eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
317 عکس
89 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 آیت ‌الله ری‌شهری(ره)، آغازگر نسل جدید حدیث‌پژوهی در دوره معاصر حجت الاسلام دکتر پسندیده، در میزگرد تبیین ویژگی‌های علمی آیت‌الله ری‌شهری: فعالیت‌های حدیثی مرحوم آیت الله ری‌شهری، یک نقطه عطف در حدیث‌شناسی به شمار می‌رود که منشا اثر فراوان خواهد بود و به همین جهت در تاریخ حدیث، ماندگار خواهد شد. دیدگاه محدثان بیشتر در دو چیز نمایان می‌شود: ۱. موضوع کتاب‌های حدیثی ۲. سبک تبویب احادیث مثلاً موضوعات کتب حدیثی مرحوم کلینی، شیخ صدوق، علامه مجلسی با یکدیگر متفاوت است. از نظر این دو شاخص، کتاب اصلی ایشان یعنی دانشنامه قرآن و حدیث، هم از نظر عناوین مدخل‌ها و هم از نظر سبک تبویب، با کتب دیگر محدثان متفاوت است؛ اما مهمتر این که موضوعات دیگر کتب حدیثی ایشان، یک تمایز جدی و مهم را نشان می دهد؛ کتاب‌هایی مانند توسعه اقتصادی، الگوی شادی، الگوی مصرف، حکمت‌نامه کودک، حکمت‌نامه جوان، تحکیم خانواده و... افزون بر شاخص موضوعات کتب حدیثی و شاخص تبویب، شاخص مهمتری به نام «سازمان حدیثی» و ساختار تشکیلات حدیثی ایشان وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. مرحوم آیت الله ری‌شهری، جز کار گروهی، سازمانی حدیثی طراحی کرد که دیدگاه حدیثی ایشان را می توان از لابه لای آن مشاهده کرد. در این ساختار، سهم مهمی برای علوم انسانی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق و کلام اهل بیت(ع) در نظر گرفته شده بود. وارد ساختن مطالعات حدیثی به عرصه علوم انسانی، یک تحول متمایز است که من آن را حدیث پژوهی مدرن می‌نامم. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 تقسیم اوقات شبانه‌روز ♦️ از نکته‌های بسیار مهم در منابع دینی ما تقسیم اوقات شبانه‌روز است که از جمله مباحث سبک زندگی است. ما براساس چه منطقی اوقات شبانه‌روزمان را به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم؟ ⬇️ در روایات ما چند مدل برنامه‌ریزی برای زمان مطرح شده است: 1️⃣ یک مدل، مدلی است که از امام علی علیه السلام نقل شده که عبارت است از : مناجات، معیشت و لذت‌های حلال. 2️⃣ مدل دیگر از امام صادق(ع) نیز شامل مناجات، گفت‌وگوی دینی، و لذت‌های حلال وجود دارد. 3️⃣ امام کاظم(ع) نیز اوقات شبانه‌روز را به چهار قسمت مناجات، معیشت، گفت‌وگوی دینی و لذت‌های حلال تقسیم می‌کند. 🔹 در فرهنگ اسلامی، بخشی از امور زندگی ما باید به معیشت بپردازد در عین حال هم برقراری ارتباط اجتماعی نیز با دیگران (اهل ایمان) هم مهم است. 🔸 در مدل‌های سه‌گانه امام علی(ع) و مدل چهارگانه امام کاظم(ع) وقتی صحبت از مناجات و ارتباط با خداوند می‌شود مسائلی مانند خودارزیابی، تفکر و تامل در آفرینش، جزئی از مناجات به شمار می‌روند اما به نظر می‌رسد آنچه در صحف ابراهیم(ع) است مناجات معنای خاصی دارد و فقط شامل مناسک می‌شود و مواردی مانند خودارزیابی و تفکر، مستقلاً دیده شده‌اند. 🔹 مجموعه این روایات به ما نشان می‌دهد که چند چیز در تمام این تقسیم‌بندی‌ها مشترک است: مسئله عبادت خداوند متعال یا ارتباط با خداوند و لذت‌های حلال که به بخش خانواده مربوط می‌شود پایه ثابت تمامی این مدل‌های برنامه‌ریزی است یعنی حتی در مدل‌هایی که از انبیاء پیشین نقل می‌شود مسئله ارتباط با خدا و لذت‌های حلال وجود دارد. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
دکتر پسندیده.m4a
19.4M
📜 قانون جذب از نظر حضرت زهرای مرضیه(س) بخش دوم ⁉️ چالش خواسته‌ها با مصلحت‌ها در قانون جذب حضرت‌صدیقه‌طاهره(س) فرمودند: هرکس عبادات خود را خالصانه به سوی خدا، فرافرستد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او فرو می‌فرستد. 📘 تنبیه الخواطر، ص ۱۰۸ 🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🔴 داستان خواندنی!!! 🔵 پرده اول: چنگیزخان نتوانست بخارا را تسخیر کند نامه ای نوشت که هرکس با ما باشد، در امان است! اهل بخارا دو گروه شدند، یک گروه مقاومت کردند و گروه دیگر با او همراه شدند 🟤 پرده دوم: چنگیزخان به آن ها نوشت: باهمشهریان مخالف بجنگید، و هر چه غنیمت به‌دست آوردید، از آن شما باشد و حاکمیت شهر را نیز به شما می‌دهیم! ایشان پذیرفتند و آتش جنگ بین این دو گروه مسلمان شعله‌ور شد... و در نهایت، گروه مزدوران چنگیز خان پیروز شدند 🟡 پرده سوم: شکست بزرگ آن بود که او دستور داد گروه پیروز خلع سلاح و سر آنها بریده شود. چنگیز گفته‌ی مشهورش را گفت: اگر اینان وفا می‌داشتند، به خاطر ما بیگانگان، به برادرانشان خیانت نمی‌کردند! این عاقبت وطن فروشان است... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
تربیت فرزند به سبک خانه علی(ع).mp3
29.33M
📜 تربیت ‌فرزند به‌ سبک‌ امام علی(ع) ❓️حسن، حسین و زینب، چگونه تربیت شدند؟ ❓️امام علی(ع) چه حکمت‌هایی را به فرزندانشان آموخته‌اند؟ ❓️به فرزندانمان چه بیاموزیم؟ 🗓 ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
خیر۳.m4a
16.37M
📜 قانون جذب خیر؛ کدام خیر؟! بخش سوم 🔻 خانه نشینی اهل‌بیت، آیا قدرت یافتن، خیر است؟ 🔺 راه تشخیص «خیر واقعی» از «خیر بدلی» چیست؟ رسول الله(ص): بهترین امور، خوش عاقبت ترین آنهاست. 📗 الفقیه: جلد ۴ صفحه ۴۰۲ ⭕️ بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
مدل انعطاف-نفوذناپذیری در خانواده.mp3
25.76M
📜 مدل انعطاف - نفوذناپذیری در خانواده ⚠️ آیا می‌دانید سهم زیادی از فروپاشی خانواده مربوط به نفوذ عوامل برون سیستمی است؟ ❓چگونه می‌توان ورودی سیستم خانواده را کنترل کرد؟ ❓چگونه می‌توان از نفوذ عوامل بیرونی، جلوگیری کرد؟ ❓مدل صحیح مرزبانی خانواده چیست؟ ✅ رسول خدا(ص) پاسخ می‌دهد. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
تئوریزه کردن آموزه‌های دینی.mp3
11.22M
📜 درآمدی بر تئوریزه کردن آموزه‌های دینی ❗️نسل‌های سه‌گانه تحقیقات علمی- دینی ❓آیا آموزه‌های دینی می‌تواند به تئوری علمی تبدیل شوند؟ ❓مبنای تئوریزه کردن آموزه‌های دینی چیست؟ ❓با چه راهبری می‌توان آن را انجام داد؟ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
عفاف، امری اجتماعی- حوزه خواهران.mp3
22.88M
📜 زندگی فاطمی ❓حیا و عفاف فاطمی‌، در مقیاس فردی یا اجتماعی؟ 👈🏻 تفاوت عفاف‌فردی و عفاف‌اجتماعی 👈🏻 تفاوت رویکرد فقهی با رویکرد اجتماعی به عفاف 👈🏻 نسبت حیا با عفاف 👈🏻 الزامات نگرش اجتماعی به عفاف ❓معنای این سخن رهبری که فرمودند: 《 علاج وسوسه دشمن، تبیین است، نه باتوم 》 چیست؟ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
AudioCutter_حضرت فاطمه(س) و پذيرش جنسيت زنانه.m4a
17.63M
📜 من یک زن هستم 🔻 فاطمه(س) و پذيرش جنسیت زنانه 🔺 فمینیسم و انکار تفاوت جنسيتی!! ‼️ آیا تفاوت جنسيتی افسانه است؟ ❓ سرنوشت‌ فمنیست‌های افراطی چه شد؟ ❗️ در حسرت مادر شدن 🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🎥 فیلم مستند فمینیسم و جنگ علیه خانواده ⭕️ فمینیسم، همان ایدئولوژی برتری جنس زن است و فمینیست‌ها كسانی هستند كه معتقدند زنان موقعیت فرودست و تحت ستمی دارند و این بخاطر زن بودن آنهاست. مقصر دانستن حوا در رانده شدن از بهشت، باورهای موج اول فمینیسم است. به تدریج در جوامع مدرن، زنانی كه تشویق به خانه‌داری می شدند، به آن‌ها احساس ضرر و عدم كفایت به خاطر این خانه‌داری القا می‌گردید. این جنبش‌های سازمان یافته موقعیت زنان در خانواده، نهاد ازدواج، رابطه قانونی با نقش همسری، كار خانگی و نقش مادری به چالش كشیده شد و نظریه پدر سالاری به میان آمد و به دنبال رفع تبعیض‌ها و ظلم و ستم‌های خانگی علیه زنان برآمدند‌... فمنیست‌ها موج دوم معقدند خانواده اولین جایگاه ستم بر زنان است. خانواده در درون خود زنان را به مردان وابسته می‌كند و بنابراین باید برای رهایی و خروج زنان خانه‌دار از این ستم خانگی، به آنها آموزش داد. این جنبش‌های به اصطلاح آزادی زنان، برای رساندن زنان به این آزادی، شعار Aprocacy به معنای حمایت یا دفاع را علم می‌كنند. 📍 لینک مستقیم دانلود 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📕 کتاب جنگ علیه خانواده قسمت اول بحران فزاینده فروپاشی خانواده، افزون بر آن که بنیان های تمدن غرب را متزلزل کرده، به دلیل توسعه ارتباطات، سایر جوامع را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این بحران، شمار رو به افزایشی از جامعه شناسان و اندیشه‌وران را بر آن داشته تا به واکاوی علت‌ها و عوامل این پدیده بپردازند و دیدگاه‌های خود را در قالب کتاب، مقاله یا سخنرانی در اختیار جامعه قرار دهند. کتاب « جنگ علیه خانواده » نوشته ویلیام گردنر، یکی از این دست آثار است. گردنر دارای مدرک دکتری از دانشگاه استانفورد آمریکا است. او از سال 1971 در همین دانشگاه و نیز دانشگاه یورک به تدریس اشتغال داشته و دارای کتاب‌ها و مقالات متعدد در زمینه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر