هدایت شده از استاد میرباقری
📃عدالت الهی
.
▫️در نگاه الهی، عدالت در پایهایترین مفهومش به این معناست که موجودات به حقوق هماهنگ خودشان برسند.
▫️عدالت، مناسبات تحقق تقرب در کل هستی است.
▫️در دنیای کنونی، عقلانیت مدرن در حال فروپاشی است و چندان نمیتوان به آن تکیه کرد.
▫️برای تحقق عدالت اجتماعی دینی، باید در همۀ سطوح، مکتب دینی و عقلانیت تخصصی جدیدی را طراحی کنیم.
.
.
.
#استاد_میرباقری
#گفتمان_عدالت
#عکس_نوشته
#مدرنیته
#عدالت
🆔 @ostad_mirbaqeri
ولایت تنها ارزش است
و هرچه با ولایت الله پیوند بخورد ارزشمند خواهد بود والّافلا
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
4- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
26.55M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه چهارم
• انحصار ولایت حقیقی در خداوند
- ولاء أب و جد اگر در مسیر ولایت الله نیافتاد باطل بودنش آشکار میشود (لا انساب بینهم یومئذ)
- ولاء محبت و دوستی همچنین (الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو)
- ولاء سرپرستی کفار همچنین (ان الکافرین لا مولی لهم)
▫️ تقسیم ولایت
• ولایت تکوینی: ذیل ربوبیت تکوینی است. اعطاء وجود و کمالات وجود است. از سپهر درون انسان(عقل و اختیار) در تحقق اذن نمی گیرد؛ لذا تخلف بردار نیست.
• ولایت تشریعی: ذیل ربوبیت تشریعی است. تربیت انسان و تنظیم مجتمع انسانی است. از سپهر عقل و اختیار انسان می گذرد؛ لذا تخلف بردار است!
- اینجا منطقه یاری خواهی ولی الله است؛ تبیین، مقابل شک و شبهه و تحریک مقابل شهوت و تخدیر.
• تفاوت مهم آیه۶ مائده و آیه تطهیر:
آیه تطهیر اراده تکوینی بر طهارت اهلبیت است لذا مفید عصمت است بخلاف آیه۶ مائده که اراده تشریعی خداوند بر طهارت مومنان است، لذا تخلف پذیر است.
• هیچ ولایتی(چه حق،چه باطل) در عرض ولایت الله نیست؛ در طول هم نیست!
• ولایت های حق، آیت و مظهر ولایت الله اند؛ این اول آن ولیّ را نابود(فانی) و بعد با حق باقی می کند و توحید میشود.
• شیطان برای هردو ولایت، بدل دارد:
- سحر و جادو برای اشتباه در ولایت تکوین
- خطوات برای تشریع
▫️ پاره آیات این جلسه آیات ۴۵تا ۵۳ آل عمران
☑️ @m_ghanbarian
در یادداشتی که دوسال پیش درباره عدالت نوشتم نکاتی را طرح کردم که امروز به آن انتقاد دارم.
یادداشت را بخوانید و نقدتان را به حقیر هدیه دهید.
نشانی یادداشت در روزنامه فرهیختگان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
«بدون تدبیر و برنامهریزی و استغاثه و التجاء، نمیشود از فضیلتهای ماه مبارک رمضان و فرصتهای آن برخوردار شد.
کسانی که مأموریتهای بزرگ دارند، اگر بخواهند توفیقات الهی داشته باشند و اگر بخواهند در این مسیر، انگیزههای نفسانی و شیطانی وارد کارشان نشود، حتماً نیاز به برنامهریزی برای بهرهمندی از این اوقات دارند.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غرب زدگی این شکلی است😒
خدا شاهد است اقتصاد درست نمیشود مگر اینکه این مسائل فرهنگی حل شود.
مرتبط؛ ببینید
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حالا که بحث زبان فارسی داغه این صحبت های از سر درد و درک پرفسور درخشان را بشنوید
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از پازلِ اقــتصاد 📊
آخه اقتصاددان انسانیت سرش می شه؟!
🔹تا مدت ها اقتصاددان ها معتقد بودن که برده داری در آمریکا باعث افزایش تولید کشاورزی شده بود، منتها اکثر سود این تولید می رفت در جیب برده دارها. یعنی در زبان متهوع اقتصادی، برده داری علیرغم ناعادلانه بودن، «کارا» بود.
🗣رامین هود
🆔@Economic_puzzle
اقتصاد فرهنگی
در یادداشتی که دوسال پیش درباره عدالت نوشتم نکاتی را طرح کردم که امروز به آن انتقاد دارم. یادداشت ر
#نقد اول
سلام علیکم
طاعات قبول حق ان شاءالله
در رابطه با مقاله حضرتعالی پیرامون عدالت در روزنامه فرهیختگان
چند نکته به نظر رسید، خدمت شما عرض میکنم و پس از آن از شما استفاده
۱. عدالت به آن معنا که شما فرمودید ارزش مطلق نیست؛
عدالت خود در یک رابطه طولی با ارزشی بالادستی موسوم به مصلحت است؛
اگر مصلحتی اقتضاء کند، لاجرم عدالت نیز همانند آزادی و سایر ارزشها لازم الانتقاض خواهند بود.
۲. علاوه بر این، عدالت هم عینا همانند آزادی، در یک جامعه بشری خواه ناخواه در یک نگاه نسبی و با معیارهایی یک بام و دوهوایی مواجه شده، آنجا که به نفع آدمیان باشد ذبح شده و در موقعیتی دیگر از همه چیز والاتر خواهد بود!!
به این جمله دقیق رهبر انقلاب دقت کنید:
«اگر در جامعه ای معنویت حاکم نباشد، عدالت نیز سربار جامعه خواهد شد» (نقل به مضمون) این یعنی ارزشمندی عدالت هم شرایط محور خواهد بود؛ این غیر از بیان شما پیرامون تطبیقپذیری متکثر و فرد به فرد عدالت است.
۳. نتیجه آنکه تنها ارزش مطلق، ایمان به خداست.
اما اینکه گفتید کسی اظهار مخالفت با عدالت نمیکند، برای آزادی و... هم صدق میکند؛ پس امتیاز ویژه ای نیست.
۴. به نظر میرسد رابطه استقلال و آزادی عام و خاص من وجه باشد و نه لزوما تساوی!
در برخی حالات این دو لازمه یکدیگر هستند و از طرفی شمولیت آزادی بیش از استقلال به معنای عدم وابستگی است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar