eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.6هزار ویدیو
121 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
34.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍مطالبه گری ، اقتضای مخرج مشترک گرفتن با دشمن را ندارد .. ♦️حجت الاسلام محسن قنبریان مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی ره ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ / اهواز هیئت محبان فاطمه الزهرا(س)اهواز 🆔 http://T.me/fater14 🆔 eitaa.com/fater14 🆔http://sapp.ir/fater14
20.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 با چه مبنایی باید دارایی هارا اختصاص داد؟ 🔹 آیا فقط باید در فکر سود باشیم؟ 🔹 مبنای دانش اقتصاد مدرن چیست؟ 🔸دکتر علی سعیدی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
ظریف: همه ۹ شرط رهبری در موضوع برجام را اجرا کردیم مقام معظم رهبری: در توافق اخیر هسته‌ای نیز که مورد تأیید قرار گرفت و مذاکره‌کنندگان کشورمان نیز مورد قبول بودند، همین اتفاق افتاد و در مواردی، وزیر محترم امور خارجه به من گفت: «ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم». ۹۵/۱/۱ واقعا دروغگویی به این شکل وقاحت می‌خواد. کسی که "خط قرمز" را رد کرده بگوید "همه شروط" را هم رعایت کردیم که آقا در مورد شروط هم فرمودند رعایت نشده ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🎯 انظر الی مادر راسل!!! (و ابن مرجانه‌های اقتصادی) پس از انتشار کتاب و به خصوص بعد از مناظره پرفسور درخشان در شبکه افق در جمع‌های متعدد حقیقی و مجازی از افراد مختلفی شنیدم که چرا ایشان به اشخاص و بزرگان لیبرال و خانواده شان کار دارد؟ ما چه کار داریم که آنها که بوده اند و چه کار کرده‌اند؟ ما باید به «ما قال» نگاه کنیم نه «من قال». روایاتی هم وجود دارد که در آنها اشاره شده است به جواز اخذ علم ولو از مشرکین و منافقین و ... . اما چرا اشاره به این روایات در رابطه با علوم انسانی اشتباه است؟ ۱. حرمت خواندن کتب ضاله یکی از مستنداتی است که می توان به آن اشاره کرد که نمی توان به طور کلی به مردم جواز انظر الی ما قال را داد. ۲. عقل حکم می کند به مردم نگوییم که بروید و پای صحبت هر شخص و هر رسانه‌ای بنشینید. کدام عاقلی می‌گوید مردم پای bbc بنشینند و به ماقال نگاه کنند! ۳. اجتهاد عالم غیرشیعه ولو با تمام اصول و ضوابط تفقه باشد و حکم او هم با حکم فقهای شیعه یکسان باشد قابل رجوع نیست و از شرایط مجتهد، مسلمان مومن بودن است. ۴. در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا (ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید) سوال: آیا اگر مومنی خبری آورد تبین و تحقیق نیاز نیست؟ طبیعتا منعی ندارد و شاید هم نیاز به تحقیق داشته باشد. اما تاکید قرآن بر تبیّن در مورد خبر فاسق از این باب است که اصل را بر باطل بودن خبر او بگذارید مگر اینکه خلافش ثابت شود. نه اینکه آثار آنها را ترجمه کنیم بدون یک کلمه نقد! ۵. کسی می‌تواند به خبر اهل فسق توجه کند که اهل تبیّن باشد و نمی‌توان به کسانی که توانایی تبیین و تمیز ندارند توصیه کرد که انظر الی ما قال! ۶. در معنای اطلبو العلم ولو بالصین آیت الله بهجت رحمت الله علیه فرمودند: کتابی هست که اگر در چین هم باشد باید برویم و آن را بیابیم و بخوانیم و آن قرآن است. (به نقل از آیت الله میرباقری حفظه الله) در حقیقت معنای این روایت این نیست که علم نزد کفار است و بروید و بگیرید! بلکه می‌فرماید اگر علم حقیقی (قرآن و سنت) در هر نقطه‌ای از عالم بود به دنبال آن بروید و در همین زمینه علامه جوادی آملی می‌فرمایند: الآن شعار رسمی مستضعفان این است «اطلبوا العلم ولو بقُم» ۷. علامه جوادی آملی در مورد روایت انظر الی ما قال می‌فرمایند: چهارچوب‌های علمی اين است كه اگر كسی اهل تحقيق و خردورزی باشد و در حكمت نظری بخواهد كار كند، می‌گويد اُنظُر إلی مَا قال. می‌خواهد فيزيک‌دان باشد يا رياضی‌دان و شيمی‌دان و كيهان‌شناس و غيره، می‌گويد: اين استاد است، چه كار داريم يهودی است يا مسلمان؟ بايد ببينيم فيزيک را خوب درس می‌گويد يا نه. اين اُنظُر إلی مَا قال است. در رياضيات و فيزيك و شيمی و زمين‌شناسی و مانند آن هم همين‌طور است. دين ما اين بخش را امضا كرده است. امّا اگر كسی بخواهد علوم انسانی را فرا بگيرد و انسان بشود و از كرامت انسانی طرفی ببندد و خليفة‌الله شود، ديگر به او نمی‌گويند اُنظُر إلی مَا قالْ؛ می‌گويند: اُنظُر إلَی مَا فَعَلْ. ببينيد اين آقا چه كار می‌كند. در علوم انسانی قرار است اين آدم باتقوا شود، اهل نماز شود، اهل صداقت و فلاح و صلاح و نَجاح بشود. چنين كسی را «فعل» رهبری می‌كند و نه «قول». اُنظُر إلی مَا فَعَلْ، نه اُنظُر إلی مَا قالْ. اُنظُر إلی مَا قالَ مربوط به حكمت نظری و علوم تجربی است، اُنظُر إلی مَا فَعَلَ مربوط به علوم انسانی است. اصرار اقتصاددانان لیبرال بر اینکه اقتصاد هم مثل فیزیک است برای فرار از تمکین به دین اسلام است وگرنه خودشان هم می دانند که مقایسه فیزیک و اقتصاد مضحک است. ۸. قال الباقر علیه‌السلام: قال انه لیس أحد عنده علم شئ الا خرج من عند امیرالمومنین فلیذهب الناس حیث شاء، فو الله لیس الامر الا من ههنا (کافی ج 1 ص 399) ۹. امام صادق علیه‌السلام: فانظروا علمکم هذا عمّن تأخذونه یعنی بنگرید این دانش خود را از که می گیرید. (بحارالانوار، ج 1، ص 195) ۱۰. امام علی علیه‌السلام فرمودند: یا کُمَیْلُ! لا تَأْخُذْ اِلاّ عَنّا، تَکُنْ مِنّا؛ اى کمیل! اگر مى‌خواهى از ما باشى، تمام معارف دینت را از ما بگیر! بحارالانوار، جلد 74، صفحه 412. ۱۱. فرضا که تمام استدلال‌ها و نکات مطرح شده غلط باشند. مگر یک انسان چقدر عمر دارد و چقدر توان دارد که برود و سالها از عمر خود را صرف کند در فراگیری علومی که «من قال» آنها عده ای فاسد و فاجر و بی دین است و «فی‌الجمله» هم می دانیم که آن علوم خلاف و در مقابل اندیشه اسلامی است. یعنی همان نکاتی که امام و رهبری بارها در مورد علوم انسانی غربی و شرقی بیان کرده اند. ضمن اینکه نتیجه عمل به آن علوم که بی‌عدالتی گسترده در سطح جهانی بوده را هم به چشم می‌بینیم. ادامه ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
ادامه از بخش اول ۱۰. بسیار استثناء است که بین علم یک عالم و عملش تفاوت فاحشی وجود داشته باشد. یعنی مثلا یک کسی که به آزادی جنسی و بی‌بند و باری متظاهرانه عمل می‌کند، بگوید من با آزادی جنسی و بی‌بند و باری مخالفم! در صورتی هم که بین علم و عمل یک دانشمند تفاوت باشد شما با یک منافق روبرو هستید که خود عیب بزرگتری است و چرا باید بین این همه دانشمند و عالم به سراق فاسق‌ترین آنها برویم؟ ۱۱. امام باقر علیه السلام: «شَرّقا و غَرّبا فلا تجدا علما صحیحا الا خرج من عندنا اهل البیت». شرق و غرب را بگردید، اگر بخواهید علم صحیح به دست بیاورید، فقط منحصر است در نزد اهل بیت علیهم‌السلام. ١٢. علامه جوادی آملی: تعبير شريف امام صادق عليه‌السلام را ذيل آيه‌ی نورانی فَلْیَنْظُرِ الإنسانُ إلی طَعامِهِ را ببینید. مرحوم فيض نقل كرده كه حضرت فرمود اين طعام جامع است؛ علم را هم شامل می‌شود. انسانی كه می‌خواهد بفهمد علم و حرف را از چه كسی می‌گيرد، فَلينظُرِ الإنسانُ إلی طَعامِهِ اَیْ إلی عِلْمِهِ الَّذی يأخُذ عَمَّنْ يأخُذ؛ ببيند اين علم را از چه كسی دارد می‌گيرد. ۱۲. در روایات معمولا از حرف «لو» استفاده شده است. که این لو می‌تواند به معنای تاکید و یا حتی امتناع باشد. یعنی علم و حکمت را بگیر حتی از مشرکین (هر چند علم و حکمت واقعی نزد آنها نیست) مِثل آن مَثَل معروف که می‌گوید: تو بِدَم، بمیر و بدم! ۱۳. موضوع علم کشف روابط است. اگر این رابطه بین دو شیء باشد موضوع علم فیزیک و شیمی و امثالهم می شود. اما اگر موضوع رابطه بین دو انسان باشد اساسا علم اصالت نداشته و دین است که چگونگی این رابطه را تعیین می‌کند. درحقیقت از رابطه بین تقاضای پرتقال و قیمت آن شاید بتوان یک گزاره اثباتی بیرون کشید اما در رابطه خریدار و فروشنده تنها نکته ای که اهمیت دارد حکم خداوند متعال در مورد این رابطه است که ظالمانه نباشد و مساله ظلم و عدالت موضوع علم به معنای رایج پوزیتیویستی و ساینتیستی آن نیست. نتیجه‌گیری: پرفسور درخشان که همه عمر شریفشان را به «انظر الی ما قال» عمل کرده و زیر و بم آنچه تحت عنوان «علم اقتصاد» از آن یاد می‌شود را بیرون کشیده‌اند، به این دانش می گویند «فریب بزرگ و اقتصاد علم نما» و در کنارِ استدلال های محکم علمی که در کتاب فریب بزرگ آورده اند به شخصیت این دانشمندان و زمینه‌های فکری و اخلاقی و سیاسی آنها می‌پردازند. شناخت شخصیت و زندگی دانشمندان چیزی جدای از شناخت تفکراتشان نیست و اساسا شناخت کامل جمع بین شناخت من قال و ما قال است. به تعبیر علامه جوادی آملی باید علوم انسانی هم نگاه کنیم به من قال و هم به ماقال. اما نکته بسیار مهم اینجاست که مگر آنچه با نام علوم انسانی از غرب به سمت ما سرازیر شده است علم و حکمت است که بخواهیم برویم از سینه منافق و کافر بیرون بکشیم؟ اساسا در مقابل علوم انسانی غربی که به تعبیر مقام معظم رهبری ذاتا مسموم و ماهیتا معارض با اسلام و نظام اسلامی است باید گفت: لکم دینکم و لی دین. ما با دو علم طرف نیستیم. بلکه آنچه پشت واژه زیبای علم پنهان شده است یک دین است که هیچکدام از روایات و استدلال‌هایی که در باب اخذ علم از مشرکین و منافقین وارد شده است در اینجا کاربردی ندارند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
20.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ از تحریم دینار رومی تا استقلال نظام‌‌ پولی مسلمانان تحت تدبیر امام باقر (ع) ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
آزار آزاد. آزادی مطلق سرمایه‌داری چیزی نیست جز سلاحی آماده در دست توانگران، برای گشودن راه و برداشتن موانع، در مسیر عظمت و ثروت بر جمجمه‌های دیگران. شهید صدر، اقتصادنا، ص ۲۵۹ @iisociology
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا فقط پولدارها حق دارند هواپیما سوار شوند؟ ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پروفسور درخشان: در هیچ دوره‌ای از تاریخ مثل امروز فقرا از حق اغنیاء دفاع نکرده‌اند... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منظور از آزادسازی تولید خودرو را در این کلیپ میتوانید ببینید. ساختن آخرین مدل اتوبوس در روستایی در پاکستان ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
چه کنیم که کسی نمی‌شنود...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این آقا مالک شرکت هواپیمایی زاگرس می‌گه فشار وزارت راه برای پایین ماندن قیمت بلیط هواپیما،باعث شده اتوبوس‌سوارها و قطارسوارها هم بخواهند هواپیماسوار شوند و تقاضای کاذب ایجاد شود! از نگاه لیبرال‌ها، فقط سرمایه‌دارها حق زندگی با کیفیت دارند و نباید همه سوار هواپیما شوند! صاحبان همین تفکر بودند که می‌گفتند پراید و پیکان سوارها حق حضور در کیش را ندارند! @madare0120
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام‌خمینی: مالکیت در اسلام به‌گونه‌ای‌ست که همه تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرند. (۱۳۵۷/۱۰/۷) ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت‌الاسلام قنبریان: زمین کج است که سرمایه‌داران ثروتمندتر، و فقرا فقیرتر می‌شوند. فقه امام خمینی(ره) آمده بود تا این زمین را صاف کند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری: سهم کارگر بعنوان یک انسانی در ایجاد ارزش برای محصول بیش از سرمایه‌های مادی است! ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزادی مطلق سرمایه‌داری چیزی نیست جز سلاحی آماده در دست توانگران، برای گشودن راه و برداشتن موانع، در مسیر عظمت و ثروت بر جمجمه‌های دیگران. شهید صدر، اقتصادنا، ص ۲۵۹ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقهای عصر از مسائل بانک و بیمه و چک و سفته به عنوان مسائل مستحدث کم و بیش بحثهایی کرده و می کنند ولی توجه ندارند که رأس و رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است، زیرا ابتدائاً چنین تصور می رود که سرمایه داری یک موضوع کهنه و قدیمی است که شارع اسلام برای آن حدود و موازینی مقرر کرده است... اما اینکه مقدار سرمایه کمتر یا بیشتر باشد ربطی به مطلب ندارد. ولی حقیقت اینطور نیست؛ سرمایه داری جدید یک پدیده جداگانه و مستقل و بی سابقه است و جداگانه و مستقلا باید درباره آن اجتهاد کرد... (شهید مطهری/ مجموعه آثار ج۲۰ص۴۷۹) ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
تا عبای این جماعت بر دوششان هست آش همین آش است کاسه همین کاسه! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 الگوی شهرسازی امروز ما، بیش از آنکه دغدغه حل مسأله مسکن آحاد مردم و را داشته باشد، ظاهراً به‌دنبال تضمین شرکتهای انبوه‌ساز مسکن است! 🔸 طوری در رسانه‌ها تعریف و تمجید می‌شود که جای هیچ تردید و سوالی را در ذهن مردم باقی نمی‌گذارد! این در حالی است که مدافعان انبوه‌سازی هیچگاه هیچ استدلال منطقی و علمی ارائه نداده‌اند که چرا و چگونه انبوه‌سازی می‌تواند مشکلات ما را حل کند؟ 🔸 دگماتیسم فکری حاکم بر صاحبان سرمایه و جنون ، درِ هر گونه بحث علمی را بسته است. بفرمایند که در سه دهه اخیر چه میزان توانسته‌اند مسأله مسکن مردم را تسکین دهند که اگر آنها نمی‌بودند این مشکلات برطرف نمی‌شد؟ 🔸 آیا جز این است که غلبه نگاه انبوه‌سازی در سه دهه اخیر، نه‌تنها دستیابی به مسکن حداقلی آپارتمانی را هم به آرزو تبدیل کرده است بلکه چالش‌های جدی آلودگی هوا، ترافیک، تهدیدهای روانی و اجتماعی و از همه مهمتر، دشوارشدن حفظ حریم خصوصی و عفت و حجاب برای خانواده‌ها را به وجود آورده است؟ ⁉️ آیا وقت تجدید نظر و عقبگرد از سیاست شیطانی نرسیده است؟ 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید بهشتی: «اسلام به دنبال مبارزه با حاکمیت سرمایه است؛ چه حاکمیت سرمایه بر صاحبان نیروی کار به دست سرمایه‌دارها باشد و چه به دست دولت اعمال شود» ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیرزن اهل فراشبند استان فارس: ما این انقلاب را به بهای زر و زیور بدست نیاورده‌ایم بلکه به بهای خون بدست آورده‌ایم و تا آخر پای آن ایستاده‌ایم. 🔴 👇 @bidariymelat
رشد اقتصاد به انباشت ثروت و تشکیل سرمایه‌های بزرگ نیاز داره که اونم در دست ثروتمندانه اما نفعش به همه از جمله فقیرترین‌ها هم میرسه! حالا نابرابری مهم‌تره یا فقر؟ برابر شدن مهم‌تره یا ثروتمند شدن؟ عدالت اجتماعی مهم‌تره یا رشد؟ و متاسفانه ایرانی‌ها همواره نابرابری بیشتر در چشمشون اومده تا فقر و بیشتر دنبال عدالت اجتماعی و کندن از ثروتمندها هستند تا بکارگیری ثروت اونا برای خلق ثروت همگانی در کشور. سرمایه دارها و کارآفرینان زخم‌های زیادی در ایران خورده‌اند. 🔹🔹🔹🔹 اگر ذره‌ای به جملات بالا حس خوبی دارید دچار جنگ شناختی اقتصادی شده‌اید. این جملات را یکی از رسانه‌های منحط زیرمجموعه هلدینگ دنیای اقتصاد نوشته است. (چراز) کلی رطب و یابس کرده که آخرش بگوید عدالت اجتماعی چیز مزخرفی است و ما باید به دنبال بزرگ کردن کیک باشیم! شاید باور نکنید اما تمام مخاطبین این رسانه این حرفها را می‌پذیرند و قدرت نگاه کردن به "ماقال" را ندارند. وقتی بحث از فریب بزرگ می‌کنیم یعنی از کسانی صحبت می‌کنیم که به راحتی برایتان ثابت می‌کنند روز، شب است و شما نمی‌توانید استدلال آنها را نقض کنید. فلذاست که می‌گوییم انظروا الی من قال و ما فعل! نگاه کنید ببینید سود سرمایه‌دار شدن آخوندی برای شما چه بوده است؟ اگر نفع آخوندی به شما رسیده تمام حرفهای این جماعت را بپذیرید. اگر نرسیده فاضربوهم علی الجدار ! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
❌کمک ویژه روزنامه دنیای اقتصاد به رزمایش آمریکا_اسراییل !!! 🔻آمریکا و رژیم صهیونسیتی هر روزه پروژه های متعدد موفق یا ناموفقی را اجرا می کنند که اکثر رسانه های غربی مثل سابق توجهی به آنها ندارند. 🔻در همین حال برخی از رسانه‌های داخلی که علاقه زیادی بر ادامه فشار آمریکا علیه ایران دارند،تلاش می کنند که با برجسته سازی برخی خبرهای تهدید آمیز از دیدارهای مشترک آمریکا و اسرائیل ،ملت ایران را نگران کنند! 🔻روزنامه دنیای اقتصاد که همواره می کوشد اخباری ناامید کننده از ایران را منتشر کند،در مطلبی این‌گونه تیتر زد«اسکورت بمب افکن‌های آمریکایی توسط جنگنده های اسرائیل/ پیام هشدارآمیز به ایران صادر شد» 🔻 اما در متن خبر به نقل از ژنرال الکس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) به طور مشخص به ایران یا هیچ دشمن دیگری اشاره نشده است.اما روزنامه دنیای اقتصاد با برجسته کردن روزنامه عبری زبان "اورشلیم پست" اهداف خود را برای ایجاد هراس از یک رزمایش تکراری و بی اثر را بومی سازی می کند و پیام هشدار را صادر می کند! 🔻ژنرال آمریکایی نمی تواند که کوچکترین اشاره ای به تهدید این رزمایش گمنام علیه ایران انجام دهد اما روزنامه دنیای اقتصاد این کار را با بودجه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد! 🔻از دولت انقلابی انتظار می رود که توجه ویژه ای به پایگاه های سنت‌کام در داخل کشور داشته باشد و ضمن تجدید نظر در مورد فعالیت مطبوعاتی،به آنهابگویدازدوره تهدیدات نظامی آمریکاعلیه ایران ۴۰ سال میگذرد وقت است که به وطن آزاد شده برگردید. ✍️فرهاد مهدوی 🍃 🆔 @zamanehh