سلام. وقت به خیر 🌹🌹🌹
به کانال گلزار ادبیات خوش آمدید.
اگر علاقهمند به مطالعهی شعرهای زیبا و پرمحتوای تکبیتی و دوبیتی هستید،
همراه ما باشید در کانال دوم ما:
#گلستانادبیات 🌺🌺🌺
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
🌼🌼🌼🌼🌼
امام زمان(عج) فرمودهاند:
منم که زمین را از عدالت لبریز میکنم؛ همان گونه که از ستم آکنده است.
بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲.
#امامزمان(عج)
#عدالت
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
دیدار
از عبدالرحیم سعیدی راد
سحر شد، یار بیهمتا نیامد
یگانه مُنجی دلها نیامد
نهاد آدینه را موعود دیدار
هزار آدینه رفت؛ اما نیامد
#منجیدلها
#عبدالرحیمسعیدیراد
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شرح یک رباعی از مولانا
از فقر به انواع، سخنها گفتند
در بیخبری گوهر معنی سُفتند
واقف چو نگشتند ز اسرار جهان
اول زَنَخی زدند* و آخر خُفتند
میفرماید که بیخبران و مدعیان و ظاهرپرستان، از فقری که محمد رسول الله (ص) بدان فخر میکرد و اَلفَقرُ فَخری میفرمود، به طرق مختلف سخن گفتند و قلمفرسایی کردند؛ آخر هم به اسرار و رازهای جهان واقف نگشتند. اول سخنان بیهودهای گفتند و لاف و گزافی زدند و مُردند.
ای عزیز، اظهار فقر و فقیری و افتخار بدان کردن، عشق و یقین تام و تمام به یگانگی احدیت و اظهار بندگی به درگاه اوست و هیچ چیزی برای آدمی گرانبهاتر از این نیست. باور و دوست داشتن این کلام مجید است که: یا ایُّهَا الناسُ اَنتُمُ الفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هَُو الغَنیُّ الحَمید. (سورهی فاطر، آیهی ۱۵)
ما گدایانیم و اللهُ الغَنی
از غنی دان آنچه بینی با گدای
(مولانا)
[*زنخ: چانه، زنخدان. زنخ زدن: سخن بیهوده گفتن.]
[توضیح: مراد از فقر، فقر مادی نیست. فقر و احتیاج به خدای غنی است.]
باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۷۸۰ و ۷۸۱.
#شرحرباعیمولانا
#بهشتیشیرازی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
چند اصطلاح ادبی
فرد(مفرد)
اگر شاعر، مقصود خود را تنها در یک بیت بیان کند، به آن بیت، فرد میگویند.
🔴🔴🔴
مُرَدَّف
شعری که ردیف دارد، مردّف خوانده میشود.
ردیف، یک یا چند واژه، یا یک جمله است که با یک معنی، پس از کلمات قافیه، در پایان مصراع اول و نیز مصراعهای زوج، تکرار شود.
🔴🔴🔴
مُصَرَّع
بیتی که هر دو مصراع آن قافیه داشته باشد، مصرّع نام دارد؛ مانند بیت اول در غزل، قصیده و ... .
🔴🔴🔴
آرایههای ادبی، دکتر روحالله هادی، ص ۵ و ۶.
#اصطلاحادبی
#فرد
#مردّف
#مصرّع
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
رفیق موافق
از صائب تبریزی
هر کس که بی رفیق موافق، کند سفر
با خود هزار قافله تشویش میبرد
مشاعره، آزاد تیموری، ص ۵۱۱.
#رفیقموافق
#صائبتبریزی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام- فرمودند:
اگر سخاوت را به صورت شخصی میدیدید، البته او را به صورت خوشی میدیدید که بینندگان را شادمان میساخت.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۶۰۶.
#امام_علی(ع)
#سخاوت
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی
امانت
در اصطلاح عارفان، امانت عبارت از طاعت حق است. اصل این اصطلاح، برگرفته از آیهی ۷۲ سورهی احزاب در قرآن مجید است: اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ عَلَی السَماواتِ و الاَرضِ و الجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَها و اَشفَقنَ مِنها و حَمَلَهَا الاِنسانُ اِنَّهُ کانَ ظَلوماً جَهولاً.
ترجمه: ما این امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم؛ از تحمّل آن، سر باز زدند و از آن ترسیدند. انسان، آن امانت را بر دوش گرفت که او، ستمکار و نادان بود.
نیز گفتهاند: امانت، عدالت است و بعضی گفتهاند: ولایت است و بعضی آن را امامت دانستهاند.
حافظ گفته است:
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعهی فال، به نام منِ دیوانه زدند
با تلخیص از فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، دکتر سجّادی، ذیل واژهی امانت.
#اصطلاحاتعرفانی
#امانت
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303