داستان کوتاه
خدایا شکر
روزی مردی خواب عجیبی دید. دید که پیش فرشتههاست و به کارهای آنها نگاه میکند. هنگام ورود، دستهی بزرگی از فرشتگان را دید که سخت مشغول کارند و تندتند نامههایی را که توسط پیکها از زمین میرسند، باز میکنند و داخل جعبه میگذارند. مرد از فرشته پرسید: شما چه کار میکنید؟ فرشته در حالی که داشت نامهای را باز میکرد، گفت: این جا بخش دریافت است و ما دعاها و درخواستهای مردم را از خداوند تحویل میگیریم.
مرد کمی جلوتر رفت. باز تعدادی از فرشتگان را دید که کاغذهایی را داخل پاکت میگذارند و آنها را توسط پیکهایی به زمین میفرستند. مرد پرسید: شماها چه کار میکنید؟ یکی از فرشتگان با عجله گفت: این جا بخش ارسال است. ما الطاف و رحمتهای خداوند را برای بندگان به زمین میفرستیم.
مرد کمی جلوتر رفت و یک فرشته را دید که بیکار نشسته است. مرد با تعجب پرسید: شما چرا بیکارید؟ فرشته جواب داد: این جا بخش تصدیق جواب است. مردمی که دعاهایشان مستجاب شده، باید جواب بفرستند؛ ولی فقط عدهی بسیار کمی جواب میدهند. مرد از فرشته پرسید: مردم چگونه میتوانند جواب بفرستند؟ فرشته پاسخ داد: بسیار ساده؛ فقط کافیاست بگویند: خدایا شکر.
تو تویی؟ امیررضا آرمیون، ج ۱، ص ۵۰ و ۵۱.
#داستانکوتاه
#خدایاشکر
#امیررضاآرمیون
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
مردمِ افتاده
از صائب تبریزی
از مردم افتاده مدد گیر که این قوم
با بی پر و بالی، پر و بال دگرانند
دو قدم مانده به گل، زنگویی و دهقان، ص ۹.
#مردمافتاده
#صائبتبریزی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
کمِ همیشگی، بهتر از بسیارِ قطعشدنی است.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۳۵.
#امام_علی(ع)
#کمهمیشگی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی
نسیم
تجلّی جمالی الهی و رحمت متواتر و نفَس رحمانی را گویند.
حافظ گوید:
همه شب درین امیدم که نسیم صبحگاهی
به پیام آشنایان، بنوازد آشنا را
به خدا که جُرعهای دِه تو به حافظ سحرخیز
که دعای صبحگاهی، اثری کند شما را
خواجه عبدالله انصاری گوید:
الهی، نسیمی دمید از باغِ دوستی، دل را فدا کردیم؛ بویی یافتیم از خزینهی دوستی.
فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، دکتر سید جعفر سجادی، ذیل نسیم.
#اصطلاحاتعرفانی
#نسیم
#سیدجعفرسجادی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ویراستاری
۷ - علامت سوال ( ؟ )
موارد استفادهی این علامت، به شرح زیر است:
الف - در پایان جملههای پرسشی مستقیم؛ مانند:
غذا چه میل میکنید؟
ب - گاه برای نشان دادن مفهوم تردید یا ریشخند و استهزا، علامت استفهام داخل پرانتز میآید و با تأکید خوانده میشود؛ مانند:
تاریخ وفات سنایی غزنوی را سال ۵۲۵ ( ؟ ) نوشتهاند.
برخی از خبرگزاریها اعلام کردند که: در افغانستان، عدالت اجتماعی( ؟ ) برقرار شده است.
ج - علامت سوال، گاهی در پایان عنوان کتاب یا مقاله و مطلبی قرار میگیرد که خود در ضمن جملهای دیگر میآید؛ مانند:
"چه باید کرد؟" عنوان کتابی است از دکتر علی شریعتی.
د - بعد از هر کلمه یا عبارتی که جای جملهی استفهامی مستقیم را بگیرد؛ مانند:
کدام را میپسندی؟ جنگ، یا صلح؟
ه - پس از قیدهای استفهام که خود در حکم یک جملهی پرسشی کامل است؛ مانند:
چرا؟ چگونه؟ چطور؟ کجا؟ کی؟ و ...
راهنمای نگارش و ویرایش، دکتر یاحقی و دکتر ناصح، ص ۸۶ و ۸۷ .
#ویراستاری
#علامتسوال
#بازنشر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
مجلس انس
از حافظ
مطربا، مجلس انس است، غزل خوان و سرود
چند گویی که چنین رفت و چنان خواهد شد؟
شاخ نبات حافظ، ص ۳۸۸.
#انس
#حافظ
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سخنی از گلستان سعدی
محالِ عقل
دو چیز، محال عقل است: خوردن بیش از رزقِ مَقسوم و مُردن پیش از وقتِ معلوم.
قضا، دگر نشود ور هزار ناله و آه
به کفر یا به شکایت، برآید از دهنی
فرشتهای که وکیل است بر خزاین باد
چه غم خورَد که بمیرد چراغ پیرزنی؟
کلیات سعدی، گلستان، باب هشتم در آداب صحبت، ص ۱۸۴.
#قضا
#گلستانسعدی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303