eitaa logo
گشایش با دعا و توسل
968 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
2.5هزار ویدیو
37 فایل
«همه او» #دعا (آنچنان است) که #مقدّرات_حتمی_الهی را #دگرگون می‌کند! (اصول کافی، ج ٤، ص ٢١٦) اینجاقراره، همه با هم، همسفر بشیم، در مسیر بندگی @goshayesh_doa9📞 #همسفر_بشیم_در_مسیر_بندگی #ختم_های_گره_گشا #تاثیر_دعا
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 محور معانی دعا خواندن است. خواندن و صدا زدن همراه با خواست و طلب، چنان که در کتب لغت، دعا را «خواندن، رغبت کردن، کمک گرفتن» [۱] معنا کرده اند. همان طور که مشخص است، اصل در تمام معانی فوق، «خواندن» است، چرا که به عنوان مثال، کمک خواستن نیز خواندن است با حالتی خاص. در اینجا شایسته است آیاتی از کتاب الهی، دلیل بر نوشتارمان بیاوریم و معانی گوناگون دعا را در آیات قرآن بکاویم: ✅۱- خواندن و خواستن: «اُجیبُ دَعوهَ الدَاعِ إذا دَعانِ» [۱] دعوت درخواست کننده ای هنگامی که مرا بخواند اجابت می‌کنم. ✅۲- کمک خواستن «وَ ادعوا شُهدائَکم مِنْ دونِ الله» [۲] از یارانتان غیر از خدا کمک بخواهید. ✅۳- تشویق و ترغیب کردن (با إلی): «و اللهُ یدعُوا الی دارِ السَّلام» [۳] خداوند به سوی سرای سلامتی دعوت می‌کند. ✅۴- پرسش کردن «قالوا ادعُ لَنا ربک یُبَیِّن لَنا مالونُها» [۴] گفتند: از پروردگارت برای ما از چگونگی رنگ گاو بپرس. ولی از این میان آنچه مورد بحث ماست، همان خواندن همراه با درخواست از خدای متعال است؛ چرا که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) فرمودند: «ادعوا الله و انتم مومنون بالاجابه» [۵] خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید. بدیهی است که اجابت در مقابل درخواست است نه تشویق و ترغیب نه پرسش و... [۶] 📚پایان نامه سطح دو (کارشناسی) عنوان: ترجمه و شرح دعای فرج (الهی عظم البلاء... )، زهرا بنویدی ---------- [۱]: لوئیس معلوف، المنجد فی اللغه، چ۱۹، تهران، انتشارات دارالعلم، ۱۳۸۲، ماده «دعو» [۱]: بقره /۱۸۶ [۲]: بقره/ ۲۳ [۳]: یونس/ ۲۵ [۴]: بقره/ ۷۰ [۵]: بی نام، نهج الفصاحه، ترجمه ابوالقاسم پاینده، چ۷، تهران، انتشارات بدرقه جاویدان، ۱۳۸۵، ص۱۷۵، ح۱۱۶ [۶]: علیرضا برازش، قرآن صاعد، ج۲، تهران، انتشارات سپهر، ۱۳۷۵، ص۳۱ @goshayesh_doa
🕊 امام حسن علیه السلام این ماجرا را نقل کرده است: مادرم فاطمه علیهاالسلام برایم چنین گفت: روزی از روزها، پیامبر به دیدار من آمد و به من گفت: «ای فاطمه! آیا می‌خواهی دعایی به تو یاد بدهم؟ هر کس، خدا را با این دعا بخواند، دعایش به اجابت می‌رسد و دیگر زهری که دشمن به او می‌دهد در او اثر نمی کند، جادوی بدخواهان در او اثر نمی کند، شیطان نمی تواند به او آسیبی برساند، و حاجت‌های او برآورده می‌شود». فاطمه علیهاالسلام در پاسخ گفت: «بله. ای پدر بزرگوارم! به خدا دوست دارم این دعا را از تو بیاموزم، بدان که این دعایی را که تو می‌گویی از دنیا و آنچه در دنیاست، بیشتر دوست می‌دارم». اینجا بود که پیامبر این دعا را به فاطمه علیهاالسلام یاد دادند، در پایان دعا، پیامبر به دخترش چنین گفتند: «وقتی تو این دعا را خواندی و حاجت خود را طلب کردی و خدا را صدا زدی، خدا در پاسخ به تو چنین می‌گوید: ای فاطمه! بله! بله! ». 🌱یَا اَعَزَّ مَذْکُورٍ وَ اَقْدَمَهُ قِدَماً فِی الْعِزِّ وَ الْجَبَرُوتِ، یَا اللَّهُ یَا رَحِیمَ کُلِّ مُتَرَحِّمٍ وَ مَفْزَعَ کُلِّ مَلْهُوفٍ یَا رَاحِمَ کُلِّ حَزِینٍ یَشْکُو بَثَّهُ وَ حُزْنَهُ اِلَیْهِ، یَا اللَّهُ یَا خَیْرَ مَنْ طُلِبَ الْمَعْرُوفُ مِنْهُ وَ اَسْرَعَهُ اِعْطَاءً، یَا مَنْ تَخَافُ الْمَلَائِکَةُ الْمُتَوَقِّدَةُ بِالنُّورِ مِنْهُ اَسْاَلُکَ بِالْاَسْمَاءِ الَّتِی یَدْعُوکَ بِهَا حَمَلَةُ عَرْشِکَ وَ یُسَبِّحُونَ بِهَا شَفَقَةً مِنْ خَوْفِ عَذَابِکَ وَ بِالْاَسْمَاءِ الَّتِی یَدْعُوکَ بِهَا جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیلُ وَ اِسْرَافِیلُ اِلَّا اَجَبْتَنِی وَ کَشَفْتَ کُرْبَتِی یَا اِلَهِی وَ سَتَرْتَ ذُنُوبِی یَا مَنْ یَأْمُرُ بِالصَّیْحَةِ فِی خَلْقِهِ «فَاِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ محشورون» وَ بِذَلِکَ الِاسْمِ الَّذِی تُحْیِی بِهِ الْعِظَامَ وَ هِیَ رَمِیمٌ اَنْ تُحْیِیَ قَلْبِی وَ تَشْرَحَ صَدْرِی وَ تُصْلِحَ شَأْنِی یَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالْبَقَاءِ وَ خَلَقَ لِبَرِیَّتِهِ الْمَوْتَ وَ الْحَیَاةَ، یَا مَنْ فِعْلُهُ قَوْلٌ وَ قَوْلُهُ اَمْرٌ وَ اَمْرُهُ مَاضٍ عَلَی مَا یَشَاءُ. وَ اَسْاَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی دَعَاکَ بِهَا خَلِیلُکَ حِینَ أُلْقِیَ فِی النَّارِ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ وَ قُلْتَ یا نارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاماً عَلی اِبْراهِیمَ وَ بِالاسْمِ الَّذِی دَعَا بِهِ مُوسَی مِنْ جَانِبِ الطُّورِ الْاَیْمَنِ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ وَ بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ عِیسَی مِنْ رُوحِ الْقُدُسِ وَ بِالاسْمِ الَّذِی وَهَبْتَ لِزَکَرِیَّا یَحْیَی وَ بِالاسْمِ الَّذِی کَشَفْتَ بِهِ عَنْ اَیُّوبَ الضُّرَّ وَ بِالاسْمِ الَّذِی تُبْتَ عَلَی دَاوُدَ وَ سَخَّرْتَ لِسُلَیْمَانَ الرِّیحَ تَجْرِی بِاَمْرِهِ وَ الشَّیَاطِینَ وَ عَلَّمْتَهُ مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ الْعَرْشَ وَ بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ الْکُرْسِیَّ وَ بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ الرُّوحَانِیِّینَ وَ بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ الْجِنَّ وَ الْاِنْسَ وَ بِالاسْمِ الَّذِی خَلَقْتَ بِهِ جَمِیعَ الْخَلْقِ وَ جَمِیعَ مَا اَرَدْتَ مِنْ شَیْءٍ وَ بِالاسْمِ الَّذِی قَدَرْتَ بِهِ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ. اَسْاَلُکَ بِحَقِّ هَذِهِ الْاَسْمَاءِ لَمَّا اَعْطَیْتَنِی سُؤلِی وَ قَضَیْتَ حَوَائِجِی یَا کَرِیمُ. [۱]🌱 📚عنوان و نام پدیدآور: دعای مادرم [کتاب]: شرح ادعیه حضرت فاطمه علیهاالسلام/ مهدی خدامیان آرانی. ---------- [۱]: . دلائل الامامة ص ۶، بحار الانوار ج ۹۲ ص ۴۰۴. @goshayesh_doa
🕊 مقصود از اقبال قلبي اين است كه وقتي انسان چيزي را به زبان از خداوند طلب مي‌كند، با روح و قلب خود نيز همان را بخواهد. اگر در همه حال قلبش متوجه مطلبوش نيست. لااقل در هنگام دعا كردن خواسته دلش را به زبان بياورد. مبادا فقط به زبان چيزي را بگويد، اما قلبش رو به سوي آن نداشته باشد. در دعا براي امام عصر عليه السلام – به خصوص در تعجيل فرج آن حضرت – بايد با رعايت اين شرط توجه كافي نماييم. آيا وقتي خداوند را مي‌خوانيم تا فرج مولايمان را به جلو اندازد، روح و قلب ما هم اين خواندن را همراهي مي‌كند يا فقط لقلقه زبانمان است؟ معمولاً اگر تحقق چيزي برايمان اهميت داشته باشد و دلبستگي روحي به آن داشته باشيم، اقبال قلبي مان در هنگام خواستن آن بيشتر و عميق تر است. هم چنين اگر نفس دعا كردن براي ما يك عمل با ارزش و اساسي تلقي شود و آن را ناچيز و كم ارزش ندانيم، در هنگام دعا اقبال قلبي بيشتري خواهيم داشت. كسي كه قلباٌ حساب زيادي براي دعا باز نمي كند و آن را مهم و تعيين كننده اصلي نمي داند، به طور طبيعي در وقت دعا توجه و اقبال روحي كمتري خواهد داشت. 📚عنوان و نام پديدآور: سلسله درس‌هاي مهدويت / محمد بني هاشمي. @goshayesh_doa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆هفتاد میلیون ثواب با یک عمل ساده «اللهم العن الجبت و الطاغوت» @goshayesh_doa
🕗صلوات خاصه امام رضا علیه السلام🕗 @goshayesh_doa
🕊 👈 پاك نبودن دل: اولين مانعي كه بر سر راه اجابت دعا وجود دارد، پاك نبودن دل انسان از آلودگي‌هاي روحي و معنوي است. امام صادق عليه السلام مي‌فرمايند: يكي از بني اسرائيل سه سال از خدا مي‌خواست كه به او فرزند پسري عطا فرمايد. وقتي ديد كه خداوند او را اجابت نمي كند، عرض كرد: اي پروردگار من! آيا من از تو دور هستم كه صدايم را نمي شنوي؟ يا تو به من نزديك هستي، پس جوابم را نمي دهی؟ حضرت فرمودند: كسي را در خواب ديد كه به او گفت: انك تدعو الله منذ ثلاث سنين بلسان بذي و قلب عات غير نقي و نية غير صادقة فاقلع عن بذائك وليتق الله قلبك و لتحسن نيتك. تو سه سال است كه خداوند را مي‌خواني با زبان بدگو و دل بي رحم و ناپاك و نيت نادرست. پس (اگر مي‌خواهي دعايت مستجاب شود) بد زبانيت را كنار بگذار و قلبت تقواي الهي پيشه سازد و نيتت نيكو گردد. 📚عنوان و نام پديدآور: سلسله درس‌هاي مهدويت / محمد بني هاشمي. @goshayesh_doa
🕊 👈حق الناس: يكي ديگر از موانع اجابت دعا، بودن حق الناس بر عهده دعا كننده است. اين حق ممكن است مالي يا غير مالي باشد، مثلاً اگر با كار يا سخن خود آبروي مؤمني را برده باشد، حقي از او ضايع نموده است. هر كس از ديگران تضييع حقي كرده باشد، به آنان مديون است. اين حق ضايع شده «مظلمه» ناميده مي‌شود كه يكي از موانع استجابت دعا شمرده شده است. امير المؤمنين عليه السلام از قول حضرت عيسي بن مريم عليهما السلام نقل فرموده اند كه خداوند متعال به ايشان چنين وحي فرمود: اني غير مستجيب لاحد منكمن دعوة و لاحد من خلقي قبله مظلمة. [۱] من دعاي هيچ يك از شما را اگر حقي از ديگران بر عهده اش باشد، مستجاب نمي كنم. گاهي انسان بر اجابت دعايي به پيشگاه الهي اصرار زياد مي‌كند و به گمان خود تمام شرايط اجابت را هم فراهم نموده است، اما اثري از اجابت دعا نمي بيند. يكي از موانع جدي در اين امر، حق يا حقوقي است كه از ديگران بر عهده او مي‌باشد و چه بسا سالهاي سال از آن گذشته و او آن را فراموش كرده باشد. در اين صورت بايد به جبران و اداي آن حق و «مظلمه» اقدام كند تا مانع اجابت رفع گردد. تأثير اين مانع در مسير اجابت دعا چنان است كه مي‌تواند حتي مانع استجابت دعاي مظلوم شود، در حالي كه دعاي مظلوم از دعاهايي است كه خداوند وعده اجابت آن را عطا فرموده است.. ---------- [۱]: ۱. بحار الانوار، جلد ۹۳، صفحه ۳۱۹، حديث ۲۷، به نقل از فلاح السائل. 📚عنوان و نام پديدآور: کتاب دعا و اجابت، سلسله درس‌هاي مهدويت / محمد بني هاشمي. @goshayesh_doa
🕊 👈گناه: از مهمترين موانع استجابت دعا گناه است كه تأثير بسزايي در اين خصوص دارد. از امام باقر عليه السلام منقول است كه فرمودند: ان العبد ليسال الله حاجة من حوائج الدنيا فيكون من شأن الله تعالي قضاؤها الي اجل قريب او يطيي فيذنب العبد عند ذلك الوقت ذنباً فيقول للملك الموكل بحاجته لا تنجزها له فانه قد تعرض لسخطي استوجب الحرمان مني. [۱] همانا بنده رفع يكي از نيازهاي دنيوي خود را از خداوند درخواست مي‌نمايد. پس خداي متعال كار برآوردن آن را – در آينده نزديك يا با اندكي تأخير – به جريان مي‌اندازد. در همين اثنا بنده گناهي مرتكب مي‌شود. پس (خداوند) به فرشته اي كه براي برآوردن نياز آن بنده گماشته شده، مي‌فرمايد: خواسته اش را برآورده نكنيد، زيرا او (با انجام گناه) خود را در معرض ناخشنودي من قرار داده از جانب من مستحق محروميت گرديده است. آري، گناه مسير اجابت دعا را منحرف مي‌كند و جريان آن را مسدود مي‌سازد. كسي كه اميد به اجابت دعايش دارد، بايد پيش از دعا و پس از آن از ارتكاب عملي كه موجب ناخشنودي خداوند از او مي‌گردد، اجتناب كند. 📚عنوان و نام پديدآور: کتاب دعا و اجابت، سلسله درس‌هاي مهدويت / محمد بني هاشمي. ---------- [۱]: ۱. بحار الانوار، جلد ۹۳، صفحه ۳۷۶، حديث ۱۶، به نقل از عدة الداعي. @goshayesh_doa
🕊 👈مخالفت با حكمت پروردگار از ديگر موانعي كه براي اجابت دعا ذكر شده، اين است كه آن چه انسان از خدا درخواست مي‌كند، مخالفت با حكمت او باشد، اين مطلب در فرمايش امير المؤمنين عليه السلام به اين صورت تصريح شده است: ان كرم الله سبحانه لا ينقض حكمته فلذلك لايقع (لا تقع) الاجابة في كل دعوة. [۱] همانا كرم خداي سبحان حكمت او را نقض نمي كند و به همين دليل هر دعايي اجابت نمي شود. كارهاي خداوند هميشه و براي هر كس حكيمانه است. اين حكمت گاهي به صلاح و مصلحت خود دعا كننده مربوط مي‌شود، مانند اين كه شخص در دعايش چيزي را بخواهد كه اگر خدا آن را به او عطا نمايد، به ضرر دين يا دنيايش باشد. در اين صورت چون خود فرد از آن چه به صلاحش است خبر ندارد، دعا مي‌كند و چيزي را طلب مي‌كند كه به ضررش تمام مي‌شود. اما خداوند حكيم – اگر بخواهد به بنده اش خير برساند – دعاي او را مستجاب نمي فرمايد. 📚عنوان و نام پديدآور: کتاب دعا و اجابت، سلسله درس‌هاي مهدويت / محمد بني هاشمي. ---------- [۱]: ۱. غرر الحكم، حديث ۳۷۶۴. @goshayesh_doa
🕊 👈 كوتاهي در ايجاد اسباب : مانع بسيار مهم ديگر در مسير استجابت دعا اين است كه دعا كننده به دعاي تنها اكتفا كند و هيچ تلاشي در راه تهيه اسباب و مقدمات تحقق خواسته اش انجام ندهد. در دو فصل گذشته(از کتاب مذکور که به عنوان منبع مطلب ذکر شده است) به اين حقيقت اشاره داشته ايم كه دعاي انسان بايد در كنار تلاش در راه ايجاد زمينه‌ها و بسترهاي عادي اجابت آن باشد و هرگز نه دعا جاي كار و تلاش را مي‌گيرد و نه كار و كوشش جاي دعا را. در احاديث تأكيد زيادي بر اين امر صورت گرفته كه ما نمونه‌هايي از آنها را نقل مي‌كنيم. مرحوم كليني روايات اين موضوع را در بابي تحت عنوان «من لا تستجاب دعوته» يعني: كساني كه دعايشان مستجاب نمي شود، آورده است. دومين حديث آن به نقل از امام صادق عليه السلام چنين است: اربعة لا تستجاب لهم دعوة: رجل جالس في بيته يقول: اللهم ارزقني فيقال له: الم امرك بالطلب؟... و رجل كان له مال فافسده فيقول: اللهم ارزقني، فيقال له: الم امرك بالاقتصاد؟ الم امرك بالاصلاح؟... و رجل كان له مال فادانه بغير بينة فيقال له: الم امرك بالشهادة؟ [۱] دعاي چهار كس مستجاب نمي شود: فردي كه در خانه اش نشسته (كار و تلاش نمي كند) مي‌گويد: خدايا به من روزي برسان، پس به او (از جانب خداوند) گفته مي‌شود: آيا تو را به طلب (روزي) امر نكردم؟... و كسي كه دارايي داشته ولي آن را تباه كرده و مي‌گويد: خدايا به من روزي برسان. پس (از جانب خدا) به او گفته مي‌شود: آيا به تو دستور ميانه روي و اعتدال ندادم؟ آيا تو را امر نكردم كه اموال خود را در راه صحيح خرج كني؟... و شخصي كه دارايي داشته ولي آن را بدون اين كه شاهد بگيرد، به ديگري قرض داده است. به چنين شخص (از جانب خداوند) گفته مي‌شود: آيا به تو دستور ندادم كه (در هنگام قرض دادن) شاهد بگيري؟ امام صادق عليه السلام در چهار مورد فرموده اند كه خداوند وعده استجابت دعا به ايشان نداده است. سه مورد آن را در اين جا نقل كرديم. وجه مشترك اين موارد آن است كه در كنار دعا، در انجام آن وظيفه اي كه شرعاً و عقلاً بر عهده داشته اند، كوتاهي كرده، آن گاه از خداوند انتظار دارن كه به آنها رسيدگي فرمايد. اگر كسي در راه طلب روزي تلاش نكند و آن گاه از خدا روزي بخواهد، در انجام وظيفه شرعي خويش كوتاهي نموده است. هم چنين اگر خداوند مالي به انسان داده، حق ندارد كه در مصرف آن اسراف كند و آن را در راههاي نادرست خرج نمايد. 📚عنوان و نام پديدآور: کتاب دعا و اجابت، سلسله درس‌هاي مهدويت / محمد بني هاشمي. ---------- [۱]: ۱. اصول كافي، كتاب الدعاءباب من لا تستجاب دعوته، حديث ۲. @goshayesh_doa