D1737125T15673848(Web)-mc.mp3
10.98M
شرح حدیثی از#امام_رضا (علیه السلام) در مورد صفات انسان عاقل - ویژه ی ولادت
🎙#استاد_رفیعی
⏱#سخنرانی_کامل
D1737125T15676737(Web)-mc.mp3
11.04M
🔹سفارش های #امام_رضا (علیه السلام) به حضرت #عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)
🎙#استاد_ثمری
⏱#سخنرانی_کامل
D1737125T15678796(Web)-mc.mp3
13.49M
🔹ارزش زیارت امام رضا علیه السلام
🎙#استاد_میرباقری
⏱#سخنرانی_کامل
.
منشور زندگی جمعی
👈پیام حضرت رضا علیه السلام به دوستان و شیعیان
بسم الله الرحمن الرحیم
یا عَبْدَ الْعَظِیمِ، أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیائِی السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا تَجْعَلُوا لِلشَّیطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا
وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة
عبدالعظیم، سلام مرا به دوستانم برسان و به آن ها بگو: شیطان را به دل های خویش راه ندهند.
در گفتار خویش راست گو باشند و امانت را ادا کنند.
وَمُرْهُمْ بِالسُّکوتِ وَ تَرْک الْجِدَالِ فِیمَا لَا یعْنِیهِمْ
وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَی بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَة فَإِنَّ ذَلِک قُرْبَة إِلَی
خاموشی را پیشه خود سازند. از جدال و نزاع بیهوده ای که سودی برایشان ندارد، دوری کنند. به صله رحم به جا آورند وبه همدیگر روی آورند و به دیدار و ملاقات هم بروند؛ زیرا این کار موجب نزدیکی به من است.
وَ لَا یشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی الَیتُ عَلَی نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِک وَ أَسْخَطَ وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی دَعَوْتُ الله لِیعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کانَ فِی الاخِرَة مِنَ الْخَاسِرِینَ
خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازند؛ زیرا با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند و به خشم آورَد، خداوند را بخوانم تا او را در دنیا با شدیدترین عذاب ها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود.
وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ الله قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ إِلَّا مَنْ أَشْرَک بِی أَوْ آذَی وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ الله لَا یغْفِرُ لَهُ حَتَّی یرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ عَنْهُ وَ إِلَّا نُزِعَ رُوحُ الایمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلَایتِی وَ لَمْ یکنْ لَهُ نُصِیبٌ فِی وَلَایتِنَا وَ أَعُوذُ بِالله مِنْ ذَلِک.[2]
الاختصاص، ص 247؛ بحار الأنوار، ج 71، ص 230..
به اینها بگو
همانا پروردگار نیکوکارانشان را آمرزیده و از خطای گنهکارانشان درگذشته است؛ مگر کسی که به خدا شرک بورزد یا دوستی از دوستانش را بیازارد یا کینه آن ها را به دل بگیرد. به درستی که خداوند او را نخواهد بخشید تا آنکه از کردار ناشایست خویش دست بکشد. هرگاه از این اعمال نادرست دوری گزیند، آمرزش خدا را شامل خود گردانده است؛ وگرنه روح ایمان از قلبش بیرون رفته و از «ولایت» ما خارج شده است و بهره ای از ولایت ما نخواهد برد. پناه بر خدا از این.
#دهه_کرامت
#امام_رضا علیه السلام
.
1402-03-08 Rafiei.mp3
12M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_رفیعی
📚 موضوع: نکاتی پیرامون حسن عاقبت و سوء عاقبت
🗓 دوشنبه هشتم خرداد ماه ۱۴۰۲
مجمع جوانان بنی فاطمه (س)(2).mp3
7.47M
🎙 گره گشایی از کار مردم
📻مراسم شب ولادت امام رضا (علیه السلام)
☑️سخنراني حجةالاسلام والمسلمین #استاد_دکتر_رفیعی
امام همت_های بلند - Copy.pdf
133.9K
📜فیش منبر متنی
📖عنوان: امامِ همتهای بلند
📚موضوع: همت بلند در خواست از رحمت واسعه امام رضا علیه السلام
📝کاری از معاونت تأمین محتوای تبلیغی موسسه تخصصی خطابه امیربیان
#امام_رضا علیهالسلام
#میلاد_امام_رضا علیهالسلام
#دهه_کرامت
خصائص الرضویه.pdf
101.7K
📜فیش منبر
📖عنوان: خصائص الرضویه علیه السلام
🎙حجت الاسلام و المسلمین استاد دانشمند
#امام_رضا علیهالسلام
#ولادت_امام_رضا علیهالسلام
#میلاد_امام_رضا علیهالسلام
هشت شکل تحریف امام.pdf
916.4K
📜فیش منبر متنی
📖عنوان: هشت شکل تحریف امام
🔖آنچه در این فیش می خوانید:
🔻 اشکال هشتگانهای برای تحریف امام وجود دارد
🔻1⃣ارائه تفسیر جمهوریخواهانه از امام و حذف بقیه ابعاد و اهداف داخلی و جهانی انقلاب اسلامی.
🔻2⃣بزرگ کردن برخی دیدگاههای امام و نادیده گرفتن برخی دیگر.
🔻3⃣ارائه اطلاعات فراتر از مکتوبات و صوتهای موجود امام:
🔻4⃣حذف جنبههای انقلابی شخصیت امام:
🔻5⃣تبدیل اسلام سیاسی – فقاهتی امام به اسلام رحمانی:
🔻6⃣اصالت خانوادگی در تفسیر امام:
🔻7⃣استفاده از روشهای پست مدرن برای تفسیر و فهم امام:
🔻8⃣انطباق عرفی و عرفیسازی
♦️درنگ 👇
بنابراین امام به مسئولین (نه مردم) توصیه کردند که اگر که میخواهند در مسیر انقلاب اسلامی بمانید باید بدانند که «رفاه و مبارزه با هم جمع نمیشود و کسانی که بر این باورند که رفاه و مبارزه با هم سازگارند آب در هاون میکوبند».
#امام_خمینی رحمةاللهعلیه
#رحلت_امام_خمینی رحمةاللهعلیه
#چهارده_خرداد
امام خمینی.ppt
5.93M
💻پاورپوینت
📜عنوان: زندگینامه امام خمینی رحمه الله علیه
#امام_خمینی رحمةاللهعلیه
#رحلت_امام_خمینی رحمةاللهعلیه
#چهارده_خرداد
.
هدایت و گمراهی در آخرالزمان
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
پنج چیز بر جنب حرام است:
اوّل: رساندن جایی از بدن خود به خط قرآن یا به اسم خداوند متعال با تفصیلی که در بخش وضو گذشت.
دوّم: وارد شدن به مسجد الحرام، و مسجد پیامبر(ص) اگرچه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.
سوّم: توقـف در مساجـد دیگر، و همچنین ـ بنا بر احتیاط واجب ـ در حرم امامان(ع)، ولی اگر از مسجد عبور کند مثل اینکه از یک درِ مسجد داخل و از درِ دیگر خارج شود، مانعی ندارد.
چهارم: داخل شدن در مسجد برای برداشتن چیزی، و همچنین گذاشتن چیزی در آن هرچند خودش وارد مسجد نشود، بنا بر احتیاط لازم.
پنجم: خواندن هریک از آیات سجده واجب در قرآن، و سجدههای واجب در سوره «سجده» آیه پانزدهم ، و سوره «فصلت» آیه سی و هفتم ، و سوره «النجم» آیه شصت و دوم ، و سوره «علق» آیه نوزدهم میباشد.
🔴گمراهی با دجال
[ایجاد انگیزه]
حضرت علی (ع) می فرماید:
«یَكُونُ لِغَیْبَتِه حَیْرَةٌ یَضِلُّ فیها اَقْوامٌ وَ یَهْتَدُونَ آخَرُونَ»بـراى غیبت او حیرتى است كه گروههایى در آن گمراه مى شوند و گروههایى دیگر از پرتو هدایتش بهره مى گیرند.(۱)
حدیث فوق یک نمونه از احادیثی است که در جهت بیان یک واقعیت تلخ در دوران قبل از ظهور است و آن عبارت است از اینکه وضعیت دینداری در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانی اغلب مردم از دستورات الهی، زیادتر است.
➖ در احادیث با کلید واژه دجال به وجود یک قدرت شیطانیِ اغواگر در دوران آخرالزمان اشاره شده است که صدای او در سرتاسر عالم شنیده می شود و او بهشت موعود خود را به رخ مردم می کشد افراد زیادی را گمراه میکند؛
امام صادق(ع) می فرماید:«يَصْرُخُ بِصوتٍ يَسمَعُه الأنسُ و الجنُ: هذه جَنَتي لِمَن سَجَدلِي، و مَن اَبی اَدخَلتُه النارَ» فریاد بلند او را همه انس و جن می شنوند که این بهشت من است برای هر کسی که به من سجده کند( کنایه از تبعیت محض) و هر کس اجتناب کند او را داخل آتش میکنم(کنایه از انواع سلاح ها)(۲)
احتمال بزرگان در مورد اشاره های حدیثی فوق عبارت است از اینکه؛غول های ارتباط جمعی و رسانه ای، که در اختیار نظام سلطه است به شدت با اسلام درگیر می شوند و با انواع تخریب ها و تحریف ها و سیاه نمایی ها، سعی بر آن دارند که چهره خشن و سیاهی از اسلام و دین نشان دهند و در این کار، چنان ماهرانه و شیطنت آمیز واقعیت ها را تحریف و تخریب می کنند که حتی برخی از مسلمانان نیز دچار تردید می شوند و گاه از دین خود شرمنده می شوند، و از طرفی دیگر، ظواهر دنیا را چنان فریبنده و زیبا جلوه می دهند و انواع فساد و فحشا را در جامعه پخش می کنند، به گونه ای که مردم در کنترل کردن امیال و غرایز خود باید مجاهدت و تلاش فراوان کنند. بازار فسادهای مالی و اخلاقی، چنان گرم می شود که برخی، همه چیز را به فراموشی می سپرند و حتی انسانیت را زیر پا قرار می دهند روشن است که با فساد علنی دنیای امروز، حفظ دین و معنویت، بسیار مشکل است.
➖در حدیثی نسبتا طولانی سدیر صیرفی گریه شدید امام صادق(ع) را گزارش می کند او می گوید: به خدمت مولایمان امام صادق (ع) رفتیم و امام را در حال گریه و ناله دیدیم«هو یبکی بکاء الوالد الثکلی »
گریه کنان میگفت:« سیدی غیبتک نفت رقادی وضیقت علی مهادی وابتزت منی راحة فؤادی، سیدی غیبتک اوصلت مصابی بفجائع الابد»
مولای من! غیبت تو، خواب را از چشمانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش دلم را از من گرفته است . مولای من! غیبت تو، بلا و مصیبت مرا به فاجعه های ابدی پیوند داده است .»
🌺شعر
دل زشوق دیدنت سوزد چو عود
از فراقت دیده بارد همچو رود
غرقه در سیلاب اشک و دل کباب
کس غریق شعله ور کی دیده بود
وقتی راز گریه را سوال کردیم فرمود:
صبح امروز در کتاب جفر نظر کردم و درباره ولادت و غیبت طولانی و طول عمر قائم ما ،«بَلْوَی الْمُؤْمِنِینَ بِهِ مِنْ بَعْدِهِ و تَوَلُّدَ الشُّکُوکِ فِی قُلُوبِهِمْ مِنْ طُولِ غَیْبَتِهِ وَ ارْتِدَادَ أَکْثَرِهِمْ عَنْ دِینِهِمْ»و بلای مومنین، در آن زمان و ایجاد شک و تردید در اثر طول غیبت و ارتداد اکثریت مردم از دین و خروج آنان از تعهد به اسلام تامل و دقتی داشتم. در اثر آن، رقّت مرا فرا گرفت و حزن و اندوه بر من چیره شد.(۳)
➖طبق حدیث معروف دیگری فرمود: «يأتي علي الناس زمان الصابر منهم علي دينه كالقابض علي الجمرة ؛رسول خدا فرمود: زمانی بر مردم می آید كه ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است» (۴)
با مقدمه فوق عوامل هدایت و گمراهی در آخرالزمان را بحث خواهیم کرد.
🔻 ادامه دارد 👇 ۱
🟥عوامل گمراهی
گمراهى عوامل متعددى دارد که برخی از آنها را بر می شمریم
🔴هـواپـرسـتـى
هـواپـرسـتـى يـعـنـى تـرجـيح دادن خواسته هاى نفسانى بر آنچه خواست عـقل است . قرآن مجيد به صراحت تمام از متابعت هوا و هوس نهى كرده و آن را سبب انحراف از راه هدايت مى داند«وَلاَ تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ»از هواى نفس پيروى مكن كه تو را از راه خدا منحرف سازد.
🔴 جهل و نیاندیشیدن
جهل و نیاندیشیدن، سرچشمه و منشأ بسياري از آفتها و رذايل است
➖در سـوره انفال مى فرمايد :
«إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لاَيَعْقِلُونَ»
➖از پیامبر (ص)روایت شده است«يُقْبَضَ الْعِلْمُ وَ يَظْهَرَ الْجَهْلُ وَ الْفِتَنُ وَ تَكْثُرَ الْهَرْجُ وَ الْمَرْجُ ...» دانش جمع گشته و فتنه و نادانى آشكار مىشود و هرج زياد مىگردد.
مقصود از علم، همان علوم اسلامى و مسائل مذهبى است، چنانكه مقصود از آشكار شدن و منزل گرفتن جهل، گسترش جهل و نادانى نسبت به افكار اسلامى در بين افراد جامعه است.
🔴هواپرستی
«اءَفـَرَاءَيـْتَ مـَنِ اتَّخـَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَاءَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ اءَفَلاَ تَذَكَّرُونَ»
آيا ديدى كسى را كه معبود خود را هواى نفس خويش قرار داد و خداوند او را با آگاهى ( بر اينكه شـايـسته هدايت نيست ) گمراه ساخت و بر گوش و قلبش مهر زد و بر چشمش پرده اى افكند؟با اين حال چه كسى مى تواند غير از خدا او را هدايت كند؟ آيا متذكر نمى شويد ؟!(۵)
➖هـواپرستى خصيصه اصلى مخالفان انبيا بوده است ؛ در اين باره قرآن خبر مى دهد كه هر زمان پيامبرى بر خلاف هوس ها و تمايلات افراد معاصرش ظهور مى كرد، او را تكذيب نموده گاهى نـيـز در صـدد از مـيـان برداشتن و قتل وى برمى آمدند.
➖انسان مطيع شهوات و مقهور نفس امّاره بنده فرمانبر آنهاست، و هر چه آنها امر كنند، با كمال خضوع اطاعت كند. و در پيشگاه آنها عبد خاضع و بنده مطيع گردد تا كار به جايى رسد كه اطاعت آنها را مقدم دارد بر اطاعت خالق سموات و ارض، و بندگى آنها را برگزيند بر بندگى مالك الملوك حقيقى.
➖هوای نفس در دوران آخرالزمان آنچنان جامعه را در بر می گیرد که یکی از برنامه های کاربردی منجی بشریت برخورد با آنهاست، به نحوی که امام علی (ع) در وضع فتنه های آخر الزمان و روشنگری قائم آل محمد می فرمایند: « يَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى » او (حضرت مهدى «عج») خواستهها را تابع هدايت وحى مىكند، هنگامى كه مردم هدايت را تابع هوسهاى خويش قرار مىدهند.(۶)
➖امام محمد باقر(ع) بیان جامعی در بیان اوضاع آشفته آخرالزمان فرموده و در آن به نهایت شهوترانی موجود در زمان قیام امام زمان (عج) اشاره می فرمایند: « يَخْرُجُ قَائِمُكُمْ قَالَ إِذَا تَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ اكْتَفَى الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ رَكِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ وَ قُبِلَتْ شَهَادَاتُ الزُّورِ وَ رُدَّتْ شَهَادَاتُ الْعُدُولِ وَ اسْتَخَفَّ النَّاسُ بِالدِّمَاءِ وَ ارْتِكَابِ الزِّنَاءِ وَ أُكِلَ الرِّبَا وَ اتُّقِيَ الْأَشْرَارُ مَخَافَةَ أَلْسِنَتِهِم»آنگاه كه مردان به زنان تشبّه كنند و زنان به مردان، و مردان به مردان اكتفا كنند و زنان به زنان، و صاحبان فروج بر زبر زينها سوار شوند و شهادتهاى دروغ پذيرفته شود و شهادت هاى عدول مردود گردد و مردم خونريزى و ارتكاب زنا و رباخوارى را سبك شمارند و از اشرار بخاطر زبانشان پرهيز كنند.(۷)
🔴دنيا دوستى
توجه به دنيا و تعلقات آن اگر به گونه اى باشد كه انسان را از شناخت هدف اصلى از خلقت و راهى كه براى تاءمين سعادت دوجهان خويش بايد طى كند باز دارد، مذموم بـوده و سـبـب مـى شود كه انسان به هلاكت و ضلالت گرفتار آيد.
➖در آيه اى دليل كفر و انكار حقيقت توسط گروهى از انسانها را همين دنيا دوستى شديد آنها دانسته است :«ذلِكَ بـِأَنَّهـُمُ اسـْتـَحـَبُّوا الْحـَيـَاةَ الدُّنـْيـَا عـَلَى الْاَّخـِرَةِ وَاءَنَّ اللَّهَ لاَيـَهـْدِي الْقـَوْمَ الْكـَافِرِينَ»
ايـن بـه خاطر آن است كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح دادند؛ و خداوند افراد بى ايمان (لجوج )
را هدايت نمى كند.(۸)
🔴محيط ناسالم
محيطهاى ناسالم كه معمولاً در اثر تسلط افراد بى فرهنگ ، تبليغات مسموم ، تـرويـج فـساد و فحشاء، انتشار افكار خرافى و گمراه كننده و... به وجود مى آيد، از موانع بـزرگ رشد و هدايت يابى افراد است .
🌺شعر
پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد
سگ اصحاب کهف روزی چند، پی نیکان گرفت مردم شد
🔻 ادامه دارد 👇👇
۲
🟩عوامل هدایت
🟢ذکر الهی
حضرت امیر(ع) می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ». خداوند سبحان ذكر و ياد خود را صيقل و روشنائى دلها قرار داد كه بسبب آن (اوامر و نواهى او را) بعد از كرى مى شنوند، و بعد از تاريكى (نادانى) مى بينند، و بعد از دشمنى و ستيزگى فرمانبر مى گردند (رضاء و خوشنودى او را بدست مى آورند).(۹)
🟢تـعـقـّل
مـنظور از تعقل ، به كارگيرى عقل ، اين حجت باطنى خداوند است . همانگونه كه داشـتـن عـقـل شـرط اصـلى شـمـول تـكـليـف براى انسانهاست ، استفاده از آن نيز به وجود آورنده بهترين زمينه براى هدايت انسان است .
«لَوْ كُنّا نَسْمَعُ اَوْ نَعْقِلُ ما كُنّا فى اَصْحابِ السَّعيرِ»
🟢عبرت گیری
حضرت امیر(ع) می فرماید:«اَلاِعْتِبارُ يَقوُدُ اِلَى الرَّشاد»عبرت گيرى (انسان را) به سوى رشد رهبرى مى كند.(۱۰)
و حتى انسان را از وقوع در مهالك بازداشته و عصمتى در خور توجه به او عطا مى كند؛
«اَلاِعْتِبارُ يُثْمِرُ الْعِصْمَةَ»عبرت گيرى ، مصونيت به بار مى آورد.(۱۱)
🟢انصاف و حق طلبی
داشتن روحيه انصاف و حق طلبى است ؛ زيرا افراد در مـواجـهـه بـا حـقـايـق و مـعـارف الهـى دو گـونـه انـد : عـده اى از اول روحيه تسليم و حق جويى ندارند و بنا را بر عناد و لجاجت مى گذارند، اينان در اثر تكبر و بى اعتنايى به آيات الهى هرگز هدايت نخواهند شد.
امّا عده اى ديگر مصممند تا در بـرابـر حـق تـسـليـم باشند. اينان اهل منطقند و به سخنانى كه به آنان زده مى شود گوش فـرامـى دهـنـد تـا اگر دلايل و مدارك گوينده حق باشد آن را بپذيرند. اينان به هدايت نزديكند ودر حقيقت مرحله اى از تقوا را دارا مى باشند كه بواسطه آن به هدايت هاى بالاتر نيز دست مى يابند.
«اِنَّما يَسْتَجيبُ الَّذينَ يَسْمَعُونَ وَ الْمُوتى يَبْعَثَهُمُ اللّهُ ثُمَّ اِلَيْهِ يُرْجَعُونَ»
تـنـهـا كـسـانـى (دعـوت تو را) مى پذيرند كه گوش شنوا دارند، امّا مردگان ( و آنها كه روح انـسـانـى را از دسـت داده اند، ايمان نمى آورند و) خدا آنها را (در قيامت ) برمى انگيزد، سپس به سوى او، باز مى گردند.(۱۲)
🟢تقوا
خدا ترسی زمینه ساز هدایت است،
«يَا اءَيُّهَا الَّذِينَ اَّمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللّهَ يَجْعَل لَكُمْ فُرْقَانًا ...»
اى كـسـانـى كـه ايـمـان آورده ايد! اگر تقواى الهى را رعايت كنيد، براى شما وسيله اى جهت جدا ساختن حق از باطل قرار مى دهد.(۱۳)
در روايتى از امام باقر(ع ) نقل شده كه فرمود :«مَنْ عَمِلَ بِما يَعْلَمُ عَلَّمَهُ اللّهُ مِمّا لَمْ يَعْلَمْ »هر كس به آنچه كه مى داند عمل كند، خداوند او را به آنچه نمى داند آگاه مى گرداند.(۱۴)
🟢جهاد در راه خدا
خداوندمى فرماید: «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»کسانى که در راه ما جهاد کنند، آنان را به راه هاى خود هدایت مى کنیم.(۱۵)
در اینجا «جهاد» آن هم «جهاد مخلصانه و در راه خدا» به عنوان شرط اصلى هدایت ذکر شده است.
و در آیه دیگر مى خوانیم: «وَ الَّذِینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً»کسانى که گام هاى نخستین هدایت را برداشته اند، خداوند بر هدایتشان مى افزاید.(۱۶)
🟢تبعیت از عالمان باتقوا
امام حسن عسکری(ع) می فرماید:
«فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ، وذلكَ لا يكونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لا جَميعَهُم». اما هر فقيهى كه خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد ، بر عوام است كه از او تقليد كنند و البته اين ويژگيها را تنها برخى فقهاى شيعه دارا هستند ، نه همه آنها .(۱۷)
🟢دعا و نیایش
عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) نقل میکند: «سَتُصِیبُکُمْ شُبْهَهٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ یُرَى وَ لَا اِمَامٍ هُدًى وَ لَا یَنْجُو مِنْهَا اِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِیقِ»
به زودى شبههاى به شما میرسد که در ان نه نشانه آشکار دارید و نه پیشوای هدایت و کسى از ان شبهه نجات نمییابد مگر آنکه مانند فردی که در شرف غرقشدن است، دست به دعا بردارد!
گفتم: دعاى غریق چگونه است؟ فرمود: میگویى: « یَا الله یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ»(۱۸)
پس معلوم می شود یکی دیگر از اسباب نجات و هدایت در دوران سخت آخرالزمان دعا و نیایش است که در کنار توجه به عواملی که گفته شد بایستی با دعا از گمراهی و انحراف به خداوند قادر پناه ببریم.
🔻 ادامه دارد 👇👇
۳
چند داستان در هدایت و عاقبت بخیری تقدیم می شود؛
💠داستان
او تا چهل سالگى همچون ساير افراد ايل قشقائى به دامپرورى و پرورش اشتغال داشته و با تارزنى و آلات موسيقى افراد را به سوى خود جلب مى كرده در هر مجلس شادى و معصيتى كه وجود داشته شركت مى كرده او در يكى از تابستانها كه ايل قشقايى به ييلاق سيميرم آمده بود (بخشى از اصفهان است ) براى فروش فرآورده هاى دامى و خريد نيازمنديهاى خود و عائله اش به اصفهان ميرود.
در آن شهر بزرگ پس از انجام كارهاى ضرورى در بازار براى تعمير تار شكسته اى كه همراه داشته از شخص پيرمردى سراغ استاد يحيى ارمنى تارسازى را مى گيرد آن پير روشن ضمير ضمن راهنمايى و معرّفى استاد يحيى ارمنى تارساز، اندرز وار به او ميگويد: حق است كه پى كار بهترى روى و دانش آموزى ، و اگر راست ميگوئى برو اول تار وجود خود را درست كن و از اين كارها دست بردار خوب شو ديگر.
اين سخن چنان در دل و جان جهانگير خان اثر ميگذارد و شورى به پا ميكند كه از همانجا ترك ايل كرده و رحل اقامت در اصفهان كه در آن زمان دارالعلمى مشهور بوده است مى افكند و در مدرسه صدر كه از معروفترين مدارس حوزه علميه اصفهان و مجمع فقيها و حكيمان بزرگ بوده است حجره اى براى سكونت اختيار مى كند... او ازكارهاى خود توبه كرده و با عشق و علاقه وافرى كه از نصيحت آن پير روشن دل ناشناس در نهادش برانيگخته شده بود به تحصيل علوم دينى و عرفانى مى پردازد و طولى نمى كشد كه از زبده ارباب فضل و بلاغت و قدوه اصحاب مجد و فصاحت و... مى گردد. براى درك قدر و منزلت پوشيده و ناشناخته او كافى است كه بدانيم اشخاص مثل آيت اللّه العظمى بروجردى مرجع شيعيان و شهيد سيد حسن مدرس روحانى مبارز از شاگردان او بوده اند.
💠داستان
كتاب لئالى الاخبار نوشته شده بود:
زنى عيّاش و زانيه و بدكاره بود كه در مجالس لهو و لعب شركت مى كرد، يك روز در اثناء مسافرتش در بيابان به چاهى مى رسد، هرچه نگاه مى كند سطلى پيدا كند ولى چيزى نمى يابد آخرش به تَهِ چاه مى رود و آب مى خورد و بالا مى آيد.
در اين هنگام مشاهده مى كند كه سگى تشنه است و دنبال آب مى گردد دلش به حال او مى سوزد كفش خود را سطل و موى و گيسوان خود را مى بُرد و طناب درست مى كند و به چاه مى اندازد و با زحمت از ته چاه آب بيرون مى آورد و سگ را سيراب مى كند. بعد مى گويد خدايا سگى را به سگى ببخش.
چون به يك سگ ترحم مى كند و او را سيراب ميكند خداهم باو رحم مى كند و او را وسيله آمرزشش قرار مى دهد. بعد زن گريه زيادى كرده و توبه مى كند اين كار خير سبب توبه و بازگشتش به سوى خدا مى شود و با سعادت از دنيا مى رود.
💠داستان
جوانی در بنی اسرائیل زندگی میکرد و به عبادت حق تعالی مشغول بود روزها را به روزه و شبها را بنماز و طاعت، تا بیست سال کارش همین بود تا که یک روز فریب خورده و کم کم از خدا کناره گرفت و عبادتها را تبدیل به معصیت و گناه کرد و از جمله گنه کاران قرار گرفت و در این کار بیست سال باقی ماند یک روز آمد جلو آئینه خود را ببیند، نگاه کرد دید موهایش سفید شده از معصیتهای خود بدش آمد واز کرده های خود سخت پشیمان گردید.
گفت خدایا بیست سال عبادت و بیست سال معصیت کردم اگر برگردم بسوی تو آیا قبولم میکنی.
صدائی شنید که : «اجبتنا فاحببناک ترکتنا فترکناک و عصیتنا فامهلناک و ان رجعت الینا قبلنا».
تا آن وقتی که ما را دوست داشتی پس ما هم تو را دوست داشتیم. ترک ما کردی پس ما هم تو را ترک کردیم، معصیت ما را کردی ترا مهلت دادیم. پس اگر برگردی بجانب ما، تو را قبول میکنیم.
پس توبه نمود و یکی از عبّاد قرار گرفت. از این مرحمتها از خدا نسبت به همه گنه کاران بوده و هست.(۱۹)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.منتخب الاثر ، ص۲۲۹
۲. بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۰۸.
۳.بحار،۵۱، ص۲۱۹
۴.مستدرک،ج۱۲،ص۳۳
۵.جاثیه /۲۳
۶.نهج البلاغه، خطبه۱۳۸.
۷.کمال الدین ،ج۱،ص۳۳۱.
۸.نحل/۱۰۷.
۹.نهج البلاغه، خطبه ۲۲۲
۱۰.بحار الأنوار ،ج۷۸،ص۹۲
۱۱.غرر الحكم ،۸۷۹.
۱۲.انعام/۳۶.
۱۳.انفال/۲۹.
۱۴.أعلام الدين ،ص۳۰۱.
۱۵.عنکبوت/۶۹.
۱۶.محمد/۱۷.
۱۷. الاحتجاج ،ج۲،ص۵۱۰
۱۸.کمال الدین، ج ۲، ص۳۵۱.
۱۹.ثمراة الحیوة،ج۳،ص۳۷۷
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
۴
.
علم #امام_رضا علیه السلام
🔹️در روايتی حکایت شده: روزی مأمون عباسی خدمت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام رسید و عرض کرد: یا علی بن موسی الرضا من کنیزی دارم كه خیلی به او علاقه دارم، دلم میخواهد از او فرزندی پیدا بكنم، تا بحال چند دفعه سقط کرده است و بچه دار نمیشود، شما راهی دارید که این مشکل برطرف شود؟
حضرت فرمودند: اين بار خداوند بچهای به او میدهد. فرزندتان پسر است و خیلی به مادرش شبیه است، یک دست و یکي از پاهايش شش انگشتی است. مامون میگوید: با خودم گفتم: حالا صبر میکنم اگر آنچه که حضرت گفت محقق نشد او را خلع میکنم. آن كنيز بعد از مدتي باردار شد و بچه اش همانطور كه حضرت فرموده بودند پسر و شش انگشتي بود.( المناقب ج : 4 ص : 333) عالم وجود در محضر امام است و امام به اذن خدا از گذشته و آینده خبر دارد.بله فرقشان با خدا این است كه خدا آنچه دارد ذاتی است و از خود اوست. اما اهل بیت آنچه دارند خدا به آنها داده است. اگر خدا به ايشان نمي داد هيچ نداشتند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
آیت الله #ناصری ره
#کرامات
.
🔴شفاي عالمي وارسته توسط امام هشتم عليه السلام و اعطاي كرامت به وي
🔸آيت الله وحيد خراساني نقل كرد : مدت بيست سال در مدرسه حاج حسن مشهد تحت سرپرستي مرحوم حاج شيخ حبيب الله گلپايگاني - كه سالها در مسجد گوهر شاد امام جماعت بود - بودم . ايشان روزي به من فرمود :
« مدتي در تهران مريض و بستري شدم . روزي به جانب حضرت رضا عليه السلام رو كرده گفتم : آقا ! من چهل سال تمام پشت در صحن، در سرما و گرما ،سجدهي عبادت پهن كرده ،نماز شب و نوافل مي خواندم و بعد خدمت شما شرفياب مي گشتم حال كه بستري شدهام، به من عنايتي بفرماييد . ناگاه در همان حال بيداري ديدم در باغ و بستاني خدمت حضرت رضا عليه السلام قرار دارم ايشان از داخل باغ گلي چيده به دست من دادند من آن گل را بوييدم و حالم خوب شد جالبتر آن كه دستي كه حضرت رضا عليه السلام به آن دست گل داده بودند، چنان با بركت بود كه بر سر هر بيماري ميكشيدم، بيدرنگ شفا مييافت ! البته در همان روزهاي نخست با يك مرتبه دست كشيدن بيماريهاي صعب العلاج بهبود مي يافت، ولي بعد از مدتي كه با اين دست با مردم مصافحه كردم، آن بركت اوليه از دست رفت و اكنون بايد دعاهاي ديگري را نيز بر آن بيفزايم تا مريضي شفا يابد .»
آنان كه خاك را به نظر كيميا كنند آيا بود كه گوشهي چشمي به ما كنند
📚 بحارالانوار
🌸میلاد امام رضا (ع) مبارک🌸
.
D1737125T15673848(Web)-mc.mp3
10.98M
شرح حدیثی از#امام_رضا (علیه السلام) در مورد صفات انسان عاقل - ویژه ی ولادت
🎙#استاد_رفیعی
.