4_6014874301004514845.mp3
983.1K
ترتیل استاد محمود خلیل الحصری
صفحه 195
4_5933674723048163166.mp3
4.05M
سحرگاه جمعه باهم زمزمه میڪنیم...
دعاے ندبه
🎙 میثم مطیعے
4_5855129752708319571.mp3
3.27M
🎤 تلاوت ترتیل
#سوره_یس
#اسلام_عثمان
سوره مبارکه یس(هر روز صبح بین الطلوعین)
اِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ قَلباً وَ قَلبُ القرآنِ یس
هر چیزی حتما دارای قلبی ست و قلب قرآن سوره یس است.
┄┅═✼✿✵✿✵✿✼═┅┄
Page581.mp3
438.1K
ختم روزانه یک صفحه قرآن کریم
صوت صفحه ۵۸۱
🎤 قاری
استاد محمد صدیق منشاوی
............................................
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 🪴🪴🪴🪴
❄️ســـلام
صبح جمعه تون بخیر و سلامتی 🤍
🤍 سـلامی با یه دنیـا آرزو
❄️ بـرای دوستـان خوبم
🤍 الهـي امروزتون پر باشـه از
❄️ بــرکت
🤍 شــادی
❄️ آرامـش
🤍 ســعادت
❄️ و موفقیـت
🤍 اوقات خوبی
❄️کنار خانواده داشته باشید🙏
جلسه قرآن و کلاس آموزش قرآن کریم 💕
هرهفته؛ جمعه شبها
با حضور اساتید و قاریان بین المللی و ممتاز مشهد مقدس
ساعت شروع بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
به آدرس:
مشهد، بولوار توس 28 خیابان امام الهادی علیه السلام 12 مسجد امام الهادی علیه السلام برگزار خواهد شد
حضور خواهران و برادران جهت آموزش قرآن در مسجد بلامانع می باشد
☸https://eitaa.com/joinchat/2106130443C578d8ef0e0
☸@gooorrrran
4_6010369765074272373.pdf
722.1K
#آموزش_روخوانی_روانخوانی
🌷کانال بین المللی آموزش قرآن کریم 💕 🌷
🌸🍀🌸🍀🌸
4_5805468467498846917.pdf
19.17M
rokani va ravankani
کتاب روخوانی نور
سلام الله علیکم 🌹💐
#سلسله_مباحث_روانشناسی_تلاوت
#پرورش_ذهن_قاری
✅ راهکارهای عملی برای تسلط بر هنر تلاوت چیست؟
🔴 تفاوت قاریان موفق با دیگر قراء در چیست؟
◼ برخی از قاریان عزیز به این مساله اعتقاد ندارند که عمده عدم پیشرفت آنها در هنر مقدس تلاوت به شیوه تفکر آنها در تلاوت بر می گردد.
☑ اگر مشکلاتی را که قاری از دیدگاه ذهنی با آنها مواجه است را شناسایی کرده و یک چارچوبی برای درک ماهیت و علت وجود این مشکلات ارائه دهد،در کمترین زمان ممکن بیشترین پیشرفتها را در هنر خود شاهد خواهد بود.
☑ بنده در این سلسله مباحث اثبات خواهم کرد که جمع آوری اطلاعات بیشتر و فراگیری تکنیک های پیچیده راه حل مشکلات در عدم کسب موفقیت های کاری قاری نیست.
☑در این سلسله مباحث قاریان عزیز را قانع خواهم کرد که رویکرد و حالتهای ذهنی آنهاست که میزان کسب موفقیت هایشان را رقم خواهد زد.
☑ ان شاء الله در این مباحث تمرینهایی برای پرورش ذهن و ساختار بندی ذهن حرفه ای قاریان بزرگوار تقدیم خواهد شد.
☑ به دلیل اهمیت این سلسله مباحث، می توان مطالب ارائه شده را در سایر امور زندگی هم بکار برد و نتایج آنها را به سرعت در ارتقاء سطح زندگی و کسب و کار خود نیز مشاهده کنید.
💐 #اصغر_اسکندری
سلام الله علیکم 🌹💐
#سلسله_مباحث_روانشناسی_تلاوت
#پرورش_ذهن_قاری
راهکارهای عملی برای تسلط بر هنر تلاوت قرآن کریم
-----------
بخش اول:
برتری ساختار ذهنی قاری
قسمت اول
----------
هر کسی که وارد هنر تلات می شود می تواند خود را قاری بداند ولی وقتی شما ویژگی های قاریان موفق را با سایرین مقایسه می کنید متوجه تفاوت های بزرگی خواهید شد.
چه چیزی باعث تمایز این دسته از قاریان می شود؟
آیا هوشمندی است؟
آیا سخت تر کار می کنند؟
آیا ویژگی بارز شخصیتی دارند که باعث می شود راحت تر با فشار و استرس تلاوت کنار بیایند؟
هوش و ذکاوت می توانند عوامل مناسبی برای رسیدن به موفقیت باشند اما عامل تعیین کننده دیگری، قاریان موفق را از سایرین جدا می کند. خب اگر مسئله هوش و ذکاوت نیست،پس چه چیزی می تواند باشد؟
با تجربه ای که طی سی و سه سال تلاوت قرآن و شاگردی نزد بهترین استادان قرآنی کشور کسب کرده ام، بدون هیچ شکی باید بگویم دلایل مشخصی وجود دارد که باعث می شود بهترین ها، عملکردی متفاوت نسبت به بقیه قاریان داشته باشند. کم نبوده اند قاریانی دارای تحصیلات عالیه و در امور روزمره خود افراد بسیار موفق، اما در هنر تلاوت بجایی نرسیده اند.
اگر بخواهم تمام دلایل را در یک جمله کوتاه خلاصه کنم باید بگویم: قاریان برتر متفاوت از سایر قاریان می اندیشند. ممکن است این جمله کمی گنگ و نامفهوم باشد اما اگر روی کلمه "متفاوت اندیشیدن" فکر کنید مساله برای شما روشن خواهد شد.
در نگاه اول، به نظر می رسد تمام قاریان قرآن درک و تفسیر یکسانی از هنر تلاوت داشته باشند اما این سخن تا زمانی معتبر است که شما با قاری دیگری در مورد نحوه تلاوت کردن بحث و گفتگو نکرده باشی. به جزء ویژگی های ظاهری و تشابهات جسمی، شیوه اندیشیدن انسانها بسیار متفاوت تر از ویژگی های ظاهرشان است. به نظر شما چه تفاوتی میان شیوه اندیشیدن قاریان برتر با سایرین وجود دارد؟
همانطور که جلسات،محافل و مسابقات قرآنی، مکانی برای پیشرفت و موقعیت های رشد تلقی می شوند، همزمان قاریان نیز خود را با موقعیت های روانشناختی متفاوتی روبرو می بینند. از بعضی جهات هر قاری مطالبی راجع به هنر تلاوت می آموزد اما یادگیری صرف هنر تلاوت به معنای کسب "ساختار فکری" در تلاوت نیست.
همین جا می توانم بگویم یکی از تفاوت های اساسی قاریان بزرگی مانند عبدالباسط محمد عبد الصمد،محمد صدیق منشاوی،مصطفی اسماعیل،عبدالفتاح شعشاعی،شحات محمد انور،محمد عبدالعزیز حصان،محمود علی البناء و برخی دیگر از مشاهیر جهان تلاوت، رسیدن به یک ساختار فکری منسجم در تلاوت است که اصطلاحا از آن به "سبک" یاد می شود.
ویژگی تعیین کننده ای که قاریان برتر را از سایرین جدا می کند این است که آنها به ساختاری منحصربفرد در تلاوت خویش دست یافته اند که باعث می شود منضبط،متمرکز،خلاق و مطمئن به نفس باقی بمانند.
هر کسی که وارد دنیای تلاوت می شود تقریبا هر آنچه که لازم باشد را فرا می گیرد و متحمل مشقات و رنج های زیادی در راه تعلیم هنر تلاوت می شود اما اندک قاریانی هستند که موفقیت های مستمری دارند. البته استثنائاتی در مورد کسانیکه قاری زاده باشند می تواند وجود داشته باشد. کسانیکه تحت نظر معلم و کسی که طبیعت تلاوت را می دانسته و صد البته او را خوب آموزش داده،قرار گرفته اند. برای مثال محمود شحات انور یکی از این استثنائات است و در کشور عزیزمان ایران نیز بعضا چنین مواردی را شاهد هستیم.
اینجا سئوال اساسی این است که چرا اکثر قاریان نمی توانند موفقیت های مستمر داشته و نیز دارای ساختار فکری مناسبی نیستند؟ پاسخ خیلی مشکل نیست. به هر دلیل چنین قاریانی شانس اینکه در آغاز تحت تعلیم یک استاد کار بلد و راهنمای خبره بوده باشند را نداشته اند.
----------
ادامه دارد
#اصغر_اسکندری
سلام الله علیکم 🌹💐
#سلسله_مباحث_روانشناسی_تلاوت
#پرورش_ذهن_قاری
راهکارهای عملی برای تسلط بر هنر تلاوت قرآن کریم
-----------
بخش اول:
برتری ساختار ذهنی قاری
قسمت دوم
----------
هنر تلاوت ذاتا یک عمل ریسکی است یعنی پر از استرس و مخاطرات روانی است و نیاز به دل بزرگی دارد و اصطلاحا قاری می بایست شجاع دل باشد. جائیکه قاری می بایست با ساختار شخصیتی منحصربفرد و انرژی سرشار و مثبت درونی خود، آیات نورانی قرآن را به گوش مستمعین رسانده و آنها را در حظ معنوی یاری نماید. طبق تجربه بنده هیچ مجلس تلاوتی وجود ندارد که فشار،اضطراب یا استرس های خاص خود را نداشته باشد. فشار از خطا نکردن و زیر سئوال نرفتن. استرس اینکه تحریرهای(قفله) پایانی هر فراز قرآنی چطور جمع خواهند شد.اضطراب بالا یا پائین نیفتادن صدا. سنگینی جو سالن و محل تلاوت کردن و آگاهی مستمعین از دقایق هنر تلاوت و مواردی از این دست.
در واقع و علی الظاهر به دلیل ریسکی بودن هنر تلاوت، تمام قاریان می بایست ریسک پذیر می بودند اما در واقعیت چنین نیست و ترس ناشی از ریسکی بودن تلاوت کردن، گربیان همه قاریان را می گیرد و حتی در برخی موارد بکلی مانع از پیشرفت و در نهایت انصراف و کناره گیری از این هنر آسمانی می شود. تقریبا هیچ قاری قرآنی وجود ندارد که از لرزیدن و استرس های روانی پشت تربیون و میکروفون خاطره نداشته باشد.
صرف گفتن زبانی چیزی، به معنای اعتقاد قلبی به آن نیست و در خصوص ریسک پذیر بودن قاری هم همین اصل صادق است. قاری باید عمیقا معتقد باشد که هیچ تضمینی برای گرفتن کارش در مجالس تلاوت وجود ندارد بلکه می بایست متکی به ساختار ذهنی خود ساخته و با توکل به خداوند تبارک و تعالی هنر خود را ارائه کند.
اکثر قاریان مفهوم واقعی ریسکی بودن تلاوت در مجالس و مسابقات را آن گونه که قاریان برتر دریافته اند، نمی دانند و درک نکرده اند. قاریان برتر نه تنها ریسک را پذیرفته اند بلکه با آغوش باز به استقبال آن می روند.
قاریان موفق بدون هیچ گونه کشمکش درونی وارد محافل تلاوت شده و به فرض بروز خطا و اشتباه فنی ،روحیه خود را از دست نمی دهند. به عبارت دیگر ریسک موجود در تلاوت کردن باعث نمی شود که انضباط،تمرکز،خلاقیت و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. یادم هست در یک جلسه ای قاری محترمی تلاوت می کرد و برای آنکه خطای فنی خود در بالا افتادن طبقه صوتی خویش را توجیه کند، دائما در حین تلاوت سرفه کرده و به استاد جلسه متذکر می شد که دچار عارضه و بیماری گلو شده است. احساس می کنم سرفه های زیاد او به نوعی ابزار پنهان برای سر پوش نهادن بر فشار،استرس و عدم تحمل جو جلسه بود و بدین شکل و از ای طریق او درصدد توجیه منطقی خطای فنی خویش برآمد.
اگر قاری، بدون ترس تلاوت کردن، در برابر جمع را نیاموخته باشد پس هنوز نیاموخته که ریسک پذیر باشد و این مشکل بزرگی برای قاری است چه بسا هیچ وقت حل و فصل نشود. زیرا هر اندازه ریسک را نپذیرفته باشد به همان اندازه از آن دوری می کند و اجتناب از چیزی که غیر قابل اجتناب است تاثیرات مخربی بر روی توانایی های قاری در هنر تلاوت می گذارد.
گمان نکنم از این ساده تر بتوان گفت که: قاریان موفق نمی ترسندو آنها نمی ترسند زیرا آن قدر ذهن خود را انعطاف پذیر کرده اند که بدون توجه به هیچ چیز دیگری فقط به اطلاعاتی که هنر تلاوت به او می دهد می اندیشند. دقیقا در همان لحظاتی که قاریان برتر بدون ترس عمل می کنند سایرین در ترس و استرس قرار دارند. زیاد این جمله را شنیده ایم " در لحظه زندگی کن" اما شاید بتوانم بگویم یکی از بهترین مصادیق این جمله معروف به لحظه بودن در حین تلاوت است. خواهش می کنم عمیقا راجع به این کلام فکر کنید. قاری عزیز در حین تلاوت کردن به لحظه باش.
به لحظه باش یعنی تمام تمرکزت بر روی تلاوت باشد. یعنی نباید در زمان تلاوت کردن دیگر به فکر اغلاط اعرابی و کلمه ای و یا اغلاط تجویدی و قس علی هذا باشید بلکه باید تمام تمرکزتان بر روی چگونه ارائه کردن آیات الهی بر قلوب مستمعین باشد تا در نهایت حظ معنوی لازم نصیب شنوندگان تلاوت شما گردد.
اگر قرار باشد تمام تمرکز شما بر روی تجوید،اعراب،کلمات،وقف و ابتداء و مسائلی از این دست باشد، پس کی به جلوه های هنری تلاوت کردن باید پرداخت؟ کی باید به حسن تلاوت پرداخت؟ کی باید به فکر مستمعین خود بود؟ کی باید به حظ معنوی مخاطب فکر کرد؟ کی باید به خلاقیت در تلاوت فکر کرد؟
به لحظه بودن یعنی می بایست تمام آموزشهای مربوطه را دیده و تمام اصول و فنون هنر تلاوت ملکه ذهن شما شده باشد و حالا که در جایگاه یک قاری پشت میکروفون هستید دیگر می بایست هنر نمایی کنید و باورهای اعتقادی خود را در قالب اصوات و الحان با محتوایی الهی آسمانی بنام آیات قرآن کریم مخلوط کرده و به خورد جان علاقمندان به تلاوت قرآن بدهید.
----------
ادامه دارد
#اصغر_اسکندری
🍃🆔@gooorrrran
سلام الله علیکم 🌹💐
#سلسله_مباحث_روانشناسی_تلاوت
#پرورش_ذهن_قاری
راهکارهای عملی برای تسلط بر هنر تلاوت قرآن کریم
-----------
بخش اول:
برتری ساختار ذهنی قاری
قسمت سوم
----------
ممکن است بگوئید همیشه فکر می کردم باید منطقی بود و معقول عمل کرد و کمی جانب احتیاط را نگه داشت. ممکنه این بیان در برخی امور مصداق داشته باشد اما به واضح در تلاوت کردن در برابر جمع این گونه نیست و ای چه بسا این ترس در حین تلاوت علیه شما عمل کرده بصورتیکه حتی گاهی اوقات صحفات قرآن در مقابل شما باز است و به آن نگاه هم می کنید اما باز اغلاط اعرابی ،کلمه ای و یا تجویدی دارید. یعنی بخاطر استرس، تمرکز شما از دست رفته است.یعنی ترس از اشتباه کردن شما را به اشتباه خواهد انداخت. ترس در تلاوت بطور طبیعی، حنجره قاری را خشک و مقدار نفسش را کم کرده و به صورت ذهنی هم موجب می شود قاری با تمرکز بر روی یک کلمه که آیا صحیح ادا شد یا خیر، از کلمات بعدی غافل شده و اغلاط کلمه ای یا اعرابی یا وقف و ابتدایی را مرتکب شود.
درک این مساله سخت است که منبع بسیاری از مشکلات ما تمایلات نامناسب ما می باشد. همین موضوع است که ترس را تا این حد جانکاه می کند. الگوهای فکری ناشی از شیوه طبیعی تفکری که با آن پرورش یافته ایم، تلاوت های ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند. این افکار چنان با تار و پود ما تنیده شده اند که به سختی باور می کنیم مشکلاتی که در کار داریم ناشی از همین طرز تفکر است و به همین خاطر است که تمام سختی ها و سردرگمی ها و نارضایتی ها را نه از طرز فکر خود بلکه از جانب خارج از خود می دانیم. درک ارتباط بین عقاید و باورهای درونی ما و تمایلات و آرزوهای ما آن قدر مهم است که هر کسی می بایست ساعت ها در این خصوص آموزش ببیند تا بتواند بر ساختار درونی خود مسلط شود. یقینا قاری قرآنی که بتواند بر ساختار درونی خود تسلط پیدا کند در حین تلاوت هم اجازه نخواهد داد ترسها و ترمزهای روانی او مانع از ارائه تلاوت خوب شوند و در یک نمای کلی تر باعث سرعت در رشد و پیشرفت قاری قرآن خواهد شد.
ممکن است کسی تحلیل گر یا مدرس خوبی باشد اما قاری موفقی نباشد. به همین دلیل برخی گمان می کنند هر چقدر که اطلاعات و دانش خود را بیشتر کنند تلاوتشان هم رشد خواهد کرد در صورتیکه این چنین نیست. یادگیری اطلاعات فنی به تنهایی کافی نیست بلکه می بایست یاد بگیریم ریسک پذیر باشیم. وقتی ریسک پذیر شدیم دیگر برای عدم موفقیت خود دست به دلیل تراشی نمی زنیم و کار را به توجیه کردن نمی کشانیم و ابر و ماه و خورشید را مقصر نمی دانیم. اگر نتوان بخود اعتماد کرد و بار مسئولیت کار را بر عهده گرفت، نمی توان در کار پیشرفت و رشد داشت.
راه حل چیست؟ لازم است یاد بگیریم عقاید و رویکردهای خود را به نحوی تنظیم کنیم که بتوان بدون هیچ ترسی وارد کار تلاوت شد. البته حسابگر بودن با ریسک پذیر بودن منافاتی ندارد و نباید مرز میان این دو امر به هم بخورد. حسابگر بودن یعنی می بایست تمام اصول و فنون هنر تلاوت را به اندازه کافی تسلط داشت اما ریسک پذیر بودن یعنی اینکه می بایست به خدمت استادان مبرز رفت و هنر تلاوت خود را به آنها عرضه کرد تا اشکالات بر طرف شوند. مکرر دیده ام قاریانی که از نقد شدن تلاوتشان ترس داشته و با هزار و یک بهانه حاضر نشده اند در جلساتی که احتمال زیر سئوال بردن تکنیک های آنها می رفته است حضور یابند.
بی شک هدف شما از گام نهادن در این امر مقدس این است که رشد کنید و در آینده به یک قاری تاثیرگذار تبدیل شوید. رشد کردن به معنای توسعه،یادگیری و ایجاد راهی نو در تفسیر خودتان است. بنابراین از هر چیزی که به این رشد کمک کند می بایست استقبال کرد و با رویی باز با آن برخورد کرد.
بر هر قاری قرآنی لازم است که ذهن خود را تربیت کند و این مساله جدای تحصیلات،سطح هوش و موفقیت های او در سایر زمینه های زندگی است. تربیتی که از آن صحبت می کنم عبارتست از: شکل گیری یک ساختار ذهنی و درونی که برای قاریان بهترین پتانسیل لازم برای تحمل شکست های روحی را به وجود می آورد. بی شک ایجاد ساختار ذهنی جدید مشکل است به ویژه وقتی شما آن را با آنچه تا کنون داشته اید مغایر ببینید. برای شما که می خواهید ساختار ذهنی یک قاری حرفه ای را کسب کنید این سختی به دلیل مقاومت ذهنی تان در برابر مسائلی است که از ابتدای زندگی با آنها مواجه بوده اید و به علت ریشه دوانیدن در تمام ابعاد شخصیتی شما،اکنون حل و فصل آنها بسیار مشکل شده است.
همگی ما به نوعی در یک ساختار اجتماعی متولد شده ایم. یک محیط اجتماعی مانند خانواده،شهر و....که دلالت بر یک ساختار دارد. ساختارهای اجتماعی شامل قوانین،مرزبندی ها و مجموعه قواعدی می شود که تبدیل به یک کد رفتاری در ما شده اند و راه های ارتباط شخص با جامعه را تعیین می کنند. به آسانی می توان متوجه شد که در خیلی از اوقات نیاز جامعه به ایجاد ساختار با نیاز فرد برای ابراز و
جود در تقابل قرار می گیرند.
برای موثر بودن در وادی تلاوت، نیاز به مرزها و قوانینی داریم که رفتار ما را هدایت کنند. حقیقتی که در دنیای تلاوت وجود دارد این است که در آن پتانسیل عظیمی برای شکست خوردن وجود دارد و برای در امان ماندن از آسیب های آن لازم است یک ساختار درونی به صورت انضباط ویژه فکری و دیدگاهی خاص نسبت به هنر تلاوت داشته باشیم که رفتار ما را هدایت کند تا همیشه در بهترین حالت عمل کنیم. به عبارت دیگر برای کنترل رفتار ما هیچ قانونی وجود ندارد الا ساختار درونی که می بایست ایجاد شود. ساختار درونی که می بایست مبتنی بر فرامین دینی پیکره بندی شود.
---------
ادامه دارد
#اصغر_اسکندری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
سلام الله علیکم 🌹💐
#سلسله_مباحث_روانشناسی_تلاوت
#پرورش_ذهن_قاری
راهکارهای عملی برای تسلط بر هنر تلاوت قرآن کریم
-----------
بخش دوم
#منطقه_امن_ذهنی_قاری
قسمت اول
----------
"منطقه امن ذهنی" که به نام های "دایره راحتی" و "حاشیه امن" هم شناخته می شود در واقع یک حالت رفتاری است که در آن، عملکرد فرد طی یک روال ساده و الگوی همیشگی انجام می شود و فرد سعی می کند که با عدم فعالیت و ریسک پذیری، استرس و خطر را به حداقل رسانده و امنیت روانی پایداری برای خویش فراهم کند. در نگاه اول این تعریف بد نیست اما مشکل از زمانی شروع می شود که شما بخواهید وارد جاده پر فراز و نشیب رشد و تعالی شده و به بخشی از آرزوهای خود برسید. در اینجاست که "دایره راحتی" و حاشیه امن ذهنی شما مشکل ساز شده و شدیدترین مقاومت ها را در برابر این رشد خواهی از خود نشان خواهد داد.
ما انسان ها برای رسیدن به موفقیت های بزرگ به حالت اضطراب نسبی نیاز داریم (فضایی که سطح استرس ما را کمی بالاتر از حد طبیعی ببرد) به این فضا "اضطراب بهینه" گفته می شود که دقیقا خارج از "منطقه امن ذهنی" ما می باشد. همه ما می دانیم که وقتی واقعا خودمان را به چالش بکشیم، نتایج شگفت انگیزی را به دست می آوریم. البته نباید فراموش کنید که فشار بیش از حد در واقع می تواند نتایج منفی نیز ایجاد کند و باعث افزایش استرس و اضطراب غیر بهینه شده و این احساس را تقویت کند؛ اینکه خود را به چالش کشیدید یک ایده بد و غیر منطقی است.
این تمایل طبیعی ذهن ما برای بازگشت به وضعیتی بی طرف و بدون اضطراب است. منطقه امن ذهن را نمی توان مطلقا چیز خوب یا بدی به حساب آورد، این یک وضعیت طبیعی است که اکثر مردم به سمت آن گرایش دارند و ترک آن به معنای افزایش خطر و اضطراب است که می تواند نتایج مثبت یا منفی داشته باشد.
با مثالی می خواهم "منطقه امن ذهنی" را ملموس تر کنم. تصور کنید شغل جدیدی به شما پیشنهاد شده است که شرایط ویژهای دارد اما شما به دلایلی از جمله موارد زیر از آن طفره میروید:
- ترس از محیطها و شرایط جدید.
- ترس از نتوانستن ها و ترس از شکست.
- پیشگیری از ایجاد اضطراب.
- حفظ امنیتِ کذاییِ خود.
- حفظِ احساس آسایش و راحتی خود.
- عزت نفس یا اعتماد به نفس آسیب خورده.
- محیط سالمی نیست.
- با سلیقه من جور نیست.
- راهش خیلی دوره.
- آخه چه ضرورتی داره این خودم را به زحمت بیندازم.
- من اهل دنیا نیستم.
- پول برام ارزشی نداره.
خب حالا چه اتفاقی رخ میدهد؟ شما آرام، راحت و بی هیچ تلاش یا تغییر خاصی به زندگیتان ادامه میدهید و هیچگاه آموزش های جدید، موقعیتهای عالی، فرصتهای بهتر، ارتقا، رضایت شخصی و زندگی پویا را تجربه نخواهید کرد. "منطقه امن ذهنی" باعث شده است که هرگز خود را در معرض اوضاعی جدید که نیاز به تلاش، کشف، اندکی ناراحتی و… دارد قرار ندهید. برای رشد، برای دیدن دنیا و برای دست یافتن به آرزوهایتان باید خروج از "منطقه امن ذهنی" را بیاموزید.
به این چند جمله دقت کنید:
- وقتی در منطقه راحتی و امن هستیم، هیچ موفقیت بزرگی به دست نخواهد آمد. بارها از مردم شنیده ام که میگویند نگران امنیت خود هستند اما فراموش نکنید که امنیت به این مفهوم برای افراد دلمرده است.
- زندگی زمانی آغاز میشود که منطقه امنی را که برای خود ساخته ایم، رها کنیم.
- منطقه امن هر کس جای بسیار زیبایی میباشد اما هیچ چیزی در این منطقه رشد نمیکند؛ پس از منطقه امن خود بیرون بیایید و شروع کنید به تلاش کردن.
- اگر می خواهید در محضر قرآن و اهل البیت علیهم السلام سر بلند باشید باید پر کار و پر تلاش باشید لکن "منطقه امن ذهنی" مخالف تحرک و پویایی است.
- زمانیکه از "منطقه امن ذهنی" خود خارج شوید، زندگی تازه جریان پیدا می کند.
راهپیمایی ایام اربعین کربلای معلی یکی از مصادیق بارز خارج شدن محب حضرت سیدالشهداء علیه السلام از "منطقه امن ذهنی" خویش است. چون زائر برای نیل به این سعادت بی همتا، تلاش بسیار و سختی های فراوانی را متحمل می شود.
اساسا هیچگاه برای عاشق و عشقش "منطقه امن ذهنی" وجود ندارد.
در طریق عشق بازی امن و آسایش بلاست / ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی (حافظ علیه الرحمة)
از شما خواننده بزرگوار این سطور، خواهش می کنم یکبار دیگر این آیه نورانی قرآن را با لحاظ "منطقه امن ذهنی" و توضیحات بیان شده مد نظر قرار بدهید:
« وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ »
"و قطعاً شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، زيان مالى و جانى و كمبود محصولات، آزمايش مىكنيم و صابران را بشارت بده." ( سوره مبارکه بقره / آیه نورانی 155 )
حضرت ابالاحرار مولانا سیدنا المظلوم اباعبدالله الحسین روحی فداه در کشاکش واقعه کربلا و میانه کار زار، زمانیکه در اوج مشقت و سختی است چنین کلمات سراسر امید بخش
ی را بیان کرده اند که تا ابد الگو و سرمشق بشریت در گذر از کوره راهها و فراز و نشیب های زندگی است. آنجا که در مصیبت حضرت علی اصغر ارواحنا فداه فرمودند: «هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللّهِ»؛ " اين مصيبت بر من آسان است، چرا كه در محضر خداست. "
به نظر من خروج از " منطقه امن ذهنی " فرآیندی دو مرحله ای است.
- مرحله اول: ابتدا تفکر و عمق کنیم و سپس تحلیل و سنجش کرد و در نهایت با گرفتن مشورت از صاحبان تجربه، تصمیم برای خروج از آن را گرفت.
- مرحله دوم: با لحاظ تمام جوانب، حرکت را آغاز کرد.
سرور گرامی آغاز "مرحله اول" کاملا بر عهده خود شماست و کسی نمی تواند شما را وادار به این امر مهم و حیاتی کند اما شک نکن که در "مرحله دوم" از لحظه آغاز حرکت خداوند کنار توست.
از شما تقاضا می کنم در این آیه نورانی به عبارتهای : "توسوس به نفسه" و "اقرب الیه" دقت زیادی بفرمائید:
« وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ »
" و ما انسان را خلق کردهایم و از وساوس و اندیشههای نفس او کاملا آگاهیم که ما از رگ گردن او به او نزدیکتریم. " (سوره مبارکه قاف / آیه نورانی 16 )
ممکن است اینجا برای شما خواننده عزیز این کتاب سئوالی پیش بیاید مبنی بر اینکه " من صد بار مرحله اول را شروع کرده ام اما نشد که نشد. مثل اینکه خدا من را دوست ندارد و اهل البیت علیهم السلام صدای من را نمی شنوند." پاسخ این است که: " خدا وکیلی خودت قاضی باش و حکم کن، آیا درست شروع کردی؟ آیا با لحاظ توضیحات داده شده در بالا شروع کردی؟ آیا برنامه ریزی کردی و نشد؟ آیا تحمل سختی ها را کردی و نشد یا کار را نیمه تمام رها کردی؟ آیا صبور بودی؟ آیا راهنمایی گرفتی؟ رفتی پیش آدم کار بلد یا خیر؟ آیا در خلوت های خودت تمرین تمرین تمرین تمرین کردی یا خیر؟ آیا نشستی و برگشتی به عقب و ضعف های خودت را اصلاح کردی؟ و دهها آیای دیگر هست که پاسخشان فقط در صندوقچه قلب شماست.
اگر برای این سئوالات پاسخی وجود داشت در "مرحله دوم" بدون هیچ فوت وقتی خداوند تبارک و تعالی در کنار توست و یاری رسان و منبع انرژی و موتور محرکه شماست، و اگر پاسخی برای سئوالات مطرح شده وجود نداشت، علی الظاهر سنت الهی این است که نباید انتظار هیچ گونه تغییری را داشت.
---------
ادامه دارد
#اصغر_اسکندری
سلام الله علیکم 🌹💐
#سلسله_مباحث_روانشناسی_تلاوت
#پرورش_ذهن_قاری
راهکارهای عملی برای تسلط بر هنر تلاوت قرآن کریم
-----------
بخش دوم
#منطقه_امن_ذهنی_قاری
قسمت دوم
----------
مزایا و نتایج خارج شدن از منطقه امن ذهنی چیست؟
ماندن در "منطقه امن ذهن" باعث کاهش بهره وری می شود و انگیزه شخص را برای انجام کار های بیشتر و یادگیری چیز های جدیدتر از بین می برد. تحت فشار قرار دادن مرزهای شخصی می تواند به شما کمک کند که زودتر قدم بردارید، موفقیت های بیشتری کسب کنید و روش های دقیق تری برای کار پیدا کنید. با ریسک کردن به روشی کنترل شده و به چالش کشیدن خودتان در مورد کارهایی که معمولا انجام نمی دهید، می توانید بخشی از عدم اطمینان به شخصیت تان را در یک محیط کنترل شده تجربه کنید. یادگیری زندگی در خارج از منطقه امن ذهنی، هنگام تصمیم گیری می تواند شما را برای رو برویی با تغییرات جدید زندگی آماده کند. البته هنگامی که از منطقه امن ذهنی خود خارج می شوید، این کار با گذشت زمان آسان تر می شود چون در واقع به آن حالت "اضطراب بهینه" عادت می کنید.
یکی از بهترین مزایای خارج شدن از "منطقه امن ذهن" این است که به دنبال تجربیات جدید، یادگیری مهارت های نو پیدا کردن ایده های تازه می روید. زمانیکه تصمیم بگیرید کار جدیدی را انجام دهید که قبل از این انجام نمی دادید باعث می شود که به دنبال کسب اطلاعات جدید رفته و با انرژی بیشتر با چالش های پیش رو برخورد کنید.
بهر حال ماندن در منطقه امن ذهنی نتایج زیر را در بر خواهد داشت:
- شما را از اهدافتان دور میکند.
- ظرفیت های وجودی شما را دست نخورده نگاه میدارد.
- باعث میشود هرگز ریسک نکنید و یک زندگی معمولی داشته باشید.اگر جسارت نباشد منظورم زندگی فقیرانه هست.
- سطح رضایت درونی شما را پایین می آورد.
عبارتی است منصوب به "کارل گوستاو یونگ" روانشناس مشهور سوئیسی که مایلم با شما در میان بگذارم. او می گوید: رنج نباید تو را غمگین کند. این همان جایی است که اغلب مردم اشتباه میکنند. رنج قرار است تو را هوشیارتر کند به اینکه زندگیات نیاز به تغییر دارد. چون انسانها زمانی هوشیارتر میشوند که زخمی شوند، رنج نباید بیچارگی را بیشتر کند. رنجت را تحمل نکن، رنجت را درک کن! این فرصتی است برای بیداری، وقتی آگاه شوی، بیچارگیات تمام میشود.
-----------
ادامه دارد
#اصغر_اسکندری
🍃🆔@gooorrrran