eitaa logo
گلزار ادبیات
7.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
165 ویدیو
4 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
رفیق موافق از صائب تبریزی هر کس که بی رفیق موافق، کند سفر با خود هزار قافله تشویش می‌برد مشاعره، آزاد تیموری، ص ۵۱۱. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی - علیه السلام- فرمودند: اگر سخاوت را به صورت شخصی می‌دیدید، البته او را به صورت خوشی می‌دیدید که بینندگان را شادمان می‌ساخت. غرر الحکم، ج ۲، ص ۶۰۶. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی امانت در اصطلاح عارفان، امانت عبارت از طاعت حق است. اصل این اصطلاح، برگرفته از آیه‌ی ۷۲ سوره‌ی احزاب در قرآن مجید است: اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ عَلَی السَماواتِ و الاَرضِ و الجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَها و اَشفَقنَ مِنها و حَمَلَهَا الاِنسانُ اِنَّهُ کانَ ظَلوماً جَهولاً. ترجمه: ما این امانت را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه داشتیم؛ از تحمّل آن، سر باز زدند و از آن ترسیدند. انسان، آن امانت را بر دوش گرفت که او، ستمکار و نادان بود. نیز گفته‌اند: امانت، عدالت است و بعضی گفته‌اند: ولایت است و بعضی آن را امامت دانسته‌اند. حافظ گفته است: آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه‌ی فال، به نام منِ دیوانه زدند با تلخیص از فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، دکتر سجّادی، ذیل واژه‌ی امانت. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چکاوکِ شیرین‌چکامه از دکتر شفیعی کدکنی شعر است مژده‌آور آزادی بشر زیبایی است و لذتِ جان، خاص و عام را بدبخت، شاعری که نهد روی دوشِ خویش بارِ خبر‌رسانگیِ روزنامه را همچون کسی که بار شترها فرو نهد چَهچَه‌زنان، چکاوکِ شیرین‌چکامه را. نامه‌ای به آسمان، شش دفتر شعر، سفر پیدایش کلمات، ص۴۱۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
حکایتی از گلستان سعدی عابد و طعام عابدی را حکایت کنند که شبی دَه من طعام بخوردی و تا سحر، ختمی در نماز بکردی. صاحب‌دلی شنید و گفت: اگر نیم‌نانی بخوردی و بخُفتی،* بسیار ازین فاضل‌تر بودی. اندرون از طعام خالی دار تا درو نور معرفت بینی تُهی از حکمتی، به علت آن که پُری از طعام تا بینی *بخفتی: می‌خوابید. کلیات سعدی، گلستان، باب دوم: در اخلاق درویشان، ص ۸۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
41356.mp3
296K
حکایتی از 🌹🌹🌹 عابد و طعام باب دوم: در اخلاق درویشان خوانش https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303 🌻🌻🌻
کاریکلماتور از پرویز شاپور 🟠 شاخه‌ی پرشکوفه، بیشتر از شاخه‌ی کم‌شکوفه، مورد هجوم خزان قرار می‌گیرد. 🟠 آرزوهای پاییز، به زیبایی شکوفه‌های بهاری، بر باد می‌روند. 🟠 گل پژمرده، همسایه‌ی دیوار‌به‌دیوار پاییز است. 🟠 باغبان احساساتی، بر‌گهای زرد را، با سرعت باد پاییزی بدرقه می‌کند. 🟠 عمر پاییز، صرف پَرپَر کردن گل‌ها می‌شود. 🟠🟠🟠🟠🟠 قلبم را با قلبت میزان می‌کنم، کاریکلماتور، شاپور، ص ۲۰۶ و ۲۰۷. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درست‌ بنویسیم اَفکار/ افگار این دو واژه را نباید با هم اشتباه کرد. افکار، جمع فکر، به معنای اندیشه‌هاست. افگار، واژه‌ی فارسی و به معنای زخمی و آزرده است. امروزه این واژه متروک شده است و فقط در بعضی از ترکیبات به کار می‌رود؛ مانند دل‌افگار. 🟢🟢🟢🟢🟢 غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، ذیل افکار/افگار. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
مهربانی از فریدون مشیری من دل به زیبایی، به خوبی می‌سپارم؛ دینم این است من مهربانی را ستایش می‌کنم؛ آیینم این است آه باران، مشیری، ص ۹۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303