eitaa logo
گفتار پسندیده
1.2هزار دنبال‌کننده
235 عکس
79 ویدیو
5 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
رفاه در زندگی.mp3
49.42M
📜 رفاه در زندگی ♦️ رقابت در طراحی زندگی خوب 🔸 چالش دین در عصر حاضر، رقابت با ایده‌های مختلف سبک زندگی 🔹 کدام مکتب، ایده بهتری برای رفاه‌ دارد؟ 🔴 مسئله: زندگی بدون احساس سرزندگی، و لذت بردن، و خوش بودن 06:20 | تعریف رفاه ▫️ دستیابی آسان و با اختیار ▫️ نبود سختی ، تنگنا، و محدودیت ▫️ وجود راحتی، آسایش ▫️ راحتی، آسایش، سعه و باز بودن دست، و فراوانی نعمت 22:07 | تفاوت وجود رفاه با احساس رفاه ♦️ چالش در احساس رفاه 11:00 | ایده رقيب دین در رفاه 📈 اقتصادی بودن رفاه طراحی زندگی بر اساس رفاه اقتصادی(عینی) ⁉️ چالش ناکارآمدی رفاه‌ عینی در احساس رفاه، هم در کشورهای پیشرفته و هم در توسعه نایافته 🔸 پارادوکس استرلین 20:42 | حرف جدید تفکر غربی ❌ اقتصاد، حرف اولِ رفاه‌ نیست 🔹 طرح مؤلفه رفاه‌ ذهنی(روان‌شناختی) 🔸 ذهن رفاه‌ساز ❌ ذهن فلاکت‌ساز 26:00 | مؤلفه ارتباطی 33:10 | نقش آرزو در تخریب احساس رفاه 🔹 دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) درباره مکانیزم تخریب‌گری آرزو 37:10 | مؤلفه معنوی رفاه 🔸 ارتباط با خدا 40:22 | مؤلفه اجتماعی رفاه 🔸 نقش سبک حکمرانی در رفاه 🔹 عدالت اجتماعی عامل احساس رفاه 41:40 | جمع‌بندی و نتیجه‌گیری پیشتازی دین در طراحی زندگی خوب 🗓 ۱۴۰۲/۰۸/۱۲ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 حاشیه‌های موضوع رفاه در سلسله جلسات سبک زندگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای جمعه شب، ۱۲ آبان موضوع رفاه در زندگی را انتخاب کردم. هدف اصلی نشان دادن این اصل بود که رفاه فقط یک مؤلفه اقتصادی نیست، بلکه امری چندمؤلفه‌ای و ترکیبی است. این موضع حاشیه‌هایی حین و پس از سخنرانی داشت که بازگو می‌کنم. ۱. هنگام سخنرانی یکی از بچه‌هایی که بازی می‌کرد، آرام آرام به منبر نزدیک شد و آمد روی پله اول نشست. خُدّام خواستند او را دور کنند؛ از آنها خواستم کاری نداشته باشند (دقیقه 18:36). او هم لحظاتی نشست و سپس بلند شد و رفت؛ هیچ اتفاقی هم نیفتاد! ۲. وقتی بحث به رفاه ذهنی و مؤلفه روانشناختی آن رسید و از اموری مثل آرزوها رسید، کسی از سمت چپ با صدای بلند اشکال کرد که مشکل اینجا نیست؛ مشکل در ظلمی است که مردم در جامعه مشاهده می‌کنند (31:48). پیر مرد محترمی بود؛ به ایشان عرض کردم آن موضوع دیگری است به آن می‌پردازم. در انتهای بحث وقتی به مؤلفه اجتماعی رفاه رسید و از نقش عدالت اجتماعی در احساس رفاه گفتم، احساس اقناع و رضایت را در چهره او مشاهده کردم. ۳. همو بعد از سخنرانی هم آمد و موافقت و رضایتش را نشان داد. البته موضوع جدیدی را مطرح کرد که در روایات داریم فقر بیاد، دین می‌رود! گفتم: بله داریم، ولی این همه حرف دین نیست. آدمی اهل منبر بود. گفتم: مگر فقر را خدا به عنوان آزمایش قرار نداده است؟ گفت: بله! گفتم: پس بی‌دین شدن مردم را باید تقصیر خدا دانست! گفت: بله آزمایش خداست. ادامه دادم: پس نمی‌توان بی‌دین شدن پس از فقر را با این احادیث توجیه کرد. ۴. پس از ایشان شخص دیگری از سمت راست گفت این حرف‌ها اشتباه است. بحث من به آنجا رسیده بود که یافته‌های امروز همان چیزی است که در دین وجود داشته است. گفت الان زندگی اقتصادی خیلی سخت شده و مردم از دین زده شده‌اند و... (دقیقه 32:38) گفتم بحث ما در دین‌گریزی نیست، موضوع چیز دیگری است... و بعد ادامه دادم. او هم با ناراحتی بلند شد و نمازش را خواند! ۵. بعد از سخنرانی آمد دست او را گرفتم و با لبخند گفتم: خُب حالا بگو! گفت: جوان‌ها نمی‌توانند ازدواج کنند، مسکن تهیه کنند و... در این شرایط شما از «رفاه» حرف می‌زنید؟! احتمال دادم از اول نبوده است. پرسیدم از اول بودید؟ گفت: نه، ۲۰ دقیقه آخر بودم! گفتم: قربونت بشم اول بحث گفتیم که اینها هم جزئی از رفاه است. حرف شما درست است؛ وقتی اینها تأمین نباشد، یعنی جزئی از رفاه ناقص است؛ پس اختلافی نداریم. آرام شد و رفت. ۶. فرد دیگری آمد و ضمن تشکر درخواست معرفی کتاب کرد که به وی کتاب رضایت از زندگی را معرفی کردم. ۷. تعدادی افراد دیگر ضمن تشکر درخواست تداوم مباحث را داشتند. در میان آنها افرادی بودند که وضع مالی بدی داشتند، اما از این بحث استقبال می‌کردند؛ این برای من شگفت‌آور بود. ۷. فرد دیگری آمد و ضمن تشکر، گفت داشتم می‌رفتم. وقتی بحث را شنیدم نشستم و گوش دادم. وی سپس مباحث طولانی را مطرح کرد که نشان می‌داد اهل مطالعه است... جایی به هرم نیازهای مزلو اشاره کرد و این که تا نیازهای اقتصادی برآورده نشود، شکوفایی هم به وجود نمی‌آید! گفتم: ولی خدا می‌گوید: من نیازهای اولیه شما را می‌گیرم تا رشد کنید! با تعجب نگاه کرد و گفت: تا به حال به این نکته توجه نکرده بودم. ۹. سپس یک سری مباحث مطرح کرد... گفتم اینها را می‌دانم و چند چشمه برایش آمدم... گفت: خُب خدا را شکر... خلاصه حرف او این بود که نباید از قالب «اقتصاد مهم است، اما...» استفاده کنید! او با «اما» گفتن مشکل داشت! گفتم: بله درست است، هر چند برای آن توضیحی هست، اما کلیت حرفتان را قبول دارم. گفت: بله، لُبّ کلام همین بود! خندید و از هم جدا شدیم. ۱۰. عده‌ای گفتند: شاید نتوانیم هر هفته حضور داشته باشیم. چگونه می‌توانیم به مباحث دسترسی داشته باشیم؟ بنده نیز کانال صوت آستان و گفتار پسندیده را معرفی کردم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
چند ملاحظه: الف) هنگام طراحی بحث نمی‌دانستم وارد بعد اجتماعی رفاه بشوم یا نه. طرح مسئله ناعدالتی، خود زمینه‌ساز شد و از آن استقبال کردم. گاه مخاطبان خود بهترین زمینه‌ساز برای موضوعات هستند. ب) طرح جلسات سبک زندگی - که به ابتکار تولیت محترم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) صورت گرفت - بنا بود از برنامه‌ی «دین، نشاط، زندگی» آستان قدس رضوی الگو گیرد و به صورت دو مرحله‌ای و اختصاص وقت دوم جلسه به پرسش‌های حاضران اختصاص یابد. با وجود پیگیری مکرر بنده، ساختارهای اجرای آن در آستان سیدالکریم(ع) فراهم نبود. این اتفاقات نشان می‌دهد که باید وقتی را به مردم اختصاص داد. امیدوارم محقق شود. ج) اشتیاق به مباحثی که زندگی مردم را سامان می‌دهد، فراوان است. این نشان می‌دهد که خطبا و سخنرانان باید این رویکرد را در فعالیت‌های خود پیش گیرند. د) درخواست مردم نسبت به پیگیری موضع، از طریق غیر حضوری نشان می‌دهد که باید برای رساندن مطالب به دست مخاطبان غیرحضوری، از فضای مجازی استفاده بیشتری کرد. معاونت تبلیغات حرم مطهر می‌تواند محصولات متنوعی از این گونه بحث‌ها تهیه و از طرق مختلف به دست مردم برساند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
🍃؛﷽؛🍃 ✨من سحرخیز جمعه‌های تواَم بلبل ریز شاخه‌های تواَم ✨چشم در چشمه‌ی لبانت داشت طفل نوپای خاطرات تواَم ✨خنده‌هایی که بر لبان داری می‌تراود ز گریه‌های تواَم ✨مست تفخیم ربّنای تواَم خام ترقیق گریه‌های تواَم ✨من خراب آمدم به درگاهت تا بسازد اشاره‌های تواَم ✨در هوایت شود نفس بکشم؟ من که مست ترانه‌های تواَم ✍🏻 دکتر محمدرضا توکلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ پروردگارا! بر ما صبر و شکیبایی فرو ریز و گام‌هایمان را استوار ساز و ما را بر گروه کافران پیروز گردان 🤲 برای تداوم پیروزی‌های عابدان شب و شیران روز در مقاومت جانانه‌شان مقابل ارتش اشغالگر در این ساعات تعیین کننده و سرنوشت‌ساز دعا می‌کنیم 🤲
لذت در زندگی.mp3
11.82M
📜 لذت در زندگی 02:45 | 👈🏻 چالش رنج و لذت ⁉️ کدام مکتب ایده‌ای بهتر برای زندگی دارد؟ ❌ تصور مردم: 🎻 ایده غرب؛ زندگی لذت‌بخش 😩 ایده اسلام؛ زندگی با رنج ‼️ آیا زندگی منهای رنج امکان‌پذیر است ❓ 06:00 | 👈🏻 غرب و ایده لذت منهای رنج برنامه‌ریزی برای زندگی منهای رنج 08:50 | 👈🏻 پیامد ⚠️ شکست ایده زندگی منهای رنج 📣 اعلان اجتناب‌ناپذیری رنج منطق اسلام: درآمیختگی رنج و لذت فرهنگ زندگی منهای رنج، عامل رنجِ مضاعف 18:20 | 👈🏻 تدبیرهای غربی‌ها 🔸 تلاش غرب برای زندگی در کنار رنج 🔻 لوگوتراپی، اکت، تاب‌آوری و... ▫️ لذت منهای رنج، فرهنگ بیمار ▫️رنج، جزئی از زندگی ▫️پذیرش شجاعانه رنج! 33:48 | 👈🏻 بازگشت به منطق اسلام ✅ اسلام و انعطاف در برابر رنج 💠 آموزه‌های اسلامی برای هم‌زیستی با رنج کدام ایده درست است؛ ایده غربی یا ایده اسلامی؟ آئین محمدی پیشرو در ایده زندگی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
شکست زندگی منهای رنج.mp3
1.13M
📜 چالش لذت و رنج (۱) ⁉️ کدام ایده برای زندگی بهتر است ♦️ ایده غربی زندگی منهای رنج 🎻 رؤیای زندگی آمریکایی 🌓 نیمه پنهان ایده غربی زندگی 📣 غرب و اعلان شکست تئوری زندگی منهای رنج ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 دنيا محل سختی‌ها ما انسان‌‏ها، خواهان راحتی، آسايش و كامجویی هستيم و از اين رو، دنيا را محل برآورده شدن اين خواسته‌‏ها می‌دانيم و يا دست‏كم می‌خواهيم كه چنين باشد. چون دنيا را محل راحتی مي‌‏پنداريم، از رسيدن سختی‌ها، به شدّت، آزرده و رنجور می‌شويم؛ چون دنيا را محل كاميابی می‌پنداريم، از ناكامی‌ها و تحقّق نيافتن آرزوها به شدّت عصباني می‌شويم؛ چون دنيا را محلّ جاودانگی می‌دانيم، مرگ خود و عزيزانمان را يك فاجعه و خسارت بزرگ دانسته، از آن، ترسان و نالان و رنجور خواهيم شد؛ و... ❓ اما واقعيت چيست؟ آيا دنيا همين گونه است كه ما می‌پنداريم؟ واقعيت اين است كه دنيا محل سختی‌ها و بلاهاست. اين را بايد به عنوان یک واقعيت پذيرفت. انكارِ ما چيزي را تغيير نخواهد داد. دنيا به عنوان محل زندگی ما اقتضائاتی دارد كه خارج از اختيار ماست؛ ما نه در تنظيم آن، نقشی داريم و نه توان تغيير آن را داريم. دنيا ویژگی‌هایی دارد كه بر اساس حكمت و مصلحت الهی تنظيم شده‏‌ا‌ند و خير و صلاح انسان نيز در آن است. كاری كه بايد انجام دهيم اين است كه شكل واقعی دنيا را بشناسيم و بپذيريم. يكي از كليدهای رضايت از زندگی، اين جاست. بدانيد كه زندگي شما به عنوان یک واقعيت خارجی، آن قدر تلخ و گزنده نيست؛ آنچه آن را تحمّل‏‌ناپذير می‌سازد، تصوّرات و انتظاراتی است كه شما از دنيا و زندگی داشته‌‏ايد و اكنون آن‌ها را برآورده شده نمی‌بينيد و لذا نالان و ناراضی هستيد. در حقيقت، تصوّرات و انتظارات غير واقع‏‌بينانه شما مايه ناراحتی و نارضايتی شماست، نه پديده‏‌های زندگي. لازم نيست براي رسيدن به رضايت از زندگی، دنيا را تغيير دهيم؛ بلكه با تغيير و اصلاح شناخت خود نسبت به دنيا می‌توانيم به رضامندی، دست يابيم. 📖 قرآن كريم درباره واقعيت زندگی انسان در دنيا مي‌‏فرمايد: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَنَ فِي كَبَدٍ. به تحقيق، ما انسان را در سختی آفريديم. سوره بلد، آيه ۴ اساساً راحتی، براي دنيا آفريده نشده و بديهی است كه طلب كردن آنچه وجود ندارد، مايه رنج و عذاب می‌شود. 📄 پيامبر خدا(ص) در اين باره می‌فرمايد: إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقولُ: ... وُضِعَتِ الرّاحَةُ فِی الجَنَّةِ وَالنّاسُ يَطلُبونَها فِي الدُّنيا فَلا يَجِدونَها. همانا خداوند -عزّ وجلّ- مي‏فرمايد: ... من، آسايش را در بهشت قرار دادم و مردم، آن را در دنيا می‌جويند و از اين‏رو، آن را نمی‌يابند. عوالی اللآلی، جلد ۴، صفحه ۶۱، حدیث ۱۱ يافتن آنچه وجود ندارد، به ناكامی منجر می‌شود و احساس ناكامی، موجب افسردگی و نارضايتی خواهد شد. 📄 پيامبر خدا(ص) در روايت ديگری، به جنبه ديگری اشاره كرده، می‌فرمايد: مَن طَلَبَ ما لَم يُخلَق، أتعَبَ نَفسَهُ ولَم يُرزَق. هركس چيزي را طلب كند كه آفريده نشده، خود را به زحمت انداخته و چيزی نصيب او نمی‌گردد. جامع الأخبار، صفحه ۵۱۷ - ۵۱۸، حدیث ۱۴۶۴ اين، یک اصل است و نياز به هيچ توضيحی ندارد؛ اما سوال اين است كه چه چيزی خلق نشده، ولی مردم، در پي آن هستند؟ 📄 در ادامه روايت آمده است: قيلَ: يا رسولَ اللَّهِ! ومَا الَّذي لَم يُخلَق؟ قالَ: الرّاحَةُ فِي الدُّنيا؛ گفته شده: ای پيامبر خدا! آنچه آفريده نشده، چيست؟ فرمود: راحتی در دنيا. انسان، خواهان راحتی و آسايش است و لذا از دنيا انتظار راحتی و خوشی دارد؛ حال آن‏كه چنين چيزی در دنيا وجود ندارد و همين خواسته، مايه ناراحتي و نارضايتی وی را فراهم می‌كند! 📗 رضایت از زندگی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 رشد پس از طوفان تربیت در خلأ صورت نمی‌گیرد... کارگاه آموزشی یک مادر فلسطینی برای فرزندش در موضوعات تاب‌آوری، عزت‌نفس، شجاعت، امیدواری و توکل، حق‌طلبی و... 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
با سلام و احترام لطفا در نظرسنجی زیر شرکت کنید: شما در زندگی کدام وضعیت را ترجيح داده و انتخاب می‌کنید؟ لینک نظرسنجی 👇 https://EitaaBot.ir/poll/176ndi?eitaafly صمیمانه سپاسگزارم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
زندگی خوب.mp3
12.95M
📜 ایده اسلامیِ زندگی خوب ♦️ کدام مکتب ایده بهتری برای زنده دارد؟ 🔻 ایده غربی رفاه 🔻 ایده غربی زندگی منهای رنج ⁉️ ایده اسلام چیست؟ فقر یا غنی؟ لذت یا محنت؟ غم یا شادی؟ 08:26 | مسئله زاویه دید و نقش آن در برداشت 👀 زاویه دید و تغییر معنای پدیده‌ها 🔹 قصه حسین بن علی(ع) ▫️ زاویه (۱): مرگ یا زندگی؟ جنگ یا صلح؟ ▫️ زاویه (۲): عزت یا ذلت؟ ▪️ اولویت: ترجیح عزت بر زندگی 🔸 قصه زینب کبری ▫️ زاویه ۱: راحت یا محنت؟ لذت یا رنج؟ ▫️ زاویه ۲: عصیان یا اطاعت؟ ▪️ اولویت: ترجیح اطاعت بر راحتی 22:50 | زاویه دید اسلام 🕋 منطق اسلام: خیر و شر؛ نه لذت و محنت 🔹 اسلام؛ نه لذت ستیز، نه لذت گرا 🔸 اسلام؛ نه محنت گرا، نه محنت ستیز 32:25 | ایده اسلام، یک ایده مترقی ♦️ منطق رشد و شکوفایی و بالندگی لذت یا محنت؛ منطق کودکانه 33:53 | غرب و بازگشت به منطق اسلام 🔻 موج دوم روانشناسی مثبت و پذیرش جنبه‌های منفی زندگی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
_زاویه زینبی به زندگی۲.mp3
953.2K
📜 زاویه دید زینب سلام‌الله‌علیها و یزید 🟢 حضرت زینب چگونه به زندگی نگاه می‌کند؟ 🔴 یزید چگونه به زندگی نگاه می‌کند؟ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
‼️ راز ابهام! ‼️ رنج ابهام! 💪🏻 توان حرکت در ابهام ما در موارد بسیاری، راز اتفاقات و حوادث زندگی را نمی دانیم؛ چه فردی، چه اجتماعی و چه بین المللی. این را ابهام می‌نامند. بخشی از ابهام‌ها به زودی برطرف نمی‌شوند و فرد باید در این ابهام‌ها زندگی کند و همین‌جاست که کار دشوار و گاه موجب تزلزل می‌شود. همچنین می‌تواند موجب ناراحتی، نارضایتی و گاه خشم می‌شود. 🔹 داستان موسی و خضر در قرآن کریم برای وضعیت ابهام است تا بشر اعتماد کند، بپذیرد و در ابهام، بااطمینان حرکت کند. 📖 مرحوم علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: در داستان موسى و برخوردش در مجمع البحرين با آن عالمى كه تاويل حوادث را مى‏دانست تذكرى است به دنبال امر آن جناب(پیامبراکرم) به صبر در تبليغ رسالت آمده‌ تا: 👈🏻 هم سرمشقى باشد براى استقامت در تبليغ 👈🏻 و هم تسليتى باشد در مقابل اعراض مردم از ذكر خدا و اقبالشان بر دنيا، 👈🏻 و هم بيانى باشد در اينكه اين زينت زودگذر دنيا كه اينان بدان‏ مشغول شده‏اند، متاعى است كه رونق آن تا روزى معين است؛ ▫️ بنا بر اين، از ديدن تمتعات آنان به زندگى و بهره‏مندى‏شان به آنچه كه اشتهاء كنند دچار ناراحتى نشود، چون در ما وراى اين ظاهر يك باطنى است و در ما فوق تسلط آنان بر مشتهيات، سلطنتى الهى قرار دارد. پس، گويا يادآورى داستان موسى و عالم براى اشاره به اين است كه اين حوادث و وقايعى هم كه بر وفق مراد اهل دنيا جريان مى‏يابد، تاويلى دارد كه به زودى بر ايشان روشن خواهد شد، و آن وقتى است كه مقدر الهى به نهايت اجل خود برسد و خداى اذن دهد تا از خواب غفلت چندين ساله بيدار شوند، و براى يك نشاة ديگرى غير نشاة دنيا مبعوث گردند. در آن روز تاويل حوادث امروز روشن مى‏شود. آن وقت همانهايى كه گفتار انبياء را هيچ مى‏انگاشتند مى‏گويند: عجب! رسولان پروردگار، سخن حق مى‏گفتند و ما قبول نمى‏كرديم.¹ ✅ پس هر گاه ابهام های زندگی چه در سطح فردی یا اجتماعی یا بین المللی شما را به رنج انداخت، بدانید که آنها رازهای سر به مهری دارند که روزی گشوده شده و گوهر حکمت آمیز خود را نشان خواهند داد. باید اعتماد کرد و تحمل ابهام داشت و منتظر آینده خوش خبر بود. اعتماد، پذیرش، تحمل ابهام ۱. ترجمه الميزان، ج ۱۳، ص ۴۶۸. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
خانواده مقاوم .mp3
13.61M
💣 هجوم علیه خانواده 🔻 خانواده در جهان متحول ✊🏻 مقاومت خانوادگی ⁉️ نفوذناپذیر سازی مرزهای خانواده 🔹 اقدامات: ▪️ مرزگذاری خانواده ▪️ تعیین ارزش‌های خانوادگی ▪️ مقاومت سرسختانه بر سر ارزش‌ها 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
روزنامه گاردین؛ جوانان آمریکایی برای درک علت پایداری مسلمانان فلسطینی شروع به یادگیری قرآن کرده‌اند ♦️ نکته: ۱. قبلا گفتیم که طوفان‌الاقصی تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت خواهد کرد. تظاهرات مردمی و پدیده‌هایی از این دست، نشانه‌های آن است. ۲.حوادثی از این دست می‌تواند منشأ نظریه‌پردازی در روانشناسی اسلامی باشد. اما احتمالا تا ما درگیر حواشی هستیم، غربی‌ها تئوری‌پردازی خواهند کرد. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
پیشتر از شما پرسیدیم: شما در زندگی کدام وضعیت را ترجيح داده و انتخاب می‌کنید؟ حدود ۳۴۳ نفر، در ایتا(۲۶۱)، تلگرام(۱۲) و ویراستی(۷۰) در این نظرسنجی شرکت کردند. دو دسته سؤال پرسيده شده بود: یک دسته درباره تعارض بین لذت و دستاورد و دسته دوم درباره ملاک و مسئله اصلی زندگی (به عنوان مکمّل) ضمن تشکر از شرکت کنندگان، نتايج بدین شرح است: دسته اول:👇 ۸۰٪ دستاورد مثبت حتی در رنج ۱۳/۵٪ لذت در هر صورت(بدون دستاورد) ۲٪ رنج در هر صورت دسته دوم:👇 ۸۱٪ مسئله اصلی، دستاورد است نه لذت بردن ۱۶٪ مسئله اصلی، لذت بردن است نه دستاورد توضیح: جستجوی ایده برتر زندگی، از چالش‌های مهم جوانان امروز است. در سخنرانی‌های حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بحثی را در باره ایده‌های زندگی مطرح کردم، با این پرسش که: کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟ ایده رقیب اسلام ایده غربی زندگی بود که عبارت است از "رفاه اقتصادی" و "لذت منهای رنج". بخشی از مردم فریفته این ایده شده و ایده غربی زندگی را برمی‌گزینند؛ بدون توجه به واقعیت‌ها. این در حالی است که مستند گفتیم که ایده غربی زندگی شکست خورده است. پیش از طرح ایده اسلامی زندگی این نظرسنجی را با شما مطرح کردم. نتیجه این پرسش نشان می‌دهد که مردم دستاورد را بر لذت ترجیح می‌دهند. در آن بحث نیز روشن شد که ایده اسلامی زندگی، نه از دریچه لذت/محنت، بلکه از دریچه خیر/شرّ به زندگی نگاه کرده و مصلحت اصیل انسان را مبنا قرار داده‌ است. یافته‌های اخیر دانشمندان نیز نشان می‌دهد رنج، نه تنها امری اجتناب‌ناپذیر بلکه امری لازم و ضروری است. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 عزّه و شوک اجتماعی فجايع دیوانه‌وار اسرائیل پس از طوفان الاقصی و کشتار و ویرانی بی‌سابقه مردم غزّه، تردیدی را درباره مشروعیت و حکمت این عملیات را به وجود آورده است. مبنای این تردید، محاسبه ضربه‌های طرفین و موازنه نامتوازن به نفع اسرائیل است که ممکن است موجب نابودی حماس شود. این ماجرا، ابعاد دیگری نیز دارد که سبک محاسبه و نتیجه آن را تغییر می‌دهد و آن، مسئله مهم شوک اجتماعی است. از کارکردهای شوک، بازگرداندن به وضعیت طبیعی است. 🩺 الکتروشوک: به عنوان مثال، جریان برق موجب مرگ می‌شود؛ اما گاه حیات انسان متوقف بر وارد ساختن شوک الکتریکی کنترل شده است. الکتروشوک قلبی یا دفیبریلاسیون (Defibrillation) یک روش درمانی است که برای بازگرداندن ضربان قلب به حالت طبیعی پس از آریتمی(نامنظم) استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از الکترودها، جریان الکتریکی به قلب اعمال می‌شود تا ضربان قلب را به حالت نرمال بازگرداند. شوک اجتماعی حیات اجتماعی نیز تابع همین قانون است. گاه حیات جامعه متوقف بر شوک اجتماعی است. جامعه نیز حالت سلامت و بیماری دارد. جامعه بیمار، گاه به وسیله درمان‌های متعارف به وضعیت تعادل بر می‌گردد؛ اما گاه هیچ روش متعارفی موجب اصلاح جامعه نمی‌گردد. در چنین وضعیتی شوک‌های اجتماعی می‌توانند حالت تعادل و سلامت را به جامعه برگردانند. به دیگر بیان، درد، عامل هشدار و تحریک بیمار است؛ مشروط بر اینکه احساس شود و فرد را برانگیزد. گاه هیچ پدیده عادی نمی‌تواند جامعه‌ای را حساس و دغدغه مند سازد. اینجا است که برانگيختن جامعه بیمار نیازمند شوک است. ضربه‌های سهمگین اجتماعی مانند شوک عمل می‌کنند. فجایع دردناک قدرت برانگيختن جامعه دچار ضعف هشیاری را دارد. نمونه‌های تاریخی آن به کنار، اما نمونه زنده و جاری آن ماجرای غزه است. اسرائیل، هماره جنایت مستمر داشت؛ اما دیده نمی‌شد و وجدان‌های خاموش را بیدار نمی‌کرد. جنایت‌های عریان و فجیع رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی، توانست سیستم اعصاب ضعیف جامعه جهانی را تحریک، چشم‌های کم‌نور را بینا و گوش‌های سنگین را شنوا کند. نشانه‌های آن را در اعتراضات انواع شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و نیز تظاهرات گسترده مردم در مناطق مختلف دنیا حتی آمریکا و اروپا میتوان دید. این همان چیزی است که پیشتر، از آن به عنوان تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت یاد کردیم. (کلیک کنید) 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 گمنامانِ پرآوازه زمانی که تحقیق در مؤسسه دارالحدیث را شروع کردم، روزی به باب «خمول» رسیدم؛ واژه‌ای ناآشنا و غریب! معنای آن را جُستم دیدم «گمنامی» معنا کرده‌اند؛ بیشتر کنجکاو شدم! با دقت مطالعه کردم. روایات آن برایم جالب بود. مضمون برخی از آنها که از رسول خدا(ص) نقل شده این بود: محبوبترين بندگان نزد خدا «پرهيزگارانِ گمنام»ند؛ كسانى كه هرگاه غايب باشند كسى جويايشان نمى‌شود، و وقتى حضور دارند، شناخته شده نيستند.¹ آن روزها(حدود سالهای ۷۵)، سال‌های زیادی از جنگ نگذشته بود. این روایات برای من فقط رزمندگان و بسیجیان را تداعی کرد. شاید این گروه همان‌ها باشند که امیرالمؤمنین(ع) در باره آنان فرموده: «در راه خدا، گروهى به جهاد برمى‌خيزند كه در ديد متكبّران، خوار و در زمين، ناشناخته و در آسمان‌ها شناخته شده‌اند.»² انسان‌هایی گمنام که دیده نمی‌شوند و به وقت نیاز، مخلصانه حضور می‌یابند و مشکلات را حل می‌کنند. بسیجیان بهترین حلّ مسئله‌های کشور بوده و هستند. بهتر از همه مولا و مقتدای بسیجیان، روح زمان، خمینی کبیر آنها را شناخته بود؛ همو که در وصف آنان فرمود: «بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام ونشانی در گمنامی و بی نشانی گرفته‌اند.» ۱. میزان الحکمة، جلد ۳، صفحه ۵۱۰. ۲. نهج البلاغه، خطبه ۱۰۲. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 مواجهه علمی با شبهات اجتماعی 💠 سال‌های دور در دانشکده علوم حدیثِ سابق، درس فهم احادیث خانواده تدریس می‌کردم. به مناسبت موضوع درس با این چالش مواجه شدم که چرا احکام و دستورات اسلامی بیشتر به نفع مردان بوده و از زنان خواسته است که هوای مردها را داشته باشند؟ 🔻 پاسخ تفصیلی و قطعی در این رابطه نداشتم. تصمیم گرفتم در این باره پژوهشی را سامان دهم. چون حساسيت‌های اجتماعی در آن سال‌ها خیلی زیاد بود، موضوع را با معاون پژوهشی دانشکده در میان گذاشتم. ایشان از من خواست روی این موضوع کار نکنم و با خنده گفت: اگر پاسخ آن جور دیگری در بیاید، نمی‌توانیم پاسخگو باشیم الان که پژوهش نکردیم به گونه‌ای توجیه می‌کنیم! 😉 🗣 به ایشان گفتم: سال‌ها خانواده را تدریس می‌کنم و به نظرم می‌توان در این رابطه نتایج خوبی به دست آورد. ایشان ناباورانه اعتماد کرد و اجازه داد. 👤 برای این کار یک دانشجوی ارشد خانم انتخاب کردیم. دانشجوی اصفهانی ما به نام خانم ضیائی، خود نگران بود که نکند جواب این تحقیق تایید شبهه باشد!؟ به او گفتم: نگران نباش؛ نتیجه هرچه باشد، مفید است. 📖 دانشجو پس از مطالعات اولیه اعلام کرد فکر می‌کند جواب، برعکس آن چیزی است که دیگران تصور می‌کنند! به او گفتم: پس با اطمینان پژوهش را شروع کن تا به نتایج دقیق دست یابیم... ✳️ نتایج جالب بود! در موضوعات مختلف تفاوت‌هایی در آموزه‌های دینی میان زن و مرد دیده شد؛ در برخی موارد به زنان درباره مردان، توصیه شده بود و در برخی موارد دیگر به مردان توصیه شده بود تا حال زنان را مراعات کنند. این تفاوت‌ها، با تفاوت جنسیتی زن و مرد قابل تبیین بود. 🔆 پس از آن با دستی پر و پاسخی روشن، به این شبهه پاسخ می‌دادم. مراد از پاسخ علمی، چنین چیزی است. 🟢 می‌شود شبهه را با پرخاش و خشم و انگ و نفرین نیز پاسخ داد، اما میزان اقناع و اثرگذاری چقدر خواهد بود؟ افکار عمومی را باید با پاسخ‌هایی منطقی و علمی پاسخ داد. 🔹 شبهات مطرح درباره فرهنگ و معارف دینی نیازمند پاسخ‌هایی علمی، روشن و متقن هستند. حتی اگر تولیدکنندگان شبهات، مغرض باشند، انتشار شبهه در جامعه مانند ویروسی مسری با درجه سرایت بالا عمل می‌کند؛ همانند آن‌چه در پاندومی کرونا اتفاق افتاد. در پاندومی کرونا، حتی اگر آن ویروس، دست‌ساز انسان بوده باشد، پس از انتشار و سرایت فراگیر، دیگر مسئله اصلی، سازنده آن نیست؛ باید در اندیشه مهار و کاهش‌ آسیب آن در جامعه بود. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
حس خوب زندگی ۱.mp3
19.26M
📜 حس خوب زندگی (۱) کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟ رفاه: یعنی خوش گذراندن - خوش بودن تفاوت رفاه با احساس رفاه عوامل غیر مادی اثر گذار در احساس رفاه چالش احساس رفاه، مسئله خواسته وطلب ارزیایی اکنون با خواسته ها ایده: بیشترین + بهترین + در زمان حال (وجود بهترین و بیشترین در زمان حال) نقد: لیست مبهم + لیست باز تغییر پذیری امکانات زندگی روان‌شناسی مثبت و تعارض حرص با حسّ خوب تیم کاسر و نقش قناعت در احساس رفاه 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
از نکات شوق برانگیز در تحقیقات اسلامی - روانشناختی، همسویی تحقیقات تجربی با آیات و روایات است. فارغ از ملاحظات علمی و روشی، این همسویی معمولاً از سوی اندیشمندان و محققان اسلامی بیان می‌شود. اما این که محققی غربی خود به این نکته اذعان و اعتراف کند، پدیده‌ای شگفت است. تیم کاسر در کتاب بهای سنگین مادی‌گرایی، بعد از ارائه تحقیقات مختلف در هشت فصل، در فصل نهم، سخنی از پیامبر اکرم(ص) را (به نقل از سهروردی)، طلیعه فصل نهم قرار داده و گفته است در سراسر کتاب شواهدی ارائه کردم که بگویم سخن محمد(ص) درست است. در سخنرانی ۱۴۰۲/۰۹/۱۰ به این سخن استناد کردم. اینک متن این نوشتار: نهم: تغییر دادن ثروت حاصل فراوانی کالاهای دنیوی نیست؛ بلکه حاصل ذهنی قانع است. محمد(ص) در سراسر این کتاب داده‌هایی علمی ارائه کردم تا حقیقت این گفته محمد [ص] را نشان دهم زندگی‌ای که در احاطهٔ پول درآوردن و به دست آوردن شهرت باشد، پر معنا نیست. در فصل دو دیدیم که ارزش‌های مادی گام به گام با زندگی بی‌کیفیت و سلامت روان شناختی پایین پیش می‌روند. در فصول چهار تا هفت دیدیم زمانی که ارزش‌های مادی در نظام ارزشی افراد برجسته می‌شوند، نیازهای ایمنی شایستگی و عزت نفس ارتباط با دیگران خود پیروی و اصالت نسبتاً ارضا نشده باقی می‌مانند. در فصل هشت، برخی از شیوه‌هایی را که ارزش‌های مادی برخلاف بهزیستی سایر افراد جامعه و این سیاره عمل می‌کنند، توصیف کردیم. بر اساس همه اینها، روشن است که ارزش‌های مادی کیفیت زندگی‌مان را تحلیل می‌برند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
خانواده مقاوم ۱.mp3
7.08M
📜 مقاومت برون‌سیستمی خانواده مرزبانی خانواده 03:08 | مرزداری خانواده‌ ضرورت مرزگذاری خانواده ورودی‌های خانواده مفاهیم اسلامی خانواده 07:39 | نفوذناپذیری خانواده مؤلفه‌های نفوذناپذیری: ارزش× قدرت اقدامات نفوذناپذیر ساز 10:52 | اقدامات مؤلفه ارزش ۱. تعیین ارزش‌های خانوادگی مشکل ابهام ارزش ۲. تثبیت ارزش‌های خانواده 15:07 | اقدامات مولفه قدرت ۱. پیمان مستحکم ۲. کاهش زمینه‌های نفوذ 18:50 | ۳. شارژ قدرت - پیامدهای تجربه شده - پیش‌بینی پیامد 22:33 | مواجهه هوشمندانه 🏷 همایش خانواده مقاوم (۱) 🗓 ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
خانواده مقاوم ۲.mp3
30.11M
📜 مرزهای پنهان خانواده تهدیدات ناپیدای خانواده مفاهیم مؤثر در مقاوم‌سازی (استقامت) خانواده 08:58 | چالش اعجاب شگفت‌زدگی از ایدهای غربی چاره شگفت‎‌زدگی؟ 19:38 | چالش کثرت و عدد شگفت زدگی از کثرت و تمایل به اکثریت چاره کثرت گرایی 31:24 | چالش سختی تنهایی تنهایی در جمع چاره احساس تنهایی 43:32 | چالش احساس تنهایی چاره احساس تنهایی 47:03 | چالش ترس از سرزنش ترس اجتماعی چاره ترس اجتماعی 52:58 | چالش خرد خرد یا نظر مردم؟! 🏷 همایش خانواده مقاوم (۲) 🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ ⭕️ بحث اول 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📷 عکس ارسالی دانشجویان کلاس درس فقه‌الحدیث اخلاقی / کارشناسی علوم حدیث حدیث روی تخته: 📄 من عَلِمَ أنّ اللّه َ يَراهُ و يَسْمعُ ما يَقولُ و يَعلَمُ ما يَعمَلُهُ مِن خَيرٍ أو شَرٍّ، فيَحْجِزُهُ ذلكَ عنِ القَبيحِ مِن الأعْمالِ... تقسیم حدیث به اجزاء مختلف... تفسیر(من یراه) به صفت حیا... در گوشه تخته مثلث(شناخت، هیجان، رفتار) برای توضیح رابطه علم(من علم) با مهارگری(فیحجزه) در همین کلاس‌ها هسته‌های اولیه دو کتاب شکل گرفت: کتاب اخلاق‌پژوهی حدیثی و در ادامه کتاب روش فهم روان‌شناختی یاد باد آن روزگاران، یاد باد تکرار نمی‌شود، اما عبرت می‌شود 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 آیین رونمایی از کتاب "مربیگری روشمند؛ الگوی راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی" 👤 با حضور تولیت محترم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر 👤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث 👤 جناب آقای محمد حسین استادآقا مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی 👤 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی(مؤلف کتاب) 👤 دکتر رضا آذریان مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی در پژوهشگاه قرآن و حدیث قم برگزار شد. 🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۱۶ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات