.
✅مقام حضرت خدیجه در طول تاریخ توسط حضرات معصومین(ع) بیان شده است و ایشان از وجود مبارک سرور بانوی بهشتیان ذکری به میان آورده اند.
به طور مثال؛
1⃣حضرت رسول روزی در مسجد و در حضور مردم، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را چنین معرفی کردند :
♦️ای مردم! آیا امروز به شما خبر ندهم بهترین مردم را از جهت جد و جده چه کسی است؟ پاسخ دادند : آری! ای رسول خدا(ص)!
پیامبر اکرم(ص) فرمود :
بر شما باد به حسن(ع) و حسین(ع)!
چرا که جدّ آن دو رسول خدا(ص) و جده آنان خدیجه کبری(س) دختر خویلد و سرور زنان بهشت است.(۱)
3⃣امام حسن(ع)، در برابر ناسزاگویی معاویه به امام علی(ع)، چنین پاسخ داد :
♦️ای کسی که به پدرم علی(ع) دشنام می دهی، من حسنم و پدرم علی(ع) است و تو معاویه ای و پدرت صخر است.
مادر من فاطمه(س) است مادر تو هند است.
نیای من پیامبر اکرم(ص) است و نیای تو عتبه بن ربیعه است و مادربزرگ من خدیجه(س) و مادربزرگ تو قُتیله است.(۳)
4⃣امام حسین(ع) در صحرای نینوا در فراز خطبه ای هنگام معرفی خویش به دشمنان فرمود :
♦️آیا می دانید که جدّه من خدیجه(س) دختر خویلد است، اول بانو در این امت که اسلام آورد؟(۴)
5⃣امام سجاد(ع) در خطبه ای در شام فرمود :
♦️من فرزند خدیجه کبری(س) هستم.(۵)
6⃣حضرت زینب(س) در روز یازدهم محرم پس از آنکه از کنار جنازه مطهر شهدا عبور می کرد، خطاب به خداوند چنین گفت :
♦️پدرم به فدای محمد مصطفی(ص)، به فدای خدیجه کبری(س) باد.(۶)
👤به سند کتب اهل تسنن آمده است که عایشه می گوید :
♦️آن قدر که بر خدیجه(س) حسادت می کردم، بر هیچ یک از همسران رسول خدا(س) حسادت نمی کردم، زيرا آن حضرت(ص) از ایشان بسيار یاد می کرد و از او تمجید می نمود.(۷)
👤در جایی دیگر نقل شده است که عایشه می گوید :
♦️رسول خدا(ص) هرگاه به یاد #حضرت_خدیجه میافتاد از او به نیکی یاد میکرد.
روزی حسادت بر من چیره شد و گفتم : چه زیاد از آن پیر زن بی دندان یاد مى کنید؟!!
حضرت رسول اکرم(ص) فرمود :
.
♦️خدیجه و کجاست مانند خدیجه؟! مرا همانا خداوند بهتر از او نصیب شما فرموده است، زیرا هنگامى که همه مردم مرا تکذیب مى کردند، او مرا تصدیق مى کرد و هنگامى که مردم مرا محروم مى داشتند، او با اموال خود من را یاری مى کرد و خداوند فرزندان مرا، از او به من عنایت فرمود و حال آنکه از غیر او فرزندى به من عنایت نفرمود.(۸)
نقل است که؛ حضرت رسول اکرم(ص) خطاب به حضرت خديجه(س) فرمودند :
♦️آيا مي دانی كه خداوند تو را در بهشت نيز همسر من ساخته است؟!(۹)
حضرت خدیجه(س) در آخرین لحظات حیات خود، وصایایى به شرح زیر به حضرت رسول اکرم(ص) نمود :
۱)براى او دعاى خیر کند.
۲)او را با دست خود در خاک قرار دهد.
۳)پیش از دفن در قبر او وارد شود.
۴)عبایى را که به هنگام نزول وحى بردوش داشت، روى کفن او قرار دهد.(۱۰)
حضرت خدیجه که همه اموالش را به رسول خدا(ص) بخشیده بود، در مقابل فقط یک عبا مطالبه نمود و آن را مستقیماً طلب نکرد، بلکه به وسیله حضرت فاطمه(س) تقاضا کرد.
تاریخ می نویسد :
♦️حضرت خدیجه(س) سه روز بعد از وفات ابوطالب(ع)، وفات نمود.(۱۱)
ام ایمن وام الفضل (همسر عباس) پیکر مطهر حضرت خدیجه(س) را شستشو دادند و براى آخرین بار وداع کردند.
در این هنگام؛ جبرئیل درحالی که کفنی از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض کرد :
♦️ای رسول خدا(ص)! خداوند متعال به تو سلام می رساند و می فرماید :
ای محمد(ص)! همانا این کفن خدیجه(س) می باشد و آن کفن بهشتی است که اهدائی است از جانب خداوند متعال!
پس حضرت رسول اکرم(ص) ابتدا خدیجه(س) را با آن رداء مبارک خود، کفن کرد و سپس با آن کفنی که جبرائیل آورده بود، نیز کفن نمود.
پس برای خدیجه(س) دو کفن بود! کفنی از جانب خدا و کفنی از جانب رسول خدا(ص)!(۱۲)
سپس حضرت(ص) شخصاً درون قبر رفت، و سپس خدیجه(س) را در خاك نهاد و آنگاه سنگ لحد را در جای خویش قرار داد.
حضرت(ص) بر خدیجه(س) همواره اشك می ریخت، دعا می كرد و برایش آمرزش می طلبید.
نقل شده است که؛
♦️وقتی حضرت خدیجه(س) را به خاک سپردند، حضرت فاطمه(س) دامن پیغمبر اکرم(ص) را گرفته بود، و اطراف ایشان میگشت و میپرسید : ای پدر! مادرم کجاست؟!
♦️پس در این هنگام؛ جبرئیل نازل شد و به پیغمبر اکرم(ص) فرمود :
خداوند به تو سلام میرساند و به تو امر میکند که به فاطمه(س) بگویی که مادرش در خانهای از طلا و یاقوت سرخ، در کنار آسیه و مریم دختر عمران است.(۱۳)
📚منابع:
۱)بشارة المصطفى عمادالدین طبری، ص۱۱۵
۲)دیوان أمیرالمؤمنین(ع) میبدی، ص۳۵۹
۳)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۵
۴)اللهوف ابن طاووس، ص۸۶
۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۹
۶)اللهوف ابن طاووس، ص۱۳۴
۷)صحيح بخاری، ج۳، ص۱۳۸۹، ح۳۶۶۰
۸)مُسند احمد بن حنبل، ج۴۱، ص۳۵۶
۹)بحارالانوار مجلسی، ج۱۹، ص۲۰
۱۰)پند تاريخ خسروی، ج۲، ص۲۲
۱۱)بحارالانوار مجلسی، ج۱۶، ص۳
۱۲)المجالس العاشوريّة آل درويش، ج۱، ص۴۷۹
۱۳)امالی شیخ طوسی، ص۱۷۵
.
زمزمه زمینه نوحه واحد.pdf
207.6K
۱۰ شب
زمزمه، زمینه، نوحه، واحد
السلام علیک یا باب رحمت الله(سربند)
4_5985603939968484931.pdf
160.1K
نوحه واحد
۱۰ شب
تسبیح ما شد آه از پی آه...(سربند)
۱۰ شب شور
سبک : راس تو می رود بالای نیزه ها
#سبک_راس_تو_میرود
#میثم_مومنی_نژاد ✍
.
#برائتی
#فرحه_الزهرا
#عید_الزهرا
.
دل میزنه بوم بوم/ هم تند و هم آروم
از لعن دشمن علی یه وقت نشی محروم
نقل و نباتت کو / شیر شکلاتت کو
شاده دل مولا علی پس صلواتت کو
دلاور کاشانی / با رجز طوفانی
با دم یا حیدر
خلیفه ی ملعونو / کافر بی ایمونو
به خون کشید آخر
دیدی دیدی دیدی دیدی
دیدی دردش دوا شد
دیدی حقش ادا شد
دیدی لنگش هوا شد
دیدی دیدی دیدی دیدی
دیدی فیروز چیکار کرد
عمر و تار و مار کرد
سگ هارو شکار کرد
دیدی دیدی دیدی دیدی
بند دوم
عشق منه قرمز / پیراهنه قرمز
دشمن چرا رم میکنن با دیدن قرمز
رنگ دله قرمز / چه خوشگله قرمز
شیعه چه حالی میکنه با شنل قرمز
همه جا پر از خونه / خلیفه چه داغونه
بدجوری میسوزه
توی سقر افتاده / آره دمر افتاده
هی میکشه زوزه
آهان آهان آهان آهان
کشتی اون خنگ گاو و
به تو باد مرحبا وو
ابولولو براوو
آهان آهان آهان آهان
دوربینش باز فلاش زد
خنده به عشوه هاش زد
ابوبکر روش کراش زد
آهان آهان آهان آهان
بند سوم
ولایتو عشقه / برائتو عشقه
میون کل ذکرا ذکر لعنتو عشقه
سیاهیه محضه / تباهیه محضه
راه سقیفه علت گمراهیه محضه
علی همه جا حقه / بخدا که با حقه
خلیفه ی شیعه س
لعن کسی که مرده/ حق علی رو خورده
وظیفه ی شیعه س
هله هله هله هله
عمر و دینه چرتش
زیاده خرت و پرتش
دیگه قمصوره زرتش
هله هله هله هله
شده بد حال و روزش
به زمین خورده پوزش
دیگه قطع شد فیوزش
هله هله هله هله
#عالیه_رجبی ✍
https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi/12770
.
.
#شب_دهم_محرم
#محرم_۱۴۰۳
#شب_دهم
#زمینه
بند1️⃣
من چرا روضه بخونم تو بخون
از مقاتل محرم تو بخون
چی گذشته توی گودال تو بگو
دو سه خط ناحیه ی غم تو بخون
السلام علی الاعضاء المقطعات
چه بلایی به سرش آوردن
السلام علی الاعضاء المقطعات
نیزه ها حنجرشو آزردن
السلام علی الاعضاء المقطعات
کاش فقط انگشترو میبردن
شنیدم پیشونی شو سنگ شکسته درسته یا نه
شنیدم نیزه به پهلوش نشسته درسته یا نه
شنیدم راه نفس هاشو بسته درسته یا نه
السلام علی الشَّیب الخضیب ای غریب
السلام علی الخدّ التریب ای غریب
بند2️⃣
آشنایی که غریب وطنی
تو کدوم روضه به سینت میزنی
این فراز ناحیه شاهده که
کشته ی غارت کهنه پیرهنی
السلام علی الأجساد العاریات
توی صحرا بدنش میسوزه
السلام علی الأجساد العاریات
داره زخمای تنش میسوزه
السلام علی الأجساد العاریات
جگر سینه زنش میسوزه
شنیدم که سرش از تن جدا شد درسته یا نه
شنیدم که زیر آفتاب رها شد درسته یا نه
شنیدم که کفنش بوریا شد درسته یا نه
السلام علی الشَّیب الخضیب ای غریب
السلام علی الخدّ التریب ای غریب
بند3️⃣
خون شده اشکای چشمات این شبا
تسلیت منتقم آل عبا
خط به خط با روضه های ناحیه
زیر لب هی میخونی وا زینبا
السلام علی النِسوَةِ البارِزات
مقتل اینجا یکمی مبهم شد
السلام علی النِسوَةِ البارِزات
گره معجرشون محکم شد
السلام علی النِسوَةِ البارِزات
خیمه جای پای نامحرم شد
شنیدم عمه ی سادات اسیر شد درسته یا نه
شنیدم با حرمله هم مسیر شد درسته یا نه
شنیدم یک شبه از غصه پیر شد درسته یا نه
السلام علی الشَّیب الخضیب ای غریب
السلام علی الخدّ التریب ای غریب
شعر و سبک: #مهدی_زهدی✍
👇
.
📚در طول تاریخ، زبان سه نفر را به خاطر ارادت به اهل بیت(علیهم السلام) قطع نمودند!👇
1⃣رُشید هَجری
2⃣ #میثم_تمار
3⃣ابن سکّیت اهوازی
.👇👇👇
1⃣ #رشید_هجری_رحمه_الله
✅شیخ مفید می نویسد :
«زیاد بن ابیه» بعد از دستگیری «رشید هجری» دستور داد :
📋«إِقطَعُوا يَدَيهِ وَ رِجلَيهِ وَ أَصلَبُوهُ»
♦️دست و پاهای او را قطع کنید و او را به صلیب بکشید.
رشید گفت :
📋«هَيهَاتَ! قَد بَقِيَ لِي عِندَكُم شَئُ أَخبَرَنِي بِهِ أَمِيرُالمُؤمِنِينَ(علیه السلام)»
♦️هیهات! در مورد حکم من از سوی شما، موردی باقی ماند که قبلا امیرالمومنین(علیه السلام) به آن خبر داده بود.
در این هنگام، ابن زیاد گفت :
📋«إِقطَعُوا لِسَانَهُ»
♦️زبانش را ببرید!
رشید گفت :
📋«أَلآنَ وَاللهِ جَاءَ تَصدِيقُ خَبرِ أَمِيرِالمُؤمِنِينَ(علیه السلام)»
♦️به خدا سوگند که هم اکنون خبر امیرالمومنین(علیه السلام) تصدیق شد.(۱)
📚منبع:
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۳۲۶
.
2⃣ #میثم_بن_یحیی_تمار_رحمه_الله
✅شیخ مفید می نویسد :
بعد از اینکه عبیدالله بن زیاد، میثم تمّار را دستگیر کرد؛
📋«أَمَرَ بِمِيثَمَ أَن يَصلُبَ.. فَلَمَّا رُفِعَ عَلَی الْخَشَبَهِ اجْتَمَعَ النَّاسُ حَوْلَهُ عَلَی بَابِ عَمْرِو بْنِ حُرَیْثِِ..فَجَعَلَ ميثَم يُحَدِّثُ بِفَضائِلِ بَني هَاشِمِِ»
♦️عبیدالله ابن زیاد دستور داد که میثم را به صلیب بکشند.
هنگامی که میثم بر روی چوب ها رفت، مردم در اطراف میثم، کنار در خانه ابن حریث تجمع کردند و میثم شروع کرد به گفتن فضائل بنی هاشم.
به عبیدالله خبر رسید که؛
📋«قَد فَضَحَكُم هَذَا العَبدُ»
♦️این مرد در حال مفتضح کردن شماست.
ابن زیاد دستور داد :
📋«أَلجِمُوهُ»
♦️بر او لِجام بزنید.
📋«فَكانَ أَوَّلَ خَلقِ اللّه أُلجِمَ فِي الإِِسلَامِ.. فَلَمَّا َكانَ يَومُ الثَّالِثِ مِن صُلبِهِ طُعِنَ ميثَمُ بِالحَربَةِ، فَكَبَّرَ ثُمَّ أَنبَعَثَ في آخِرِ النَّهَارِ فَمُهُ وَ أَنفُهُ دَمَاً》
♦️میثم اولین کسی بود که در اسلام لجام بر دهان او زدند و هنگامی که سه روز به این حالت گذشت، با نيزه ای، بر او ضربتی فرود آوردند، که در این هنگام میثم تکبیر گفت، سپس در آخر روز، پس از خونريزي شديد از دهان و بينی اش، به شهادت رسيد.(۱)
شیخ طوسی می نویسد :
📋«فَقُطِعَ لِسَانُهُ وَ تَشَحَطَّ سَاعَةً فِی دَمِهِ ثُمَّ مَاتَ»
♦️زبان میثم قطع شد و میثم مدتی را در خون خود غلطید و سپس به شهادت رسید.(۲)
📚منابع:
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۳۲۲
۲)إختيار معرفة الرجال شیخ طوسی، ص۸۷
.
3⃣ #ابن_سکیت_اهوازی_رحمه_الله
✅ابن سکیّت معلم فرزندان «متوکل عباسی» بود.
نقل شده است که؛
📋«كَانَ ذَاتَ يَومِِ حَاضَرَا عِندَ المُتَوَكِّلِ إِذ أَقبَلَا، فَقَالَ لَهُ المُتَوَكِّلُ : يَا يَعقُوبَ! أَيُّهُمَا أَحَبُّ إِلَيكَ، وَلَدَايَ هَذَانِ أَوِ الحَسَنَ(ع) وَ الحُسَينَ(ع)؟
فَقَالَ : وَ اللهِ إنَّ قَنبَرَاً غُلَامَ عَلِي بنِ أَبِي طَالِبِِ(ع) خَيرُ مِنهُمَا وَ مِن أَبِيهِمِا!
فَقَالَ المُتَوَكِّلُ : سَلُّوا لِسَانَهُ مِن قَفَاهُ فَسَلُّوهُ فَمَاتَ رَضِی اللهُ عَنهُ»
♦️روزی متوکل در حالی که فرزندانش نزد او بود، از ابن سکیت پرسید :
ای یعقوب! فرزندان من «معتز» و «مؤید» نزد تو عزیزترند یا حسن(ع) و حسین(ع) فرزندان علی بن ابی طالب(علیهم السلام)؟!!
او که تقیه میکرد، اختیار از کف داد و در پاسخ گفت : قنبر خادم علی(علیه السلام) از تو و فرزندان تو نزد من برتر است!
متوکل از این گفته چنان برآشفت که در همان لحظه دستور داد، زبان او را از قَفا بیرون کشیدند.(۱)(۲)
📚منابع:
۱)وفیات ابن خلکان، ج۶، ص۴۰۰
۲)معجم رجال الحدیث خوئی، ج۲۱، ص۱۳۹
.
وصیت های لقمان.mp3
5.34M
#پادکست
🔻 ۴وصیت مهم حضرت لقمان
به فرزندش
🔹خلاصه خدمت به ۴۰۰پیامبر در۴جمله
شیخ محمود میرزایی
ج02_شرحخطبهیامامحسینعلیهالسلامدرمدینه_محرم1446ق.pdf
740.7K
#امام_حسین علیه_السلام
#دهه_اول_محرم
#فیش_محرم
#فیش_منبر
◾️ [جلسهی دوم _ شبدوممحرم]
#دهه_ی_اول_ماه_محرم_1446_ق
تیر ۱۴۰۳شمسی
👈🏼 فیش منبرهای #محرم1446
👈🏼 دههی اول_ ماهمحرم الحرام ۱۴۰۳شمسی
👈🏼 شرحخطبهی امام حسین علیهالسّلام در مدینهی طیّبه
📚 مطالب مطرح شده:
۱. مدح امام زمان عجلاللهتعالیفرجه
* یاداغدار روضهی شیب الخضیبیام
* روزی هزاربارکه شکر خداکنیم
۲. حمد وثنای الهی وصلوات برمحمد وآل محمّد
الف)حمد الهی درقرآن
ب)حمد الهی درروایات
ج)شروع خطبهها باحمد وثنای الهی
_ داستان دربارهی منبرهای قیامتی
د)اهمیت صلوات برمحمد وآل محمّد علیهمالسلام
_ داستان دربارهی صلوات
هــ)علت جنگ کربلا، امامت اهلبیت علیهمالسّلام بود
_ معروف ومنکر واقعی، کدامست؟
۳. داستانهای حسینی علیهالسلام
* دفع بلا باتوسل بهسیدالشهدا علیهالسلام
* عنایت امام حسین علیهالسّلام بمسیحی
* گریه وعزاداری حضرت زهراعلیهاالسلام
* حضورملائکه درمجالس حسینی
* عنایت امام حسین علیهالسّلام به کریم سیاه
#مطالبنابدرمنبر
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #مباهله 🌹 مباهله؛ روز برتری اسلام پس از فتح مکه معظمه و طائف و مسلمان شدن اهالی یمن و عمان، تقریب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.
#روز_مباهله
✅حضرت رسول اکرم(ص) در سال دهم هجری، نامهای به اسقف نجران (ابو حارثه) نوشت، و طی آن، مسیحیان نجران را به دین اسلام دعوت کرد.
«نجران» که در مرز حجاز و یمن قرار گرفته، در آغاز طلوع اسلام تنها منطقه مسیحینشین در حجاز (عربستان) بود.
نماینده پیامبر اسلام(ص)، صهیب بن سنان، نامه را به اسقف مسیحیان نجران رساند.
او پس از خواندن نامه، شورایی مرکب از شخصیتهای مذهبی و غیرمذهبی تشکیل داد، که وارد مدینه شوند و از نزدیک با پیامبر آخرالزمان(ص) دیدار کنند و دلایل نبوت ایشان را مورد بررسی قرار دهند.
هیئت مسیحیان نجران متشکل از ۶۰ نفر به مدینه رفتند.
نمایندگان نجران پس از دیدار با پیامبر(ص) با او به مباحثه و تبادل نظرات و افکار پرداختند و در مورد مسیح(ع) و مریم(س) و خدا به گفتگو نشستند، که در نهایت آنان به رسول اکرم(ص) گفتند :
گفتگوهای شما ما را قانع نمیکند!
در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیه مباهله را آورد و پیامبر(ص) را مأمور کرد، تا با کسانی که با او مجادله میکنند، به مباهله برخیزد.
آن آیه چنین است :
📋《فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِين》
♦️به آنها بگو : بیایید ما فرزندان خود را دعوت میکنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مینماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت میکنیم، شما نیز از نفوس خود را، آنگاه مباهله میکنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار میدهیم.(۱)
نمایندگان نجران از رسول اکرم(ص) وقت خواستند و قرار شد فردای آن روز به مباهله بروند.
روز مباهله طبق نقل شیخ مفید، پس از فتح مکه (سال هشتم هجری) و قبل از حجة الوداع (سال دهم هجری) در روز ۲۴ ذی الحجه رخ داده است.(۲)
رسول اکرم(ص) و نمایندگان نجران، توافق کردند که مراسم مباهله در نقطهای خارج از شهر مدینه، در دامنه صحرا انجام بگیرد.
اسقف مسیحی به نمایندگان نجران گفته بود، در مراسم مباهله نگاه کنید، اگر محمد(ص) با فرزندان و خانواده اش برای مباهله آمد، از مباهله با او بترسید و اگر با یاران و سربازان آمد با او مباهله کنید.
رسول اکرم(ص) به همراه امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و حضرت فاطمه(س) به سمت صحرا رفت.
اسقف هنگام دیدن آنان گفت :
آنان که با محمد(ع) هستند، کیستند؟
گفتند : آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوبترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه(س) دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست.
اسقف در این هنگام گفت :
من صورتهایی را می بینم که اگر از خدا تقاضا کنند، که کوهها را از جا برکند، چنین خواهد کرد.
هرگز با آنها مباهله نکنید، که هلاک خواهید شد و یک مسیحی تا روز قیامت بر روی زمین باقی نخواهد ماند.
پس با دیدن این صحنه هیأت مسیحی از مباهله امتناع ورزید و اسقف اعظم مسیحیان به رسول اکرم(ص) گفت :
یا اباالقاسم! ما با تو مباهله نمی کنیم، بلکه مصالحه می کنیم.
پیامبر اسلام(ص) نیز با آنها بر پرداخت جزیه مصالحه نمود.(۳)
همچنین در روایت دیگری آمده است که پیامبر اسلام(ص) پس از امتناع هیأت مسیحی از مباهله چنین فرمود :
📋《أَمَا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ لَاعَنُونِي مَا أَحَالَ اللَّهُ لِيَ الْحَوْلَ وَ بِحَضْرَتِهِمْ مِنْهُمْ بَشَرٌ إِذاً لَأَهْلَكَ اللَّهُ الظَّالِمِينَ》
♦️اما قسم به خدایی که جانم در دست اوست، اگر آنها با ما ملاعنه می کردند، خداوند سالى را بر من سپرى نمىكرد مگر اينكه كسى از آنان باقى نمىماند و در اين صورت خدا ستمگران را هلاك می کرد.(۴)
📚منابع:
۱)سوره آل عمران، آیه ۶۱
۲)الارشاد شیخ مفید، ج۱، صص۱۶۶-۱۷۱
۳)تفسیر نمونه مکارم شیرازی، ج۲، ص۵۷۸
۴)شواهد التنزیل حاکم حسکانی، ج۱، ص۱۵۷
#اسنادالمصائب
#مباهله
.
✅روزى مأمون عباسی به امام رضا(علیه السلام) گفت :
📋《أَخْبِرْنِی بِأَکْبَرِ فَضِیلَةٍ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) یَدُلُّ عَلَیْهَا الْقُرْآنُ؟》
♦️بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین(ع) که قرآن هم بر آن دلالت داشته باشد، چیست؟
امام رضا(ع) فرمود :
📋《فَضِیلَةٌ فِی الْمُبَاهَلَةِ!》
♦️فضیلتی که در آیه مباهله به آن اشاره شده است که خداى عزّوجلّ فرموده است :
📋《فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ》
♦️پس هر که در این باره پس از دانشی که تو را (حاصل) آمده با تو محاجه کند، بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم، سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.(آل عمران، ۶۱)
سپس امام رضا(ع) فرمود :
📋《دَعَا رَسُولُ اللَّهِ(ص) أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَکَانَ نَفْسَهُ بِحُکْمِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ، فَقَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ تَعَالَى أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ أَفْضَلَ، فَوَجَبَ أَنْ لَا یَکُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) بِحُکْمِ اللَّهِ》
♦️در جریان مباهله، حضرت رسول اکرم(ص) امیرالمومنین علی(ع) را به حکم خداوند متعال به عنوان نفس خویش خواند.
پس در نتیجه ثابت شد احدی از خلق خدا، افضل و اجلّ از حضرت رسول اکرم(ص) نیست.
پس طبق آیه قرآن احدى از جهانيان به حکم خدا، افضل از نفس رسول اکرم(ص) نیست.(۱)
👤استاد طائب می گوید :
طبق آيه ی مباهله؛
📋《...قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ..》استفاده مي شود، كه امام علی(ع) جان پيامبراکرم(ص) است.
چون به تصريح دانشمندان، مراد از «انفسنا» امام علي(ع) ميباشد.
اين كه رسول اكرم(ص)، امام علی(ع) را جان خود خوانده، نه به اين معناست كه «علي(ع)» پيامبر(ص) است!
بلكه منظور اين است كه علي(ع) در فضائل، كمالات و مقامات همچون پيامبر(ص) مي باشد و در شجاعت، رشادت، شهامت، تقوا ، ايثار و خلاصه تمام كمالات و مقامات مانند حضرت رسول اکرم(ص) است.
نتيجه اين كه علی(ع) در مقامات و كمالات نازل منزله پيامبر(ص) و تالی تلو اوست.
با توجّه به اين مطلب اگر قرار باشد پس از پيامبر اكرم(ص) خليفه و جانشيني براي آن حضرت(ص) از سوي خداوند انتصاب شود،(طبق نظر شيعه)!
يا امّت اسلامي كسي را براي اين منظور انتخاب كنند(طبق نظر اهل سنت)!
آيا نبايد شخصي را انتخاب كنند كه مثل پيامبر، يا در مرحله بعد از آن حضرت(ص) باشد؟
بنابراين، از انطباق جمله «انفسنا» به شخص «علي بن ابيطالب(ع)» مي توان پلي به سوی ولايت و امامت زد و بدين وسيله ولايت را ثابت كرد.(۲)
📚منابع :
۱)بحار الأنوار مجلسی، ج۱۰، ص۳۵۰
۲)برگرفته از بیانات استاد طائب
#اسنادالمصائب
#مباهله
.