eitaa logo
گلزار ادبیات
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
171 ویدیو
4 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتبهای ادبی جهان📚📚📚 کلاسیسیسم یا کلاسیسیسم جدید مکتبی است که در قرن هفدهم میلادی با توجه به اصول و مبانی ادبیات کلاسیک یونان و روم، نخست در ادبیات فرانسه و به دنبال آن، به ادبیات سایر ملل اروپا راه یافت و به شکل نهضت ادبی درآمد. اصول و قواعد کلی این مکتب، فهرست‌وار چنین است: ۱ - تقلید از طبیعت. ۲ - سنت‌گرایی و تقلید از آثار گذشتگان. ۳ - اصل پیروی از عقل. ۴ - ایجاز و وضوح. ۵ - حقیقت‌مانندی. ۶ - تناسب و هماهنگی بین اجزای اثر. ۷ - حفظ حدّ اعتدال در اخلاق و رفتار بشر. ۸ - آموزندگی و اصلاح‌کنندگی اثر ادبی. با تلخیص از تاریخ ادبیات جهان، غلامحسین دِه‌بزرگی، ص ۴۷۹ - ۴۸۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ارسالی شاعران و همراهان کانال🌹🌹🌹 با سپاس از ارسال‌کننده 👇👇👇🙏🙏🙏
💠به پیشگاه والای کریم اهل بیت 💠آقا امام حسن مجتبی علیه السلام💚 ای کریمی که گُلِ سرسبد مولایی در کرامت، چقَدَر مثل خودِ زهرایی سرفرازم به گدایی ز درت، شاهِ کریم  چون تو در بخششِ بی‌منتِ خود، دریایی هر زمان دستِ تمنّا و نیاز آوردم دستِ خالی که نرفتم، به‌ خدا آقایی نشد این‌جا که شوم زائر کویت اما تو پناهم بده در برزخ و آن، تنهایی نامِ نیکوی تو با وصفِ جمیل آمده است تو شهِ حُسن و سخایی و چه بی همتایی ✍ https://eitaa.com/fatimadastjerdi 💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸💚🌸
بشارت دل از حبیب خراسانی هر دم بشارتهای دل، از هاتف جان می‌رسد هر کس که از جان بگذرد، آخر به جانان می‌رسد یک دم میاسا روز و شب، مردی بجو، دردی طلب چون جان ز درد آمد به لب، ناگاه درمان می‌رسد بررسی سیر تحول غزل معاصر، دکتر حسین مافی، ص۴۹. https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
بهار را باور کن🌹🌹🌹 از فریدون مشیری باز کن پنجره‌ها را که نسیم روز میلاد اقاقی‌ها را جشن می‌گیرد و بهار روی هر شاخه، کنار هر برگ شمع روشن کرده‌ست همه‌ی چلچله‌ها برگشتند و طراوت را فریاد زدند کوچه یک‌پارچه آواز شده‌ست و درخت گیلاس هدیه‌ی جشن اقاقی‌ها را گل به دامن کرده‌ست باز کن پنجره‌ها را ای دوست هیچ یادت هست که زمین را عطشی وحشی سوخت؟ برگها پژمردند تشنگی با جگر خاک چه کرد؟... حالیا معجزه‌ی باران را باور کن و سخاوت را در چشم چمنزار ببین و محبت را در روح نسیم که در این کوچه‌ی تنگ با همین دست تهی روز میلاد اقاقی‌ها را جشن می‌گیرد خاک جان یافته است تو چرا سنگ شدی؟ تو چرا این همه دلتنگ شدی؟ باز کن پنجره را و بهاران را باور کن. بر کران بیکران، دکتر صبور، ص ۳۹۳ - ۳۹۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فیض سیل 😂 از ابوالقاسم حالت در دِهی، سیل خروشان افتاد خانه‌ها کرد خراب از بنیاد هر که این قصه‌ی پرغصه شنید متأثر شد و از جا جنبید بهرشان تا که نگردند هلاک زود پوشاک فرستاد و خوراک صبحگاهی به دگر دهکده‌ای گفت با زوجه‌ی خود غمزده‌ای: ما همه گرسنه و عریانیم ساکن دهکده‌ای ویرانیم تا به ما نیز بلایی نرسد درد ما هم به دوایی نرسد هر شب ای یار دعا کن خیلی که در این قریه هم آید سیلی تا اگر بهر ریا هم شده است هر که داراست، ز ما گیرد دست توفیق، ۶ اسفند ۱۳۴۳ دیوان خروس لاری، حالت، ص ۵۲۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان کوتاه📚📚📚 اهداف پوچ در دهکده‌ای، یکی از کشاورزها، سگی داشت که همیشه کنار جاده می‌نشست و منتظر وسایل نقلیه‌ای می‌شد که از آن مسیر رد می‌شدند. به محض این که ماشینی سر می‌رسید، سگ به دنبال آن، تا پایین جاده می‌دوید و در حالی که پارس می‌کرد، سعی می‌کرد تا از آن ماشین جلو بزند! روزی، همسایه‌ی آن کشاورز از او پرسید: فکر می‌کنی بالاخره، روزی سگت موفق می‌شود که از یکی از این ماشینها سبقت بگیرد؟ کشاورز پاسخ داد: این موضوع مهم نیست. آن چه مهم است، این است که اگر روزی از یکی از این ماشینها سبقت بگیرد، چه چیزی به دست خواهد آورد؟! تو تویی؟ آرمیون، ص ۱۶۶. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بیتی از شهریار به کِشتِ سوختگان، آبی ای سحابِ کرَم که تشنگان، همه در انتظار بارانند مشاعره‌ی جدید، ص ۶۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند: همراهی با نیکان، کسب نیکی کند؛ مانند بادی که هرگاه بر بوی خوش بوزد، بوی خوش به همراه می‌آورَد. غرر الحکم، ج ۱، ص ۴۵۴. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
انواع شعر نو 🌼🌼🌼 ۳ - شعر حجم توجه به ایجاد نوعی وحدت و هماهنگی بین عناصر مختلف شعر که یکی از کارهای نیما بود، در کار بعضی از شاعران تشدید شد و اینان، بیشتر توان خود را صرف تناسبهای ارگانیک اجزای شعر کردند. این تلاشها، به ایجاد نوعی خاص از شعر انجامید که به شعر حجم شهرت یافت و یدالله رویایی، از شاعران مطرح آن است. در این جا، بیشترین اهمیت، به ساختمان شعر داده می‌شود و حتی محتوا نیز در سایه‌ی آن قرار می‌گیرد. این شاعران، در عمل و در میدان سرایش، نتوانستند به اندازه‌ی پیروان سنتی نیما، مخاطب داشته باشند. در واقع، بیشتر شهرت رویایی و اَقران او، با کتابها، مقالات و مصاحبه‌هایی که درباره‌ی شعر حجم چاپ کردند، حاصل شد؛ نه با خودِ شعر. این شعر، بر اساس شکل بیان و نگرش، نام‌گذاری شده است و قالب مستقلی ندارد. گرچه شعرهای یدالله رویایی، غالباً از لحاظ قالب، نیمایی‌اند. شعر پارسی، کاظمی، ص ۱۲۱ و ۱۲۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303