eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
3.6هزار ویدیو
139 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
بازار آزاد رقابتی 😬
اینم کار دانشگاه هاروارد هست که نشان میدهد، چطور این نظام آموزشی دانشجویان اقتصاد را بر اساس نفع شخصی به بار می آورد! سوالی که اینجا مطرح است این است که تقریبا همگی اقتصاددانان در جهان به تبعیت از آدام اسمیت، پدر اقتصاد مدرن، انگیزه اصلی انسان را نفع شخصی می‌دانند، بسیاری از آنان نیز تنها انگیزه انسان را نفع شخصی میدانند و منکر انگیزه‌هایی همچون نوعی دوستی، دگر خواهی و... هستند؛ حال سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که کسانی که چنین تفکری دارند، در نظریه پردازی، چطور نظریه پردازی میکنند؟ در نظریه پردازی نفع چه فرد یا افرادی را در نظر میگیرند؟ بین منافع جامعه و نفع خود چه کسانی را در نظر میگیرند؟ اصلا چرا با نظریات اقتصاددانان همچون مصلحان اجتماعی برخورد می‌شود؟!! چرا اگر صحبت از نظریه کارآفرینی (entrepreneurship) شومپیتر صحبت کنیم یا ایده خلق پول از هیچ وی (money creation out of nothing) یک حرف علمی زده ایم ولی اگر یگوییم وی که مدافع خلق پول از هیچ بانکهاست، خود یک بانکدار بوده است، یک حرف کاملا غیر علمی زده ایم! نگاهی به رابطه هایک و پروژه سنگینی که از آنتونی فیشر گرفت، بیاندازید. همینطور ساموئلسون، بوم باورک، توبین و بانکداران و انجمن MPS با هایک، میزس، فریدمن، موریس آله، کوز، گری بکر، بوکانون و.... بندازید. کمی جریانات مالی را کنکاش کنید! همین روند در همه جا مطرح است، ما دنبال چگونگی عوامل تورم هستیم (از فشار هزینه ، فشار تقاضا، ساختاری و....) ولی یکبار بررسی نمیکنیم که ذینفعان تورم چه کسانی هستند و از چه جریاناتی حمایت میکنند. متضررین و ذینفعان تورم چه کسانی هستند؟ 🔰 @digital_economy_analysis
💢مسئله بر سر چرایی‌هاست نه چگونگی‌ها یکی از اشتباهات نظام حکمرانی مواجهه با پدیده‌های سیاسی از جنس چگونگی است. مثلا در قضیه تورم ، علت نقدینگی است؟ نرخ ارز است؟ ترکیبی از این دو هست و.... در نهایت سیاستگذار هم بین چند راهکار فنی گیر کرده و راهکاری انتخاب میشود که صدا و رسانه بلندتری داشته باشد. اما یک موقع میپرسیم تورم چرا حل نمیشود؟ بگذارید مثالی بزنم – در دهه 90 رشد اقتصادی تقریبا صفر بوده و قدرت حقیقی اکثریت مردم کاهش یافته و از آن طرف باستی هیلزهایی در شمال شهر رشد کرده اند. خب این ذیننفعان تورم چه کسانی هستند؟ از کدام سیاست ها دفاع میکنند ؟ 🔰مثالی دیگر: در شرایطی هستیم که همه مسئولین هشدار انفجار نقدینگی را داده و از آن طرف تا خرده فروشی ها رو به فروش اقساطی آورده اند! که نشان میدهد مردم حداقل نقدینگی مورد نیاز را هم ندارند – خب این نشان میدهد توزیع نقدینگی بشدت نابرابر است – خب نقدینگی کجاست؟ ❌چرا کسی سوال نمیپرسد که چرا یک بانک باید دانشکده اقتصاد تاسیس کرده و بهترین دانشجویان را با بورس سنگین جذب کند؟ در این دانشکده کدام مکتب اقتصادی تدریس میشود و چرا؟ آیا موارد تدریس شده یکسری گزاره‌های کاملا علمی یا به قول خودشان همچون فیزیک است یا در نهایت این نظریات به نفع کارفرما تورش دارد مثالی دیگر: چرا فولاد مبارکه که مشتریانش در صف هستند، باید در یکسری از رسانه‌های خاص پول تبلیغات دهد؟ مگر فولاد مثل چیپس و پفک است که دنبال مشتری باشد اگر نگارنده توصیه‌ای درباره سیاست ارزی داشته باشم و همزمان عضو هیات مدیره فلان شرکت سبدگردانی باشم – آیا نظریاتم تورش دار نیست اینها سوالاتی که پرسیده نمیشود و بسیار مهم هستند 🔰 @digital_economy_analysis
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
بسم‌الله‌وبالله سلام بزرگواران حالا که به لطف خدا و محبت شما ۶ هزار نفر عضو کانال شدند به نظرم رسید ایده‌ی تولیدمحتوای جمعی را رقم بزنیم. این ایده به این صورت است که چند موضوع را عرض می‌کنم برای شروع و هرکدام از بزرگواران تمایل دارند یکی از موضوعات را انتخاب می‌کنند و هر روز فقط همان مطلب را در زمان مشخصی در کانال قرار می‌دهند. ۱. روزانه یک آیه قرآن با محتوای اقتصادی ۲. روزانه یک روایت با محتوای اقتصادی ۳. روزانه یک صفحه از کتاب‌های منتخب اقتصادی (سه کتاب_سه نفر) ۴. روزانه یک نکته اقتصادی از امامین انقلاب ۵. روزانه یک نکته اقتصادی در نقد لیبرال سرمایه‌داری ۶. روزانه یک بیت شعر اقتصادی ۷. روزانه یک نکته/فیلم/خبر در عرصه جهاد تبیین اقتصادی (ناظر به غرب) ۸. روزانه یک دستاورد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران فعلا با همین ۸ مورد شروع می‌کنیم در مواردی که نیاز به معرفی منبع هست معرفی خواهم کرد. در صورتی که تمایل به همکاری با حقیر دارید محبت بفرمایید و به پیام دهید با ذکر شماره موضوع مورد نظر: @h_abbasifar ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
در دو هفته اخیر، فردی معلوم‌الحال که خود را معلم همه حقوقی‌ها و الهیاتی‌ها می‌داند و مدعی سوارشدن بر علوم مختلف است، راه اسب خود را کج کرده و دروغگویی را پیشه کرده است. دو هفته قبل در ماهنامه‌ای، دروغ‌هایی را به یکی از بهترین شاگردان علامه مصباح یزدی، یعنی حجت‌الاسلام دکتر شریفی بسته بود. که ایشان در کانالشان به تفصیل، این دروغ‌ها را بر ملا کردند که می‌توانید مطلب دکتر شریفی را از این لینک بخوانید: https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2973 در قدم دوم هم همین فرد که از قرار مدیرگروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم است، بیانیه‌ای را منتشر کرد و با استفاده از سه تکنیک دروغ، تحریف و علی‌مانقل، کاربرد امضای اشخاص بدون اطلاع و رضایت ایشان، بیانیه‌ای عجیب را علیه آیت‌الله میرباقری صادر کرد. ظاهرا این فرد که علی‌رغم تلاشش نتوانسته است برای مردم مرجعیت فکری داشته باشد، در صدد است با تخریب تئوریسین‌های انقلاب اسلامی، راه را برای معرفی خود هموار کند. متاسفانه آن‌چه از دولت فعلی می‌شناسم این است که این فرد، اگر چه نتوانسته مرجعیت عمومی پیدا کند اما مرجع فکری بخش عمده‌ای از اعضای این دولت است! امیدوارم این رفتارها موجب شود که اینچنین افرادی، مرجعیت فکری خود را در میان صاحب تصمیم‌ها و اهالی قدرت از دست دهند که در غیر اینصورت، اینچنین افعالی پیامدهای ناگواری بر جامعه خواهد داشت. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محسن قنبریان
شهید بهشتی و الهیات کاربردی.mp3
12.4M
ششمین پیش نشست همایش انقلاب اسلامی و الهیات کاربردی / موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران/ ۲۳مهر۱۴۰۳ 🔘 شهید بهشتی و الهیات کاربردی 🎧 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین ✔️ چند سطح الهیات کاربردی شهید بهشتی: 1⃣ اثر بر احکام و قوانین ⬅️ اینجا او یک فقیه جامع نگر است • دو نمونه از فتوای فردی و اجتماعی 2⃣ اثر بر خود افعال فردی و جمعی بندگان ⬅️ اینجا او یک احیاگر دینی است • احیاگری در نقش عمل و تعهد • احیاگری در عزاداری تراز تشیع حسینی 3⃣ اثر در ساختارها و روابط اجتماعی ⬅️ اینجا او یک مصلح اجتماعی و به تعبیر خودش طبیب است • مثالی از تصحیح روابط عینی اقتصاد و رفع اتهام از عقود اسلامی! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
عدالت و پیوست عدالت.mp3
16.89M
ارائه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی / افتتاحیه دوره دانش پژوهان پیوست عدالت/ مهر۱۴۰۳ 🔘 عدالت و پیوست عدالت حجت الاسلام قنبریان ▫️لحاظ کردن چند نکته برای دچار نشدن به تقلیل ها و تنزل ها • جدا کردن مساله از نامساله - تفاوت عدالت پژوهی با عدالتخواهی! • محوری ترین مساله در عدالت - عقب ماندگی از عدالت! - تصریحات رهبر انقلاب در اینباره! - هر عقب افتادگی هم قابل جبران نیست! • فهرست دوگانه های کاذب در بیان رهبر انقلاب - عدالت_ولایت - عدالت_پیشرفت - عدالت_آزادی - عدالت_معنویت - عدالت_مصلحت - عدالت_کارآمدی - عدالت_عقلانیت - عدالت_امنیت • نتیجه این دوگانه ها - مختل شدن گفتمان عدالت در بدنه مردم - از اولویت انداختن عدالت در دستگاه حکمرانی ▫️نظریه عدالت جمهوری اسلامی - عدالت سه ضلعی است .ضلع اقتصادی/ اصل ۴۳قانون اساسی .ضلع سیاسی/ اصل ۲۶ و ۱۰۴ قانون اساسی .ضلع فرهنگی/ بند ۷ و ۱۵ قانون صداوسیما ▫️عدالت در ساحت حکمرانی - قانون [نظریه عدالت] - اجرا [ظرفیت ها و موانع قانونی تحقق عدالت] - پیگرد و نظارت [مثال فقهی زکات و وقف] ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از بصیرت اقتصادی
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅️ما یه رویایی داریم به نام از بین بردن اسرائیل ✅️ سنتکام چیست ؟ مسئله فلسطین کلید رمز آلود فرج ماست https://eitaa.com/basirat_eghtesadi
فهم کدام مهم‌تر است؟ عدالت یا ظلم!؟ به خاطر دارم که در جلسات مختلف بارها از استاد درخشان سوال شد که عدالت چیست؟ ایشان همواره می‌فرمودند من نمی‌دانم عدالت چیست! اما می‌توانم به شما ظلم را نشان دهم. اوائل معنای این جمله را متوجه نمی‌شدم. فکر می‌کردم ایشان واقعا نظری در حوزه عدالت ندارند و فقط مثل بقیه مردم می‌توانند به ظلم‌ها اشاره کنند. همان کاری که صبح تا شب در تاکسی و جمع همکاران و دورهمی‌ها و گروه‌های مجازی و... انجام می‌شود! اما بعدها که آرام آرام با مساله عدالت درگیر شدم چند نکته در مورد این عبارت استاد دریافتم! اول اینکه: حقیقتا فهم نظریه عدالت آنقدر پیچیده و صعب است که بهتر است انسان بگوید: نمی‌دانم. عدالت و فهم عدالت و چیستی و چگونگی آن پیچیده‌ترین مساله حیات بشر است. دوم اینکه: فهم ظلم همانقدر سخت است که فهم عدالت مشکل است. بلکه بیشتر! درحقیقت برای درک ظلم، هم نیاز به داشتن نظریه عدالت است و هم نیاز است فریب‌کاری دشمن درک شود. ۳۰ هزار نفر ظلم آشکار را در میانه میدان کربلا دیدند اما انگار نه انگار! دستگاه فریب‌کاری معاویه‌ای آنقدر پیچیده است که اگر کسی بتواند ورای آن، ظلم را تشخیص دهد در حقیقت یک قدمی عدالت ایستاده است. سوم اینکه: اساسا ما در شرایطی که ظالمان وجود دارند به مساله‌ای به نام عدالت نیاز داریم. تصور کنید به تعبیر امام خمینی رحمت‌الله علیه جامعه‌ای که در آن پیامبران زندگی می‌کنند. آنجا عدالت در معنای متعالی خود فضل و احسان و کَرم خواهد بود و نه نیازی به قوه قضائیه خواهیم داشت نه نیروی انتظامی و حتی قانون و دولت و... حال سوال اینجاست که چطور حاکمیت ظالمان را پذیرفته‌ایم؟ چطور ۸ میلیارد نفر حکومت صهیونیست‌ها را پذیرفته‌اند و ذيل این حاکمیت سعی می‌کنند دنبال عدالت بگردند؟! چطور در یک کشور سلطه‌پذیر می‌توان دم از عدالت زد؟ چطور در یک کشور سلطه‌گر می‌توان دم از عدالت زد؟ چطور شده که این ظلم‌های بزرگ را پذیرفته‌ایم؟ چطور ظلم سرمایه‌داری را پذیرفته‌ایم؟ چطور برخی نه تنها آن را ظلم نمی‌دانند بلکه توسعه و الگوی مطلوب می‌خوانند؟ پاسخ واضح است! از اینجا به بعد بحث علمی می‌شود! از اینجا به بعد شما حق ندارید از عدالت و ظلم حرف بزنید! حق ندارید از تفکر انقلابی دم بزنید! حق ندارید خارج از چارچوب حرف بزنید! از اینجا به بعد همه چیز طبیعی و بدیهی و علمی‌ست. مثل جاذبه زمین و گرد بودن زمین است. مثل فیزیک است. تازه و بعد از خواندن کتاب فریب بزرگ متوجه شدم که اساسا منظور استاد درخشان این نبود که من ظلم را در فلان بخش اقتصاد به شما نشان می‌دهم. یا مثلا می‌گویم فلان طرح اقتصادی ظالمانه است یا عادلانه! بلکه به شما می‌گویم ظالمان چگونه از طریق عالمان شما را فریب می‌دهند که نتوانید بین ظلم و عدالت تشخیص دهید! که اگر تشخیص دادید طبیعی‌ست عدالت فقط یک گزینه‌ مطلوب برای انتخاب کردن خواهد بود نه یک گزینه از دو گزینه مطلوب! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
نمی‌توانی به حذف ارز ترجیهی و بالابردن نرخ ارز نیمایی در دولت رئیسی آفرین بگویی و در دولت پزشکیان منتقد آن باشی. اگر اینگونه باشی یک سیاست‌زده بی‌منطق خواهی بود. و بعدش هم حق نداری به بالا رفتن نرخ دلار امروز، که معلول این ماجراست انتقاد کنی! همیشه زمان برخی مسائل را روشن می‌کند اما هزینه‌ی دیر فهمیدن بسیار زیاد است... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar