eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.9هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
568 ویدیو
802 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5794361402898518846.mp3
35.23M
🎙فـایل صـوتــی سخنرانی|حجت‌الاسلام 📆جلسه سوم، شب بیست‌و‌سوم ماه رمضان، سومین شب قدر 📜 باموضوع: قاتل علیه السلام کیست؟ 🔸هیئت‌مکتب‌الرضا‌علیه‌السلام مسجد‌روح‌الله
sokh9.mp3
41.5M
🎙فـایل صـوتــی سخنرانی|حجت‌الاسلام طباخیان 📆جلسه سوم، شب بیست‌و‌سوم رمضان، سومین شب قدر 📜 باموضوع: صلح علیه السلام 🔸هیئت‌نورالرضاءعلیه‌السلام مسجد‌ امام رضا _ حوزه علمیه امام خمینی ازگل
. 🟫 امام صادق(ع) و وداع با ماه رمضان ابوبصیر از امام صادق(ع) روایت کرده که آن حضرت در وداع با ماه رمضان فرمود: «بار پروردگارا! تو خود در کتاب مقدّست فرمودی ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، مایه هدایت و رستگاری مردم و وسیله تشخیص حق از باطل است. اینک ماه رمضان به پایان رسید. پس از تو تقاضا می‌کنم اگر بر من گناهی باقی مانده که هنوز آن را نیامرزیده‌ای یا می‌خواهی به آن گناه عذابم کنی، تا فجر این شب [آخر] ماه مبارک فرا نرسیده، گناهانم را بیامرزی و از تقصیرم در گذری، ای مهربان ترینِ مهربانان.» 📚منبع من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۱۶۴ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🟤 پیامبر اکرم(ص) و وداع با ماه رمضان جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: در جمعه آخر ماه رمضان نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتم، هنگامی‌که چشم آن حضرت بر من افتاد فرمود: «ای جابر! این جمعه آخر ماه رمضان است. پس با آن وداع کن و بگو: خدایا! این رمضان را آخرین روزه ما قرار نده و اگر چنین مقرّر کردی، ما را مورد رحمت خود قرار ده و محروم‌مان مساز. هرکس این را بگوید به یکی از دو امر نیکو می‌رسد؛ یا آن‌که طول عمر می‌یابد و ماه رمضان بعدی را درک می‌کند و یا آن‌که مورد بخشش و رحمت خدا قرار می‌گیرد.» 📚منبع بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد ۹۸، ص ۱۷۲ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🟠 گزیده‌ای از دعای وداع امام صادق(ع) با ماه رمضان «اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ وَ عِزَّتِكَ وَ طَوْلِكَ وَ عَفْوِكَ وَ نَعْمَائِكَ وَ جَلَالِكَ وَ قَدِيمِ إِحْسَانِكَ وَ امْتِنَانِكَ أَنْ لَا تَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنَّا- لِشَهْرِ رَمَضَانَ حَتَّى تُبَلِّغَنَاهُ مِنْ قَابِلٍ عَلَى أَحْسَنِ حَالٍ وَ تُعَرِّفَنَا هِلَالَهُ مَعَ النَّاظِرِينَ إِلَيْهِ وَ الْمُتَعَرِّفِينَ لَهُ فِي أَعْفَى عَافِيَتِكَ وَ أَتَمِّ نِعْمَتِكَ وَ أَوْسَعِ رَحْمَتِكَ وَ أَجْزَلِ قِسْمِكَ.» «خدایا از تو مسئلت دارم، به رحمتت و عزّتت و بخشش بی‌منّت و عفوت و انواع نعمت و جلالت قدر و عُلوِّ منزلتت و احسان و نعمت‌های قدیمت که این ماه را آخرین نوبتِ دیدار ما با ماه رمضان قرار ندهی، تا در سال آینده با بهترین حال، ما را به ملاقات آن برسانی و هلال آن را به ما بنمایانی همراه با نِگَرندگان به سوی آن و جستجوگران برای آن در کامل‌ترین مراتب عافیتت و جامع‌ترین انواع نعمتت و گسترده‌ترین رحمتت و سرشارترین قسمتت.» 📚منبع من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۲، ص۱۶۴ اصول کافی، شیخ کلینی، ج۴، ص۱۶۵ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🟧 آیت الله ملکی تبریزی در این باره می‌نویسد: بدان که زمان و مکان، گرچه از نگاه ظاهر، بی‌جان هستند، دارای حیات و شعور می‌باشند و حتی از حب و بغض برخوردار هستند و چون زمان، دارای ادراک، حیات و شعور می‌باشد، دستور داده شده‌است که با ماه رمضان خداحافظی و وداع نمایید. در این باره چیزی که اهمیت دارد این‌است که شخص وداع کننده، در سخنانی که بر زبان می‌آورد، صادق باشد و راست بگوید، تا ماه رمضان او با دروغ و نفاق پایان نیابد؛ چرا که در بخشی از جمله‌هایی که برای وداع ـ از سوی اهل‌بیت علیهم‌السلام آمده‌است می‌گوییم: «سلام بر تو ای هم‌نشینی که دوری‌ات ناپسند و ناگوار است.» و به خداوند می‌گویی: «ما ماه رمضان را وداع می‌کنیم درحالی که وداع او بر ما گران بوده، ما را غمگین نموده و رفتن او موجب وحشت ما شده‌است.» و چنین وداعی، شکل راست و درست به خود نمی‌گیرد مگر برای کسی‌که ماه رمضان را با شوق و محبت به پایان رسانده باشد نه با تکلف و کراهت و هم‌چنین چنین وداعی، برای کسی‌که در ماه رمضان، با آن‌چه این ماه، اقتضا می‌کرد، رفتاری مخالف داشت درست نیست؛ زیرا او در حقیقت رفیق و هم‌نشین با ماه مبارک رمضان نبوده، تا اکنون با آن خداحافظی کند. به هر حال در حقیقت، شرط وداع این‌است که وداع‌کننده از فراق وداع شونده اندوهگین و محزون باشد و وداع‌کننده، اندوهگین و محزون نخواهد بود، مگر آنکه آن رفیق و هم‌نشین خود را دوست بدارد و او را دوست نخواهد داشت مگر این‌که با او مخالفت نکند و مراقب باشد که در آن‌چه مورد رضا و محبوب اوست مطیع و فرمان‌بر باشد. باری اگر تو به حرمت ماه رمضان و به جایگاه آن نزد پروردگار آگاه باشی و رفتار نیک و کریمانه‌اش با خودت را بشناسی و بدانی که حضور چنین مهمانی شریفی، موجب می‌شود تا تو گرامی شوی و به سودهای بی‌پایان دست یابی و به اعلی علیین راه یافته، هم‌نشین پیامبران و رسولان و ملائکه مقربین گردی، با آمدنش بسی خرسند و شادمان خواهی شد و با رفتنش بسی اندوهگین و افسرده خواهی گشت. در این موقع است که وداع تو با ماه مبارک رمضان همانند وداع امام سجاد علیه‌السلام خواهد شد و از آن سو نیز ماه رمضان همان‌گونه که تو با او وداع کردی با تو وداع خواهد کرد، بلکه او در وداع خویش با تو، بیش از آنچه تو در وداع خود از اندوه و غم آشکار کردی ظاهر خواهد ساخت؛ چرا که عنایت از جانب مقام عالی، تمام‌تر و کامل‌تر از عنایت از سوی مقام دانی و پایین خواهد بود. 📚منبع المراقبات، آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، ص ۳۲۷ ........... . 🌸 خرسندی و آمرزش خداوند، پاداش روزه‌دار از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده‌است: از ابن عباس نقل شده که از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم شنیده که فرمودند: «و چون شب عید فطر که شب جوائز نام دارد، فرا رسد، خداوند پاداش عمل‌‏کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد و چون صبح روز عید فرا رسد، خداوند فرشتگان را در تمام شهرها برانگیزد؛ پس در زمین فرود آیند و سر کوچه و گذرها بایستند و گویند ای امّت محمد! به سوی پروردگار کریم برای نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد.» و چون سوی محل برگزاری نماز عید روند، خدا عزّوجل به ملائکه فرماید: «ای ملائکه من! پاداش یک اجیر وقتی به وظیفه‌اش عمل کند چیست؟» گویند: معبودا و سیّدا، پاداش او آن‌است که اجر او را به طور کامل عطا کنی. خدا عزّوجل فرماید: «ای ملائکه من! شما را گواه می‏‌گیرم که من پاداش این را که در ماه رمضان روزه گرفتند و به نماز ایستادند، خرسندی و آمرزش خودم قرار دادم.» و می‏‌فرماید: «ای بندگانم! از من درخواست کنید. به عزّت و جلال خودم سوگند، شما امروز در این گردهمایی خود برای آخرت و دنیایتان هرچه از من بخواهید، به شما ببخشم و به عزّتم سوگند، تا آن زمان که مرا مراقب خود بدانید و از من بترسید، گناهان و عیوب شما را بپوشانم. به عزّتم سوگند که شما را از عذاب پناه دهم و در نزد کسانی‌که در دوزخ جاودانند، رسوا نسازم. باز گردید که همگی بخشیده شده‌‏اید. شما مرا خشنود ساختید و من از شما خشنود گشته‌ام.» پیامبر فرمود: «پس ملائکه بدین بخششی که خداوند به این امّت به هنگام افطار ماه رمضان عنایت فرموده، یکدیگر را بشارت داده و تبریک گویند. 📚منبع امالی، شیخ مفید، ص٢٣٢ اقبال الاعمال، ابن طاووس، ج١، ص ۵۲ ....... 🌹 عید فطر امام مجتبى(ع) روز عید فطر، به عده‏‌اى برخورد کرد که به خنده و بازى‏ مشغول بودند. به همراهان خویش فرمود: «خداوند، رمضان را میدانى‏ براى مسابقه و دستیابى به رحمت و رضوان خویش قرار داده‌است که‏ عده‏‌اى پیش تاخته و بردند و عده‌‏اى هم عقب مانده و باختند. شگفت از آن‌که در این روز پاداش، به خنده و بازى مشغول است.» 📚منبع من لا یحضر الفقیه، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۵۱۱ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✅ عید فطر، شبیه‌ترین روز به قیامت است على(ع) در روز عید فطر در خطبه‌‏اى که‏ خواند، خطاب به مردم فرمود: «اى مردم! این روز شما، روزى است که نیکان، پاداش مى‏‌گیرند. در این روز، بدکاران، زیان مى‏‌کنند. این روز شبیه‌‏ترین روز به قیامت‏ شماست.» «با بیرون آمدن‌تان از خانه‌‏ها به مصلی، بیرون آمدن‌تان از قبرها را به یادآورید. با توقف خود در مصلی و انتظار نماز، توقف در حضور خدا را در قیامت‏ به خاطر آورید و با بازگشت‏ خود به خانه‌‏ها، بازگشت‌تان را به خانه‌‏هاى خود در بهشت‏ یا جهنم به یاد آورید.» 📚منبع وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۵، ص ۱۴۱ .
. آموزش مراحل کامل اجرای مراسم ترحیم و ختم تشریفات و آداب برگزاری مراسم ختم مهمترین مراسمی که پس از تدفین برگزار می شود مجلس ترحیم یا ختم است که در سومین روز درگذشت متوفی برگزار می گردد. تشریفات این مراسم در هر منطقه بنا به آداب و رسوم خاص آن منطقه صورت می گیرد اما در همه آنها یک مجموعه آداب عمومی رعایت می شود. به طور معمول پس از اتمام مراسم تدفین و پیش از پراکنده شدن مردم، زمان و مکان مجلس ترحیم به اطلاع بستگان می رسد و اعلامیه های چاپ شده در کوچه و خیابان محل زندگی متوفی و بستگان درجه یک او نصب میشود. این مجلس عموما در خانه مرحوم، مسجد و یا تکیه محل برگزار می گردد که مردم با لباس هایی تیره و اغلب مشکی رنگ، برای تسلی بازماندگان و نشان دادن علاقه خود به متوفی در آن شرکت می کنند و تاج گل می فرستند. غالبا در قسمتی از مسجد طاق شال ترمه پهن می کنند و روی آن را با گل های سفید، شمع های روشن، عکس متوفی و قرآن و گلاب پاش می آرایند. گاهی سینی های خرما و حلوا که برای پذیرایی از میهمانان آماده شده نیز روی همین طاق شال ترمه قرار می گیرد. میز وسط مراسم ختم بستگان نزدیک به متوفی ، جلوی در مسجد در دو طرف به صف می ایستند و هنگام ورود یا خروج حاضران از آنها تشکر و قدردانی می کنند. کسانی در مسجد مسئولیت پذیرایی را به عهده دارند که از خدمه مسجد و یا بستگان متوفی هستند. معمولا در این مراسم با توجه به گرما یا سرمای هوا، از چای یا شربت به همراه خرما و حلوا برای پذیرایی استفاده میشود. گذاشتن میوه و شیرینی نیز مرسوم است. در طول مراسم، کسانی بین حاضران قرآن تقسیم می کنند که ثواب خواندن آن به روح مرحوم هدیه شود. برای این کار از قرآن های حزبی استفاده می شود و برای هر فردی که تمایل داشته باشد یک حزب در نظر گرفته می شود. صاحبان عزا در جلوی مسجد می نشینند و مهمانان هنگام ورود به آنها تسلیت می گویند . مجلس با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز می شود و معمولا آیاتی درباره یادآوری روز قیامت و مرتبط با مرگ تلاوت می شود. سخنران به معرفی متوفی می پردازد و از سجایای اخلاقی و صفات نیکوی او یاد می کند. از طرف حاضران به صاحبان عزا تسلیت گفته و از طرف صاحبان عزا به حاضران خوشآمد می گوید و از کسانی که در مراسم خاکسپاری و مجلس ختم در کنار خانواده متوفی بودند تشکر می کند. پس از آن یک واعظ که عموما روحانی است با نقل روایاتی عبرت آموز و خواندن اشعاری پند آمیز از کوتاهی عمر و قطعی بودن مرگ صحبت می کند و روز قیامت و توجه به آخرت را به حاضران یادآوری می کند و برای بازماندگان طلب صبر دارد. پس از سخنرانی ، نوبت مداحی است. یک مداح با خواندن روضه هایی از واقعه کربلا، عظمت آن مصیبت را یادآوری می کند و بازماندگان را تسلی می دهد و برای متوفی طلب بخشش و مغفرت می کند. در پایان سخنران از همه کسانی که در مسجد حضور داشتند تشکر کرده و با ذکر نام از حضور بزرگان مجلس قدردانی می کند. امروزه برخی از خانواده ها به جای مداحی یا در کنار آن، از گروه های نی و دف نوازی در مراسم ختم استفاده می کنند که سازی هایی عرفانی هستند و عموما همراه آنها اشعاری از حضرت مولانا خوانده میشود و فضایی خاص ایجاد می کنند که به سلیقه صاحبان عزا بستگی دارد. پس از پایان مراسم ختم، گروهی از بستگان نزدیک، خانواده متوفی را تا خانه مشایعت می کنند و یا همراه مردان برای باز کردن مغازه بسته آنها راهی می شوند. برخی خانواده ها پس از مسجد از میهمانان خود با شام نیز پذیرایی می کنند که این پذیرایی در خانه و یا سالن صورت می گیرد. .
. الف)عرض تسلیت و تشکر ب)جملات عربی ابتدای مجلس و عرض ادب به محضر امام زمان (عج) ج)خواندن اشعار پند آمیز د)شعر در فضیلت والدین و شهید و … ه)حلقه اتصال مفهوم اول با توسل به اهل بیت و)توسل و روضه خوانی ز)مناجات و دعای پایان مجلس ح)عرض تسلیت و تشکر الف) عرض تسلیت و تشکر در ابتدای مجلس مداح به معرفی مجلس ختم میپردازد و بعد از آن طبق معمول و رسوم مجالس ترحیم مداح به نیابتاز حاضرین به خانواده عزادار تسلیت میگوید و به نیابت از خانواده معزا از حضور کلیه افراد در مجلس تشکر مینماید افراط در عرض تسلیت: گاهی اوقات در مجالس شاهد هستیم در بعضی از مجالس بیش از آنکه باید از مقام شخص متوفی و یا بازماندگانش مورد تمجید قرار بگیرد ام ادر عرض تسلیت گفتن بیش از حد افراط انجام میگیرد که این امر جایز نیست و باید از این امر پرهیز کرد و حتی در مواردی در شهرهای دیگر لیست ای از طرف شرکت کنندگان در مجلس برگه ای از قبل آماده گردیده که درآن به صاحبان عزا تسلیت گفته شده است و جالب است که مداح خود را ملزم میداند که همه این برگه ها را با ذکر نام آورنده آن بخواند که این امر موجب اتلاف وقت در مداحی میگردد و مداح از اصل کار مداحی و مجلس گردانی خارج میشود و نمیتواند آنچه که باید در مداحی را در زمان مناسب به نحو احسن انجام دهد. افراط در تشکر وقدردانی: بعد از عرض تسلیت به خانواده معزا نوبت به تشکر از حاضرین در مجلس میگردد که معمولا مداح بطور کامل و خیلی خلاصه که وقت مجلس تلف نگردد و به اجرای برنامه های دیگر بپردازد اما متاسفانه در مجالس دیده شده که صاحبان عزا از افراد حاضر در مجلس بصورت خاص تشکر میکنند افرادی که از نهادها ارگانها وسازمانهای دولتی و همچنین مدیران رده بالای شرکتهای خصوصی که شاید همه آنها با تاج گل جهت عرض تسلیت با همراهان در مجلس حضور می یابند تقدیر میکنند و حتی اگر از مقامات بلند پایه کشوری و لشکری مثل سپاه و ارتش باشند چندین بار در طول مجلس نام آنها برده میشود که این کار به صلاح مجلس ختم نیست. ب)جملات عربی ابتدای مجلس و عرض ادب به ساحت مقدس امام زمان(عج) در مجالس و محافل ترحیم با توجه به در اختیار داشتن زمان کافی برای مداح و بعد از مقدمات اولیه و عرض تسلیت وتشکر برای شروع جملات عربی بطور تفصیل و کامل ارائه مینماید. معمولا در این محافل عرض ادب شعری به محضر امام زمان مرسوم نیست و فقط به دعای فرج و اراده آیات و روایات در این مورد اکتفا میگردد اما در صورت مناسب بودن شرایط میتوان به عرض ادب شعری هم پرداخت که شرایط به دید مداح بستگی دارد. نمونه هایی از جملات عربی :« یَا رَبَّ الْحُسَیْن ، بِحَقِّ الْحُسَیْن ، اِشْفِ صَدْرَالْحُسَیْن ، بِظُهُورِالْحُجَّه.»(عرض ادب به ساحت امام زمان عج) مناجاتی :«یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّهِ ـ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّهِ ـ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّهِ ـ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّهً ـ وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّه»[۳] مناجاتی :اِلَهِی قَلْبِی مَحْجُوبٌ ، وَ نَفْسِی مَعْیُوبٌ ، وَ عَقْلِی مَغْلُوبٌ ، وَ هَوَائِی غَالِبٌ ، وَ طَاعَتِی قَلِیلٌ ، وَ مَعْصِیَتِی کَثِیرٌ ، وَ لِسَانِی مُقِرٌّ بِالذُّنُوبِ ، فَکَیْفَ حِیلَتِی ، یَا سَتَّارَ الْعُیُوبِ ، وَ یَا عَلّامَ الْغُیُوبِ ، وَ یَا کَاشِفَ الْکُرُوبِ ، اغْفِرْ ذُنُوبِی کُلَّهَا ، بِحُرْمَهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، یَا غَفَّارُ یَا غَفَّارُ یَا غَفَّارُ ، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.[۴] مناسب مجالس ختم: عَنِ النَّبِیِّ أَنَّهُ قَالَ : مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً ـ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مَغْفُوراً لَهُ ـ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ تَائِباً ـ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مُؤْمِناً مُسْتَکْمِلَ الْإِیمَانِ ـ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ بَشَّرَهُ مَلَکُ الْمَوْتِ بِالْجَنَّهِ ثُمَّ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ ـ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ یُزَفُّ إِلَى الْجَنَّهِ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى بَیْتِ زَوْجِهَا ـ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ فُتِحَ لَهُ فِی قَبْرِهِ بَابَانِ إِلَى الْجَنَّهِ ـ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ جَعَلَ اللَّهُ قَبْرَهُ مَزَارَ مَلَائِکَهِ الرَّحْمَهِ ـ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ عَلَى السُّنَّهِ وَ الْجَمَاعَهِ . صاحب کشاف از پیامبر نقل میکند که فرمود: هر کس بر محبت آل محمّد از دنیا برود شهید مرده ـ متوجه باشید هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد آمرزیده است ـ توجه کنید هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد با توبه از دنیا رفته ـ هر کس بر محبت آل محمد 👇
.👆 بمیرد با ایمان کامل از دنیا رفته ـ و هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد ملک الموت باو بشارت بهشت میدهد بعد از او نکیر و منکر ـ هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد چنان با جلال او را به بهشت میبرند مانند عروسى‏که بخانه شوهر میرود ـ هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد دربى از قبرش به بهشت گشوده مى‏شود ـ توجه کنید هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد خداوند قبر او را جایگاه زیارت ملائکه رحمت قرار میدهد ـ هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد بر راه و روش پیامبر و جماعت مؤمنین مرده . أَلَاوَمَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ مَکْتُوبٌ بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ ـ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ کَافِراً ـ أَلَاوَمَنْ مَاتَ عَلَى بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یَشَمَّ رَائِحَهَ الْجَنَّه.[۵] هر کس با کینه آل محمّد بمیرد روز قیامت که مى‏آید بر پیشانى او نوشته است: مأیوس از رحمت خداست. ـ هر کس بر بغض آل محمّد بمیرد کافر از دنیا رفته ـ و هر کس بر بغض آل محمّد بمیرد بوى بهشت را استشمام نخواهد کرد. ج)شعر پند آمیز بعد از مدح و عرض ادب به محضر امام زمان یکی از ارکان مهم مداحی در مجالس ترحیم خواندن اشعار پند آموز در مذمت دنیا و غفلت انسان از مرگ و آخرت میباشد چرا که مجالس ترحیم فلسفه اصلی برگزاری آن تذکر به افراد برای بیدار شدن از خواب غفلت و دنیاپرستی می باشد مداح میبایست در مجلس با خواندن این اشعار و خطاب به خودش مستمعین را بصورت غیر مستقیم پیام را بفهمند و درک کنند زیرا بیشتر کسانی که در مجلس هستند از همه اقشار حضور دارند حتی کسانی که اهل منبرومسجد نیستند برای مجلس ختم حضور می یابند که فرصت خوبی است تا از خواب غفلت بیدارشوند و یاد مرگ و آخرت خود باشند. اما استفاده از آیات و روایات واحادیث مختلف هم میتواند در مجلس ختم استفاده نمود مانند: ـ از امام حسن مجتبی علیه السلام سوال کردند علت ترس ما از مرگ چیست . امام فرمودند چون خانه دنیا آباد است و خانه آخرت ویران . طبیعتاً هر کس از خانه آباد بخواهد به خانه ویران برود مضطرب و نگران و ترسان است . ـ امام حسن مجتبی در مجلس ختم شخصی شرکت کرده بودند هنگام خروج به برادر مرحوم فرمودند: فلانی اگر مرگ برادرت باعث تنبه (‌یعنی بیداری از غفلت )‌و تذکر و بیداری تو شد فبها ، و الا مصیبت غفلت تو از مصیبت مرگ برادرت بالاتر است . چه نوع اشعار پند آموزی خوانده میشود؟ معمولا در مجالس ختم مداح اشعار پند آموزی از پروین اعتصامی و وحشی بافقی و یا حتی از حضرت مولانا و حضرت حافظ میخواند که بیشتر مستمعین با این اشعار آشنایی کافی را دارند وآنها را براحتی درک مینمایند نمونه ای از شعر پند آموز از مولانا روزها فکر من این است و همه شب سخنم که چرا غافل از احوال دل خویشتنم از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود به کجا می روم آخر ننمایی وطنم مانده ام سخت عجب کز چه سبب ساخت مرا یا چه بوده است مراد وی از این ساختنم آنچه از عالم عِلوی است من آن می گویم رخت خود باز بر آنم که همانجا فکنم مرغ باغ ملکوتم نِیم از عالم خاک چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم کیست آن گوش که او می شنود آوازم یا کدام است سخن می کند اندر دهنم کیست در دیده که از دیده برون می نگرد یا چه جان است نگویی که منش پیرهنم تا به تحقیق مرا منزل و ره ننمایی یک دم آرام نگیرم نفسی دم نزنم می وصلم بچشان تا در زندان ابد به یکی عربده مستانه به هم درشکنم من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم آنکه آورد مرا باز برد تا وطنم تو مپندار که من شعر به خود می گوی تا که هشیارم و بیدار یکی دم نزنم نمونه ای از شعر پند آموز از پروین اعتصامی اینکه خاک سیهش بالین است اختر چرخ ادب پروین است گر چه جز تلخی از ایام ندید هر چه خواهی سخنش شیرین است صاحب آنهمه گفتار امروز سائل فاتحه و یاسین است دوستان به که ز وی یاد کنند دل بی دوست دلی غمگین است خاک در دیده بسی جان فرساست سنگ بر سینه بسی سنگین است بیند این بستر و عبرت گیرد هر که را چشم حقیقت بین است هر که باشی و زهر جا برسی آخرین منزل هستی این است آدمی هر چه توانگر باشد چو بدین نقطه رسد مسکین است اندر آنجا که قضا حمله کند چاره تسلیم و ادب تمکین است زادن و کشتن و پنهان کردن دهر را رسم و ره دیرین است خرم آن کس که در این محنت‌گاه خاطری را سبب تسکین است .
. شعر فضیلت و عزیزان بعد از خواندن اشعار پندآموز مداح میبایست اشعاری را در مورد مجلس بسراید ابتدا باید اشعاری را درفضیلت و جایگاه عزیز از دست رفته بخواند و بعد از آن اشعاری در فراق و مصیبت ازدست رفته بخواند نکته ای که بسیار حائز اهمیت است در این قسمت به آن اشاره بشود این است که برمبنای دستورات ائمه معصومین نمک بر زخم صاحبان عزا پاشیدن امری ناپسند می باشد و صلاح نیست و حتی در جایی حضرت محمد(ص) میفرمایند در مصابی که دچار میشوید به یاد ما اهلبیت گریه کنید و لذا می بایست از زبانحال هایی که ذکر مصیبت شخص از دست رفته است جدا پرهیز گردد و به جای آن با ذکر مصائب آل الله بتوان مرهمی بر زخم دل داغدیدگان نهاده شود نمونه ای از شعر در مقام و فضیلت مادر ای مادر عزیز که جانم فدای تو قربان مهربانی و لطف و صفای تو هرگز نشد محبت یاران و دوستان هم پایه محبت و لطف و وفای تو مهرت برون نمی‌رود از سینه‌ام که هست این سینه خانه تو و این دل سرای تو تو گوهر یگانه دریای خلقتی که اندر جهان کسی نشناسد بهای تو مدح تو واجب است ولی کیست آن کسی کاید برون ز عهده مدح و ثنای تو ای مادر عزیز که جان داده ای مرا سهل است گر که جان بنمایم فدای تو خشنودی تو مایه خشنودی خداست زیرا بود رضای خدا در رضای تو هر بهره ای که برده‌ام از حُسن تربیت باشد ز فیض کوشش بی منتهای تو تنها همان تویی که چو برخیزی از میان هرگز کسی دگر ننشیند به جای تو گر جان خویش هم ز برایت فدا کنم کاری بزرگ نیست که باشد سزای تو گر بود اختیار دو عالم به دست من می‌ریختم تمام جهان را به پای تو نمونه شعر در مصیبت مادر همی نالم که مادر در برم نیست صفا و سایه او برسرم نیست مرا گر دولت عالم ببخشند برابر با نگاه مادرم نیست نمونه شعر در فضیلت پدر پدر ، یعنی تپش در قلب خانه پدر، یعنی تسلط بر زمانه پدر، احساس خوب تکیه بر کوه پدر، یعنی تسلی وقت اندوه پدر،یعنی زمن نام ونشانه پدر ، یعنی فدا گردیده افراد خانه پدر، یعنی غرور و مستی من پدر، یعنی تمام هستی من .
. مقدمه ذکر مصیبت (تخلص) حلقه اتّصال بین اشعار اولیه و روضه را مقدمه روضه یا تَخَلُّص نامیده ایم ، این قسمت باید از جهتی با ماقبل و از طرف دیگر با مابعد خود ارتباط داشته باشد. تَخَلُّص در اینجا می تواند یک یا چند بیت شعر ، یک روایت ، یک داستان تاریخی یک تجربه از تجربیّات اجتماعی و یا … باشد. نمونه تخلص شعری بدم اما شما را دوست دارم همین باشد مدال افتخارم نماند لنگ در محشر کمیتم ک که من از عاشقان اهلبیتم کجا ارباب من فردا گذارد غلام او در آتش پا گذارد گرفتم اینکه بردندم سوی نار بجرم اینکه من هستم گنهکار میـان آتـش این باشد شعارم خـدایا من علی را دوست دارم نمونه تخلص داستانی لقمان به مسافرت رفت ، گویا در مسافرت برای خانواده اش حادثه ای پیش آمده بود پس از بازگشت ، غلام او آمد جلو گفت لقمان نبودی پدرت مُرد. لقمان جواب داد : رشته زندگیم پاره شد ( آری پدر حلقه اتصال اعضای خانواده است ) . گفت لقمان نبودی مادرت مُرد. لقمان در جواب گفت : چراغ عمرم خاموش شد ( توضیح اینکه خانه بی مادر خاموش و تاریک است )‌ . گفت لقمان نبودی برادرت مُرد . لقمان دست به کمر گرفت و گفت کمرم شکست . نمونه تخلص روایی پیغمبر فرمود در مصائبتان به یاد ما آل الله گریه کنید . امام رضا علیه السلام فرمود: “یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ[۶]” ای فرزند شبیب اگر می خواهی برای چیزی گریه کنی برای حسین گریه کن . کسی که بر حسین گریه کند جایگاهش در بهشت کنار معصومین خواهد بود . امام صادق علیه السلام فرمودند : در تمام مصیبت ها صبر کردن و جزع و فزع نکردن ثواب دارد مگر در مصیبت جد ما ابا عبدالله الحسین علیه السلام که هرچه جزع و فزع بیشتر باشد فضیلتش بالاتر است.[۷] .
. یکی از فلسفه های برگزاری مجالس ختم ، کسب بهره های معنوی برای خود و عزیز از دست رفته است ، که بر مبنای روایات از پر فضیلت ترین اعمال معنوی ، توسل به آل الله است . باب بهره های معنوی در عالم برزخ باز است و روح مِیت از توسلات و خیرات و مَبَرّات بازماندگان بهره می برد ، علاوه براین، ارائه صحیح این قسمت می تواند تا حد قابل توجهی باعث تسکین خاطر بازماندگان شودچرا که از نظر روانشناسان هنگام مواجه شدن با یک مصیبت، بهتر است انسان به یاد مصیبت بزرگتری بیفتد، و بدین واسطه از شدت مصیبت وارده بکاهد. نکات قابل توجه در بخش توسل از روضه های احساسی استفاده کنید و از خواندن روضه های سخت و سنگین بپرهیزید مگر مجلس ختمی که حالت هیأت پیدا می نماید و مجلس شرایط پذیرش و دریافت روضه های سنگین را دارد در این صورت اشاره به روضه های سنگین بلا اشکال است . روضه را با توجه به تناسب و ارتباط با مصیبت وارده انتخاب کنید. هنگام خواندن، ثواب روضه را به روح میت مجلس نثار کنید، و بهتر است به این نکته در فواصل توسل با عباراتی اشاره شود. از خواندن روضه های طولانی در مجالس ترحیم پرهیز کنید. زمزمه هایی راکه مستمع باید جواب بدهد خودتان تا انتها تکرار کنید چرا که معمولا در مجالس ترحیم مستمع زمزمه نمی کند. خواندن سینه زنی در مجالس ترحیم معمول نیست اما با توجه به شرایط مجلس و در صورت حضور جمعیت زیاد ، فرصت کافی ، هیأتی بودن مستمع و … می توانید نوحه ای کوتاه ارائه دهید. ز) مناجات و دعای پایان مجلس خوب است در پایان مجالس ختم ، اشعاری کلی در وصف عاشقان آل الله ارائه شود. مثل؛ هـر آن کسی که قـدم زد در آستان حسین عزیز هر دو جهان شد قسم به جان حسین *** هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبـت اسـت بـر جـریـده عالـم دوام مـا در دعای پایانی محافل ختم بهتر است ادعیه ای مورد استفاده قرار گیرد که در آن نیاز به آمین گفتن مستمع نباشد؛ البته محافلی که مستمع اهل دل است ، می توان دعاهای معمول محافل مذهبی را مورد استفاده قرار داد. ح) عرض تسلیت و تشکر بخش مداحی در مجالس ختم با عرض تسلیت و تشکر پایان می پذیرد ، در این قسمت مداح پس از عرض تسلیت به صاحبان عزا و تشکر از شرکت کنندگان در مجلس به اعلام ادامه برنامه می پردازد که قرائت سوره الرحمن و سخنرانی است ، ذکر نهایی بخش مداحی عبارت است از جمله عربی : “رَحِمَ اللهُ مَن قَرِءَ الفاتِحَهَ مَعَ الصَّلَوات” . 📚کتاب ختم خوانی "نیم از عالم خاک" .... ❇️ اهمیت رضایت مادر نقل شده که پیامبر گرامی اسلام(ص) بر بالین جوانی که در حال احتضار بود حاضر و شهادتین را به او تلقین کرد، ولی جوان نتوانست آن را بگوید. حضرت پرسید: «آیا او مادر دارد؟» زنی که نزد او بود عرض کرد: بلی، من مادر او هستم. فرمود: «آیا بر او غضبناکی؟» گفت: شش سال است با او حرف نزدم. پیامبر رحمت(ص) از او تقاضا کرد که از جوانش راضی شده و از او درگذرد. مادر نیز تقاضای حضرت را پاسخ داد و به محض رضایت، زبان جوان به کلمه توحید باز شد. 📚منبع گناهان کبیره، شهید دستغیب، ج۱، ص۱۲۸ .
. اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد 🔻شهید مطهرى رحمه الله علیه: 🔸دعا در نظام خلقت براى این نیست که جانشین عمل شود دعا مکمل و متمم عمل است نه جانشین عمل. .
. 🌹 به هر کس که بخواهم می‌دهم از كتاب دعاى «محمد بن حسن صفار» از رسول اللَّه(صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) نقل شده كه فرمود: «دو نفر كه هر دو يك گونه عمل انجام داده‏‌اند وارد بهشت مى‌شوند ولى يكى ديگرى را برتر از خود مى‌بيند. لذا مى‌گويد: پروردگارا! من و او عملمان يكى بود. اين مقام برتر او در برابر چيست؟ خداى تبارك و تعالى مى‌فرمايد: «او از من درخواست كرد ولى تو نخواستى.» آن‌گاه حضرت فرمود: «از خدا بخواهيد و زياد هم بخواهيد، چون در برابر ذات اقدس احديت چيزى بزرگ نيست.» و نيز در همان كتاب آمده‌است كه رسول خدا(صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود: «از خدا بخواهيد تا او حكم كند، همانا خداوند متعال به يك سرى از بندگانش در مقابل اعمالشان بخشش دارد و به گروه ديگر در برابر درخواست صادقانه‏ شان. سپس هر دو گروه را در بهشت جمع مى‏‌كند. گروه اول مى‏‌گويند: پروردگارا! ما اهل عمل بوديم، به ما عطا كردى اما اينها را به چه سبب؟» «مى‏‌فرمايد: اينان بندگان من هستند، من اجر و پاداش شما را دادم و از آن چيزى كم نكردم، اما اينان از من درخواست كردند و من هم از فضل و رحمت فوق العاده خود به آنان دادم (بلكه) به هر كسى كه بخواهم مى‏‌دهم.» 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی ................ 🔶 حُبّ دنیا از رسول خدا(صلّى اللَّه عليه و آله) نقل‌است كه فرمود: «حضرت موسى(عليه‌السّلام) بر سر راهى، فردى از يارانش را ديد كه در سجده است (از آنجا رفت و) كارش را انجام داد و برگشت، ديد هنوز در سجده است، گفت: «اگر حاجت تو در دست من بود آن را برايت برآورده مى‌‏ساختم.» خداوند عزيز و جليل به او وحى كرد كه: «اى موسى! اگر آن‌قدر سجده كند تا گردنش قطع شود، او را نخواهم پذيرفت مگر آنكه دست از كارهاى زشتش برداشته به چيزهايى كه من آن را دوست دارم، روى نمايد.» در روايت ديگر آمده‌است: «حضرت موسى(عليه‌السّلام) بر سر راهش مردى را ديد كه گريه مى‏‌كند، رفت و برگشت، ديد هنوز گريه مى‌كند، گفت: «خدايا بنده‌‏ات از ترس تو است كه اشك مى‌‏ريزد.» خداوند متعال فرمود: «اى موسى! اگر اين فرد آن‌قدر گريه كند تا مغز سرش به همراه اشك چشمش خارج شود تا وقتى كه دنيا را دوست دارد، او را نخواهم آمرزيد.» 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی .
. ✅ خود را کوچک بشمار در روايت آمده: «عابدى هفتاد سال خدا را بندگى كرد، روزها را روزه و شبها را به نماز مى‌‏ايستاد، آن‌گاه حاجتى از خداوند متعال طلب نمود ولى روا نگرديد، رو به خود كرد و گفت: اشكال از خود تو است، چون اگر در تو خيرى مى‌‏بود، حاجتت روا مى‌‏شد. در اين هنگام خداوند متعال فرشته‌‏اى براى او فرستاد و گفت: «اى فرزند آدم! اين يك لحظه‏‌اى كه خودت را كوچك شمردى، از تمامى عبادت‌هاى گذشته‌‏ات بهتر است.» از امام باقر(عليه‌السّلام) روايت‌است كه فرمود: «خداوند متعال بر حضرت موسى(عليه‌السّلام) وحى فرستاد كه: «آيا مى‏‌دانى چرا تو را براى سخن خود انتخاب كردم نه ديگران را؟» گفت: نه، اى پروردگار من! فرمود: «اى موسى، من بندگانم را زير و رو كردم، ولى كسى را نيافتم كه در برابر من از تو خاضع‌‏تر باشد، چون تو هر گاه نماز مى‌گزارى، چهره‏‌ات را نيز بر خاك قرار مى‏‌دهى.» در روايت ديگر آمده‌است كه: «من بندگانم را زير و رو كردم ولى كسى را نيافتم كه در برابر من از تو خاضع‌‏تر باشد، به همين خاطر دوست دارم كه از ميان مخلوقاتم، مقام تو را برتر گردانم.» 📚منبع عدةالداعی، ابن فهد حلی .
1403011310-2.mp3
23.51M
کربلایی 🎤 به نام حیِّ تعالی،یا علی مددی قسم به عرش معلی،یا علی مددی علیست عالی و اعلی،یا علی مددی علی، تجلّی قدرت لم یزلی فراتر از ابدیت،حقیقت ازلی مُلک جهان، از ابتدا، خورده به نام علی علی امام من است و منم غلام علی شافع محشر یا علی حیدر ساقی کوثر یا علی حیدر جان پیغمبر یا علی حیدر یا علی حیدر به نام ایزد منّان، یا علی مددی قسم به آیه و برهان، یا علی مددی علیست باطن قرآن، یا علی مددی علی، نور هدایت قلوب بشر منشأ خیر دو عالم، علی قضا و قدر ارض و سماء، شده برپا، به احترام علی علی امام من است و منم غلام علی اول و آخر یا علی حیدر صاحب منبر یا علی حیدر بهترین رهبر یا علی حیدر یا علی حیدر قسم به روشنی ماه، یا علی مددی قسم به نصر من الله، یا علی مددی علیست وصف یدالله، یا علی مددی علی، به دست او گردش لیل و نهار صف شکن معرکه‌ها، علیٌ الکرار ملائکه در انتظار یک سلام علی علی امام من است و منم غلام علی فاتح خیبر یا علی حیدر دست بالاتر یا علی حیدر حضرت صفدر یا علی حیدر
1403011307.mp3
18.84M
🎤 ای خدا چیزی‌ ندارم / با علی اومدم امشب ‌پشیمونم پشیمونم / بعلی الهی یارب لا تؤدّبنی میخونم تا سحر تو منو نزن بجاش نجف ببر یه زیارت منو آدم میکنه میدونم گناهامو کم میکنه (بعلی الهی العفو) ............................... ای خدا تورو شناختم / با دعا کمیلِ آقام بنویس تُو تقدیر من / هرچی باشه مِیل آقام اگه میخوای بسوزونی بسوزون اگه میخوای بپوشونی بپوشون ولی داغ مرتضی تو قلبمه برا مولا گریه کردم این همه (بعلی الهی العفو) ............................... حال مولامون وخیمه / حالا که فرق شو بسته هر دقیقه شو میُفته / یاد پهلوی شکسته غزل رفتن و داره می‌خونه مثل زهرا زخمی و پریشونه با آتیش میونِ خونه‌ش اومدن دستاشو بستن و زهرا شو زدن (ای آقام علیِ مظلوم) شاعر و نغمه پرداز
. 1445 ◻️ فیش‌های ویژه‌ی ماه‌مبارک‌رمضان، باعنوان: ➖ جلسه‌ی چهاردهم ➖ ۳ فروردین اسفند ۱۴۰۳ش/ ماه‌مبارک۱۴۴۵ق 🔻 مطالب مطرح شده: ۷) مهدویت در قرآن کریم _ آیه‌ی ۸۱ سورهٔ اسراء ۱. دولتِ حق، دولت مهدی علیه‌السلام * نکته‌ی اول: بشر در آرزویِ دولتِ حق _ دو عامل مهم برای حاکمیتِ باطل وجود دارد * نکته‌ی دوم: شاخصه‌های دولتِ حق مهدی موعود علیه‌السلام _ عدالت گستری و رفع ستم _ امنیت و آسایش عمومی _ سازندگی و عمران در دولتِ مهدی علیه‌السلام _ شکوفایی علم و دانش * نکته‌ی چهارم: وظایف ما تا زمانِ ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام _ انتظار فرج _ شناخت حجت خدا و امام عصر علیه‌السلام