عضو هیات علمی پژوهشگاه با حجت الاسلام دکتر محمد حجازی، رئیس المرکز الاستشاری للترشید و التوعیة الاسریة بیروت برگزار شد.
🔹در ابتدای این جلسه حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، به تبیین فلسفه وجودی و مأموریت پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی اشاره کرد و در ادامه دستاوردهای علمی پژوهشکده را به اختصار معرفی کرد.
🔸در ادامه جلسه، حجت الاسلام دکتر محمد حجازی، ضمن برشمردن دیدگاه های خود در زمینه مناسبات اسلام با دانش روانشناسی به تشریح زمینه های تشکیل مرکز مشاوره در لبنان پرداخت.
🔹حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، با تقدیر از اقدامات و تلاش های مفید دکتر محمد حجازی، به بیان دیدگاه های مشترک دو مرکز و معرفی رویکرد و برخی از مهمترین آثار پرداخت و زمینه های همکاری پیشنهادی را در قالب چهار محور اساسی...
◀️ ادامه خبر 👇
https://www.riqh.ac.ir/post/77132
🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث👇
http://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith