امام زمان(عج) فرمودهاند:
منم که زمین را از عدالت لبریز میکنم؛ همان گونه که از ستم آکنده است.
بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲.
#امامزمان(عج)
#عدالت
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
دیدار
از عبدالرحیم سعیدی راد
سحر شد، یار بیهمتا نیامد
یگانه مُنجی دلها نیامد
نهاد آدینه را موعود دیدار
هزار آدینه رفت؛ اما نیامد
#منجیدلها
#عبدالرحیمسعیدیراد
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شرح یک رباعی از مولانا
از فقر به انواع، سخنها گفتند
در بیخبری گوهر معنی سُفتند
واقف چو نگشتند ز اسرار جهان
اول زَنَخی زدند* و آخر خُفتند
میفرماید که بیخبران و مدعیان و ظاهرپرستان، از فقری که محمد رسول الله (ص) بدان فخر میکرد و اَلفَقرُ فَخری میفرمود، به طرق مختلف سخن گفتند و قلمفرسایی کردند؛ آخر هم به اسرار و رازهای جهان واقف نگشتند. اول سخنان بیهودهای گفتند و لاف و گزافی زدند و مُردند.
ای عزیز، اظهار فقر و فقیری و افتخار بدان کردن، عشق و یقین تام و تمام به یگانگی احدیت و اظهار بندگی به درگاه اوست و هیچ چیزی برای آدمی گرانبهاتر از این نیست. باور و دوست داشتن این کلام مجید است که: یا ایُّهَا الناسُ اَنتُمُ الفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هَُو الغَنیُّ الحَمید. (سورهی فاطر، آیهی ۱۵)
ما گدایانیم و اللهُ الغَنی
از غنی دان آنچه بینی با گدای
(مولانا)
[*زنخ: چانه، زنخدان. زنخ زدن: سخن بیهوده گفتن.]
[توضیح: مراد از فقر، فقر مادی نیست. فقر و احتیاج به خدای غنی است.]
باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۷۸۰ و ۷۸۱.
#شرحرباعیمولانا
#بهشتیشیرازی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
چند اصطلاح ادبی
فرد(مفرد)
اگر شاعر، مقصود خود را تنها در یک بیت بیان کند، به آن بیت، فرد میگویند.
🔴🔴🔴
مُرَدَّف
شعری که ردیف دارد، مردّف خوانده میشود.
ردیف، یک یا چند واژه، یا یک جمله است که با یک معنی، پس از کلمات قافیه، در پایان مصراع اول و نیز مصراعهای زوج، تکرار شود.
🔴🔴🔴
مُصَرَّع
بیتی که هر دو مصراع آن قافیه داشته باشد، مصرّع نام دارد؛ مانند بیت اول در غزل، قصیده و ... .
🔴🔴🔴
آرایههای ادبی، دکتر روحالله هادی، ص ۵ و ۶.
#اصطلاحادبی
#فرد
#مردّف
#مصرّع
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
رفیق موافق
از صائب تبریزی
هر کس که بی رفیق موافق، کند سفر
با خود هزار قافله تشویش میبرد
مشاعره، آزاد تیموری، ص ۵۱۱.
#رفیقموافق
#صائبتبریزی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام- فرمودند:
اگر سخاوت را به صورت شخصی میدیدید، البته او را به صورت خوشی میدیدید که بینندگان را شادمان میساخت.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۶۰۶.
#امام_علی(ع)
#سخاوت
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی
امانت
در اصطلاح عارفان، امانت عبارت از طاعت حق است. اصل این اصطلاح، برگرفته از آیهی ۷۲ سورهی احزاب در قرآن مجید است: اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ عَلَی السَماواتِ و الاَرضِ و الجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَها و اَشفَقنَ مِنها و حَمَلَهَا الاِنسانُ اِنَّهُ کانَ ظَلوماً جَهولاً.
ترجمه: ما این امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم؛ از تحمّل آن، سر باز زدند و از آن ترسیدند. انسان، آن امانت را بر دوش گرفت که او، ستمکار و نادان بود.
نیز گفتهاند: امانت، عدالت است و بعضی گفتهاند: ولایت است و بعضی آن را امامت دانستهاند.
حافظ گفته است:
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعهی فال، به نام منِ دیوانه زدند
با تلخیص از فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، دکتر سجّادی، ذیل واژهی امانت.
#اصطلاحاتعرفانی
#امانت
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
چکاوکِ شیرینچکامه
از دکتر شفیعی کدکنی
شعر است مژدهآور آزادی بشر
زیبایی است و لذتِ جان، خاص و عام را
بدبخت، شاعری که نهد روی دوشِ خویش
بارِ خبررسانگیِ روزنامه را
همچون کسی که بار شترها فرو نهد
چَهچَهزنان، چکاوکِ شیرینچکامه را.
نامهای به آسمان، شش دفتر شعر، سفر پیدایش کلمات، ص۴۱۵.
#شعر
#شفیعیکدکنی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303