eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.6هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
120 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: این چه نظام بانکداری شرعی، اسلامی و بدون ربایی است که بعضی از مراجع عظام اغلب فرایندهای آن را نامشروع می دانند. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسین میرزایی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به نمایندگان بیان کرد: در تفقدی که از حوزه های انتخابیه خود می کنید آیا به قبرستان‌ها هم سری زده‌اید و قبرهای قدیمی و جدید را دیده‌اید؟ آیا احوال رباخواران ایشان را از صاحبدلان عالم رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) جویا شده‌اید؟ آیا شنیده‌اید که اینها چگونه وارد صحرای محشر می‌شوند؟ همانطور که در دنیا اقتصاد فردی، اجتماعی، ملی و جهانی را با جنونشان به آتش رباخواری کشیدند و لقمه های مومنین را به حرام الهی مخلوط کرده اند. وی با بیان اینکه مرگ نزدیک است، گفت: کسانی که می توانستند جلوی ظلم رباخواری را بگیرند و نگرفتند با رباخواران هم سرنوشتند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه را مورد خطاب قرار داد و عنوان کرد: بشنویم و بفهمیم که این حالیان ما مجلسیان و دولتیان است. اگر شهید رجایی در اثر قصور احتمالی مکانی به شدت عذاب ۳۶ میلیون نفر را برای خود تصور می کرد، ما در اثر تقصیر قطعی مکانی به شدت عذاب بیش از ۸۵ میلیون نفر را برای خود در حساب داریم. ما با سکوت و انفعالمان به مردم و دین خدا ستم می کنیم. ما که نام دولت و مجلس متدین و انقلابی را یدک می کشیم نباید خطای گذشتگان را تکرار کنیم. میرزایی خاطرنشان کرد: روزها و شب ها می آیند و می روند و ما تماشاگر ارتکاب سیستمی یکی از مهلک‌ترین حرام های الهی یعنی نزولخواری در کشور هستیم. این چه نظام بانکداری شرعی، اسلامی و بدون ربایی است که بعضی از مراجع عظام اغلب فرایندهای آن را نامشروع می دانند؟ این چه نظام بانکداری بدون ربایی است که بسیاری از آثار رباخواری را در جامعه به منصه ظهور رسانده است؟ وی با اشاره به آیات قرآن درباره نزول خواری یادآور شد: این اظهار نظر به دلیل آن است که شیطان بر سر آنها دست کشیده و عقل از سر آنها ربوده است. امروز هم عده ای با انواع حیله های شرعی و قانونی ماجرا را می‌آرایند اما در ماهیت و حقیقت همان رباخواری را سامان می دهند. آمریکا که هیچ غلطی نمی تواند کند با این حال وقتی می گوید گزینه نظامی روی میز است بعضی‌ها می‌ترسند اما خداوند متعال برای سیستم رباخواری گزینه نظامی را روی میز قرآن کریم قرار داده اما ما باور نداریم. خودم و شما را از مشارکت در جنگ با خدا و رسولش بیم می‌دهم. نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر بند ریال را از دلار و سایر ارزهای اعتباری نبریدید و ریال را به طلا میخکوب نکردید، اگر موازنه بازارهای پولی، اعتباری و سرمایه ای یا همان قمارخانه‌ها و رباخواره های مدرن را به نفع کالاها و خدمات و اقتصاد واقعی تغییر ندادید که جامعه‌ای که در آن پول کار می‌کند و مردمش بیکارند، از فساد خواهد مرد. اگر رباخواری در بانک ها و سایر جاهای کشور را جمع نکردید، اگر جلوی خلق پول بانک ها را نگیرید، اگر بنگاه داری بانک ها و سایر موسسات پولی و اعتباری را نگیرید، اگر شرکت های دولتی را به دستگاه های اجرایی تبدیل نفرمودید، اگر شرکت های خصولتی و خصوصی با مدیریت دولت را صد درصد خصوصی ننمودید و مانند گذشتگان به دور زدن سیاست های کلی اصل ۴۴ اقدام نمودید، سرنوشت شما با روسای جمهور قبلی در حوزه اقتصاد تفاوت نخواهد کرد که بزرگان فرموده اند اول کار را ببین، آخر آن را بخوان. میرزایی تاکید کرد: اگر این افتخارات را انجام دادید از پرافتخارترین روسای جمهور کشور خواهید شد. وی در پایان گفت: ملت شریف ایران به یاری خداوند در ۴۳ سال پیش فرعون زمان را به زیر کشیدند، وقت آن رسیده است که قارون و هامان زمان را نیز به زیر بکشیم و انقلاب خود را تکمیل کنیم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت- سبک زندگی اقتصادی بر پایه مختصات اربعین حسینی(قسمت دوم) ◾️سید امیرحسین حسینی ⚫️شب ۲۸ محرم 🕋مسجد صاحب الزمان فقیه محله-جویبار ✅به افرا بپیوندید: @afra_co
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبیعی است که وقتی شورای فقهی بانک مرکزی را رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد میدهد از بین فقها کسانی را انتخاب میکند که با اصل ماجرا همسو باشند. شورای فقهی بانک مرکزی را عوض کنید آنوقت متوجه میشوید که نظر اسلام چیز دیگری است که خیلی خوشایند سیستم بانکداری نیست! جناب آقای قالیباف آن صوری سازی که فرمودید در انتهای زنجیره (توسط مردم) اتفاق می افتد اتفاقا در همان ابتدای زنجیره و در شورای فقهی صورت میگیرد. رباخواری بانکها را به گردن مردم نیاندازید. چه کسی گفته شورای فقهی بانک مرکزی را باید رئیس بانک مرکزی پیشنهاد بدهد به شورای نگهبان؟ شورای فقهی را باید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیشنهاد بدهد. باید مراجع عظام تقلید معرفی کنند تا این فضاحت پیش نیاید که مراجع بگویند بانکها ربوی است و چند طلبه بی سواد در شورای فقهی سعی کنند این بانکها را اسلام مالی کنند. خدا از سر تقصیراتشان بگذرد!!! هر نوع اسمی بر قراردادها گذاشته شود نهایتا مردم میگویند رفتیم "وام" گرفتیم و این مقدار سود دادیم. حالا روی کاغذ هر چیزی نوشته باشید تغییری در اصل ماجرا ندارد. جالب است حتی در آن اتاق پشتی، صاحبان بانکها هم به ریش اسلام میخندند و میگویند این قدر وام دادیم و اینقدر سود گرفتیم اما بحث در مورد بانک اصلا به این مسائل خلاصه نمی شود یعنی حتی اگر ربا را از بانک حذف کنیم و نرخ بهره هم صفر شود باز هم بانک اسلامی بشو نیست. ویژگی های ذاتی بانک مثل تداول ثروت و تکاثر و انباشت ثروت خلاف عدالت است و بدون آنها بانک وجود خارجی نخواهد داشت 💠 @h_abasifar
ما وقتی که ملاحظه می‌‏کنیم و سعادت‌ها را سنجش می‌‏کنیم، می‌‏بینیم که سعادتمند‌ها آنهایی بودند که در کوخ‌ها بودند. آنهایی که در کاخ‌ها هستند سعادتمند نیستند. آن مقداری که برکات از کوخ‌ها در دنیا منتشر شده است هیچ در کاخ‌ها پیدا نمی‌‏شود. ...طبع قضیۀ کاخ‌‏نشینی، توجه به عیش و عشرت و توجه به دنیا و توجه به مال و منال است و نمی‌‏تواند شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند. آنهایی که اختراع کرده‌‏اند، آنهایی که زحمت کشیده‌‏اند و کتاب‌های ارزنده تحویل جامعه داده‌‏اند در هر رشته‌‏ای، این کوخ‏‌نشینان بوده‏‌اند. طبع کاخ‏‌نشینی منافات دارد با تربیت صحیح، منافات دارد با اختراع و تصنیف و تألیف و زحمت.( امام خمینی ره 01/01/1362) یک سوال: با توجه به این فرمایش حضرت امام ره: این که نظام کنکور ما عموما دانشجو را از طبقه مرفه اجتماع جذب می‌کند نشانه چیست؟ آیا این طبقه که وارد دانشگاه می‌شوند می‌توانند در آینده اختراع و تصنیف و تالیف کنند و آیا این طبقه در نظام علمی زحمت می‌کشند؟ این که این نظام آموزشی، کوخ نشینان را از ورود به محل‌های خدمت باز می‌دارد چه آینده ای را برای نظام اقتصادی و اجتماعی رقم می‌زند؟ آیا می‌توان انتظار رشد را داشت؟‌ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
♦️ تعدیل مالکیت ها و نفی فاصله طبقاتی در نظام اسلامی 🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(340) 🔹مصاحبه کننده : روابطى كه دولت اسلامى در رابطه با مالكيت مردم خواهد داشت چه خواهد بود؟ اين روابط چگونه تنظيم و اداره مى‏شود؟] 🔸امام خمینی : 🔻اسلام مالكيت را قبول دارد، ولى قوانينى در اسلام هست كه مالكيت را تعديل كند. 🔻اگر به قوانين اسلام عمل شود هيچ كس داراى زمينهاى بزرگ نمى‏شود. 🔻مالكيت در اسلام به صورتى است كه تقريباً همه در يك سطح قرار مى‏گيرند 🔻و وقتى اين چنين باشد چرا پاى دولت را به ميان كشيم و زمينها و صنايع را به دست مردم نسپاريم. ▪️صحيفه امام، ج‏5، ص: 292؛ مصاحبه امام خمینی با كرككروفت(استاد دانشگاه «روتكرز» امريكا) ،در تاریخ 7 دى 1357/ 27 محرّم 1399 💠 @h_abasifar
مناظره با میرزاخانی.pdf
287.2K
مناظره با سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد و مدیر مسئول فردای اقتصاد توصیه میکنم این مناظره کوتاه را حتما بخوانید تا عمق تفکر و سواد این دوستان که سالهاست بر رسانه های اقتصادی کشور حکومت میکنند را درک کنید. 💠 @h_abasifar
چرا استقلال معلول؟ علت را مستقل کنید! یکی از استدلال‌هایی که در حمایت از طرح استقلال بانک مرکزی از حاکمیت ارائه می‌شود، این است که دولت برای تامین کسری بودجه خود، از بانک مرکزی استقراض می‌کند و این استقراض، باعث خلق پول پرقدرت شده و نهایتا منجر به افزایش نقدینگی و ایجاد تورم می شود. راقم این سطور در مقاله «اقتصاد سیاسی بانکداری مرکزی» به صورت مبسوط، بی‌پایه بودن این استدلال و دیگر استدلال‌های مشابه را نشان داده‌ام و اینجا قصد بحث مجدد را ندارم. اما یک پرسش بسیار مهم که باید در مجلس مطرح شده و از حامیان نسخه استقلال، پاسخ مطالبه شود این است که اگر مسئله شما، تورم ناشی از کسری بودجه است، چرا به جای تصویب قانونی برای جلوگیری از ایجاد کسری بودجه، کسری بودجه را مفروض می‌گیرید و برای رفع کسری از طریق استقراض از بانک مرکزی قانون می‌گذارید؟ چرا به جای درمان علت، معلول را درمان می کنید؟ آیا اگر بانک مرکزی مستقل شود، اما کسری بودجه سرجایش باقی بماند و دولت نتواند با استقراض از بانک مرکزی کسری خود را برطرف کند، منابع مشکل‌دار دیگری جایگزین خلق پول توسط بانک مرکزی نخواهد شد؟ مصارفی که در بودجه تعریف شده و موجب کسری بودجه می شود، یا ضروری هستند یا غیرضرور. اگر ضروری هستند، باید منابع‌شان به درستی در قانون تامین شود. اما اگر مصارف غیرضرور کسری بودجه ایجاد می‌کند، باید جلوی تعریف مصارف غیرضرور در بودجه را گرفت. اگر ادعا این است که دست‌درازی به جداول بودجه و ایجاد کسری، تبدیل به عرف شده، نمی‌توان جلوی تعریف مصارف غیرضرور را گرفت و چاره‌ای نیست جز اینکه منبع تامین پول برای مصارف غیرضرور یعنی بانک مرکزی را از حاکمیت مستقل کنیم، جسارتا آدرس را اشتباهی آمده‌اید. برای نجات مضروب از دست قاتل، دسترسی مضروب به بیمارستان را قطع نمی‌کنند، دسترسی قاتل به آلت قتاله باید قطع شود. اگر چاره کار استقلال است – که قبلا نوشته ام نیست- جایی که باید از دولت و مجلس مستقل شود تا بودجه با کسری بسته نشود، سازمان برنامه و بودجه است، نه بانک مرکزی! اگر در ادعای خود صادق هستید که برای قطع ید دولت از خلق پول برای جبران کسری، بانک مرکزی را مستقل می‌کنید، سازمان برنامه و بودجه را مستقل کنید که توسط متخصصان اداره شود تا نه تحت فشار نمایندگان، در بودجه منابع کاذب و مصارف واقعی تعریف شده و کسری ایجاد شود، نه اینکه در خود دولت باب لابی دستگاه‌ها برای افزایش ردیف بودجه‌شان یا حتی تخصیص‌های ناعادلانه پس از ابلاغ بودجه، باز باشد. حامیان استقلال هرگز سراغ استقلال نهاد مرتبط با علت کسری، یعنی سازمان برنامه نخواهند رفت چون اساسا مسئله این نیست. استقلال بانک مرکزی، طرح ابتکاری آقایان و محصول نبوغ آنان نیست! نسخه‌ای است که در نهادهای استعماری بین‌المللی تدوین شده و آن را نیز باید در ردیف همه نسخه‌ها و قراردادهای استعماری دیگر دید که چوب لای چرخ پیشرفت کشور بوده‌اند و کسانی در اینجا برایشان سینه سپر کرده‌اند و کاسه داغ‌تر از آش بوده‌اند. خائن بوده‌اند یا جاهل، دنبال خدمت بوده‌اند یا خیانت، نمی‌دانیم؛ اما نتیجه کارشان خائنانه بوده است. استقلال بانک مرکزی، ایده «بانکداری به مثابه بنگاه‌داری» و قرار دادن نظام بانکی در عداد «صنایع» -صنعت بانکداری!- را تقویت خواهد کرد و این ایده، فاتحه قرار گرفتن نظام بانکی در خدمت پیشرفت کشور را خواهد خواند. ما در کشور بازار سرمایه عمیقی نداریم و تقریبا کل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ما بر دوش شبکه بانکی است. نظام بانکی نه ابزار و نه صلاحیت این را دارد که اولویت‌های کشور را برای تخصیص تسهیلات، تشخیص دهد؛ باید در خدمت برنامه‌های پیشرفت کشور باشد که توسط دولت و مجلس تدوین می‌شود. استقلال بانک مرکزی، سودآوری را تبدیل به اولویت نظام بانکی کشور خواهد کرد و مگر بر کسی پوشیده است که سود «صنعت مالی» با تولید در قیاس نمی‌گنجد و جریان یافتن تسهیلات به این صنعت! و محرومیت تولید از منابع مالی، فرجام طبیعی چنین رویکردی است. فرجام «مالی‌سازی اقتصاد» در غرب پیش چشم ماست. نکنید این کار را... @syjebraily
پیوند حوزه‌ی لیبرال و دانشگاهِ لیبرال (در مقابل حوزه و دانشگاه انقلابی) را هیچ تصویری بهتر از این نشان نمی‌داد. یک ویژگی مشترک هم دارند هر دو بی‌سواد و پر حرف‌اند... 💠 @h_abasifar
عدالتخواهی وقتی از اشرافیت و "تبعیض در مصرف " سراغ می گیرد، به "تبعیض در درآمد" می رسد! دنبال کند به "تبعیض در بهره مندی ازمنابع ثروت" می رسد! جلوتر برود، ربطش با "قدرت" پیدا میشود! لذا بدون "عدل سیاسی" ، عدالت در ثروت و درآمد و مصرف شوخی خواهد بود. فلسفه سیاسی تشیع مبتنی براین است که عدل سیاسی ، بدون "تحقق ولایت" (والبته تشکیل مخروط امامت عدل یا دولت اسلامی) ممکن نیست. پس تحقق عدالت هم ولایت می خواهد. حجت الاسلام 💠 @h_abasifar
حجت اسلام قنبریان: شهید مطهری اعتقاد داشت باید موجب بهره مندی شود و همه ی بهره مندی ها هم از کار باشد... پ ن: اگر چنانچه به آن معنایی که در جاهای دیگر هست رواج پیدا بکند، مردم از صنعت و کار و سایر چیزها باز می‌مانند، می‌نشینند توی خانه‌شان و پولشان برایشان کار می‌کند و حال آنکه . 💠 @h_abasifar
آقا: "قاطعانه باید با که تولید را تضعیف می‌کند، مقابله کنید" 💠 @h_abasifar
یک حرف مفتی رو نئولیبراها دائم تکرار کردند مردم هم باور کردند بعد اگر دولت بخواد مسکن بسازه برای مردم یا حتی به مردم یارانه بده خود مردم میگن نمیخوایم! این از معجزات شیاطینه که به اسم "علم اقتصاد" سعی میکنند فقرا را فقیرتر و اغنیا را ثروتمندتر کنند... 💠 @h_abasifar
آقا: یکی از اولویتهای قطعی در مسائل اقتصادی، بخش مسکن است الان خودش رو آتیش میزنه یک ساله داره تلاش میکنه که بگه اولویت مسکن نیست و تولید مسکن تورم ایجاد میکنه (همون مزخرفاتی که در مورد مسکن مهر هم میگفتن) آقا: اولاً خود حرکت در بخش مسکن ایجاد اشتغال میکند. خود ورود در قضیه‌ی مسکن برای تعداد زیادی از افرادی که کارشناس این مسائل هستند، شغل ایجاد میکند. ثانیاً در مسئله‌ی مسکن ما به خارج وابستگی نداریم. زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طرّاحی اینها مال خودمان است. 💠 @h_abasifar
زنهایی که حجاب رو رعایت میکنن دارن یا به تعبیر دقیق تر و علمی تر میگیرن! :)))) 💠 @h_abasifar
آقای رئیسی سلام علیکم در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیزی به نام مالکیت خصوصی به رسمیت شناخته نشده و آن چیزی که محترم است فقط است. قانون اساسی، اقتصاد کشور را هم به سه بخش تقسیم کرده است ولی بخش خصوصی فقط در صورت نیاز مکملِ بخش های دولتی و تعاونی است. کسانی که درکی از مفاهیم پایه ای اقتصاد و حقوق داشته باشند تفاوت بین دو عبارت شخصی و خصوصی را کاملا درک خواهند کرد. نتیجه قهری کنار هم گذاشتن اصل های 44 و 47 قانون اساسی این است که بخش خصوصی اولا در صورت نیاز می تواند وارد اقتصاد شود، ثانیا حق مالکیت نخواهد داشت. طبق اصل 43 قانون اساسی هم باید ابزار کار در اختیار مردم قرار بگیرد تا محتاج عده ای سرمایه دار نباشند که آنها را اجیر کنند. این یعنی کسب و کار غیر دولتی ما نهایتا شامل دو بخش خواهد بود که خویش فرمایی برای مقیاسهای کوچک است و تعاونی برای بزرگ مقیاس های مورد نیاز کشور و من الله التوفیق و علیه التکلان 💠 @h_abasifar
میدانید چرا پدیده غبغب در کودکی و پیری به چشم مردم زیبا می‌آید اما در جوانی زشت؟ پاسخ این است که در جوانی هم زشت نیست و در طول تاریخ مردم غبغب را زیبا می‌دیدند اما با آمدن مردم زیبایی را زشتی می‌بینید! دلیلش هم مشخص است چون الگوسازی ذهنی صورت میگیرد! اما نکته مهم قصه این است که اساسا انسانِ برهنه زیبا نیست و فقط در نگاهِ جنسی‌زده زیباست. یعنی نفس حیوانی و شهوانی است که برهنگی را زیبا می‌بیند و لباس‌های برهنه امروز را تولید و مصرف میکند. وگرنه هزاران سال انسانها زندگی کردند و فطرت زیبایی‌طلب آنها هیچگاه برهنگی را زیبایی ننامید! نتیجه ده‌ها سال تلاش انسان‌نماهای هرزه و فاسد است که با همکاری بنگاه‌های رسانه‌ای و اقتصادی زن را تبدیل به کالا کردند و این کالا فقط برای بهره‌مندی جنسی استفاده می‌شود تمام فشارهای اجتماعی و رسانه‌ای و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی هم در راستای برهنگی بوده است حالا ممکن است کسی مثل احمقها عکس چند فاحشه دربار قاجار را نشان دهد و بگوید انسانهای قدیم بدسلیقه بودند و انسان امروز خوش سلیقه است این هم از همان بازی‌های رسانه‌ای مضحک است در راستای همیشه‌ی تاریخ همراه انسان بوده تا زمانیکه انسان از فطرتش جدا شد 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرع بی‌کلانتر! این آقای عزیزی که معلوم نیست از کدام لپ لپی بیرون آمده و حقیقتا سوادی هم ندارد با کمال پر رویی می‌گوید چون بانک مستحدث است پس شرع باید سکوت کند. این قورباغه‌ها هفت‌تیرکش شدند چون شرع بی‌کلانتر شده است! به راحتی به بزرگترین فقهای شیعه توهین می‌کند و البته معلوم است به چه چیزی گرم است! 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرمت امامزاده را تولیت آن نگه می‌دارد. به واقع آیا شرع در نظام مالی ایران تولیتی ندارد؟ این سکوت علما ناشی از چیست؟ آیا نباید به دهان این فرد بکوبند که شرع را نسبت به ساختار اختاپوسی و دزد بانکداری ساکت می داند؟ این سکوت شرع است یا سکوت حافظان شرع؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
*به یک مثال ساده توجه کنید تا بدانید چرا اصل مشکل بانک‌ها ربوی بودن آنها نیست و مشکل اصلی خود بانک و ذات آن است.* همه شما تجربه رفت و آمد به بنگاه املاکی را داشته و با نحوه کار آن آشنایید. اگر بخواهید خانه‌ای اجاره کنید یا خانه‌ای بخرید، به بنگاه املاک مراجعه کرده و موضوع را به آنها می‌سپارید. آنها نیز از میان آنچه به آنها سپرده شده یک یا چند فایل را روبروی شما می‌گذارند و پس از بررسی هایی که شما انجام می‌دهید با مالک رودرو شده و با او مذاکره می‌کنید و در نهایت یا به تفاهم می‌رسید یا خیر. این چیزی است که در بنگاه املاک در جریان است. اما در کنار این غالب بنگاه‌های املاک خود خریدار و خود فروشنده هستند. املاک با قیمت پایین را می‌خرند و به بهترین مشتری با حاشیه سود بالا می‌فروشند و از قضا این لاین کاری آنها بیشترین آسیب را به اقتصاد مسکن زده و آن را وارد فضایی به اصطلاح دلال بازی نموده است. حال اینگونه فرض کنید که به موجب قانون یا ساختار تحمیلی به جامعه فضای جامعه به سمتی سوق داده شود که هر کسی اگر بخواهد خانه اجاره دهد یا بفروشد، مجبور باشد فقط به یک بنگاه اجاره دهد یا بفروشد و هر کسی که بخواهد خانه بخرد یا اجاره کند، باید فقط از یک بنگاهی اجاره کند یا از او بخرد. یعنی بنگاه املاک از *معرف* تبدیل شود به *واسطه* میان فروشنده ملک و خریدار ملک. این یک قدرت انحصاری بسیار زیاد به بنگاه‌های املاک خواهد داد که می‌توانند خون جامعه به سادگی بمکند. حال فرض کنید که تعداد بنگاه املاکی در کشور که در حال حاضر تقریبا سر هر کوچه و خیابان وجود دارد، تبدیل شود به ۲۰ بنگاه املاک در کشور با شعبه‌های فراوان. انحصار پدید آمده پدر اقتصاد را در خواهد آورد و پس از چند دور گردش، تمام مردم کشور تبدیل خواهند شد به مستأجرین این ۲۰ بنگاه املاکی و هر چه کار کنند باید بدهند به اجاره. این اتفاقی است که دقیقا در حوزه بانکی رخ داده. شما مجبورید پولتان و مدیریت و تصمیم‌گیری پیرامون شیوه تخصیص آن را به نظام بانکی بدهید و در مقابل مجبور هستید برای دریافت وام به نظام بانکی رجوع کنید. همین پدر جامعه رو درآورده است و ریشه مشترک تمام مشکلات اقتصاد کشور است. این اتفاق قدرتی به بانک‌ها داده که می‌توانند هر جولانی در اقتصاد کشور بدهند. این ساختار باید شکسته شود. چرا باید بانک مدیریت پول افراد را به عهده بگیرد؟ اساسا نباید اجازه داده شود که بانک به صورت واسطه درآمده و اجازه تصمیم گرفتن بر منابع مردم را داشته باشد. قرار گرفتن بانک در این جایگاه مثل آن است که ما در مثال بنگاه املاک ساختار مسکن را به حالت دوم تبدیل کرده باشیم. خون اقتصاد مکیده می‌شود. جالب است که برخی می‌گویند نمی‌شود ساختار را تغییر داد. در پاسخ به آنها می‌گویم چرا در شکل بنگاه املاک شده است؟ چرا در بازار مسکن قبول داریم که اگر بنگاه املاک واسطه باشد نه معرف، پدر اقتصاد در خواهد آمد، اما در خصوص موضوع پول که بسیار حساس تر از مسکن است این را نمی‌گوییم؟ نظام مالی و پولی اسلام به هیچ وجه نمی‌تواند صورت و شکل تکاثری را بپذیرد و وقتی ما به بانک به عنوان واسطه رسمیت می‌دهیم، اقتصاد را دو دستی تحویل آنها داده‌ایم. فرقی هم میان بانک دولتی و بانک خصوصی نیست. ممکن است کسی اشکال کند که در شکل فعلی نیز افراد می‌توانند خودشان بین خودشان قرارداد ببندند و بدون واسطه‌گری بانک کار خودشان را پیش ببرند. این درست است اما به هیچ وجه نافی قدرت بانک نیست و نیز حضور بانک به عنوان واسطه، چنین کنش‌های اقتصادی را اساسا بی وجه می‌کند و اجازه رشد به آنها نمی‌دهد. وقتی بانک به عنوان واسطه رسمیت یابد، تجمیع و تکاثر ثروت پدید خواهد آمد. تجمیع ثروت در شکل کلان دو عامل اساسی را در پی خواهد داشت. یک آنکه بانک به هیچ وجه نمی‌تواند در این حجم بر پرداختی‌ها و وام‌های خود نظارت کند. هزینه نظارت برایش بسیار خواهد بود لذا به سمتی خواهد رفت که نیاز به حساب و کتاب و نظارت بر تخصیص‌های خود در غالب وام نداشته باشد. دوم آنکه چنان قدرتی خواهد یافت که جامعه را به سمت و سویی که خودش می‌خواهد خواهد کشاند. نتیجه این دو آن است که بانک ترجیح می‌دهد پول بدهد و سود ثابت از آن در قبال تضمین بالا دریافت کند. این نقطه بهینه بانک است و هر تغییری در این موضوع موقت بوده و مجدد بانک‌ها را به همین نقطه بر می‌گرداند و این چیزی نیست جز ربا. به عبارتی ربا نقطه بهینه و تعادل نظام تکاثری است. نتیجه آنکه تا تجمیع و تکاثر ثروت هست، میل به ربا باقی است و با قوانین مختلف نمی‌توان این میل و انگیزه را از بین برد. دکتر نظریان مفید (دکتری اقتصاد) 💠 @h_abasifar
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️تبیین تفصیلی حجت الاسلام معصومی نیا ⛔️اصلاحات این طرح کاملا روبنایی است و مشکلات اصلی نظام بانکی را در نظر نگرفتند. نظام بانکداری فعلی ربوی است. خلق پول بانک های خصوصی از عوامل اصلی فساد و ضد عدالت است. 🚫رهبری درباره بنگاه داری بانک ها فرمودند:"بانک ها غلط کرده اند و باید جلوی آنها گرفته شود" در حالی که در این طرح دیده نشده است. ⁉️قبل از این طرح به معاملات ربوی، بنگاه داری و خلق پول خصوصی می گفتیم تخلفات بانکی اما با این قانون تبدیل به اعمال قانونی می گردد. با این طرح عملا شورای فقهی بانک مرکزی از کارکرد افتاده است. ⭕️این طرح، طرح همه مجلس نیست و طرح یکی دو نفر از نمایندگان روحانی مجلس است که این سهل انگاری ها از آنان پذیرفته نیست! ‼️اکثریت فقها و اساتید اقتصاد اسلامی حوزه علمیه پس از ساعت ها جلسه کارشناسی مخالفت خود را با این طرح اعلام نموده اند. حوزه باید به عنوان مدافع شرع ورود کند. ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
موضوع: اصل 43 قانون اساسی شرح: در اختیارِ مردم قرار دادنِ ابزار تولید مخالفین: اگر این کار را بکنید دردسر می شود و کارگران میخواهند بروند آقای خودشان باشند و شرکتها بدبخت میشوند نائب رئیس (شهید بهشتی): یعنی میفرمایید هم جامعه اسلامی باشد و هم وضع موجود دست نخورد؟ اصل‏ چهل و سوم: ببرای تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود: ۱- تامین نیازهای اساسی: مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه. ۲- تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورت‌های حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد. 💠 @h_abasifar
هر چه شرارت کردند در دنیا به خودشان باز خواهد گشت... 💠 @h_abasifar
مریدی آلمانی گفت پیری را که کدام بهتر است؟ پیری گفت کدام کدام؟ مریدی گفت ببخشید! جهنم یا بهشت، کدام بهتر است؟ پیری که از سرما به خود می لرزید گفت: فی الحال هیزم جهنم! کتاب حکمات آس من شیخ سیاس باب السرما فی مقعد الاروپا فصل اللّاف فی غربة حکایت الگاز و لَیست مرغ الهمسایه غاز :) 💠 @h_abasifar