eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
630 ویدیو
843 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد و تحلیل یک شعر تبیینی(١).mp3
11.78M
نقد و تحلیل یک نمونه اثر سیدحمیدرضا برقعی (با موضوع مدح حضرت امام صادق علیه‌السلام) با طرح نکاتی چون: ١. فلسفه آفرینش شعر ٢. نقش مخاطب در تکوین شعر ٣. ضرورت غیرمستقیم بودن کلام و دلایل آن. ۴. روش‌های متفاوت غیرمستقیم‌سازی کلام. به روایت سیدمهدی حسینی رکن آبادی
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
نقد و تحلیل یک نمونه#شعر_تبیینی اثر سیدحمیدرضا برقعی (با موضوع مدح حضرت امام صادق علیه‌السلام) با
.👆 به منبر می‌ رود دریا ، به سویش گام بردارید هلا ! اسلام را از چشمه ی اسلام بردارید . مبادا از قلم ‌ها جا بیفتد واژه ‌ای اینک که بر منبر قدح کج کرده ساقی ، جام بردارید . ” سَلونی ” را هدر کردند روزی مردمان ، امروز بپرسیدش ! از اسرار جهان ابهام بردارید . الا ای شاعران ! چشمان او آرایه ی وحی است برای ما از آن باران کمی الهام بردارید . نسیم صبح صادق می ‌وزد از گیسوی صادق از آن مضمون پیچیده جناس تام بردارید . به فرزندان ، به اهل خانه جز ایشان که می‌گوید غلام خسته ‌ام خفته ، قدم آرام بردارید . اگر فرمان او باشد ، نباید پلک بر هم زد به سوی شعله چون هارون مکّی گام بردارید . تیمم باطل است آنجا که دریایی چو او داری به جز احکام او چشم از همه احکام بردارید  . به جای حج به سوی کربلا رفتن خداجویی ‌ست کفن باید به جای جامه ی احرام بردارید . اگر در گوش نوزادی اذان می ‌خواند ، می‌ فرمود که با آب فرات و تربت از او کام بردارید . میان شعله‌ ها آیات ابراهیم می ‌سوزد میان گریه ختم سوره ی انعام بردارید . خدا را با نگاه حضرت صادق عبادت کن  و در معراج اندیشه ضریحش را زیارت کن . . . سید حمیدرضا برقعی✍ .
سخنرانی_01.mp3
31.65M
گلزار ی کرمان 🔵سخنرانی استاد در یادواره ی شهید بادپا
محورهای .mp3
1.33M
🎙محورهای دشمنی دشمنان با تفکر مهدویت
حمزه سید الشهدا.pdf
1.52M
📜 منبر کامل متنی علیه السلام ♦️ 🔖آنچه در این فیش می خوانید : ♦️1ـ حضرت حمزه از دیدگاه قرآن ♦️2ـ حضرت حمزه در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام ♦️3ـ حضرت حمزه در جنگ ها ♦️4ـ حرم حضرت حمزه در بستر تاریخ 🔗حضرت حمزه در گفتار و احتجاج امیرمؤمنان علیه السلام 🔗حضرت حمزه در احتجاج امام حسن مجتبی علیه السلام : 🔗حضرت حمزه در احتجاج حسین بن علی علیهماالسلام : 🔗حضرت حمزه در گفتار و احتجاج علی بن الحسین علیهماالسلام :
ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام.pdf
866.1K
📜فیش منبر کوتاه 📩 منبرک علیه السلام علیه السلام ♦️ فیش منبر حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام 🔖آنچه در این فیش می خوانید : 🌀ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام ✍1 ـ حمزه، سیّد همه شهدا، جز انبیا و اوصیا است: ✍2ـ حضرت حمزه از سروران اهل بهشت است: ✍3ـ حضرت حمزه، محبوب ترین عموی رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍4ـ حمزه محبوب ترین نامها در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍5ـ حمزه یکی از چهار راکب در قیامت: ✍6ـ حضرت حمزه انجام دهنده نیکی ها و بجا آورنده صله رحم: ✍7ـ حضرت حمزه شفیع در روز قیامت: ✍8ـ در پایه عرش نوشته شده است: «حمزه اسداللّه » و ... ✍9ـ حضرت حمزه در دعای رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍10ـ حضرت حمزه افضل شهدا است:
hosein-a-cheragh-e-hedayat Zia abadi 222.pdf
1.02M
حسین چراغ حیات کشتی نجات: کتاب ‏حسین (علیه السلام) چراغ حیات کشتی نجات نوشته سید محمد ضیاء آبادی از کتب ارشمند معاصر است.
az hosein goftan ta hoseini shodan Zia abadi 222.PDF
784.9K
از حسین گفتن تا حسینی شدن: کتابی است در مورد امام حسین (ع) که توسط سید محمد ضیاء‌ آبادی نوشته شده است. کتاب گزیده‌ای از خطبه‌های امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا است.
15.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺فی طین قبر الحسین علیه السلام 🎤سید مصطفی میرداماد فی طین قبر الحسین علیه السلام الشفاء فی کل دار و هو دواء الاکبر شفا توی تربت حسین دوا .. توی هیات حسین دله سینه زن رو میبره پره رو علامت حسین خوشه دله من به سلام تو بسه برا من ذکر نام تو خدا میدونه که شفا میده ته استکان پیر غلام تو ...... في طِينِ قبرِ الحسينِ عليه السلام الشِّفاءُ فی کل داءٍ وهُوَ الدواءُ الأكبَرُ منم تو پناه کربلا منم تو سپاه کربلا کسی به خدا نمی‌رسه مگه توی راه کربلا منم هلاک ابی‌عبدالله غبار خاک ابی‌عبدالله والله مرده زنده میشه با تربت پاک ابی‌عبدالله في طِينِ قبرِ الحسينِ عليه السلام الشِّفاءُ فی کل داءٍ وهُوَ الدواءُ الأكبَرُ بخشی از جلسه هفتگی (سالروز تخریب حرم ائمهء بقیع) ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🌷امام صادق علیه السلام می فرمایند: 📝فِي طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع الشِّفَاءُ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْأَكْبَرُ. ✅شفاى هر دردى در تربت قبر حسين (عليه السلام) است و همان است كه بزرگترين داروست. 📚 وسائل الشيعه ج ۱۴ 📚 کامل الزیارات ص ۲۷۵
. 💠داستان مرحوم علامه سید محسن امین عاملی (ره) در کتاب کشف الارتیاب راجع به جایز بودن بوسیدن قبر این روایت را نقل می کند. مردی آمد محضر حضرت رسول اکرم عرض کرد:«يا رسول الله إني حلفت أن أقبل عتبة باب الجنة وجبهة حور العين». یا رسول الله! قسم خوردم که عتبه درب بهشت را و صورت حورالعین را ببوسم (چه کنم که این کار را انجام داده باشم) «فأمره أن يقبل رجل الأم وجبهة الأب» حضرت به او امر کرد که پای مادر و پیشانی پدرش را ببوسد . عرض کرد:«يا رسول الله إن لم يكن أبواي حيين » اگر پدر و مادرم زنده نبودند چکار کنم؟ حضرت فرمود:«قبل قبرهما» قبر آنها را ببوس. عرض کردم:«فإن لم أعرف قبرهما؟» اگر قبر آنان را بلد نباشم ؟ حضرت فرمود: «خط خطين انو أحدهما قبر الأم والآخر قبر الأب فقبلهما فلا تحنث في يمينك» ( بزمین) دو خط بکش یکی را قبر مادر منظور بدار و دیگری را قبر پدر خود و پس آن دو را ببوس اگر چنین رفتار کنی حنث قسم نکردی.(۱) 📚۱.کشف الارتیاب،ص۳۵۰ ....... . ⭕️ در روایتی داریم که مردی از پیامبر اکرم(ص) پرسید: «ای رسول خدا! من سوگند خورده‌ام که آستانه در بهشت را ببوسم، اکنون چه کنم؟» پیامبر(ص) فرمود: پای و پیشانی ات را ببوس،(یعنی اگر چنین کنی، به آرزوی خود در مورد بوسیدن آستانه در بهشت می‌رسی). او پرسید: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟ پیامبر(ص) فرمود: قبر آن‌ها را ببوس. .......... مادر ای گوهر یکدانه ی من مادر ای روشنی خانه ی من بی تو روزم شده همچون شب تار گریم از هجر تو با حالت زار مادر از من تو مگر رنجیدی بیوفایی مگر از من دیدی که به هجران دل من آزردی همره خود دل من را بردی از غم مرگ تو خون شد جگرم خاطراتت نرود از نظرم از کفم رفته قرار آمده ام بر سر قبر تو زار آمده ام از برایم تو چه غم ها خوردی کاش همراه مرا می بردی بی تو تنها به جهان من چه کنم گلشنم گشته خزان من چه کنم آنقدر اشک بدامان ریزم نتوانم که دگر برخیزم مادرا قبر تو را می بویم تو گل گمشده را می جویم خاک غم گشته نگر بر سر من ای گل مهر و وفا مادر من شستشو می دهم از دیده ی تر قبر غم بار تو را ای مادر گو چسان رو بسوی خانه روم بی تو چون جانب کاشانه روم گل پژمرده ی من مادر جان رفته از دوری تو تاب و توان بی کس و خسته غریبم چه کنم از برم رفته حبیبم چه کنم .
. 💠داستان گفته شده زیارت اهل قبور آثار فراوانی را برای فرد فوت شده در عالم برزخ در پی دارد.در این باره روایت شده است که بانویی به نام «باهیه» از زنان وارسته و باکمال بود، او هنگام مرگش سر به آسمان بلند کرد و گفت: «ای خدای من! ای ذخیره من، ای مورد اعتماد من در زندگی و بعد از مرگ، مرا هنگام مرگ تنها نگذار، و وحشت قبر را از من دور ساز». پس چون او از دنیا رفت، پسرش هر شب و روز جمعه، کنار قبرش می رفت، قدری قرآن می خواند و سپس برای او دعا و طلب آمرزش می کرد، و همچنین برای اهل آن قبرستانی که مادرش در آن دفن بود، دعا و استغفار می نمود. از قضا آن پسر، شبی مادرش را در خواب دید و احوال او را پرسید، و مادر گفت: «پسر جان! مرگ، دارای سختی و دشواری های جانکاه است، ولی من هم اکنون بِحمدالله در برزخی هستم که فَرش شده، و با ریحان بهشتی خوشبو گشته و متکاهای بهشتی در آن نهاده شده است». پسر گفت: مادرجان! چه حاجتی داری؟ مادر گفت: پسرم! هرگز در شب و روز جمعه، از زیارت ما و دیدار در کنار قبر ما، دریغ نکن، هنگامی که تو کنار قبرم می آیی و قرآن و دعا می خوانی، بسیار شاد می شوم، آن هنگام که به سوی قبر من می آیی، مردگان مرا مژده می دهند و می گویند: «ای باهیه! پسرت به سوی تو می آید»، من از مژده آن ها، شاد می گردم، مردگانی که در اطراف من هستند، نیز شاد می شوند». پس از این ماجرا آن جوان (پسر باهیه) هر شب و روز جمعه کنار قبر مادرش می رفت، و پس از تلاوت چند آیه از قرآن، و دعا کردن، می گفت:«آنَسَ اللهُ وَحشَتَکُم، وَ رَحِمَ غُربَتَکُم، وَ تَجاوَزَ عَن سَیِئآتِکُم وَ تَقَبَّلَ حَسَناتَکُم:«خدا وحشت شما را با اُنس خود، برطرف سازد، و به غریبی شما رحم کند، و از گناهانتان بگذرد، و نیکی های شما را بپذیرد». آن جوان گفت: شبی در خواب دیدم؛ جمعی نزد من آمدند و گفتند: «ما اهل قبرستان هستیم، آمده ایم از شما تشکر کنیم، و تقاضا کنیم که قرائت قرآن و دعا در کنار قبر ما را ادامه دهی و قطع نکنی».(۱۲) 💠داستان مرحوم حاجى نورى در «دار السلام» نقل مى کند: دخترى از دنیا رفت، مادرش بعد از مدتى او را در خواب دید که در عذاب است و بعد از بیدار شدن بسیار محزون گردید که، چرا دخترش در عذاب است؟ و در رفع او چه کارى مى تواند بکند. سپس بعد از زمانى دفعه دیگر دخترش را در خواب دید که برخلاف گذشته عذاب از وى برداشته شده است، پرسید: دخترم علت رفع عذاب و رسیدن به نعمت چه بود؟ جواب داد: مادر یک نفر از بندگان خدا از قبرستان مى گذشت، ایستاد و براى اهل قبور چند صلوات فرستاد، ثواب آن صلواتها را میان اهل قبرستان تقسیم کردند، به من هم آنقدر رسید که از عذاب خدا خلاص شده و در رحمت شدم. 💠داستان امام صادق به صفوان شتردار فرمودند:«هَلْ لَکَ فِی قَبْرِ الْحُسَیْنِ» آیا بهره ای از زیارت امام حسین(ع) داری؟ صفوان میگوید عرض کردم:« وَ تَزُورُهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ» شما زیارتش می کنید فدای شما بشوم؟ فرمودند:«وَ کَیْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ یَزُورُهُ کُلَّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ یَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِکَةِ إِلَیْهِ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَوْصِیَاءُ وَ مُحَمَّدٌ أَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ » چگونه زیارتش نکنم و حال آنکه هر شب جمعه خداوند به همراه ملائکه و انبیاء و اوصیاء است، به زیارتش می آیند، عرض می آیند. عرض کردم فدایت شوم پس در هر جمعه که زیارتش کنیم، زیارت پروردگار را نیز درک می کنیم، فرمودند:« نَعَمْ یَا صَفْوَانُ الْزَمْ ذَلِکَ یُکْتَبْ لَکَ زِیَارَةُ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع وَ ذَلِکَ تَفْضِیلٌ وَ ذَلِکَ تَفْضِیلٌ» بله ای صفوان آنرا ملزم باش تا اینکه برایت زیارت قبر امام حسین علیه السلام نوشته شود و این تفضیل است، و این تفضیل است. مرحوم حر عاملی گوید: مراد از زیارت کردن پرودگار او را؛ مجاز است بمعنای زیادت تفضیل امام حسین (ع) واین واضح است.(۱۳) 👈چنانچه در آخر حدیث فوق اشاره شد آمدن خداوند باید طوری معنی شود که با لایتناهی و لامکان بودن خداوند تضاد نداشته باشد. آمدن خداوند به زیارت امام حسین یعنی تجلی خاص خداوند ،توجه ویژه خداوند و الطاف خاص الهی به آن مکان مقدس ضمنا در قرآن کریم هم آمدن خداوند بیان شده است. وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا  و میاید خداوند و فرشته ها صف به صف. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱۱.سبل الهدى‏، ج۸ ص۳۸۴ ۱۲.عالم برزخ در چند قدمی ما،ص۲۱۶. ۱۳. وسائل الشیعه،ج۱۴،ص۴۸۰ .
. اسلام با ایمان داشتن ؟ جهاد با نفس (۴۴) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۴۴ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ امام صادق(ع) فرمود: «إِنَّكُمْ لاَ تَكُونُونَ صَالِحِينَ حَتَّى تَعْرِفُوا وَ لاَ تَعْرِفُونَ حَتَّى تُصَدِّقُوا وَ لاَ تُصَدِّقُونَ حَتَّى تُسَلِّمُوا أَبْوَاباً أَرْبَعَةً لاَ يَصْلُحُ أَوَّلُهَا إِلاَّ بِآخِرِهَا...» شما صالح نمی شوید تا اینکه معرفت پیدا کنید و معرفت پیدا نخواهید کرد تا اینکه [ باورهای دینی]را تصدیق کنید و تصدیق نمی کنید تا اینکه چهار در را تمسک کنید آن چهار تایی که اصلاح اولشان به آخرشان وابسته است. 🟢بیان حدیث امام چهار مفهوم «صلاح» ، «معرفت»، «باورمندی» و «عمل به دستورات شرعی» را چهار عنوان وابسته به یکدیگر دانسته اند که انسان کمال یافته باید در هر چهار بعد خود را تکامل داده باشد. 🔶ایمان و اسلام «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِكُمْ» (گروهى از) اعراب (بیابانى به پیامبر اكرم) گفتند: ما ایمان آوردیم. بگو: شما ایمان ندارید ولى بگویید اسلام آوردیم، و هنوز ایمان در دلهایتان وارد نشده است. ➖طبق این آیه، تفاوت «اسلام» و «ایمان»، در این است که «اسلام» شکل ظاهرى قانونى دارد و هر کس شهادتین را بر زبان جارى کند در سلک مسلمانان وارد مى شود و احکام اسلام بر او جارى مى گردد. ولى «ایمان» یک امر واقعى و باطنى است و جایگاه آن قلب آدمى است نه زبان و ظاهر او. اسلام» ممکن است انگیزه هاى مختلفى داشته باشد حتى انگیزه هاى مادى و منافع شخصى، ولى «ایمان» حتماً از انگیزه هاى معنوى، از علم و آگاهى سرچشمه مى گیرد و همان است که میوه حیات بخش تقوا بر شاخسارش ظاهر مى شود. چنانچه پیامبر فرمود:«الاِسْلامُ عَلانِیَةٌ، وَ الاِیْمانُ فِى الْقَلْبِ»اسلام امر آشکارى است، ولى جاى ایمان دل است. 🔷 ازمعرفت تا تسلیم در روایتی به نقل از رسول اکرم(ص) آمده است: «أوّلُ العلم مَعرفةُ الجَبّار و آخرُ العلم تَفویضُ الأمر الیه» سر آغاز علم، شناخت خداوند جبّار و سرانجام آن، واگذارى امور به او است.(۳) ➖تا زمانی که انسان به معرفت و شناخت خدای تعالی نایل نشود به دروازه علم - که نوری است و خداوند در دل کسی که قابلیت آن‌را داشته باشد، می‌تاباند - نرسیده است. ➖پس نخستین قدم برای توفیق در مسیر درست و الهی عبارت است از اینکه خداوند را با صفات جمال و جلال ش بشناسیم به قدرت و مهربانی او ایمان داشته باشیم در این صورت وارد مرحله بعدی از کمال خواهیم شد که همان اطمینان به خداوند و واگذار کردن امور به اراده اوست. 🟢ارزش و آثار تسلیم شدن «فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَينَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أنْفُسِهِم حَرَجا مِمّا قَضَيتَ ويُسَلِّمُوا تَسْلِيما» چنين نيست سوگند به پروردگارت كه ايمان نياورند ، مگر آن كه در نزاعى كه ميان آنهاست تو را داور كنند و از حكمى كه تو مى دهى هيچ ناخشنود نشوند و يكسره تسليم آن گردند» . ➖ أوحَى اللّه ُ تعالى إلى داوودَ عليه السلام :تُرِيدُ واُرِيدُ، وإنّما يَكونُ ما اُرِيدُ ، فإن سَلَّمتَ لِما اُريدُ كَفَيتُكَ ما تُرِيدُ ، وإن لَم تُسَلِّم لِما اُرِيدُ أتعَبتُكَ فيما تُرِيدُ ، ثُمّ لا يَكونُ إلّا ما اُرِيدُ »  خداوند متعال به داوود عليه السلام وحى فرمود :تو مى خواهى و من مى خواهم و فقط آن مى شودكه من مى خواهم ؛ پس، اگر تسليم خواست من شوى ، خواست تو را هم تأمين كنم ، اما اگر تسليم خواست من نشوى،تو را در راه خواسته ات به رنج افكنم و آن گاه همان شود كه من مى خواهم.(۴) 🟢صبر بر اراده الهی در فرازی از زیارت قبر حضرت فاطمه زهرا(س) در بقیع آمده است، هنگامی که بر سر مزار آن‌حضرت قرار گرفتی این‌گونه خطاب کن: «السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ بِهِ صَابِرَة» ای امتحان شده! آن کسی که تو را آفرید، تو را امتحان کرد قبل از این‌که تو را بیافریند. پس تو را در مقابل آنچه که به آن امتحان کرد، صبور یافت. ➖صبر در برابر اراده تکوینی( مقدرات الهی) و ارادت تشریعی ( دستورات شرعی) باعث کمال و درجات الهی است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۲. ۲.مجمع البيان، ج۹،ص۱۳۸. ۳.کیمیاى سعادت، ج۲، ص۴۰۴. ۴.بحار الأنوار ،ج۸۲،ص۱۳۶