eitaa logo
گلزار ادبیات
8.4هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
109 ویدیو
1 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغات: https://eitaa.com/tablighategolzareadabiyat2 تبلیغ در #گلزارادبیات #گلستان‌ادبیات تبادل نداریم @Effat1298
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی - علیه السلام - فرمودند: به کار بستن نیکی‌ها، از فضل و فزونی‌های انسان است. غرر الحکم، ج ۱، ص ۴۵۵. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
انتظار از مهدی جهاندار چه روزها که یک به یک غروب شد، نیامدی چه اشکها که در گلو رسوب شد، نیامدی خلیلِ آتشین‌سخن، تبر به دوشِ بت‌شکن خدای ما، دوباره سنگ و چوب شد، نیامدی برای ما که خسته‌ایم و دل‌شکسته‌ایم، نه برای عده‌ای ولی چه خوب شد، نیامدی تمام طول هفته را، در انتظار جمعه‌ام دوباره صبح، ظهر، نه، غروب شد نیامدی غزل اجتماعی معاصر، ج ۳، ص ۱۳۱۲. (عج) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضرب المثلهای جهان درباره‌ی آرزو🌹🌹🌹 آرزو، سرمایه‌ی مفلس است. (ایرانی) 🌼🌼🌼 آرزوها و خیالات، ظرفها را هم نمی‌شویند. (انگلیسی) 🌼🌼🌼 آرزوهای آدم، همیشه بیدارند. (فرانسوی) 🌼🌼🌼 آرزوهای برآورده‌نشدنی، مزاحم انسان است. (اتریشی) 🌼🌼🌼 آزادی، در بی‌آرزویی است. (روسی) 🌼🌼🌼 فرهنگ جامع ضرب المثلهای ایران و جهان، دکتر مسعود هاشمی، ص ۱۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع موسیقی در شعر موسیقی در شعر، بر اثر تناسب به وجود می‌آید. این تناسب، گاه صوتی است و گاه معنوی. موسیقی شعر، به چهار دسته تقسیم می‌شود: ۱ - موسیقی بیرونی. ۲ - موسیقی کناری. ۳ - موسیقی داخلی(درونی). ۴ - موسیقی معنوی. ۱ - موسیقی بیرونی موسیقی بیرونی، در واقع همان وزن عروضی می‌باشد که نسبت به سایر انواع موسیقی، آشکارتر و چشم‌گیرتر است. دکتر شفیعی کدکنی، وزن را مهمترین عامل شعر می‌شناسد و تأثیرات وزن را چنین نام می‌برد: ۱ - لذت موسیقایی به وجود می‌آورد.‌ ۲ - میزان ضربه‌ها و جنبشها را منظم می‌کند. ۳ - به کلمات خاص هر شعر، تأکید می‌بخشد و امتیازی از نظر کشش کلمات ایجاد می‌کند. با تلخیص از بررسی سیر تحول غزل معاصر، دکتر حسین مافی، ص ۱۹. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بیتی از قادر طهماسبی(فرید) من نمی‌ترسم از کباب شدن باز کاری صواب خواهم کرد ترینه، گزیده‌ی اشعار قادر طهماسبی، ص ۱۷۶. https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
داستان‌نویسان بزرگ🌹🌹🌹 جمالزاده آغاز داستان‌نویسی به شیوه‌ی نوین را می‌توان از سال ۱۳۰۰ دانست که جمالزاده، مجموعه‌ی داستان کوتاه خود را به نام "یکی بود یکی نبود" منتشر کرد. با نشر این کتاب، سبک نویسندگیِ واقع‌گرا در ایران آغاز گشت. سید محمدعلی جمالزاده، در۲۳ دی سال ۱۲۷۰ شمسی در اصفهان زاده شد. تحصیلات مقدماتی را در تهران گذراند. سپس به بیروت رفت و دو سال بعد، عازم پاریس شد و در فرانسه، به دریافت لیسانس حقوق نایل گشت. در همان سال آغاز جنگ جهانی، به برلن رفت و در کنار آزادی‌خواهان ایران قرار گرفت. مدتی بعد، همکاری قلمی خود را با روزنامه‌ی کاوه آغاز کرد. نخستین داستانش "فارسی شکر است" را ابتدا در همین روزنامه منتشر کرد و بعد در مجموعه‌ی یکی بود یکی نبود. این مجموعه، شامل شش داستان است: فارسی شکر است، رَجُل سیاسی، دوستی خاله خرسه، درد دل ملا قربانعلی، بیله دیگ بیله چغندر و ویلان‌الدوله که همه به زبان ساده و تا حدی عامیانه نوشته شده است. جمالزاده با وجود سالها در خارج از وطن به سر بردن، در آثار خود بر زبان و فرهنگ و سنتهای خاص ایرانی تاکید داشت. با این همه، اقامت طولانی او در خارج، وی را از سیر تحولات زبان و فرهنگ ایرانی، بی‌خبر نگه داشته، در نتیجه، آثار بعدی او، نتوانسته است از اصالت موجود در آثار دیگر نویسندگان ایرانی و رنگِ زمانه برخوردار باشد. وی در ۱۷ آبان سال ۱۳۷۶ در ۱۰۵ سالگی، در یک آسایشگاه سالمندان در ژنو سوئیس در گذشت و در همان جا مدفون شد. مهمترین آثار بعدی او عبارتند از: دارالمجانین، سر و ته یک کرباس، راه‌آب‌نامه، تلخ و شیرین، شاهکار، هفت کشور، شورآباد، قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریشدار و قصه‌ی ما به سر رسید. با تلخیص از چون سبوی تشنه، دکتر یاحقّی، ص ۱۹۲ - ۱۹۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
جمالزاده 🌼🌼🌼
یک رباعی از مولوی ای طالب دنیا، تو یکی مزدوری وی عاشق خُلد، ازین حقیقت دوری وی شاد به هر دو عالم از بی‌خبری شادیِ غمش ندیده‌ای، معذوری مولانا می فرماید که: طالبان دنیا، مزدورند و عاشقان بهشت و حور و قصور، از حقیقت ِ بهشت دورند و چیزی نمی‌دانند. آنانی هم که به دنیا و عُقبا شادند، بی‌خبرانی بیش نیستند؛ زیرا از شادی غمِ عاشقان و عارفان بی‌خبرند... باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۵۶۶ و ۵۶۷. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ارسالی شاعران و همراهان کانال🌹🌹🌹 با سپاس از ارسال‌کننده 👇👇👇🙏🙏🙏
هدایت شده از فرهاد
🌼 خدایا دوستت دارم ✍از فرهاد کرمی 🌙🌙🌟🌙🌟🌙⭐️ خدایا دوستت دارم کمک کن "قدر" خودم را بدانم امشب یاد تو باید خواب از چشم‌هایم ببرد پلکهایم خیس شود و دلم را روی امواج اشکهایم به تو بسپارم امشب هم به یقین صبح می‌شود اما خدای من می‌خواهم تو را برای همیشه در کنارم داشته باشم دلواپسم هستی تلنگرهایی را که به من می زنی احساسش می‌کنم اما تو لجبازی‌های مرا ببخش خدای من!! اگر امشب تقدیر مرا ورق می‌زنی خودت را در اولویّت داشته‌هایم قرا بده... ⭐️⭐️🌙🌙🌟⭐️🌙
امام صادق - علیه السلام - فرمودند: قلب ماه رمضان، شب قدر است. امالی، صدوق، ص ۶۲. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ازلی مرد از دکتر سید حسن حسینی ای ازلی مرد برای ابد بی تو زمین سرد برای ابد نام قدیمت ز لبِ حادثه نعره برآورد برای ابد پلک تو شد باز به روی دلم پنجره گسترد برای ابد هر گل سرخی که جدا از تو است زرد شود زرد، برای ابد... دست تو از روز ازل زد رقم بهرِ دلم درد، برای ابد مست شد از باده‌ی روشنگرت این دل شبگرد، برای ابد صبح ازل، مهر تو در من گرفت شعله‌ورم کرد برای ابد سِرّ دلبران، دکتر حسن ذوالفقاری، ص ۶۵۶ و ۶۵۷. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی پروانه حشره‌ی معروف که به عشق و وفا و ایثار در راه محبوب که به سوختن در شعله‌ی فروزان عشق او می‌انجامد، بدان مثل زنند: ای مرغ سحر، عشق ز پروانه بیاموز کان سوخته را، جان شد و آواز نیامد فرهنگ اصطلاحات عرفانی، دکتر سجادی، ص ۲۱۴ و ۲۱۵، ذیل واژه‌ی پروانه. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
یک رباعی از اوحدالدین کرمانی جهدی بکن ای خواجه، کزین عالمِ دون بیرون افتی که نیست این، جای سکون ور زان که به اختیار، بیرون نشوی دست اجلت کند به سیلی بیرون نزهة المجالس، شروانی، ص ۱۱۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوستی از ابوالقاسم حالت بر دوست زنی طعنه و داری امّید کاو از تو، به دوستی نخواهد رنجید؟ غافل که چو کاخ دوستی، بی پی شد کم‌کم به سرت، خراب خواهد گردید مشاعره‌ی جدید، ص ۷۰. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان کوتاه 📚📚📚 ناامید نشو! روزی به خدا شکایت کردم که چرا من پیشرفت نمی‌کنم؟ دیگر امیدی ندارم. ناگهان خدا جوابم را داد و گفت: آیا درخت بامبو و سرخس را دیده‌ای؟ گفتم: بله. خدا گفت: موقعی که درخت بامبو و سرخس را آفریدم، به خوبی از آنها مراقبت نمودم. خیلی زود، سرخس سر از خاک برآورد و تمام زمین را گرفت؛ اما بامبو، رشد نکرد. من از او قطع امید نکردم. در دومین سال، سرخس بیشتر رشد کرد؛ اما از رشد بامبو، خبری نبود. در سالهای سوم و چهارم، باز هم بامبو، رشد نکرد. در سال پنجم، جوانه‌ی کوچکی از بامبو نمایان شد و در عرض شش ماه، ارتفاعش از سرخس بالاتر رفت. آری، در این مدت، بامبو داشت ریشه‌هایش را قوی می‌کرد. آیا می‌دانی در تمامی این سالها که تو درگیر مبارزه با سختیها و مشکلات بودی، در حقیقت، ریشه‌هایت را مستحکم می‌ساختی؟ زمان تو نیز فرا خواهد رسید و تو هم پیشرفت خواهی کرد. ناامید نشو! تو تویی؟ آرمیون، ج ۲، ص ۲۰۸ و ۲۰۹. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
پشیمان از مولوی ای دل، چه اندیشیده‌ای در عذرِ آن تقصیرها؟ زان سوی او چندان وفا، زین سوی تو چندین جفا زان سوی او چندان کرَم، زین سو خلاف و بیش و کم زان سوی او چندان نِعَم، زین سوی تو چندین خطا... از بد پشیمان می‌شوی، الله‌گویان می‌شوی آن دم تو را او می‌کَشد، تا وارَهانَد مر تو را از جُرم ترسان می‌شوی، وز چاره پُرسان می‌شوی آن لحظه ترساننده را، با خود نمی‌بینی چرا؟... شرح دیوان شمس تبریزی مولانا، کریم زمانی، ج ۱، ص ۶۴ - ۶۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا