eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
612 ویدیو
835 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. شعر مهدوی و برائتی ( نهم ربیع الاول ) به شادی ِ دل خوبان، به فَرْحَةُ الزّهرا به ضرب خنجرِ پیروز، اَلْعَجَلْ مولا! کُنون که فاطمه شاد و غدیرِ ثانی شد بیا نجات بده خلق را از این دنیا بزن سر از تنِ ابلیس، پیش چشم همه برای شادی ِ کامل ترِ بتول، بیا بیا نخست، خودت را ز غم، رهایی بخش به انتقامْ گرفتن ز دشمنان خدا بیا و آن دو قَذِر را ز خاکْ بیرون کِش بِزَن شرر، تنشان را بریزشان دریا مِنَ الْاَزَل به ابد، لعن بر عدو... بشمار بُوَد هویّت من، این برائت از آنها رسید صبح " امامتْ رسیدن " اَت تبریك مَتَی نَراك؟ کی آیی ز راه، مولانا! گذار بر سرِ جانْ بر لبانِ وصلت، دست گذار بر نظرِ تشنگان رویت، پا "غریب" واژه‌ی تلخیست در ستایش تو ببخش از این که غریب‌اَت زدم صدا آقا! بیا و جان بده از نو مَعالم ِ دین را بیا تمام کُن این در به درْ شدن ها را به سالروزِ دركْ رفتنِ عدو، سوگند به شادی ِ دل خوبان، به فَرْحَةُ الزّهرا ✍ پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱
. 1⃣ ویژگی های ظاهری یاران امام زمان : امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید : 📋《أَصْحَابُ اَلْمَهْدِيِّ شَبَابٌ لاَ كُهُولَ فِيهِمْ إِلاَّ مِثْلَ كُحْلِ اَلْعَيْنِ وَ اَلْمِلْحِ فِي اَلزَّادِ وَ أَقَلُّ اَلزَّادِ اَلْمِلْحُ》 ♦️اصحاب حضرت مهدى(ع) همگى جوان هستند و پير در ميانشان نيست، مگر به اندازه سرمه چشم و به اندازه نمك زاد و توشه، و كمترين زاد و توشه سفر آنان، نمك است.(۱) 👤امام علی(ع) در روایتی می فرماید : 📋《كَاَنِّى اَنظُرُ اِلَيهِم وَ الزِّیُّ واحِدٌ، وَ القَدُّ وَاحِدٌ، وَالجَمَالُ وَاحِدٌ، وَ اللِّبَاسُ وَاحِدٌ》 ♦️گويا آنان را مى نگرم که همگی زىّ و شکل و هيأت يكسان دارند و دارای قد و قامت برابر در جمال و برازندگی و دارای لباس یکسانند.(۲) 👤امام محمد باقر(ع) می فرماید : 📋《وَ اَللَّهِ ثَلاَثُ مِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً فِيهِمْ خَمْسُونَ اِمْرَأَةً يَجْتَمِعُونَ بِمَكَّةَ عَلَى غَيْرِ مِيعَادٍ قَزَعَاً كَقَزَعِ اَلْخَرِيفِ يَتْبَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضَاً》 ♦️سوگند به خدا! سیصد و اندی مرد می آیند، که در میانشان پنجاه نفر زن هستند، در مکه اجتماع می کنند، بی آنکه قبلاً وعده داده باشند، آمدنشان مانند ابرهای پاییزی است که پشت سر هم می آیند.(۳) 📚منابع : ۱)الغیبه شیخ طوسی، ص۴۷۶ ۲)الملاحم و الفتن ابن طاووس، ص۱۲۲ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۲۲۲
. 2⃣معرفت و اطاعت:👇 ✅یاوران امام زمان(عج) از شناخت عمیق درباره ­ی خداوند و امام خود، برخوردارند و با آگاهی کامل در میدان حق، حضور یافته­ اند. 👤امام صادق(ع) می فرماید : 📋《رِجَالٌ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ اَلْحَدِيدِ لاَ يَشُوبُهَا شَكٌّ فِي ذَاتِ اَللَّهِ》 ♦️آنان مردانی هستند که دل‌هایشان مانند پاره‌های آهن است و هیچ تردیدی نسبت به ذات مقدس خداوند ندارند. 📋《هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ اَلْأَمَةِ لِسَيِّدِهَا》 ♦️مردانى كه در میان امت، اطاعت پذیر ترین و مطیع ترین آنان نسبت به مولای خود هستند.(۱) 👤امام علی(ع) در می فرماید: 📋《رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اَللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ وَ هُمْ أَنْصَارُ اَلْمَهْدِيِّ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ》 ♦️مردان مومنی که خدا را چنان که شایسته است، شناخته ­اند و آنها یاوران حضرت مهدی(ع) در آخرالزمان هستند.(۲) 📚منابع: ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۲۹ .
. 3⃣عبادت و صلابت:👇 ✅یاوران حضرت مهدی(عج) در عبادت از پيشواي خود الگو گرفته‌اند و روزها و شب‌ها را با ذكر شيرين حق سپری می كنند. 👤امام صادق(ع) درباره یاران امام زمان(ع) فرمود: 📋《رِجَالٌ لاَ يَنَامُونَ اَللَّيْلَ لَهُمْ دَوِيٌّ فِي صَلاَتِهِمْ كَدَوِيِّ اَلنَّحْلِ يَبِيتُونَ قِيَاماً عَلَى أَطْرَافِهِمْ》 ♦️بزرگ مردانی هستند که شبها را نمي‏ خوابند و مانند انبوه زنبوران کندوی عسل تا صبحگاهان زمزمه‏ ی نيايش و مناجاتشان گوش را می نوازد و شبها را شب زنده‏ داری می کنند.(۱) و همين ذكر خداست كه از آنان مرداني آهنين ساخته است كه هيچ چيز صلابت و استواري آنها را در هم نمی ‌شكند. 👤امام صادق(ع) در حدیثی دیگر فرمود: 📋《قَدْ أَثَّرَ اَلسُّجُودُ بِجِبَاهِهِمْ رُهْبَانٌ بِاللَّيْلِ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرَ اَلْحَدِيدِ》 ♦️آثار سجده بر پیشانی آنها نقش بسته و آنان راهبان و عابدان شب هستند و مردانی که گویی دل­هایشان پاره ­های آهن است.(۲) و در روایتی دیگر؛ 📋《لَهـُمْ فِی اللَّیلِ اَصْوَاتٌ کَاَصْوَاتِ الثَّواکِلِ حُزْنَاً مِنْ خَشْیَهِ اللّهِ قُوّامٌ بِاللَّیْلِ صُوّامٌ بِالنَّهارِ کَاَنَّما دَاءْبُهَمْ دَأْبٌ واحِدٌ》 ♦️آنان در دل شب، ناله هایی از خشیت خدا دارند مانند ناله مادران داغ فرزند دیده! آنها شب زنده داران در دل شـب و روزه داران در طـول روز هستند، گویی داب و روش همه آنان یکی است.(۳) 👤امام محمد باقر(ع) می فرماید : 📋《فَیَبیتُونَ بَیْنَ راکِعٍ وَ ساجِدٍ یَتَضَرَّعُونَ اِلَی اللّهِ》 ♦️هنگامی که بخواهند شب را به صبح برسانند، در حال رکوع و برخی در حالت سجده شب را به سحر می کنند و به درگاه خدا تضرّع می کنند.(۴) 📚منابع: ۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸ ۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۸۶ ۳)ينابيع المودة قندوزی، ج۳، ص۹۵ ۴)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۴۱ .
. 4⃣شجاعت و دلیری:👇 ✅یاوران امام زمان(عج) مانند مولايشان، افرادی شجاع و مرداني پولادين هستند. در روایات، آنان به《لُيُوثٌ بِالنَّهَارِ》یعنی شیران روز تعبیر شده اند.(۱) 👤امام صادق(ع) می فرماید : 📋《اَنَّه لَوْ قَدْ کَانَ ذَلِکَ اُعْطِیَ الرَّجُلُ قُوَّةَ اَرْبَعِینَ رَجُلَاً》 ♦️هنگام ظهور، حضرت(ع) یارانی دارد که هر کدام یک از آنان، دارای نیروی چهل مرد جنگی هستند.(۲) و در روایتی دیگر؛ 📋《لَوْ حَمَلُوا عَلَى اَلْجِبَالِ لَأَزَالُوهَا لاَ يَقْصِدُونَ بِرَايَاتِهِمْ بَلْدَةً إِلاَّ خَرَّبُوهَا》 ♦️آنان اگر بر کوه ها حمله ور شوند، آن را از هم می دَرَند و در مسیر قیام خود، اگر اراده کنند، می توانند شهری را زیر و زبَر کنند.(۳) 👤امام علی(ع) در روایتی وصف آنان فرمود: 📋《هُمْ کَرّارُونَ! جَیْشُ الْغَضَبِ قَوْمٌ یَْاءتُونَ فِی آخِرِ الزِّمَانِ》 ♦️روحیه ای حماسی و سلحشوری دارند. آنان سپاه غضب و مظهرر خشم الهی هستند که در آخرالزمان برای یاری حضرت مهدی(ع) خواهند آمد. 📋《هُمْ خَیْرٌ فَوارِسَ عَلی ظَهْرِ الاَْرْضِ اَوْ مِنْ خَیْرِ فَوارِسَ عَلی ظَهْرِ الاَْرْضِ》 ♦️آنان تیز پروازان و بهترین سوارکاران دنیا هستند. 📋《کُلُّهُمْ لُیُوثٌ قَدْ خَرَجُوا مِنْ غَابَاتِهِمْ، لَوْ اَنَّهُمْ هَمُّوا بِاِزَالِةِ الجِبَالِ لَاَزَالُوهَا مِنْ مَوَاضِعِهَا》 ♦️آنان در کارزار و نبرد همانند شیرانی هستند که از بیشه های خود بیرون آمده اند و هیچ چیز جلودارشان نیست. اگر اراده کنند کوهها را از جای خود بر می کنند و از موانع می گذرند و خاکریزهای دشمن را یکی پس از دیگری فتح می کنند.(۴) 📚منابع: ۱_۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۸۶ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷ ۴)معجم الأحادیث الامام المهدی(ع) کورانی، ج۱، ص۳۷۲ .
. 5⃣جان نثاری و شهادت طلبی:👇 ✅معرفت عميق ياران، نسبت به امام زمان(عج)، دل‌هاي آن‌ها را مملوّ از عشق به امام(ع) می كند. بنابراين در ميدان رزم او را، چون نگينی در ميان مي‌گيرند و جان خود را سپر بلای او می كنند. 👤امام صادق(ع) فرمود: 📋《رِجَالٌ يَحُفُّونَ بِهِ يَقُونَهُ بِأَنْفُسِهِمْ فِي اَلْحُرُوبِ وَ يَكْفُونَهُ مَا يُرِيدُ فِيهِمْ وَ يَدْعُونَ بِالشَّهَادَةِ》 ♦️ياران امام زمان(عج) در ميدان رزم در اطراف او را می گیرند و با جان خود از گزند حوادث محافظت می كنند، و او هر چه بخواهد آن را کفایت می کنند و خواستار شهادت در راه خدا هستند.(۱) 👤امام صادق(ع) در روایتی دیگر می فرماید : 📋《[رِجَالٌ] يَدْعُونَ بِالشَّهَادَةِ وَ يَتَمَنَّوْنَ أَنْ يُقْتَلُوا فِي سَبِيلِ اَللَّهِ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ اَلْحُسَيْنِ(ع)》 ♦️آنان براى شهادت دعا مي كنند و آرزومند كشته شدن در راه خدايند و شعارشان یا لثارات الحسین(ع) است.(۲) 📚منابع: ۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸ ۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷ .
18.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی نمونه های مقایسه و امام حسین علیهم السلام در اشعار شاعران اهل بیت ۱ سخنان استاد   در جلسه۱۹۷ بررسی تصاویر نادرست و بیان روضه های غلط و مقایسه های بیجا در مضامین اشعار و مراثی حسنی
. در روایات و تاریخ : علیه_السلام ✅در میان چهارده معصوم(ع) بین امام حسین(ع) و امام زمان(عج) اشتراکات و شباهت هایی زیادی وجود دارد که در روایات و تاریخ، به برخی از آنان اشاره شده است. 1⃣هر دو امام قبل از ولادت، توسط حضرت رسول اکرم(ص) بشارت داده شدند! ۱)درباره امام حسین(ع) در روایتی آمده است که جبرئیل بر رسول اکرم(ص) نازل شد و عرض کرد : 📋《إنَّ اللهَ یَقرِءُ عَلَیکَ السَّلَامَ وَ یُبَشِّرُکَ بِمَولُودٍ یُولَدُ مِن فَاطِمَةَ(س)》 ♦️همانا خداوند به تو سلام می‌رساند و به مولودی که از حضرت فاطمه(س) به دنیا می‌آید بشارت می‌دهد.(۱) ۲)در مورد امام زمان(عج) آمده است که حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《اُبَشِّرُکُم بِالمَهدِیِّ(ع) یَبعَثُ فِی اُمَّتی ..یَملَاُ الأَرضَ قِسطَاً وَ عَدلَاً کَمَا مُلِئَتْ جَورَاً وَ ظُلمَاً》 ♦️شما را به ظهور حضرت مهدی(ع) بشارت می دهم که زمین را پر از عدل می کند؛ همان گونه که از جور و ستم پر شده است.(۲) 2⃣جان هر دو امام در خطر بود! ۱)امام حسین(ع) وقتی در مکه بود، یزید عده ‏اى را همراه با سلاح‏هاى فراوان براى ترور امام حسین(ع) به مکّه فرستاد. خود امام(ع) در جواب ابوهره ازدی فرمود : 📋《اِنَّ بَنِی اُمَیةَ اَخَذُوا مَالِی فَصَبَرْتُ وَ شَتَمُوا عِرْضِی فَصَبرْتُ وَ طَلَبُوا دَمِی فَهَرَبْتُ!》 ♦️بني‏ اميه مالم را گرفتند صبر کردم، به آبرويم لطمه زدند صبر کردم، و خواستند خونم را بريزند، که در این هنگام گريختم.(۳) ۲)در مورد امام زمان(ع)، امام باقر(ع) فرمود : 📋《لَوْ أَنَّهُم عَرَفُوهُ حَرَصُوا عَلَى أَنْ يَقْطَعُوهُ بَضْعَةً بَضْعَةً》 ♦️اگر دشمنان او را می شناختند، او را تکه تکه می کردند.(۴) 3⃣هر دو تنها و غریب و مظلوم بودند و هستند! ۱)در مقاتل در مورد امام حسین(ع) آمده است که در روز عاشورا؛ 📋《یُقتَلُ عَطشاناً غَریباً وحیداً فریداً، لَیسَ لَهُ ناصِرُ و لا مُعینٌ》 ♦️هنگام شهادت، امام حسین(ع) تشنه لب و غریبانه و یکّه و تنها ماند به شهادت رسید، برای او یار و یاوری نبود.(۵) ۲)امیرالمومنین امام علی(ع) درباره امام زمان(ع) فرمود : 📋《صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ》 ♦️صاحب این امر، آواره، رانده، تک و تنهاست.(۶) 4⃣امام حسین(ع) قیام خود را از مکه شروع کرد و امام زمان(ع) نیز قیام خود را از مکه شروع خواهد کرد! ۱)امام حسین(ع) با رسيدن نامه مسلم بن عقيل مبني بر بيعت مردم کوفه با او و از سوي ديگر براي حفظ حرمت خانه خدا، که تصميم به قتل آن حضرت(ع)، در آنجا گرفته بودند، عمره را به جا آورد و در هشتم ذي الحجه به رغم مخالفت بسياری از دوستان به سوی شهر عراق روانه شد.(۷) ۲)در مورد امام زمان(ع) آمده است که امام باقر(ع) فرمود : 📋《يَقُومُ قَائِمُنَا بِالْحَقِّ [بِمَكَّةَ] بَعْدَ إِيَاسٍ مِنَ الشِّيعَةِ، يَدْعُو النَّاسَ.. وَ تَعَلَّقَ بِأَسْتَارِ الْكَعْبَةِ》 ♦️قائم ما بعد از مأیوس شدن و نا امید گشتن شیعیان قیام می کند و مردم را دعوت می کند و به پرده کعبه تکیه می دهد. سپس؛ 📋《يَسِيرُ إِلَى الْمَدِينَةِ، فَیَسِیرُ النَّاسُ [مَعَهُ]》 ♦️سپس از آنجا روانه مدینه می شود و مردم نیز با او همراه می شوند. 📋《[ثُمَّ] يَسِيرُ إِلَى الْكُوفَةِ》 ♦️سپس روانه کوفه می شود.(۸) 5⃣هر دو امام، مردم زمان خویش را برای قیام، دعوت می کنند! ۱)امام حسین(ع) هنگام خروج از مکه فرمود : 📋《مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا!》  ♦️هر کس می‌خواهد جان خود را در راه ما بذل کند و خود را برای ملاقات با خدا آماده کرده است، با ما کوچ کند.(۹) ۲)امام باقر(ع) در مورد امام زمان(ع) فرمود : امام زمان(ع) هنگام قیام، ندا سر می‌دهد : 📋《يَا أيُّهَا النَّاسِ! إنَّا نَستَنصِرُ اللهَ وَ مَن أَجَابَنَا مِن النَّاسِ، وَ إِنَّا أَهلُ بَيتِ نَبِيِّكُم مُحَمَّدِِ(ص) وَ نَحنُ أَولَى النَّاسِ بِاللهِ وَ بِمُحَمَّدِِ(ص)》 ♦️اى مردم! ما از خداوند يارى مى‌جوييم، هر كه مى‌خواهد ما را اجابت كند، كه ما خاندان رسول اکرم(ص) هستيم، و نزديك‌ترين مردم به خدا و رسول خدا(ص).(۱۰) 6⃣یاران و اصحاب هر دو امام افرادی جان نثار و شهادت طلب و با وفا هستند! ۱)در شب عاشورا، امام حسین(ع) خطاب به اصحاب خود فرمود : فردا همگی شما کشته خواهید شد، پس مرا با این گروه دشمن تنها بگذارید، که آنان تنها مرا مى طلبند! اکنون از این سیاهى شب استفاده کنید و پراکنده شوید. هنگامی کلام امام حسین(ع) به پایان رسید، حضرت عباس(ع) به نمایندگی از بنی هاشم عرضه داشت : 📋《لَا اَرَانَا اللهُ ذَلِکَ اَبَدَاً》 ♦️خداوند چنین روزی را هرگز نیاورد! ادامه مطالب :👇
. و زهیر بن قین به نمایندگی از غیر بنی هاشم ایستاد و گفت : 📋《وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنِّي قُتِلْتُ ثُمَّ نُشِرْتُ ثُمَّ قُتِلْتُ حَتَّى أُقْتَلَ هَكَذَا أَلْفَ مَرَّةٍ وَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَدْفَعُ بِذَلِكَ الْقَتْلَ عَنْ نَفْسِكَ وَ عَنْ أَنْفُسِ هَؤُلَاءِ الْفِتْيَانِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ》 ♦️به خدا سوگند! دوست دارم کشته شوم، باز زنده گردم، و سپس کشته شوم، تا هزار مرتبه، تا خداوند تو و اهل بیتت را از کشته شدن در امان دارد!(۱۱) امام(ع) وقتی وفاداری یاران را دید، فرمود : 📋《فَاِنّي لَا أََعلَمُ أَصحَابَاً أَوفَي وَ لَا خَيرَاً مِن أَصحَابِي، وَ لَا أَهلَ بَيتِِ أَبَّرَ وَ لَا أَوصَلَ مِن أَهلِ بَيتِي؛ فَجَزَاکُمُ اللهُ خَيرَاً》 ♦️به راستي که من اصحابي را بهتر و باوفاتر از اصحاب خود نمی دانم و اهل بيتي نيکوتر و صله کننده تر از اهل بيت خود نمي دانم، پس خدای متعال شما را جزای خير دهد.(۱۲) ۲)امام صادق(ع) درباره یاران امام زمان(ع) فرمود: 📋《رِجَالٌ يَحُفُّونَ بِهِ يَقُونَهُ بِأَنْفُسِهِمْ فِي اَلْحُرُوبِ وَ يَكْفُونَهُ مَا يُرِيدُ فِيهِمْ وَ يَدْعُونَ بِالشَّهَادَةِ 》 ♦️ياران امام زمان(عج) در ميدان رزم در اطراف او را می گیرند و با جان خود از گزند حوادث محافظت می كنند، و او هر چه بخواهد آن را کفایت می کنند و خواستار شهادت در راه خدا هستند.(۱۳) 7⃣یاران هر دو امام عاشق عبادت الهی هستند! ۱)در مقاتل در مورد احوالات یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا آمده است؛ 📋《لَهُمْ [رِجَالٌ] کَدَوِیٌّ کَدَوِیِّ النَّحْلِ مَا بَیْنَ رَاکِعٍ وَ سَاجِدٍ وَ قَائِمٍ وَ قَاعِدٍ》 ♦️در بین یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا، افرادی بودند که چنان غرق عبادت بودند که زمزمی مناجاتشان، مانند صدای زنبوران عسل، از اردوگاه امام حسین(ع) به گوش می‌رسید.(۱۴) ۲)امام صادق(ع) درباره یاران امام زمان(ع) فرمود: 📋《رِجَالٌ لاَ يَنَامُونَ اَللَّيْلَ لَهُمْ دَوِيٌّ فِي صَلاَتِهِمْ كَدَوِيِّ اَلنَّحْلِ يَبِيتُونَ قِيَاماً عَلَى أَطْرَافِهِمْ》 ♦️بزرگ مردانی هستند که شبها را نمي‏ خوابند و مانند انبوه زنبوران کندوی عسل تا صبحگاهان زمزمه‏ ی نيايش و مناجاتشان گوش را می نوازد. شبها را شب زنده‏ داری می کنند.(۱۵) 8⃣هر دو امام مصیبتی بسی عظیم دارند! ۱)امام صادق(ع) فرمود : 📋《إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ(ع) أَعْظَمُ مُصِيبَةً مِنْ جَمِيعِ سَائِرِ اَلْأَيَّامِ》 ♦️همانا روز مصیبت امام حسین(ع) بزرگترین مصیبت نسبت به همه روزها بود.(۱۶) ۲)مصیبت امام زمان(ع) از این جهت است که؛ ظهور ایشان همواره با محنت و تحمل شدائد است. 9⃣هر دو امام برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام می کنند! ۱)امام حسین(ع) هدف از قيام خود را اينگونه بیان می کند : 📋《إنّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ في اُمَّةِ جَدِّي وَ أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعرُوفِ و أنهَی عَنِ المُنکَرِ》 ♦️من فقط برای اصلاح در امّت جدّم خروج کردم و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.(۱۷) ۲)حضرت رسول اکرم(ص) در مورد امام زمان(عج) فرمود : 📋《یَبعَثُ فِی اُمَّتی وَ یَملَاُ الأَرضَ قِسطَاً وَ عَدلَاً کَمَا مُلِئَتْ جَورَاً وَ ظُلمَاً》 ♦️او در بین امّتم مبعوث می شود و زمین را پر از عدل می کند؛ همان گونه که از جور و ظلم و ستم پر شده است.(۱۸) 🔟امام زمان(ع) منتقم خون امام حسین(ع) خواهد بود! امام صادق(ع) در اینباره می فرماید: پس از شهادت امام حسین(ع)، ملائکه ناله کرده و گفتند: 📋《يَا رَبِّ! يُفْعَلُ هَذَا بِالْحُسَيْن(ع)ِ صَفِيِّكَ وَ ابْنِ نَبِيِّكَ!》 ♦️پروردگارا! با حسین(ع)، برگزیده‌ات و پسر پیامبرت(ص) این‌گونه رفتار نمودند! خداوند سایه قائم(عج) را به آنها ظاهر کرد و فرمود: 📋《بِهَذَا أنْتَقِمُ لهَذَا مِنْ ظَالِمِيِهِ!》 ِ♦️به‌ وسیله این (قائم)، انتقام خون او[حسین(ع)] را از ظالمان می‌گیرم.(۱۹) 📚منابع : ۱)الکافی شیخ کلینی، ج۱، ص۴۶۴ ۲)كشف الغمة اربلی، ج۲، ص۹۷۱ ۳)أمالی شيخ صدوق، ص۲۱۸ ۴)كتاب الغيبة نعمانی، ص۲۸۹ ۵)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۴، ص۲۴۵ ۶)کمال الدین شیخ صدوق، ج۲، ص۳۶۱ ۷)الاخبار الطوال دینوری، ص۲۲۸ ۸)دلائل الإمامة طبری شیعی، ص۴۵۵ ۹)اللهوف سید ابن طاووس، ص۳۸ ۱۰)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۲۳۸ ۱۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، صص۹۲_۹۲ ۱۲)مثیرالاحزان ابن نما حلی، ص۵۲ ۱۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸ ۱۴)اللهوف سید بن طاووس، ص۵۷ ۱۵)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸ ۱۶)تفصیل وسائل الشیعة حُرّ عاملی، ج۱۴، ص۵۰۳ ۱۷)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۴، ص۳۲۹ ۱۸)كشف الغمة اربلی، ج۲، ص۹۷۱ ۱۹)امالی شیخ طوسی، ص۴۱۸ .
nf00625074-1.mp3
8.12M
داستان های عبرت آموز ۳ (تلنگر آمیز) داستان مهمان علیه السلام و اسماعیل بی نماز 🎙استاد عالی
. یادداشت استاد محمدعلی مجاهدی در مقدمۀ دیوان استاد سیدرضا مؤید ▫️اگرچه شعر در زمانۀ ما به خاطر دامنۀ تاثیرگذاری بسیاری که دارد، به عنوان یک رسانۀ عمومی و فراگیر شناخته شده است، ولی اگر شاعری بخواهد در شمار شهروندان واقعی «شعر آیینی» درآید باید صلاحیت‌های لازم را احراز نماید که از جملۀ آن‌هاست: ایمان داشتن، دارای اعمال صالح و پسندیده بودن، با ذکر و یاد خدا فراوان مؤانست داشتن و طلب نصرت و یاری از خداوند مهیمن ذوالجلال، هنگامِ در معرض ظلم قرار گرفتن. این ویژگی‌ها که شاکلۀ شخصیتی یک شاعر آیینی متعهّد را شکل می‌دهد، در آیۀ پایانی سورۀ «شعراء» برشمرده شده است. بنابراین هر شاعری توفیق حضور در قلمرو شعر آیینی را ندارد و پس از احراز صلاحیت‌های یاد شده است که به او اجازه ورود در این قلمرو خطیر داده می‌شود. ▪️همین شاعران متدیّن و متعهّدند که رسول گرامی(صلوات‌الله‌علیه‌وآله) آنان را مورد خطاب اکید قرار داده و از آنان می‌پرسد: «ما مَنَعَ الّذینَ نَصَروا رسولَ اللهِ بِسیوفِهِم اَن یَنصَروا بِاَلسِنَتهِم؟ چه چیزی منع می‌کند کسانی را که با شمشیرهای خود رسول خدا را یاری کرده‌اند تا با زبان‌های خود نیز در مقام یاری او برآیند؟» شاعران دین‌مدار و متعهد که مورد اعتماد آن حضرت قرار داشته‌اند، وقتی به این پرسش اساسی او بلی می‌گویند و از آن وجود نازنین می‌خواهند که به آنان اجازۀ حضور در این عرصه را بدهد، به آنان دستور می‌دهند: «اُهجُوهم و روحُ القُدُسِ معکُم». یعنی مشرکان را هجو کنید و هیمنۀ پوشالی آنان را در هم بریزید که فرشتۀ وحی جبرئیل امین، شما را در سرودن این اشعار حماسی کفرشکن یاری می‌کند و در این نبرد فرهنگی همراه شماست. و در جای دیگری به حسّان‌بن‌ثابت دستور می‌دهند: «اُهجُهُم فَوَ الّذی نَفسی بِیَدِهِ لَهُوَ اَشَدُّ عَلَیهِم مِنَ النَّبل»؛ یعنی مشرکان را با شعار دشمن‌شکن خود هجو کن و موقعیت اجتماعی آنان را متزلزل ساز که سوگند به آن خدایی که جانم در دستِ اوست! این کار برای آنان از تحمل زخم تیر دشوارتر است. شاعرانِ به معنای واقعی کلمه «آیینی» این شأن و منزلت را در نزد شارع مقدس اسلام دارند که آنان را در صفوف مقدم جبهۀ فرهنگی قرار می‌دهد تا به هنگام در هم کوبیدن سنگرهای دشمنان قسم خورده، به رسالت خطیری که دارند عمل کنند و به آنان یادآور می‌شود که شما در این تهاجم تنها نیستید و جبرئیل امین در کنار شماست. ▫️در این مقطع حساس تاریخی که کیان فرهنگ شیعی و اعتبار آموزه‌های دینی، مورد هجمۀ بی‌امان وهابیت و بهائیت و دیگر دشمنان قسم‌خوردۀ اسلام قرار گرفته است، رسالت شاعران متعهد آیینی‌سرای هم‌روزگار ما حضور پر شور در این عرصه سرنوشت‌ساز است و به شهادتِ مجموعه شعرهایی که تا کنون توسط برادر بزرگوارمان استاد «سیدرضا مؤید» در پنجاه سالۀ اخیر چاپ و منتشر شده، این پیرغلام با اخلاص آل‌الله و این پیش‌کسوت بنام و افتخار آفرین شعر آیینی معاصر، همانند حسّان‌بن‌ثابت‌ها و ابن‌رواحه‌ها و کعب‌بن‌مالک‌ها، فرمان رسول گرامی(صلوات‌الله‌علیه‌وآله) را به گوش جان نیوشیده و در آفرینش اشعار حماسی و کوبنده و در عین حال، معناگرا کوشیده و عزم شریف خود را در تبلیغ و ترویج و تعظیم شعائر اسلامی صرف کرده و با کارنامه‌ای درخشان در شمار مشعل‌دارانِ شعر آیینی معاصر درآمده است. اینک که قرار است کلیات اشعار جناب مؤید به فیض روح‌القُدُسی، چاپ و منتشر گردد، لازم دانستم از یک عمر تلاش بی‌وقفۀ این شاعر پرآوازۀ آیینی در احیای معارف ولایی و آموزه‌های دینی و تبیین فرهنگ سرخ شهادت و جان‌فشانی‌های عزت‌مندانۀ شهیدان در پاس‌داشت فرهنگ گران‌سنگ عاشورا و مانایی منشور انقلاب اسلامی ایران به سهم خود قدردانی نمایم. دست بدرقه گرت باشد استاد. .
14.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی تصاویر نادرست و بیان روضه های غلط در مضامین اشعار و مراثی سخنان استاد   در جلسه۱۹۷ بخش دوم