006-Aghaz-Ketab-WikiShahnameh-Com-006.mp3
272.1K
شاهنامهخوانی
🌹🌹🌹
آغاز کتاب، بخش ۶ در آفرینش ماه
🌻🌻🌻
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
برکهی شور
از رحیم معینی کرمانشاهی
دوزخی تا نبُوَد، سوی عبادت نرویم
چه توان کرد؟ که ما عاشق زوریم هنوز
راحتِ خویشتن از دست قضا میجوییم
تشنهلب، بر سر این برکهی شوریم هنوز
ای شمعها بسوزید، ص ۳۶.
#عبادت
#معینیکرمانشاهی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
تعزیه، نمایشی آیینی
تعزیه، نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی-شیعی است که عمدتاً در بارهی شهادت امام حسین و مصائب اهل بیت -علیهم السلام- میباشد و معمولاً در دههی اول محرم اجرا میشد.
ریشهی تعزیهداری در ایران، به روزگار دیلمیان در میانهی قرن چهارم هجری که شیعی مذهب بودند، میرسد که در آن زمان، با کاهش نفوذ خلفای عباسی در ایران، شیعیان برای اجرای مراسم سوگواری شهدای کربلا، آزادی یافتند و آیینهای عزاداری رسمیت پیدا کرد.
آنان داستان کربلا را به صورت شبیه، مجسم میکردند. این نمایشها یا تعزیهخوانیها، همراه با شعر و آواز اجرا میشد.
بعدها با روی کار آمدن دولت صفویه و رسمی شدن تشیّع، برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم عزاداری، شکل منظم و سازمانیافتهای پیدا کرد و در اواخر دورهی صفویه، به شکل نمایشی تحولیافته در آمد.
با تلخیص از عاشورا در شعر معاصر و فرهنگ عامه، دکتر مرضیه محمدزاده، ص ۳۴۹ - ۳۵۵.
#تعزیه
#محرّم
#مرضیهمحمدزاده
#بازنشر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی
فرنگیس
فرنگیس(=فریگیس) دختر افراسیاب و زن دوم سیاوش بود که پس از جَریره دختر پیران، به همسری سیاوش درآمد و با او به سیاووش گرد (گنگ دژ) رفت. حاصل این پیوند خجسته، کیخسرو بود که کین پدر را از تورانیان که خویشان مادری او بودند، بگرفت.
فرنگیس یکی از رنجکشیدهترین زنان ادبیات است. هنگامی که گَرسیوَز، زمینهی نابودی سیاوش را فراهم کرد، فرنگیس در وفاداری نسبت به شوی خویش سنگ تمام گذاشت. پدر را از این اندیشهی شوم آگاه کرد و او را از پایان این اقدام بیم داد. اما سرانجام شویش بر دست افراسیاب به قتل رسید و حتی پدر، قصد جان او نیز کرد.
پس از قتل سیاوش، با پسرش کیخسرو سالها دربدری کشید و با ایرانیان در کینخواهی سیاوش از تورانیان همدلی نشان داد. هنگامی که فریبرز برای سیاوش از او خواستگاری کرد، تنها به اصرار پسرش کیخسرو و رستم و شاید هم از روی مصلحت سیاسی، خواهش او را پذیرفت. این زن در ادبیات فارسی، به خوشنامی معروف است.
فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی، دکتر محمدجعفر یاحقی، ذیل واژهی فرنگیس.
#فرهنگاساطیر
#فرنگیس
#محمدجعفریاحقی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از گلستان ادبیات (تکبیتی و دوبیتی)
خدمت محتاجان
از پوریای ولی
تا توانی، به جهان خدمت محتاجان کن
به دَمی یا دِرَمی یا قلمی یا قدمی
مشاعره، خرّمی، ص ۸۱.
#محتاجان
#پوریایولی
https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
غربت
از محمود سنجری
در عشق، چرا به جان و تن فکر کنیم؟
تا اوست، چرا به خویشتن فکر کنیم؟
گُل کرد حماسهی حسینی تا ما
یک لحظه، به غربت حسن(ع) فکر کنیم
خلوت انس، ج ۳، ص ۲۸۴.
#حماسهیحسینی
#غربتحسن
#محمودسنجری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
از آن چه دارید، پارهای پیش فرستید؛ تا شما را سود دهد و هر چه دارید، برای دیگران نگذارید که این کار، به زیان شماست.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۴۰.
#امام_علی(ع)
#بخشش
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
نامه به آب
از جلیل صفربیگی
بنویس که با شتاب باید برسد
فوراً ببرش، جواب باید برسد
لبهای رقیّه از عطش خشک شده
این نامه، به دست آب باید برسد
واران، صفربیگی، ص ۱۹۷.
#رقیه
#آب
#جلیلصفربیگی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان یک مثل
اگر برای من آب نداشته باشد، برای تو نان که دارد!
معروف است که حاج میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار، علاقهی فراوانی به حفر قَنَوات داشت. روزی برای بازدید یکی از قنوات و اطلاع از پیشرفت کار، به محل رفت. مُقَنّیباشی اظهار داشت: قربان، حفر قنات در این محل کاری بیحاصل است؛ تا کنون به آب نرسیدهایم. حاج میرزا آقاسی پاسخ داد: به کار ادامه بدهید؛ یقیناً به آب خواهید رسید.
چندی بعد، مجدداً به بازدید قنات رفت. مقنیباشی گفت: قربان، همان طور که قبلاً عرض کردم، بهتر است از حفر قنات در این محل صرف نظر کنیم. این زمین، آب ندارد. حاج میرزا آقاسی از شنیدن سخن مقنیباشی سخت برآشفت و گفت: احمق، اگر برای من آب نداشته باشد، برای تو نان که دارد!
دوازدههزار مثل فارسی، دکتر شکورزاده بلوری، ص ۱۳۰.
#داستانمثل
#نانداشتنبرایکسی
#شکورزادهبلوری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
مکتبهای ادبی جهان📚📚📚
ایماژیسم یا تصویرگرایی
مکتبی است که گروهی از شاعران انگلستان و امریکا، در اوایل قرن بیستم به وجود آوردند. نظریههای توماس ارنست هولم، شاعر انگلیسی که ایجاز و تصویر خیالهای دقیق و واضح را در شعر توصیه میکرد، اساس این مکتب قرار گرفت؛ اما در عین حال، شاعران پیرو این مکتب، تحت تأثیر شاعران نمادگرای فرانسوی بودند و از نظر شکل، به شعر آزاد و شعرهای چینی و همچنین هایکوی ژاپنی با تصویرهای ساده و نافذش، توجه داشتند.
پیروان این مکتب، معتقد بودند که باید برای بیان مقصود، به جای بیان مستقیم، از تصویر خیال بهره گرفت. زبان شاعران ایماژیست، به زبان گفتاری بسیار نزدیک است و انتخاب هر موضوعی برای شعر مجاز است. از شاعران معروف این مکتب، میتوان به این افراد اشاره کرد: اِزراپوند امریکایی و ریچارد آلدینگتون انگلیسی.
با تلخیص از تاریخ ادبیات جهان، دِهبزرگی، ص ۵۳۳ - ۵۳۵.
#مکتبهایادبیجهان
#ایماژیسم
#تصویرگرایی
#بازنشر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
پروانه و مقصود
از سید ابراهیم اسدی
تا سحر، شمع و من و پروانه با هم سوختیم
آن که بر مقصود نایل شد سحر، پروانه بود
مشاعره، خرّمی، ص ۸۴.
#پروانهوشمع
#سیدابراهیماسدی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
تقسیم رمان و داستان کوتاه از لحاظ زاویهی دید
انواع تکگویی: الف - تکگویی درونی
تکگویی درونی، یکی از شیوههای ارائهی جریان سیّال ذهن است. بیان اندیشه هنگام بروز آن در ذهن است؛ پیش از آن که پرداخت شود و شکل بگیرد. در این شیوهی روایت، اساس بر مفاهیمی است که ایجاد تداعی معانی میکند. خواننده به طور غیرمستقیم، در جریان افکار شخصیت داستان و واکنشهای او نسبت به محیط اطرافش قرار میگیرد و سیر اندیشههای او را دنبال میکند.
تکگویی درونی، بسیار شبیه حرف زدن بچههای کوچک است؛ وقتی با خودشان بازی میکنند و حرف میزنند و مخاطبی ندارند. به بیان دیگر، هرگز انتظار ندارند که کسی به آنها توجه کند، یا به آنها جواب بدهد و با صحبتشان همراهی کند، یا نسبت به افکارشان که به زبان می آید و کارهایی که از آنها سر میزند، از خود عکس العملی نشان دهد.
نمونهای از رمان سنگ صبور صادق چوبک: بلبل سرگشته منم، کوه و کمر گشته منم.
ادبیات داستانی، جمال میرصادقی، با تلخیص از ص ۵۰۸ - ۵۱۰.
#زاویهیدیدداستان
#تکگوییدرونی
#جمالمیرصادقی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای بایزید بسطامی و مادرش و عارف شدن او.
🌻🌻🌻
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
☘☘☘
بایزید بسطامی
از سید محمد عباسیه کهن
بیشرمی شمر، عین بدنامی بود
همنام یزید بودن از خامی بود
ایکاش که "با حسین" مینامیدند
آن مرد که بایزید بسطامی بود
گوشهی تماشا،رباعی از نیما تا امروز، ص ۲۱۴.
#بایزیدبسطامی
#عباسیهکهن
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سخنان بزرگان جهان دربارهی افتخار
زحمتی که برای به دست آوردن افتخاری کشیده میشود، لذتبخشترین زحمتهاست.
(شاتوبریان)
📚📚📚
صالحترین فرزندان، آنانی هستند که با اعمال خود، باعث افتخار پدر و مادر خود میشوند.
(ویکتور هوگو)
📚📚📚
سعی کن به اعمال خودت افتخار کنی؛ افتخار اجداد تو، متعلق به خود آنها بوده است.
(سامرست موام)
📚📚📚
افتخار، در آن نیست که شخص هرگز سقوط نکند؛ بلکه افتخار در آن است که شخص پس از هر سقوط، دوباره به پا خیزد.
(کنفوسیوس)
📚📚📚
آسانترین راه برای از بین بردن افتخارات، خودستایی است.
( فریدریش نیچه)
📚📚📚
سخنان بزرگان، ص ۱۷ و ۱۸.
#سخنان_بزرگان
#افتخار
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از ســـــــرزمین شــعر و ادب📜
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
┏━━━━━━┓
⠀ ⏱ ٢١:٠٠
┗━━━━━━┛
📗📗درست نویسی شماره (٨٠)
📕چند جایگزینِ فارسی📘[ قسمت ٢٣]
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
مانیفست بیانیه
مکانیزه ماشینی
هارمونی هماهنگی
سری رشته
تکنولوژی فناوری
بولتن خبرنامه
بیلان ترازنامه
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
📕هرشب یک نکتۀ درستنویسی
📘«کانال سرزمین شعر و ادب»:
┏━━━━━━┓
⠀ عضویت
┗━━━━━━┛
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
غمخوار
از وصال شیرازی
تو را هست یار آن که غمخوار توست
که روز خوشی، هر کسی یار توست
مشاعره، خرّمی، ص ۹۳.
#غمخوار
#وصالشیرازی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303