هدایت شده از محسن قنبریان
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۱۹فروردین۱۴۰۱
❓برخی اصناف چگونه ممکن است طبقه فرادست شوند؟!
❗️در تجربه فتوحات چنین شد:
تبعیض دریافت بیت المال به برخی امکان تصاحب صنف دیگر هم داد!
امیران سپاه/ صاحبان اقطاع زمین/ تاجران غله و دام هم شدند!
❓ راه حل های امیرالمومنین(ع)
1⃣ طرح پیشینی: مهندسی اجتماعیِ تسخیر طرفینی اصناف ⬅️ همه وابسته به هم و سامان یافته به هم ⬅️ توزیع عادلانه منزلت اجتماعی و امتناع طبقه شدن.۱
2⃣ تنظیم گری پسینی:
• منع از تجمیع شغلها بخصوص بین والیان و امیران
• تنظیم درونی هر صنف (تاجران و صنعتگران برای نمونه)
• امکان آفرینی برای تحرک اقتصادی طبقات فرودست
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
🎵 صوت کامل برنامه
..............................
۱. تسخیر طرفینی در آیه ۳۲ زخرف را در بیان شهید مطهری(ص۵۴تا۵۸) اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخورد امیرالمومنین علیهالسلام با نهادهایی مثل اتاق بازرگانی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
نیش عقرب نه از ره کین است
اقتضاء طبیعتش این است!
#حذف_بانکداری_خصوصی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اون بخش قرمز کوچک بالای نمودارها زحمت بانکهای خصوصی در تامین مالی بخش دولتیه!
از اون طرف سهم بدهیشون رو هم نگاه کنید!
بعد میگن بانک دولتی و خصوصی فرقی نداره!
آره بانک دولتی که تامین مالی جاده و مسکن و وام ازدواج و... بکنه با بانک خصوصی که ایرانمال بسازه و سفتهبازی کنه یکیه!!!
#حذف_بانکداری_خصوصی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
پرسش و پاسخ در مورد علم اقتصاد!
دوستی گفت: بیا همین علم اقتصاد سرمایهداری را بپذیریم. بعد بحث عدالت را بهصورت برونزا حل کنیم! مثلا دولت به فقرا و محرومین کمک کند!
و البته ممکن است به خاطر حرکت به سمت عدالت قدری هم تعادل اقتصاد به بخورد که عیبی ندارد!
پاسخ دادم:
این که به جای عدالت میگوئید "تعادل"، این همان نظریه عدالت لیبرالهاست. درصورتیکه هر عدالتی در وضع تعادل است اما هر تعادلی عادلانه نیست.
عدالت بازتوزیعی مدنظر شما که میتونه برونزا وارد بشه اساسا عدالت نیست.
اتفاقا امام بحث را از مالکیت شروع میکنند و به آن استاد دانشگاه آمریکا میفرمایند مالکیت در اسلام به گونهایست که همه تقریبا در یک سطح زندگی میکنند.
این حرفها برای اقتصادخواندهها سنگین است.
تا تکلیفشان را با این مبانی مشخص نکنند بقیه بحثها بادهواست.
تا تکلیفتان را با اصل ۴۳ مشخص نکنیم که به تعبیر شهید بهشتی و ۷۰ فقیه شیعه و کارشناسان نویسنده قانون اساسی "اصل اقتصاد اسلامی" است بقیه بحثها حاشیه است.
عدالت را در وضع و توزیع اولیه باید جستجو کرد نه در بازتوزیع.
آن پیچ و مهرههایی که تصور میکنید علم اقتصاد شناخته است سرتاپا پیشفرضهای ایدئولوژیک دارد!
گزارههای علمی مطلق نیستند.
حتی رالز هم که پرده جهل را مطرح میکند وقتی میگوییم آن فرد پشت پرده اگر جاهل است چطور انتخاب میکند میگوید جهل مطلق که ندارد! مثلا اقتصاد بلد است! :)
میگوئیم کدام اقتصاد را بلد است! از پاسخ میماند.
هیچ اندیشمند بزرگی در دنیا این ادعایی که برخی در ایران مطرح میکنند (علم منهای ارزشها و ایدئولوژیها) را قبول ندارد اما چند مهندس اقتصادخوانده که فقط سرشان در حل معادله و ریاضی بوده این حرف را تکرار میکنند.
همان ریاضی هم خنثی نیست چه برسد به اقتصاد.
شما وقتی اصول کافی را علم نمیدانی و تصور میکنی والراس حرف علمی زده چون زبانش ریاضی است، یعنی بین زبان علم و علم خلط کردهای.
وگرنه پرفسور موریشیما هم مارکسیسم را به زبان ریاضی بیان کرده. شد حرف علمی؟
پنهان شدن پشت واژه علم نباید باعث بشه ایدئولوژیها و ارزشهای پشت یک نظریه یا سیاست یا... را نبینیم.
ضمنا فرمود ان فی العدل سعه!
توسعه نتیجه عدالت است
اگر جایی عدالت نیست
حتما توسعه هم اتفاق نیفتاده!
عینکمان را باید عوض کنیم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🔹 لزوم دخالت مردم در امور اقتصادی
دولت چنانچه کراراً تذکر داده ام بی شرکت ملت و توسعۀ بخشهای خصوصی جوشیده از طبقات محرومِ مردم و همکاری با طبقات مختلف مردم با شکست مواجه خواهد شد. کشاندن امور به سوی مالکیت دولت و کنار گذاشتن ملت، بیماری مهلکی است که باید از آن احتراز شود و در این موضوع گزارشهای مختلفی می رسد و هیأت دولت موظف است این امر را به طور همگانی گزارش دهد و کیفیت عمل را در اختیار عموم گذارد و این امر را جدی تلقی کند. و تذکر این نکته مهم است که دخالت دادن کسانی که در امور تجارت واردند،از بازاریان محرومیت کشیده و درد اسلام و انقلاب چشیده تا متخصصان وارد و مسلمان و متعهد از امور ضروری است. دولت و این دوستان باید دقیقاً توجه کنند که آزادیِ بخش خصوصی به صورتی باشد تا هرچه بهتر بشود به نفع مردم محروم و مستضعف کارکرد؛ نه چون گذشته تعدادی از خدا بی خبر در تمام امور تجاری و مالی مردم سلطه پیدا کنند.
22 / 11 / 63
کتاب حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)
صفحه 447
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
🔹 لزوم دخالت مردم در امور اقتصادی دولت چنانچه کراراً تذکر داده ام بی شرکت ملت و توسعۀ بخشهای خصو
آقا فرمودند روی روشهای مشارکت مردم فکر کنید.
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
چگونه در ۱۴۰۰-۱۳۹۶ نسبت به ۹۶-۱۳۹۲، افزایش سالانه ۵۳ واحد-درصدی قیمت دلار و ۶۳ واحد-درصدی قیمت مواد اولیه تورم زا نیست، اما رشد ۳.۴ واحد-درصدی نقدینگی این قدر تورم زا است، با این که نسبت نقدینگی به تولید ۱۸ واحد-درصد کاهش یافت؟ اغراق روی تاثیر نقدینگی برای توجیه شوک قیمت ارز است.
💠 @h_abasifar
35.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙منافسه ماندگار
تلاوت آیات ۱ تا ۸ سوره مبارکه شمس توسط دو قاری بزرگ قرآن، استاد حامد شاکرنژاد و استاد سید محمدجواد حسینی
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿٤﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾
لذت خالص ببرید
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
14.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺یارانه پنهان چیست و چگونه محاسبه میشود؟
@syjebraily