اقتصاد فرهنگی
📌 عینک بازار اقتصاد را یکبار میتوانیم با عینکی که اندیشمندان غربی برایمان درست کردهاند ببینیم و د
پیام وارده
از وقتی که این حرف رو از شما شنیدم که کارمادر درخانه یک اقتصاد است، هم خیلی تعجب کردم هم خیلی خوشحال شدم و همخیلی گریستم
من واقعا طعم اقتصادی بودن کار مادر در خانه رو چشیدم
من تا ۱۷ سالگی تک فرزند بودم. مادر و پدرم در فامیل پُز تک فرزندی بودن من رو میدادند و من واقعا حس غرور داشتم. تازه هم شعار فرزند کمتر زندگی بهتر مُد شده بود.
تو ۱۷ سالگی خدا به من یه برادر داد. توی ۱۸ سالگی مادر و پدرم از هم جدا شدن و برادرم با پدرم زندگی میکرد.
من راهی خوابگاه دانشجویی شدم.
پدرم قبل از ازدواج من دو ازدواج نا موفق داشت.
من توی ۲۲ سالگی ازدواج کردم.
پدرم تو ۲۳ سالگیمن ازدواج کرد.
توی ۲۵ سالگی من بچه دار شد.
توی ۲۹ سالگی بچه دار شدم.
پدرم توی ۳۱ سالگی من مجدد بچه دار شد.
مادرم توی ۳۱ سالگی من مجدد ازدواج کرد و مجدد همجدا شد.
توی ۳۲ سالگی مجدد بچه دار شدم.
در حال حاضر پدرم و برادرم با هم زندگی میکنند و پدرم در حال بزرگکردن بچه های جدیدشه
مادرم بعد از ازدواج ناموفق، در کنار مادر و پدرش و ۹ تا خواهر و برادرش زندگی میکنه....
و اما من ......
در حال حاضر با دو تا بچه کوچیک
تک و تنها ....
نه خواهری نه برادری نه پدری نه مادری
هیچ کس رو ندارم. در حالی که همه زنده هستند اما.....
من واقعا از لحاظ عاطفی به کمکنیاز دارم. بچه های من به خانواده پدری و مادری احتیاج دارند.اما خبری از اونها نیست.
یکبار پرستار گرفتم ساعتی ۱۵۰ هزار تومان. ۳ ساعت اومد کمک برای پختن برنج و شستن لباس و سالاد درست کردن.
دیگه گفتمنیاد. خودش هم باور نمیکرد برای اینکار ها داره میاد خونه ی ما
هی به من میگفت خواهری مادری کسی رو نداری بیاد کمکت!
از غربت من ، غصه اش گرفته بود .
...........
مجبور شدیم من و همسرم از وقت استراحت مون بزنیم و تا میتونیم خودمون کارهامون رو انجام بدیم.
تازگی ها همسایه دار شدیم.
یه بار اومدن به ما سر زدن. به قدری بچه های من خوشحال شدن که باورمون نمیشد که از دیدن همسایه ها به وجد بیان.
اما پرسش اساسی اینجاست
مهر خاله و دایی رو از کجا میشه خرید؟ کمک مادر بزرگ ها به مامان ها رو چه جوری میشه با پول سنجید؟
اینکه بچه رو یک ساعتی بزاری پیش مادرت و بری دکتر یا خرید یا مهمونی رو چه جوری میشه باهاش تسویه کرد؟
این بخش از اقتصاد رو وقتی که اعلان میکردند تک فرزندی و کم فرزندی ، هیچ کس ندید!!
اگرمادر و پدر من به جای یک بچه، تا ۱۷ سالگی من ، ۴ تا بچه دیگه داشتند، دیگه به خودشون جرات نمی دادند به این راحتی از هم جدا بشن
اگر من خواهر و برادر داشتم هم انقدر دست تنها نبودم هم بچه های من بچه های شاد تری بودن
فرزند بیشتر یعنی زندگی شاد تر، بهتر ،زیباتر ، پر روزی تر و سالم تر( هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی)
ای کاش مامان باباها ، اشتباه مادر و پدر من رو تکرار نکنند و اجازه ندهند بچه هاشون و نوه هاشون تک و تنها و غریب زندگی کنند جوری که این روز ها، من و فرزندانم در غربت و تنهایی در حال گذران زندگی هستیم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
🎥 شارژر آیفون رایگان میدی؟!
امسال اربعین با دوربین مخفی رفتم.
خیلی جذاب بود.
اول رفتم و به صاحبان موکبها پول دادم. اینقدر ناراحت شدند که نگو. گفتند حرام است. گفتم خب زیاد میخواهم!
هر چه روی میز داشت ریخت در پلاستیک بزرگی که داشتیم.
گفت بگیر و برو ولی دیگر حرف پول را نزن!
هیچ موکبی پول نگرفت. هیچ جای دنیا باورشان نمیشود چنین اتفاقی در قرن ۲۱ میلادی میافتد. آن هم وقتی زن و شوهر دونگشان را حساب میکنند!
بعد رفتیم به #بازار نجف (نه موکبها)
اول نانوایی!
گفتیم للحسین نان میخواهیم. نان داد! رفتیم میوهفروشی و گفتیم للحسین میوه میخواهیم و میوه داد.
آبمیوه و دارو و مرغ هم گرفتیم.
بعد رفتیم پس بدهیم.
گفتند چیزی که برای حسین ع داده ایم پس نمیگیریم. اشکمان درآمد
(همه ی این ماجراها را فیلم گرفته ایم و مستند است)
بعد گفتیم برویم شارژر آیفون بگیریم!
کابل شارژر البته. قیمتش را نمیدانم. بیش از یک میلیون تومان بود. ولی باز هم داد.
و باز هم پس نگرفت!
هر چه اصرار کردیم باز هم پس نگرفت. کفش هم گرفتیم و ...
بعد گفتیم چه کار کنیم اینها را؟!
گفتم ما هم للحسین ببخشیم!
نان را بردیم و به میوه فروش دادیم.
آبمیوه را به داروخانه بردیم و میوه را به آبمیوه فروشی دادیم و داروها را هم در راه دادیم به موکب سلامتی که برپا بود.
هیچ پولی رد و بدل نشد و نیازهای افراد مختلف فقط با یک عبارت "للحسین" برطرف شد.
قطعا آنطرف دنیا باور نمیکنند که در سال ۲۰۲۲ چنین اتفاقی افتاده است!
باور نمیکنند که در یک گوشه دنیا غذای سه ماه از ۱۲ ماه سال را میتوان بدون پرداخت حتی یک ریال تامین کرد. ولی اینجا ما آن را زندگی میکنیم.
خلاصه همین امروز اگر چشمانمان را باز کنیم و عینکمان را عوض کنیم خدا را میبینیم. و میفهمیم که اتفاقا به خاطر بازار نیست که زنده ایم. دست نامرئی آدام اسمیت نیست که ما را زنده نگه داشته. دست لطف خداست...
و یدالله فوق ایدیهم...
♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از اتاق آرشیو
اقتصاد ایران از بانکهای خصوصی هیچ خیری ندیده است، خسارت هم فراوان دیده است. با #اقتدار بانکهای خصوصی را جمع کنید، به همان سان که بانکهای نهادهای نظامی جمع شد. خلق پول را به انحصار حاکمیت درآورید و سیاست پولی را در خدمت سیاست صنعتی قرار دهید.
🖋️ سید یاسر جبرائیلی
#رصد_اتاق_توییت
eitaa.com/joinchat/2110390303C6b7cf0de99
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
راهکار کاهش نرخ ارز، کوبیدن یکی از همین موشک ها، به ساختمان اتاق بازرگانی است که این نمکدان شکن های نفع پرست را تحویل جامعه داده است.
فقط قبل از شلیک، باید اتاق را خالی کرد و این افراد را تحویل اوین داد.
قطعا بخشی از مشکل ارز و تورم همین افرادند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔖 از دیکتاتوری پول (1) | حسین عباسیفر
تمام احکام اسلام بر مبنای نصاب و به صورت کالایی است. حتی به پولهای رایج هم نگاه کالایی دارد. کفارهها کالاست. طعام است. سیر کردن فقیر است. آزاد کردن بنده است. شتر است. گوسفند است. گندم است. خمس و زکات نصاب دارد نه قیمت!
دیات نیز بر مبنای کالاست. اصلا بحث پول در میان نیست. حتی خودِ طلا و نقره هم به مثابه کالا هستند و بر آنها خمس و زکات تعلق میگیرد. به قول آیتالله حائری شیرازی "پول اسلام، مال است". خودِ کالاست. خود تولید است. آن تولید برای چیست؟ برای رفع نیاز است.
در جامعه مهدوی نیز پول کاملا جایگاه خود را از دست میدهد. نه اینکه طلا و نقره از بین برود! اینها که هست. سکهها را که آب نمیکنند و دور نمیریزند. اما وقتی نیازی به آنها نباشد و نیازهای افراد تامین شده باشد، آنها هم میشوند مثل ریگ بیابان. تصور کنید شما به مغازهای رفتهاید و جنسی برداشتهاید و از دخل همان مغازه بهای آن را پرداخت کردهاید! اینجا دیگر پول معنایی دارد؟
روایاتی که در باب جامعه مهدوی وجود دارد از این جنس است. حتی کالا هم به این معنایی که امروز است معنا ندارد. یعنی اساسا ارزشهای مادی محو میشوند و تفاوتی بین یک لقمه نان خشک و یک غذای چرب وجود نخواهد داشت، بلکه اگر ارزشی باشد در همان نان خشک است! علت هم این است که مساله مردم "رفع نیاز" برای رسیدن به "تعالی انسانی" خواهد بود نه کسب پول و کالای بیشتر! اکتفا کردن به رفع نیاز یعنی همان قناعت که حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی میفرمودند: همه فضائل اخلاقی متوقف هستند بر فضیلت قناعت. هر چند در آن زمان، زمین و آسمان برکات خود را بر انسان عرضه میدارند، نعمت فراوان خواهد شد و فقیر و نیازمندی وجود نخواهد داشت. به تعبیر مقام معظم رهبری در عید غدیر سال 84 نیازهای انسان در آن دوره لطیفتر خواهند شد (و فیه آیات لاولی الالباب)
اما انسان امروز کار میکند که پول در بیاورد که با آن غذا بخرد که بتواند کار کند که پول دربیاورد!
حتی انسان امروز کار هم نمیکند! شاغل است! شاغل با کارگر متفاوت است. کارگر برای خودِ کار ارزش قائل است. شغل و هویتش با آن کار پیوند خورده است. اعتقاد و اخلاقش هم همچنین. اما امروز حتی کارگر هم نیستند. اجیرند. مزدورند.
سرمایهداران به او میگویند ما به تو و اعتقاد تو و هویت تو کاری نداریم! هشت ساعت در روز اینجا بایست و این پیچها را محکم کن! اگر بپرسی چرا؟ میگویند تو به چرایش چکار داری؟ پیچت را محکم کن و پولت را بگیر! من از تمامِ وجودِ تو فقط بدنت را میخواهم و از بدنت هم فقط دستت را. از دستت هم آن قسمت مچ به پایین! اگر روزی یک ربات این کار را برای من بهتر از تو انجام دهد به تو میگویم خوش آمدی!
شهید آوینی در کتاب از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی مینویسد:
"آیا ساختار اداری یا نظام تشکیلاتی جامعهی اسلامی نیز باید بر مبنای اصالت پول بنا شود؟ آیا هیچکس نباید جز بهخاطر اضافه حقوق به مأموریت برود؟ خیر. از همان آغاز با ایمان آوردن به «لا اله الا الله» نقش محوری پول نفی میشود و پول به همان جایگاه حقیقی خویش که معادل همگانی بودن است باز میگردد. پول سلطان بیمنازع جهان امروز است و از طریق یک نظام بانکداری پیوسته بر همهی کرهی زمین حکومت میراند، و باز هم باید تکرار کنیم که آنچه به پول قدرتی اینچنین بخشیده مادهگرایی بشر است."
اساسا وقتی این مادهگرایی نفی شود و عالم آنگونه که هست ادراک شود و "انسان بنیان کار و حیات خویش را بر «اعتقاد» خود بنا کند نخستین چیزی که نقش محوری خود را از دست میدهد «پول» است و درست به همین علت، انسان در محدودهی «جبههی اسلام» به پول نیازی ندارد." (همان)
باید قبول کرد که ما (به خصوص اقتصاددانها) ذهنمان درگیر یک چارچوب مادی شده است که به سختی میتوانیم اجزاء این ساختار را از ذهنمان حذف کنیم. مثلا سخت است نظام اقتصادی بدون بانک را تصور کنیم. سخت است نظام اقتصادی بدون پول را تصور کنیم. علتش این است که سخت است سیستم اقتصادی که در ذهن شکل دادهایم را بشکنیم و سیستم دیگری را جایگزین کنیم! سیستم عامل تفکرمان را دیگران با نظام ارزشی دیگری شکل دادهاند و ارزشهای اسلامی را نمیتوانیم در آن وارد کنیم.
سید شهیدان اهل قلم: "در نظامهای اجتماعی این روزگار که تحت سیطرهی «دیکتاتوری اقتصاد» شکل گرفته است، «پول» همواره طرف دوم معادلهای است که به همه چیز معنا و مفهوم و ارزش میبخشد. آنچه را که نتوان با پول سنجید اصلاً در دنیا وجود ندارد."
ادامه: https://eitaa.com/h_abasifar/2568
ادامه از: https://eitaa.com/h_abasifar/2567
اگر محبت مادر، درس عالم، ایثار رزمنده، اشک در روضه و ... را نمیتوانیم با پول بسنجیم معنایی ندارد آنها را در GDP بیاوریم! تمام نابازارهای فرهنگی و اجتماعی را از اقتصاد حذف میکنیم و بلکه سعی میکنیم آنها را هم بازاری کنیم! علم و عشق و محبت و اشک و ایثار و ... همه و همه باید بازاری شوند و قابل مبادله با پول باشند.
انقلاب اسلامی بنا شد تا این نظام ارزشی را تغییر دهد. تا آن ساختار اجتماعی را دگرگون سازد. "تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، محوری که به ساختار اجتماعی کشور ما قوام میبخشید اصالت پول بود و لا غیر و البته آثار سوء آن هنوز هم با قوت تمام در میان ما باقی است. وقتی پول تنها انگیزهای باشد که انسان را به «کار» وا میدارد، دیگر کار معنای حقیقی خویش را از دست میدهد و به شر واجبی تبدیل میشود که باید هر چه بیشتر و سریعتر از آن خلاصی یافت."
این نگاه به کار کجا و نگاه تکلیفمحور در نظام اسلامی کجا؟ این نگاه کجا و نگاه "واجبات نظامیه" در اسلام کجا؟ نگاهی که در آن کارگر، به کار خویش به مثابه یک امر واجب نگاه میکند. به مثابه عبادت. کاری که در نهایت آن پیامبر اکرم صلواتاللهعلیها میفرمایند: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودّه فی القربی!
"این مادهگرایی بشر است که به اقتصاد در برابر سایر وجوه حیات بشر اصالت میبخشد و اینبار اصالت اقتصاد در صورت "اصالت پول" ظاهر میشود.
گر چه پول اکنون فی نفسه هیچ ارزشی ندارد، اما در عین حال "«میزان همهی ارزشهاست» و اینچنین، خود جانشین همه چیز است و جانشینی ندارد. بدینترتیب پول میتواند مبدأ همهی ارزشها قرار بگیرد"
هر چه در این راه جلو برویم راهِ چارهای پیدا نخواهیم کرد! این مسیر انتهایش خروج از انسانیتِ ابنای بشر است. به همین دلیل است که روز به روز اضطرارش بیشتر، مستضعفینش مظلومتر و مستکبرینش حاکمتر میشوند. و "ما اکنون در جست و جوی درمان نیستیم، اما ذکر این نکته لازم است که درمان همهی دردهای بشر امروز در بازگشتن به وطن ایمانی است. بشر امروز دردِ غربت دارد، غربت از وطن قدسی ایمان، و از همه تأسفبارتر این نکتهی ظریف است که این غربت به فراموشی انجامیده است و او این خراب آباد را وطن پنداشته و دیگر دلش در هوای وطن حقیقی نمیتپد."
مطالب در " " نقل از سید شهیدان اهل قلم است.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
امشب و دیشب توفیق شد در مسجد امام حسین علیهالسلام قم خدمت علما و مومنین بزرگوار این مسجد درس پس بدهم.
انتقاد از وضع موجود، همدلی با مردم به همراه ارائه راهکارهای دقیق نه تنها مردم را ناامید نمیکند که اصل امید است. امیدواری یک توهم نیست. یک پیشبینی درست از واقعیت آینده در کنار شناخت و تبیین وضع موجود است. و البته گاهی اوقات ساختن یک آینده روشن است.
همانگونه که امید و تلاش در کنار یکدیگر معنای انتظار ظهور است، باید برای آینده روشن ایران اسلامی امیدوارانه تلاش کنیم.
♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از مسجد فاطمه الزهرا س شهرک مهر رشت
📝تو یکی از مساجد خوزستان جملاتی بسیار مهم روی ستونهای مسجد زدن
ترجمه:
۱- اگه توی مسجد صدای بچه ها رو نمیشنوید، از نسل های آینده بترسید و بر حذر باشید.
۲- اون بچه ای که به خاطر اذیت کردن از مسجد میندازی بیرون، همون کسیه که در آینده ازش خواهش میکنی بیاد توی مسجد نماز بخونه!
پس بر اذیت کردنشون صبر کن و با رفق و مدارا تعلیمشون بدید.
#ایده_مسجد_محور
✅به سوی مسجد طراز انقلاب
🆔 @m_f_mehr1
May 11
سنگر بگیرید!
اگر چنین تفکری بر وزارت اقتصاد حاکم بشه فقط باید سنگر گرفت!
#یارانه_جعلی_پنهان #ممبینی
♨️ اقْتِصادْباطَعْمِمَلَسِرَسانِه: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7